HUN I ENG I ROU
 
 
Keresés Videó archívum Fotó archívum AnnART MEDIUM Könyvtár
AKTUÁLIS    
     
ETNA ALAPITVÁNY    
     
DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT    
     
     
AnnART

- feldolgozás folyamatban - online adatbázis 2010-től

The AnnART - International Living Art Festival was organized by the BAÁSZ Art Foundation, the ETNA Alternative Art Group and the ETNA Foundation between 1990-1999 at the St.Ann Lake, Harghita county, Transylvania region, Romania.

The festival through ten editions hosted altogether 121 artist participants from 26 countries.


AnnART 1 -
AnnART 2 -
AnnART 3 -
AnnART 4 -



AnnART 5
- IN/DIFFERENT MEDIUM 3 - Trench Art Festival
25-26 of July, 1994. St. Ann Lake, Transylvania region, Romania
27-30 of July, 1994. Saint George, Transylvania region, Romania



AnnART 6 - International Performance Days
St. Ann Lake, Transylvania region, Romania
28-30 of July, 1995

PARTICIPANTS

- ETNA Group, Romania
- Monty CANTSIN, Canada
- Valentin TORRENS, Spain
- Imre BUKTA, Hungary
- Alastair MACLENNAN, Northern Ireland
- GHERA, Canada
- Bartolomé FERRANDO, Spain
- Richard MARTEL, Canada


AnnART 7 - International Living Art Festival
St. Ann Lake, Transylvania region, Romania
24 - 27 of July, 1996

PROGRAM

Wednesday, 24 July
10.00 - leave Sf.Gheorghe for St. Ann Lake by bus
beginning of the Dan PERJOVSCHI's (Romania) four days performance: Live
12.00 - survey of the place
16.00 - flag raising, opening of the AnnART7 International Living Art Festival
16.10 - ÜTŐ Gusztáv - KÓNYA Réka, Romania: List
16.30 - Cosmin POP - VERES Szabolcs, Romania: Sharks
17.00 - Piotr WYRZIKOWSKI, Poland: Save Poland or no Poland at all
18.00 - Julie BACON, England: Gathering Together Others
18.30 - Markus HENSLER, Switzerland: Borders
20.00 - TORÓ Attila, Romania: Symbiosis II.

Thursday, 25 July
03.00 - Roddy HUNTER, Scotland: Threshold (Transylvania)
15.30 - GRIGORESCU Ion, Romania: Oedipe (part 1.)
19.00 - Pawel KWAŚNIEWSKI, Poland: It's Nice to Die for a While

Friday, 26 July
11.00 - GRIGORESCU Ion, Romania: Oedipe (part 2.)
11.15 - Roland MILLER, England: You Do Not Know Me
12.00 - Marilena PREDA SÂNC, Romania: Ecological @
12.30 - Cosmin PAULESCU, Romania: The New Romanian Rich Man
13.00 - SZŰCS Enikő, Slovakia: Binding
13.30 - MÉSZÁROS Ottó, Slovakia: I Explain Myself
16.00 - GRIGORESCU Ion, Romania: Oedipe (part 3.)
16.10 - Teodor GRAUR, Romania: No Performance
16.30 - Džiugas KATINAS, Lithuania: Coca-Cola Tree
17.00 - Jan ŚWIDŹINSKI, Poland: Cliks, Cliks, Cliks
17.30 - Olimpiu BANDALAC, Romania: The Justice Performance
18.00 - Irma OPTIMIST, Finland: Body of Mathematics
18.30 - Hortensia RAMIREZ, Mexico: Para-remedy
22.00 - ELEKES Károly, Hungary: No Title

Saturday, 27 July
11.00 - GRIGORESCU Ion, Romania: Oedipe (part 4.)
11.10 - MÁRKUS János, Austria: Pliable Homeland
12.00 - André STITT, England: Europe Endless
12.30 - Lia PERJOVSCHI, Romania: Measurement and Weight
13.00 - Pia LINDMAN, Finland/Norway: Home Production II.
16.00 - Władysław KAŹMIERCZAK, Poland: Greenpeace
16.30 - SZIRTES János, Hungary: Long Running Across
17.00 - Boris NIESLONY, Germany: No Title
18.00 - BOB József, Romania: Saturday Afternoon Picnic
19.00 - SZABÓ Zoltán (Judóka), Romania: Exercise for Solar Muse
20.00 - Roi VAARA, Finland: Globe Work nr.18

Sunday, 28 July 11.00 - hauling down the flag

outside of the program
- Alexandre PÁZMÁNDY, France: Racines
- DÓRA Attila, Hungary: Music Performance
- Éneklő Akadémia, Hungary: Moonlight

Romániában az utóbbi tíz évben vált tartalmasabbá a Performance Art története. Az 1989 decemberi eseményekig lényegében az underground jegyében élt, hasonlóan egyéb, a művészet (még?) nem konvencionálisnak tartott zónáihoz. A kilencvenes években azonban �felszínre tört�, és megnyerte a nemzetközi értelemben vett területeit és közönségét. A befogadás és a tömegtájékoztatás szintjén megnyilvánuló konzervativizmus miatt a műfaj peremre szorult és kísérleti jelleggel telítődött. Egyelőre igen kevés az olyan lehetőség ahol a performansz típusú művészet független megnyilvánulásokban tömörülhet.
Ezért különösen dicséretreméltó a Szent Anna-tó környékén szervezett AnnART fesztivál, amely 1990-től megszakítás nélkül biztosítja a performansz művészei számára a folyamatos megnyilvánulás lehetőségét, néhány éve nemzetközi résztvétellel. 1996 júliusában (minden alkalommal nyár derekán, Szent Anna-napkor szervezik a living-art-napokat) résztvevői számcsúcsot jegyeztek. Több romániai és külföldi szerzőt, mint valaha. A rendezvény bekerült a nemzetközi körforgásba, a világtérképet megszemélyesítő művészek találkozási- és egymásra találási helyévé válik, a performansz lévén egyike annak az állapotnak, melyet manapság kulturális nomádságnak nevezünk. A fesztivál környezetvédelmi vetületét erősítik annak a természeti környezetnek az adottságai, amelyben az AnnART történik, valamint a hely megkapó és védelemre szoruló szépsége (létezik egy helyi szintű környezetvédelmi politika). A technológia jelenléte csekély, de nem is igényel többet. A résztvevőknek, művészeti tevékenységük során, alkalmazkodniuk kell, néhány napig, a természet ritmusaihoz (beleértve szeszélyeinek eltűrését) - egyszerűsítés, lényegretörés révén. 1996 nyarán több olyan helyzet adódott (eltérően a korábbi fesztiváloktól), amikor az objektív feltételek tiszteletben tartása, egy adott környezet inkább passzív elfogadása a természettel, elemeivel illetve ezek jelenségeivel (föld, víz, tűz, erdő, levegőrezgések, eső, derült égbolt, látható és láthatatlan) való mély kommunikációvá alakult, és olyan teljesítmények �képletébe� került, melyek kiemelték az újjászületést, az egyén harmóniáját környezetével, a természet metafizikáját. A befogadókat is megnyerte a zöld világegyetem lényegi felfedezésének izgalma, a szennyezetlen természetből áramló energia tudatosodása, s ennek nyomán a látás frissesége. A hetedik AnnART tehát illusztrálta azt, amit Suzi GABLIK legutóbbi kötetének címe révén a művészet újjávarázslásának (The Reenchantment of Art) nevez. A fent említett dolgok lényegéhez talán Roddy HUNTER (Skócia), SZŰCS Enikő (Szlovákia) és André STITT (Anglia) akciói álltak legközelebb.
A természeti elemek erejét és tisztaságát felhasználták háttérként vagy kontraszt-ényezőként is. Az AnnART 7-et általában a problémafelvetés jellemezte, legyen az változatos és sűrű, korszerű, helyi vagy nemzetközi érdekű, de anélkül, hogy a látvány kárát látná ennek. Maga a fesztivál megnyitója is akcióvá vált - ÜTŐ Gusztáv és KÓNYA Réka szervezőknek köszönhetően; ugyanebben az összefüggésben �üdvözletet� hozott Teodor GRAUR bukaresti képzőművész is. Az előadások széles skálán mozogtak, kezdve a diszkrét - félénkséget és finomságot keltő - akciókkal, egészen a kimondottan látványos, szinte közönséget megfélemlítő teljesítményekig. (A közönség évről évre nagyobb és fogékonyabb a rendezvény iránt.) Egyes performanszok interaktívak voltak, s így a befogadók reakciókészségét serkentették. A tér és az idő egymásba simult, és szinte a nap összes momentumait felhasználták a művészek. Még a felhőszakadás is hozzájárult egyes tervek folyamatszerűségéhez. A kommunikáció - túl a performansz értelemben vett kiteljesedésén - sokoldalú, főként a tábortüzek közelében lezajlott párbeszédekben teljesedett ki. Ami a műkritikust illeti� ilyen fesztiválokon a kritikusnak nehéz dolga van, de a komplex tapasztalatok megedzik; a fokozott fizikai mozgékonyság, a kiélezett lelki nyitottság, a görcsök alóli feloldódás és az eszme, valamint a megvalósítás előadásának gyors lényegi regisztrálása révén vállalja a tiszavirág életű helyzetek írásos rögzítésének felelősségét, megpróbálva a kimondhatatlan konzerválását is. A performansz létrejöttének pillanata után, csak úgy élhet tovább, ha a kritika filmmel, fényképekkel örökíti meg.
Próbáljuk meg röviden felidézni a 7. AnnART egyéb jelzéseit. A művész sorsáról, viszonyáról a kortárs világgal, kezdve a gazdasági és végezve a politikai vetületekkel: Teodor GRAUR, Cosmin PAULESCU (Románia), Piotr WYRZYKOWSKI (Lengyelország), Džiugas KATINAS (Litvánia), MÁRKUS János (Ausztria) és DAMOKOS Csaba (Románia), Jan ŚWIDZIŃSKI (Lengyelország). A természetben költői úton megtalált művész-identitás: MÉSZÁROS Ottó (Szlovákia). A kreativitás áldozathozatalai, lelki-fizikai ellenállás és a többiek meg nem értése: SZIRTES János (Magyarország). A művészi erőfeszítés, a kommunikáció erőfeszítése: Pawel KWAŚNIEWSKI (Lengyelország). A kommunikáció csatornái, a tömegtájékoztatási eszközök üzenetferdítése, illetve az ilyen értelemben vett művészi vészfék: Marilena PREDA SÂNC (Románia), Roland MILLER (Anglia), BOB József (Románia). Egyes mitológikus jelzések minimális, de szuggesztív rekonstruálása, új tartalmakkal gazdagítva: GRIGORESCU Ion (Románia). Sámán-művész, rituális performansz: újból André STITT, SZABÓ Zoltán-Judóka (Románia). Visszatérés alapértékekhez, nemzedékek folytonossága: Hortensia RAMIREZ (Mexikó). Visszatérés a gyermekkor tisztaságához, a természeti környezet frisseségének összefüggésében: Julie BACON (Anglia). Őrizzük meg a természetet!: TORÓ Attila (Románia). Őrizzük meg az emberiség szellemi értékeit, állítsuk meg a katasztrófához vezető útjában!: Pia LINDMAN (Norvégia), Roi VAARA (Finnország), Władysław KAŹMIERCZAK (Lenegyelország). Vigyázzunk az igazságügy részrehajlásmentességére!: Olimpiu BANDALAC (Románia). Ösztönzés önmegismerésre mások megismerése révén, és fordítva: Lia PERJOVSCHI (Románia). A feminista előadásmód kifinomultságai: Irma OPTIMIST (Finnország). Gúny, árnyalt humor egyaránt található több előadásban - az eddig felsoroltakból ilyen szempontból hozzá kell adni a VERES Szabolcs-Cosmin POP kettős (Románia), ELEKES Károly (Magyarország) produkcióit. Határhelyzetet teremtett Boris NIESLONY (Németország), aki kiemelte az egyéni ellenállást. Végül, Markus HENSLER (Svájc) a kommunikáció fizikai határainak felszámolását támogatta. Ez alkalommal is az eszmei találkozás, a különbözőségek, sajátosságok kölcsönös megismerése, a nemzetközi léptékű konvergenciák azonosításának színhelye volt a Szent Anna-tó környéke, a művészi megnyilvánulásoknak és az ideiglenesen létrejött közösségnek köszönhetően. Az AnnART Fesztiválok tétje nagy, a 7. rendezvény megerősítette és gyümölcsöztette azt.

Adrian GUŢĂ
art critic

More >>>


AnnART 8 - International Living Art Festival,
St. Ann Lake, Transylvania region, Romania
24 - 26 of July, 1997

PARTICIPANTS

- MARUYAMA Yoshiko - Japan
- MARUYAMA Tokio - Japan
- VERES-SZALÓ Szabolcs & Cosmin POP - Romania
- ÜTŐ Gusztáv & KÓNYA Réka - Romania
- TORÓ Attila - Romania
- Karen RANN - England
- Julien BLAINE - France
- Giovanni FONTANA - Italy
- BOB József - Romania
- Pavel Petru BRĂILA - Moldavia
- JUHÁSZ R. József - Slovakia
- ANTIK Sándor - Romania
- Artur TAJBER - Poland
- Dan McKEREGHAN - USA

Az idén július 24-26 között nyolcadik alkalommal megrendezésre kerülő AnnART Nemzetközi Élő Művészeti Fesztivál világméretű eseménnyé nőtte ki magát. Az eddigi rendezvényeken 22 ország 113 művésze lépet fel a legkülönbözőbb produkciókkal: ökológiai performensz, kultikus happening, mozgásszínház, hangköltemény, alternatív zene, stb.

Lényeges szempont a földrajzi fekvés, a választott időpont és a megcélzott közönség. Európa egyetlen kráter-tavának partján zajlanak az események Szent Anna-napkor és a többnyire fiatalokból álló nézősereg évről-évre gyarapszik hazai és külföldi érdeklődőkkel.

Régiónk fontos, szinte érintetlen turisztikai látványossága a Szent Anna-tó és környéke, az AnnART pedig vidékünk egyik kiemelkedő művelődési eseménye, így mindenkinek ajánlom, hálózsákkal és sátorral, jókedvvel és környezetbarátsággal élje meg az AnnART 8 Fesztivált, lehetősége szerint támogassa is e kortárs művészeti rendezvényt.

Sepsiszentgyörgy
1997. július 7.

BIRTALAN Ákos
Románia Turisztikai Minisztere,
az AnnART 8 Fesztivál
Fővédnöke

Bövebben >>>

MEDIUM 4 - International Exhibition of Living Art Documentation
Opening: 01 of October, 1997. Saint George, Transylvania region, Romania


AnnART 9 -
AnnART X -