,,GYERE KI A HÓRA"
Mike Tyson és a destruktív férfivágyak*
Bevezetés
A következõkben megpróbálom
röviden áttekinteni egy híres fekete sportoló
életét a férfiidentitás sajátos értelmezése
szemszögébõl. Két célom van: egyrészt
az eddigi életrajzokhoz (Illingworth, 1992; Berger, 1990; Torres,
1989; Gutteridge és Giller, 1987) képest új szempontok
szerint árnyalni a Tysonról kialakult képet, másrészt
konkrét gyakorlati példán igazolni a férfiszubjektivitásról
kialakított nézeteimet.
Mindehhez kiindulópontként
az a megtévesztõen egyszerû elképzelés
szolgálhat, hogy az ember hajlamos együttmûködni
elnyomóival. Erre a gondolatra hivatkoznak néha azok a feministák
is, akik tiltakoznak a nõk áldozattá válásának
determinisztikusabb magyarázatai ellen: hogy tehát azoknak
a bántalmazott nõknek, akik nem menekülnek el otthonról,
valami érzelmi érdekük fûzõdik ehhez (innen
az “együttmûködés" terminus), és nemcsak
áldozatok, akik a félelem és a szegénység
miatt kénytelenek maradni. Cikkemben ezt a fogalmat általánosabb
értelemben használom, utalva arra, hogy vágyaink --
amelyek meghatározzák azonosulásaink mintázatát,
amelyek azután én-identitássá, más szóval
szubjektivitássá állnak össze -- gyakran önkárosítóak
(innen az “elnyomó" terminus).
1
A nemi önazonosság
elsajátításának eddigi magyarázatai
csak a nemiszerep-modellek (passzív) internalizációjáról
beszélnek. Hiányzik belõlük a vágy szerepe,
tehát nem ismernek el semmiféle saját aktivitást
a szubjektum-pozíciók felvételében, így
nem veszik észre mindazt a komplexitást, amelyet a vágy
a maga zabolátlan természetével elõidéz.
Ahogy Tyson esetében látható lesz, életrajzában
a vágy szerepének megértése ad kulcsot viselkedése
önromboló elemeinek magyarázatához: ahhoz, hogy
megérthessük, mi volt az õ saját szerepe saját
bukásában, hogyan “játszott össze elnyomóival".
Tekintve, hogy elméleti megközelítésemet
már részletesen ismertettem sajtó alatt lévõ
tanulmányomban, itt csupán a lényegét foglalom
össze, bizonyítások nélkül. A szocializációs
elméleteknek azt az alapelvét kifogásolom, hogy kiindulópontként
egységes, racionális szubjektumokat feltételeznek,
akik egyszerûen internalizálják a nemüknek megfelelõ,
férfi- vagy nõi nemi szerepeket. Szerintem ennél jóval
összetettebb megközelítésbõl kell kiindulnunk:
e szubjektumok “sokszorosan megosztott személyiségek egy
sokszorosan megosztott társadalomban" (Cohen, 1986, 52). Az egyént
tisztázatlan és gyakran ellentmondásos vágyak
vezérlik, olyan világban él, amelyet szövevényes
és ellentmondásos hatalmi viszonyok igazgatnak, és
amely versengõ szemléletmódok szerint különféleképpen
értelmezhetõ. Az a véleményem, hogy a társadalmat
különféle hatalmi viszonyok hatják át (osztály-,
nemi, faji stb. viszonyok), hogy e viszonyok jelentése csak a rendelkezésre
álló kontextusokon belül válik hozzáférhetõvé,
hogy a hatalmi viszonyok sokrétûsége számos
különféle kontextushoz vezet, s ezek sokféle jelentést
eredményeznek. Az egyén pedig aszerint azonosul bizonyos
kontextusokkal -- azaz alakítja ki identitását --,
hogy hogyan kerülheti el a leginkább a sebezhetõség
és a szorongás érzését. Ezek a törekvések
vágyként nyilvánulnak meg. Ha ez az elmélet
ködös is egyelõre, Tyson élettörténetén
keresztül, gyakorlati alkalmazása közben remélhetõleg
világosabbá válik majd.
Tyson élete: gettóból és javítóintézetbõl a csillogásba, majd vissza
Nehezíti a dolgomat, hogy
Tyson életének “tényeit" legalább öt életrajz
és számtalan cikk “tárja fel". Nem feladatom további
részleteket ismertetni, nem is kutattam utánuk; döntõbíró
sem akarok lenni a különbözõ értelmezések
között (amelyek egyébként a legfontosabb elemeikben
nagyon is hasonlóak). Az alábbiakban ehelyett csak felidézem
Tyson életének közismert alapmozzanatait; ez az életrajzi
vázlat szolgál majd a késõbbi elemzés
nyersanyagául.
2
Tyson igazi gettógyerek volt.
Anyja nevelte, aki látástól vakulásig dolgozott,
így a kisfiú idejének nagy részét az
utcán töltötte. Visszahúzódó és
félénk gyerek volt, selypegõ, lányos hangon
beszélt, ezért kis tündérfiúcskának
csúfolták, társai állandóan piszkálódtak
vele és kínozták.
3
Egyszer azonban túl
komollyá fajult a kegyetlenkedés: féltett galambjainak
egyikét elkapták és megölték, mire õ
visszavágott -- és sikerrel. Jutalmul befogadták maguk
közé azok, akik a gyengékre és védtelenekre
vadásztak: durva verekedõ és tolvaj lett belõle
is, akinek egyenes út vezetett a javítóintézetbe.
Tizenéves korára kemény bûnözõvé
vált. Egyszer az intézetbe látogatott Muhammad Ali,
aki olyan mély benyomást tett rá, hogy elhatározta,
megtanul bokszolni. Kapott is rá engedélyt, azzal a feltétellel,
hogy elkezd rendesen tanulni, és jól viseli magát.
Káprázatosan fejlõdött
a bokszban: nagydarab volt és erõs, amihez meglepõ
gyorsaság és mohó tanulásvágy is társult.
Ráadásul volt egy sajátos ütése, amely
késõbb a védjegyévé is vált:
elsöprõ, knockoutoló egyenese. Nemcsak a ringben fejlõdött
szembeszökõen, hanem azon kívül is, úgyhogy
az örgedõ bokszmenedzser, Cus D'Amato, aki annyit hallott róla,
hogy elment megnézni a saját szemével, kivehette az
intézetbõl, és elvihette magával híres
catskilli boksziskolájába.
D'Amato volt az, aki Floyd Pattersont,
az egykori fiatalkorú bûnözõt a valaha volt legfiatalabb
nehézsúlyú bokszvilágbajnokká képezte,
és szeretett volna még egyszer remekelni. Tysonban látta
meg ennek az ígéretét. Tysont tehát egészen
fiatal korától a legmagasabb bokszbajnoki címre trenírozták.
Gyors sikereket ért el: tizenöt évesen elnyerte az országos
ifjúsági bajnoki címet. Más teendõit
viszont elhanyagolta: ugyanebben az évben kirúgták
az iskolából. Tizenhét éves korára megvédte
ifjúsági bajnoki címét, megnyerte az amerikai
országos bajnokságot és az Országos Aranykesztyû
Tornát. Tizennyolc évesen lett profi. Eddigre már
félelmetes híre volt: mindenki tudta róla, hogy az
ellenfelei gyakran inkább visszalépnek, semhogy megkockáztassák
halálos kiütését. Tysonból legendás
szörnyeteg lett: a leendõ bajnok, akinek bokszolói képességei
túlfejlettek, szociális készségei alulfejlettek
-- és ekként is kezelte mindenki.
Egyesek szerint Tyson profi pályafutásának
kezdeti sikereiben közrejátszott az õt menedzselõ,
jó szimatú szakembergárda, akik gondosan kiválogatták
számára az ellenfeleket. De azt azért senki sem vitatta,
hogy félelmetesen tud ütni. Profiként az elsõ
évben tizenkilenc meccse volt. Mindet kiütéssel nyerte,
tizenegyet még az elsõ menetben. S még ekkor is csak
tizenéves volt. Olyan rendkívüli ereje volt, hogy nemcsak
a nehézsúlyú világbajnoki cím várományosának
tekintették -- ez sokak szemében már csak idõ
kérdése volt --, hanem azon kevesek egyikének is,
akik helyet kaphatnak az ökölvívósport örök
panteonjában. Mert látott-e a világ ilyen kemény,
ilyen kegyetlen harcost? Akármi is a válasz, Tysont Vas Mike-ként
kezdték emlegetni. S a világbajnoki cím is hamar eljött,
bár Cus D'Amatónak már késõn: õ
meghalt, mielõtt álma valóra vált volna. Tyson
ekkor még csak húszéves volt. Mindössze húsz
hónap kellett mindehhez; õ volt minden idõk legfiatalabb
nehézsúlyú bajnoka, és mindenkinél rövidebb
idõ alatt ért el idáig. Emellett milliomossá
is vált, s jó kilátásai voltak arra, hogy õ
legyen a leggazdagabb ember a sportvilágban, vagy esetleg akár
az elsõ sportoló-milliárdos a történelemben.
Tyson szupersztár lett, aki
minden vágyát kiélheti. Az õ vágyai
csaknem kizárólag a nemiség körül forogtak,
merthogy a társasági életet sehogyan sem tudta megszeretni.
A bokszon kívül csak a nõk érdekelték.
Szexuális hõstettei, mint például csoportszex
prostituáltakkal, fogdosásos, mutogatós és
zaklatásos incidensei, meg hogy nõket üldözött,
nem kis fejfájást okoztak menedzsereinek, akik a bajnok széles
körû és jól eladható vonzerejének
kiépítésén munkálkodtak. Ám pénzzel
minden kínos ügyet el lehetett tussolni.
Megismerkedett az ambíciózus
fiatal fekete színésznõvel, Robin Givenssel, akit
rövid udvarlás és együttjárás után
feleségül vett. Kapcsolatuk nem tartott sokáig, a rövid
és viharos házasságnak elkeseredett, nyilvános
botrányok vetettek véget. Givens azzal vádolta Tysont,
hogy erõszakos dühkitörései vannak. Házasságának
felbomlása, és elõtte nem sokkal a szeretett apafigura,
D'Amato halála felborította ennek a még mindig nagyon
fiatal, a hirtelen rászakadt gazdagsággal és népszerûséggel
küszködõ férfinak a lelki egyensúlyát.
Egyre gyakrabban bújt ki a szigorú edzésrend alól,
újra a régi útjait kezdte járni, és
ez egyre több gondot okozott. Ragadozó szexuális szokásai
miatt folyton kínos ügyekbe keveredett. Kisvártatva
újabb megrázkódtatások érték
Jim Jacobs halálával, aki menedzserei közül az
apafigurát pótolta számára. Majd a birtoklásáért
dúló harcból -- õ volt a legjövedelmezõbb
tõke a sportvilágban -- Don King, a legendás fekete
mágnás került ki gyõztesen, sikeresen használva
ki etnikai elõnyét. Tyson ringen kívüli agresszív
viselkedésének már nagyobb volt a híre, mint
a ringen belüli vadságának. A bokszvilágban sokan
jósolták, hogy saját magát fogja a romlásba
taszítani. Így is lett, méghozzá kettõs
értelemben is: elsõ vereségével, amely profiként
érte, mindjárt el is vesztette nehézsúlyú
bajnoki címét, mert nem készült fel egy olyan
meccsre, amelyet könnyedén megnyerhetett volna; a rá
következõ idõszakban azután, mikor Tyson egyszer
ismét provokálóan viselkedett, történt
az az incidens, amely miatt bíróság elé került,
és számos vádpontban, köztük nemi erõszakban
is bûnösnek találták.
Helyzetek, kontextusok, státus, kulcsmozzanatok: Tyson életének egy olvasata
Feltételezve, hogy a fentiek Tyson életének hû leírását adják, azzal együtt, hogy bizonyos mozzanatokat felfújhatott a szenzációéhes sajtó is olyannyira, hogy végül csakis az állandó ismételgetés révén váltak ténnyé, szeretném most életének egy sajátos olvasatát nyújtani, négy lépcsõben. Az elsõben egyszerûen azonosítom élete alaphelyzeteit, a másodikban a lehetséges kontextusokat, amelyek révén az egyes helyzetek jelentést nyerhetnek. A harmadik lépcsõben meghatározom Tyson helyzetét a különbözõ kontextusokon belül, a negyedik pedig egy olyan pszichodinamikai olvasat, amely kritikus mozzanatok sorozatán végigtekintve mutatja meg, hogy miért foglalja el Tyson épp azokat a pozíciókat, amelyeket elfoglal. Ezek a kritikus mozzanatok a kontextus bizonyos pozícióival való azonosulás pillanatai, azokkal a pozíciókkal, amelyek együttesen biztosítják self-identitását. Az eredmény remélhetõleg nemcsak Tysonnak a férfiassághoz való viszonyát világítja meg, hanem általános értelmezésmódot kínál a férfiidentitás kialakulásához.
(1) Az alaphelyzetek. Ezek egyszerûen Tyson életének azon színterei, amelyek a legmarkánsabban alakítják identitását. A fenti életrajz alapján a következõket sorolom ide: gettó/javítóintézet, sport, szupersztárság és nõk/szexualitás.
(2) Az alaphelyzetek dekonstrukciója kontextusok szerint. Szeretném a fent felsorolt helyzetek értelmezésére szolgáló kontextusok közül a legfontosabbakat körüljárni. Az áttekintés nem törekszik teljességre, csak felveti a fontosabbakat.
Gettó/javítóintézet
A gettó és a javítóintézet
két külön alaphelyzetnek tûnhet, mégis együtt
tárgyalom õket, mivel a kontextusok, amelyekben az egyik
és a másik is elnyeri értelmét, azonosak. Ez
a két jelenség között fennálló szoros
asszociációs kapocs miatt lehetséges. Amiatt, hogy
gettó, bûnözés és javítóintézet
gyakran egybemosódnak. Ez a sûrítés a gettóból
származó fiatal férfiak számára gyakran
a tapasztalat szintjén is létezik. A gettó/javítóintézet
értelmezésére szolgáló leghagyományosabb,
legrégibb keletû és legkonzervatívabb magyarázatmódot
“jó/gonosz" kontextusnak fogom nevezni. Ez szigorúan véve
egyáltalán nem a gettóhoz és a javítóintézethez
szánt magyarázatmód, hanem a világhoz általában.
Eszerint a világ természettõl jó és
természettõl gonosz emberekbõl áll; de semmi
felvilágosítással nem szolgál arról,
hogy a gettóban/javítóintézetben miért
vannak látható többségben a rossz emberek, akik
a gonoszság ösvényét választják
az erény ösvénye helyett. Vallásos gyökerei
nyilvánvalóak, de valamit merít abból is, ahogyan
a humanizmus látta az egyént: egységesnek, racionálisnak,
önzõnek. Akármelyiket vesszük is, e messzeható,
széles körûen alkalmazott, metafizikus, hétköznapi
kontextus mindenképpen tudomány elõtti magyarázatok
öröksége.
A tizenkilencedik századi
pozitivista természettudományos forradalom kikezdte a saját
hasznát keresõ, sorsát megválasztó egyén
képzetét azzal az állítással, hogy a
viselkedést olyasmi határozza meg -- például
az öröklött tulajdonságok és a külsõ
körülmények --, ami kívül esik az ember fennhatóságán.
Ennek az új felfogásnak a legtartósabb örökségét
nevezhetjük “megfosztottság/megjavítás" értelmezési
keretnek. Ez lényegében a társadalmi determinizmus
sokféle változatának laikus összegzése.
Ezek a szociális ökológiától a szubkultúra-elméletig
terjedõ változatok idõnként befolyással
voltak a kriminológiára is. Alapvetõen liberális
elméletrõl van szó: a gettólakók megfosztott,
deprivált polgárok, ez érthetõvé, sõt
megbocsáthatóvá teszi, ha bûnözõvé
válnak. A javítóintézet nem büntetni,
hanem, mint a neve is mutatja, javítani akar, részben azáltal,
hogy megadja a vétkesnek mindazt, amitõl, úgymond,
meg volt fosztva, például a szeretetet és a fegyelmet.
Ezt az alapvetõen jó szándékú kontextust
tönkreteszi a jóindulat lekezelõ volta. Újabban
az ilyesfajta jóakaratot a hatalomgyakorlás finomabb, rejtettebb
formájaként szokták értelmezni. Akikre az efféle
bánásmód irányul, azok valószínûleg
mindig is így látták.
Ezzel elérkezünk a harmadik
értelmezési kerethez, amelyet “keményfiú"-kontextusnak
nevezek. Nem túl valószínû, hogy azok a fiatalemberek,
akik a két fenti kontextus elsõdleges alanyai, magukat mint
egyéneket akár gonoszként, akár megfosztottként
fognák fel. Sokkal valószínûbb, hogy saját
maguk számára a gettót a keménység fogalmaiban
értelmezik. Ezen a fogalmon alapul az egyén túlélési
képessége az utca világában, és helye
a hierarchiában. A keménységgel számos tulajdonság
függ össze, noha a fizikai konfliktusokban való részvétel
és helytállás kétségtelenül alapvetõ.
Bár ez a kontextus minden szegénynegyed fiatal férfilakóit
csábítja -- vagy fenyegeti --, azért vannak etnikai
különbségek. Nem teljesen egyenértékû
ugyan ezzel, de véleményem szerint viszonylag új kontextust
alakít ki a hûvös távolságtartás
(cool pose) fogalma -- Majorsnél “a fekete túlélés
büszke bélyege" (1989, 83) --, amely hasonló (bár
nem azonos) jelentéseket kínál azoknak a fekete fiataloknak,
akik fölényt akarnak kivívni a gettóban.
Sport
A sport is három alapkontextus
szerint rekonstruálható. Az elsõt erõnlét-
és örömértelmezésnek nevezem. Szigorúan
véve ez két kontextust ölel fel: sport a jó kondícióért,
illetve sport mint kellemes idõtöltés. Tudjuk, mit jelent
a sport a felnõtt népesség túlnyomó
többsége -- az aerobicra járó kismama, az alkalmi
teniszjátékos, a vasárnap délelõtti
uszodalátogató -- számára. Indítékaik
keverednek: legtöbbjük a külsejével is törõdni
akar, és jól is szeretné érezni magát
közben, bár persze az egészség megõrzésének
reménye és a társas együttlét is motiváló
tényezõ lehet. A sportnak ezt az általános,
talán legfõbb jelentését próbálom
megragadni az erõnlét- és örömkontextus
gondolatával.
Más kontextus teremti meg
a sportok egész sorának hátterét, a tornától
a mûkorcsolyán át a mûúszásig,
ahol a hangsúly fõleg a kecses mozgáson és
a forma szépségén van, jelezve, hogy ezek a sportok
erõsen kötõdnek a tánc és ezáltal
a mûvészet világához. Bár ezeket a sportokat
kétségtelenül lehet testedzésként vagy
szórakozásként is ûzni, mindig fontos elemük
marad a mozgás esztétikája, különben teljesen
értelmetlenek: önellentmondás lenne nem tetszetõsen
tornázni. Így azt a kontextust, amely ezeknek a sportoknak
keretet ad, nevezhetjük “mozgásköltészet" kontextusnak.
Ott van azután még
a versenysportok jellegztes kontextusa, amelyet “gyõzni akarás"-kontextusnak
nevezhetünk. A modern olimpiákat eredetileg köztudottan
a részvétel kontextusa hívta életre, de kevesen
tagadnák, hogy az effajta idealizmus helyét már rég
átvette a verseny, azaz a gyõzni akarás kontextusa.
Megint csak hangsúlykérdésekrõl van szó:
a magas szintû tornában nagyon is jelen van a versengés,
a magas szintû futball pedig lehet tiszta mozgásköltészet
mint látvány. De a gyõzelemhez az elsõ esetben
a szép mozdulatok tökéletességére kell
törekedni, a másodikban viszont ugyanez luxus volna egy hideg,
esõs, szeles délelõttön a sáros cardiffi
pályán. Noha a gyõzni akarás kontextusa a versenysportban
a legjellemzõbb, természetesen nem korlátozódik
ide: a legtöbb iskolai tornatanár (tapasztalataim szerint)
jobban szeretné, ha csapata rosszul játszana és gyõzne,
mint ha jól játszana és veszítene. Az efféle
hozzáállás mögött is a “gyõzni akarás"-kontextus
húzódik meg.
Szupersztárság
Úgy tûnik, három
fõ kontextus hatja át a szupersztárok világát.
Az elsõt számomra Perry Como és Doris Day testesíti
meg, ezért is nevezem ezt a “Jófiú és Jókislány"
kontextusnak. Ezt a kontextust a közönség nagy része
kedveli: azok, akik szeretnék hõseiket kimagaslóaknak,
de ugyanakkor mégis normálisaknak látni, olyanoknak,
akik rendkívüli képességekkel vannak megáldva,
ámde mégis közülünk valók, sikeresek,
ámde feddhetetlenek, akiket akár meg lehetne hívni
uzsonnára is, vagy lemenni velük a sarki kocsmába sörözgetni.
Természetesen ezt a kontextust szeretik a menedzserek is, akik a
nyilvánosságnak prezentálják a szupersztárt,
hiszen a felnõtteknek és gyerekeknek egyaránt eladható
arculat jövedelmezõbb, mint az, amelynek korlátozottabb
a vonzereje.
Ám a “rendesek" kimondott
ellenszenvet ébreszthetnek az igen jövedelmezõ ifjúsági
piacon, ahol a lázadóbb hõsöket szeretik. Sok
fiatal számára a szupersztár jelképezi a lehetõséget
a normalitás béklyóinak lerázására,
a konvenció korlátainak ledöntésére, és
arra, hogy az ember szabadon ereszthesse a vágyait. Ezt a kontextust
tekintélyrombolásnak nevezem. Ennek legjobb mai példája
a szexuális képekkel folytonos játékot ûzõ
Madonna, aki ezzel botrányt is és jó üzletet
is csinál egyszerre -- ebbõl is látszik, hogy a kettõ
nem összeférhetetlen. De az androgén megnyilvánulásairól
híres Prince és Bowie is rögtön eszünkbe juthat.
Lényegében azonban az ilyen felforgatás nem megy túl
egy biztonságos határon. Madonnából lehetett
volna feminista bálvány, de õ nem engedi meg magának,
hogy ne tökéletesen kicsinosított testtel jelenjen meg
a közönség elõtt; ura marad a rombolásnak,
amit színpadra visz.
Más szupersztárok
azonban túlzásba viszik a rombolást, és az
átveszi az uralmat felettük. Nevezzük a szupersztár-életnek
ezt a jelentését -- “szex, drog, rock and roll", “gyorsan
élni és fiatalon meghalni", “váltsd valóra
az álmaidat" -- mértéktelenség-kontextusnak.
Áldozataival tele van a rock and roll története, mindjárt
ott van maga King, bár egyesek kiszabadítják magukat
e kontextusból, mielõtt végzetessé válna,
és azután fitogtatják, hogy lenéztek a szakadék
szélén, ahogy például Keith Richards is tõkét
kovácsolt ebbõl. Akik a nyomorból hirtelen emelkedtek
fel a minden képzeletet felülmúló gazdagságba,
azok számára nagyon erõs e kontextus vonzása
-- egyébként ez rejlik a szakállas régi kérdés
mögött is, hogy “mit csinálnál, ha megnyernéd
az ötöst a lottón?".
Nõk/szexualitás
Wendy Holloway
Szubjektivitás
és módszer a pszichológiában
címû
könyvében a szexualitás három kontextusát
tárgyalja. Az elsõnek, amelyet “az anglikán egyház
házassági fogadalma" (Holloway, 1989, 55) alapján
biroklási/megtartási kontextusnak nevez, az a hagyományos
keresztény elv a lényege, hogy “az ember tartós kapcsolaton
belül éljen nemi életet" (uo.), hogy szûzen lépjen
a házasságba, és legyen monogám. Rámutat
arra, hogy ez a kontextus elvileg nemtõl független, de a gyakorlatban
jobban köti a nõket. Sokkal szélesebb ugyanis a tartós
kapcsolaton kívül szexuálisan aktív nõket
sújtó diszkurzív szankciók köre -- szajha,
ringyó, szuka, kurva, riherongy stb. --, mint azoké, amelyekkel
férfiakat lehet sújtani: ezért is panaszkodnak, természetesen,
a nõk a kettõs szexuális erkölcsre.
4
A hatvanas években új,
megengedõ kontextus született. A szexet nem a szaporodás
és a házasság tartozékának tekintették
többé, hanem saját jogán élvezhetõ,
természetes örömforrásnak. Milan Kundera híres
regényének
(A lét elviselhetetlen könnyûsége
)
címébõl vett fordulattal, a szexnek “nehéz
súlya" volt a birtoklási kontextusban, megterhelve a szükséglet,
a szeretet, a függés, az elkötelezettség stb. minden
érzelmi rakományával, és ez átadta helyét
a puszta testi gyönyör vágyától vezérelt
szabad szex “elviselhetetlen könnyûségének". Úgy
tûnt, hogy ez meghozza, a fiataloknak legalábbis, azt a fajta
szexuális egyenlõséget, amelyet a birtoklási
kontextus csak ígért; de, amint a feministák késõbb
nehezményezték, ez az úgynevezett szexuális
egyenlõség a férfiak szempontjai szerint alakult.
Nem a szexualitást magát ünnepelték, hanem a
férfiszexualitást: a kettõs normából
egységes norma lett, de ez a norma a férfipromiszkuitás
volt.
Ennek egyik oka a harmadik kontextus
jelenléte lehet, amelyet Holloway “hím nemi ösztön
kontextusnak" nevez. Ez a másik hagyományos értelmezés,
“... amelynek központi tétele, hogy a férfiaknak biológiai
szükségleteik okán kell hajszolniuk a (heteroszexuális)
élvezetet" (Holloway, 1989, 54). Itt a kettõs erkölcs
igazolása: a férfiaknak egyszerûen jobban kell a szex.
A megengedõ kontextus a nõket is feljogosította, hogy
szexuálisan önállóak legyenek, csakhogy -- nem
meglepõ módon -- az aktív szexualitás egyetlen
akkor létezõ modelljének feltételei szerint
jogosította fel õket erre. A szabadság így
-- a legjobb esetben is -- csak a hím nemi ösztön kontextus
demokratizálása volt, bárminemû módosítás
nélkül.
Azt hiszem, van még egy értelmezés,
amelyet Holloway nem tárgyal: nevezzük ezt “nagy kan" kontextusnak.
Bizonyos szempontból tekinthetõ ez a hím nemi ösztön
kontextus kiterjesztésének, túlfejlett változatának
is. Véleményem szerint azonban a következõ a
különbség közöttük: ez utóbbi központi
tétele nem az, hogy a férfiakat biológiai hajtóerõ
ûzi, hogy (hetero)szexuális aktusokat hajtsanak fel, hanem
az, hogy ha bizonyítani akarjuk, hogy igazi férfiak vagyunk,
akkor állandóan le kell fektetnünk nõket -- minél
többet, annál jobb. Ha kizárólag a biológiai
szükségletrõl volna szó, akkor ugyanaz a nõ
is megtenné. De a nagy kannak sok nõnél kell bizonyítania
vonzerejét, folyamatosan. A feladat mindet “befûzni", legfõképp
azokat, akik “nehezen kaphatók".
A fentiek hozzávetõlegesen
felvázolnak néhány fontosabb kontextust, amelyek Tyson
életének alaphelyzeteit értelmezik, ám hátravan
még, hogy megértsük, miképpen helyezte el saját
magát õ ezekhez képest. Egyben általánosabb
megállapításokat is teszünk arról, hogyan
implikálnak ezek a kontextusok hatalmi viszonyokat. A következõ
rész e két témáról szól.
Kontextusok, hatalmi viszonyok és Tyson helye e kontextusokban
Tekintsük át a kontextusokat
a fenti sorrendben. Mint arra már a gettónak és a
javítóintézetnek értelmet adó különféle
kontextusok tárgyalásakor utaltam, az osztályhatalmi
viszonyok nagyon is nyilvánvalóak itt. Azért lehet
a gettókat züllött (“jó/gonosz" kontextus) vagy
elnyomott (“megfosztottság/megjavítás" kontextus)
helynek tekinteni, mert a hatalmon lévõk folyamatosan fenn
tudják tartani ezeket a képzeteket, képesek tartósan
megbélyegezni, címkéket ragasztani, s ezek jogosságát
a kriminológián belüli érvekkel igazolni. Így
háttérbe szorítják azokat a képzeteket,
amelyek szerint a gettó mint az egyenlõtlenség színtere
jelenik meg, mint olyan hely, mely szûkölködik forrásokban
és lehetõségekben, éppúgy, mint azt
a réteget, amelynek a hangján ezek szólnak. De nemcsak
az osztályviszonyok világosak itt, amint azt a harmadik értelmezési
keret, a “keményfiú kontextus" tárgyalásakor
már jeleztem. Ez a kontextus tanúsítja a nemek közti
hatalmi viszonyok fontosságát is a szegénynegyedekben,
minthogy szinte kizárólag a fiatal férfiakra érvényes.
Kétségtelen, hogy e kontextus azért lehet olyan nagy
hatással a gettóbeli fiatal férfiakra, mert ezeknek
az embereknek nincs valós társadalmi hatalmuk, hiszen képzetlenek
és munkanélküliek, s egy olyan kultúrában
élnek, amely állandóan azt mondja nekik, hogy õk
a patriarchális hatalom törvényes örökösei.
A keménykedés lehet a szociálisan befolyásos
férfi szerepének szánalmas imitációja,
de a hatásai, amelyeket a gyengébbek -- gyakran a nõk
és a gyerekek -- szenvednek el, éppen elég valóságosak,
amint az Beatrix Campbell újságírónõ
harcos könyvébõl (1993) is kiviláglik. Ezzel
el is érkeztünk Tysonhoz. Ha a társadalmi hatalomtól
való megfosztottság növeli a “keményfiú"
kontextus vonzerejét, akkor a faji egyenlõtlenség
a fiatal fekete férfiak számára valószínûleg
még vonzóbbá teszi ezt. De akármi is a helyzet,
Tyson nyíltan belehelyezkedett ebbe a kontextusba. Egyszer az utcai
bûncselekményekben való részvételérõl
nyilatkozva azt mondta: “Nem mondhatom, hogy belerángattak... én
akartam, hogy rángassanak bele. Tudtam, hogy nagyot fogok koppanni
a végén, hogy baj és börtön lesz belõle
-- de azt akartam, hogy elfogadjanak. Úgyhogy megcsináltuk
azokat a dolgokat." (
KO Magazine,
1986 35).
5
A sport kontextusainak igen szembetûnõ
vonása, hogy mennyire nemhez kötöttek. Ez nyilvánvalóan
igaz a “mozgásköltészet" kontextusra, amelynek feminin
jelentéstartalma van, és a “gyõzni akarás"
kontextusra, annak erõsen férfias konnotációival.
Bár a feminista felfogás betörésével a
határok észrevehetõen elmosódtak, azért
az örökség még mindig erõsen kényszerítõ.
A szépség és finomság iránt érdeklõdést
mutató férfit automatikusan feminizálják, azaz
homoszexualitással gyanúsítják, ahogy a férfi
balett-táncosokat szokták. Annak a nõnek pedig, aki
kemény versenysportokban akar indulni, le kell szerelnie az atyáskodó
kérdezõsködést, hogy vajon nem fog-e ez megártani
az õ “törékenyebb" alkatának. Nem is olyan régen
még -- hivatalosan legalábbis -- a nõk “gyengeségük"
miatt nem indulhattak a hosszútávfutó-versenyeken.
Tehát a versenysportok hátteréül szolgáló
gyõzni akarás kontextus erõsen maszkulin. De vajon
vannak-e olyan versenysportok, amelyekbe jobban beleivódtak a gyõzni
akarás kontextus diskurzív jellemzõi, mint másokba,
és így férfiasabbak a többinél? A csapatsportok,
amelyekben keveredik az együttmûködés (a csapattársakkal)
és a versengés (az ellenféllel), egy nem annyira tisztán
kompetitív kontextusba illeszkednek, mint az egyéni sportok,
amelyekben csak a versengés kontextusa van jelen: egyszerûen
nincsenek csapattársak, hogy “helyrehozzák egymás
lazaságait" (Berger 1990, 79) sem magán a meccsen, sem a
kontextus révén.
A bokszot olyan értelmezések
övezik, amelyek az egyéni sportok közt már-már
a saját külön birodalmába utalják: kizárólag
férfivilág ez. Az egyik férfit a másik ellen
uszítja, azzal az egyetlen céllal, hogy kiderüljön,
ki tudja fizikailag uralni a másikat, legfõképpen
azáltal, hogy érzéketlenül megveri a lehetõ
legrövidebb idõ alatt -- így hát a boksz tekinthetõ
egyrészt a férfiasság végsõ próbájának,
másrészt azon agresszív impulzusok elszabadítására
való felhívásnak, amelyeket a magukat civilizáltnak
nevezõ társadalmak tiltanak. A boksz-írók,
mint Berger is, általában valamiféle végsõ
erõpróbának tekintik:
“Minden világklasszis harcos
önzõ. Az önközpontúság kötelezõ.
Enélkül a harcos nem lehet eléggé hiteles, hogy
megtegye, amit tennie kell: legyõzzön egy másik férfit
erejének oly egyértelmû demonstrációjával,
amilyet csak megenged ez a társadalom... Az ügy másik
oldala az, hogy ha nem gyõz, akkor szembe kell néznie azzal,
hogy alsóbbrendûként kiszolgáltatottá
válik -- a létezõ legbrutálisabb, legközvetlenebb
és legkendõzetlenebb módon kiszolgáltatottá"
(Berger, 1990, 49).
A bokszot ez teszi “sporton túli
világgá", ahogy ebben hívei és becsmérlõi
is egyetértenek. Bergert megint csak az elsõ kategóriában
találjuk:
“Tysonnak sport az volt, amit az
olyan rohangáló-ugráló bolondok, mint Magic
Johnson és Michael Jordan és Larry Bird csinálnak.
Amit õ csinált, az túl volt a sporton. Gladiátori
küzdelem volt, és Tyson számára olyan törvényei
voltak, amelyek elõhívták a legsötétebb
ösztönöket -- az elnyomottak dühét. Olyan vonás
volt ez, amelyet elfogadott, sõt üdvözölt magában
és másokban... õ volt az irgalmat nem ismerõ
harcos" (Berger, 1990, 203).
De még a bokszolók
között is különbségeket kell tennünk: egyesek
számára a boksz nagy komplexitású kéz/szem/láb-koordinációt
igénylõ manõverek bonyolult sorozata (rögtön
eszünkbe jut a Muhammad Ali-féle “lebegj, mint a pillangó,
és szúrj, mint a méh"), mások pedig -- a kemény
öklû harcosok -- azt a képességet tartják
a legfõbbnek, hogy több fájdalmat okozzanak és
viseljenek el, mint az ellenfelük. Tysont ugyan nem ejtették
a fejére, de védjegye, ahogy jelentõs teljesítményeibõl
kitûnik, mégis a meccs elején való gyilkos kiütés
volt. Tyson minden jel szerint azzal az utóbbi felfogással
azonosult, amely a bokszot büntetésre és rombolásra
szóló jogosítványnak tekinti. “[[Otilde]] volt
a totális romboló. Nemcsak hogy kitanulta a felnõtt
férfiak megverésének alfáját és
ómegáját, de õseredeti szenvedéllyel
és gyönyörrel tette a dolgát. Még 1986 februárjában,
miután hat menetben megállította Jesse Fergusont és
elõször jelent meg a helyi tévén, félmosollyal
azt mondta az újságíróknak: >>A negyedik menetben
megláttam a rést ahhoz a felütéshez. Mindig az
orruk hegyén próbálom elkapni õket, hogy bevágjam
a csontot az agyukba<<" (Berger, 1990, 125).
Végül szólnunk
kell arról, hogy a boksz olyan sport, ahol az osztály- és
faji viszonyok nagyon hangsúlyosak: nézõi lehetnek
gazdag fehérek, de a szereplõk mind a társadalom legszegényebb
rétegeibõl valók. Az olyan gettóbeli szegény
fekete férfinak, mint Tyson, tökéletes gyógyírt
kínált a társadalmi gyengeségre: azt a kilátást,
hogy a leggazdagabb sportoló lehet belõle, ha bebizonyítja,
hogy õ a legkeményebb. Nincs mit csodálkozni hát,
hogy Tyson kikönyörögte, hogy Bobby Stewart bokszolni tanítsa
abban az isten háta mögötti javítóintézetben.
Kevésbé világos,
hogyan színezik egymást a hatalmi viszonyok és a szupersztárság
kontextusai, de tehetünk néhány megfigyelést.
Mindenekelõtt valószínûleg igaz, hogy a nemek
közti viszonyokból adódóan férfiaktól
elfogadhatóbbnak számít, ha felforgatóan viselkednek
és kilengéseket követnek el, mint nõktõl.
Valóban, a rockipar sokáig lényegében férfikaland
volt, amelyet maszkulin fantáziák fûtöttek. A
kétnemû ifjúsági kultuszok, mint például
a punk feltûnése, és ismét csak a feminizmus
általános hatása nyitott teret Madonna és a
nõi zenekarok elõtt, és tette lehetõvé,
hogy a kontextuson belül autentikus szubjektummá váljanak;
de a nõiség továbbra is uralkodó normái
miatt a lázadás a nõi szupersztárok számára
-- akiknek a pozíciója természetesen minden szempontból
gyengébb -- nehezebben vállalható út. A mértéktelenség
képzete, az, hogy valaki a dolgokat a végsõ határig,
sõt azon túlra is elviszi, majdhogynem azonos azokkal a tulajdonságokkal,
amelyeket általánosságban férfias értékeknek
szokás tekinteni: a kockázatvállalással, vagy
a végsõ értékek értékével,
tudniillik a transzcendenciával (Cameron és Frazer, 1987;
Morgan, 1989). Másodszor, mint korábban felvetettem, a mértéktelenség-kontextusnak
különös vonzereje lehet azok számára, akik
a nélkülözésbõl indultak. Természetesen
a szórakoztatóiparból elég példát
lehet erre hozni. Ami a faji hovatartozást illeti, úgy tûnik,
hogy a fekete szupersztárok számára mindkét
irány bírhat vonzerõvel: az is, hogy jófiúként
útlevélül használják a szupersztárságot
ahhoz, hogy az uralkodó fehér kultúra befogadja õket
(a bokszban Joe Louis lehetne a példa, akire azt szokták
mondani, hogy “becsületére válik a fajtájának"
[Astor 1974]); és az ellenkezõ irányba is törekedhetnek,
hogy szétrombolva a tekintélyeket “gõgös" feketék
legyenek, vagy mértéktelenek, hivalkodva mértéktelen
gazdagságukkal, amilyen feketéknek nem szokott lenni; vagy
mindkettõt tegyék egyszerre.
A bokszvilágban Jack Johnson,
minden idõk legelsõ fekete nehézsúlyú
világbajnoka (akinek gyõzelmét faji zavargások
követték Amerika számos városában) volt
az archetipikus “mértéktelen tekintélyromboló":
“elvetemült nigger", aki sorozatban vette feleségül a
fehér nõket, amikor fekete férfiakat még jóval
kevesebbért meglincseltek, és aki derûsen és
nyilvánosan élvezte (fitogtatta) a gazdagságát
(Gilmore, 1975). Az elvetemült nigger a tekintélyrombolás/mértéktelenség-kontextusok
etnikai variánsa: sem egyik, sem másik, de mindkettõbõl
merít. Ezt az uralkodó kultúra tagjai által
sértésként használt kifejezést sok fiatal
fekete férfi büszkén viseli. Noha Tyson nem egyszerûen
majmolta Johnsont, és a mértéktelenség-kontextus
sem csábíthatta az edzés támasztotta követelmények
miatt, természetesen tisztában volt Johnson helyével
a boksztörténelemben, mivel sokat nézett régi
meccsfilmeket, és “elálmélkodott" Johnson “virtuskodásán"
(Illingworth, 1992, 55); és amikor nem mérkõzésre
edzett éppen, jócskán van rá bizonyíték,
hogy szerette újonnan talált gazdagsága és
státusa gyümölcseit leszaggatni. Tyson számára
a dúskálás konkrétan nõket jelentett.
Korábban tárgyaltuk
a szexualitás három kontextusát, és azt is,
hogyan vonatkoznak ezek a nemekre. Ezt nem ismétlem itt meg, hacsak
azért nem, hogy emlékeztessem az olvasót, hogy egyiküknek
-- a “hím nemi ösztön" kontextusnak -- definíció
szerint csak hímnemû alanya lehet, ami még inkább
igaz annak “mértéktelen" variánsára, a “nagy
kan" kontextusra. Ha ennek a “mértéktelenség" kontextussal
való rokonságát tekintjük, nem meglepõ,
hogy a férfi szupersztárokat, noha semmiképpen nem
csak õket, gyakran találjuk ennek rabságában,
készséges rajongók mindig rendelkezésre álló
csapatától körülvéve. A fekete férfiak
szemében a “nagy kan" kontextus elég sokrétû
jelentõséggel bír, hiszen a faji elnyomás egyik
megnyilvánulásaként a feketeséget a testi,
az érzelmi és a természeti fogalmaiban szokás
definiálni (“átengedve" nekik a sportot, a szórakoztatást
és a szexualitást), annak érdekében, hogy az
értelem és a civilizáció régiói
felett a fehérek biztosíthassák monopóliumukat.
Így a kontextus hátrányos, amennyiben a feketéket
a természet és a test szférájába zárja
be, de kedvezõ is, hiszen a nõknél aratott “siker"
a férfiasság jelentõs mércéje.
Akár fekete szuperkannak
látta magát Tyson, akit a hím nemi ösztön
kontextus “hajt", akár egyszerûen tékozlásra
jogosult szupersztárnak, az életrajzok tele vannak a szexuális
étvágyáról és az ebbõl származó
bajokról szóló történetekkel. Lehet, hogy
a huszonnégy prostituálttal eltöltött csoportszexes
este olyasmi, amit minden fiatal férfi, akinek ablakon kidobni való
pénze van, szeretne (Torres, 1989, 121); az is lehet, hogy szexuális
zaklatási afférjai, hogy például a nõi
parkolóõrt lefogta és csókot követelt
tõle, olyan fiatal férfi cselekedetei, akinek grandiózus
képzetei vannak a hírességével járó
jogokról (Heller, 1989, 165). Az is lehet, hogy bár nyilvánvaló
élvezettel okozott fájdalmat a szexben, ez mindig közös
megegyezésen alapult (Torres, 1989, 114), mégis, a Tyson
szexualitásáról kirajzolódó kép
mindent egybevetve az agresszíven gyakorolt férfivágyat
mutatja meghatározónak. Egyenes út vezet innen az
alkalmi partner megerõszakolásához, ahogy ez végül
Tysonnal is történt.
A fentiekbõl, reményeim
szerint, az tûnik ki, hogy Tyson valamennyi fontos kontextuson belül
mindig az elérhetõ legférfiasabb pozíciót
foglalja el: a gettóban “nehézfiú", a bokszringben
az abszolút gyõzni akarás vezeti, a ringen kívül
mértéktelenül kihasználja szupersztár-helyzetét,
kiváltképp a szexualitás terén, ahol a “nagy
kan" kontextus van túlsúlyban. Olyan férfi portréja
bontakozik ki elõttünk -- és ez keltette fel érdeklõdésemet
a téma iránt --, aki a kapható legkeményebb
kontextussal azonosul életének minden porondján: olyasvalakinek
a története ez, aki valóban keményebb bárki
másnál. Ha Tyson eredeti társadalmi helyzetét
tekintjük -- szegény volt, fekete, a társadalmi felemelkedés
vajmi kevés reményével --, ezek a kontextusválasztások
nem is meglepõek, hiszen részben lehetõségeinek
függvényei: a létezõ osztály-, faji és
nemi hatalmi viszonyok hatásai, amint már fentebb jeleztem,
gondoskodnak róla, hogy a szegény gettógyerekeknek
egész közvetlenül kelljen szembesülniük a nehézfiú-kontextussal
(Tyson például választhatott, hogy õ terrorizál
másokat, vagy õt terrorizálják), míg
a védettebb kertvárosi környezetbõl származó
fiúk nem szembesülnek ilyen éles választási
kényszerrel (többféle kontextus áll rendelkezésükre).
És hasonlóképpen, az ökölvívás
egyike a kevés alternatívának, amit a gettó
a kábítószer, a bûnözés és
a börtön helyett felkínál. De ez csak egy része
a történetnek, mivel, ha csak ennyi volna, Tyson még
mindig a csúcson lenne, és élvezné az ökölvívás
története két legdühödtebb öklének
gyümölcseit, ahelyett, hogy ismét a börtönben
senyvedne, ott, ahol kezdte. Más szavakkal az az elképzelés,
hogy választásaink a lehetõségekre vezethetõk
vissza, nem tudja megmagyarázni, hogy amikor a lehetõségek
korlátlanok, mint a sikeres Tyson esetében, miért
lép valaki (nemcsak õ) az önpusztítás
és nem az önmegvalósítás útjára.
Hogy visszatérjünk kiindulópontunkhoz, hogyan “játszunk
össze elnyomóinkkal"? Ennek tökéletes megértéséhez
a vágy szeszélyeinek is figyelmet kell szentelnünk.
A zsurnalisztikus közhely szerint “kiveheted az embert a gettóból,
de nem veheted ki a gettót az emberbõl". Ezt használták
közönségesen Tyson önromboló viselkedésének
magyarázatára. Ez a magyarázat sok tekintetben nem
kielégítõ, nem utolsósorban azért nem,
mert teljességgel nyitva hagyja annak kérdését,
hogy vajon miért is van ez így, mégis megvan az az
erénye, hogy rámutat a viselkedésváltoztatás
nehézségére. Ebben a tekintetben hasonlít a
pszichoanalitikus elméletalkotás egyik alapvetõ belátására.
A következõ részben szeretném ennek az elméletnek
a segítségével megmagyarázni annak a vágynak
a természetét, amely Tysont a “kemény", és
végül önpusztító kontextusok választására
késztette.
Szorongás, identifikáció
és kritikus pillanatok:
feltáró pszihodinamikus
áttekintés Tyson választásairól
Ismét utalnom kell egy korábbi
cikkre (Jefferson, sajtó alatt), ha részletesen és
bizonyításokkal együtt szeretnék látni
ezt a hangsúlyozottan társadalmi magyarázatot, amely
pszichoanalitikus fogalmak, valamint a hatalom és a kontextus fogalmainak
integrációjaként jött létre. Itt csak
emlékeztetõt kínálhatok fel egyes pszichoanalitikus
kulcsfogalmakról: a hasításról, a projekcióról,
a szorongásról és a vágyról. A hasítás
és a projekció fogalmait Melanie Klein munkájából
merítettem (Mitchell, szerk., 1986). [[Otilde]] ezeket korai elhárító
mechanizmusoknak tekintette, amelyek még jóval az ödipális
krízis kezdete elõtt alakulnak ki, tehát mielõtt
az elfojtás, a freudi elmélet lényegi elhárító
mechanizmusa mûködésbe lépne. A hasítás
lényegében azt jelenti, hogy az én megtagadja és
lehasítja önmaga “rossz" részeit, vagy egy tárgyat
(azaz személyt) oszt fel jó és rossz részekre,
a projekció pedig egy objektet ruház fel az én elutasított,
lehasított érzéseivel. Legegyszerûbb jelentése
ennek az, hogy nehéz vagy fájdalmas érzéseinkkel
úgy tudunk legkorábban megbirkózni, hogy kivetítjük
õket valaki másra.
Klein azt gondolta, hogy a szorongás
velünk született, az emberi természetet megalapozó
élet- és halálösztönök közötti
állandó harc eredménye. Ebben a tekintetben követte
a freudi ortodoxiát. De a szorongás társas terminusokban
is konceptualizálható, ha az egyén azon érzéseit
fogjuk fel szorongásnak, amelyek olyan társas szituációkban
lépnek fel, ahol sebezhetõnek vagy kiszolgáltatottnak
érzi magát, de ettõl nem vész el a szorongás
individuális jellege: a szorongáskeltõ helyzetek az
egyén sajátos élettörténetének
függvényei. A szorongásnak ez a koncepciója vezet
ahhoz a gondolathoz, hogy az ember a kontextust, amellyel azonosul, úgy
választja ki, hogy megvédje magát az erõtlenség
és a sebezhetõség érzéseitõl,
a szorongáskeltõ kontextusok pedig hasítás
és projekció tárgyává válnak.
Ez azt jelenti, hogy az emberi identitást felépítõ
kontextusválasztások alapvetõ hajtóereje a
szorongás. Ez válik a gyakorlatban a vágy alapjává
is. Hadd tegyem most ezt az egészet kézzelfoghatóbbá,
azon keresztül, hogy hogyan kezelte Tyson a szorongásait a
“kritikus pillanatokban".
A fiatal Tysont, aki félénk,
szelíd és pösze volt, kis tündérfiúcskának
csúfolták, és kegyetlenül bántak vele
a gyengeség e jeleiért. Az ilyen megfélemlítés
nyilván szorongással töltötte el. Végül
visszavágott, és csatlakozott a “ragadozókhoz". Ez
minden bizonnyal döntõ pillanat volt. A kontextusok fogalmaiban
ez lehetett a keményfiú-kontextussal való pozitív
azonosulás pillanata, egy olyan pozícióval való
azonosulásé, amelyet a kis tündérfiúcska
biztos nagyon nehezen tudott magáévá tenni. Azt is
feltételezhetjük, hogy egy ilyen azonosulás révén
kevésbé érezte magát erõtlennek, sebezhetõnek.
Felfogásom szerint ez motiválta a kontextusválasztást.
De mi lett a kis tündérfiúcskával? Azt hiszem,
sorsa a lehasítás lett, és az új áldozatokra
projiciálódott, akiknek azután gyûlölet
járt azon rossz, gyenge részek birtoklásáért
(így tehát jogosan lettek áldozatok), amelyek már
olyan fájdalmassá váltak Tysonnak, hogy képtelen
volt önmagában megtartani õket. Ez a durvaság
és a vele járó bûnözés Tysont a
gettóból a javítóintézetbe, és
-- feltételezhetjük -- új szorongások közé
juttatta. De ahelyett, hogy a sajátjának fogadta volna el
ezeket, a hasítás folytatódására következtethetünk,
lévén, hogy egyre hírhedtebb visszaesõ bûnözõ
lett belõle.
Aztán, már megrögzött
bûnözõként, elhatározta, hogy bokszolni
akar tanulni. A boksz egyik kontextusa, mint korábban láttuk,
a “keményfiú"-kontextus, csak még erõteljeseb
változatban: az a törekvés, hogy újra és
újra bebizonyítsd, te vagy a legkeményebb. Nem te
és a bandád, hanem egyedül te magad. Akár a szorongás
tartós kordában tartásának vágya vezérelte
ezt az azonosulást a boksszal, akár nem, annyi bizonyos,
hogy ahhoz, hogy valaki bokszolóként sikeres legyen, meg
kell tanulnia uralkodni a félelmen. Cus D'Amato az ifjú Tyson
egyik legfontosabb feladatának látta, hogy ezt megtanulja.
Megható feljegyzések szólnak arról, milyen
fájdalmasan tanulta meg Tyson ezt a leckét (Illingworth,
1992, 44-45). Az ilyen tanulás kulcsa ismét csak a hasítás
és a projekció: a te félelmed az ellenfeled félelmévé
válik. Milyen helye marad a kis tündérfiúnak
a totális rombolóban, a legyõzhetetlen Vas Mike-ban?
A fiatal Tyson bokszolóként
egyre nagyobb elismerésnek örvendett, ám egyúttal
újabb szorongásokkal kellett szembenéznie: egyrészt
D'Amato boksziskolájába költözött Catskills
túlnyomórészt fehér kertvárosába.
Másrészt nem tudta, hogyan boldoguljon a lányokkal.
A szorongást féken lehet tartani a ringen belül, ahol
mindig új erõt ad a siker, de a ringen kívül
ugyanaz az iskolázatlan fekete gyerekember maradt még mindig.
Ha a fehér kertvárosi élet problémáját
részben meg is oldotta az edzéssel töltött idõ
(bár a többi nyolc fiú D'Amato boksziskolájában
valószínûleg mind fehér volt, Illingworth, 1992,
34), meg az idõnkénti kiruccanások régi brownsville-i
törzstanyáira, a szexualitás -- tehát Tyson esetében
a lányok -- problémája nem volt elkerülhetõ.
Amikor Tyson megosztotta a félelmeit Cussal, D'Amato azt mondta
neki, hogy ha egyszer bajnok lesz, alig tudja majd levakarni magáról
a lányokat. És igaza is lett, mert a siker birtokában
Tyson soha nem szenvedett hiányt nõi társaságban,
még ha néha vennie vagy rabolnia kellett is õket.
Meghitt szexuális viszonyba
belépni erõsen szorongáskeltõ, fõleg
fiatal és éretlen embereknek. Hogy jó esélye
legyen valakinek a sikerre, ahhoz éppen az kell, ami a szorongást
okozza: kimutatni a sebezhetõséget. Ennek eredményeképp
persze sokan, fõleg fiatal férfiak, úgy bánnak
el a szorongással, hogy voltaképpen tartózkodnak a
viszonytól mint viszonytól. Jelentését a puszta
nemiségre redukálják. Intimitás- és
függõségigényüket lehasítják
és kivetítik a nõi partnerre, akiben mindez mint gyengeség
megvetetté válik. Õk maguk csak nemi vágyaikat
akarják kielégíteni vagy csábítói
hírnevüket öregbíteni. Ahol ezek a tendenciák
intézményesülnek, gazdag vagy híres férfiaknál
például, akik tetszõleges mennyiségû
nõt tudnak venni vagy vonzani, ott soha nem kerül sor arra,
hogy konfrontálódni kelljen a gyengeségnek egy igazi
szerelmi kapcsolat kiszolgáltatottságában ébredõ
érzésével. Lehet halogatni mindaddig, amíg
a nõutánpótlás tart. Tyson esetében
mégis eljött a pillanat, amikor intimebb és tartósabb
viszonyra vágyott, Givensszel, azzal a nõvel, akit el is
vett. Semmi kétség, hogy a sebezhetõség, amit
ebben a kapcsolatban érzett, szorongással töltötte
el. Givens szerint megpróbálta elviselni, noha -- amint ezen
nem is lehet csodálkozni -- semmi tehetsége nem volt hozzá
(Berger, 1990, 236). Így hát végül az erõszakhoz
folyamodott, amit értelmezhetünk akár az én (self)
lehasított és kivetített részei elleni támadásként
is.
6
Semmi kétség, hogy
házasságának csõdje, és a menedzsercsapata
felének halálát követõ perlekedések
nagyon megnehezítették az életét. Úgy
tûnik, hogy erre a mértéktelenség-kontextussal
való fokozottabb azonosulással reagált, amely kontextusban
a nõk mindig fõszerepet játszottak. Más szavakkal,
szorongását defenzíven kezelte. Ez tette ismét
lehetõvé, hogy eltávolítsa azt magától.
Ez alatt a nem túl vidám idõszak alatt történt,
hogy Tysont törvény elé állították
és bûnösnek találták nemi erõszak,
személyes szabadság korlátozása és deviáns
szexuális magatartás vádjában.
A fenti vázlat azt kísérelte
meg bemutatni, mi késztette Tysont a kritikus pillanatokban mindig
arra, hogy a rendelkezésére álló legkeményebb
kontextussal azonosuljon. Pontosan azért volt törvényszerû,
hogy a választások e sorozata önpusztítónak
bizonyuljon, mert arra épült, hogy Tyson éppen azt a
részét -- a kis tündérfiúcskát
-- rombolja le magában, folytonos hasítás és
projekció révén, amely megmenthette volna. El kell
ismernünk a sebezhetõséget önmagunkban. Ez az elõfeltétele
annak, hogy átérezzük egy másik ember sebezhetõségét.
De akit szakszerûen kiképeztek arra, hogy legyûrje szorongásait,
akit mesésen jutalmaztak mint totális rombolót és
kíméletlenül reklámoztak mint legyõzhetetlen
férfiszörnyet, annak a gyengeség beismerése folyvást
egyre nehezebbé vált az élet bármely területén.
Mindezek hatásaként elsorvadt empátiás készsége.
Pedig bármi egyébnél inkább ez a képesség
a szükséges ellenmérge annak az erõszakos szexualitásnak,
amelynek végül bizonyítania kellett Vas Mike tragikusan
valódi gyengeségét.
ASTOR, G.
1974.
“...And a Credit
to his Race". The Hard Life and Times of Joseph Louis Barrow, a.k.a. Joe
Lewis.
New York, Saturday Review Press, E. P. Dutton and Co.
BERGER, P.
1990.
Blood Season.
London, Queen Anne Press.
BROWNMILLER, S.
Waverley Place.
CAMPBELL, B.
1993. Goliath:
Britain's
Dangerous Places.
London, Methuen.
CAMERON, D.-FRAZER, E.
1987.
The
Lust to Kill. A Feminist Investigation of Sexual Murder.
Cambridge,
Polity.
COHEN, P.
1986.
Rethinking the
Youth Question.
Working Paper 3. London, Post 16 Education Centre and
Youth and Policy.
GILMORE, A. T.
1975.
Bad Nigger!
The National Impact of Jack Johnson.
Port Washington, NY, National
University Publications Kennikat Press.
GUTTERIDGE, R.-GILLER, N.
1987.
Mike Tyson. For Whom the Bell Tolls.
London, Star.
HELLER, P.
1989.
Tyson. In and
Out of the Ring.
London, Robson.
HOLLOWAY, W.
1989.
Subjectivity
and Method in Psychology. Gender, Meaning and Science.
London, Sage.
ILLINGWORTH, M.
1992.
Mike Tyson.
Money, Myth and Betrayal.
London, Grafton.
JEFFERSON, T.
sajtó alatt.
“Theorising Masculine Subjectivity". In: Stanko, E.-Newburn, T. (eds):
Just Boys Doing Business? Men, Masculinity and Crime.
London, Routledge.
KUNDERA, M.
1994.
A lét
elviselhetetlen könnyûsége,
Budapest, Európa.
MAJORS, R.
1989. “Cool Pose: The
Proud Signature of Black Survival". In: Kimmel, M. S.-Messner, M. A. (eds.):
Men's Lives.
New York, Macmillan, 83-87. old.
MITCHELL, J.
(ed.) 1986.
The
Selected Melanie Klein.
Harmondsworth, Penguin.
MORGAN, R.
1989
The Demon Lover.
London, Methuen.
TORRES, J.
1989
The Inside Story
of Mike Tyson.
London, Star.
* Az írás eredeti címe: “>>Tougher than the rest<<: Mike Tyson and the destructive desires of masculinity". In: Merlin Mac and Ghail (eds.): Understanding Masculinities. Open University Press, megjelenés alatt.
1 Az én (self), identitás és szubjektivitás kifejezések különbözõ jelentéseinek hasznos áttekintését adja Holloway, 1989, 25. old. Cikkemben azonban felcserélhetõ fogalmakként használom a self-identitás és a szubjektivitás kifejezéseket.
2 Tisztában vagyok vele, hogy az életrajzok hasonlóságának az a tendencia is oka lehet, hogy jól ismert történeteket ismételnek anélkül, hogy ellenõrizték volna õket, és ezzel inkább mítoszokat erõsítenek, mint igazolnak bármit is. Ez a veszély nagyon is valódi olyasvalaki esetében, aki olyannyira tárgya a média figyelmének és agyonreklámozásának, mint Tyson. Kutatásaimnak ebben a fázisában mégis teljes egészében a létezõ beszámolókra hagyatkozom.
3 Nem egyeznek a források Tyson termetét illetõen életének ebben a szakaszában. Illingworth azt állítja, hogy “nagyobb volt, mint a vele egykorú gyerekek általában, de rendkívül passzív" (1992, 4); valószínûleg a hétéves Tysonról beszél. Heller viszont azt mondja, hogy “a korához képest kicsi volt", és így “könnyû préda e nagyvárosi dzsungel ragadozóinak" (1989, 20), Tyson itt kilencévesnek tûnik.
4 Létezik a férfiaknak egy csoportja, akiket patriarchális kenyérkeresõknek nevezek, akik erõs családfenntartói identitással rendelkeznek, és akiket, úgy gondolom, egyenlõen kötelez a birtoklási kontextus. Életüket még megfelelõen dokumentálni kell.
5 Bár volt szó korábban a “hûvös távolságtartás" (cool pose) kontextusáról, semmi bizonyítékot nem találtam arra, hogy Tyson magáénak vallotta volna ezt. Minden bizonyíték egy kemény bûnözõ-képpel való viszonylag töretlen azonosulás útját mutatja.
6 Tyson és Givens viszonyának tényeit nehéz kibogozni: voltak, akik Givenst egy kiszámíthatatlan és brutális férfi áldozatának látták. Mások kevésbé tartották feddhetetlennek, inkább számító, manipulatív “aranyásónak" (Heller, 1989, 282-285). Mindkét változatra utalnak bizonyítékok, sõt továbbiakra is, amelyek az egész sajnálatos viszonyt, amelyet nagyon kusza indítékok bonyolítanak és szaggatnak, minden oldalról áttekinthetetlenné teszik. (Berger, 1990, 260-285, Illingworth, 1992, 271-294).
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu