Tele van a levélszekrényem - Kár a gőzért meg a fáért

Zúdulnak a reklámok, mintha sosem akarnának kifogyni a levélszekrényből. Pedig abban reménykedtünk, hogy levelet kapunk.Biztosan Önök is jártak már így. A papírtömeg látványa nem mindenkire egyformán hat. Van aki érdeklődve keresi kedvenc bevásárlóközpontja hírdetéseit, van aki közömbös arccal dobja a reklámokat a kukába, és olyan is akad, akit halálosan idegesít a rátukmált szemét és a szuper árukról szóló sok üres jelző. Persze a reklám minden fajtájára igaz, hogy nagy része kárba vész. Az úgynevezett direkt marketing, vagyis a szórólapos reklámozás pedig jó üzletnek számít.

Furulyás Mátyás, ügyvezető igazgató

Tapasztalatunk az, hogy egyre inkább felismerik ennek hatékonyságát a megrendelőink. Van olyan megrendelőnk, aki a reklám terén ezt tekinti kizárólagos lehetőségnek, hogy ezzel elérje a fogyasztóit.

A lakókat nem szokták megkérdezni, hogy kérnek-e reklámkiadványokat. A színes papírok - ha akarják, ha nem - nap mint nap megérkeznek a levélszekrényükbe. A tiltakozás sem mindig eredményes.

Kérdés és válasz: dr. György Lajos, kutató orvos

Ez a 100 millió fáról szóló kiírás mennyire hat a szórólap kihordó fiúkra?

Egyáltalán nem hat, mert ők csak szórnak és nem nézik, de amikor látom, hogy szórnak, akkor idejövök, és nagyon szépen megkérem őket, hogy olvassák már el - tényleg barátságosan, mert nem fogok velük veszekedni - és van olyan, aki megfogadta nekem, hogy amiket ő hoz, azt többet nem dobja be - egy nagyon helyes fiatalember - azóta azok nincsenek is.

A szórólapokkal az a bajom, hogy egyrészt tele van a levélszekrény. Másrészt volt egy idő, hogy gyűjtöttem, hatalmas mennyiséget dobtak be. És elkezdett érdekelni, hogy ez mennyit tesz ki Magyarországon fa köbméterben, vagy kivágott fa hektárban, de senki nem tudta megmondani. Ezért nagyon örültem annak, mikor találtam egy amerikai adatot, hogy ez világméretekben körülbelül mit jelent.

Kérdés és válasz: Furulyás Mátyás, ügyvezető igazgató

Mennyire tudják vagy akarják figyelembe venni, hogyha valaki szépen kiragaszt egy kis cetlit a levélszekrényére, hogy: Köszönöm, nem kérek reklámokat?

Ezt maximálisan tiszteletben tartjuk, és figyelik ezt a terjesztők. Sőt kérjük is a lakókat, hogyha valakit ez zavar, hogy ilyen kiadványokat helyezünk el a postaládájában, az tegye meg azt, hogy egy ilyen kis papírt kitesz:

De gondolom, hogy az Önök megrendelőinek éppen az az érdeke, hogy mindenhova eljussanak a kiadványok?

Ez részben igaz, de nem céljuk, hogy ráerőszakolják azokra a lakókra a kiadványaikat, akik, akik ezt nem szívesen fogadják.

Budapesten két nagy cég birtokolja a szórólap terjesztési piac 80 %-át. Most az egyikük képviselőjét hallották. Ha Önöknél nem hat a cédula, lehet hogy mások is kézbesítenek reklámokat. Nem minden terjesztő egyformán megértő. Meg aztán a kiírások elbírálása még egy cégen belül sem egyszerű feladat.

Kérdés és válasz: Horváth Zoltán, terjesztő

Bejöttünk ebbe a szép ferencvárosi kapualjba, ahol a kuka mellett egy szép kis doboz vár, fölötte a felirat, hogy: Ide kérjük a szórólapokat! Most hova fogja dobni őket?

Én a postaládába fogom terjeszteni, mivel a megrendelő úgy kéri. Amennyiben a postaládák mellett található fém dobozos kimondottan szórólapgyűjtő láda található, így abba terjesztek.

Kérdés és válasz: Nagy József, gondnok

Itt a kapualjban egy gyönyörű fiókból fabrikált ládikót látok. Ezt maga készítette? Igen én készítettem a szórólapoknak, reklámoknak, különböző hírdetményeknek az elhelyezésére. 5-6 féle típusú szórólapot meg reklámújságot hoztak ki, és összekeveredtek egymással is meg a levéllel is. Különböző hivatalos küldeményekkel és ami ugye nem biztos, hogy érdekli a kedves lakót, sőt több esetben csak bosszantás volt a részére, és kidobták a kukába úgy ahogy van a levelet, mindent.

És azért találtam ki ezt a féle módszert, hogy könnyítsek a lakóknak a dolgán. Ha ugye jön le, megy el, meg jön haza, akkor megfog egy neki érdekes reklám valamit, és akkor fölviszi és átbogarássza.

Ha figyelmesen járják a pesti utcákat, észrevehetik, hogy a kapualjakban itt is, ott is feltűntek a szabványos sötétbarna fém szórólapgyűjtő dobozok. Egy kisiparos már sorozatban gyártja őket.

Nagy József, gondnok

Még egy féle célja van ennek a dolognak, az - most már tudatos is, de korábban véletlenül jöttem rá - hogy a kutyások is ezzel szedik föl a ...

Ó, hát akkor ez egy igazi környezetvédelmi intézkedés!

Ha a kapu előtti gyűjtődoboz jól működik, minden érdeklődő lakóhoz eljtnak a reklámok, a maradék pedig nem borítja el a lépcsőházakat. A Ferencvárosban - ahol a papírt már külön tárolókban gyűjtik - a hulladékpapír jelentős részét a reklám szórólapok teszik ki. Reklámügyi nyomozásaink során rábukkantunk egy fiatalemberre, aki még egy lépéssel előbb megállította a hulladékképződést.

Attila (az arca felismerhetetlenül homályos)

Diákkoromban többféle diákmunkát is végeztem, ezeknek az egyike volt a szórólap terjesztés. Ez nagyon fársztó munka, és gyorsan rájöttem, hogy ez nekem nem fog menni. Dehát ugye a pénzre továbbra is szükségem volt, úgyhogy csináltam. Namost a szórólapokat azokat következetesen fel kellett vennem, és meg kellett oldanom az elhelyezésüket, úgyhogy én ezeket a MÉH-be szállítottam el.

A szórólapokból még a mai napig is áll egy komoly mennyiség a garázsban, de ezt is a MÉH-be fogom elvinni, hamarosan.

Bármilyen környezetkímélő is a módszer, távol áll tőlünk, hogy bárkit erre a megoldásra bíztassunk. Az erkölcsi kételyen kívül az is ellene szól, hogy a terjesztőket mostanában rendszeresen ellenőrzik. Ha valaki ártalmasnak találja a reklámpapírokat, küzdjön inkább azért, hogy ezt a sokezer tonnányi szórólapot - vagy legalább a ráeső részt - ki se nyomtassák.

dr. György Lajos

Nem szeretem a hírdetéseket. Csak azt a hírdetést szeretem, amelyik valamilyen adatot közöl velem. Ha tehát én egy számítógépet akarok venni, akkor érdekelnek azok a hírdetések, amelyek megadják a számítógépeknek az árát, és minden egyes jellemzőjét, amiből én mindent tudok. De a hírdetések legnagyobb része nem ilyen. Kilencven százalék olyan, hogy azt mondja, hogy ez a termék nagyszerű, ez finom, ez csodálatos, és semmit nem tudok meg se az összetételéről, se semmit az ég világon. És van egy nagy hátrányuk. Nagyon megemelik a termék árát, mert a hírdetések, ezek is, de különösen a TV-hírdetés, rengetegbe kerülnek.

Amit hírdetnek, azt én nem veszem meg.

Van természetesen olyan szórólap, amelyik nagyon picike, ahol azt hírdetik, itt valamelyik kisiparos vagy kiskereskedő, hogy ő itt megnyitott egy üzletet vagy egy kocsmát, és ha ott van a neve és a címe, akkor ezt elteszem.

Akármit is gondolnak esténként a levélszekrényükben összegyűlt reklámokról, ne a terjesztőket szídják. Ők - néha talán figyelmetlenül, de általában nagyon is jól - teszik a dolgukat. A bosszantó pazarlás mélyebbről fakad.