Patricia Howlin: Felkészülés a felnőttkorra
Az autizmus mélyreható és gyakran megsemmisítő erejű, az egyén működésének
szinte minden területét átható rendellenesség. Az érintett személyek többségének
tanulási nehézségei is vannak. Jelentős részük - körülbelül húsz százalékuk -
legalább átlagos intelligenciával rendelkezik.
Az autista gyermekekről sokat tudunk,
az autizmus felnőttkori kimeneteléről azonban - különösen a jobb képességű
egyének esetében - eddig még viszonylag keveset írtak. Ez a könyv a felnőtt
autisták szociális működésével, valamint oktatási és foglalkoztatási helyzetével
kapcsolatos ismereteket tekinti át. A gyakorlati megoldás módszereire összpontosít,
klinikai esettanulmányokkal illusztrálja a felmerülő nehézségek fajtáit, és a
kezelés lehetséges módszereit. A felnőtt autisták problémáit első kézből
származó beszámolóból ismerhetjük meg.
Ez a fontos könyv megoldásokat kínál
a kommunikációval, a szociális kapcsolatokkal, a továbbtanulással, az
álláskereséssel, valamint a jogi és szexuális kérdésekhez kapcsolódó
nehézségekkel összefüggő problémák csökkentéséhez vagy megoldásához.
Tájékoztatja a szakembereket és a gondozókat arról, hogy a felnőtt élet során mire
számíthatnak, és hogy hogyan tudnak segíteni az autistáknak képességeik
kiteljesítésében.
Patrician Howlin
konzultáns klinikai pszichológus és főelőadó a St. George Kórház Orvosi
Egyetemén, valamint a Tanulási Nehézségek Pszichológiájának tanára a St. Georges
Egészséggondozó Egyesületnél Londonban. Ezen kívül az Autista gyermekek
kezelése című könyv társszerzője, és az Autizmus című folyóirat
főszerkesztője.
Eric Schopler: Életmentő kézikönyv
szülőknek
Eric Schopler az autizmussal foglalkozó egyik legismertebb szakember. Megalapítója és
vezetője volt az Észak-Karolinai TEACCH-programnak, úttörője a szakember-szülő
kooperációra támaszkodó ellátásnak.
Az Életmentő kézikönyv szülőknek is a
szülők és szakemberek kooperációjának gyümölcse: 350 "anekdotából"
elemez és értelmez szakmai szempontból, amelyekben autisztikus spektrum-zavarral élő
gyermekek és fiatalok szülei számolnak be olyan viselkedésproblémák hatékony,
egyéni megoldásáról, mint pl. az étkezési, alvási, szobatisztasági nehézségek, a
kommunikáció zavarai, perszeveráció, azonossághoz való kényszeres ragaszkodás vagy
az agresszió.
Ez a nagyon hasznos, ugyanakkor
élvezetes, olykor izgalmas könyv igazi segítséget jelent majd az érintetteknek, és
egyben ajánlom, mint a súlyos problémák elméleti, módszertani megközelítésének,
és megoldásának gazdag, konkrét és tanulságos tárházát, minden pedagógusnak és
szülőnek, aki a tanítványok vagy gyermekek viselkedésével kapcsolatos problémákkal
küzd.
Két ajánlás ismert nevű amerikai
kollégák tollából:
"Világos és jól
szerkesztett... Minden érintett szülőnek, vagy evvel foglalkozó szakembernek
elengedhetetlen olvasmány. ...Nagyon melegen ajánlom." (Fred R. Volkmar, a
gyermekpszichiátria, gyermekgyógyászat és pszichológia professzora, University of
Yale)
"Az autisztikus gyermekeket
ellátók számára aranybánya ez a könyv. Minden egyes, az autizmus problémájával
küzdő család fog találni legalább egy, de inkább sok olyan tanulságos anekdotát a
350 között, amelyek mindegyike megéri a könyv árát." (Bernard Rimland Ph.D.,
szülő, az Autism Research Institute igazgatója, az Autism Research Society of America
alapító tagja)
Catherine Lord - Michael Rutter:
Autizmus és pervazív fejlődési zavarok
Az AUTIZMUS FÜZETEK első kötete a gyermekpszichiátria klasszikus kézikönyvének
autizmussal foglalkozó fejezetét tartalmazza.
A tanulmány a téma átfogó
szintézisét adja, a mintegy 250 legjelentősebb irodalmi hivatkozással.
A szerzők: Catherine Lord,
PhD. University of Chicago, Department of Psychiatry és Prof. Sir Michael Rutter,
Honorary Director, Institute of Psychiatry, MRC Child Psychiatry Unit, London.
E
kötet elsősorban gyermekpszichiáterek, pszichiáterek, pszichológusok és kutatók,
orvosok, valamint egyetemi hallgatók számára ajánljuk.
Balázs Anna - Őszi Patrícia - Prekop
Csilla: Pedagógiai irányelvek
...az autista, autisztikus, pervazív fejlődési zavarban szenvedő gyermekek
fejlesztéséhez, neveléséhez, tanításához.
A fogyatékos gyermekek óvodai és
iskolai oktatásának tantervi irányelveihez készült javaslat az Autizmus
Kutatócsoport pedagógiai kísérletének tapasztalatai alapján.
Balázs Anna: Az autizmus
korszerű szemlélete
A gyermekkori autizmus, amely a tágabb pervazív fejlődési zavarok (PDD) kategória legmarkánsabb alcsoportja, genetikai és idegrendszert érő, organikus ártalmak következtében, típusos esetben prenatálisan keletkezett és egész életen át tartó fogyatékos állapot. Jellegzetes, általában először a 2-3. év között felismerhető viselkedési szindróma jellemzi. Lényege a szocális kapcsolatteremtést, a kommunikációt és a fantáziát, szimbolikus gondolkodást lehetővé tevő kognitív készségek és kapacitás deviáns fejlődése, fogyatékossága. Az autisták túlnyomó többsége (95% körül) önálló életvezetésre alkalmatlan marad, kb. 75% értelmi fogyatékos is. Számításaink szerint Magyarországon súlyosabb vagy enyhébb mértékben kb. 16.000 embert (köztük 2000 tíz év alatti gyermeket) érint az autizmus, illetve PDD, melyek intenzív, korai és tartós fejlesztést, nevelést, oktatást, speciális szociális ellátást tennének szükségessé. Ehhez ma még a szakértelem és az intézményrendszer egyaránt hiányzik. A gyermek- és általános pszichiáterek mellett az alapellátásban részt vevő orvosok tájékozottsága elengedhetetlen a korai diagnózishoz és eredményes gondozáshoz. A szerző elsősorban az alapellátásban dolgozók szempontjai szerint foglalja össze az autizmusról 1991-ig rendelkezésre álló legfontosabb adatokat.
Patricia Howlin - Michael Rutter:
Autisztikus gyermekek kezelése
A nyelvi fejlődés előmozdítása
A könyv leírja, hogyan foglalkozzunk azokkal a problémákkal, melyek az autista
gyermekeknél saját otthonukban felmerülnek. A vezető terapeuták maguk a szülők
voltak, akik a főszerepet játszották a kezelései programok megtervezésében és
megvalósításában. A kezelési programok egyedi, az egyes gyerekekre tervezettek
voltak, a technikák pedig a fejlődés- és viselkedéspszichológia szabályaira
alapoztak. A tanulmány eredményeit az egyes gyermekek által tanúsított fejlődés,
valamint az egyes technikák gyakorlati értéke és elméleti következményei
szempontjából tekintjük át, az autizmus természetének megértése érdekében.
Ez a füzet a könyv 4. fejezetét
tartalmazza, mely a nyelvi fejlesztés módszereivel foglalkozik.
Prof. Sir Michael Rutter, (hon.
director, Child Psychiatry Unit, Institute of Psychiatry, University of London), a
gyermekpszichiátria egyik legkiemelkedőbb személyisége ma a világon.
Patricia Howlin, pszichológus
(St. George Hospital Medical School, University of London), aki korábban éveken át M.
Rutter munkatársaként autista gyermekek vizsgálatával, diagnózisával,
terápiájával foglalkozott, jelenleg autista serdülők és felnőttek ellátásának,
elsősorban munkába állításának problémáit kutatja.
Patricia Howlin - Michael Rutter:
Autisztikus gyermekek kezelése
A szociális fejlődés előmozdítása
A könyv leírja, hogyan foglalkozzunk azokkal a problémákkal, melyek az autista
gyermekeknél saját otthonukban felmerülnek. A vezető terapeuták maguk a szülők
voltak, akik a főszerepet játszották a kezelései programok megtervezésében és
megvalósításában. A kezelési programok egyedi, az egyes gyerekekre tervezettek
voltak, a technikák pedig a fejlődés- és viselkedéspszichológia szabályaira
alapoztak. A tanulmány eredményeit az egyes gyermekek által tanúsított fejlődés,
valamint az egyes technikák gyakorlati értéke és elméleti következményei
szempontjából tekintjük át, az autizmus természetének megértése érdekében.
Ez a füzet a könyv 5. fejezetét
tartalmazza, mely a nyelvi fejlesztés módszereivel foglalkozik.
Prof. Sir Michael Rutter, (hon.
director, Child Psychiatry Unit, Institute of Psychiatry, University of London), a
gyermekpszichiátria egyik legkiemelkedőbb személyisége ma a világon.
Patricia Howlin, pszichológus
(St. George Hospital Medical School, University of London), aki korábban éveken át M.
Rutter munkatársaként autista gyermekek vizsgálatával, diagnózisával,
terápiájával foglalkozott, jelenleg autista serdülők és felnőttek ellátásának,
elsősorban munkába állításának problémáit kutatja.
Therese Joliffe - Richard Landsdown - Clive Robinson: Egy személyes
beszámoló
"A cikk legfőbb részét képező beszámolót egy olyan ember írta, akit
gyermekkorában autistaként diagnosztizáltak, és még jelenleg is egy konzultáns
pszichiáter gondozása alatt áll. (...)"
"(...) Az autisztikus
szindrómával kapcsolatos saját érzéseim és a hasonló állapotban szenvedő más
emberekkel kapcsolatos tapasztalataim azt mutatják, hogy az autizmus a viselkedésben
megfigyelhető összes hasonlóság ellenére olyan nagyon összetett probléma, amely a
benne szenvedő embereket különböző területeken különböző mértékben sújtja.
Rita Jordan - Stuart Powell: Autisztikus gyermekek speciális tantervi
szükségletei
"Hazai és külföldi kutatások világosan bebizonyították: az autizmus, illetve a
tanulási nehézségeknek e kifejezés által jelölt skálája olyan pszichológiai zavar
következménye, amelynek idegrendszeri működési zavar az alapja.
Ez Rita Jordan és Stuart Powell
alaptétele az autista gyermekekkel kapcsolatos speciális tantervi szükségletekről
írott tanulmányukban. Felvázolják a különféle nehézségeket, amelyekbe az autista
gyermekek ütköznek a valóság érzékelésekor, és nevelőiknek megközelítési
lehetőségeket kínlának a kognitív készségek speciális fejlesztéséhez."
A szerzők: Rita Jordan (Bsc Msc Ma C
Psychol) a University of Birmingham Oktatási Tanszékének autizmus előadója.
Stuart Powell (CertEd, BEd, PhD.
Cpsychol) a University of Hertfordshire Pedagógiai Pszichológia tanára.
Marc Segar: Életvezetési útmutató Asperger szindrómában szenvedő
emberek számára
Gondolkoztál-e már azon, hogy milyen érzés autistának lenni? Miért értik félre
olyan gyakran az autizmust? Egyébként is, mi az hogy autizmus?
Marc Segar az autizmus és az Asperger
szindróma specialistája, és eőadásai során mindig arra törekszik, hogy egyszerű
fogalmakkal magyarázzon.
Ellátogat iskolákba, segítő
csoportokba, illetve konkrét kérdésekkel vagy problémákkal küzdő családokhoz.
Hogyan birkózik meg Marc autizmusával?
Alapelve, hogy az autista embereknek
tudományos alapon kell megérteniük a nem autisták által ösztönösen értett
dolgokat.
A szerző fontosnak tartja, hogy a
hozzá hasonló állapotú emberek kedvezményesen vásárolhassák meg ezt a füzetet.
Ezt a kérdést készséggel teljesítjük, ezért kérjük, igényükkel forduljanak a
kiadóhoz.
Eric Schopler: Szakemberek és szülők kiképzése autisztikus gyermekek
tanítására
A szerző bevezetőjében ezt írja:
"Röviden összefoglalhatjuk, hogyan
képezzük ki intézetünkben a tanárokat és a szülőket az autisztikus gyermekek
tanítására és fejlesztésére."
Anyagunkat több, mint 20 évi tapasztalatunkra alapoztuk, amelyet North Carolina
államban szeretünk az autisztikus és egyéb kommunikációs zavarokban szenvedő
gyermekek tanítására és fejlesztésére indított (TEACCH) programunk során. Ennek a
programnak a keretében látjuk el a különféle életkorú autisztikus és más
kommunikációs zavartól szenvedő embereket. A szülőkre a program minden szakaszában
nagymértékben támaszkodunk. A fejlesztő program hét fő területét fogok a
továbbiakban áttekinteni."
Autisztikus gyermekek viselkedésproblémáinak kezelése
"Ez a könyvecske általános bevezetést kíván nyújtani néhány olyan
viselkedésproblémához, amelyek rendszeresen nehézséget okoznak az autista
gyermekekkel foglalkozók számára. Főképpen azoknak szól, akiknek nagyon kevés
tapasztalatuk van autista gyermekekkel és problémáikkal kapcsolatban - önkéntes
segítőknek, diákoknak, társadalmi munkásoknak és új munkatársaknak. (...) A
könyvünket megbeszélések sorozata után adtuk ki, amelyekben a Sutherland House-i
iskola minden csoportjából részt vettek kollégáink.
(...) Megpróbáltuk kiemelni a legfontosabb
meggondolásokat, néhány módszert, amelyek hasznosnak bizonyulhatnak, valamint azokat a
nehézségeket, amelyek a gyakorlati alkalmazásnál felléphetnek."
Az autizmus különös állapot vagy betegség, lényege, hogy a a személy nehezen tudja beleélni magát mások gondolkodásvilágába. Ebből sok emberi félreértés, szenvedés származik. A tudós szerzőpáros közérthetően magyarázza el, amit a tudomány az autizmusról feltárt. A könyv az autizmussal élő gyermekek családjainak íródott, de hasznosnak fogják találni azok is, akik - akár az egészségügyben dolgozva, akár más okból - olyan olvasmányt keresnek, amely őszinte nyíltsággal vezeti be őket ebbe a kérdéskörbe. A kötetet tájékoztató irodalomjegyzék és kislexikon zárja.
Tony Attwood: Különös gyerekek
Olyan különös ez a gyerek! Közömbös aziránt, amiért a többség lelkesedik,
hidegen hagyják a korosztályát jelelmző hobbik, ugyanakkor elsöprő lelkesedéssel
merül el a saját fura kedvtelésében. Sehogy sem érti, hogy miért kell udvariasnak
lenni olyasvalakivel is, akit nem kedvel, miért nem mondhatunk ki mindig mindent úgy,
ahogy azt érezzük. Ez a különös, magának való gyerek akkor is tanácstalanul áll,
amikor családtagjai azt mondják, hogy ő is kimutathatná az irántuk érzett
szeretetét. Egyszerűen nem érti, mit is kívánnak tőle. Egy szó mint száz, nem
könnyű vele, holott bizonyos dolgokban nagyon tehetséges is lehet.
E jellemzők sokszor arra utalnak, hogy
a gyermek (nagyobb részt fiúk) az Asperger szindróma tünet együttesét
mutatja. Az első leírójáról elnevezett viselkedési zavar lényege tehát az, hogy az
érintett gyermek közönyösnek, tapintatlannak, érzelemmentesnek tűnik, mivel azt a
viselkedést, reagálási módot és empátiát, melyet kortársai szinte észrevétlenül
sajátítanak el, neki speciális tréninggel, tanulással kell begyakorolnia. Szüksége
van tehát a szülő és a pedagógus megértő támogatására, segítségére, annak
érdekében, hogy egyre sikeresebb legyen társas kapcsolataiban. Könyvünkben a téma
egyik legsikeresebb szakértője adja közre ez irányú tapasztalatait.