BÛN ÉS BÛNHÕDÉS
Dosztojevszkij regényének sorsanalitikus interpretációja
Dosztojevszkij személyét
és szépirodalmi mûveit nemcsak a mûvészek
és irodalmárok, hanem a pszichológusok is érdeklõdéssel
szemlélik.
A húszas években Sigmund
Freud írt pszichoanalitikus tanulmányt
Dostojewski und
die Vatertötung
(Freud, 1928) címmel. Ez a tanulmány
még abból a kiindulópontból elemzi Dosztojevszkij
személyét mûvei tükrében, hogy a mûvész
“affektív" epilepsziában szenvedett, mely neurotikus eredetû.
Dosztojevszkij epilepsziájának öröklött jellege
azóta bebizonyosodott (Troyat, 1943; Wagner-Simon, Th.-Haefely-Grauen,
I. 1985, 1986.)
Dosztojevszkij a mélylélektan
egy másik irányzatának megteremtõjének,
Szondi Lipótnak is kulcsfontosságú élménye
volt. Szondi minden interjújában, önéletrajzában
kiemeli ezt a hatást. (Gyõri, 1975; Szondi, 1973 stb.) 1911-ben
kidolgozott egy teóriát, mely szerint az írók
a saját ösztöneiket, öröklött gén-
és ösztönállományuk rejtett tartalmát
vetítik bele mûveik hõseibe anélkül, hogy
errõl tudnának (ld. Gyõri, Szondi uo.)
Szondi személyes visszaemlékezései
alapján tehát a sorsanalízis szemléletének
egyik fontos
személyes élménye
Dosztojevszkij
volt.
Dosztojevszkij mûvei közül
Bûn és bûnhõdés
címû
regényét választottam ki elemzésem tárgyául,
mivel véleményem szerint ebben a regényben jelenik
meg a legtöbb és a legkomplexebb párhuzam a sorsanalízis
és Dosztojevszkij között.
Raszkolnyikov ábrázolása a mûben
A regény fõhõse Raszkolnyikov (huszonhárom éves), akinek belsõ lelki életét, érzéseit, gondolatait, tettének motívumait követhetjük nyomon a regény elsõ lapjaitól az utolsóig.
Milyennek ábrázolja az író Raszkolnyikovot? Regénybeli barátja, Razumihin a következõképpen jellemzi õt:
“ …komor, sötét, fennhéjázó és büszke az utóbbi idõben (de lehet, hogy már sokkal régebben) gyanakvó és búskomorságra hajló. Nagylelkû és jó. Érzéseit nem szereti kimutatni, kegyetlenségre is könnyebben rászánná magát, mint arra, hogy szívét kitárja. De sokszor meg egyáltalában nem búskomor, inkább hideg és érzéketlen az embertelenségig, igazán olyan, mintha két egészen ellentétes karakter váltogatná egymást benne… Hallatlanul sokra taksálja önmagát, és talán nem is alaptalanul." (részlet a regénybõl, 217.)
Szondi elméletében az elmebetegek elsõdlegesen ösztönbetegek, így annyi ösztönnel foglalkozik, ahány önálló géncsoportokhoz kötött, öröklõdõ ösztönbetegség van:
I. Szexuális ösztönbetegek
köre (homoszexualitás, szadizmus),
II. Paroxizmális öröklõdési
kör (epilepszia, hisztéria),
III. Szkizoform öröklõdési
kör (katatónia, paranoia),
IV. Cirkuláris öröklõdési
kör ( depresszió, mánia).
Az elõbbi felsorolásban
az egyes faktorok ösztönbetegségeket jelölnek. Szondi
a faktorokat az ösztönbetegségekrõl nevezte el
-- ezáltal az adott faktorok az ösztönök szélsõségeit
jelentik. Ez nem jelenti azt, hogy az erre épülõ Szondi
teszt faktorai csak a szélsõségességet mérnék,
minden faktornak megvan a szélsõségtõl mentes
saját jelentése, értelmezési köre is.
Raszkolnyikov esetében karakterének
leírásában különösen a paroxizmális
öröklõdési kör illetve a szkizoform öröklõdési
kör vektorai játsszák a legfontosabb szerepet. Epileptoid
alkatát támasztják alá fejfájásai,
homályállapota (fõként a gyilkosság
elkövetése utáni idõszakban jelentkezik), az
öntudat és az öntudatlanság határállapotai.
Az epileptoid karakter viselkedésének megfelelõen
visszatér a gyilkosság színhelyére, ahol ráadásul
éktelen csengetésével hívja magára a
figyelmet.
Szondi az e-faktor mûködésében
-- mint minden más faktor esetében is -- leírja annak
dinamikáját, mely ellentétes irányultságaiból
fakad. Eszerint az e-faktor ellentétes tendenciái hordozzák
magukban egyrészt a hajlamot a jóra, a kollektív igazságra,
toleranciára, segítségnyújtásra, jámborságra,
az Ábel-igényre; másrészt pedig a hajlamot
a rosszra, a haragra, a gyûlöletre, a dühre, a bosszúvágyra,
mindezen érzéseknek a felhalmozására, az igazságtalanságra,
a türelmetlenségre, a Káin-igényre.
A regényben Razumihin jellemzése
mellett Raszkolnyikov viselkedésében, cselekedeteiben is
megfigyelhetjük ezen ellentétes tendenciák meglétét.
A gyilkos tett, (e
-
) mellett megjelennek az (e
+
)
viselkedésformák is, fõként az elesettek, a
rászorultak nagyvonalú és önzetlen megsegítésében.
Raszkolnyikov az igazságtalanul szenvedõknek gyakran utolsó
kopejkáját is odaadja. (Például Katyerina Ivanovnának.)
Az e-faktor Szondi elméletében
az etika faktora. Az itt felduzzadó negatív érzelmek
a személyt akár indulati gyilkossá is tehetik, de
ugyanezen indulatok szocializálása adja meg a lehetõséget
a jóságra is. Az e-faktor így válhat Káin
és Mózes érzelmeivé (Szondi, 1987.)
Vonzalmak és választások
Mielõtt áttekintenénk
a regénybeli vonzásokat és választásokat,
nézzük meg, mit mond errõl a sorsanalízis.
Szondi sorsanalízisét
a mélylélektani irányzatokhoz sorolja, Freud pszichoanalízise
és Jung analitikus lélektana közé helyezi el.
Szondi elismeri (1943) mindhárom irányzat megegyezik abban,
hogy a freudi felfedezésbõl, a tudattalanból indul
ki, különbségük pedig abban mutatkozik meg, hogy
a léleknek más és más rétegét
veszik nagyító alá.
“A lélek ontológiája, genealógiája, és archeológiája együtt adják, illetve adhatják meg a mélypszichológia globalitását. Csak három réteg önálló és összefüggõ kutatásától várható a lélek struktúrájáról és mûködésérõl hírt adó >>egész lélek-kép<<. (308.) Arra a kérdésre, hogy a három irányzat miért dolgozik három különbözõ elmélettel, Szondi így válaszol: “A nap fénysugarai az óceánnak csak a legfelsõ rétegébe tudnak behatolni. A sötétség a tenger mélyén annál elviselhetetlenebb, minél mélyebb rétegekbe ereszkedik alá. Ezért gondoskodott a természet arról, hogy az átláthatatlan óceáni sötétség különbözõ mélységeiben élõ tengeri lények mindegyike külön-külön árassza ki testébõl azt a magán-fényt, amely biztosítja számukra a tenger különbözõ mélységeiben az önálló tájékozódást. Nos: a mélypszichológia három irányzatának is azért van szüksége három önálló elméletre -- a hasonlatnál maradva -- három magánfényforrásra, mert mindegyik a lélek tengerének más és más rétegében dolgozik, ahová a fölötte és alatta lévõ rétegben dolgozók elméletének fénysugarai alig tudnak behatolni." (Szondi, uo. 309.)
A sorsanalízis ösztöntana
alapján az ösztönök forrása a génekben
van. Minden gén egy hajdani állapotot igyekszik újra
megvalósítani az utódban -- s mivel az ösztönök
kivétel nélkül géneredetûek --, az ösztönök
közös jegye az a törekvés, hogy egy õsi állapotot
állítsanak vissza. Szondi szerint annyi ösztöntörekvés
létezik, ahány ösztönös reakciót meghatározó
gén van. Ha az egyén egy adott ösztönszükségletet
vizsgálva azonos hajlamokat örökölt az apától
és az anyától, akkor e hajlama tekintetében
homozigóta lesz. Ha azonban más hajlamokat örökölt
az apától, mint az anyától, akkor heterozigótává
válik. Minél nagyobb az ösztönszükségletet
meghatározó allél génpár (apai és
anyai gén) közötti különbség, annál
nagyobb lesz valamely ösztönszükséglet feszítõ
ereje. Az ösztönön belül mindig két egymással
ellentétes szükséglet jelenik meg, így az ösztön
ellentétpárra oszlik. (Például a nemi ösztön
ellentétpárjai a nemi erõszakosság és
a nemi gyöngédség.)
Az ösztöndinamizmus azt
jelenti, hogy az ösztönön belüli két ellentétes
szükséglet egyidejûleg meg akar nyilvánulni. A
mendeli örökléstani szabályokat alapul véve
azonban csak az egyik hajlamot hordozó gén tud domináns
módon megnyilvánulni, a másik pedig recesszív
marad. A domináns hajlam tehát manifeszten kifuthat, míg
a recesszív hajlam látens marad. A recesszív gén
azonban nem mond le véglegesen megnyilvánulási lehetõségérõl,
s mintegy a háttérbõl irányítja az egyén
pár-, barát-, betegség-, pálya-, sõt
halálnemválasztását. Ezt a jelenséget
nevezi Szondi
genotropizmusnak.
Az ösztön megnyilvánulási
módja nem dõl el a fogamzás vagy a születés
pillanatában: a génikus küzdelem a manifesztté
válásért az egész élet során
zajlik.
Szondi genetikára épülõ
elméletét igazát többezer családfaelemzéssel
támasztja alá.
Analysis of Marriages
(1937) címû
munkájában családfakönyvek alapján a házastársválasztás
genotropisztikus eseteit vizsgálja, amelyekbõl kiderül,
hogy a választott házastárs minden esetben “génrokon",
családfája hasonló jellegzetességekkel bír
(például betegségek, foglalkozások, halálnemválasztások),
mint párjáé.
Szondi számára az
emberi arc kitüntetett terület, mely hordozza azokat az információkat,
mely alapján “génrokonunkat" kiválasztjuk, illetve
másokat elutasítunk. A Szondi-teszt ennek alapján
mûködik. 48 ösztönbeteg egyén arcképébõl
kell kiválasztani 6 sorozatban a két legszimpatikusabb, illetve,
két legellenszenvesebb képet. Az arcképek alapján
Szondi szerint ráismerünk hasonló genetikai adottságokat
hordozó társainkra.
Térjünk vissza Dosztojevszkij
regényére! Hogyan alakulnak a regényben a vonzalmi
választások?
Raszkolnyikov elsõ vonzalma
egy beteges leányka iránt támadt fel. A leány
csúnyácska volt, szeretett alamizsnát osztogatni,
s még a könnye is eleredt, amikor arról álmodozott,
hogy kolostorba vonul. A leányt a jóság jellemezte,
Szondi tesztjében e+ faktorosnak határozhatjuk meg. Raszkolnyikov
döntõen ugyanezen e-faktor negatív irányú
pólusán helyezkedik el (kivéve a regény végét).
Megállapíthatjuk, hogy ugyanazon e-faktor mûködésének
erõssége (jelen esetben ellentétes pólussal)
áll kettejük genotropisztikus választásának
hátterében.
Hasonló típusú
választás és dinamika jelenik meg Raszkolnyikov második
vonzalmában Szonya iránt. Raszkolnyikovban, Szonjában
egyidejûleg és hirtelen jelenik meg a vonzalom. (Egymás
megpillantásakor egymásra ismernek a “génrokonok".)
Találkozásukkor Raszkolnyikovban Szonya a következõ
benyomást kelti:
“Még csinosnak se mondhatta az ember, de kék szeme csodálatosan tiszta fényû volt, és ha megélénkült, arcán annyi jóság és nyílt egyszerûség tükrözõdött, hogy akaratlanul is vonzódni kezdett hozzá." (240.)
Szonya érzései a találkozás után: “…földre szegezett szemmel, szaporán lépkedett, hogy mennél hamarabb eltûnjön a szemük elõl, mennél hamarabb elérjen a sarokig, húszlépésnyire, ott már befordul jobbra, és végre-valahára egyedül lesz, csak megy, siet, semerre se néz, semmit se lát, csak gondolkodik, visszaemlékezik, felidéz magában minden szót, minden apróságot. Soha, de soha ehhez hasonlót nem érzett. Egy új, ismeretlen világ derengett lelkében. És akkor eszébe jutott, hogy ma el akar jönni hozzá Raszkolnyikov, talán még délelõtt, talán most mindjárt!" (246.)
A kölcsönös vonzalomból
igaz szerelem alakul ki a regény végére, s életre
szóló kölcsönös támogatás.
Hasonlóképpen alakul
ki Raszkolnyikov leánytestvére, Dunya és Razumihin
között a vonzalom. Razumihin is hirtelen gyullad szerelemre:
“A két hölgy között állt, kezüket fogva és igyekezett meggyõzni õket; megdöbbentõ nyíltsággal érvelt, és -- talán hogy érveit ezzel is nyomósabbá tegye -- jóformán minden szónál úgy szorongatta a kezüket, mint egy harapófogó. Avdotya Romanovnát pedig restelkedés nélkül majd elnyelte a szemével." (202.)
Másnap Razumihin a következõ gondolatokkal ébredt:
“Sok új és váratlan
kérdés merült fel benne azon a reggelen. Sose hitte
volna, hogy valaha is így ébredjen fel. Pontosan emlékezett
minden legapróbb részletre, és tudta, hogy nem mindennapi
dolog, ami tegnap történt vele, olyan benyomás érte,
amelyhez foghatót nem ismert, nem tapasztalt még soha…"
(212.)
Dunyában hasonló érzéseket
támasztott fel Razumihin, aki anyjának így felel:
“Remek ember lehet! -- mondta tûzzel Dunya, és tovább járkált fel-alá a szobában." (208.)
Dunya szakít võlegényével, mire:
“Razumihin boldogságban úszott, nem merte egészen kimutatni, de reszketett, mint aki lázas, úgy érezte, mázsás súlyt hengerítettek le a mellérõl. Most joga van szolgálni õket, nekik áldozhatja egész életét." (314.)
Dunya és Razumihin választása
is e-faktoros, ez esetben mindketten az e+ faktort képviselik. A
regényben az egymáshoz illést, egymáshoz tartozást,
a vonzalmat nemcsak az érintettek élik meg, hanem a jelenlévõ
családtagok ugyanúgy megélik a szituációban.
Így történik Raszkolnyikov és Szonya esetében,
amikor az anya és a lánytestvér is érzik Szonya
rendkívüli hatását; valamint Dunya és
Razumihin esetében is, amikor a fivér Raszkolnyikov és
az anya éreznek rá Dunya és Razumihin összeillésére,
összetartozására.
Az arc, a megjelenés Dosztojevszkijnél
is kitüntetett szerepet kap. A regény során többször
elõfordul hangsúlyozása. Egy alkalommal Pulherija
Alekszandrovna kiált fel:
“Mindössze kétszer láttam
azt az embert, de szörnyeteg!"
(302.)
Szvidrigaljov és Raszkolnyikov
találkozásai is hasonlatosságuk különös
hangulatában zajlanak le. Szvidrigaljov az, aki ezt a hasonlatosságot
többször is megfogalmazza:
“Ugye megmondtam, hogy valami különös vonás van bennünk? … Az elõbb, mikor bejöttem, és láttam, hogy csukott szemmel fekszik itt, de csak tetteti magát, mindjárt azt gondoltam: >>Nini, ez épp olyan!<< Majd: “Egy hosszú percig kerekre nyílt szemmel bámulták egymást." (291.)
A regény folytatásában
megtudjuk, hogy Szvidrigaljov lelkén két gyilkosság
szárad, inasa és felesége halála. Számos
gaztettet képes elkövetni, a lelkiismeret nem tartja vissza.
Ugyanakkor képes a jótettre is, pénzt ad Szonya testvéreinek
intézeti gondozásba vételükre illetve Szonjának
is. A lelkiismeret feltámadása jeleként értékelhetjük
részérõl, hogy meggyilkolt felesége, Marfa
Petrovna kísértetként “visszajár" hozzá.
Etikai konfliktusát nem tudja megoldani, -- az e- nem tud e+-ba
fordulni -- sorsa az öngyilkosság lesz.
Dosztojevszkij Szvidrigaljov személyében
voltaképp Raszkolnyikov karakterét megkettõzi, a regény
így az e-faktoros gyilkos kétféle sorslehetõségét
mutatja be. Szvidrigajlov sorsa az önpusztítás, míg
Raszkolnyikov a hit útjára lép.
Raszkolnyikov etikai nézetei
Raszkolnyikov gyilkosságának
“elméleti alapjait" leginkább Porfirij Petrovics vizsgálóbíróval
folytatott beszélgetéseiben ismerhetjük meg.
Raszkolnyikov kifejti, hogy a törvény
az “átlagos emberek" számára íródott,
ezt nekik be is kell tartaniuk. Vannak azonban kivételes személyek
a történelemben, akik talán éppen az emberiség
fejlõdésének elõmozdításaképp
áthághatják a törvényt, az õ tetteiket
nem lehet a törvény mércéjével mérni.
Raszkolnyikov az embereket így különbözteti meg:
“Az elsõ fajta, vagyis a nyersanyag általában csupa természete miatt konzervatív ember, rendszeretõk, engedelmesek és szívesen fogadnak szót… A másik fajta mind áthágja a törvényt, és rombol, vagy legalábbis hajlamos erre, ki-ki tehetsége szerint. Törvényszegésük természetesen, a körülményektõl függõen, igen sokféle. A legtöbbjük azt követeli, számtalan változatban, hogy romboljuk le a fennállót valami jobbnak a nevében. De ha eszméje érdekében hullákon át, vérben kell gázolnia, akkor önnön lelkében eldöntheti, a maga lelkiismeretére vállalhatja a vérontást -- persze csak amennyire az eszme és annak méretei indokolják, ezt vegye figyelembe. Csak ilyen értelemben beszélek a bûn jogáról…" (263.)
Az epileptiform-paranoid karakter etikai dilemmáit Szondi Mózesrõl írott könyvében részletezi (Szondi, 1987). A Bibliában Mózes személye az, aki szintén epileptiform-paranoid karaktervonásokkal rendelkezett. Mózes indulati gyilkos, aki rohamban szenved, dadog, látomásai és hallucinációi vannak.
“A bibliai elbeszélés szerinti tulajdonságok -- harag, düh, roham éppúgy mint dadogás és indulati gyilkosság, tûzvízió és isteni hangok hallása -- az epileptiform-paranoid Káin- fajtának nevezett emberek sajátja. A bibliai elbeszélés szerint úgy tûnik, a törvényalkotó Mózes is közéjük tartozott." (Szondi, 1987, 357.)
Szondi Mózes-értelmezésében
éppen a gyilkosság -- az egyiptomi agyonütése
-- képezi Mózes késõbbi megváltozásának
okát. A gyilkosság súlyos lelkiismereti szorongást
váltott ki Mózesban, s ebbõl ered menekülése
utáni lelki átalakulása.
A sorsanalízis az ember õsi
törekvéseként írja le annak participációs
igényét -- egyesülést a másik emberrel,
a világ tárgyaival, a világegyetemmel vagy a Mindenhatóval.
E participációs folyamat révén jutott el Mózes
is Istennel való eggyé válásához, s
vállalkozhatott ezután a zsidó nép vezetésére.
“…Mózes Jáhve Istennel megbonthatatlan participációs egységben élt és tevékenykedett… Mózes a transzcendentálódás, a hatalomátvitel, s ily módon az Istennel eggyé válás képességének hõse volt." (Szondi, uo., 363.)
Mózes karaktere kettõs
irányultságot hordoz, az e-faktor mindkét pólusa
jelentkezik tetteiben. Az e
+
faktoros irányultságában
Mózes képes a törvényalkotásra, az igazságra,
az emberiségért meghozott jótettre, e
-
faktoros állapotaiban pedig a tömegmészárlásra
is. (Például amikor észreveszi a nép bálványimádatát,
tömegirtást rendel el.)
Szondi a Káin-Mózes
dialektikában különbözõ sorsformákat,
sorslehetõségeket különít el. Ezek egyikeként
írja le a szublimációs lehetõséget:
ekkor a személy egyugyanazon idõben törekszik Káin-
és Mózes-természetét magasabb szellemi szinten
kielégíteni. A bibliai Mózes e szublimációs
formára talált rá, arra jött rá, hogy
a “jó" ösztöne mellett a “gonoszság" ösztönével
is lehet Istent szolgálni.
Raszkolnyikov dilemmája a
bûnnel kapcsolatban hasonló Mózeséhoz. Szabad-e
ölni? Mikor nem bûn a gyilkosság? [[Otilde]] az “átlagfölötti"
emberekhez tartozik-e vagy sem?
Raszkolnyikov a gyilkosság
elkövetésével önmagát próbálja
ki s jön rá arra, hogy õ nem az “átlagfelettiekhez"
tartozik, a gonosz ösztön ilyen formájú szublimációja
számára nem lehet megoldás. A regény során
mindvégig zajlik lelkében a jó és a rossz küzdelme.
Lelki dinamikájának kettõsségét jól
szemlélteti egyik álma, amelyet a gyilkosság elkövetése
elõtt álmodik. Álmában gyermek, aki egy ünnepnap
estjén apjával sétálni indul. A séta
kapcsán megjelenik álmában a templom és a temetõ,
ahova szüleivel szokott eljárni nagyanyja és kisöccse
sírjához. Az álom ekkor békét, nyugalmat,
a kereszténység eszméjét árasztja magából.
A fordulópont a kocsma elérésekor következik
be: részegek mulatnak, hangoskodnak, trágárkodnak.
A részegek kijönnek a kocsmából s egyikük
gyenge, rossz kis kancája által húzott szekéren
akarja hazavinni a többieket. A kanca nem bírja a terhet, ekkor
a gazda elõbb ostorral üti, a ló szenved, kínlódik
az ütések által is, míg végül a gazda
kegyetlen fejszecsapásokkal végez lovával. A gyermek
Raszkolnyikov sír az álomban, önkívületi
állapotba kerül, úgy sajnálja a lovacskát.
Ölelgeti a halott ló véres fejét, csókolgatja
a szemét, száját. Végül apja húzza
tovább a helyszínrõl. Az álomból verejtékben
ébred, s teszi fel magának a kérdést, hogy
valóban képes lenne-e agyonütni az öregasszonyt.
Lelkében a gonosz és
a jó küzdelme csak a regény végén oldódik
fel, amelyhez Raszkolnyikov a hit által érkezik el.
A hit szerepe
A regény összes lényegesebb
szereplõjét áttekintve megállapíthatjuk,
hogy azok
mindegyike
a jóság-gonoszság személyiségdimenzióban
elhelyezhetõk (Szondinál ez az “e" faktor mûködése),
s ez a jellegzetesség a szereplõk legfontosabb attribútumává
válik. Az író által végletesen pozitívra
formált szereplõk a kereszténység eszméjét
képviselik: Raszkolnyikov anyja Pulherija Raszkolnyikova, nõvére
Avdotya (Dunya), Szofja Szemjonova Marmeladova (Szonya), valamint Razumihin.
A regény elején az
anya levelébõl hamar kitûnik, hogy számára
egy dolog létezik: fia boldogulása, ezért minden áldozatot
képes vállalni. Az anyának nem mondják el Raszkolnyikov
gyilkos tettét -- annak súlyát az asszony valószínûleg
nem lenne képes elviselni. Mindvégig érzi azonban
fia szerencsétlen sorsát. Rejtélyes módon éppen
fia tárgyalásával egyidõben megbetegszik --
tünetei hasonlatosak Raszkolnyikovéhoz a gyilkosság
elkövetése után -- lázas, zavarosan beszél,
az öntudat és öntudatlanság határállapotaiban
él. Végül belehal fiáért érzett
aggodalmába.
Dunya és Szonya a legfontosabb
nõalakok Raszkolnyikov számára, akik mindketten a
keresztény hitet, jóságot, lelki tisztaságot
képviselik a regényben. Mindkettejük véleménye
szerint a gyilkosság elkövetése utáni egyedüli
út az egyén számára a vezeklés vállalása.
Raszkolnyikov bevallja Szonjának
tettét, mire õ egy keresztet akar adni neki, s arra kéri,
adja fel magát. Raszkolnyikov azonban még nem jutott el a
feladás végsõ stádiumához, s azt válaszolja
Szonjának, ha ez bekövetkezik, el fog jönni Szonya keresztjéért.
Ez a regényben késõbb be is következik, Szonya
ekkor társként áll Raszkolnyikov mellé, vele
együtt vállalja a szenvedést, elkíséri
Szibériába, “együtt viselik a keresztet".
Raszkolnyikov átfordulása,
a bûn vállalása egy álom kapcsán már
korábban jelentkezik a regényben. Álmában rásújt
az anyókára, aki
“…nevetett, csak úgy rázta a hangtalan, csendes nevetés, de igyekezett elfojtani, hogy õ észre ne vegye. Most egyszerre úgy rémlett neki, hogy a hálószoba ajtaja is kinyílik egy ujjnyira, és ott mintha kuncognának, pusmognának. Tébolyult harag ragadta el, és teljes erõvel ütni kezdte az öregasszony fejét, de minden baltacsapás után erõsebben hallatszott a kuncogás, pusmogás a hálószobából, meg az anyóka is csak úgy dülöngélt jobbra-balra a nevetéstõl…" (280.)
Ez az álom elõrejelzi,
hogy Raszkolnyikov számára az anyóka gyõzött,
nem õ. Rá kell jönnie, hogy nem tartozik a “különleges
emberekhez", akiknek joguk van még ölni is. Az álombeli
anyóka nevetése, a pusmogás a lelkiismeret feltámadását
is elõrevetíti, mely késõbb a bûntett
és a szenvedés felvállalásához vezet.
A regényben Porfirij Petrovics
vizsgálóbírónak is kiemelt szerepe van. A vizsgálóbíró
hamar ráérzett Raszkolnyikov bûnösségére,
bár bizonyítékokkal nem rendelkezett. Szondi értelmezésében
õ is “génrokon" lehet, aki hivatásválasztásában
szocializálta negatív ösztönkésztetését.
(Az operotropizmus jelensége Szondinál.)
Porfirij Petrovics megérti
Raszkolnyikov lelki vívódását, s meglátja
annak lehetõségét, hogy Raszkolnyikov a bûntett
felvállalásával, a lelkiismeret feltámadásával
a káini sorsformát elhagyva a társadalom számára
is pozitív sorsformát válasszon. Így fogalmaz
a regényben:
“…de Ön azért mégsem reménytelenül hitvány ember, nem, egyáltalában nem… Tudja milyen embernek tartom én önt? Azok közül való, akik ha egyszer megtalálták a hitüket, istenüket, mosolyogva néznek kínzójuk szemébe, még ha a belüket tépi is ki. Nos, találja meg, és akkor lesz élete! … Aztán meg: szenvedni nem utolsó dolog. Szenvedjen. … De istenemre mondom, ráébred még ennek az örömére, meglátja. … Ha megszökik, visszajön. Nélkülünk már nem tud meglenni… van értelme a szenvedésnek." (468-470.)
Porfirij Petrovics Raszkolnyikovval
folytatott beszélgetésében utalt Lázár
feltámasztásának jelenetére a Bibliában.
Jézus azért támasztotta fel Lázárt az
emberek elõtt, hogy azok
hitét
erõsítse.
Az emberek higgyenek mindabban, amit Istenrõl elmondott, higgyenek
Istenben. Porfirij Petrovics Raszkolnyikov vívódását
a hit által tartja feloldhatónak.
A hitre végül is Raszkolnyikov
Szonya segítségével talál rá.
Szibériában Raszkolnyikov
elõször közönyössé, közömbössé
vált. Nem érdekli saját sorsa, kerül mindenkit,
rabtársai nem szeretik, naphosszat egy szót sem szól.
Raszkolnyikov ugyanakkor nem érti, hogy a fegyencek miért
szeretik annyira Szonját.
“…nem keresi a kedvüket, alig-alig látják, sokszor csak éppen egy pillanatra jön oda, a munkahelyükre, õhozzá. De azért valamennyien ismerik már, azt is tudják, hogy õt követte ide, tudják, hogyan él, hol lakik. Pénzt nem ad, különösebb szívességeket sem tesz nekik. Csak egyszer, karácsonykor hozott ajándékot az egész csoportnak, pirogot és kalácsot. De lassanként mégis közelebbi kapcsolat keletkezett közöttük: Szonya írja meg és adja postára a leveleiket, ha rokonaik érkeznek a városba, a rabok kérésére Szonjánál teszik le, amit hoztak: a holmit meg a pénzt is. Feleségük, kedvesük ismeri Szonját, eljárogatnak hozzá. És ha odajön a munkahelyükre Raszkolnyikovhoz, vagy a munkába vonuló fegyenccsoporttal szembejön az úton, mind leveszik a sapkájukat és köszöntik. >>Szofja Szemjonova, kisanyánk! Te vagy a mi anyácskánk, te kedves, betegecske!<< -- így beszélnek a durva, megbélyegzett fegyencek a csepp kis vékonyka teremtéssel. Õ rájuk mosolygott, mikor elköszönt, és mind szerették, ha így rájuk mosolyog, a járását is szerették, megfordultak utána és nézték, hogy lépked, még az is tetszett nekik, hogy olyan kicsike, azt se tudták, mit dicsérjenek rajta. Még orvosságért is õhozzá mentek." (554.)
Raszkolnyikov átfordulását a hit világába ismét álom jelzi elõre. Az álomban ragály fertõzte meg a világot, el kellett pusztulnia mindenkinek, kivéve néhány kiválasztottat. A pusztulás, éhínség víziójában csak a tiszták menekülhettek meg,
“…a választottak, akiknek hivatása egy új emberfajtát és egy új életet elindítani, megújítani, megtisztítani a földet. De ezeket még senki sehol nem látta, szavukat, hangjukat se hallotta." (556.)
Az álom után nem sokkal
Raszkolnyikov képessé válik az igazi szeretetre, végre
teljes szívébõl és lelkébõl képes
szeretni Szonját. A gyûlölet, harag, düh világát
átlépi és belép egy új világba,
melynek a szeretet az alapja. Megváltozik kapcsolata rabtársaival
is, õ szól hozzájuk, s azok barátságosan
felelnek neki. Raszkolnyikov szeretetét kiterjeszti embertársai
felé.
Szondi az emberrõl alkotott
filozófiai nézeteit
Az emberré válás
útja
címû tanulmányában (1963) fejti
ki. E cikkében Szondi összegzi a mélylélektani
irányzatok emberképeit a fejlõdés szempontjából.
A sorsanalízis embertípusát
homo elector
ként
határozza meg. Az ebbe a fejlettségi stádiumba eljutott
ember képes saját sorsát irányítani
a foglalkozás- és párválasztás révén,
valamint világszemléletének, vallásának
megválasztása révén. A hitfunkció --
mint szellemi instancia -- a sorspszichológia szemszögébõl
alapfontosságúvá válik.
“Anankológiánkban azt a felfogást valljuk, hogy a jövõre irányuló hitfunkció egyfajta énfunkció, amely az egyén feletti, nem materiális szellem tartalmával, ideáival van feltöltve. Az én hitfunkciója sorsépítõ, mivel az mint híd funkcionál az emberfeletti szellem és az összemberi öröklött és ösztöntermészet között. Csak egyedül a hitfunkcióval sikerül az énnek az embert a jövõ lidércnyomásától megszabadítania, s abból jövõbeli létet építeni. Csak a hitfunkció alkalmas arra, hogy az embert öröklött és ösztönsorsával megbékítse. Ez az emberré válás elõfeltétele." (Szondi, 1996, 100.)
Az emberré válás
útján az egyén képessé válik
az integrációra, saját ellentétes tendenciáinak
áthidalására; s az önszeretet helyébe
a másik ember szeretete lép. Az egyén képessé
válik a szeretetet embertársai felé is kiterjeszteni.
E szakaszban illetve a végsõ stádiumban érheti
el az ember
homo humanus
mivoltát.
Dosztojevszkij regényének
és a sorsanalízis szemléletének párhuzamba
állítása remélhetõleg közelebb
visz annak a kérdésnek a megválaszolásában,
hogy Dosztojevszkij miért lehetett olyan nagy hatással Szondira.
IRODALOM
DOSZTOJEVSZKIJ, F. M. (1964): Bûn és bûnhõdés. Európa Könyvkiadó.
FREUD, S. (1928): Dostojewski und die Vatertötung. Ges. Schr. Bd. XIV. Frankfurt, Fischer, 397-418.
GYÕRI GYÖRGY (1975): Beszélgetés Szondi Lipóttal. Valóság, 11.
SZONDI LIPÓT (1937): Analysis of Marriages. An Attempt at a Theory of Choice in Love. Acta Psychologica Vol. III. 1-80.
SZONDI LIPÓT (1943): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. I. kötet. Módszertan és ösztöntan. Budapest, Diószegi sokszorosítás.
SZONDI LIPÓT (1944): Schicksalsanalyse. Wahl in Liebe, Freundschaft, Beruf, Krankheit und Tod. Erbbiologische und psychohygienische Probleme. Basel, Benno Schwabe.
SZONDI LIPÓT (1996): Ember és sors. Egy dialektikus sorstudomány elemei. Anankológia. Pszichológia, 1996/1. 84-103.
SZONDI LIPÓT (1963): Der Weg zur Menschwerdung. In: Szondiana, Bern, Hans Huber, 95-120. (Jelen számunkban is.)
SZONDI LIPÓT (1973): Schicksalsanalyse -- eine Selbstdarstellung. In: Psychotherapie in Selbsdarstellungen. Herausgegeben von Prof. Dr. Phil. Ludwig J. Pongratz. Verlag Hans Huber, Bern. 413-457. (Jelen számunkban is.)
SZONDI LIPÓT (1987): Káin a törvényszegõ, Mózes a törvényalkotó. Fordította: Mérei Vera. Budapest, Gondolat.
TROYAT, H. (1943): Dosztojevszkij. Cserépfalvi, Bp.
WAGNER-SIMON, TH.-HAEFELY-GRAUEN, I. (1985/2. 1986/1): Die Familie Dostojewskij. Eine konstitutionspsychologische Dokumentation mit Stammbäumen der Familie Dostojewskij aus zehn Generationen. In: Szondiana, Herausgegeber: Stiftung Szondi-Institut, Zürich.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu