Patricia Howlin: Felkészülés a felnőttkorra

        Az autizmus mélyreható és gyakran megsemmisítő erejű, az egyén működésének szinte minden területét átható rendellenesség. Az érintett személyek többségének tanulási nehézségei is vannak. Jelentős részük - körülbelül húsz százalékuk - legalább átlagos intelligenciával rendelkezik.
        Az autista gyermekekről sokat tudunk, az autizmus felnőttkori kimeneteléről azonban - különösen a jobb képességű egyének esetében - eddig még viszonylag keveset írtak. Ez a könyv a felnőtt autisták szociális működésével, valamint oktatási és foglalkoztatási helyzetével kapcsolatos ismereteket tekinti át. A gyakorlati megoldás módszereire összpontosít, klinikai esettanulmányokkal illusztrálja a felmerülő nehézségek fajtáit, és a kezelés lehetséges módszereit. A felnőtt autisták problémáit első kézből származó beszámolóból ismerhetjük meg.
        Ez a fontos könyv megoldásokat kínál a kommunikációval, a szociális kapcsolatokkal, a továbbtanulással, az álláskereséssel, valamint a jogi és szexuális kérdésekhez kapcsolódó nehézségekkel összefüggő problémák csökkentéséhez vagy megoldásához. Tájékoztatja a szakembereket és a gondozókat arról, hogy a felnőtt élet során mire számíthatnak, és hogy hogyan tudnak segíteni az autistáknak képességeik kiteljesítésében.
        Patrician Howlin konzultáns klinikai pszichológus és főelőadó a St. George Kórház Orvosi Egyetemén, valamint a Tanulási Nehézségek Pszichológiájának tanára a St. Georges Egészséggondozó Egyesületnél Londonban. Ezen kívül az Autista gyermekek kezelése című könyv társszerzője, és az Autizmus című folyóirat főszerkesztője.


Eric Schopler: Életmentő kézikönyv szülőknek

        Eric Schopler az autizmussal foglalkozó egyik legismertebb szakember. Megalapítója és vezetője volt az Észak-Karolinai TEACCH-programnak, úttörője a szakember-szülő kooperációra támaszkodó ellátásnak.
        Az Életmentő kézikönyv szülőknek is a szülők és szakemberek kooperációjának gyümölcse: 350 "anekdotából" elemez és értelmez szakmai szempontból, amelyekben autisztikus spektrum-zavarral élő gyermekek és fiatalok szülei számolnak be olyan viselkedésproblémák hatékony, egyéni megoldásáról, mint pl. az étkezési, alvási, szobatisztasági nehézségek, a kommunikáció zavarai, perszeveráció, azonossághoz való kényszeres ragaszkodás vagy az agresszió.

        Ez a nagyon hasznos, ugyanakkor élvezetes, olykor izgalmas könyv igazi segítséget jelent majd az érintetteknek, és egyben ajánlom, mint a súlyos problémák elméleti, módszertani megközelítésének, és megoldásának gazdag, konkrét és tanulságos tárházát, minden pedagógusnak és szülőnek, aki a tanítványok vagy gyermekek viselkedésével kapcsolatos problémákkal küzd.
        Két ajánlás ismert nevű amerikai kollégák tollából:
        "Világos és jól szerkesztett... Minden érintett szülőnek, vagy evvel foglalkozó szakembernek elengedhetetlen olvasmány. ...Nagyon melegen ajánlom." (Fred R. Volkmar, a gyermekpszichiátria, gyermekgyógyászat és pszichológia professzora, University of Yale)
        "Az autisztikus gyermekeket ellátók számára aranybánya ez a könyv. Minden egyes, az autizmus problémájával küzdő család fog találni legalább egy, de inkább sok olyan tanulságos anekdotát a 350 között, amelyek mindegyike megéri a könyv árát." (Bernard Rimland Ph.D., szülő, az Autism Research Institute igazgatója, az Autism Research Society of America alapító tagja)


Catherine Lord - Michael Rutter: Autizmus és pervazív fejlődési zavarok

        Az AUTIZMUS FÜZETEK első kötete a gyermekpszichiátria klasszikus kézikönyvének autizmussal foglalkozó fejezetét tartalmazza.
        A tanulmány a téma átfogó szintézisét adja, a mintegy 250 legjelentősebb irodalmi hivatkozással.
        A szerzők: Catherine Lord, PhD. University of Chicago, Department of Psychiatry és Prof. Sir Michael Rutter, Honorary Director, Institute of Psychiatry, MRC Child Psychiatry Unit, London.
        E kötet elsősorban gyermekpszichiáterek, pszichiáterek, pszichológusok és kutatók, orvosok, valamint egyetemi hallgatók számára ajánljuk.

 

 

 


Balázs Anna - Őszi Patrícia - Prekop Csilla: Pedagógiai irányelvek

        ...az autista, autisztikus, pervazív fejlődési zavarban szenvedő gyermekek fejlesztéséhez, neveléséhez, tanításához.
        A fogyatékos gyermekek óvodai és iskolai oktatásának tantervi irányelveihez készült javaslat az Autizmus Kutatócsoport pedagógiai kísérletének tapasztalatai alapján.

 

 

 

 

 


Balázs Anna: Az autizmus korszerű szemlélete

        A gyermekkori autizmus, amely a tágabb pervazív fejlődési zavarok (PDD) kategória legmarkánsabb alcsoportja, genetikai és idegrendszert érő, organikus ártalmak következtében, típusos esetben prenatálisan keletkezett és egész életen át tartó fogyatékos állapot. Jellegzetes, általában először a 2-3. év között felismerhető viselkedési szindróma jellemzi. Lényege a szocális kapcsolatteremtést, a kommunikációt és a fantáziát, szimbolikus gondolkodást lehetővé tevő kognitív készségek és kapacitás deviáns fejlődése, fogyatékossága. Az autisták túlnyomó többsége (95% körül) önálló életvezetésre alkalmatlan marad, kb. 75% értelmi fogyatékos is. Számításaink szerint Magyarországon súlyosabb vagy enyhébb mértékben kb. 16.000 embert (köztük 2000 tíz év alatti gyermeket) érint az autizmus, illetve PDD, melyek intenzív, korai és tartós fejlesztést, nevelést, oktatást, speciális szociális ellátást tennének szükségessé. Ehhez ma még a szakértelem és az intézményrendszer egyaránt hiányzik. A gyermek- és általános pszichiáterek mellett az alapellátásban részt vevő orvosok tájékozottsága elengedhetetlen a korai diagnózishoz és eredményes gondozáshoz. A szerző elsősorban az alapellátásban dolgozók szempontjai szerint foglalja össze az autizmusról 1991-ig rendelkezésre álló legfontosabb adatokat.

 


Patricia Howlin - Michael Rutter: Autisztikus gyermekek kezelése
                                                        A nyelvi fejlődés előmozdítása

        A könyv leírja, hogyan foglalkozzunk azokkal a problémákkal, melyek az autista gyermekeknél saját otthonukban felmerülnek. A vezető terapeuták maguk a szülők voltak, akik a főszerepet játszották a kezelései programok megtervezésében és megvalósításában. A kezelési programok egyedi, az egyes gyerekekre tervezettek voltak, a technikák pedig a fejlődés- és viselkedéspszichológia szabályaira alapoztak. A tanulmány eredményeit az egyes gyermekek által tanúsított fejlődés, valamint az egyes technikák gyakorlati értéke és elméleti következményei szempontjából tekintjük át, az autizmus természetének megértése érdekében.
        Ez a füzet a könyv 4. fejezetét tartalmazza, mely a nyelvi fejlesztés módszereivel foglalkozik.
        Prof. Sir Michael Rutter, (hon. director, Child Psychiatry Unit, Institute of Psychiatry, University of London), a gyermekpszichiátria egyik legkiemelkedőbb személyisége ma a világon.
        Patricia Howlin, pszichológus (St. George Hospital Medical School, University of London), aki korábban éveken át M. Rutter munkatársaként autista gyermekek vizsgálatával, diagnózisával, terápiájával foglalkozott, jelenleg autista serdülők és felnőttek ellátásának, elsősorban munkába állításának problémáit kutatja.


Patricia Howlin - Michael Rutter: Autisztikus gyermekek kezelése
                                                        A szociális fejlődés előmozdítása

        A könyv leírja, hogyan foglalkozzunk azokkal a problémákkal, melyek az autista gyermekeknél saját otthonukban felmerülnek. A vezető terapeuták maguk a szülők voltak, akik a főszerepet játszották a kezelései programok megtervezésében és megvalósításában. A kezelési programok egyedi, az egyes gyerekekre tervezettek voltak, a technikák pedig a fejlődés- és viselkedéspszichológia szabályaira alapoztak. A tanulmány eredményeit az egyes gyermekek által tanúsított fejlődés, valamint az egyes technikák gyakorlati értéke és elméleti következményei szempontjából tekintjük át, az autizmus természetének megértése érdekében.
        Ez a füzet a könyv 5. fejezetét tartalmazza, mely a nyelvi fejlesztés módszereivel foglalkozik.
        Prof. Sir Michael Rutter, (hon. director, Child Psychiatry Unit, Institute of Psychiatry, University of London), a gyermekpszichiátria egyik legkiemelkedőbb személyisége ma a világon.
        Patricia Howlin, pszichológus (St. George Hospital Medical School, University of London), aki korábban éveken át M. Rutter munkatársaként autista gyermekek vizsgálatával, diagnózisával, terápiájával foglalkozott, jelenleg autista serdülők és felnőttek ellátásának, elsősorban munkába állításának problémáit kutatja.


Therese Joliffe - Richard Landsdown - Clive Robinson: Egy személyes beszámoló

        "A cikk legfőbb részét képező beszámolót egy olyan ember írta, akit gyermekkorában autistaként diagnosztizáltak, és még jelenleg is egy konzultáns pszichiáter gondozása alatt áll. (...)"
        "(...) Az autisztikus szindrómával kapcsolatos saját érzéseim és a hasonló állapotban szenvedő más emberekkel kapcsolatos tapasztalataim azt mutatják, hogy az autizmus a viselkedésben megfigyelhető összes hasonlóság ellenére olyan nagyon összetett probléma, amely a benne szenvedő embereket különböző területeken különböző mértékben sújtja.

 

 

 


Rita Jordan - Stuart Powell: Autisztikus gyermekek speciális tantervi szükségletei

        "Hazai és külföldi kutatások világosan bebizonyították: az autizmus, illetve a tanulási nehézségeknek e kifejezés által jelölt skálája olyan pszichológiai zavar következménye, amelynek idegrendszeri működési zavar az alapja.
        Ez Rita Jordan és Stuart Powell alaptétele az autista gyermekekkel kapcsolatos speciális tantervi szükségletekről írott tanulmányukban. Felvázolják a különféle nehézségeket, amelyekbe az autista gyermekek ütköznek a valóság érzékelésekor, és nevelőiknek megközelítési lehetőségeket kínlának a kognitív készségek speciális fejlesztéséhez."
        A szerzők: Rita Jordan (Bsc Msc Ma C Psychol) a University of Birmingham Oktatási Tanszékének autizmus előadója.
        Stuart Powell (CertEd, BEd, PhD. Cpsychol) a University of Hertfordshire Pedagógiai Pszichológia tanára.

 

 


Marc Segar: Életvezetési útmutató Asperger szindrómában szenvedő emberek számára

        Gondolkoztál-e már azon, hogy milyen érzés autistának lenni? Miért értik félre olyan gyakran az autizmust? Egyébként is, mi az hogy autizmus?
        Marc Segar az autizmus és az Asperger szindróma specialistája, és eőadásai során mindig arra törekszik, hogy egyszerű fogalmakkal magyarázzon.
        Ellátogat iskolákba, segítő csoportokba, illetve konkrét kérdésekkel vagy problémákkal küzdő családokhoz.
        Hogyan birkózik meg Marc autizmusával?
        Alapelve, hogy az autista embereknek tudományos alapon kell megérteniük a nem autisták által ösztönösen értett dolgokat.
        A szerző fontosnak tartja, hogy a hozzá hasonló állapotú emberek kedvezményesen vásárolhassák meg ezt a füzetet. Ezt a kérdést készséggel teljesítjük, ezért kérjük, igényükkel forduljanak a kiadóhoz.

 


Eric Schopler: Szakemberek és szülők kiképzése autisztikus gyermekek tanítására

        A szerző bevezetőjében ezt írja:
        "Röviden összefoglalhatjuk, hogyan képezzük ki intézetünkben a tanárokat és a szülőket az autisztikus gyermekek tanítására és fejlesztésére."

        Anyagunkat több, mint 20 évi tapasztalatunkra alapoztuk, amelyet North Carolina államban szeretünk az autisztikus és egyéb kommunikációs zavarokban szenvedő gyermekek tanítására és fejlesztésére indított (TEACCH) programunk során. Ennek a programnak a keretében látjuk el a különféle életkorú autisztikus és más kommunikációs zavartól szenvedő embereket. A szülőkre a program minden szakaszában nagymértékben támaszkodunk. A fejlesztő program hét fő területét fogok a továbbiakban áttekinteni."

 

 


Autisztikus gyermekek viselkedésproblémáinak kezelése

        "Ez a könyvecske általános bevezetést kíván nyújtani néhány olyan viselkedésproblémához, amelyek rendszeresen nehézséget okoznak az autista gyermekekkel foglalkozók számára. Főképpen azoknak szól, akiknek nagyon kevés tapasztalatuk van autista gyermekekkel és problémáikkal kapcsolatban - önkéntes segítőknek, diákoknak, társadalmi munkásoknak és új munkatársaknak. (...) A könyvünket megbeszélések sorozata után adtuk ki, amelyekben a Sutherland House-i iskola minden csoportjából részt vettek kollégáink.
        (...) Megpróbáltuk kiemelni a legfontosabb meggondolásokat, néhány módszert, amelyek hasznosnak bizonyulhatnak, valamint azokat a nehézségeket, amelyek a gyakorlati alkalmazásnál felléphetnek."

 

 


Simon Baron-Cohen: Autizmus

        Az autizmus különös állapot vagy betegség, lényege, hogy a a személy nehezen tudja beleélni magát mások gondolkodásvilágába. Ebből sok emberi félreértés, szenvedés származik. A tudós szerzőpáros közérthetően magyarázza el, amit a tudomány az autizmusról feltárt. A könyv az autizmussal élő gyermekek családjainak íródott, de hasznosnak fogják találni azok is, akik - akár az egészségügyben dolgozva, akár más okból - olyan olvasmányt keresnek, amely őszinte nyíltsággal vezeti be őket ebbe a kérdéskörbe. A kötetet tájékoztató irodalomjegyzék és kislexikon zárja.

 

 


Tony Attwood: Különös gyerekek

        Olyan különös ez a gyerek! Közömbös aziránt, amiért a többség lelkesedik, hidegen hagyják a korosztályát jelelmző hobbik, ugyanakkor elsöprő lelkesedéssel merül el a saját fura kedvtelésében. Sehogy sem érti, hogy miért kell udvariasnak lenni olyasvalakivel is, akit nem kedvel, miért nem mondhatunk ki mindig mindent úgy, ahogy azt érezzük. Ez a különös, magának való gyerek akkor is tanácstalanul áll, amikor családtagjai azt mondják, hogy ő is kimutathatná az irántuk érzett szeretetét. Egyszerűen nem érti, mit is kívánnak tőle. Egy szó mint száz, nem könnyű vele, holott bizonyos dolgokban nagyon tehetséges is lehet.
        E jellemzők sokszor arra utalnak, hogy a gyermek (nagyobb részt fiúk) az Asperger szindróma tünet együttesét mutatja. Az első leírójáról elnevezett viselkedési zavar lényege tehát az, hogy az érintett gyermek közönyösnek, tapintatlannak, érzelemmentesnek tűnik, mivel azt a viselkedést, reagálási módot és empátiát, melyet kortársai szinte észrevétlenül sajátítanak el, neki speciális tréninggel, tanulással kell begyakorolnia. Szüksége van tehát a szülő és a pedagógus megértő támogatására, segítségére, annak érdekében, hogy egyre sikeresebb legyen társas kapcsolataiban. Könyvünkben a téma egyik legsikeresebb szakértője adja közre ez irányú tapasztalatait.