Minerva baglya csak a beálló
alkonyattal kezdi meg röptét. Jó estét, jó
szurkolást.
Hitler. Ein Film aus Deutschland. Rendezte Hans-Joachim Syberberg.
77 februárjától októberéig. Münchenben.
Ízelítôül: Heine, Brecht, Puppentheater, Gesamtkunstwerk
à la Wagner-Hitler, Fassbinder, Kraus, Nietzsche, Pál apostol,
Mogadishu stb. Hét óra hosszú, négyrészes
nem-film egy nem-személyrôl.1
Nem elôre lejátszott meccs.
Ez itt nem a filmkritika helye. Sem elszántság,
sem kompetencia. Ráadásul ugye nem-film egy nem-személyrôl.
Egyszerûen csak: e nem-film elgondolkodtatott (istenem, hát van
ilyen). Láttam és még mindig látom.
Tudod, hogy soha sincs vége. Mást
se tudok.
(Minek nincs vége?) Hitlernek nincs vége. Se
hossza. Ki Hitler? Ha kérdezitek tôlem, nem tudom, ha nem kérdezitek,
talán tudom.
Ha már meccs meg szurkolás, akkor Hitler zseniálisan
rossz játékos. Igazán multi(p)layer: egyszerre bekk és
csatár. No és persze jobbszélsô és balösszekötô,
de most végsô soron nem ilyesmirôl szeretnék beszélni.
Ad notam sport. A berlini olimpián Jesse Owens, a
néger atléta aranyt arany után szerzett. Eltérôen
a többi, vérvonalát tekintve kevésbé kifogásolható
bajnoktól, vele nem volt hajlandó kezet fogni a Führer. Owens
vállat vont. Miért, ki az a Hitler? Mit fut az százon?
Jogos, abszolút jogos. Csak hát olyan nehéz
Owensig visszaszaladnunk. Pedig erre lenne szükség.
Ad notam ki Hitler?. Hitler én vagyok
(ez a legfájóbb pardon: legszarabb2
az egészben), de ez a Hitler persze mindig valaki más.
Syberberg nem-filmjének talán legütôsebb gondolata
a bennünk lévô Hitler. Az elgondolás végtelenül
egyszerû egy hihetetlenül bonyolult mûben, amelynél
bonyolultabbat elképzelni is nehéz.
Mert félre a tollak, idegenség, ékeskedés
vérrekorder Hitlerrel! Aki egyszerûen csak valaminô
rekorder a gonoszság örök emberi versenyében! Syberberg,
hah, igen kemény, lágyabb ének nem kell neki: Also nichts
von linken KZ-Pornos und Zelluloid-Spekulanten. A holo-giccs elutasításában
csak helyeselni tudna neki a történelmi cselekményesítés
kérdéseit feszegetô Hayden White is, aki a német
rendezô történész és történelemfilozófus
megfelelôje. Syberberg mintha fél szemmel állandóan
rá tekintene3. White
Friedländer nyomán elítéli az olyan történeteket,
filmeket, regényeket, amelyek azzal a látszattal, hogy hûségesen
mutatják be a hitleri Németország életének
legszörnyûbb tényeit, valójában átesztétizálják
az egészet, tárgyukat fétisekké, szadomazochista
fantáziák anyagává változtatják.
Különben is: rekordok/rekorderek jönnek, rekordok/rekorderek
mennek, de a Hitler marad.4
A bennünk lévô Hitler részint
jelenkép, részint projekció, részint egy hitleri
gondolat kiforgatása. KIFORGATÁS: többek így
pl. Albert Speer szerint Hitlert egyszerre bosszantotta és mulattatta
az SS ideológiája, a megint elô az idegen tollakkal
bestiális északi nonszensz, a tudományos fasizmus,
hidegen hagyta a parasztmítosz stb. Ez lehetséges bár
mondjuk éppen Speer kissé érdekelt ebben a beállításban
, több vonatkozásban valószínû. Az viszont
biztos, hogy Hitler a kezdet kezdetétôl már a húszas
évek Münchenében elôszeretettel dobálódzott
a bennünk lévô zsidó fogalmával; hogy
a zsidó valójában mindig bennünk van, s ha nem lenne,
ki kéne találnunk. Különösen a vége felé
45 februárjától áprilisáig
többször és igen részletesen visszatér erre,
s kifejti, hogy a szó igazi értelmében és
genetikai szempontból nincs zsidó faj ... a zsidó faj mindenekelôtt
mentális faj ... mentális faj, ez valami szilárdabb és
tartósabb, mint egyszerûen egy faj. Syberberg palinódiája
a bennünk lévô Hitler ennek szól,
de nem csak zsidó viszonylatban. Abban is, persze. Megölted az
örök zsidót olvassák a Hitler-bábu
fejére mentális és genetikai gyôzelmét. Izraelben
nem él Karl Kraus, Musil, Kafka, Schnitzler, Altenberg, Friedell, Polgár.
De hát a zsidó elsôsorban funkcionális
metafora Hitler számára, amivel modernként5
lehet lázadni nemcsak a modernitással, hanem az egész okcidenssel
szemben is belülrôl szétverve azt. Ahogy erre többen
rávilágítottak: a hitleri gondolkodás ekképpen
megszervezi maga ellen a valóságot. Így a bennünk
lévô Hitler mint a bennünk lévô zsidó
funkcionális metaforájának pendant-ja metaforikus és
projektív jelentôségre tesz szert; ha nem lenne, ki kéne
találni. Már csak ezért is: Bruder Hitlerhez, ahogy
Thomas Mann megfogalmazta, letagadhatatlan, kínos rokonság fûz
(vö. ki Hitler?).
A kiforgatás valódi értelme az, hogy
Syberberg nem megölni akarja bensô Hitlerét, hanem megszólaltatni,
ami által nem-filmes eszközökkel terapeutikus célt nyújt:
Trauerarbeit leisten, a lezárás reménye nélkül.
PROJEKCIÓ: Syberberg Hitlere nem külsôvé
és idegenné tett Hitler. Olyannyira nem, hogy a rendezô
komoly támadásoknak tette ki magát: nem pusztán
ábrázolási konvencióktól szabadult meg, hanem
apologéta.6 Ezzel szemben
meg kell jegyeznünk, hogy egy pillanatra sem mentegeti a menthetetlent
amiként ez a háború befejezôdése óta
rendszeresen elôfordul , s nem állítja azt sem, hogy
nem is történt meg , amiként ez az utóbbi két
évtizedben divatba jött.
A projekció itt Kant folytatása, más
eszközökkel. A csináltság, az als ob felfedezése;
hogy az emberi megismerés nem leképezés és adekváció,
hanem részint teremtés is. Hitler nem rajtunk kívül
álló erô; Hitlert már ne haragudjanak, hölgyeim
és uraim, de megteremtettük, s teremtjük mindmáig.
A német rendezôt többnyire nem a valóságos,
an sich Hitler érdekli ha és amikor igen, akkor
a banálisan valóságos, a tükörtojást reggelizô,
cikis zoknikat hordó Führer , sokkal inkább Hitler
projektív realitása. Hitler mint Kasperl. Hitler mint Puppe. Hitler
mint lárva. Mint képtelen álarc. Mint végsô
megoldás: Antikrisztus, megváltott Megváltó. Ahol
úgy éreznôk, hogy a textus túlfeszíti a húrt
Hitler mint kárhozatra ítélt Ábrahám,
mint új Mózes , ott mindig történik valami.
Némelyek úgy vélik így
a nem-filmet szerintem termékenyen félreértô Susan
Sontag is , hogy a syberbergi mû alfája és omegája
a projekció. Egy biztos: e projekció sajátos, nagyon bensôséges,
nagyon német öngyûlölet.
Jelenkép: a bennünk lévô
arra is utal és reflektál, hogy mennyiben vagyunk örökösök.
Hát eléggé.
Kapunk egy villanásnyit a hetvenes évekbôl,
felsorolásszerûen. Ellenzékieket elmegyógyintézetbe
zárni; mindenkire lôni, aki át akar jutni a berlini falon.
S persze a nyugatnémet lélektelenség és sivárság.
Meg Chile, Dél-Afrika, Idi Amin, Kambodzsa. Mindez ma már nem
olyan érdekes (leszámítva a korántsem
nyugatnémet lélektelenséget és sivárságot);
ma más érdekes.
Aztán megszólal a mindent túlélô
Hitler-bábu. Köszöntöm a terroristákat és
anarchistákat, új híveket szereznek nekünk. Éljen
a nômozgalom, az új rasszizmus. S hogy világszerte, de nálunk
a legradikálisabban. Vagy: ha nem az anyaságért
vagyunk, akkor éppen ellene, a fô az, hogy gyôzünk.
És mit mond ma mindenki: a munkanélküliség a legnagyobb
problémánk, legyôzéséért minden áldozatot
meg kell hozni. Mindent? El tudom magyarázni, hogyan kell csinálni.
Az elôzô bekezdés elsô mondatában
a hangsúly a mindent túlélôn van. Ma már nem
érdekes a húsz évvel ezelôtti politikai
gengszterélet, miért lenne az a hatvan évvel ezelôtti?
Miért pont Hitler? Ha valaki ma esszét ír vagy (nem-)filmet
készít, tehát nem tudományos vállalkozásba
fog nagyvonalúan eltekintve itt az úgynevezett demarkációs
problémától, vagyis attól, hogy mi a lórúgás
az a tudomány, merre fekszenek a tudományos békeszerzôdések
által rögzített és a tudomány vámszedôi
által szigorúan ôrzött határai , nem akméját
írja, de ír/alkot, és számot tart arra, hogy olvassák/nézzék
és dialogice értelmezzék, akkor érdemes zárójeleznie
a politikatörténetet. Ez persze nem zárja ki a Hitler-tematikát
hátha valaki nem ismeri: bármi kapcsán lehet dialogizálni
, de azt igen, hogy ismét csak adjon Hitlernek egy
pofont.
Ám Syberberget tulajdonképpen nem izgatja a
politikatörténet, az legföljebb háttérként
szolgál nála. Nem-filmjének éppen azért volt
komoly recepciója nem nálunk és nem is Németországban
, mert a történeti Hitleren túlmutató (elôre
és hátra) Hitler-jelenség érdekli. Valahol valaki
megjegyezte: Syberberg rá akar venni minket, hogy vegyük végre
komolyan azt, amit Hitler mondott hogy a nemzetiszocializmus micsoda
kulturális forradalmat és szellemi katasztrófát
jelentett és jelent mindmáig.
Elvetted tôlünk Caspar David Friedrich naplementéit.
Amennyiben Syberbergnél a projekció Kant, annyiban a jelenkép
Thomas Mann folytatása más eszközökkel. Doktor Faustus.
Palinodikus zárlat. Leverkühn visszavonja a VII. szimfóniát,
a nem-film vége visszaénekli az Örömódát.
Szó szerintiség, a giccs komolyan vétele,
a tömegkultúra születése. Sontag: Syberberg: a romantikától
Hitlerig, Wagnertôl Hitlerig, a Caligaritól Hitlerig, a giccstôl
Hitlerig; Hitlertôl a pornóig, Hitlertôl az NDK-ig, a szövetségi
köztársaság belsô ürességéig.
Konfessionslos, aber gottgläubig. Felekezeten kívüli,
de istenhívô. Mint elôszeretettel náci hitvallás.
Tényleg náci? Kertész Imre: Ilse Kochnak, a buchenwaldi
lágerparancsnok feleségének feltétlenül szüksége
volt Istenre (istenre).
Eleinte mindenki nevetett rajtam, ma már
csak kevesen nevetnek, hamarosan eljön az idô, amikor senki sem fog
nevetni (rajtam). (Az egykori hallgatóközönség
harsány derûvel és tapssal reagál a Führer szavaira.)
Eljött ez az idô, s úgy tûnik, nem is nagyon akar elmúlni.