AZ ISKOLÁBAN:

 

A gazdasági kultúra kialakítását mindenképpen célszerû a középiskolában elkezdeni. Ugyanakkor, hogy ez nem jelentheti a szokásos tantárgy-szemléletû megközelítést. Gazdálkodni nem lehet elméletileg. A lényeg, egy, a tanulók meghatározott csoportja által kialakított üzleti koncepció bevezetési folyamata a piacra az összes ehhez szükséges lépés megtételével. A metodika magába foglalja a tervezett termék kialakításának folyamatát is.

A tanterv beépítéséhez a NAT-ba, az akkreditáláshoz, a tanárképzéshez 1996. óta keressük az ELTE TTK Általános Technika Tanszékkel együtt a forrásokat. A tanterv leírása

1. Megnevezés: "KULCS" - Közös Ujítással Létalapteremtõ Csoport

2. Nevelési-oktatási cél:

A tanulók által az elsõ fázisban közösen kialakított termék-elképzelésnek megkeresni a gyártási és piaci elhelyezési lehetõségeit, ez által megismerni a szükséges információk beszerzésének, értékelésének módszereit, az üzleti terv elemei kidolgozásának metodikáját.

Mindezek során a technikai kreativitás (a problémaérzékenység, a logikai kapcsolatok felismerése, absztrahálás, elemzés, fantázia, modul-elvû tervezés, kombinálás, esztétikai igényesség) fejlesztése; a csoportmunka (minõsítés, összevetés, szervezés, versenyhelyzet, egymás közremûködésének igénylése, empátia) begyakoroltatása; személyiség (elõadókészség, önismeret, felelõsségérzet, megmérettetés, kommunikációs készség, sikerorientáltság) kialakítása; a kommunikációs, esztétikai, mûszaki rajzismereti, tárgyalkotási képességek fejlesztésének belsõ igényként való kialakítása.

3. Követelmények:

Megvalósítható vállalkozási koncepció kialakítása, a vállalkozás beindítása, a növekedés lehetõségének biztosítása.

4. Kapcsolódás:

Az általános iskolai technikai, fizikai és matematikai ismeretekre épít. Elõkészít a munkamegosztásban vállalt szakmai specializálódáshoz szükséges tovább-, vagy átképzésre.

5. Tananyag:

Problémák megfogalmazása, minõsítése, irodalom-kutatás, potenciális vevõk meghatározása, igényfeltárás, funkciók megfogalmazása, strukturálása, megoldás-ötletek gyûjtése, szelektálása, megoldás kialakítása, megtervezése, mûködõ modell, vagy tárgy elõkészítése, alkatrészek tervezése, az elkészítéshez kapcsolódó termék- és felhasználói igények megfogalmazása, a gyártás funkcióinak kialakítása, strukturálása, megoldás-ötletek gyûjtése, a gyártás leírása, mûködõ modell, vagy tárgy elkészítése, munkaterv készítése az információk beszerzésére, feladatvállalások megtétele, az információk begyûjtése, rendezése, elemzése, üzleti terv készítése, vállalkozási forma választása, munkamegosztás megtervezése, beindulási ütemterv elkészítése, mûködés beindítása, visszaellenõrzés, szükség esetén visszacsatolás. A munka mindig a sikeres beindulásig tart, ami az egyes feladattípusoktól, illetve az elõzõ feladat elvégzésének minõségétõl függ. Ezért rögzített óraterv nem készíthetõ, csak a folyamat logikája adott.

6. Tevékenységi formák:

Egyéni feladatvégzések, csoportos megbeszélések, ötletgyûjtések, viták, könyvtárlátogatás, szakirodalom tanulmányozása, probléma megismerés, rögzítés (video, rajz), egymás értékelése, verseny, rajzolás, fogalmazás, beszámoló tartása, tárgyalás, tárgykészítés, számolás, mûszaki-, munka-, pénzügyi tervezés.

7. Taneszközök:

Papír, írószer, munkafüzet, tábla, videofelvevõ és -lejátszó, a témától függõ alapanyagok, alkatrészek.

VISSZA A KULCSRA