BESZÉLGETÉS GRÜNBERGER BÉLÁVAL
A beszélgetést Grünberger Bélával, a Párizsban élõ idõs pszichoanalitikussal 1996 szeptemberében és októberében Párizsban, magyar nyelven készítette Szilasi Judit, és hangszalagon került rögzítésre. Az eredeti beszélgetést csak annyiban módosítottuk, amenynyire az olvashatóság érdekében szükséges volt. Remélhetõen nem veszett el az az igyekezet, hogy a megszólaltatott stílusát, beszédmódját megõrizze a szöveg. A beszélgetés tartalmi keretét tekintve csak olyan témákra terjedt ki, amelyeknek közléséhez Grünberger Béla hozzájárult. Grünberger Béla a nyolcvanas években járt Magyarországon, és elõadást tartott az ELTE-n. A nárcizmus elmélete" címû tanulmánya a Magyar Pszichológiai Szemle 1986/5. számában jelent meg. (- A szerk.)
Amikor Franciaországba jöttem, nem voltam negyvenéves. 1939-ben, a háború elsõ napján érkeztem Franciaországba
Tehát 1939. szeptember 1-én?
Igen. Ez is egészen különös
valami. Ha vallásos ember lennék, azt mondhatnám,
hogy egy csoda, hogy itt vagyok. Az egész háborút
itt csináltam végig. Franciaországba Svájcból
érkeztem, ahol tizenhárom évig éltem. Amikor
Svájcba érkeztem, lehettem volna svájci polgár,
akkor egész könnyen lehetett állampolgárságot
kapni, de Svájc nekem nem jelentett semmit. Svájcba, pontosabban
Genfbe azért mentem, hogy megtanuljak franciául. Az egész
ott kezdõdött hogy a gyermekkorom banális volt. Nagyváradon,
1903. február 22-én születtem. A családom anyai
oldalon egy Pest környéki sváb faluból, apai
ágon Felsõ- Magyarországról származik,
az apám egy Técsõ melletti faluban született.
Nagyváradon nevelkedtem, zsidó kereskedelmi középiskolába
jártam. Nagyváradon volt egy zsidó középiskola.
Az egész Monarchiában csak két ilyen iskola volt,
az egyik Nagyváradon. Szóval volt érettségim,
de az nem volt igazi gimnáziumi érettségi, nekem kereskedelmi
érettségim volt.
De az nem jogosít egyetemre.
Nagyvárad az elsõ világháború befejezése
után elõször hat hónapig kommunista volt és
aztán román lett. A románok bejöttek, még
most is emlékszem, hogy látom õket, ahogy elmentek
a házunk elõtt. Akkor román lettem. Hát Nagyváradon
senki nem tudott románul. Én sem tudtam. Le kellett volna
érettségizni. De nem csináltam rögtön azt,
amit kellett. Ennek is oka van. A nárcizmusom A nárcizmussal
és az én saját nárcizmusommal kapcsolatban
leírok egy típust, amit Oblomov-típusnak nevezek.
Olvasta az Oblomovot? Én is ilyen voltam. Elhanyagoltam mindent.
Pár év múlva mégis kellett, hogy legyen gimnáziumi
érettségim, mert el akartam hagyni az országot. Majdnem
mindenki elment. Németül tudtam valahogy az anyai ágon
lévõ család miatt. Szóval mit kellett csinálni?
Elmentem Pestre. Pesten fehérterror volt. Azután Horthy-korszak
volt. A Werbõczy fõgimnáziumba mentem, és ott
leérettségiztem. Az országot mindenki, aki nekem fontos
volt, elhagyta. De nehéz volt elhatározni. Az emberek leginkább
Amerikába mentek. Én nem szeretem az angol nyelvet, és
ezért én nem akartam Amerikába menni.
A végén Németországba
mentem. Orvosnak akartam tanulni. De a weimari alkotmány ellenére
a zsidókat nem vették fel minden német egyetemre.
Jénába felvettek, mert Jénában egy zseniális
kommunista tudós biológus volt a dékán, és
õ felvett.
Csak nem volt hely a laboratóriumban.
Én meg emiatt beültem a könyvtárba, és akkor
fedeztem fel a pszichoanalitikus irodalmat. Elõször Jungot
fedeztem fel. Jungot könnyen lehet olvasni, nagyon jól ír
és érdekes. És aztán jutottam el a többiekhez,
Freudhoz. És ott jött az idea, hogy pszichoanalitikus legyek.
De csak úgy Mert az idea is olyan, hogy kell egy libidó,
hogy invesztálja az ember az ideát. A nárcizmus gyakran
nagyon szerény, nem engedhetem meg magamnak Én ezt nem mondtam
ki, de az így van, tudja És hát lassan-lassan kifogásokkal,
de az ember mindig úgy van vele, hogy van egy kívánsága,
és a kívánságot nem tudja invesztálni,
és akkor úgy intézi, hogy legyen egy ellenkívánsága:
á, most ez a hiba, most az a hiba Én nem találtam
analitikust. Tény, hogy nem találtam analitikust. Azután
lett, de ez már Svájcban volt, mert Németországot
a hitlerizmus miatt elhagytam.
Mikor volt ez a jénai könyvtározás?
1925-26-ban Szereztem azért egy diplomát, de nem orvosit. Próbálkoztam kémiával, de ott sem volt hely. A végén találtam egy iskolát, ami azért nagyon érdekes, mert az apám foglalkozásához állt közel. Ez az iskola Kielben volt, és úgy hívták, hogy Institut für Weltwirtschaft und Seeverkehr, azaz Világgazdasági és Tengerforgalmi Intézet. Hát én ebbe az iskolába kerültem, és nagyon érdekes volt. Ez is egy nárcisztikus felfedezés volt, hogy mindig az sikerült, ami nem érdekelt. Nem volt a kettõ együtt. A libidó nem volt meg ahhoz, hogy érdekeljen és hogy megcsináljam, ami valóban érdekelt. Ez is olyasmi például Elsõ voltam, de mégsem fejeztem be Németországban ezt az iskolát, ami nagyon jó volt és amit élveztem.
Ezt a kieli iskolát?
Igen, nagyon jó volt. Aztán Svájcba mentem, és ott folytattam egy másik iskolában, gazdasági, közgazdasági fõiskolán, de az nem volt jó.
Svájcban hol?
Genfben. Nem volt jó az iskola,
és valójában nem érdekelt, de elsõ lettem.
Sohasem használtam ezt a végzettségemet. De volt mégis
valamiféle végzettségem.
Svájcban elõször
Zürichbe kerültem, ott ismertem az analitikusokat, de mindig
volt egy kifogás. Genfbe a francia nyelv miatt mentem, mert a zürichi
nyelvet nem beszéltem. Amikor még Zürichben voltam,
elmentem meghallgatni egy híres pszichiátert, aki az ambivalencia
fogalmát felfedezte, Bleulert, mert a pszichiátria nagyon
érdekelt. Bár voltak analitikusok Zürichben - ott kellett
volna hogy maradjak Zürichben, ott volt analitikus -, mégis
Bleulerhez mentem el. Elmentem hozzá, bár tudtam, hogy õ
nem analitikus. Maga kell, hogy tudja, hogy a pszichoanalízis ellen
mindenkinek van egy ellenlibidója. Ahhoz senkinek nincs kedve, hogy
a tudattalanját megismerje. Neki, Bleulernek is egy tudattalan ellenállása
volt az analízissel szemben, ezt érezte meg az én
tudattalanom. Egy kicsi cingár ember volt, a Burghölzliben
kerestem fel, hogy ajánljon nekem egy pszichoanalitikust. Egy kollégájával
együtt fogadott, aki egy óriás volt. Egy konzultációféle
volt ez. Kérdezte, hogy miért jövök hozzá.
Azt akartam, hogy mondja el, hogy mit gondol az analízisrõl,
és hogy csináljak-e analízist vagy sem. Akkor én
egy százkilós, hatalmas ember voltam. Piros arcú és
kopasz, atlétikus. Õ pedig egy kis cingár ember, egy
fotel fenekén ült, és én azt kérdeztem,
hogy mit gondol, analizáltassam-e magam. Erre azt kérdezte,
miért akarja analizáltatni magát, azt mondtam, depressziós
vagyok. Hát nem úgy néztem ki. Ránézett
a kollégájára és nevetett, majd azt mondta,
el fog az múlni magának. Hát ez nekem elég
volt, mert én csak azt vártam, hogy eltanácsoljon.
Vártam ezt az eltanácsolást. Megkaptam. És
aztán évek múltak el.
A folytatás már Genfben
volt, ahol a már említett gazdasági fõiskolán
voltam hallgató. És ott volt Claparède. Claparède
nagyon ismert pszichológus volt. De õ a közgazdasági
egyetemen tanított, és mit tanított? Valamit, ami
teljesen új dolog volt az egyetemeken, soha sehol, még Amerikában
sem tanították: a reklámpszichológiát.
Nagyon érdekes volt. Akkor is láttam, hogy az analízis
az nagyon érdekes dolog.
Abban az idõben a svájci
analitikusokat egy bizonyos fajta vallási háború tartotta
a befolyása alatt: az egyik protestánsnak, a másik
katolikusnak vallotta magát, és az engem nem érdekelt.
Mert hogyan lehet egy analitikus protestáns vagy katolikus? Meg
kellett hogy keressem a kenyeremet, és ezzel voltam elfoglalva.
Nem tudtam az analízist csinálni, mert nem kerestem elég
pénzt. Azonkívül a genfi analitikusokról én
megéreztem, hogy azok nem valódi freudista analitikusok.
Én egy freudista analitikust akartam.
A munkám abból állt,
hogy egy irodában újságokat olvastam, sajtófigyelõ
szolgálat volt ez. Az egyik legrosszabbul fizetett munka volt. Voltak,
akik feliratkoztak nálunk bizonyos témára, és
mindent el kellett nekik küldeni, ami azzal kapcsolatban megjelent.
Hát ebbõl éltem. A nyelveket félig-meddig tudtam,
de viszont nem tudtam analízist csinálni.
Egy alkalommal, amikor Genfben voltam
már, találtam egy bécsi analitikust. Schwimmernek
hívták, aki Belényesbõl, egy Nagyvárad
melletti faluból származott, és Bécsben volt
analízisben. Gondoltam, hogy ez az én emberem. Ez 1935-ben
volt. Egypár szeánszot csináltam. De kitört a
spanyol polgárháború, és õ elment, hogy
harcoljon a Franco ellen. Az elsõk között halt meg.
A hivatali fõnököm
egy keresztény, katolikus ember volt. Egy irodai ember, õ
nem tudta, hogy a Hitler elõtti harmincas évek világháborúhoz
vezetnek majd. Az egész fasizmus az alatt az idõszak alatt
fejlõdött ki, a kommunizmus is, minden. Azok az évek
különbözõ szempontokból rendkívül
érdekesek voltak. És én azt megéreztem, és
egy reklámakciót csináltam. Leveleket írattam.
Akirõl - szervezetrõl vagy azt képviselõ személyrõl
- azt gondoltam, hogy érdekelheti õket az újságolvasás
során tudomásomra jutott információ, annak
levelet írattam és felajánlottam neki, hogy azokat
rendszeresen megküldöm a számára. A fõnököm
tanácsolta az összes többi kollégámnak is,
hogy vállalják ezt a munkát. Senki sem akarta vállalni.
Azok mind-mind különbözõ katolikus, református
vagy zsidó pusztulásra ítélt emberek voltak.
Oda nem jutott más, mint ezek a raté"-k, mondják franciául.
Én is az voltam. De én azt gondoltam, hogy megpróbálom.
Aztán lassan-lassan annyit kerestem, hogy a fõnököm
megijedt. De volt egy szerzõdésem, és sok pénzhez
jutottam.
És ezt Ön az intuícióinak tulajdonítja, hogy tudta, hogy kihez, milyen ajánlattal kell fordulnia?
Ez egy bizonyos logika. Például
abban az idõben minden országban és minden városban
volt gázháború elleni intézet. Oroszországban,
Németországban, és tudja, akik ezeket az intézeteket
vezették, azok politikusok, nem értettek hozzá. Akartak
tanulni, hát beiratkoztak hozzánk. Az volt a feladat, hogy
az ilyen intézetekkel kapcsolatos valamennyi információt
küldjük meg a részükre. Erre tettem én ajánlatot.
El kellett hogy képzeljem magamban, hogy mi az, ami érdekelhet
egyes szervezeteket, és ami abba beletartozott, azt felajánlottam.
És így jöttek a csekkek. Tudja, hivatalnokemberek vezetik
ezeket az intézményeket, fogalmuk nem volt a dolgokról,
amikor beiratkoztak. Mind politikusok. Akkor láttam, hogy mi az
a politika. Például itt van a moszkvai metró. Éppen
kezdték építeni. És felajánlottam nekik
minden, a metróépítést illetõ újságanyagot.
Választ kaptam, hogy küldjek meg minden anyagot, ami a párizsi
metrót illeti, de nem csak a párizsit, hanem a limoges-it
és a lyonit is. Tehát olyan helyet is megjelöltek, ahol
nincs metró. Nem voltak ismereteik, de mégis meg akarták
mutatni, hogy van. Olyan emberek voltak, akik nem gondolkoztak.
A munkám nemzetközi
volt, ez egy ideig védettséget biztosított. Amikor
Svájcba érkeztem, akkor még mindenki lehetett svájci
polgár: beiratkozott egy faluba, beírta magát polgárnak.
Fizetett ötven vagy száz frankot, akkor svájci polgár
lett. Amikor Genfbe érkeztem, felmentem a városházára,
hogy legyen egy papírom. A tisztviselõ kérdezte tõlem,
hogy mit akarok, permis de séjourt
1
vagy permis d’établissement-t.
2
Én erre azt kérdeztem, hogy mi a különbség.
Akkor egy permis d’établissement-t kértem. Sohasem volt olyan
tervem, hogy Svájcban éljek. A cél Franciaország
volt. A gondjaim akkor kezdõdtek, amikor a svájci idegenpolitika
vezetésének élére egy antiszemita került,
Rothmundnak hívták, akinek a nevével még ma
is találkozom cikkekben megemlítve. De ahogy az idõ
telt, és a kitöréséhez közeledett a második
világháború, a munkám már egyre kevésbé
védett meg, és kockázatos volt Svájcban maradni,
mert kiadtak volna a németeknek. Jött a háború
Meddig tartott ez az idõszak Svájcban?
Tizenhárom évig.
Én már régen
tudtam, hogy háború lesz. Nem azért, mert újságokat
olvastam, hanem mert nekem ahhoz volt orrom, hogy érezzem, mi várható.
Én Franciaországba készültem, vettem egy kis
telket, volt már francia papírom. És akkor kitört
a háború. Én az utolsó vonattal, zenével,
virágokkal érkeztem Franciaországba, az összes
francia katonakötelessel, akik Svájcban és Genfben éltek.
Ez 1939. szeptember elsején volt.
És akkor négy olyan
év kezdõdött, amikor csudák történtek.
Azt lehetne hinni, ha hinnék, ha hívõ ember lennék.
Egy négykötetes könyvet lehetne belõle írni.
De hát az minket nem érdekel, minket a pszichoanalízis
érdekel. De fontos azért megjegyezni, hogy a háborút
a francia barátok és az ellenállás mögött
vészeltem át.
A háborús évek
alatt Grenoble-ban is voltam. Grenoble nagyon érdekes, modern hely.
Lyon és Grenoble szabad Franciaország volt annak idején.
Grenoble-ban volt orvosi iskola. Nem volt fakultás, hanem iskola;
az elsõ két év. Anatómia, fiziológia.
Ott kezdtem az orvosi tanulmányaimat, és ott hallottam, hogy
van egy pszichiáter, akirõl azt mondják, hogy modern
gondolkodású ember. Azt gondoltam magamban, ha modern gondolkodású
ember, akkor ismeri a pszichoanalízist. Elmentem hozzá. Úgy
hívták, hogy Faux. Neve franciául azt jelenti: hamis.
Nem volt hamis, nagyon rendes ember volt. Becsületes ember volt, mint
látni fogja. Azt mondtam neki, hogy azért jövök,
hogy analizáljon. Azt mondta nekem, hogy az analízisrõl
nem tudja, hogy mi az. Mondtam, hogy én majd elmagyarázom.
Akkor én már tudtam, hogy mi az a pszichoanalízis.
Megpróbáltuk. Csináltam két szeánszot,
de úgy látszik, hogy olyan dolgokat mondtam neki, amelyek
nagyon megijesztették a tudattalanját. Sajnos - mondta, ez
nem megy. Hát akkor abbahagytam. De sokat olvastam. Az a foglalkozás,
amibõl Genfben én egy jó foglalkozást csináltam,
és sok pénzt kerestem, ebbõl a sok pénzbõl
éltem a háború alatt. Ez tette lehetõvé,
hogy a háborút végigcsináljam. A háború
után Lyonban tettem le az összes orvosegyetemi vizsgámat.
Ezután, már Párizsban
kezdtem a saját pszichoanalízisemet. Ez a háború
után 1946-ban lehetett. Egy olyan analitikusnál, aki ismert,
jó nevû analitikus volt annak idején és freudista.
Nála voltam négy évig. A saját pszichoanalízisem
megkezdése után hat hónappal kezdtem el én
pszichoanalitikusként mûködni. Tehát a saját
analízisem és a kiképzõ analízisem együtt
folyt. Ez volt az én pszichoanalitikusom módszere.
Nem érdemes a nevét megemlíteni?
De érdemes. Sacha Nachtnak 3 hívták.
Milyen nyelven folyt ez az analízis?
Franciául. Annak idején úgy küldtek hozzá, hogy azt mondták, hogy õ román, és hogy én is román vagyok. De én nem tudok egy szót sem románul. Õ tényleg román volt, nem tudott magyarul. Viszont franciául mind a ketten beszéltünk. Genfben én megtanultam franciául. Szóval így jutottam el végül a pszichoanalízishez.
Amikor Nachtnál befejezte a pszichoanalízist, akkor világos volt az Ön számára, hogy pszichoanalitikus lesz?
Világos volt. Aztán beiratkoztam az egyesületbe, ahol akkor az én analitikusom volt az elnök.
Ez melyik egyesület volt?
A Société Psychanalytique de Paris. Az volt az elsõ egyesület. Aztán rögtön tag lettem, és a többiek aztán féltékenyek voltak rám. De az egy más kérdés, tudja Én mindig egyedül jártam az utamat. És már korán a nárcizmusról spekuláltam. A felvételem az egyesületbe egy kongresszusi beszámolóval történt. Egy tudományos beszámoló volt az én nárcizmus-elméletemrõl. Akkor én nem számítottam arra, hogy ezzel tag leszek. Én soha nem jelöltem magam elnöknek, sem bárminek. És hogyan lettem tag? Én nem is akartam tag lenni, és nem is gondoltam, hogy az leszek. Csak érdekelt a pszichoanalízis, és korábban Nachtnál voltam analízisben.
Mirõl szólt az a beszámoló?
A nárcizmusról, mert már ott kezdtem a nárcizmusról gondolkodni.
Ez elõtanulmánya volt a nárcizmusról szóló késõbbi mûveinek?
Elõtte is voltak tanulmányok.
Emlékszem, még annak idején, volt itt egy francia
nõ, Maryse Choisynak hívták, aki ismerte az analízist.
Újságírónõ volt. Volt egy Psyche címû
folyóirata, ami ma már nem létezik. Már ott
írtam egy cikket a körülmetélésrõl.
De azt el is vesztettem, nem is tudom, hogy mikor. Utána kezdtem
az analízisemet. Ezt még nem is említettem. De engem
ezek a témák mindig nagyon érdekeltek. És ma
is érdekelnek. Engem ez érdekel. Ez tart életben.
Amikor arra gondolok, hogy miért vagyok itt, akkor azt gondolom,
hogy valószínûleg azért, mert van egy erõs
érdeklõdésem az analízis iránt, a tudattalan
megismerése iránt.
És aztán én
továbbcsináltam. Saját magam Mert sokan voltak a nárcizmus-elméletem
ellen. Az az analitikus, aki az én analitikusom volt, ugyancsak
ellene volt. De volt egy-két ember, akik láttak benne valamit.
Még most is külön vagyok. Két könyvem jelent
meg, és egy könyvem álnéven. Azonkívül
cikkeket írtam. Az antiszemitizmusról most van megjelenés
elõtt egy könyvem,4 amit egy kollégám segítségével
írtam, mert a korom miatt már segítségre szorultam.
És az egyesületben voltak önök között viták is? Emlékszik ilyenre?
Hogyne.
Ezek a viták az ötvenes évek elején voltak, amikor Nacht és Lacan még együtt voltak a Société Psychanalytique de Paris-ban?
Igen.
A jó analitikus részt vesz a mozgalomban?
Nem feltétlenül. A mozgalom az politika. Az analitikust az analízis érdekli, nem a politika.
A lacanisták és a freudisták között volt vita?
Persze hogy volt. De alapjában véve az valahogy az úgy volt, hogy az nem volt fontos. Az emberek nem voltak eléggé analitikusok, hogy belemélyedjenek a különbségekbe. De az, a lacani, elejétõl kezdve egy másfajta analízis. Azt a szót nem is lehet használni. Írtam egy levelet éppen egy pár héttel ezelõtt egy német kollégának, és azt írtam a levélben, hogy annak idején, még az elején Freud nagy hibát követett el, hogy nem jegyeztette be hivatalosan a pszichoanalízis" szót. Copyright. Hogy védeni lehessen, hogy ne lehessen minden zöldségre rányomni, hogy az pszichoanalízis. Az éppen úgy lehet jóslás, vagy nem tudom, milyen babona. És van ilyen sok. Van hatezer ember Párizsban, aki abból él, hogy jósol. És az adóhivatal azt ugyanúgy kezeli, mint az analízist. Nem tudják, mi az analízis.
Mikor volt az a pont, amikor Ön rájött, hogy nem Lacan és a lacanisták, hanem Freud?
Én Lacannal egyidejûleg voltam az egyesületben. És én állandóan hallottam õt beszélni, és azt én rögtön megítéltem, mert nekem van érzékem az analízishez. Õ beszélt, szépen beszélt, jó francia nyelven és elszédíti az embereket. Most már nem, mert meghalt. De az nem pszichoanalízis. Aki azt analízisnek tekinti Kétfajta analízis van. Van az analízis, és az a freudista. És van minden más, ami ellene van. És ami sok mindent felhasznál arra, hogy ellene kihasználja. Mert az analízis a tudattalant tudatossá teszi. És azt az emberek nem tûrik.
A lacanista analízis nem olyan kemény?
Nem is puha. Nem analízis. Olvassa el. Elszédíti az embereket, mert hihetetlenül rafinált és nagyon kulturált. Poétikus, álpoétikus stílus. Azt hiszem, hogy még Magyarországon is vannak lacanisták. Azt hiszik, hogy az a pszichoanalízishez tartozik, hogy Lacannal foglalkozzanak. Nevetséges. Lacan és a pszichoanalízis két egymással ellentétes fogalom. Én közel voltam Lacanhoz. Én tudtam, hogy ki Lacan. De van egy zseniális stílusa, amivel elszédíti az embereket. A lacanizmus egy nárcisztikus vallás egy karizmatikus figura körül. Lacan felkeltette az emberek nárcizmusát, amirõl - mint olyanról - nem akartak tudni.
Amikor Lacan elhagyta a Société Psychanalytique de Paris-t, akkor külön egyesületet alapított.
Igen. Külön egyesületet alapított, ahova ezrével jöttek az emberek. Ez sznobizmus volt. Mert az elõadása az egy mise volt. Egy hivatalos helyen, egy nagyon elõkelõ közönséggel. Minden sznob odament. Divatban volt. Írók és mûvészek foglalkoztak vele. Mindenki hallgatta, mert nem értette. Senki nem értette. Egymás közt beszéltek róla, hogy valahogy megértsék. Aztán kezdtek belecsempészni egyfajta értelmet. De ma sincs értelme. Azaz a rendszer mint olyan érthetõ, de nincs freudi analitikus bázisa.
A Nacht-féle ág közben ment tovább?
Ment tovább, megy ma is, de
elromlott. Az elején volt egy hivatalos kiképzés.
Ennek a kiképzésnek nehézségei voltak és
vannak. De mégis kell egy kiképzés. Mert különben
kinyitja az ember az ajtót minden zöldségnek és
szélhámosságnak, és minden sznobizmusnak. És
ez történik. Ez a 68-as szabadságérzés:
mindennek szabadnak kell lenni. Ismeri azt a Karinthy-históriát
- nem tudom melyik Karinthy-mûben van, hogy Annak idején a
vasúton, vagy másutt lehetett látni, hogy osztrák
szabadalom", német szabadalom", és a szabadalom" szót
szabad."-nak rövidítették. És Karinthy azt írja
valahol: osztrák szabad., német szabad., magyar miért
ne lenne szabad.? Hát miért ne lennék én is
analitikus? Hogy a szeánsz gyakoriságáról ne
is beszéljünk. Elõször azt kérték,
hogy négyszer hetenként legyen szeánsz, Freud ötször
csinálta. Aztán legalább négyszer, aztán
háromszor, aztán legalább kétszer, aztán
öt évig vagy négy évig, vagy legalább
három évig. Aztán egyáltalán semmit
nem kérnek, hanem mindenkit felvesznek. Mert szabadnak kell lenni.
Osztrák szabad., német szabad., miért ne lenne a pszichoanalízis
szabad.? Érti? És hát ez egy nagyon rossz dolog, mert
a pszichoanalízis azt még tulajdonképpen ma sem tudják
hogy miért, de abban van valami varázs. És ezzel a
varázzsal, ezzel vissza lehet élni. És sokan visszaélnek.
És nagyon csúnyán. És elrontják az analízis
hírnevét. Az analízis addig élt, ameddig ez
ellen lehetett valahogy küzdeni. De most már nem lehet küzdeni.
És szerintem az egy nagyon jó dolog, hogy az ember saját
magát ismerje és analitikus legyen. De nem tanácsolnám,
hogy abból akarjon valaki megélni, mert ma már nem
lehet. El lett rontva. Beleköptek a levesbe. Ezt így kimondhatja.
A szüleimet közben elégették
Auschwitzban. A zsidókérdés a háború
óta nagyon foglalkoztat. Addig ellene voltam. Nem akartam a zsidóságomról
hallani. De aztán visszacsináltam. És nemcsak visszajöttem,
hanem kezdtem megérteni a mély igazságot a zsidó
vallásban. Nem tudom, hogy ki írta a Bibliát. Azt
mondják, hogy az Isten. Az Isten nem létezik. De aki írta,
az egy zseniális ember volt. Lehet, hogy többen voltak. Lehet,
hogy lassan-lassan fejlõdött ki, nem tudom. És kezdtem
az analízist. Kezdtem az antiszemitizmuson gondolkodni. És
mindent elolvastam, a különbözõ elméleteket.
Egyik sem valable",5 nem Én most azon vagyok, hogy a nárcizmusból
fejlesztek ki egy antiszemitizmus-elméletet. De ehhez jól
kell érteni magát az én nárcizmus-elméletemet.
Az én nárcizmus-elméletemet
a Ferenczi munkássága által feltártak inspirálják,
amelyrõl a következõt szükséges tudni. A
foetus élõsdi az anyaméhben, mellyel monádot
(tökéletes egységet) képez; ez minden tekintetben
a teljesség spontán coenasthesiájaként (teljes
érzelmi egyesülésként) realizálódik.
Az ember ezt a coenasthesiát késõbb önmagának
tulajdonítva mint teljességet, tökéletességet
és mindenhatóságot, végtelenséget, öröklétet
és mindentudást interpretálja. Tagadja, hogy az bármilyen
külsõ forrásból származna, holott a coenasthesia
per definitonem idegen, mert szervi, testi eredetû. Azért
jár" minden követelés a nárcisztikus embernek,
mert egy idõben valóban részesült ebben egy bizonyos
módon. Ebbõl a követelésbõl eredeztethetõk
a különbözõ vallások, a másvilág,
a mennyországban való hit, a paradicsom, az édenkert,
az Atlantisz-legenda, a Schlaraffenland, az utópiák stb.
Ebbõl támad a valóság és az illúzió
közötti szintézis igénye: a megvalósíthatóság
vagy annak hiánya. Vagy konfliktusosságában marad
fenn, vagy a pszichoanalízis során az interpretáció
leszámol minden olyan nárcisztikus hittel, amely a nárcisztikus
megoldást választaná - és ez az amit analizálni
kell -; és ez az az új realitás, elõrelépés,
amit el kell fogadni, és amely ellenállásba" ütközik.
Mindenesetre van egy kapcsolat a
nárcizmus és az antiszemitizmus között. Mint említettem,
a közeljövõben fogok publikálni könyvet az
antiszemitizmusról. Az antiszemitizmus közvetlen oka a kereszténység,
éspedig Krisztus. A többi mesebeszéd. Tudja, ezt így
senki nem merte kimondani. De vannak sokan, akik gondoltak rá. Engem
ez nagyon érdekel. Az antiszemitizmus nagyon kényes terület.
Vannak zsidók is, akik antiszemiták. Van olyan terület,
amit nagyon nehéz analizálni, mert az nagyon nagy dolog,
hogy az ember eljut a tudattalannak ahhoz a pontjához, ami õt
érinti. Azt hiszem most lassan-lassan a helyzet megérett,
hogy erre sor kerüljön. Fõleg a német kérdés
érett meg erre.
A nárcizmus fontos faktum.
És a valóság, az is fontos faktum. Az objektivitás.
De a nárcizmus zavarja az objektivitást. A nárcizmus
a gondolatot úgy vezeti, hogy a gondolat inkább az érzést
követi, vagy a szenvedélyt követi, de nem az objektivitást.
A zsidó vallás olyan vallás, ami a nárcizmus
ellen lett megalapítva. A pogányság ellen. Az illúzió
ellen. Azt lehetne mondani ugyancsak, hogy a fantázia ellen és
a költészet ellen. Viszont fantáziára és
költészetre szükség van. De abból nem lehet
Istent csinálni. A zsidó vallás megtiltja azt, hogy
az ember magát istennek képzelje. Ezért van Jézus
ellen.
Más a hatalomhoz való viszonya?
A tudás hatalmához, a logika, az ész hatalmához való viszonya más. Freud leírja, hogy egyszer azt álmodta, hogy az ész uralmát vezette be a szenvedély uralma helyett. Erre a nárcizmus nem képes. A kereszténység nárcisztikus vallás, mert az embert Istennek látja. Krisztus Isten, és mindenki azonosítja magát Krisztussal. És akkor a gondolat is azonosítja magát, a gondolat is befolyás alatt áll. Vannak olyan keresztény kollégáim, akiknek mondtam, analizálni kell Krisztust. Krisztushoz ne nyúlj - mondta nekem egyikük. Egy másik azt mondta, hogy a vallás egy külön téma, azt nem lehet analizálni, az zone reservée". 6 Analitikus számára hogyan lehet valami zone reservée"? A vallás emberi produktum, mint minden más.
És a vérvád?
Össze lehet téveszteni az Ödipusz-komplexussal, mert az egy kifordított Ödipusz-komplexus. Megölték az apát, és akkor azt mondják, hogy a zsidók megölték a fiút. Ez egy déplacement 7 vagy inversion. 8
Végül is mi az, ami Lacan és Nacht követõit egymástól megkülönbözteti?
A megkülönböztetés az lenne, hogy bizonyos eredeti nárcisztikus bázis, ami nincs kellõképpen átdolgozva ödipuszi alapon, megzavarja az analízis objektivitását, azaz autoritását, valódiságát. Mert a nárcizmust az érzésvilág befolyásolja, és akkor a dolgok egész másképpen kerülnek megítélésre.
Az analitikusra magára is kihatással van, hogy milyen módon folytatja a saját analízisét?
Igen. Egy analitikusnak teljesen meg kell oldania ezt a kérdést. Különben az analízise nem autentikus. Mert az érzésvilág, sõt a saját érzésvilága vezeti. A nárcisztikus érzésvilág.
Mondhatjuk azt, hogy a francia analitikusokat a nárcizmus jelentõségével kapcsolatos vita osztotta meg?
Mindig megosztotta õket, akár tudják, akár nem tudják. Mert ez az, ami a határkõ a két birtok között: a tudat birtoka és az illúzió birtoka között.
Ön szerint tehát a nárcizmus fogalma a pszichoanalízis egyik sarokköve.
Vannak-e egyéb, ugyanilyen jelentõségû fogalmak? Minden, ami az egyén életében történik, azt az ösztönei befolyásolják, és az ösztönei közötti különbözõ viszonyok. Azon túl van a nárcizmusa, amelynek bele kell olvadni az ösztönfejlõdésbe. Bele kell olvadni egy bizonyos módon. De vannak esetek, hogy nem olvad be. És akkor az egy más terület. Vannak esetek, ahol a kettõ egymással ellentétben áll.
Mi történt azok után, ami az ötvenes években történt a Société Psychanalytique de Paris-ban? Mentek tovább a mindennapok, Ön analizált. Voltak-e még ilyen tisztán megfogható kérdések, mint a nárcizmus, ami Önt érdekelte?
Egy kulcs van, a tudattalannak az ismerete. Nincs más kulcs. Mert abban minden benne van. Csak rá kell jönni, fel kell egy bizonyos keretben fedezni. És van, akinek van ehhez tehetsége, és van akinek nincs. És van aki fél tõle, és ellene van, és van, aki nem fél tõle. És ahhoz, hogy ne féljen tõle, gyakran kell egy elõkészület. Azért tart sokáig az analízis. Mert az elején, az gyakran nem analízis. Az eleje csak egy elõkészület az analízishez.
Hogyan fogadták az Ön mûveit?
Van egypár analitikus, aki ismer és becsül. Én sosem kerestem a népszerûséget, sem a teoretikus eredményeket. Engem a pszichoanalízis érdekel. A közönség sokkal kevésbé.
Ön minek tartja magát, elsõsorban teoretikusnak vagy gyakorló analitikusnak?
Gyakorló analitikusnak. Nem vagyok teoretikus. Akkor tehát a nárcizmus-elmélet csak egy véletlen volt? Az nem teória. Az egy felfedezés. De hát mégis hozzájárult az analitikus elmélethez A teória elméleti dolog, a nárcizmus élõ valami, azt csak észre kellett venni. Végül is ez a felfedezés a pszichoanalízis elméletéhez tartozik. De Ön gyakorlatnak tartja. Gyakorlatnak. Én a nárcizmust átéltem egész életemben, de sosem tudtam, hogy az mi. Egészen addig, ameddig a saját analízisemben fel nem fedeztem.
Tehát a nárcizmusról való gondolkozás tulajdonképpen az Ön saját analízisében született meg?
Igen.
Az analitikus gyakorlatot hány éves koráig folytatta?
Kilencvenhárom éves koromig. Egy éve még csináltam. Nem annyit, mint azelõtt, de csináltam. És sokat tanultam. És az a véleményem, hogy mindenkinek így kellene. Sokáig élni, mert sok tapasztalat kell, hogy az ember a végén megértse a dolgokat. De a tehetség, az létezik. Vannak emberek, akiknek rögtön van. Az persze még nem analitikus, de tehetsége van hozzá. Azután kell az egész élet, hogy ezt a tehetséget, különbözõ pozíciókban, különbözõ konfliktusokban feldolgozza az ember, mert mindig tanul az ember új dolgokat.
És hogy elégíti ki ezt az érdeklõdést, ha már nem analizál?
Hát most úgy elégítem
ki például, hogy azon gondolkozom, amit már tudok,
és amit már olvastam. Most is olvasok, és embereket
ismerek meg. Minden érdekel. Nem annyira, mint azelõtt, de
el vagyok foglalva. A pszichoanalízis szemszögén keresztül
nézem a világot. Az analízis egy kulcs. Ha az embernek
megvan a kulcsa, akkor ki tudja nyitni az ajtót.
1
Tartózkodási engedély
2
Lakhatási engedély
3
Sacha Nacht (1901-1977): romániai
születésû franca pszichoanalitikus.
4
A könyv idõközben
megjelent. Béla Grünberger - Pierre Dessuant: Narcissisme,
christianisme, antisémitisme. Hébraica, Actes Sud, 1997.
5
Érvényes - a beszélgetésben
így, franciául hangzott el.
6
Védett terület - a
beszélgetésben franciául hangzott el.
7
Eltolás - a beszélgetésben
franciául hangzott el.
8
Megfordítás - a
beszélgetésben franciául hangzott el
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu