Tájékoztató az Autizmus Kutatócsoport Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai
Ambulanciájának működéséről
Ambulanciánk alapfeladata a jelentkező szülők gyermekeinek autizmus és
társuló állapotok, illetve más kommunikációs zavarok irányában történő
kivizsgálása, továbbá a diagnózis felállítását követően a gyermekek
gondozása, segítségnyújtás ellátásuk megszervezésében a szülők igényei
és a lehetőségek szerint.
A vizsgálat a családok számára ingyenes, a költségeket részben
társadalombiztosítási alapon az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fedezi,
részben az Autizmus Alapítvány.
Az ambulancia a vizsgálatot a gyermek szüleinek, vagy gondviselőjének írásos
kérelmére végzi el. A vizsgálatkérő levél tartalmazza a gyermek személyi
adatait (név, születési idő, lakcím, telefonszám), és annak kifejtését,
hogy miért kérik a vizsgálatot (ki tanácsolta, hogy forduljanak hozzánk, mik
a legjelentősebb problémák a gyermekkel, stb.). A levelet az ambulancia címére
kell elküldeni. (1089 Budapest, Delej u. 21.; tel.: 33-41-123).
A kérelem beérkezését követően diagnosztikus kérdőívet küldünk a családnak,
melyet kitöltés után kérünk visszajuttatni ambulanciánkra postán, vagy
személyesen. A kérdőívhez kérjük mellékelni a gyermek előző vizsgálatainak
eredményét, a gyermekkel foglalkozó pedagógus véleményét (pedagógiai
szempontrendszer ld. alább), és amennyiben lehetséges a gyermekről szóló
videofelvételeket. A kérdőív feldolgozását követően a gyermek várólistára
kerül, és levélben tájékoztatjuk a családot, hogy melyik hónapra jegyeztük elő.
A vizsgálat tervezett időpontja előtt kb. két héttel értesítést küldünk
arról, hogy pontosan mikor várjuk őket.
A vizsgálat átlagosan 2-3 órát vesz igénybe. Az ambulanciára érkezéskor egy
külön várószobában fél-egy órás időszakot biztosítunk a családnak arra, hogy
kicsit megpihenjenek az utazást követően, - ez alatt az idő alatt a vizsgáló
szakember-csoport feldolgozza a gyermekről esetleg újonnan érkezett
véleményeket, vizsgálati eredményeket, egyéb anyagokat. Ekkor kerül sor az adatok
felvételére is.
A gyermek vizsgálatát egy speciálisan kialakított helyiségben végezzük, amely leginkább egy
gyerekszobához hasonlatos, kisasztallal, játékpolccal. A vizsgálaton általában a szülők is
jelen vannak, míg gyermeküket gyógypedagógus vagy pszichológus vizsgálja, addig a
szakember-csoportot vezető gyermekpszichiáterrel vagy pszichológussal beszélgetnek.
Ritkábban előfordul, hogy a gyermek jobban foglalkoztatható a szülők távollétében, ilyenkor a
feltáró beszélgetést az orvos vagy a pszichológus egy másik szobában folytatja.
A gyermek vizsgálata játékos feladatokból, beszélgetésből áll, amelyet minden
esetben videora rögzítünk. A felvételeket a diagnózis felállításakor,
pontosításakor elemezzük, illetve segítséget nyújtanak a vizsgált gyermekek
fejlődésének követésében. Az említetteken kívül - amennyiben a család ehhez
írásban hozzájárul - a videodokumentációt a kutatócsoport tudományos, kutatási
és oktatási feladataihoz is felhasználjuk.
A vizsgálatot követően a szakemberek összegzik tapasztalataikat, megtervezik
a további feladatokat, ezt az időt a család a várószobában, vagy az udvaron
töltheti (kb. 30 perc). Ezt rövid megbeszélés követi a szülőkkel, amikor a
szakemberek összefoglalják addig kialakult véleményüket. Amennyiben erre
igény van, a diagnózis részletes megbeszélésére, a szülőkben felvetődő kérdések
megválaszolására, tanácsadásra egy közeli időpontban állapodunk meg. Sok esetben
egyetlen vizsgálat nem elegendő ahhoz, hogy biztos diagnózist állítsunk fel.
Ekkor a vizsgálat folytatására jelölünk ki időpontot.
Minden diagnosztikus vizsgálatot követően írásos véleményt adunk ki, amelyet a
szülők, illetve gondviselők kapnak kézhez. Ebben összegezzük vizsgálataink
tapasztalatait, kifejtjük véleményünket, továbbá javaslatot teszünk a gyermek
fejlesztésével kapcsolatban.
Autizmus diagnózis megállapítása esetén ambulanciánk gondozásába vesszük a
gyermeket. Az autista gyermek családjának járó szociális juttatásokról szóló
iratokat (emelt összegű családi pótlék, meghosszabbított Gyes, stb) kiállítjuk.
Ezeket az igazolásokat évente, kontrollvizsgálatainkhoz kapcsolódva hosszabbítjuk
meg. Azoknál a családoknál, akiknek nem ambulanciánk állítja ki ezeket a
papírokat, egyéni megbeszélés alapján történnek a kontrollvizsgálatok.
A szokásos ellenőrző vizsgálatokon kívül, tanácsadásra, beiskolázási, elhelyezési
probléma megbeszélésére, stb a szülők kérhetnek időpontot levélben vagy
telefonon. Ha a gyermekkel foglalkozó szakemberek igénylik, lehetőséget biztosítunk
a gyermek pedagógusával való hasonló konzultációkra, fejlesztési terv
megbeszélésére is.
Ha a gyermek vizsgálata során kizárható az autizmus, illetve egyéb pervazív
fejlődési zavar, akkor véleményünkben javaslatot teszünk arra, milyen
irányban kell a vizsgálatokat folytatni, illetve, hogy milyen kezelésre van
szükség.
Ambulanciánkon hasonló keretek között serdülőket és felnőtteket is fogadunk
vizsgálatra, tanácsadásra, kezelésre, fejlesztésre, gondozásra.
Vissza az elejére
Szempontok a pedagógiai vélemény összeállításához
Mi az összbenyomása a gyermekről? Mit tart a legfontosabbnak vele kapcsolatban? Gondolta-e valaki a pedagógusok, vagy az osztálytársak közül, hogy probléma van a gyermekkel? Miért?
TÁRSAS VISELKEDÉS
Mióta jár a gyermek a csoportba? Hogyan, mennyi idő alatt fogadta el a csoport szokásait, szabályait - csoporttársaihoz viszonyítva? Elfogadták-e t csoporttársai? Milyen a társaival, pedagógusaival, idegenekkel való kapcsolata? Hogyan, milyen témáról kezdeményez beszélgetést? Hogyan reagál arra, ha hozzá közeledik valaki (idegen - ismerős) ? A csoportban van-e barátja (hány? mi köti őket össze?)? Részt vesz-e - esetleg kezdeményez-e csoportos játékban - miben? Érti-e, helyesen alkalmazza-e a játék szabályait? Kötetlen helyzetben mivel foglalkozik legszívesebben? Igényeit, kívánságait milyen formában jelzi? Milyen problémák, furcsaságok fordulnak elő magatartásában?
BESZÉD, BESZÉDÉRTÉS, IRÁNYÍTHATÓSÁG
Beszédében elfordul-e halandzsa, ismételgetés, személyes névmás-, személyragcsere vagy egyéb furcsaság? Történeteket olvasmányokat érti-e, lényegüket képes-e önállóan kiemelni? Feladathelyzetet elfogadja-e, milyen körülmények között? A közös tevékenységekben frontális instrukciókkal irányítható-e?
ÉRTELMI KÉPESSÉGEK, ÉRDEKLDÉS
Érdekli-e őt valamelyik foglalkozás, téma jobban, mint a többi? Ezekben jobban szerepel? Van-e olyan foglalkozás amelyiken feltűnően jól, vagy rosszul teljesít? Ha igen, ez mivel magyarázható? Milyen területen, formában jellemző leginkább önálló játéktevékenység? Összességében milyennek értékeli a gyermek értelmi képességeit?
JUTALMAZHATÓSÁG
Mivel jutalmazható, büntethető leginkább (szociális, tárgyi, egyéb)?
ÉRZELMI REAKCIÓK
Mi okoz a gyermeknek örömet, bánatot? Mennyire jól érti, illetve alkalmazza a mimikát és a gesztusokat - jól felismerhető-e a gyermek aktuális hangulata? Vannak-e indokolatlannak tűnő érzelmi megnyilvánulásai, megalapozatlan félelmei? Hogyan lehet megnyugtatni?
TÁJÉKOZÓDÁS
Tájékozódik-e korának megfelelő szinten térben és időben?
Hogyan fogadja a változásokat (személyek, tárgyak, napirend,stb)?
ÉSZLELÉS
Tapasztalt-e szélsséges reakciókat egyes hallási, vizuális, tapintási, ízlelési,szaglásos ingerekre?
MOZGÁS
Milyen színvonalú nagymozgása, finommozgása? Vannak-e furcsaságok mozgásában?
ÖNKISZOLGÁLÁS
Étkezés, öltözködés (pl. időjárásnak megfelel-e), WC-használat, stb.
Vissza az elejére
VIZSGÁLATRA JELENTKEZÉS MÓDJA
• A gyermek vizsgálatát a szülő vagy gondviselő kérheti levélben.
A levél tarlamazza
- a gyermek személyi adatait
(név, születési idő, lakcím, telefon)
- tájékoztatást a jelentősebb problémákról,
amiért a vizsgálatot kérik.
Cím: Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Ambulancia
1089 Budapest,
Delej u.21.
Tel.: 33-41-123
• Kérelmük beérkezése alapján diagnosztikus kérdőívet postázunk,
melyet kitöltve kérünk vissza.
Kérjük csatolni a gyermek előző vizsgálati eredményeit,
a vele foglalkozó pedagógus véleményét,
esetleges video felvételeket.
• A visszaérkezett kérdőív feldolgozása után a gyermek várólistára kerül,
tájékoztatjuk a családot az előjegyzés hónapjáról.
A vizsgálat ideje előtt kb. 2 héttel értesítést küldünk a pontos időpontról.