Stummer
Andrea
Gondolatok
“A tulajdonságok nélküli ember” Schärer-féle
értelmezésérõl
Ha egy német egyetemi könyvtárban
sétálgatva megállunk a Robert Musilról szóló
szakirodalom végtelenbe veszõ polcai elõtt, és
találomra leemelünk egyet az ott sorakozó kötetek
közül, akkor ¾ kis túlzással ¾ biztosra
vehetjük, hogy rábukkanunk benne Musil mûveinek, gondolatainak
pszichológiai szempontú értelmezésére.
Vajon miért olyan kelendõ ez az olvasat? S vajon a pszichológiai
interpretáció nem elfedés-e akkor, amikor, épp
ellenkezõleg, feltárásnak tekinti magát? Egy
szemléletmód, egy beállítódás
alappilléreinek körüljárására annak
“szélsõséges” képviselõje tûnik
a legalkalmasabbnak, az, aki sarkosabb, határozottabb megállapításaival
végigviszi a többiek által csak odavetett kijelentéséket.
Hans-Rudolf Schärer Narzissmus und Utopismus címû munkája
ez a következetes “szélsõség” (Schärer,1990).
Robert Musil és a pszichológia
kapcsolata egy viszonylag rövid lélegzetû, Musil egyetemi
évei alatt szövõdõ románc után
radikális szakítással végzõdött.
Nem lett belõle életre szóló kaland, miként
a filozófiával való találkozásából
sem, ahogy pedig a Machról írott doktori disszertáció
után várható lett volna. Musil pedig halálosan
komolyan vette kritikus szakításait. Halálosan komolyan,
hiszen az életét tette fel rá: író lett.
Ha a mûveit pszichologizáló szépirodalomnak
tekintõ, hõseit pszichológiai elméletekkel
magyarázó kritikusai kicsit elidõztek volna az élettörténet
eme fordulópontja mellett és megkísérelték
volna megérteni annak miértjét, akkor Musil védekezését
sem értették volna makacs dacoskodásként félre.
A Törless írója mûve megjelenésének
pillanatától fogva ismételgeti türelmesen a látszólagos
érintkezési pontok mögött megbújó
szemléleti alapkülönbözõségek, sõt
ellentétek okait és mibenlétét, mindhiába.
Pedig csak azt a döntést kellett volna megérteni, azt
a második újraválasztást (az elsõ a
frissen végzett mérnöké a humán tudományok
mellett). Nem azért mondott búcsút a könnyen
kínálkozó egyetemi karriernek, mert fantáziája,
közlésvágya más, nem tudományos formát
diktált. Nem a történetmesélés lehetõsége
vonzotta, hanem az emberi egzisztencia, a “benne-lét” minél
hiánytalanabb ki- és betöltésének esélyei.
“A feladat - olvashatjuk az író hivatásáról szóló esszéjében - mindig új megoldások, összefüggések, konstellációk, variációk felfedezése, az események menetére prototípusok felállítása, laza minták kialakítása arra, hogyan lehet Ember az ember, a belsõ ember kitalálása” (Musil, 1948., VIII. kötet, 1029.).
Az irodalmat éppen a pszichológia
(és a filozófia) ellenében választotta. Az
egzisztenciális, lét-, és történeti kérdések
elkülöníthetetlen együttjátszását,
a megismételhetetlen és az idõn, téren kívüli
misztikum egyszeriben megnyilvánuló együttbujkálását.
S akinek ez a hangulatból, élménybõl, gondolatból
¾ és talán legkevésbé ¾ cselekvésbõl
fonódó, a “hogyan élünk, hogyan éljünk”
kétségeivel terhelt halandóság a sorsa, az
nagyon jól meg van elméleti sablonok, igazolatlan túláltalánosítások,
eltárgyiasítás ¾ vagyis pszichológia
nélkül. A pszichológiát elmarasztaló musili
érvek akár Heidegger tollából is származhattak
volna, de Musil kritikájából nem következtetés,
nem filozófia, hanem döntés, irodalom sarjad. Suhanó
mozgás a feszes meggyökerezettség ellenében.
A tulajdonságok nélküli
ember egyik jelenetében Ulrich, Walter, Clarisse és Meingast
az ablakból figyelik egy magamutogató férfi “akcióját”.
“A változás, gondolta, abban a pillanatban, amikor a kerítés átlépése megtörténik, olyan teljes lehet, hogy részleteiben nyilván le sem írható. És, akárha ideillõ hasonlat lenne ez is, nyomban valami énekes jutott az eszébe, aki, mondjuk , épp az imént evett s ivott, de most a zongorához lép, kezét összekulcsolja a hasán, szája dalra nyílik, s õ maga részben másvalaki már, részben mégis ugyanaz, aki volt. És Leinsdorf gróf õfõméltóságára, aki egyképp kapcsolódhat egy vallásos-etikai és egy bankvilági-elõítéletmentes áramkörbe, rá is gondolt Ulrich. Rabul ejtette, milyen tökéletes teljességgel zajlik le odabent ez a változás, melyet azután kint is igazol a világ reakciója: nem érdekelte, hogyan jut el odáig pszichológiailag ez az ember ott lent (kiemelés tõlem), kényszerítõ erõvel el kellett képzelnie azonban, ahogy a feje fokozatosan megtelik feszültséggel, mint egy ballon, amelybe gázt eresztenek, valószínûleg napokon át, szüntelen, de akkor még kötelek nyûgözik a földhöz, míg azután egy nem hallható parancs, valami véletlen ok vagy egyszerûen a meghatározott idõ lejárta, mely bármibõl okot csinál, ami akad, el nem oldozza a kötelékeket, hogy a fej, immár semmivel sem kötõdve az emberi világhoz, a természetellenesség üresében lebegjen” (Musil, 1977, II. kötet, 169.).
Az út magyarázata helyett
az állapot értése. Törvények, tételek
helyett hasonlatok. Megismerési helyett megértési
vágy.
Hans-Rudolf Schärer Musil kortárs
kritikusaihoz hasonlóan igencsak megörvendhetett, amikor rátalált
arra a pszichológiai kalodára, amely mintha épp a
tulajdonságok nélküli emberre lett volna méretezve.
Interpretációja mégis figyelemre méltó,
ugyanis azon ritka kísérletek közé tartozik,
melyek egyáltalán továbbgondolkodásra késztetnek,
s akkor az már majdnem lényegtelen, hogy vele azonos, vagy
ellentétes irányba indulunk-e. A musili világ Schärer
építette börtöne korunk egyik mind elterjedtebbé
váló neurózisa, a nárcizmus. A történet
során világát egyre kisebb körre szûkítõ
nárcizmusával küszködik Ulrich, legalábbis
Schärer szerint ez a regény történeti sík
alatt szunnyadó magva. S Musil legnagyobb, úttörõ
érdemét éppen ennek a vívódó
kiútkeresésnek az ábrázolásában
látja, abban, hogy hamarabb reagált a huszadik század
talán legfontosabb patologikus jelenségére, mint a
tudomány, sõt, diagnózisa meglepõen pontos.
A pszichoanalitikus szemszögbõl
értelmezõ Schärernek természetesen a fõhõs
gyermekkorából kellett kiindulnia, s valóban, idézetek
sorával dokumentálhatta, hogy Ulrich korai élményei
különösen “termékeny” talajnak bizonyultak a nárcisztikus
személyiség kialakulásához. Az anya korai elvesztésével
az idealizáció “egészséges”, a késõbbiekben
párkapcsolatokra átforduló folyamata törést
szenvedett. Miután az apai személyiség az idealizációra
alkalmatlan, a kompenzáció tehát lehetetlen volt,
s az anyáról történõ leválás
folyamata elmaradt, az egybeolvadás archaikus vágya elevenen
élt tovább a gyermek formálódó személyiségében.
Ulrich további szocializációja
korunk új, a nárcisztikus problémák egyre szélesebb
körû elterjedéséért felelõs szocializációs
típusának feleltethetõ meg, melynek során és
eredményeképp a gyermeki tudattalanban konzerválódik
az archaikus anyakép és egy diffúz, omnipotenciára
törekvõ én-ideál teremtõdik. A félresiklott
szocializáció végkifejlete az a sérült
személyiség, akinek kielégülési vágya
nem reális tárgykapcsolatokra, hanem a méhen belüli
homeosztázis õsélményét õrzõ
nárcisztikus egyensúlyélményekre irányul,
aki elfojtja a felettes énje keltette bûntudatot, s akinek
nem sikerül azonosulnia a posztödipális szülõreprezentációkkal
- az ödipális konfliktus tehát nyitva marad. A nárcisztikus
személyiségzavar gyakoriságának szociálpszichológiai
okai is tettenérhetõk Ulrich sorsának alakulásában.
Az apa szerepe fokozatosan csökken a családtól távol
végzett munka és a válások miatt, aminek következményeként
a szocializáció elõterében már nem az
apával vívott tekintély konfliktusok állnak,
hanem az anyáról való leválás képtelenségébõl
fakadó problémák, az anya-gyermek szimbiotikus kapcsolatának
továbbélése a tudattalanban.
A “szülõ idealizációja
- leválás - új idealizációs tárgy
megtalálása” lett volna tehát az a normális
fejlõdési út, melyrõl nem lehet büntetlenül
letérni. Az egyetlen igaz utat elhagyó ember ellentmondásosan
hasadó, nárcisztikus személyiséggel fizet:
összefogó középpont híján gyenge,
a szétesés állandó fenyegetettségében
élõ énre egyfelõl, és az elõbbit
kompenzáló grandiózus, korlátlan vágyakkal
és önbizalommal teli énre másfelõl. A
társadalmi anómia még erõsíti is a nárcizmus
pozícióját, még egy további fenyegetõ
tényezõt jelent az egyébként is gyenge reális
én számára.
Ulrich kétségei, kérdései,
bizonytalan tapogatózásai, válaszkeresõ utópiái
épp úgy beilleszthetõk a nárcizmus ezen pszichológiai,
mint egy, a pszichológiaival vitatkozó egzisztenciális,
filozófiai értelmezési mód interpretációs
keretébe. A regényt olvasó látásmódja,
szellemi habitusa - így az enyém is -, persze eleve meghatározza,
melyik értelmezési, értési összefüggésben
helyezi el a musili sorokat. Nem kívánom elvitatni Schärer
“igazát”, s ennek, irodalmi mû befogadásáról
lévén szó, nem is lenne sok értelme. Mégis,
akár Musil saját, regényére és e mûvön
túlmutató szemléletmódjára vonatkozó
értelmezését tekintjük (“Igen, itt egy egész
életfilozófiát építettem fel” - írja
A tulajdonságok nélküli emberrõl a naplójában
[Musil, 1983, 929.]. Akár úgy közelítünk
Ulrichhoz, hogy a lehetséges legnagyobb önmérsékléssel
nem engedünk prekoncepcióinknak, ellenben hagyjuk a mûbõl
magából kibontakozni a kimondott értelmét,
mindkét esetben el kell vetnünk a nárcizmus sémájának
Ulrichra való alkalmazását. Nem okoz persze Schärernek
sok fejtörést, hogy miként védhetné meg
álláspontját, hiszen csak azt a régi, sokszor
felhangzó érvet kell segítségül hívnia,
amely szerint a kész mû önálló életet
él, s a benne elrejtett “üzenet” akkor is ott van, akkor is
hat, ha az alkotónak esze ágában sem volt azt “beleteremteni”,
vagy legalábbis tudatosan nem törekedett ilyenfajta üzenetre.
Ebben igaza van Schärernek, csakhogy Ulrich nárcisztikusan
torzult személyiséggé avatása ellen nem csak
Musiltól, vagy szigorúan a regénybõl meríthetünk
ellenérveket, sõt talán nem is azok a valóban
súllyal bírók. Ami engem az õ pszichológiai
interpretációjában valójában zavar,
az ennek az értelmezési módnak a pszichikai és
egzisztenciális viszonyára vonatkozó, önmaga
elõtt is tisztázatlan, implicit elõfeltevése.
Ezért a következõkben nem mennék végig
azon pontok mindegyikén, ahol a két (pszichológiai
és filozófiai) értési mód ütközik,
hiszen az egyes eltérések mögött, azokat tápláló
forrásként egy elvi konfrontáció húzódik,
hanem csak Ulrich személyiségének, szemléletmódjának
és vágyainak néhány olyan csomópontját
emelném ki, ahol a két interpretáció a leghatározottabban
ellentétes végkövetkeztetés felé halad.
Ulrich tulajdonságnélkülisége,
pontosabban a magát szilárd, önteremtõ egységnek
tudó én önbizonyosságának, a határozott
énérzésnek a hiánya nem más, mint az
én-világ viszonynál átfogóbb, a valóságot
mint valóságot érintõ szemléletmód,
a lehetõségérzék elágazása, énre
vonatkoztatása.
“Ha ... létezik valóságérzék ..., kell lennie olyasvalaminek is, amit lehetõségérzéknek nevezhetünk. Akiben ez él, nem mondja például: Itt ez vagy az történt, történik majd, kell történnie; hanem rájön: Itt valami történhetne, alkalmasint vagy okvetlen megtörténhet; s ha valamirõl azt hallja“ hogy épp úgy van, ahogy van, arra gondol: Nos, lehetne bizonyára másképp is. Tehát a lehetõségérzéket olyan képességként határozhatjuk meg, amelynek segítségével elgondolhatunk bármit, ami lehetne is éppen, és nem tartjuk fontosabbnak nála azt, ami éppen van” (Musil, 1977, I. kötet, 18.).
Musil nagyon jól tudta, hogy azok, akik csak valóságérzékkel rendelkeznek, akik tehát az épp-így-itt-most valóságát az egyetlen realitásként fogadják el, s egyetlen egészségesen életrevaló életstratégiának a hozzá való alkalmazkodást vagy a mértékletes reformját tartják; akik minél mélyebben bele kívánják növeszteni magukat és a többieket ebbe az épp-így sikeredettbe, csak hogy ki ne billenjünk belõle ¾ nos, ezek az emberek könnyed legyintéssel intézik el az õ lehetõségérzékkel felruházott hõsét:
“Ha dicsérni akarják, idealistának is nevezik az ily bolondot; akárhogy is, mindenképpen életgyengeségre célozgatnak, mely a valóságot vagy nem képes üstökön ragadni, vagy kényeskedve kitér elõle, a valóságérzék hiánya tehát tényleges fogyatékosságot jelent nála” (uo. 19.).
Schärer ítélete, mely Ulrich lehetõségérzékében csak tagadást, menekülést, félelmet, s e félelem megszépítõ racionalizálását, a nárcisztikus személyiség magamentési kísérletét látja, mellyel az megpróbál a szükségbõl erényt kovácsolni ¾ ez az ítélet a szemellenzõs valóságérzéké. Hiszen Musil és fõhõse azzal a belátással a tarsolyában, hogy az “itt és most” valóságának szentségét csak mi hazudjuk magunknak, nem menekülni kezd, nem valami elõl, hanem valami felé igyekszik.
“A lehetséges azonban nemcsak ideggyenge egyének álmodozásait öleli fel, hanem Isten fel nem serkent szándékait is” (uo.). “... hiszen a világ Isten folyamatos mûve, aki tudja jól: minden másképp is lehetne” (uo. 22.).
Szemléletünk egy bizonyos “töltése” önmagában még nem sokat mond, csak akkor minõsíthetjük, ha az irányát is ismerjük. Mint minden szellemi állásfoglalás, a lehetõségérzék is ambivalens potencialitásokat hordoz magában. Épp úgy szolgálhat a valóság elõli megfutamodás (ebben igaza van Schärernek), mint új valóságot teremtõ aktusok elvi támaszaként, s Musil esetében ez utóbbiról van szó (ezt nem látta, vagy nem akarta meglátni Schärer). Az az új valóság, amelynek vonzó távlata az egész regényen átível, mely Ulrich minden lépését motiválja attól az elsõ, sorsfordító döntésétõl kezdve, hogy egy évre szabadságoltatja magát korábbi életébõl: az egzakt élet valósága lenne.
“... esetleg megpróbálhatnánk
egzaktul élni ... Azt jelentené tehát ez körülbelül,
hogy hallgatunk ott, ahol nincs mondanivalónk; csak azt tesszük
meg, ami szükséges, ha egyebekben nincs különösebb
elintéznivalónk; és ami a legfontosabb, érzéketlenek
maradunk, ha nem támad fel bennünk a leírhatatlan érzés,
hogy ki kell tárni a karjainkat, és magasba emel bennünket
a teremtés árja! Megjegyezhetõ erre, hogy ennek következtében
lelki életünk nagy részét be kellene szüntetnünk,
de hát ez talán nem is lenne oly fájdalmas veszteség”
(Musil, 1977, I. kötet, 345.).
“A hétköznapi életben
nem motiváció szerint cselekszünk, hanem szükségszerûségbõl,
ok és okozat összefonódásából;
persze ebben az összefonódásban mindig van belõlünk
is valami, amiért szabadnak hihetjük magunkat. Ez az akaratszabadság
az embernek az a képessége, hogy szabadon teheti, amit önkéntelenül
akar. De a motivációnak semmi köze az akaráshoz;
a motiváció nem osztható kényszer és
szabadság ellentétére, mert itt a legmélyebb
kényszer hat, s a legmagasabb rendû szabadság érvényesül.
... A festõ, aki 'valamit' akart festeni, még ha 'egyéni
felfogásban' is, most 'magáértvalót' fest,
a lelke-üdvéért-valót fest, és csak ilyen
pillanatokban van valóban motívuma, egyebekben ezt csupán
elhitetni igyekszik magával” (Musil, 1977, III. kötet, 241.).
Azért idéztem ilyen hosszan Ulrichot, Musilt, mert azt hiszem, eme mondatok mellé már nem kell különösebb kommentár, hogy belássuk, mennyire semmi köze sincs az egzakt, a motivált élet musili utópiájának sem a felvilágosodás racionalizáló reményéhez, sem a regresszív feloldódástól való félelem racionalizálásához, mindahhoz, amivel Schärer meggyanúsította. Nem életünk öncélú racionalizálása csábította Musilt, s ezt a “vádat” életútja ismeretében nem is gondolhatja senki komolyan. Nem, az egzaktság csak eszköz ahhoz, hogy érzéseinket, morálunkat, élményeinket megfeleltessük annak, amit magukban ígérnek. Le kell hántanunk gondolatainkról, érzéseinkrõl, vágyainkról minden nem feltétlenül hozzá tartozót, minden esetlegességet, vagyis egzaktaknak kell lennünk ahhoz, hogy igazán érezzünk, hogy valóban arról gondolkodjunk, amirõl szeretnénk. A motivált, egzakt élet élésének esélyét pedig az a lehetõségérzék õrzi, mely a látszat mögé tekintve megtalálja az “itt-most-így” által elfedettet:
“Mértéktelenül túlbecsüljük a jelenbeliséget, a jelen érzését, azt, ami létezik; úgy értem, ahogy maga például itt van velem ebben a völgyben, mintha kosárba dugtak volna minket, és a pillanat fedele ránk csapódott szépen. Túlbecsüljük a dolgot. Megjegyezzük majd. És talán még egy év múlva is emlékezni fogunk rá, hogy itt álltunk. Ám az, ami valójában mozgat minket, legalábbis engem, az - óvatosan szólva; nem akarok magyarázatot vagy nevet keresni rá! - mindig bizonyos ellentétben áll az átélés e módjával. Háttérbe szorítja a jelen; mert ilyen módon nem lehet jelenvaló” (Musil, 1977, I. kötet, 407.).
Az én fenyegetettség-érzésének
musili összetettsége is egy pontba sûrûsödik,
egyszerûsödik Schärer interpretációs keretében.
Egyszerûen a nárcisztikus személyiségzavar tünete
lesz, s Ulrich ráépülõ filozófiája
csak egy nárcisztikus személyiség kísérlete
arra, hogy saját neurózisát történetivé,
ontológiaivá, egzisztenciálissá tágítsa.
A következõkben arra szorítkozom, hogy rekonstruáljam
Musil énvesztésrõl szóló gondolatait,
s aztán döntse el ki-ki maga, vajon jogos volt-e a schäreri
redukció, avagy hogy igazolja tézisét, megerõszakolta
Musil szellemét.
Musil a tulajdonságnélküliség,
az énvesztés veszélyét három egymásra
le nem fordítható, egymástól függetlenül
keletkezõ és ható forrásból eredezteti.
Az elsõ, legismertebb, ezerszer elemzett az elidegenedés
történeti folyamatának eredményeként elõálló
eltömegesedés. A második, immár nem történeti,
hanem egzisztenciális forrás az események, a környezet
énteremtõ képessége:
“... az embereket csak kevéssé,
külsõségesen érinti életvitelük,
illetve az élet, mely viszi õket” (Musil, 1977, I. kötet,
179.).
“Életük derekán
alapjában véve nagyon kevesen tudják már, hogyan
is jutottak el önmagukhoz, élvezeteikhez, világnézetükhöz,
hogyan jutottak feleségükhöz, jellemükhöz, hivatásukhoz
és sikereikhez; azt azonban érzik, hogy most már nem
sok minden változhat. Megállapíthatnánk továbbá,
hogy csalódás áldozatai mindannyian, hiszen sehol
sem lelhetjük elegendõ okát annak, hogy minden épp
úgy történt, ahogy történt; történhetett
volna másképp is; mert az eseményeket õk maguk
befolyásolhatták a legkevésbé, többnyire
mindenféle körülményektõl függtek ezek,
más egészen más emberek hangulatától,
életétõl, halálától, és
adott pillanatban legfeljebb csak feléjük sodródtak.
... Még sokkal furcsább azonban, hogy az emberek nagy többségének
fel sem tûnik a dolog; adoptálják az új jövevényt,
akinek élete beépült az õ életükbe,
élményei mintha az õ tulajdonságaik kifejezései
lennének, sorsa az õ érdemük vagy tragédiájuk”
(uo. 181.).
Az ebben az értelemben vett
tulajdonságnélküliség nem Ulrich, vagy a nárcisztikus
személyiségek sajátja. Tulajdonság nélküli
emberek vagyunk mindannyian, ha napjaink eseményeinek sodrására
bíztuk azt, akit teremtenünk kellett volna: magunkat. Az események
a maguk logikájának fonalára fûzõdnek,
s az egymásrakövetkezés kauzalitásával
lassan megfojtják az önteremtés valaha talán
még eleven vágyát.
Az énbizonytalanság
harmadik komponense az átélõ énre vonatkozik,
az önmagát az átélésben magánál
tudó személyre.
“Az az emlék, hogy (gyermekkorában - S. A.) megbüntették, ez a 'valami', amihez semmi köze nem volt immár, úgy jelent meg képzeletében, mintha gyermekkori cipõjét pillantaná meg a földön, amelyhez ugyancsak semmi köze... Ez a 'semmi-közöm-hozzá' is azt fejezte ki valamiképpen, hogy az ember élete során soha nincs jelen teljesen magában” (Musil, 1977, II. kötet, 51., kiemelés tõlem).
Ez a “soha” azért nem az utolsó szava Musilnak, hiszen az anderer Zustand misztikus élményének misztikuma éppen abban a mindennapi valóságunkból teljességgel hiányzó paradoxonban rejlik, hogy benne létezve egyszerre vagyunk jelen hiánytalanul az énben és a nem-énben.
“... ebben a világban nincs sem mérték, sem pontosság, sem cél, sem ok, jó és rossz egyszerûen megszûnnek... és minden ilyen vonatkozás helyére létünk dolgokkal és más élõlényekkel való áradó-apadó összefolyása lép. Olyan állapot, melyben a dolgok képe nem praktikus céllá, hanem szótlan élménnyé válik” (Musil, 1978, VIII. kötet, 1144.).
A “másik állapot” élményében megszûnik kint és bent, ez a valóság nem tud a másikról, a mindennapok objektumra és szubjektumra hasadásáról. A létezõk elkülönültségét felfüggesztõ létérzés misztikus, de egyszerû állapota mindenkinek felkínálkozik, aki csak nem keményíti meg magát.
“Misztika: Csak azt tanácsolhatom minden olvasónak: heveredj végig egy szép, vagy akár szeles napon is az erdõben, akkor mindent megtudsz magad” (Musil, 1977, III. kötet, 791.).
Schärer a lét szelíd
szeretetének musili “másik állapotában” is
egy nárcisztikusan motivált regressziót lát,
az anya-gyermek kapcsolat széttörésével elvesztett
édent visszavágyó sérült személyiség
valóság elõli megfutamodását. Kérdés,
vajon ugyanígy ítéli-e meg például a
Martin Buber gyûjteményes kötetében (Buber, 1984)
kitárulkozó ókori és középkori
misztikusok eksztatikus élményeit is? Bár a valódi
kérdés mégcsak nem is ez. Sõt mégcsak
nem is arról a közhellyé koptatott igazságról
van szó, mely szerint esetenként éppen a neurotikus,
a pszichésen sérült személyiség lehet
érzékeny olyan veszélyekre, melyekben mi “egészséges”
többiek is élünk, de amelyekrõl nem tudunk, vagy
amelyeket önvédelembõl elhazudunk magunk elõl.
Bár ez Schärerrel szemben is lehetséges ellenérvként
kínálkozik. Ulrich énbizonytalansága nem tekinthetõ-e
csak õszinte, a végsõkig következetes szembenézésnek
a mindannyiunk énjét fenyegetõ erõkkel? Vajon
Ulrich, Musil belátása, mely szerint sokkal inkább
az események, a körülmények teremtenek nekünk
tulajdonságokat, mint mi magunknak, nem érvényes-e
sokunkra? Hányan állíthatják magukról
nyugodt szívvel az ellenkezõjét? Vajon életünk
jelentõs részét nem énüres pillanatok
teszik-e ki? Úgy hiszem, nagyon önhitt normalitás az,
mely nem ismeri fel a neurózisban a maga szokásosnál
élesebb kontúrokkal kirajzolódó tükörképét.
De amint már jeleztem, nem
ez a schäreri interpretációval kapcsolatos rossz érzésem
legfontosabb forrása, hanem az a gesztus, amellyel a legkisebb kétely
nélkül azonnal pszichésnek nyilvánít és
pszichológiai sémába gyömöszöl egy
megértési, átélési módot, mihelyt
jellemzõi megfelelni látszanak egy pszichológiai eset
tüneteinek. Ezt az ítélkezési eljárást
két szempontból is elhamarkodottnak és végiggondolatlannak
tartom. Egyrészt, mert Musillal együtt hiszem, hogy a humán
szférában csak az induktív szemléletmód
juthat el a megértésig, hogy emberi viszonyainkra, kapcsolatainkra,
saját magunkra nem eröltethetünk olyan törvényeket,
melyek a személytõl, e törvények alanyától
függetlenül érvényesek. Vagyis például
attól, hogy Ulrich élményeinek, megértésének
mikéntje azonosnak látszik egy nárcisztikus személyiség
cselekvési, átélésbeli, megértési
aktusaival, még korántsem biztos, hogy valóban nárcisztikusan
sérült emberrel van dolgunk, hogy a történet valóban
róla szól. Ahogyan Musil Ulrich alakjában valóban
éppoly kevéssé akart egy pszichikai defektust, mint
egy követésre szánt mintát ábrázolni.
Ulrich nem “beteg” személyiség, de nem is “pozitív”
hõs, hanem “eszmealak”, akiben az Ember egzisztenciája ölt
testet. S ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy Musil mindenkinek,
mindennek lerója, ami neki jár: egyik szemével az
igazságra tekint (a valóság minden irányban
nyitott; az én teremtõdik és nem teremti magát;
oly kevéssé vagyunk jelen magunkban...), a másikkal
azonban a mindennapok élni-tudás kényszerére
figyel, arra, hogy mégiscsak döntenünk kell, hogy a praktikum
szférájának énteremtõ és énhiányos
órái elkerülhetetlen realitások - s végül
e két optikából áll össze az egyetlen,
összetett kép. Nem élhetünk meggyõzõdés
nélkül, miközben tudnunk kell, hogy annak igazsága
nagyon is feltételes. Nem egzisztálhatunk folyamatosan a
“másik állapot” misztikus tökéletességében,
de nélküle sem...
Annak, hogy Schärer félreértette
Musilt, hogy pszichikainak tekintette az egzisztenciálist, van egy,
a pszichológiát állandóan kísértõ
túláltalánosításnál konkrétabb,
kimondottan Musilt érintõ oka is. Musilt még az õt
személyesen ismerõk közül is sokan úgy jellemezték,
mint kivételesen racionális személyiséget.
Ezt a vélekedést veszi át Schärer is. Az elsõ
benyomás felületessége azonban csak igen ritkán
találja el a valóságot. S legkevésbé
akkor, ha Musilról van szó. Aki valóban rá
figyel, aki valóban õt hallgatja, és nem a maga prekoncepcióját
akarja kihallani belõle, az valami magányos, egészen
különös hang élményével lehet gazdagabb.
Musil úgy fonja egymásba racionális praktikum és
nem-racionális átélés szálait, hogy
eloldozhatatlanságukban a racionális megmenekül az önhitt
mindenhatóság-érzettõl, mert tud a másik
valóságról, ami nem õ; a nem-racionális
pedig megmenekül a tevékenység megölésétõl,
mert tud a saját korlátairól. Arról, hogy a
magát neki átadó én cselekedni kényszerül,
ami az õ valóságától idegen, s arról,
hogy csak ritka pillanatokra maradhat magára az énnel. Ész,
megfontolás pedig még soha nem alkotott ilyesfajta belátást.
Nem véletlenül. A “másik valóság” misztikuma
élmény, s nem racionális folyamat eredménye.
Aki alkata folytán egyetlen valóságba záródott,
vagy aki félelembõl abba zárta magát, az soha
nem talál el a létélményig ¾ vágjon
neki bármily éles rációval is az oda vezetõ
útnak. Nem ítélem el ezeket az embereket, ahogy Musil
sem tette, ahogy õ is gyengéd megértéssel ábrázolta
az egy-valóságra szabott Tuzzit. Nincs is semmi jogom az
ítélkezésre, már csak azért sem, mert
talán legkevésbé ezek az emberek tehetnek korlátozottságukról.
De azt igenis elvárhatom, elvárhatjuk tõlük,
hogy õk se ítélkezzenek valamirõl, amirõl
nem “tudnak”, amit nem éltek át. S ne tekintsenek azonnal
defektusnak valamit csak azért, mert az õ nézõpontjukból
annak tûnik. Schärer nárcizmus-koncepciója olyan
olvasónak a mûértése, aki kívülrekedt
egy élményvilágon, s most az író, a
fõhõs valóságfélelmének racionalizálását
látja ott, ahol valójában saját élményszegénységének
a racionalizálása folyik. Ami Schärer, az egy-valóságban
létezõ ember szemében nárcisztikus defektus,
például Ulrich kísérlete az én és
a tárgy közötti határ feloldására,
az az én szememben egy egzisztenciális lehetõségre
való fogékonyság. Míg Ulrich és Agathe
vérfertõzõ viszonya Schärer szemszögébõl
nárcisztikus eredetû “kisiklás”, filozófiai
nézõpontból ez az igaz, tisztán a másik
lényegét kutató szerelem megtalálásának
kísérlete. Ami Schärer szerint hiány, Ulrich
empatikus képességének hiánya, az más
beállítódással nézve pozitívum,
állítás: a hazug empátia helyett valódi
megértés, megélés keresése...
Az élmény híján
élményrõl ítélkezõ hamis gesztusa
azonban csak az egyik oka annak, hogy felületesnek és elhamarkodottnak
látom Schärer értelmezését. A félreértés
másik oka pszichikai és egzisztenciális viszonyának
tisztázatlansága, illetve a kettõ kapcsolatát
érintõ kérdésfeltevés elmaradása.
És itt már nemcsak egy irodalmi mû interpretációjáról
van szó, hanem általában a pszichológia szemléletmódjának
hiányosságáról. Mégis induljunk el Musiltól,
Ulrichtól. Két valóságban, a racionális
és a misztikus szférájában élõ
ember tárja elénk küszködését, mellyel
újra és újra nekirugaszkodik e két valóság
végezetül sikertelen harmonizáltatásának.
Nos, amint egy pszichológus hallgatja meg õt, azonnal minden
áttekinthetõ, egyértelmû, és egyszerû
lesz. Csak belepillant a lelkébe, s az azt “elõállító”
élettörténetébe, és menten kiderül:
semmi különös nincs itt, csak egy nárcisztikus személyiség.
A “betegség” tünetei éppolyan jól ismertek, mint
a kiváltó okok, s az okokat megszüntetõ terápia
lépései. Semmi egyéb dolgunk nincs, mint a sokszor
bevált terápia elindítása. A végeredmény
egy funkcionálni képes személyiség.
Csakhogy Heideggerrel szólva:
“Az orvosi segíteni akarás esetén azt kell szem elõtt tartanunk, hogy mindig az egzisztálásról, nem pedig valaminek a funkcionálásáról van szó. Ha csak az utóbbit szándékoljuk, egyáltalában nem segítünk hozzá a létezéshez (zum Dasein). Ez pedig a célhoz tartozik. Az ember lényege szerint segítségre szorul, mert mindig az a veszély fenyegeti, hogy elveszíti önmagát, hogy nem képes önmagával zöldágra vergõdni. Ez a veszély az ember szabadságával áll összefüggésben. A betegnek-lenni-tudás egész kérdése lényének tökéletlenségével függ össze. Minden betegség szabadságunk (egy részének) elvesztése, az életlehetõség korlátozása. 'A pszichoanalitikus élettörténet' egyáltalán nem történet, hanem valamifajta naturalista oksági láncolat, ok és okozat lánca, ráadásul annak is egy konstruált válfaja” ¾ jelentette ki Heidegger az egyik, Freudról és a pszichoanalízisrõl szóló beszélgetése során (Heidegger, 1994. 48).
Én nem tagadnám kategorikusan,
hogy az élettörténet magyarázat, márcsak
azért sem, mert véleményem szerint soha, egyetlen
magyarázó elv sem fedi le mégcsak féligmeddig
sem a megérteni kívántat. Ám megkérdezném:
nem találkozott-e a pszichológus olyan esettel, amikor például
egy öngyilkosságra semmiféle szokványos okot
nem talált, feltéve, hogy nem erõszakolta rá
valamelyiket az általa már jól ismertek közül?
Nem találkozott-e olyan emberrel, akinek problémái
valami mélyen benne gyökerezõ valóságidegenségbõl,
s nem ad hoc élethelyzetébõl, vagy múltjának
feldolgozatlan emlékeibõl eredt? “Valóságidegen”
abban az értelemben, hogy nem képes csak ezen az idõn
és téren belüli, praktikus viszonyulást követelõ
síkon belül létezni, mert talán feltárult
elõttük egy másik, idõtlen és végtelen,
elválasztottságot nem ismerõ létmód
is. Nem tévedt el Önökhöz még senki ezek közül
az emberi egzisztencia lehetõségeit teljességgel megélõk
közül? Musil maga is közülük való volt.
Nem pszichológiai eset, hanem az emberi létezés variációira,
buktatóira érzékeny rezonanciával “megáldott”
ember. (Áldás ez az érzékenység vagy
nem, ki tudja biztosan?) S ha így van, van-e esélye a pszichológusnak,
aki terápiával akar hadakozni az emberi egzisztenciával
adott ellen, s ami ennél is fontosabb: van-e értelme e hadakozásnak?
Nem lopná-e meg a másik gazdagságát, s nem
szegényes féloldalasság-e az az egy-valóság,
amit a lemondásért ígér? Valószínûleg
akkor ejtenénk igazán sebet rajtuk, bennük, ha megpróbálnánk
õket lerángatni ebbe az egydimenziós valóságba.
De miért is tennénk? Hiszen krízisük oka nem
az, hogy két valóságban élnek (ellenkezõleg,
az az õ ajándékuk), hanem az, hogy minden erõfeszítésük
dacára nem képesek megszüntetni a kettõ szakadását.
Nincs tehát segítség? Ulrich örök szenvedésre
van kárhoztatva, ráció és misztika összesimításának
örök kudarcára?
Inkább csak reményrõl
beszélhetünk, mint határozott válaszról.
Egy biztos, kívülrõl, verbálisan, racionálisan
nem tehetünk semmit. Mégis, a két valóságot
egymásba fonó kötésteremtésben talán
segíthet valaki. Valaki, aki átélte már a kétfelé
hasadtság kínját, aki így vagy úgy fellelte
már az összekötõ hidat, s aki ezt a “tudást”
élményszerûen közvetíteni képes.
De hogy ez a valaki pszichológus-e...?
IRODALOM
BUBER, MARTIN, 1984. Ekstatische Konfessionen.
Heidelberg: Lambert Schneider.
HEIDEGGER, MARTIN, 1994. In: “Freudról
és a pszichoterápiáról”. In: Szummer Csaba
és Erõs Ferenc (szerk.): Filozófusok Freudról
és a pszichoanalízisrõl. Budapest: Cserépfalvi,
47-68.
MUSIL, ROBERT, 1977. A tulajdonságok
nélküli ember. Budapest: Európa. Tandori Dezsõ
fordítása.
MUSIL, ROBERT, 1978. Gesammelte Werke.
Hamburg: Rowohlt.
MUSIL, ROBERT, 1983. Tagebücher. Hamburg:
Rowohlt.
SCHÄRER, HANS-RUDOLF, 1990. Narzissmus
und Utopismus. München: Wilhelm Fink.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu