SUGÁR MIKLÓS ÉS A SZERBIAI PSZICHOANALÍZIS FEJLÕDÉSE*
1. Karl C. 47 éves asztalossegéd. A páciens általában nyugodtnak (csak idõnként rémültnek) és tájékozottnak tûnt. A beteg már hónapok óta nem dolgozott, mert a tüdejében és a beleiben fájdalmak" jelentkeztek. A beteg elmondta, hogy a fájdalmait apró tûk, enyv és egyéb szemét" okozzák, amelyeket különbözõ éttermekben kevertek az ételébe. Ezek már régóta a testében vannak, s mindez már oda vezetett, hogy idõközönként, néhány napig vagy hétig, beteg. A betegség közvetlen oka az elõzõ évben, éppen karácsony elõtt végzett foghúzás ( Így keletkezett a gyulladás a belekben és a tüdõben, ahol tulajdonképpen a tûk fekszenek."). Ezenkívül néhány évvel azelõtt egyik comb operációja során tûk maradtak a testében. A székletében talált három aranydarabot, egymásba gyömöszölve" (közelebbi felvilágosítást nem adott róla). Az elõzõ héten a páciens enyvet és festéket" vett be. Ezt valaki ajánlotta neki, de már nem emlékszik arra, ki volt az. Mihelyt megtudja ki tette", majd szólni fog. A szexuális életére vonatkozó kérdésre ismét a tûkkel teli beleirõl kezd beszélni, és különösen kesereg az elvesztett aranyak miatt. Az orvos biztatására a páciens (gátlásosan) elmondta, hogy már nyolc éve nem volt szexuális érintkezése, de ez õt nem zavarja, hisz a betegségtõl úgyis olyan gyenge". Ezután ismét eltért a témától, és újra elmerült a hipochondriás képzelgéseiben ( belül ég" és ehhez hasonló dolgok). A maszturbációra vonatkozó kérdés után zavartan hallgatott, és hipochondriás szenvelgései mögé rejtõzött. A lánya megemlíti, hogy a foghúzásától kezdõdõen (azaz tavaly decembertõl) változott meg. Azóta ágyban fekszik, tüdõ- és bélbetegséget képzel be magának. Egyszer minden elõzmény nélkül azt mesélte a lányának, hogy látta õt levágott fejjel.
2. Anna J. 37 éves konyhai segédmunkás, hajadon. A munkaadója azt állítja, hogy mióta kezelték a fogát, csak arról beszél. Azt megelõzõen semmi feltûnõ nem volt a viselkedésében. Félelem és öngyilkosság gondolatát juttatta kifejezésre a fogászati kezelés után, idõrõl idõre nagyon izgatott állapotba került. Otthon a fogait a földhöz vágta - ezeknek össze kell törniük, mert a fogorvos bûntettet követett el rajtuk. Elevenen felgyújtotta õt (ti. a fogorvos), és eközben nevetett: miként a fogakkal végzett, hasonlónak kell vele is történnie. Egy gyermek jelent meg elõtte szellem képében. A páciens a klinikán riadt volt, tehetetlen, idõrõl idõre hallucinált (éjszakánként egy gyermek ment az ágyához és beszélt hozzá). A páciens megemlítette, hogy az elsõ látásra beleszeretett a fogorvosába. Amikor a fogorvos a közelébe került, különösen a foghúzásnál, ezt a beteg már nemi kapcsolatnak érezte. A fogorvosnak errõl semmit se szólt, de õ ezt tudta, hisz õ idézte elõ az érzést". Ez az elveszett szív játéka volt, amit kerestem." A páciens úgy érezte, hogy a lábát levágták", a szíve megnyugodott" stb.
3. Robert S. 39 éves postai alkalmazott. Önként jelentkezett a rendõrségen, mert megijedt, hogy megõrül az agyába toluló vértõl". A klinikai diagnózisa: kényszeres neurózis hipochondriás vonásokkal, esetleg kezdõdõ szkizofrénia". Tizenkettõtõl tizennyolc éves koráig maszturbált, állítólag tudatos fantázia nélkül. A betegség 1912-ben jelentkezett. Akkor a páciens protézist készíttetett magának. Kezdetben minden rendben volt, de egyik nap egy barátja azt mondta: Milyen nevetséges, ha egy fiatalembernek mûfogsora van. Ilyet csak a »meleg fiúk« hordanak." Attól kezdve a páciens kénytelen volt állandóan arra gondolni, hogy õ talán homoszexuális. Mindenkinek a száját kellett néznie, hogy lássa, van-e mûfogsoruk, s arra gondolt, minden ember az õ száját nézi, és azt hiszik, meleg fiú". Végül kidobta a protézisét. Az elsõ világháború idején a kényszerképzetei valamelyest háttérbe szorultak, és új mûfogakat készíttetett magának. 1918-ban azonban ismét rosszabb állapotba került: amikor mûfogsort használó embereket látott, úgy érezte, mintha a vér a fejébe tódult volna, rettenetesen félt, az a kényszerképzete támadt, hogy az emberek észreveszik, amint a szájukba néz; emellett a füle is zúgott és heves szívdobogást is kapott ( Ez olyan volt, mint az eksztázis, hatalmas izgatottság"). Láthatóan minden a sikertelen házasságával függött össze. Nem szerette a feleségét, aki szexuálisan nem elégítette ki, mert hideg" volt és unintelligens. Nem engedte meg neki a cunnilingust, amelyet õ annyira kívánt, és a fellációtól is undorodott. Ezért egyszer a páciens prostituáltakhoz ment el, akikkel cunnilingust végzett. Félt más emberek, különösen a felesége fogától. Nem volt bizonyos abban, a cunnilingustól betegedett-e meg, vagy attól, hogy többször nem gyakorolta. A kielégítetlenség következtében összeszorult a szíve, gondolatelzáródás lépett fel nála, nem tudott gondolkodni és unintelligenssé vált. Ez a szívmûködésének a leállásához és a halálához vezethet.
4. Egy progresszív paralízisben szenvedõ ember egy õrült pillanatában négy fogát kihúzta. Néhány órával késõbb a páciens így szólt: Ha a fogak rosszak, akkor a pénisz is rossz Kihúztam négy fogamat hogy a vérem megnyugodjon A nyelvemet és a fogaimat be akartam fújatni Salvarsannal, de az orvosok ezt nem tették meg Doktor úr, húzza ki a fogaimat az agyamat, a nyelvemet, szememet, a herezacskómat, a péniszemet és a fejemet és adja nekem egy ló, vagy egy másik nagy, erõs állat péniszét Nem tudok rágni, mert kihúztam a fogaimat, a testem nem kap ételt és a péniszem nem ér semmit Már három éve nem ettem, nem közösültem, csak onanizáltam, mert a feleségemnek fehér folyása van, azaz szifilisze Azzal tette tönkre a péniszemet A péniszemet szõrteleníteni kell, a lábamat le kell vágni, a lábaimat le kell vágni, elefántlábakat adjanak " stb.
Az esetek bemutatása után
Sugár azok magyarázatára tér rá. Ismételten
leszögezi: az elsõ esetben a foghúzás volt az
oka annak, hogy a páciens úgy érezte, mintha a belsõ
szervei gyulladásban lennének". A páciens súlyos
betegként fekszik az ágyban, mint akinek a teste komoly veszélyben
van. Miként az jellemzõ a hipochondriás pszichózisra,
túlzott figyelmet fordít a saját testére, azaz
a testébe, illetve meghatározott szerveibe túl sok
libidót invesztál; ezekre a szervekre úgy tekint,
mint normális esetekben a genitáliákra szokás.
Sugár itt Freud, Ferenczi és Schilder tanulmányaira
hivatkozik, amelyek arra utalnak, hogy e szervek hipochondriás szempontból
a nemi szerveknek felelnek meg. Az elsõ eset rövid leírása
is ezt igazolja. A páciens a szexuális életére
vonatkozó kérdés után bélmûködésérõl
és az exkrementumairól beszélt, ekkor különösen
sajnálkozik a három aranydarab elvesztésén.
A hármas szám szimbolikus értelme közismert (a
fallosz szimbóluma), és így feltételezhetõ,
hogy az analóg pénisz elvesztésérõl
van szó. Sugár ezt valószínûleg Ferenczi
és Schilder kutatásaival összehasonlítva feltételezi,
amelyek szerint a hipochondriás szerv leggyakrabban a fallosszal
azonosítható. A páciens paranoiás képzetei
és mindenekelõtt más emberek (itt saját lánya)
levágott fejének optikai hallucinációja a kasztrációtól
való félelmérõl beszélnek, amely felfelé
tolódott el, s láthatóan a foghúzásra
való reagálást jelenti. Hasonló értelmet
tulajdonít Sugár a tûknek is, amelyek részben
a szájon keresztül, részben a genitáliák
táján (comb) végzett operáció útján
hatoltak a beteg testébe. A hipochondriás szervek ellen ugyanis
olyan tendenciák lépnek fel, amelyek éppen a saját
testbõl való kilökõdésre vonatkoznak,
és ezzel a szubjektív rész vetítõdik
a tárgyra (Schilder). Az is feltételezhetõ, mondja
Sugár, hogy itt olyan kasztrációs képzetekrõl
van szó, amelyek a felettes-énbõl erednek, és
szoros kapcsolatban vannak az elõzõ maszturbációval,
mivel a maszturbáció gyakran bûntudattal jár
együtt, a maszturbáló egyénnél gyakori
a halasztott kompenzációs igény, hogy minden tekintetben,
különösen a szexualitástól tartózkodjék.
Ez a páciens megemlítette, hogy fiatal kora ellenére
nyolc éve nem volt szexuális kapcsolata, és két
éve nem is dolgozik. Ezekkel a rövid analitikai elmélkedésekkel
Sugár azt kívánta bemutatni, hogy a foghúzás
okozta hipochondriás pszichózisban aktívan közrejátszott
a kasztrációs komplexus és a maszturbáció
miatti bûntudat is.
Sugár a továbbiakban
hivatkozik Freud mûveire, különösen az Álomfejtésre,
amelyben kiemeli a foginger és a maszturbáció, a kasztráció
és a születés közötti kapcsolatot. Eszerint
a szexualitás elfojtása következtében feljebb
tolódás" történik, amelynek köszönhetõen
hisztéria esetén mindenfajta érzékelés
és szándék, amelynek rendesen a genitáliákon
kellene jelentkeznie, más testrészeken realizálódik.
Mindezeken túl a foghúzásra és a maszturbációra
hasonló kifejezések is vannak (a magyar és a német
nyelvben). Freud szerint foghúzásról álmodni
a nõknél szülést jelent (mindkét jelentés
- kasztráció, születés - egyformán a test
egy részének elvesztését jelenti).
Sugár megemlít még
egy egyszerû, foghúzással kapcsolatos, Schilder által
leírt álmot, amely közvetlenül egy sikertelen koituszt
követett. A páciens azt álmodta, hogy kihúzzák
a fogát. Erre a következõképpen asszociált:
A koituszhoz jó fogak kellenek, hogy azokat az aktus során
össze lehessen szorítani, így intenzívebb az
erõkifejtés, erõsebb az erekció is; így
a potenciám növelése érdekében megcsináltattam
a fogaimat; a potencia gyengül, ha a fogak kiesnek, a maszturbáció
miatt viszont kiesnek a fogak, a fogak és a pénisz egyformán
rosszak lehetnek, a péniszre korona kell, protézis, de a
lyukas fog kielégültté is tehet, az étel majszolása
az asszony gyömöszölése; a tojásevés
jót tesz a potenciának". A páciensnek ellenszenvesek
voltak azok az emberek, akik sokat esznek és gyakran közösülnek.
Mondta, hogy szeretne az étkezésnek határt szabni,
néha a vaginát egy darab húsnak vagy állkapocsnak
gondolta.
Sugár ezt az álmot
a foghúzás kasztrációs képzetével
magyarázta. Arra asszociál, hogy a páciensnél
a szexuális funkciók és a fog funkciója (összeszorítás
stb.) kapcsolatban állnak egymással. Arra a megállapításra
jutott, hogy a fog és a pénisz viszonya azonos az evés
és a szexuális kapcsolat összefüggésével.
A koituszt szadista aktusként értelmezi (az étel morzsolása
a fogakkal, az asszony morzsolása a koitusz útján).
Ez az elmélet emlékeztet bennünket a vagina dentata"
fogalmára.
Miként Freud az Álomfejtésben
a fogorvosi kezeléssel kapcsolatos és más, fogingert
elõidézõ momentumot tartalmazó álmot
említ meg, Sugár is a leírt esetekben rámutat
a foghúzásra, illetõleg a fogorvosi kezelésre
mint a pszichózis kitörését siettetõ momentumra.
A foghúzásból
adódó pszichotikus változások tartalma, összegzi
Sugár, az elsõ esetben az anális szülés,
a második és a negyedik esetben az orális szülés
és a kasztráció, a harmadik esetben pedig mindkettõ.
A Sugár által bemutatott esetek adalékok a posztoperatív
pszichózis pszichológiájához. Schilder is vizsgálódásai
során arra a következtetésre jutott, hogy a kasztrációs
komplexus fontos szerepet játszik a posztoperatív pszichózisok
keletkezésében, és a Sugár által leírt,
az elõbbiekben ismertetett esetek is ezt támasztják
alá. Éppen emiatt teszi fel Sugár a kérdést:
vajon a kasztrációs komplexusnak, amely a posztoperatív
pszichózisoknál és a pszichotikus önsanyargatásnál
fontos szerepet játszik, van-e jelentõsége egyéb
más pszichózisoknál is. Sadger ugyanis már
korábban látta, hogy egyetlen betegségnél sem
került annyira elõtérbe a kasztrációs
komplexus, mint a paranoiás állapotban. A kasztrációs
komplexus nagy szerepet játszott a szkizofrénia egyik olyan
esetében, melyet Sugár és Schilder együtt kísért
figyelemmel.
A Sugár által leírt
esetek azt mutatják, hogy a foginger motívum" a pszichózisban
ugyanolyan szerepet játszik, mint az álomban. Ezt megerõsíti
Schilder értelmezése a kasztrációs komplexus
szerepérõl a posztoperatív pszichózis pszichopatológiájának
létrejöttében is. Végsõ soron Sugár
szerint a kasztrációs komplexus kisebb-nagyobb szerepet játszhat
egyéb pszichózisoknál, különösen a
szkizofréniánál is.
Sugár következõ,
figyelemre méltó mûvei szintén az Internationale
Zeitschrift für Psychoanalyse c. folyóiratban jelentek meg
1941-ben. Ugyanebben a számban tették közzé két
észrevételét, amelyek hozzájárulnak
a mimikai reagálás és a nem tudatos, önkéntelen
egyetértés megértéséhez tévedés
bekövetkezése esetében
(7, 8)
.
Az elsõ cikk Adalék
a mimikai megerõsítés és tagadás kérdéséhez"
(7)
. Ezzel a kérdéssel Sugár késõbb
is foglalkozott, amikor visszatért Szabadkára, 1942-ben pedig
a Magyarországi Pszichoanalitikus Egyesület ülésén
hasonló témában tartott elõadást ( Az
õsi gesztusok értelmének ellentmondásai" címen).
A cikkben Sugár a finn szerzõtõl, Y. Kulovesitõl
indul ki, aki szerint a mimikai megerõsítést és
a tagadást kifejezõ mozdulatok (az elsõ esetben a
fej függõleges, a másodikban vízszintes mozgatása)
orális alapokon nyugszanak. Kulovesi kiemeli a fejmozdulatokban
azt a hasonlóságot, illetve azonosságot, amely az
igenlés és az ivás, továbbá a tagadás
és az ételt elutasító gyermek mozdulata között
van, a tagadó fejmozdulat gyakran a száj összeszorításával
jár együtt. Kulovesi azt a következtetést vonja
le, hogy a helyeslés kifejezése eredeti orális introjekció,
a tagadás pedig orális védekezés.
Sugár Viktor Franklra is
hivatkozik (õ az úgynevezett harmadik bécsi pszichoterápiás
iskola mai is ismert képviselõje és a logoterápia
megalapítója), aki a mimikai helyeslés keletkezésérõl
két hipotézist állított fel:
1.
A rágó mozdulatok az evés szimbólumai, az ösztön
az éhségérzetre irányul, onnan arra a törekvésre,
hogy valami ehetõt fogyasszon, illetve általában valamilyen
tárgyat megragadjon, tehát ezeket a törekvéseket
erõsíti meg. Emellett a rágó mozdulatok esetén
az alsó állkapocs mozgása megváltozik és
az egész fej feltûnõen megmozdul. Késõbb
ezek a mozdulatok (a fejbólintás) általában
a helyeslésnek, illetve bizonyos gondolatoknak a szimbólumával
azonosulnak.
2.
A közösülési mozdulatok kapcsolatosak a szexuális
aktussal, a nemi ösztönnel, de a szexuális izgalomra vonatkozó
szimbólummal is, így a nemi aktus végrehajtásának
kívánságával; majd azzal a törekvéssel,
hogy a személy egy tárgyat megszerezzen és így
tovább (mint az elõzõ esetben is). Emellett a közösülési
mozdulatok mint a fejmozdulatok szimbólumai jelennek meg, tehát
más testrészre tevõdnek át.
Frankl a mimikai tagadás
keletkezésére egyetlen magyarázatot adott, amely azt
állítja, hogy a fej tagadó mozdulata az undor miatt
fellépõ szimbolikus mozgásból ered (amelynél
az alkalmazás kiterjesztése a mimikai helyeslésnél
is hasonlóan fennáll).
Ha a fenti két szerzõt
összehasonlítjuk, tapasztalható a gondolatok hasonlósága.
Sugár egyébként hangsúlyozza, hogy mindkét
szerzõ elmulasztotta egy olyan fontos jelenség vizsgálatát,
amely ugyan a problémamegoldást nehezíti és
bonyolítja, de figyelmen kívül mégsem hagyható.
Nevezetesen Kulosevi és Frankl (nem egyértelmûen ugyan)
abból a feltevésbõl indul ki, hogy a fej vertikális
mozgása mindig és mindenütt kizárólag
a helyeslés kifejezésére szolgál, míg
a fej horizontális mozgatása a tagadást juttatja kifejezésre.
Sugár másrészt felhívja a figyelmet arra, hogy
Macedóniában (tegyük hozzá, Bulgáriában
is) általában széles körben elterjedt szokás
a helyeslést horizontális, a tagadást pedig vertikális
fejmozdulattal kifejezni. Megjelenési formáját tekintve
ugyanaz a mozdulat egymással teljesen ellentétes szándék
kifejezésére szolgál Közép- és
Észak-Európában. A macedón származású
emberek ezt a szokásukat még akkor is megtartják,
ha évekig olyan környezetben élnek, ahol a helyeslést
és a tagadást az Európa többi részén
megszokott módon fejezik ki.
Kulosevi és Frankl feltételezése
és magyarázata csak akkor világos és logikus,
ha a helyeslés és tagadás általuk bemutatott
módját általánosnak, a macedóniai formát
pedig kivételesnek tekintjük.
Az, hogy a fejmozdulatok leírt
módjai egyik vagy másik értelemben hosszabb történelmi
korszakokban ugyanannál a népnél azonosak voltak-e,
vagy megváltoztak, fontos kérdés és további
vizsgálatot igényel. Sugár szerint a helyeslés
és tagadás kifejezésére szolgáló
mozdulataink éppúgy egy hosszabb fejlõdés pillanatnyi
állapota, miként pl. valamennyi nyelv nem más, mint
annak egy hosszabb fejlõdést követõ jelenlegi
helyzete. A pszichoanalitikus irodalomban elsõként Freud
mutatott rá az õsszavak ellentétes értelmére
(példák sorával szemléltette az egyiptomi és
egyéb régi, de a modern nyelvekben is a gondolatoknak és
egyes szavak hangzásának az ellentmondásosságát).
Ami érvényes a nyelvre, véli Sugár, érvényes
lehet a mozdulatok kifejezésére is. Az õsszavak ellentétes
értelméhez hasonlóan szerinte feltételezhetõ
az õsi mozdulatok (õsi gesztusok) ellentétes értelme
is; így érthetõvé válhat, miért
alkalmaznak egyes területeken a helyeslésre és a tagadásra
teljesen ellentétes fejmozdulatokat.
Egyik rövid munkájában
( A õsszavak ellentétes jelentése") Freud azt a feltevést
fejtette ki, hogy az álom nyelvét jobban és könnyebben
meg lehetne érteni, ha többet tudnánk a beszéd
fejlõdésérõl. Így lehetne, állítja
Sugár, érthetõbbé tenni a jelenlegi fejmozdulatok
formáját és ellentétes értelmét,
ha többet tudnánk az õsi gesztusok fejlõdésérõl.
Ahogy Freud az említett munkájában leszögezte,
feltételezhetõ, hogy a beszéd eredeti ellentétes
értelme azt a mechanizmust jelképezi, amelyet helytelenül
a sokoldalú tendenciák érvényesülése
érdekében alkalmaz, Sugár feltételezi, hogy
az õsi gesztusok és a kifejezõ mozdulatok eredeti
ellentétes értelme olyan mechanizmusnak felel meg, amely
a tévedéseket az ellentétek összefogására
a többoldalú vágyakozások szolgálatában
alkalmazza. Sugárnak ez a munkája a speciális balkáni
szokás valószínûleg elsõ pszichoanalitikus
értelmezését mutatja be.
A pszichoanalitikus folyóirat
ugyanezen számában jelent meg Sugárnak egy szemléje
a nem tudatos megértésrõl és a fertõzõ"
szimptomatikus tévcselekvésekrõl
(8)
. Sugár
ebben a cikkében is, mint minden munkájában, más
szerzõk eredményeibõl indul ki, ez esetben Freud,
Fenichel, Pfister és Szalai mûveire hivatkozik, akik a nem
tudatos megértés eseteire mutattak rá. Sugár
a szimptomatikus esetek két olyan példáját
említi, amelyek adalékok ugyanehhez a kérdéshez.
Kiemeli, hogy egyes személyek gyorsan és könnyen tudnak
hozzájuk hasonlókat ösztönösen megérteni,
továbbá idegenekre öntudatlanul reagálhatnak
anélkül, hogy a résztvevõk közül azt
bármelyikük is észrevenné. Úgy tûnik,
az ösztönösen (nem tudatosan) viselkedõ egyén
tudja egy hasonló társát szimptomatikus cselekvéssel
oly módon provokálni, hogy ennek során az utóbbi
személy úgymond az elsõ végrehajtó eszközévé
válik. Íme a két példa, amelyeket Sugár
a saját tapasztalataiból szerzett, és amelyek õt
szigorú deterministaként mutatják, aki a saját
mindennapi életébõl az elsõ pillantásra
banális eseményeket mélyrehatóan magyarázza
és vizsgálja.
1.
Egy antiszemita nézeteirõl híres közép-európai
város neuropszichiátriai klinikája fõnökének
a javaslatára és vezetésével egy zsidó
asszonynál (Lö. asszony) agycsapolást végeztek.
Az arteria meningea sérülése következtében
vagy egyéb okokból a páciens a beavatkozást
követõen meghalt. Az eset megvitatása után, az
esemény súlyos nyomása alatt indultak a reggeli vizitre.
Az Ul. nevû beteg ágyához érve a fõnök
így üdvözölte õt: Jó reggelt, Lö.
asszony!" Megdöbbenve a tévedésen Sugárnak rögtön
eszébe jutott, hogy ez itt Ul. asszony, és éppen az
elhalálozott Lö. asszonnyal együtt õk ketten voltak
az osztály zsidó származású betegei.
Valószínûleg nagyon élesen nézett az
antiszemita vezetõre, mert az azonnal hozzálépett
és odasúgta neki: De én valójában nem
kívánom Ul. asszony halálát." A vizit befejezése
után a halálesetrõl tovább vitatkoztak. A beszélgetés
alatt az egyébként konzervatív fõorvos megjegyezte:
A pszichoanalitikusok veszélyes emberek, de remélem, nem
gondolja, hogy meg akarnám ölni Ul. asszonyt." Ugyanebben a
pillanatban a fõorvos kezében lévõ kórleírások
közül az egyik leesett, azonnal kiderült, hogy az éppen
Ul. asszonyé volt. Kicsit ügyetlenül kapott utána,
de Sugár is lehajolt a leesett lapért. Akkor a kezük
elég erõsen ütközött össze úgy,
hogy Sugár a hüvelykujja körmével a fõnök
kézfejérõl lekapott egy darab bõrt. A fõorvos
a fájdalomtól felkiáltott, a seb elkezdett erõsen
vérezni. Ugyanakkor lehajlás közben a fejüket is
összeütötték. A túlzott, túlkompenzált
bocsánatkérés alapján Sugár felismerte,
hogy ez nem más, mint a tudattalanjának hatására
elkövetett ügyes bosszú. Ezeket a sorozathibákat
értelmezve Sugár nem állítja, hogy már
az agycsapolás indikálása vagy a szerencsétlenül
kiválasztott hely azzal a nem tudatos szándékkal jött
létre, hogy a két zsidó közül az egyiket
a klinikáról és az életbõl is eltávolítsa,
de biztosan látja: a fõorvos egyértelmûen a
másik zsidónak a halálát kívánta".
A Sugár és a fõorvos közötti tudattalan
párbajt a következõképpen lehetne megfogalmazni:
A fõorvos tudattalanja: Az
osztály másik zsidójának, Ul. asszonynak is
kívánom a halálát" (Ul. asszonyt Lö. asszony
nevén üdvözölte.). Sugár tudattalanja: Gyilkos,
nem elég, hogy megöltél egy zsidót, még
a másikat is el akarod pusztítani?!" (akaratlanul nagyon
élesen nézett rá). A fõnök tudatosan és
tüntetõleg kért tõle bocsánatot: De én
nem kívánom Ul. asszony halálát". Ez a tudatos,
de túlkompenzált megnyilvánulás a tudattalan
agresszív kívánsággal kapcsolatos reakció
és a bûntudatnak is jele. Késõbb kényszerûen,
túlkompenzált módon ismétlõdött
meg ez a meggyõzõdése abban a pillanatban, amelyben
a lapok közül Ul. asszonyé esett ki; mintha a fõnök
tudattalanja azt akarta volna mondani: Mégiscsak zavar a másik
zsidó, tulajdonképpen forró vágyam, hogy az
osztályt megtisztítsam tõle!" Sugár tudattalanja:
Halj meg te, kétszeres gyilkos, megérdemled, hogy megöljelek!"
(A fejek összeütközése, karmolás.)
2.
Ettõl eltérõ a másik eset jellege.
Egy fiatal kardvívó megnõsült, és a legnagyobb
megdöbbenésére megállapította, hogy a
házasságban impotens. Számtalan kísérletet
tett a koitusz végrehajtására, mert a fiatal felesége
elõtt indokolni és kijavítani akarta a hibát,
de a kísérletek a legtöbb esetben sikertelenek maradtak.
Ebben az idõben a vívóórákon a következõ
igen kellemetlen esemény történt: ellenfele, aki elég
vadul küzdött, olyan erõs csapást mért a
péniszére, hogy görcsbe rándulva, tehetetlenül
bukott a földre. A péniszén az ütés helyén
duzzadt, vörös csík volt látható. Röviddel
magához térése után, mikor ismét fel
tudott egyenesedni és mozogni, spontán és megkönnyebbülve
mondta az ott lévõ barátjának, aki egyben az
orvosa is: Ez most éppen jókor jött nekem." Aztán
elmagyarázta, hogy e miatt az ütés miatt" nem tud a
feleségével közösülni, és kérte
orvos barátját, aki a kellemetlen esetnek szemtanúja
volt, igazolja a sérülését a felesége
elõtt, így könnyebb lesz kimentenie magát. Néhány
perces pihenés után vívott még ezzel a barátjával
is, és ekkor történt a legérdekesebb dolog: ettõl
az ellenfelétõl is hasonló sebet, azaz szúrást
kapott a péniszébe.
Sugár szerint itt kétségtelenül
kiprovokált szimptomatikus cselekvésrõl van szó,
amely a tudatban megformálódó akaratot elõzött
meg (a szerzõ kiemeli: akár figyelmen kívül is
hagyható az, hogy a provokált szimptomatikus cselekvés
kielégíti a kardvívó kívánságát
is, valószínûleg egyéb determinánsok
is szerepet játszottak - direkt módon büntetõ
csapás a vétkes" szervre - de nemcsak a kardvívó
pszichikai szituációjának teljes körû magyarázatát
kell figyelembe venni, hanem a nem tudatosan viselkedõ másik
személy útján a szimptomatikus cselekvés provokációjának
a lehetõségét is). A provokáció eszköze
a szokatlanul ügyetlen testtartás. A nem tudatosan cselekvõ
ellenfél tette, amely a vívás során a partner
ügyetlenségének a kihasználására
irányult, azonnal a megfelelõ módon reagált,
mintha a partnerének a sebesülés utáni nem tudatos
vágyát értette volna meg. Az ellenfélnek, az
orvos barátnak, a nem tudatos provokációját
még inkább megkönnyítette, hogy az elsõ
sérülésnél jelen volt, és ez a másik
szimptomatikus cselekedetet szinte elõkészítette.
A barát rávezetését" megkönnyíthette
az a tény is, véli Sugár, hogy az orvos korábban
is tudott a páciensének - barátjának - az impotenciájáról,
így a péniszét büntetésre és megütésre
méltónak tekintette.
Ezt az esetet magyarázva
Sugár még egyszer hivatkozik Freudra, aki A mindennapi élet
pszichopatológiája címû mûvében
rámutat arra, hogy a balesetek, a kisebb hibák a beszédben,
az olvasásban és a megértésben, önsérülések,
az ügyetlenség stb. leggyakrabban annak a személynek
a nem tudatos szándékán alapulnak, akinél ezek
az események bekövetkeznek.
A pszichoanalitikus és pszichiátriai
szakfolyóiratokban megjelent munkái mellett Sugár
olyan kérdésekkel is foglalkozott, amelyek a gazdasági
és politikai események kommentátoraként és
alkalmazott megfigyelõként mutatják be õt.
Fehér Miklós" és Schmidt János" néven
különbözõ, nem pszichoanalitikus kérdésekrõl
is írt. Ezek a cikkek a Híd címû folyóiratban
jelentek meg, és azért említésre méltóak,
mert azon kívül, hogy betekintést nyújtanak Sugár
politikai nézetébe, emocionális és egyéb
kérdésekrõl alkotott felfogásába, némelyiket
a szerzõ pszichoanalitikus mûveltségének a szelleme
hatja át.
Az elsõ cikk ezek közül
A nemzetközi hadiipar"
(11)
. E cikkben Sugár a fegyvergyártók
nemzetközi kapcsolatairól és azokról a módszerekrõl
ír, amelyek a fegyverek hozzáférhetõségét
biztosítják; néha a saját országuk ellensége
számára is. Sugár az elsõ világháborúval
összefüggõ gazdasági, politikai kérdésekrõl
is beszél, és bemutatja, hogy a cikk megjelenése idején
(1936-ban) egy hatalmas, véres internacionálé" mûködik,
amely öt nagy háborús tröszthöz fûzõdik
(Wicker-Arastrong, Anglia; Schneider-Creusot, Franciaország; Mitsui,
Japán; Betlehem Steel Corp., USA és Krupp, Németország).
Sugár levonja a következtetést, hogy az akkori krízist
sem a fegyverkezés, sem a háború nem tudja megszüntetni,
hanem csupán a munkástömegek összefogása,
mivel az elõtérbe került hadiipar állandó
veszélyt jelent a világbékére és hatalmas
befolyással rendelkezõ konszernt alkot, amelynek a profitja
a háborútól és a háborús készülõdéstõl
függ.
A következõ cikk sokkal
inkább elárulja a szerzõ foglalkozását,
aki ezúttal Schmidt János" álnév mögé
rejtõzött. A nemi éhség" címû cikkrõl
(12)
van szó, amelyben Sugár a libidónak abból
a tulajdonságából ( nemi nyomor") indul ki, hogy a
nemi éhség a maga csillapítására sokkal
többféle objektumot tud felhasználni, mint a valódi
éhség, hiszen már viszonylag kismértékû
szexuális éhség" esetén is elterelõdhet
a nemi ösztön a perverzió irányába. (Ez
figyelhetõ meg a büntetés-végrehajtó intézetekben,
hadifogolytáborokban, kolostorokban stb.) A libidó így
mindent felfal", ha nem kap megfelelõ élelmet, és
meg tudja emészteni" a verést, a megaláztatást
és még sok más, ezeknél furcsább dolgot;
a normális étel" hiányának következtében
a libidó orientálódhat a homoszexualitás, az
elfojtás, az eltolódás stb. felé. Sugár
megemlíti azt a biológiai értelmezést is, mely
szerint a szerelem és éhség" (tehát az éhség
két formája) mozgatja a világot, azaz táplálják
az összes többi motívumot, mint pl. az enthuziazmust,
vallási fanatizmust, mûvészi inspirációt,
tudásszomjat stb. A libidóval kapcsolatos valamennyi szenvedélynek
van valamilyen emberi, társadalmi és egyéni célja.
Fontos szerepe ellenére a libidót bizonyos mértékben
korlátozni és szabályozni kell, mert egyébként
a gátlástalan, szabadjára engedett nemi ösztön
a történelem elõtti idõk állapotába
vetne vissza bennünket. Sugár itt Freudnak a szublimációra
vonatkozó fogalmát úgy magyarázza, mint a libidó
irányítása a szociálisan hasznos célok
felé".
A tömegek szexuális
éhségének okait Sugár szerint két kategóriába
sorolhatjuk: a külsõk, amelyeket közvetlenül az anyagi
egzisztencia gerjeszt és a belsõk, amelyek magának
a személynek a szexuálpszichológiai struktúrájából
adódnak. Az elõbbihez tartoznak: a megoldatlan lakásproblémák
(hiányoznak a megfelelõ helyiségek, ahol zavartalanul
lehet szexuális életet folytatni; ez leginkább a szegényebb
rétegeket érinti). Az ilyen frusztráció következtében
a legszegényebb rétegekhez tartozók gyakran kénytelenek
felöltözve, feszült várakozás állapotában
vagy harmadik személy jelenléte miatt visszafojtottan nemi
életet élni; ezek a körülmények lehetetlenné
teszik a teljesen kielégítõ szexualitást. Fontos
a védekezés kérdése (ami szintén megoldatlan;
az abortusz tiltása önmagában nem állítja
meg a születési arányszám csökkenését,
a védekezõ eszközök propagálása az
általános szociális gondok közegében esetleg
megvédheti az asszonyokat a hozzá nem értõk
által végzett abortusztól) és a prostitúció
(amely a szexuális élet korlátozásának
a következménye a házasságon belüli szexuális
élet vagy az absztinencia közötti választás
kényszere miatt). Amint látjuk, Sugár rámutat
az akkoriban megoldatlan, szexuális élettel összefüggõ
szociálpolitikai kérdésekre, amelyek leginkább
a legszegényebb rétegeket" érintik. Ezzel ismét
a szerzõ baloldali orientáltságának megnyilvánulásához
jutottunk el. Sugár kiáll az abortusz paragrafus" eltörléséért,
és helyette az óvszereket és a családtervezést,
valamint a (kis)városi erkölcs megváltoztatását
propagálja.
A szexuális éhség"
másik oka belsõ jellegû - ez az egyén struktúrája.
Ehhez kapcsolódik az, hogy a szülõk és a nevelõk
nem ismerik a gyerekek egyéniségét, nem világos
elõttük az a tény, amelyre már Freud is rámutatott:
már a kicsi gyermekeknek is van szexuális impulzusuk. Figyelmen
kívül hagyják a gyermek fejlõdésének
ezt az alapvetõ tényezõjét, minden lépésnél
- leggyakrabban tévesen - beavatkoznak a gyermek életébe,
ez pedig elfojtásra, perverzióra és hasonló
dolgokra kényszeríti õt. Ezáltal már
a gyermekkorukban elvetik bennük a késõbbi neurózis
magját, hiszen egyszerûbb szülõvé válni,
mint tudással és türelemmel felnevelni a gyermeket.
A Jog és erõszak"
(13)
c. cikk történelmi, pszichológiai, antropológiai
és politikai elemeket tartalmaz. Sugár itt a jogról
mint az erõszak közvetlen származékáról
beszél, és megmagyarázza, hogy az igazságszolgáltatást
az emberek egységes akarata hozta létre az egyéni
erõszak elleni harc céljából. A közösségek
hatalma a jogban testesül meg az egyén hatalmával szemben.
Ez azonban olyan erõszak, amely az ellen irányul, aki a közösséggel
szemben áll; ugyanazokat a célokat követi és
ugyanazokat az eszközöket alkalmazza, mint bármely más
erõszak-megnyilvánulási forma, itt azonban nem egyéni,
hanem közösségi erõszakról van szó.
Az individuális (primitív
közösségekre jellemzõ) erõszaktól
a közösségi erõszakhoz (amely a késõbbi,
fejlett társadalmakat jellemzi) vezetõ átmenethez
tartós, állandó együttmûködés
szükséges, hogy a közösség kialakuljon. Ha
ugyanis az egyesülés csupán egy zsarnok gyõzelemre
segítésének céljából jönne
létre, akkor a közösség szétesne, a lázadást
elõidézõ szituáció újra megismétlõdne.
Ekkortól a nemkívánatos személyek akaratának
korlátozása érdekében a közösségnek
tartósnak és szervezettnek kell lennie, fennmaradása
céljából olyan elõírásokat -
törvényeket - kell alkotnia, amelyek a szervezetre és
a hatalomra egyaránt vonatkoznak, továbbá a jogi erõszak
intézményeirõl is (bíróság, szabadságvesztés,
milícia) gondoskodnak. A helyzet azzal bonyolódik, hogy a
közösség eleve különbözõ erõket
(férfiak-nõk, felnõttek-gyerekek, gyõztesek-vesztesek)
foglal magába, és így a jog az egyenlõtlen
viszonyok kifejezõjévé válik, az erõsek
akaratának megfelelõen alakítják, miközben
az elnyomottak egyre kisebb jogot kapnak.
Ez a cikk olyan események
politikailag képzett megfigyelõjének mutatja Sugárt,
amelyek leírásában pszichológiai képzettsége
és baloldali nézetei egyaránt kifejezésre jutnak.
Egyesült nemzetek még nem valósítottak meg olyan
központi hatalmakat", amelyekrõl Sugár beszél,
ehhez a koncepcióhoz azonban leginkább talán a Népszövetség
áll közel.
A jog és igazságszolgáltatás
témája kerül ismét felszínre Sugárnak
a Büntetõjog és alkalmazása"
(14)
c. cikkében
is, amelyben még inkább nyilvánvaló a pszichoanalitikus
megközelítés. Sugár itt a büntetés-
végrehajtó intézetek céljairól és
pszichodinamikájáról ír. Megemlíti,
hogy a büntetõjog nevelési tudománynak tekinti
magát, mivel hivatalosan lemond a bosszúról és
a bûnözõ (át)nevelésére törekszik.
Az (át)nevelés pozitív módon a jó magaviselet
megjutalmazásával vagy a börtönbüntetés
idõtartama alatti életkörülmények javításával,
negatív módon pedig megfélemlítéssel
érhetõ el, amely az ismételt bûnözéstõl
térít el; ezen a két módon igyekszik a szocializált
polgárt a bûnözéstõl visszatartani. Az
említett eljárások, állítja Sugár,
a gyermeknevelés módszereivel azonosak. Ezek a módszerek
azonban kevésbé hatékonyak, mivel a bûnözõk
egy része a társadalmi törvényeket azért
szegi meg, mert erre alapvetõ létszükségletei
kényszerítik; a büntetés nem tartja vissza õket
a bûncselekmények elkövetésétõl
(az egyetlen megoldás az lenne, ha a bûnözõknek
olyan egzisztenciát biztosítanának, hogy a szükségleteiket
ne kelljen erõszakos módon kielégíteniük).
A bûnözõk másik része a bûntettet
ösztönösen követi el; a pszichoanalízis kimutatta,
hogy a nem tudatos kényszerbõl elkövetett bûneseteket
nem lehet megakadályozni az ember tudatára való ráhatással.
Ez a ráhatás a neurotikus vagy pszichopata bûnözõknél
éppúgy lehetetlen, mint a nem bûnözõ neurotikus
egyéneknél.
A bûntettek igazából
leggyakrabban a fent említett két körülmény
együttes következményei, pszichoanalitikus szempontból
a tettet az elkövetõ nem tudatos pszichikai élete és
az ösztöneinek struktúrája is befolyásolja.
Ha azonban a büntetõjog
képtelen elérni a célját (a bûnözõk
átnevelését), akkor a társadalomba történõ
beilleszkedés egyéb más aspektusait törvényekkel
és elõírásokkal kell létrehozni. Mivel
a büntetõjog tárgya nemcsak a bûnözõ,
hanem az esetleges jövõbeni vétkes is, az eddig büntetlen
állampolgár, a jog következésképpen ily
módon alapvetõen minden egyénre elrettentõen
hat. A tömegek azonban hajlandók arra, hogy alkalmazkodjanak
a fennálló társadalomhoz, és alárendeljék
magukat a vezetõ réteg akaratának. Ennek a hajlandóságnak
a modellje fedezhetõ fel a gyermekeknek az apjukkal szemben tanúsított
magatartásában (reális helyzet az, hogy a gyermek
az apjával szemben áll, szükségszerûen
fél tõle és csodálja annak szellemi fölényét).
A gyermek pszichikai magatartása az apja irányában
adekvát az államnak az állampolgáraival szemben
támasztott igényt tükrözõ viszonnyal. Az
államhatalom mindent megtesz azért, hogy a tömegek szemében
az apa imázsát kialakítsa, ennek érdekében
különféle eszközöket alkalmaz; ezek egyike a
büntetõjog.
A büntetõjognak van
még egy fontos feladata: a tömegek egyfajta szadista hajlamát
elégíti ki, mivel az uralkodó osztály alapvetõ
érdeke, hogy ezt az ösztönt valamilyen más objektumra
irányítsa át. Amit a tömegek igazságérzetének
neveznek, az nem egyéb, mint a szadista és agresszív
ösztönök együttes megnyilvánulása; és
teljesen érthetõ, hogy az állam kész örömmel
hivatkozik erre az igazságérzetre, mivel így tudja
kockázat nélkül kielégíteni az említett
ösztönöket.
Egyik cikkét Sugár
a tulajdon nevével jelenttette meg ( Pillantás a pszichoanalízis
jövõjébe"; [1]). Ebben Sugár a pszichoanalízis
céljaira és eredményeire utal (a pszichikai életben
a törvényesség és jogszerûség kialakítása,
a természettudományokon alapuló pszichológia
létrehozása, a pszichiátria, a jog, a pedagógia,
az etika és a mûvészet kiegészítése),
majd ezt követõen hangsúlyozza, hogy a pszichoanalízis
céljainak alkalmazkodniuk kell a gazdasági és társadalmi
fejlõdés folyamataihoz is. A dialektika elveivel összhangban
a pszichoanalízis céljai nem maradhatnak változatlanok.
A cikk rövidsége ellenére
is kiemelkedõ jelentõségû, mivel a szociális
és gazdasági tényezõknek a pszichikai zavarban
betöltött szerepét is hangsúlyozza; és ebben
az értelemben Sugár a környezetében biztosan
nem csupán a pszichoanalízis úttörõje
volt, hanem azon pszichoanalitikus irányzatok korai elõharcosa
is, amelyek a freudi koncepciót gazdasági és társadalmi
tényezõkkel egészítették ki (mint például
Erich Fromm). Sugár kiemeli, hogy a pszichoanalízis a 19.
század utolsó évtizedének tipikus terméke
és a képmutató polgári szexuális erkölcs
elleni lázadás is, továbbá azt is hangsúlyozza,
hogy a pszichoanalízis során elkerülhetetlen a szociális
tényezõk felmérése. Nincs olyan neurotikus
állapot, amelynek keletkezésében, jelenében
vagy múltjában szociális és gazdasági
feltételek, családi és házas élet, a
társadalmi hovatartozás és hasonló dolgok ne
játszanának valamilyen szerepet. A társadalmi környezet
aktuális pszichikai konfliktusainál, amelyek az egyénnek
a környezethez való viszonyát annyira megnehezítik,
hogy nem tud azokon úrrá lenni, a jelenben, a pszichoneurózisnál
a beteg múltjában idézik elõ a szociális
faktorok a hibás nevelésbõl adódó neurotikus
diszpozíciót vagy magát a betegséget (ez érvényes
a hisztérikusokra, megszállottakra, perverzekre, pszichotikusokra
is).
Sugár rossz néven
veszi a pszichoanalízistõl azt, hogy bár elismeri
a társadalmi tényezõket a neurózis létrejöttében,
mégsem törõdik velük és nem ad kellõ
hangsúlyt azoknak. A neurotikus állapotra vonatkozóan
legfontosabb a szociális higiénia", ezért a jövõben,
állította Sugár negyven évvel ezelõtt,
a pszichoanalízis nagy szerepet játszik majd a neurózis
megelõzésében, nagyobb teret hódít el
a szintén fontos egyéni gyógyítástól.
A társadalmi struktúra változása az erkölcsi
értékeknek (ezek egyáltalán nem abszolútumok,
hanem a konkrét szociális forma visszatükrözõdései),
s ezzel együtt a neurózis megjelenési formájának
és magyarázatának a módosulását
is eredményezi az új gazdasági rendben. Ilyen módon
lehet az Ödipusz-komplexust a kollektív társadalomban
egészen másként tekinteni, mint a patriarchális
társadalomban, hiszen ha a gyermek nem családban nõ
fel, hanem kollektív társadalomban pszichoanalitikusan képzett
pedagógusok nevelik, akkor megszabadulhatna az Ödipusz-komplexustól
és aktívabbá válhatna, több, társadalmilag
hasznos energiával rendelkezhetne. Az új nevelési
módszertõl elvárható a szexuális elnyomás
megszüntetése is, a szublimáció tudatos kiépítése
a munka során és kreatív tevékenységre
irányítás, így ezzel a tehetség kifejlesztése
is. A kollektív társadalom a pszichoanalitikus vizsgálatok
eredményeinek alkalmazásával nagy horderejû
változásokig juthat el a kriminológia területén
is, mivel így a bûnözés két fõ indítéka
- a gazdasági nélkülözés és a szexuális
frusztráció - minden esetben tetten érhetõ
lenne.
Érdekesnek mondható,
hogy 1940-ben, a nácizmus elterjedése és az európai
pusztítás idején, mikor egyre nagyobb volt még
Jugoszláviában is a jobboldali orientáció,
Sugár olyan cikket jelentethetett meg, amelyben nyíltan egy
új gazdasági rend" érkezését vetíti
elõre, és a kollektív társadalomban" a pszichoanalízis
lehetséges feladatainak szab irányt. Rámutatott a
pszichoanalízis idõhöz és gazdasági, társadalmi
felépítéshez való alkalmazkodásának
szükségességére, és ez nemcsak forradalmi,
hanem széles látókörû, nyitott tudósnak
is mutatja õt. Sugár, bár a terápiában
ortodox analitikus, éppen elég szabad volt ahhoz, hogy belássa
azt: az új gazdasági és társadalmi viszonyok
beköszöntével a pszichoanalízis alkalmazásának
új feltételei jönnek létre, a pszichoanalízis
már nem korlátozódhat az egyénre, hanem a széles
közösség szolgálatába kell állnia.
Sugár e legrövidebb cikkében talán legmélyebb
meggyõzõdését hozta nyilvánosságra.
Amikor már elkészült
a Sugár Miklósról szóló fejezet, a berlini
Freie Universität könyvtárából egy olyan
cikk fénymásolata érkezett, amelyet Sugár Paul
Schilderrel írt A szkizofrén beszédzavarokról"
(15)
. Sugár e korai cikkére irányuló
nyomozások nem jártak sikerrel: a bonni Egyetemi Könyvtár
azt válaszolta, hogy a cikk nincs benne a megnevezett folyóiratban,
a kölni Orvosi Könyvtár, a bécsi Sigmund Freud
Társaság és a párizsi Pszichoanalitikus Könyvtár
sem rendelkezik ezzel az írással.
Cikkíróként
P. Schilder, Wien" és Nicolaus Sugár, Subotica" neveket jelölték
meg. A szerzõk 1925. március 15. és 26. között
több alkalommal megvizsgáltak egy 38 éves nõtlen
sörgyári munkást, akit egy rendõr azért
vitt be, mert az utcán a rendõrnek azt mondta, hogy megszúrták,
ami egyáltalán nem látszott. A rendõrségen
kijelentette, hogy szellemek üldözték és szurkálták,
kivágták a gyomrát" és ehhez hasonlókat
mondott, ezért bevitték õt a pszichiátriai
klinikára.
A páciens Schilder és
Sugár kérdéseire összefüggéstelenül
válaszolt, sokat beszélt arról, hogy az utóbbi
három-négy évben az utcán és otthon
az ágyban miként szurkálták meg a gyomrát,
a hátát, a nyakát és a szívét.
A sebeket nem látta, de egyértelmûen érezte
azokat. A páciens beszéde neologizmusokkal volt teletûzdelve:
Geschlechtsteilgefühlsschmerzen", Spürnis", Poponöse" stb.
Az elsõ koitusza 17 éves korában történt,
utána már igen ritkán volt nemi kapcsolata, mert nem
volt ideje és gyakran állt éjszakai szolgálatban";
a vizsgálat elõtt hat évvel már teljesen felhagyott
a szexuális élettel. Tizenhat éve maszturbál,
de "nagyon ritkán", nõvel és ritkán férfival
fantáziálva. Elmondása szerint homoszexuális
viszonya nem volt. A beteg gyakori akusztikus hallucinációról
számolt be.
Schilder és Sugár
az esetet a következõképpen diagnosztizálta:
szkizofrénia súlyos beszédzavarral. A zavarok az új
szavak alkotásában és nyelvtani ismeretek hiányában
nyilvánultak meg. A páciens nem mindig manifesztálta
ezeket a zavarokat. Saját hóbortjáról beszélve
gyakrabban alkalmazta az írásos formát, amely az indirekt
beszédre jellemzõ; a mindennapi eseményekrõl
pedig direkt beszédben nyilatkozott. A szerzõk ennek alapján
azt a következtetést vonták le, hogy a páciens
a valóság és a delúziói között
különbséget tesz.
Ami a formai aspektust érinti,
a neologizmusok részben szokatlan szókapcsolatokban jelentkeztek
(mint pl. Luftbildungen" vagy Geschlechtsteilgefühlsschmerzen"), egyes
kifejezéseket pedig nem a szokott módon alkotott ( Spürnis",
Mordung", Nachschauung"). Sajátosan új eredetûek az
olyan kifejezései, mint a Gripps" vagy a Poponöse". A beteg
ritkán használt mellékneveket, viszont határozószavakat
és melléknévi igeneves konstrukciókat annál
inkább. A kötõszavakat és a személyes
névmásokat gyakran elhagyta, éppúgy, mint a
segédigéket is. Az igéket az -ung és -nis toldalékok
segítségével alakította át fõnévvé,
a függõ és a nem függõ beszéd konstrukciója
helyett felváltva alkalmazza õket.
Sugár és Schilder
páciensük beszédét paragrammatikusnak minõsítik,
és az alábbi szempontok szerint hasonlítják
össze:
1.
a gyermeki beszéddel, mert az a ragokat szabálytalanul alkalmazza;
ez a gyermekek beszédfejlõdésének egy meghatározott
fázisára jellemzõ;
2.
az agrammatizmussal agysérülés esetén, annak
távirati stílusa miatt;
3.
egy kortárs író sajátos stílusával,
mivel az Georg Kaiser német expresszionista író stílusához
hasonlít, akinek a prózáját a páciens
viszonylag könnyen értette meg;
4.
a primitív emberek sajátos beszédstílusával
a rendelkezésükre álló etnológiai anyagok
alapján, mert a fenti páciens és bizonyos közösségek
(pl. az ún. Bahase Balih, fordított beszéd" Borneón)
beszédmódja között hasonlóságot fedeztek
fel, továbbá a diákok titkos beszéde között:
a szerzõk emlékeztetnek a pszichoanalízis azon felfedezésére,
miszerint a nem tudatos gondolkodás és a primitív
népek gondolkodása között hasonlóság
van.
A pszichózis akkor kezdõdött,
amikor a páciens úgy döntött, hogy megnõsül,
és az utcán bolyongott azzal a reménnyel, talán
így találja meg a megfelelõ hölgyet". Hamarosan
úgy érezte, követik, meleg fiúnak" vélik.
Nyilvánvalóan arról a gyakori esetrõl van szó,
amelyben az egyén a fellépett homoszexuális impulzusok
ellen úgy védekezik, hogy túlságosan is elõtérbe
helyezi a heteroszexualitást; a szerzõk feltételezése
szerint a páciens szexualitása regrediál a homoszexualitásra,
amellyel szemben projekcióval reagál. Késsel szurkálják,
kalapáccsal, karddal bántalmazzák a hátsórészét,
mellét, szívét, hátát; az említett
szerszámok a péniszt szimbolizálják. A páciens
elmondta, hogy a valódi végtagjai mellett újak nõttek
ki. A szerzõk ezt egyébként nem úgy értékelik,
mintha kizárólagos genitális-homoszexuális
üldözésrõl lenne szó. A páciens többször
beszámolt arról, hogy a végbélnyílásába
más emberek féceszét tették be, azaz fécesz
útján üldözték; ebben a helyzetben a fécesz
más személy nemi szervének tekinthetõ, és
anális üldözésrõl" van szó. A páciens
panaszai kasztrációs félelemre utalnak (megszúrták
a herezacskóját), de a kasztráció nemcsak genitális
volt, hanem általában a belsõ szerveire irányult
(kivágták a gyomrát stb.).
Schilder és Sugár
a páciens téveszméit a kasztrációs komplexus
kifejezõdéseként interpretálják, amely
három változatban nyilvánul meg: abban az ideában,
hogy az elfogyasztott ételt kiveszik a testébõl (ez
orális elemet tartalmaz); olyan gondolatban, hogy kiveszik a belsõ
szerveit (a nárcizmus mélyebb rétegeivel és
a test integritásának megsértésétõl
való félelemmel kapcsolatos), továbbá olyan
megnyilvánulásban, hogy a saját exkrementumaitól
elhatárolja magát. A páciens beszélt gyilkos
gondolatról", azaz arról, hogy késsel, kalapáccsal
stb. fécesszel a genitáliák mellett a gondolatait
is megsemmisítik (a szerzõk emlékeztetnek arra, hogy
Ferenczi és Hollós véleménye szerint a kasztrációs
komplexus magában foglalhatja az agyat is).
Megfigyeléseikkel a szerzõk
azt kívánták bemutatni, hogy a paranoiás rendszerek
több síkon is mûködhetnek. Az említett esetben
a fõ, anális komponens mellett a nárcizmus és
a genitális-homoszexuális viszony elemei is jelen vannak.
Ezért az analitáshoz, illetve az anális nárcizmushoz
való regresszió nem jelenti a magasabb szintû szexualitás
megszüntetését, hanem csupán annak elmozdítását.
Az eset a mágikus gondolkodás tiszta képét
nyújtja, amelyben a tárgyak a féceszbõl, ételbõl
és gondolatokból épülnek fel. A leírt
regresszióval együtt a beszéd formájának
és tartalmának a regressziója is fellépett.
A szerzõkben nem tudatosult, hogy tulajdonképpen a szkizofrén
beszédzavarok problémáját magyarázták
és fejtették meg, ugyanakkor a megfigyelés és
megközelítés módjának olyan példáját
is nyújtották, amely a nem pszichoanalitikusok számára
visszataszítónak és abszurdnak tûnik.
Az elõzõ oldalakon
- legalábbis számomra úgy tûnik - mindent megírtam,
amit a mai világ embere Sugár Miklósról tudhat.
E sorok íróját, és azt hiszem, az olvasókat
is kísérti az a nyomasztó gondolat, hogy még
igen sok jelentõs momentum kimaradt, illetve feledésbe merült;
dr. Sugár haláláról többet tudunk, mint
az életérõl. Mivel valójában lehetetlen
vállalkozás dr. Sugár alakját mindenre kiterjedõen
bemutatni, meg kell elégednünk azokkal az adatokkal, melyek
rendelkezésünkre állnak, és ezen tények
alapján vonhatjuk le következtetéseinket róla.
Tény az, hogy manapság egyre inkább növekszik
az érdeklõdés személyisége iránt
és az életmû jelentõs személyre utal:
Sugár Szerbiában a két elsõ pszichoanalitikus
terapeuta egyike volt (Hugo Klajn mellett), de a saját szûk
környezetében (Szabadka, Vajdaság) elsõ és
egyetlen, és az egyedüli olyan pszichoanalitikus Szerbiában
a második világháború elõtt, aki nemzetközi
tekintéllyel rendelkezett. Sugár cikkei nemzetközi szakfolyóiratokban
jelentek meg, emellett részt vett pszichoanalitikus kongresszusokon
is, mindezeken túlmenõen (mint ahogy azt már említettem)
három pszichoanalitikus társaságnak volt tagja, sõt
iskolai analitikusként is tevékenykedett. Azok a pszichoterapeuta
orvosok, akik Sugár hallgatói voltak, elsõ ízben
az õ vezetésével és felügyelete mellett
ismerkedtek meg a pszichoanalitikus gyógyítással és
a tudattalan értelmezésével. Egykori tanítványai
közül néhányan ma nemzetközileg elismert szakemberek
és tudósok. Mindezeken túl Sugár pszichoanalitikus
szervezõ, kezdeményezõ, propagandista és kommentátor
is volt; ha életben marad, bizonyára kiemelkedõ szerepet
játszott volna a pszichiátria és a pszichoanalízis
fejlõdésében az újjáépített
Jugoszláviában. Ezt annál is inkább feltételezhetjük,
mert ismerjük baloldali felfogását, továbbá
azt a tudatosságot, amellyel a pszichoanalízist az életében
és a környezetében alkalmazta. Sugár íróként
alapos, szisztematikus, érzékeny volt, de nem minden munkájában
tûnt eredetinek.
Érdekes kiemelni, hogy -
legalábbis ismereteim szerint - a szerbiai pszichoanalízisnek
ez az úttörõje soha nem írt szerb nyelven. Sugár
nem túl nagy életmûvében megjelent cikkeit két
típusba sorolhatjuk: egyrészt a pszichiátriai és
pszichoanalitikus kérdésekkel foglalkozókra, másrészt
egyéb népszerû cikkekre, melyekben pszichoanalitikus
képzettsége tükrözõdik valamely társadalmi
fogalom értelmezésében. Jelentõs momentum Sugár
együttmûködése Paul Schilderrel, ebbõl egy
közös cikk
(6)
is született, melyben pszichoanalitikus
szemszögbõl vizsgálják a pszichózisokat,
és a posztoperatív lelki zavarok felismeréséhez
úttörõ módon járulnak hozzá. Éppúgy
eredeti Sugár önálló munkája a mimikai
helyeslésrõl és tagadásról
(9)
,
amelyben egyéb pszichoanalitikusok látleleteit egészíti
ki saját következtetéseivel, továbbá az
affirmáció és a negáció dél-európai
jellegzetes formáját mutatja be. Sugárnak az õsi
gesztusok ellentétes értelmérõl kialakított
eredeti felfogása nemcsak a pszichoanalízishez, hanem az
antropológiához is hozzájárult; sajnálatos,
hogy az értelmezés továbbfejlesztése elmaradt.
Sugár egyes cikkekben ortodox pszichoanalitikusként jelenik
meg, másokban pedig a laikus analízis mellett száll
síkra, vagy a pszichoanalitikus praxist marxista felfogásával
hozza összhangba. A politikai és társadalmi kérdésekkel
foglalkozó cikkekben gyakran már a naivitást súroló
idealizmusról tesz tanúságot. Olyan ideákat
és gondolatokat sorakoztat fel, melyeket ezekben a népszerû
írásaiban nem munkál ki eléggé, így
az olvasót gyakran hagyja kétségben egyes tézisek
igazi jelentését illetõen.
Sugár mûve mindenképpen
úttörõ volt a maga idejében és környezetében,
ösztönzõen és szuggesztíven hatott más
szerzõkre is; egyébként hatása felismerhetõ
a következõ oldalakon is, mivel egyénisége és
tevékenysége áthatja azoknak a személyiségeknek
a karrierjét is, akikkel ez a tanulmány foglalkozik.
* E tanulmány szerzõje a néhány éve elhunyt Petar Klajn (Klein Péter) szabadkai pszichológus. A tanulmány eredeti címe: Pionir - Nikola ugar. In: Petar Klajn: Rozvoj psihoanalize v Srbiji (k. n., é. n.). A cikket Sugár Miklós Budapesten élõ unokahúga, Surányiné Kun Anna újságíró nézte át és egészítette ki, õ bocsátotta rendelkezésünkre Sugár Miklós fényképét is.
HIVATKOZOTT IRODALOM
1.
SUGÁR Miklós: Pillantás
a pszichoanalízis jövõjébe, Napló, XII.
25. 1940
2.
SUGAR, Nikola: Milly Vosviniek,
Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse, 1934.
3.
SUGAR, Nikola: Mitglieder der
Ungarländischen Psychoanalytischen Vereinigung: Psychoanalytische
Studien, Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse, 1933.
4.
SUGAR, Nikola: Lectures on Psychoanalysis
by N. Popoviæ, International Journal of Psychoanalysis, 1938.
5.
SUGAR, Nikola: Vaspitanje sa
gledita medicinske I socijalne psyhologije von Hugo Klajn, Internationale
Zeitschrift für Psychoanalyse und Imago, 1941.
6.
SUGAR, Nikolaus: Die Rolle des
Zahnreiz"-Motive bei Psychosen, Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse,
1925.
7.
SUGAR, Nikola: Zur Frage der
mimischen Bejahung und Verneinung, Internationale Zeitschrift für
Psychoanalyse und Imago, 1941.
8.
SUGAR, Nikola: Zur Frage der
unbwussten Verstndigung und der ansteckenden" Fehlhandlung, Internationale
Zeitschrift für Psychoanalyse und Imago, 1941.
9.
SUGAR, Nikola: Zur Frage der
mimischen Bejahung und Verneinung, Internationale Zeitschrift für
Psychoanalyse und Imago, 1941.
10.
SUGAR, Nikola: Zur Frage der
unbwussten Verstndigung und der ansteckenden" Fehlhandlung, Internationale
Zeitschrift für Psychoanalyse und Imago, 1941.
11.
FEHÉR Miklós:
A nemzetközi hadiipar, Híd, 7-8. sz., Subotica, 1936.
12.
SCHMIDT, János: A nemi
ínség, Híd, 10. sz., 1936.
13.
SCHMIDT, János: Jog és
erõszak, Híd, 5 sz., 1935.
14.
SCHMIDT, János: Büntetõjog
és alkalmazása, Híd, 3. sz., 1939.
15.
SCHILDER, Paul-Sugár,
Nicolaus: Zur Lehre von den Schizophrenene Sprachstörungen, Zentralblatt
für die gesamte Neurologie und Psychiatrie, 1926.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu