FŐOLDAL

TATAI ERZSÉBET
Művészettörténeti ismeretek
Új tankönyv 9–10. osztályosok számára
Tankönyvjegyzéki száma: EC-00 11 01

Megjelent: 2002
B5-ös formátum, keménytáblás, 440 oldal, 376 színes kép
ISBN 963 8477 65 2
Ára: tankönyvként 1 700,- Ft - kereskedelmi forgalomban 3 400,- Ft   
o n l i n e  r e n d e l é s

Tatai Erzsébet könyve a vizuális művészeti alkotások sajátosságait mutatja be. Felépítése ágazati felosztást követ. Először a gyakorlati célokat is szolgáló tárgyformálással, majd a teret, környezetet alakító művészettel, az építészettel foglalkozik, és ezután a képzőművészetekkel. Közülük elsőként a legabsztraktabb vizuális kifejezési formát, a képalkotást veszi szemügyre, ezen belül lényeges hasonlóságaik miatt nincs élesen elhatárolva a festészet, grafika és fotó; ezt követi a 3 dimenzióban kibontakozó szobrászati alkotások tárgyalása. Végül azok az új műfajok szerepelnek, amelyek nem sorolhatók be a még ma is jól használható, hagyományos kategóriákba. A fejezetek a megértés szempontjából önálló egységet képeznek, ám ez az önállóság viszonylagos, mert az ismétlések elkerülése végett nem foglalkozik minden fejezetben az összes oda is tartozó kérdéssel. Például a teret az épület, a formát a szobor, a színt a kép kapcsán tárgyalja bővebben. A Szakkifejezések magyarázatába csak a könyv megértéséhez szükséges fogalmakat vettük fel. Az időben való tájékozódást az időrendi táblázatok, a keresést pedig a név- és tárgymutató segíti.



TARTALOM
 

Előszó

1. A művészetről

1. A kultúráról
2. Művészet és kultúra
3. A művészetek csoportosítása
4. A vizuális művészetek eredete
5. A művészet funkciói
6. A műalkotást meghatározó, stílust kialakító tényezők

2. A tárgyak világa

1. A tárgyak funkciója
2. A tárgyak előállítása
3. A tárgyak formája
4. Az ornamentika

3. Az épület

1. Az építészet funkciója
2. A természeti és ember alkotta környezet viszonya
3. Települések
4. Az építészeti forma - az építészeti kifejezőeszközök

4. A kép

1. A kép keletkezése
2. A kép funkcióváltozása
3. Írás és kép
4. A festmény, a kép témája
5. A képi kifejezés eszközei
6. A képalkotásban alkalmazott technikák tartalmi vonatkozásai

5. A szobor

1. A szobrászat témái
2. A kifejezési eszközök - A forma
3. A szobrászat anyagai és technikái

6. A művészet új műfajai

1. A tér meghódítása
2. Az idő bekebelezése: az akcióművészetek
3. Az új technikai médiumokról
4. A fogalom bekebelezése

Névmutató

 

 
K R I T I K A

Andrási Gábor

EX LIBRIS

Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek

"Ordnung muss sein" - rendnek kell lenni, mondta a nagymamám, aki Polly néni-szerűen szilfid alkat volt, és ezért - a klasszikus pálcát helyettesítendő - mondandójának lendületes prakkercsapásokkal adott nyomatékot. Rendnek kellene lennie a művészetről gondolkodásban is, legalább a nap mint nap használt fogalmak szintjén, hogy azután a különböző problémák megvitatásához legyen közös nyelvünk, szavaink, amelyek többé kevésbé hasonló dolgot jelentenek a beszélgetés résztvevőinek és az azt nyomon követni szándékozóknak egyaránt. Míg a nemzetközi szakirodalomban világos jelentése van az olyan fogalmaknak, mint modernizmus és avantgárd, mint konstruktív és geometrikus, addig nálunk ezeket egyszerű szinonimákként alkalmazzák a stílusukra kényes, a szóismétlésektől irtózó szerzők. Ez a könyv az első lépés lehet a rendetlenül használt fogalmak tisztázása irányában. És mindjárt itt, rögtön az elején szembekerülünk egy dilemmával. Hogyan lehet ma egy fogalomtisztázó könyvet írni akkor, amikor a modernizmus utáni paradigma éppen az eddig alkalmazott fogalmak mögötti jelenségeket kezdi átértékelni, más fénytörésben láttatni, a közöttük lévő határokat feloldani, történetileg konstruált voltukat hangsúlyozni? Ámbátor a mi kis kacsaúsztatónkban nem nagyon akad dekonstruálni való, hiszen itt még az előző, hazai használatra alig felépített, teoretikusan alig körülhatárolt, valójában "megíratlan" modernista paradigma utóvédharcai folynak. Ám túl ezen a szakmai problémán: a művészetoktatás valósággal kiált egy ilyen kézikönyv után. Mégis, nem anakronisztikus manapság definitív jellegű könyvet írni? Azt hiszem, erre a kérdésre lehetetlen egyértelmű választ adni. A válasz a szövegben, az előttünk fekvő könyv beszédmódjában van. Nem explicit módon, hanem a részletekben, az egyes megfogalmazások mögött meghúzódó döntésekben, a szerző sorozatos állásfoglalásaiban. A dilemmán Tatai Erzsébet úgy lendült túl, hogy miközben fogalmakat magyaráz és elemez, érzékelteti azok történeti jellegét, tartalmuk és értelmük változását, azt az érlelődési folyamatot, mely a kategóriák létmódja volt mindig is. Világossá lesz: a használat, a kontextus átitatja és alakítja magát a fogalmat is. A felvetésekhez alkalmazkodik a könyv stiláris rétege és szintaxisa: világos, higgadt, kijelentő, alapvetően tőmondatszerű. Rendnek kell lenni - mondják a mondatok -, de nem minden áron, és ezzel szakítanak a Polly néni-féle pálcás módszerrel. A tankönyv nem szentírás, a szerző nem az egyetlen és örök igazság birtokosa. A szöveg időrend helyett az egyes témák, alapvető problémahalmazok történeti variációt mutatja be, járja körbe. Körben jár, de mégsem helyben. A századokon is átívelő funkcionális és szimbolikus párhuzamokat, hasonlóságokat és azok társadalmi és gazdasági okait rendeli egymáshoz. Szakít a szépművészeti sovinizmussal és elitizmussal: tárgyát a vizuális kultúra részeként tételezi, melyben elválaszthatatlanul vannak jelen a képiség különböző, egymást átható elemei, ahogy írja: "a képzőművészeten kívül a fogkefe, a Batman, a számítógép, a hirdetőoszlop, a kirakat és a vasutas-egyenruha is". Nekem ebből a felsorolásból, mi tagadás, Batman tetszik leginkább. Batman ugyanis művészetbarát: meghiúsítja Szudán ősi kincseinek elrablását egy amerikai múzeumból. Posztkolonialista nézőpontból csak remélni lehet, hogy időszaki kiállításon szerepeltek.

Élet és Irodalom 46. évfolyam, 49. szám

 
K R I T I K A

PARÁSZKA BORÓKA

NÉZNI TANÍT

Művészettörténeti ismeretek iskolásoknak

Régi emlék: nincs keservesebb olvasmány a tankönyvnél. Most tankönyváradat, iskolai tantervek zuhataga váltja egymást; mégis tanár, diák egyaránt érzi: alapvető változtatásokra van szükség a hazai oktatásban. A tankönyvözön nem elég.
    Az ok egyszerű: az információ tárolása, felhasználása, értéke teljesen megváltozott az utóbbi néhány évben. Az új információs tér egyszerre ismerős-ismeretlen. Mi az, ami segít tájékozódni, hatékonyan kihasználni a lehetőségeket? Milyen többlettudásra, készségre van szükség? Mi az, amit le kell vetkőznie a hagyományos, önálló munkát, kreativitást nélkülöző oktatási rendszernek?
    Generációs váltást jelent az a képigény, amely a mai információs közegben (tévé- és internet-közelben, óriásplakátok között) felnövő nemzedéket jellemzi. Kérdés, hogy a képek iránti fogékonyság mennyiben társul a képi-formai civilizációra vonatkozó tudással, hogy milyen készségekkel rendelkezik ez a nemzedék, ami a képi kultúra befogadását illeti, és ezek a készségek mennyiben szorulnak fejlesztésre, képzésre.
    Egy biztos, minden megszerzett információ képekhez, szimbólumokhoz, jelekhez, formákhoz és színekhez kötődik. Az információszerzés módja, mechanizmusai pedig elválaszthatatlanok a vizuális ismereteinktől, készségeinktől, műveltségünktől. Minden pedagógiai, módszertani megújulás feltétele, hogy számot vessünk azzal, lehet-e, s ha igen: hogyan tanítani azt, hogy hogyan tájékozódjunk a vizualitás világában?
    Tatai Erzsébet Művészettörténeti ismeretek című tankönyve sikeres kísérlet arra, hogy tömören, érthetően és képzelhetően elmondja mindazt, ami nyomtatott formában, balról jobbra haladva, fejezetek, bekezdések és címszavak révén elmondható, illetve megmutatható vizualitás világából.
    Bátor vállalkozás, hogy a művészettörténeti összefüggéseket művészetelméleti szempontból is felvezeti, alátámasztja. Fogalmai pontosak, érthetőek, elméleti fejtegetései jól követhetőek, izgalmasak. A fogalmi felvezetést pedig következetesen konkrét műalkotásokkal szemlélteti, ötletesen teremti meg az átjárást a képi- és a szövegvilág között. Azok számára, akik a művészetelméleti futamokat nehézkeseknek, körülményeseknek találták így válhat érthetővé és izgalmassá mindaz, ami a művészetről elgondolható. Azoknak, akik figyelmesebben, érzékenyebben szeretnék befogadni, mindazt, amit látnak: hasznos ötleteket, útmutatásokat ad a könyv.
    A könyv struktúrája követi a klasszikus magyar tankönyvek szerkezetét. A törzsszöveg jól követhető egysége fejezetekre tagolt, amelyet kiegészítenek a lapszéli, szövegközi illusztrációk. Ezek, bár illeszkednek a törzsszöveghez, önállóan is jól értelmezhetőek, segítik az ismétlést, áttekinthetővé teszik a könyvet. Minden képhez pontos, kövérbetűs leírás, és pár soros dőltbetűs interpretáció tartozik.
    A képek, reprodukciók minősége sajnos szintén a magyar tankönyvek szokott minőségéhez igazodik, néhol torzak, félrenyomottak a színek, nem megfelelő méretűek a képkivágások (dicséretesen gazdag illusztrációkban a könyv!), de az értelmezési lehetőségekkel kiegészítve a képanyag elég arra, hogy arra csábítsa az olvasót: keressen teljesebb vizuális élményt, haladjon tovább a könyv által megnyitott úton.
    Üdítő, hogy a kötet megszabadul a merev kronológia csapdájától, és segít átlátni az egymásra feleselő műalkotások kapcsolatát, követni az ikonográfiai összefüggéseket, ösztönzi a megszerzett művészettörténeti ismeretek asszociatív, kreatív használatát. Így kerül okosan, ötletesen Michelangelo Piètája, Brueghel Vakok című festménye és a provokatívan didaktikus Benetton-reklám ugyanarra az oldalra. Mégis, a kötetet végiglapozva az olvasó megtanul tájékozódni a művészettörténeti korszakok között, felismeri a korszakhatárokat, és betekintést nyerhet a korszakváltások mikéntjeibe, miértjeibe.
    Hogy nem a megszokott művészettörténeti tankönyvet tart a kezében az olvasó, azt jelzi a tény, hogy a műalkotásokra és alkotókra vonatkozó információkat kiegészíti a szerző. A kötet érinti a műalkotás befogadásának történetét, példát ad különböző befogadás- és viszonymódokra. A néző épp úgy szereplőjévé válik a tankönyvnek, mint ahogyan része mindaz, ami képi kultúránkat alapvetően meghatározza.
    Kitér az alkotás a műteremtés folyamatára, a különböző technikák, eszközök, anyagok ismertetésére. A történeti áttekintés pontos, plasztikus ismereteket ad, gazdagítja a műalkotás értelmezésének eszközeit, de a gyakorlati kérdések fontos elméleti problémák felismeréséhez, körvonalazásához is vezetnek. Így foglalkozik a kötet azzal, hogy meddig terjed az alkotó szándéka, milyen eszközökkel érvényesíti azt, milyen a befogadó szabadsága és hogyan élhet vele?
    A tájékozódást a kötetben szereplő műalkotások időrendi táblázata, szakszótár és névmutató zárja, a melléklet illeszkedik a kötet jól áttekinthető szerkezetéhez. Jobban már csak akkor lehetne csinálni, ha a szerző valóban kimerészkedne a vizualitás világába, új, digitális közeget keresne a beavatáshoz, új, igazi kalandokat kínálva a (még) ártatlan tekintetnek.

Transindex, 2003. 01. 20.