A MÓDSZER:

Az értékelemzés 

Az Egyesült Államokban 1947-ben egy mérnök kialakított egy módszert a szervezett csoportos mûszaki fejlesztésre, amit "értékelemzés"-nek nevezett el. Az 50-es években a Pentagon márelrendelte, hogy minden 100 ezer $ feletti megrendelésnél el kell végezni ezt az eljárást. Japánban "gazdasági atombombá" -nak nevezték el a módszert (õk pedig igazán tudják, mi az az atombomba!), és az új termékeik kialakításánál 85 %-ban, meglévõ termékeiknél 55 %-ban alkalmazták.
A módszer: a vevõ igényeibõl kiindulva építik fel a termék által ellátandó feladatok struktúráját, és "brainstorming"- gal gyûjtenek minden funkcióhoz megoldási ötleteket, amelyek közül a szükséges szinten mûködõ és legalacsonyabb költségû variációt állítják össze.
Az értékelemzés team-munka, közremûködõi a terméket minden oldalról közrefogják, a beszerzéstõl a tervezésen, a gyártáson, a kereskedelmen át a kalkulációig.
Az értékelemzés nem csak módszer, de szemlélet is. Az alapelvek között szerepel az alábbi tanács:

"Alkalmazzuk ezt a kritériumot: PÉNZT, CSAK MINT SAJÁTOT KIADNI!"

Eszerint 1947 óta arra bíztatják a team tagjait, hogy érezzék magukat tulajdonosnak, úgy gondolkodjanak, mintha a saját pénzükrõl lenne szó.

Az értékelemzéssel kimutathatóan elérhetõ megtakarítás Magyarországon is kb. 20 % a meglévõ termékeknél. Az új termékek kialakításánál nem lehet így számszerûsíteni, mert ki kellene találni hagyományos módszerrel is a terméket, az eleve a legcélszerûbb beruházásnak alkalmazása, a piaci igényekre kialakítás lényegesen kevesebbe kerül, mint az átalakítás, a módosítás, a meglévõ technológia lecserélése.

Az közismert, hogy az általunk kitalált terméket saját gyermekünkként szeretjük, és gondos szülõkként dolgozunk érvényesülésén - ebben az esetben a piacrakerülésén. Ezt a személyes motívumot nem pótolhatja a tökéletes szervezés, a legjobb menedzser sem.

A PROGRAMRA                   VISSZA A KULCSRA