AZ ISKOLÁBAN:

 

A gazdasági kultúra kialakítását mindenképpen célszerű a középiskolában elkezdeni. Ugyanakkor, hogy ez nem jelentheti a szokásos tantárgy-szemléletű megközelítést. Gazdálkodni nem lehet elméletileg. A lényeg, egy, a tanulók meghatározott csoportja által kialakított üzleti koncepció bevezetési folyamata a piacra az összes ehhez szükséges lépés megtételével. A metodika magába foglalja a tervezett termék kialakításának folyamatát is.

A tanterv beépítéséhez a NAT-ba, az akkreditáláshoz, a tanárképzéshez 1996. óta keressük az ELTE TTK Általános Technika Tanszékkel együtt a forrásokat. A tanterv leírása

1. Megnevezés: "KULCS" - Közös Ujítással Létalapteremtő Csoport

2. Nevelési-oktatási cél:

A tanulók által az első fázisban közösen kialakított termék-elképzelésnek megkeresni a gyártási és piaci elhelyezési lehetőségeit, ez által megismerni a szükséges információk beszerzésének, értékelésének módszereit, az üzleti terv elemei kidolgozásának metodikáját.

Mindezek során a technikai kreativitás (a problémaérzékenység, a logikai kapcsolatok felismerése, absztrahálás, elemzés, fantázia, modul-elvű tervezés, kombinálás, esztétikai igényesség) fejlesztése; a csoportmunka (minősítés, összevetés, szervezés, versenyhelyzet, egymás közreműködésének igénylése, empátia) begyakoroltatása; személyiség (előadókészség, önismeret, felelősségérzet, megmérettetés, kommunikációs készség, sikerorientáltság) kialakítása; a kommunikációs, esztétikai, műszaki rajzismereti, tárgyalkotási képességek fejlesztésének belső igényként való kialakítása.

3. Követelmények:

Megvalósítható vállalkozási koncepció kialakítása, a vállalkozás beindítása, a növekedés lehetőségének biztosítása.

4. Kapcsolódás:

Az általános iskolai technikai, fizikai és matematikai ismeretekre épít. Előkészít a munkamegosztásban vállalt szakmai specializálódáshoz szükséges tovább-, vagy átképzésre.

5. Tananyag:

Problémák megfogalmazása, minősítése, irodalom-kutatás, potenciális vevők meghatározása, igényfeltárás, funkciók megfogalmazása, strukturálása, megoldás-ötletek gyűjtése, szelektálása, megoldás kialakítása, megtervezése, működő modell, vagy tárgy előkészítése, alkatrészek tervezése, az elkészítéshez kapcsolódó termék- és felhasználói igények megfogalmazása, a gyártás funkcióinak kialakítása, strukturálása, megoldás-ötletek gyűjtése, a gyártás leírása, működő modell, vagy tárgy elkészítése, munkaterv készítése az információk beszerzésére, feladatvállalások megtétele, az információk begyűjtése, rendezése, elemzése, üzleti terv készítése, vállalkozási forma választása, munkamegosztás megtervezése, beindulási ütemterv elkészítése, működés beindítása, visszaellenőrzés, szükség esetén visszacsatolás. A munka mindig a sikeres beindulásig tart, ami az egyes feladattípusoktól, illetve az előző feladat elvégzésének minőségétől függ. Ezért rögzített óraterv nem készíthető, csak a folyamat logikája adott.

6. Tevékenységi formák:

Egyéni feladatvégzések, csoportos megbeszélések, ötletgyűjtések, viták, könyvtárlátogatás, szakirodalom tanulmányozása, probléma megismerés, rögzítés (video, rajz), egymás értékelése, verseny, rajzolás, fogalmazás, beszámoló tartása, tárgyalás, tárgykészítés, számolás, műszaki-, munka-, pénzügyi tervezés.

7. Taneszközök:

Papír, írószer, munkafüzet, tábla, videofelvevő és -lejátszó, a témától függő alapanyagok, alkatrészek.

VISSZA A KULCSRA