A KRÍZISKATLAN-KORSZAK
Gondolatok a pszichoanalitikus kezelés egyik átmeneti idõszakáról
Saját analízisünk,
valamint analitikus munkánk során tapasztalhatjuk, hogy a
pszichoanalitikus kezelésben egymást követõ szakaszok
váltakoznak, melyeket az átmeneti idõszakok tesznek
folytonossá. Ezek jelentõségét mindannyian
ismerjük. Tanulmányomban a váltófázisok
közül az analitikus kezelés másfél-két
éves idõszakát -- a kríziskatlan-korszakot
-- szeretném bemutatni a terápiás kapcsolat oldaláról,
a páciens szemszögébõl és az analitikus
élményeinek vizsgálatán keresztül. Rámutatok
a kríziskatlan-korszak és az énfejlõdés
újraközeledési fázisa közti párhuzamokra.
Elemzem az ebben az idõszakban megjelenõ, illetve nagyobb
hangsúlyt kapó fõbb jelenségeket.
Felhívom a figyelmet arra,
hogy miként befolyásolhatja az analitikus és az analizált
között a kríziskatlan-korszakban átélt “együttes
élmény" a további együttmûködést,
annak hatékonyságát. Kitérek arra, hogy az
ebben az idõszakban nyert tapasztalatok, modellértékûvé
válva, hogyan hathatnak az egyén mindennapi életére.
Bevezetõ
A pszichoanalitikus kezelések
során azt tapasztalhatjuk, hogy bennük egymást követõ
szakaszok váltakoznak. Ezek azonban nem különülnek
el élesen egymástól, mivel a változást
átmeneti idõszakok teszik folytonossá.
Az átmeneti korszakoknak
a szerepe meghatározó, hisz itt történik meg
a régi és az új találkozása, a régi
elengedése, meggyászolása, illetve az új befogadása,
integrálása.
Saját analízisünk,
valamint pszichoanalitikus munkánk során azt is megtapasztalhatjuk,
hogy ebben az önismereti folyamatban végigjárjuk múltunk,
jelenünk, jövõnk lényeges korszakait, élményeit,
melyek során sokszor találkozhatunk ezzel az átmenetiséggel.
Cikkemben nem vállalkozhattam
a váltófázisok részletes végiggondolására,
ezért egyetlen korszakot szeretnék áttkinteni: azt,
amelyik az analitikus kezelés másfél-két éves
idõszakára esik. Ezt a késõbbiekben “kríziskatlan-korszaknak"
fogom nevezni, ezzel a kifejezéssel e periódus magas hõfokát,
mélységét, aktív belsõ történéseit,
válságait jelzem.
A téma iránti érdeklõdésem kezdete
Mielõtt a részletes
elemzésbe belemerülnék, elmondom, miként került
ez a terület az érdeklõdésem homlokterébe.
Amikor az egyetem elvégzése
után dolgozni kezdtem, és a kollégákkal arról
beszélgettünk, hogy õk milyen önismereti munkát
végeznek, feltûnt, hogy többen közülük,
akik pszichoanalízisbe jártak, másfél-két
év után megszakították azt. Különbözõ
indokokat mondtak el döntésük helyességének
igazolására. Ezek közül elsõ helyen volt
az analitikussal szembeni ellenérzés, de szerepelt még
az idõ, illetve a pénz hiánya is.
Amikor egyik kolléganõmet
arról faggattam, mi volt az oka annak, hogy otthagyta az analízist,
a következõket mondta:
-- Én nem az analízist hagytam
ott, hanem az analitikust.
-- Miért? -- érdeklõdtem
tovább.
-- Azért -- válaszolta --,
mert nagyon öreg volt. Majd kis hallgatás után hozzátette:
- Úgy éreztem, nem figyel rám, nem vagyok fontos neki.
-- Amikor elkezdted, nem volt ilyen öreg
és érdektelen? -- kérdezõsködtem tovább.
-- De igen. Sõt olyan is volt, hogy
elaludt. Akkor azt olyan aranyosnak találtam. Igaz, azzal sem tudtam
mit kezdeni. Aztán jött egy semlegesebb idõszak. Az
igazság az, egy ideje már ott akartam hagyni. Készültem
erre a lépésre. Telítõdtem. Belõle is,
meg magamból is. Nem változott semmi. Van egy kis rossz érzésem,
hogy csak úgy eltûntem, de nem akarok ezzel törõdni.
-- Nem lehetett volna ezt megbeszélni?
-- faggattam tovább óvatosan az egyre feszültebb kolléganõmet.
-- Nem akartam õt megbántani.
Attól tartottam, ha egyszer belekezdek, sértés, sértõdés
lesz a vége. Ezért inkább angolosan távoztam...
Most olyan félbemaradtnak érzem magam...
Még most is szemem elõtt
van kolléganõm könnyes szeme és az arckifejezése,
testtartása, amellyel tudtomra adta, nem akar errõl többet
beszélni.
Ennél a kolléganõmnél,
illetve másoknál is, akik a másfél-két
éves periódusban kiléptek az analízisbõl,
azt láttam, hogy érzékenyebbek voltak a kapcsolati
krízisekre, gyakran éltek át önismereti sérelmeket,
továbbá gondot okozott számukra a visszautasítottság,
a visszautasítás, valamint a negatív érzések
kifejezése, fogadása is. Ugyanakkor a kritikus idõszakban
nehezen tudtak segítséget kérni. Ennek a tapasztalatnak
a birtokában kezdtem el jobban figyelni erre a jelenségre.
Saját analízisem kríziskatlan-korszaka
Ez a másfél-két
éves idõszak saját analízisemben is nehéz
periódus volt. Olyan élményt éltem át,
mintha elveszítettem volna a megkapaszkodás lehetõségét,
kiszolgáltatottnak, põrére vetkõzöttnek
éreztem magam. Megváltozott az idõérzékem,
szerettem volna ezt az állapotot minél hamarabb magam mögött
hagyni. Krízisbe kerültem. Úgy éreztem, katlanban
vagyok, ahol eddig nem ismert mélységû érzéseket,
félelmeket, indulatokat éltem át. A katlan forrósága,
belsõm fortyogása sokszor nehezen volt elviselhetõ.
Az élmény egy életre meghatározóan hatott
rám. Átéltem valamit, amitõl eddig mindig féltem,
amitõl eddig távol tartani igyekeztem magam. A “már
minden mindegy" elhatározásával voltam jelen e mélybe
merülés kezdeti, összeroppantani készülõ,
szorongást, félelmet felerõsítõ idõszakban.
A megérkezés, az élmény, hogy túléltem
az eddig túlélhetetlennek hitt mélységeket,
szinte újjászületésként hatott rám.
Kiléptem egy szimbiotikus világból. Megszülettem.
Önmagam lettem.
Részemmé vált
az a viszonyulás, amit az analízis elsõ másfél
évében az analitikusom felém közvetített,
azaz, hogy képes leszek saját erõmbõl is átjutni
ezen a korszakon. Ahogyan õ bízott bennem, úgy tudtam
én is hinni önmagamban. Természetességével,
annak üzenetével, hogy mindez, amit átélek, része
az ember életének, feloldotta “Don Quijote-i magányomat".
Részévé váltam egy egyetemesebb világnak,
ahol az a dolgom, hogy hagyjam megtörténni az eseményeket,
hogy “engedjem visszatérni a folyót a medrébe".
A kríziskatlan-korszakban
mindezekkel az élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodva elkezdtem
egy átrendezést a lelki mûködésemben. Többek
között a percepció, a gondolkodás, az érzelmek,
a kapcsolatok, a másokhoz, illetve önmagamhoz való viszonyulás
terén is.
A kezdeti megfigyelések
Ezt a jelenséget a saját pszichoanalitikus praxisom során is figyelni, tanulmányozni kezdtem. Azt tapasztaltam, hogy a “kríziskatlan-korszak" a pszichoanalitikus kezelés egyik meghatározó fordulópontja. Nézzük meg egy kicsit közelebbrõl, mi is jellemzi ezt a másfél-két éves periódust.
A negatív áttétel megjelenése
Kezdetben két dologra figyeltem
fel. Az elsõ, ami szembetûnõ volt, hogy ebben a periódusban
fontos változás indul el az analitikus kapcsolatban. A negatív
áttétel felbukkanása lezár egy korszakot, új
alapokra helyezi a viszonyulást. Ahhoz, hogy ez létrejöhessen,
nagy küzdelem folyik analizáltban és analitikusban egyaránt.
Ezt példázza a következõ esetrészlet is.
Zsuzsával, elsõ pszichoanalitikus
páciensemmel, kapcsolatunk elsõ tizennyolc hónapja
felhõtlennek, ideálisnak volt mondható. Páciensem
teljes elfogadással viszonyult hozzám. Én is erre
törekedtem. Minden bizonnyal mind a ketten sokat tettünk azért,
hogy ez az állapot fennmaradjon. Zsuzsa szemében egy “tökéletes"
ember voltam, megbízható, elfogadó, szerethetõ.
Verseket írt hozzám, amelyeket rendszeresen felolvasott nekem
az analitikus órán, fürkészve a hatását.
Egyik alkalomkor Zsuzsa feldúlva
érkezik. Hallgatással kezdi az órát. Látva
zaklatott arckifejezését azt gondoltam, hagyok egy kis idõt
páciensemnek és magamnak is, hogy felkészülhessünk
ennek a változásnak a végiggondolására.
- Mi történt - kérdezem
óvatosan Zsuzsát.
- Ma jöttem magához utoljára!
- mondja.
Nem néz rám, úgy viselkedik, mint egy sértett, dacos kisgyerek.
- Látom, nagy fájdalmat okoztam önnek. Segítsen nekem megérteni, mivel tettem ezt! - biztatom.
Zsuzsa hallgat, mint aki még nem döntötte el, szóba álljon-e egyáltalán velem. Rövid várakozás után mégis beszélni kezd sérelmeirõl.
- A múlt órán, amikor
felolvastam a versemet, nem vette komolyan. Már ma sem akartam eljönni.
- Nehéz éjszakája
lehetett - fogalmazok óvatosan.
- Semmit sem aludtam -- fog bele Zsuzsa
élményeinek elbeszélésébe. Rosszulesett,
hogy nem reagált semmit a versemre, pedig én egy fontos érzésemrõl
vallottam magának. Maga mindig hallgat, és ezzel nagyon kétségbe
tud ejteni.
- Úgy, mint a nagyapja, aki a hallgatásával
büntette.
Zsuzsa sír. Én kivárok.
Érzékelem, hogy ez egy alapvetõen más helyzet,
mint amit eddig átéltünk. Érzem, ahogy belsõ
aktivitásom megnõ, testtartásom megváltozik.
A szoba megtelik feszültséggel.
Ez az elsõ alkalom, hogy
Zsuzsa velem szemben is átéli kiszolgáltatottságát,
önérzeti sérelmét, megszégyenülését,
haragját.
Keresem az utat, ahogyan a megváltozott
érzelmi viszonyulásban visszatalálhatunk egymáshoz.
Azt gondolom, korai lenne az áttétel megértésének
továbbfolytatása. Úgy döntök, a velem kapcsolatos
érzéseket segítem kimondani. Ezért Zsuzsát
arra biztatom, mondja el, mit élt át, mit érzett velem
szemben, és most mit érez.
Zsuzsa elfogadja az irányt,
amit megjelöltem. Indulattal beszél. Mondanivalóját
átszövik az érzelmek. A tizennyolc hónap biztonsága
visszatér. Zsuzsa az óra végén maga fogalmazza
meg a helyzet ambivalenciáját.
- Nagyon haragudtam magára. Nem akartam eljönni. Rossz ilyen feszültségben lenni, amilyenben én voltam két napig, meg egy kicsit még most is vagyok. Mintha két érzés egyszerre lett volna jelen bennem. A “gyûlölöm magát, nem jövök el, sose lássam többet" érzése és az, hogy ezt meg kell beszélnem valakivel, aki nem lehet más, csak maga.
A régi és az új elhárító mechanizmusok határán
A negatív áttétel
megjelenése magában rejti a változást az elhárító
mechanizmusok terén is. Ez volt a második megfigyelés,
amit a kezdeti idõszakban észleltem. A páciensek arról
az élményrõl számoltak be, hogy úgy
érzik, már nem tartoznak a régi világukhoz,
és az új pedig még ismeretlen számukra.
Ebben az átmeneti korszakban
azt tapasztaltam, a régi elhárító mechanizmusok
már nem védik meg úgy az egyént, mint korábban.
A megcsontosodott védekezési módok egyeduralma megszûnõben
van, hogy helyüket újak vegyék át. Az új
elhárító mechanizmusok ugyanakkor még csíráikban
vannak jelen. Így sem a régi, sem az új nem nyújt
igazi védelmet. Ez a félúton levés állapota
kiszolgáltatottá, védtelenné teszi az egyént.
Nagyon jól példázza ezt a következõ két
esetrészlet is.
Egy negyvenöt éves férfi
így fogalmazza meg ezt az élményt: “Olyan, mintha
mentõöv nélkül úsznék a tengerben,
és nem látom a partot. Nem tudom, hogy van-e elég
energiám, kitart-e a szárazföldig. Nem tudok olyan jól
úszni, nincs elég erõm. Az jár az eszemben,
hátha jön egy hajó, és túlélem
ezt az állapotot. Még nem tudom eldönteni, hogy érdemes-e
úszni, vagy fel kellene adnom. Mindig várom a hajót.
Úszom, megállok, hátranézek. Nem jön.
Fázom és félek. Már majdnem feladom, de mindig
újrakezdem. Ez sokáig megy így. Teljesen egyedül
vagyok. Addig borzasztó, míg el nem döntöttem,
hogy végigúszom."
A másik páciensem,
egy harminckét éves nõ, ezt így élte
át: “A levedlés után teljesen védtelennek érzem
magam. Minden jobban elér hozzám. Sebezhetõbb vagyok.
Folyamatos szorongásban élek. Egyszerre vagyok felszabadult
és szorongó. Felszabadult amiatt, hogy levedlettem a régit.
Nem köt már gúzsba. Szorongó amiatt, hogy nem
tudom, mi vár rám. Ezt még nem ismerem. Itt kiszolgáltatott
vagyok. Féltem magam. Itt még külsõ segítség
nélkül nem boldogulok. Most van a legnagyobb szükségem
segítségre. Arra, hogy bízzak valakiben.
Párhuzamok a kríziskatlan-korszak és az én-fejlõdés újraközeledési fázisa között
Abban az átmeneti szakaszban,
amelyrõl az elõbbiekben beszéltem, a páciens
azt éli át, mentõöv nélkül lebeg
két part között, két világ, két én-állapot
között. Egyikhez sem tartozik. A korábbitól elszakadt,
az újhoz még nem érkezett meg. Ennek a talajtalanságnak
a szorongását éli át.
Összehasonlítva ezt
a jelenséget az én-fejlõdés állomásaival,
nagy hasonlóságot fedezhetünk fel a mahleri “újraközeledési
fázis" jelenségeivel.
Az újraközeledési fázis
Ismeretes, hogy Mahler megközelítésében
az ember biológiai és pszichológiai születése
nem esik egybe. Az egyén pszichés születése szerinte
szeparációs és individuációs folyamat,
a kettõ egymást kiegészíti. A leválás
az anyával való szimbiotikus kapcsolat megszakadását,
míg az individuáció az elkülönülést,
a
self
kialakulásának kezdetét jelenti. Mahler
a leválás és az individuáció fázisát
a 4-5. hónaptól a 30-36. hónapig tartó periódusra
teszi, és ezen belül négy szubfázist különít
el. A négy a következõ alszakasz: a differenciálás,
a gyakorlás, az újraközeledés, végül
az egyéniség konszolidációja és az emocionális
tárgykapcsolatok kezdete. Számunkra jelenleg a harmadiknak,
az újraközeledési fázisnak van kitüntetett
jelentõsége.
Nézzük meg részletesebben
is, mi jellemzi ezt az idõszakot, hogy azután összevethessük
a kríziskatlan-korszak sajátosságaival.
Mahler szerint a gyermek ekkor éri
el az identitása elsõ fokát. Különálló
individuális egység lesz. Ezt nagymértékben
segítheti az, ahogyan a gyermek elszakadási törekvésére
az anya reagál. Képes-e elfogadni gyermeke ambivalenciáját,
továbbra is szeretettel veszi-e körül?
Az anya szerepe tehát meghatározó.
Folyamatos érzelmi rendelkezésre állása az
elõfeltétele annak, hogy a gyermek autonóm én-funkciói
optimálisan fejlõdjenek, és hogy mágikus mindenhatóságba
vetett hite fokozatosan csökkenjen.
Mahler két jellegzetes, de
veszélyt hordozó anyai magatartást emel ki. Az egyik
során az anyák vagy saját szorongásuk, vagy
saját parazita kívánságaik miatt maguk válnak
a gyermek “követõivé", megkötõivé.
A másik szélsõséges esetben az anya nem áll
rendelkezésre az újraközeledés idején.
Fél az újabb szimbiotikus együttléttõl.
Azt éli át, hogy elveszítheti az önállóságát.
A gyermek, aki visszatér
a világot megismerõ elsõ útjairól, elfárad,
biztonságot keres. Szeretne újraegyesülni az anyával,
de már fél is az összeolvadástól. Az újonnan
megszerzett autonómiája védelmére új
elhárító mechanizmusokat épít ki, melyeket
ekkor kezd el kipróbálni.
Az én-fejlõdésnek
ez a periódusa egybeesik a libidófejlõdés anális
periódusával, a dackorszakkal. Itt a tagadáson, a
visszatartáson keresztül fogalmazza meg önmagát
a gyermek. Egyre jobban differenciál a tárgy és az
én belsõ, intrapszichés reprezentánsai között.
Mindinkább észreveszi, hogy a világ nem tartozik hozzá,
és hogy nehézségeit egyedül kell megoldania.
A tárgyvesztés helyett inkább a tárgyszeretés
elvesztésétõl fél.
Mahler az újraközeledési
szubfázist további három periódusra osztja:
1. kezdõdõ újraközeledés;
2. újraközeledési krízis;
3. a krízis egyéni megoldása.
A kezdõdõ újraközeledés
fontos változásokat hoz az anya-gyermek kapcsolatban. Megjelenik
az anya különállásának észlelése,
a gyerektársak felfedezése. Az én strukturálódását
önállóság és társas interakciók
jelzik.
Az újraközeledési
krízis a másfél-két éves korban a legszembetûnõbb.
Amikor a gyermek leválását tudomásul veszi,
szeretne egyszeriben mindent önállóan csinálni,
és békétlenkedése, türelmetlensége
abból a vágyból fakad, hogy az anya mágikusan
úgy segítsen, hogy azt ne kelljen észrevenni. Ebben
a korszakban már megjelenhetnek az átmeneti tárgyak,
személyek, akik szimbolikusan anyahelyettesítõvé
válhatnak.
Az újraközeledési
harcok a szubfázis vége felé elcsitulnak. Ekkor huszonegy
hónapos lehet a gyermek. Megtalálja az optimális távolságot
az anyával való közelség és az önállóság
vágyai között.
A kríziskatlan-korszak mint újraközeledési krízis
A kríziskatlan-korszakban
újraéljük én-fejlõdésünk újraközeledési
idõszakát. Fontos váltófázis ez a pszichoanalitikus
kapcsolatban, az én-fejlõdés rekonstrukciójában.
Átmenet, melynek alapjait a megelõzõ hónapok
alatt rakja le az analitikus és az analizált. Ezt példázza
a Zsuzsával folytatott analitikus kezelés esetrészlete
is. A páciensemmel kialakított “õsbizalmi" kapcsolat
volt az, ami segített átélni, elviselni és
feldolgozni a szimbiotikus kapcsolat megszakadását, a negatív
áttétel megjelenését, a leválás
krízisét és az individuáció elviselhetetlennek
tûnõ magányát.
A kríziskatlan-idõszakban
kezdi meg a páciens önmagát megfogalmazni. Kipróbálja
az új érzéseket, élményeket, új
én-funkciókat. Az analizált frissen szervezõdött
autonómiáját új elhárító
mechanizmusokkal próbálja védeni. Megmérettetésre
kerül az analitikus, illetve az analitikus kapcsolat. Egyre nagyobb
teret kap a páciens önállósodási törekvése,
amely új belsõ és külsõ világ felfedezését
eredményezheti. Az analitikussal való azonosulás mellett
a páciens mássága, egyedisége hangsúlyozódik.
Definiálják az “én én vagyok" és a “te
te vagy" állapotot. Ez segíti az új érzelmi
és fizikai közelség és távolság
kipróbálását, beállítását.
Vátozás áll
be a percepció, a gondolkodás, a logikai mûveletek
terén is. Ez hozzásegít a belsõ világ
jobb megismeréséhez, felszínre hozásához,
megfogalmazhatóságához.
Az analizált és az
analitikus között a kríziskatlan-korszakban átélt
“együttes élmény" alapul szolgál a további
hatékony együttmûködésre. Az analízis
új lendületet vehet, melyben hozzáférhetõbbé,
megmutathatóbbá, vállalhatóbbá válnak
az eddig elzárt titkok is. Az élmény, hogy a pszichoanalitikus,
a pszichoanalitikus kapcsolat képes volt megbirkózni ennek
az átmenetnek a válságával, megerõsíti
a páciens biztonságát, bizalmát, s az hozzásegíthet
a további trauma-feldolgozáshoz is.
A kríziskatlan-periódus további lelki tényezõi
A kríziskatlan-idõszakban
természetesen nemcsak az én-fejlõdés újraközeledési
fázisát élhetjük át újra. Felbukkannak
mindazok az én-fejlõdési váltófázisok
is, amelyek szorosan kapcsolódhatnak e korszakhoz.
Mahler szerint az újraközeledés
klinikai képét, azaz azt az állapotot, ahogyan mi
az analízisben találkozunk vele, a következõ
hat tényezõ határozza meg:
- a libidinózus tárgykonstancia
fejlõdése;
- a késõbbi csalódások
(stressz-traumák) mértéke és fajtái;
- az esetleges sokkszerû traumák;
- a kasztrációs szorongás
mértéke;
- a serdülõkor fejlõdési
krízise.
Mindezek a tényezõk a kríziskatlan idõszakában egymásra rétegzõdve vagy sûrítve, egymáshoz kapcsolódva vannak jelen. Így az ebben a korszakban létrejött változások e tényezõkre is hatással vannak. A változás láncreakciószerûen megy végbe. Az újraközeledést érintõ rekonstrukció részben átrendezi az én-fejlõdés más korszakait is. Bár azok igazi változására az analízis késõbbi szakaszában kerülhet sor. Az én-fejlõdés más korszakainak megmunkálása pedig visszahat az újraközeledési fázis idõszakára is. A hatás tehát kölcsönös, oda-vissza érvényes. Ennek következtében történhet meg, hogy az én-fejlõdés kis területét érintõ átrendezõdés hatással lesz az én más területeire, illetve az én egészére is.
A kríziskatlan-korszak az analitikus székébõl
Az elõzõekben a kríziskatlan-korszakát
a terápiás kapcsolat oldaláról, a páciens
szemszögébõl gondoltuk végig. Érdemes
talán elidõznünk azon is, vajon hogyan éli át
mindezeket a terapeuta az analitikusi székbõl.
A hatás sokszor váratlan,
olykor sokkol. Már kezdõ analitikus is átéli,
hogy itt más, az eddigiektõl eltérõ történés
zajlik. A páciens jelzése, amelyben az analitikus tudtára
adja, hogy korábbi viszonyulása elfogadhatatlan számára,
a szakembert döntés elé állítja.
A döntés nem könnyû.
Mirõl is szól ez a dilemma? Talán arról, teljesítheti-e
az analitikus az elvárásokat avagy sem? Ha igen, hogyan?
Minden esetben vagy csak alkalmanként? Ha nem ezt teszi, akkor ez
egy megváltoztathatatlan szabály, avagy törekednünk
kell azt rugalmasan kezelni? Mit jelent az, hogy rugalmasan kezelni egy
elvárást?
Kérdések, amelyek
különösen egy kezdõnek okoznak igazán nagy
gondot, jóllehet mindezek sokszor egy gyakorlott szakembert is nehéz
feladatok elé állítanak. A nyomás az analitikusra
olykor nagyon erõs.
Ennek kapcsán az istenhívõk
két csoportja jut eszembe. Az egyik csoportba azok tartoznak, akik
“vakon" hisznek, anélkül, hogy a kételyeket közel
engednék magukhoz. A másik csoport a kétkedve hívõk.
[[Otilde]]k folyton kérdéseket tesznek fel maguknak, istenüknek.
Amikor mi, analitikusok választ
adunk a korábban feltett kérdésekre, mi is eldönthetjük,
hogy melyik utat járjuk. A vakon hívõkét, ahol
a dolgunk csupán annyi, hogy kövessük az analitikus szabályokat,
avagy a kétkedõkét, amikor a szabályok eszközei
annak, hogy személyiségünkön keresztül hassunk.
Ferenczi példáján láthatjuk, hogy az ez utóbbi
utat választók helyzete sokszor nehezebb.
Talán könnyebb megadni
a választ ezekre a kérdésekre, ha a páciensre
tudunk figyelni, és a szerzõdést
õvele,
nem pedig egy módszerrel kötjük. A kríziskatlan-korszakában
a páciens azt üzeni nekünk, bánjunk vele emberként.
Kicsit legyünk aktívabbak. Ne hagyjuk õt hosszasan szenvedni.
Mit is jelent kiszolgálni
a páciens igényét ebben a periódusban? Ennek
egyes elemeivel a Zsuzsával folyó analízis esetrészletének
bemutatása kapcsán már találkoztunk.
E kiszolgálás során
átéltem, hogy egy belsõ aktivitás állapotába
jutok. Ez nagyobb figyelemben, folyamatos készenlétben nyilvánult
meg. Nagyobb teret adtam az itt és most élményeinek
ventillálására. Idõt hagytam a velem kapcsolatban
átélt élmények megbeszélésére.
Szavakkal és szavak nélkül is visszajeleztem, hogy figyelek
rá. Azt üzentem neki: “Igen, tudom, hogy ez az idõszak
más, mint az eddigiek, azt is tudom, neked milyen fontos. Tudatában
vagyok, hogy számítasz rám. Ne félj, én
itt vagyok! Menj bátran tovább!"
E periódus történései
rám is jobban hatottak. Erõsebben jelentek meg érzések,
viszontáttételi élmények. Így nem csak
a páciensemre, de önmagamra is jobban kellett vigyáznom.
Összefoglalás
Az analízis kríziskatlan-korszaka
olyan átmenet, amikor véget érnek az “analitikus mézeshetek".
Az eddig “féltve õrzött" szimbiotikus, vágyteljesítõ
analitikus-analizált kapcsolatban megjelennek, illetve nagyobb hangsúlyt
kapnak új elemek. Olyanok, mint az önállósodási
törekvés, a rivalizálás, a negatív érzések.
Az elhárításnak új módjai kerülnek
elõtérbe. Az észlelés, gondolkodás szervezettsége
átalakul. A személyiség korábbi szervezõdése
háttérbe szorul, és helyét az én-fejlõdés
egy következõ szakasza foglalja el. Ebben az átmenetben
a régi én-állapot és az azt kísérõ
lelki mûködések már nem elég erõsek
ahhoz, hogy biztonságot adjanak, míg az új szervezõdés
még nem alakult ki annyira, hogy elõsegítse a teherbírást,
megkapaszkodást, s hogy biztosítsa az individuális
önállóságot. Ez a folyamat hasonló ahhoz,
amit a másfél-két éves gyermek él át,
akkor, amikor elindul, hogy megismerje a világot, majd az elszakadás,
az együttmaradás félelmétõl vezérelve
visszatér anyjához, belé megkapaszkodva, nála
biztonságot keresve. Valószínûleg saját
analízisünk során nekünk is meg kell tapasztalnunk
a katlan túlélhetõ forróságát,
összeérlelõ fortyogását ahhoz, hogy túljussunk
ezen az átmeneti korszakon.
A kríziskatlan-idõszak
“megoldása" modellértékûvé válik
az egyén számára. Megtanítja a pácienst
arra, hogyan bánjon azokkal az érzésekkel, elhárító
mechanizmusokkal, élményekkel, melyeket elengedni készül,
és azokkal, amelyeket be akar fogadni. Az itt átélt
élmények, tapasztalatok lesznek az alapjai a krízismegoldási
stratégiáknak.
Analízisünk kríziskatlan-korszakában
tehát megismételjük én-fejlõdésünk
leválási és individuációs idõszakát,
benne lehetõséget kapva e korszak újraélésére,
korrekciójára. A korrekció során “új
belsõ szülõkép" alakul ki, mely mind az önmagához,
mind a másokhoz való viszonyulásban új mintát
teremt. A korrekció segítheti a korábban nem vállalt
érzések integrálását, az egymással
szemben álló én-részek párbeszédét.
Az analitikus kapcsolat mintát nyújt az elfogadó,
biztonsággal elkísérõ, megnyugtató viszonyuláshoz
is.
IRODALOM
BAKÓ, T.
“Gyászban
foganva. Egy korai tárgykapcsolat zavara". In:
Thalassa
1-2
179-202. 1995.
FERENCZI S.
“A pszichoanalitikus
technika rugalmassága". In:
Lelki problémák a pszichoanalízis
tükrében. Válogatás Ferenczi Sándor tanulmányaiból.
Magvetõ, Budapest, 339-360. 1982.
FERENCZI S.
“A relaxáció
elve és a neokatarzis". In:
Lelki problémák a pszichoanalízis
tükrében. Válogatás Ferenczi Sándor tanulmányaiból.
Magvetõ, Budapest, 339-360. 1982.
FREUD, A.
Az én és
az elhárító mechanizmusok.
Ford. Horgász
Csaba. Párbeszéd Budapest. 1994.
MAHLER, M.
A korai lelki fejlõdés
egészséges útja.
Ford. Alpár Zs. MPT Pszichoterápiás
Szekció, kézirat. 1987.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu