Louis A. Sass
Napjainkban egyes pszichoterapeuták
egészen új módon kezdenek vélekedni saját
munkájukról. A pszichoterápiai avantgárdnak
nevezhetõ mozgalom követõi kiábrándultak
a pozitivista és realista elõfeltevésekbõl,
és szívesebben tekintik tevékenységüket
a költészettel, a mûvészetekkel és a retorikával
rokonnak. Tetten érhetõ a “mintha-filozófiájának”
megkésett hatása, azé - századforduló
óta a filozófiában és a mûvészetekben
egyaránt uralkodó - elképzelésé, hogy
az emberi tudás, a természettudományokat is beleértve,
nem a világ empirikus tükrözése, hanem olyan invenció,
amely arra szolgál, hogy az élményeket a különféle
szükségletekkel és értékekkel összhangba
hozzuk. Ha pedig ez a helyzet, miért ne aknáznánk
ki az igazságnak nevezett dolog kreált és egyszersmind
kreatív természetét? Ezen álláspont
hívei közül sokan vallják, hogy amikor a terápia
során az analitikus értelmezéseket alakít ki
a betegrõl, akkor nem a külsõ vagy objektív valósággal
való megfeleltetésre kell törekednie, hanem a belsõ
koherencia nyújtotta szépségre vagy maximálisan
kiaknázott retorikai hatásra, sõt érdemes a
beteget az önmegértés relativista és tudatosan
fikcionalista módjaira ösztönözni.
Tekinthetõk a fenti fejlemények
az esetenként “posztmodernként” emlegetett, globális
kulturális tendenciák részének. Azonosak például
a mai posztmodern írók és irodalmárok nézeteivel,
akik tagadják, hogy az irodalom képes olyan kiváltságos
perspektívával szolgálni, amelybõl szemlélhetõvé
válik a külsõ valóság vagy belsõ
élményvilágunk, továbbá, Christopher
Norris szavaival, “elfogadják, hogy a valóságot létrehozzuk
és nem felfedezzük, a regényeknek pedig, ahelyett, hogy
valós élménydaraboknak adnák ki magukat, inkább
saját irodalmi eszközeikre kellene felhívniuk az olvasó
figyelmét”. (Más -és bonyolultabb - kérdés,
hogy vajon ezek a nézetek kifejezetten az utóbbi évtizedek
úgynevezett “posztmodern” mûveltségének, szellemiségének
jellemzõi, vagy a modernizmus korábbi formáiban központi
szerepet játszó elképzelések hiperbolikus ismétlõdései-e.)
Ez a posztmodernnek nevezhetõ
irányzat a pszichoterápián belül számos
iskolában felüti a fejét és különféle
formákat vesz fel. A jungiánus James Hillman például
a pszichoterápiát olyan kreatív tevékenységként
fogja fel, amely inkább rokon a mûvészetekkel, mint
a mûszaki- vagy természettudományokkal. Családterapeuták,
például Jay Haley és Paul Watzlawick régen
felismerték - és megpróbálták kihasználni
- azt a tényt, hogy az emberek közötti interakció
bizonyos összetevõi, amelyek lehetnek akár teljes egészében
fiktív összetevõk, módosíthatják
magának az interakciónak a kialakult rendjét. Sõt,
akad néhány olyan viselkedéssel foglalkozó
terapeuta is, aki pragmatista, nem pedig pozitivista örökségét
hangsúlyozva, felfedezte a társadalmi konstruktivizmust.
Ez az irányzat azért
a pszichoanalitikusok körében legmeglepõbb, mert hagyomány
szerint õk kötelezték el magukat leginkább bizonyos
realista feltételezések mellett mind a mélylélektani
struktúrák (õsvalami, felettes én, tudattalan
stb.) létezését, mind pedig a koragyermekkori emlékek
fontosságát illetõen. (Az emlékek egyaránt
lehetnek valódi események és csecsemõ vagy
koragyermekkorban keletkezett fantáziák, lényeg az,
hogy olyan eseményeket érintenek, amelyekrõl feltételezhetõ,
hogy a múltban megtörténtek.) Mircea Eliade elképzelése
érzékelteti ezen feltevések jelentõségét.
Szerinte a kora gyermekkori élmények Freud-féle feldolgozása
hasonlatos az istenek õskorában történõ
korai, nagy jelentõségû események mitikus felfogásához.
A korai életszakasz õseredeti történéseit
posztulálva egy afféle idõnkívüli-idõt
hozunk létre, egy kiemelt fontosságú, alapvetõ
eseményeket tartalmazó korszakot, amely megelõzi történelembe
való zuhanásunkat. Eredményképpen létrejön
egy sor végsõ referens, amelyeken kutatásunk megpihenhet,
és amelyek segítségével az esetlegesség
érzése a végzet- és sorsszerûség
érzésévé alakulhat át.
Az utóbbi években
pszichoanalitikusok, köztük Roy Schafer és Donald Spence
nagyhatású munkái, valamint Richard Geha és
Serge Viderman kevésbé jól ismert írásai
megkérdõjelezték e realista feltevéseket, azzal
érvelve, hogy a pszichoanalitikus értelmezések nem
annyira felfedezések, mint invenciók, az emlékeket
pedig többnyire kitalálják, nem pedig felidézik.
A maguk módján ezek a gondolkodók mind azt hangsúlyozzák,
hogy a nyelvi kifejezõerõ és a narratív koherencia
igénye, amely hozzátartozik a döntõen nyelvi
természetû pszichoanalitikus kezelésnek (és
az esettörténetek megírásának), hajlamos
rendszert kényszeríteni a beteg emlékeinek nyersanyagára.
Úgy vélik, hogy, bár e rendszert lényegében
nem az anyag implikálja, ettõl még lehet gyógyító
hatása. Ezen írások relativista hangnemét jól
érzékelteti Roy Schafer következõ kijelentése:
“A múlt valamely változata mindössze múltbeli
történetekrõl szóló történet.
Az a múlt, amelyhez oly fatalista módon visszanyúlunk,
pedig nem több, mint egy jelenben létrehozott történet,
amelyet bizonyos célok érdekében igaznak és
végsõnek tekintünk”. A legszélsõségesebb
álláspont képviselõje, Richard Geha azt írja,
hogy “minden az esztétikai képesség megnyilvánulása”.
Számára “a pszichoanalitikus vállalkozás teljes
mértékben fikciós természetû” és
“határozottabban az irodalom egyik ágává kellene
válnia”.
Tekinthetjük a terület
önmeghatározásában beállt változást
“a történelem elõl való menekülés”
megnyilvánulásának, amelyet Frank Kermode általános
jelenségnek tart az értelmezõ tudományokban.
E menekülést sokan üdvözlik állítólagos
felszabadító hatása miatt, köztük a francia
analitikus, Serge Viderman. Viderman szerint az analitikusoknak ajánlatos
lenne feladni azt a hiú reményt, hogy rátalálnak
a “sehol-sincs-múltra”, mert ez a kezünk közül kisikló
valóság elméleti megállapításaink
koherenciájára nézve zavaró ellentmondásokat
szül”. Vallja, hogy a kutatás a múltbeli valóság
után gúzsba köti a képzelõerõt.
Szükségtelenül korlátozza a pszichoanalitikus gyakorlatot,
amelynek igazi célja nem az önmagukban “szerkezet és
ábrázolható alak nélkül való” archaikus
élmények jelentéseinek feltárása, hanem
jelentések aktív létrehozása. Donald Spence
hasonló álláspontra helyezkedik kitûnõ,
széles körben elismert munkájában, a Narrative
Truth and Historical Truth-ban. Mivel szerinte a páciens múltbeli
életéhez kapcsolódó tényszerû
igazságok feltárása a feladat természetébõl
adódóan olyan nehézségekbe ütközik,
amelyek gyakorlatilag lehetetlenné teszik a vállalkozást,
Spence azt javasolja, hogy a terapeuta az “esztétikai elv” megnyilvánulásaiként
fogja fel saját értelmezéseit, amelyek csupán
“mûvészi igazságigénnyel” léphetnek fel.
Úgy tûnik, mintha Spence és Viderman ugyanúgy
a leleményesség védelmére kelne a pszichoanalízis
kapcsán, mint azt Oscar Wilde tette az irodalom kapcsán:
“Mivel az életnek nincs, az irodalomnak pedig van formája,
ezért az irodalom egyetlen specifikus értékét
dobja el, amikor utánozni kezdi az életet”.
Többféleképpen
is értékelhetjük a fenti népszerû állásfoglalásokat
és állításokat. Leginkább kézenfekvõ,
hogy általánosságban megvizsgáljuk a relativizmus,
a szkepticizmus és a fikcionalizmus általuk hirdetett változatainak
érvényességét, hogy próbára tegyük
ezen állásfoglalások belsõ koherenciáját,
valamint, hogy feltárjuk, vajon mennyire megalapozottan utasítanak
vissza alternatív tudásfogalmakat. Nem célom mindezt
áttekinteni, de annyit szeretnék röviden megjegyezni,
hogy az idézett posztmodern állítások zöme,
különösen a szélsõségesebbje, bizonyos
ellentétpárok naiv elfogadásán alapul. A huszadik
század nagy gondolkodói (Wittgeinstein, Heidegger, Merleau-Ponty
és nem kevésbé olyan újabb gondolkozók,
mint Hilary Putnam) a maguk sajátos módján megpróbálták
ezen ellentétpárokat ¾ például az igazság
és értelem szubjektív és objektív felfogását
vagy az abszolút bizonyosság és a teljes szkepticizmus
ellentétét ¾ túlhaladni. Van valami meglepõ
abban a lelkes, ünneplõ hangnemben, amellyel a relativizmus,
a fikcionalizmus vagy az idealizmus ismert formáinak nemrégiben
felújított változatait fogadják a pszichológiában
és a pszichoanalízisben, mintha azok a legfrissebb filozófiai
gondolkodás non plus ultrái lennének. Ezzel persze
nem kívánom alábecsülni a posztmodern irányzat
jelentõségét, amely elsõsorban az ortodox pszichológia
természettudományos jellegének, objektivizmusának
és pozitivizmusának megkérdõjelezésében
és a hagyományos pszichoanalitikus értelmezés
prokrusztészi természetének leleplezésében
nyilvánul meg, valamint abban, hogy egyes szerzõk jogosan
hívták fel a figyelmet a szubjektív projekció
és a narratív csiszoltság szerepére a pszichoterápiás
megértés kialakításában.
Gondoljuk át most ezeket
a kérdéseket egy másik nézõpontból,
ezúttal nem az idézett álláspontok érvényességére
vagy valóságigényére, hanem az életben,
különösen a pszichoterápiás helyzetben kiváltott
következményeikre figyelve. A relativizmus és a szubjektivizmus
modern formáiban rejlõ mély egzisztenciális
következmények, - különösen ezek felszabadító
és szorongást kiváltó tendenciái - Dosztojevszkij
és Nietzsche óta mind az irodalom, mind a mûvészetek
uralkodó témáját adják. Bár saját
bevallásuk szerint a posztmodern pszichoanalitikusokat a pszichológiai
értelmezés hatása vagy retorikai ereje foglalkoztatja,
ezen erõ minden bizonnyal legfontosabb elemét, a betegnek
a szimbolikus reprezentációk hitelességébe
vetett hitét - vagy annak hiányát - lényegében
figyelmen kívül hagyják. Hiszen még ha el fogadjuk
is, hogy az értelmezések anélkül is lehetnek
hatékonyak, hogy hûen tükröznék az igazságot,
abból még nem következik, hogy e hatékonyság
ne függne a betegnek az értelmezések igazságába
vetett hitétõl.
Ez a mulasztás különösen
szembeötlõ a Narrative Truth and Historical Truth címû
munkában, amelyben Donald Spence közvetlenül egyetlen
egyszer sem foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy vajon a beteg
hogyan viszonyul a könyvben felvetett problémákhoz.
Spence figyelmét szinte kizárólag azon feltételezésének
bebizonyítására szenteli, mely szerint a narratív
értelmezés és a múltbeli történelmi
valóság nem felel meg egymásnak, azt azonban nem fejti
ki, vajon a betegnek tudnia kellene-e errõl a meg nem felelésrõl.
Tekintettel arra, hogy a pszichológia és különösen
a pszichoanalízis nagymértékben áthatja kultúránkat,
s hogy az általános folklór részévé
vált, naivitás lenne azt képzelni, hogy egy ilyen
tényt eltitkolhatunk az analizált páciens elõl
(nem is szólva az efféle - cinikus sámánkodáshoz
vezetõ - titkolódzás etikai és pszichológiai
problémáiról). Mindenesetre abból, ahogyan
Spence a pszichoanalitikus értelmezés hatását
leírja, az derül ki, hogy számára a páciens
hite nem különösen releváns, talán még
kártékony is, mert esetleg gyógyuláshoz vezet.
Egy, a filozófiai esztétikából
kölcsönzött elképzelés segítségével
Spence kifejti, hogy nem annyira az értelmezésbe vetett hit
gyógyító hatású, hanem annak referenciális
igazságában való kételkedés felfüggesztése
(ami, feltételezem, a hit és a kételkedés egész
problémájának felfüggesztését jelenti).
(1)
Feltételezik, hogy a probléma felfüggesztése
lehetõvé teszi a páciens számára, hogy
“önmagát [az értelmezés] mûvészi
és retorikai keretén belülre helyezze” és értékelje,
hogy “nyelvi és narratív struktúrák zárják
körül”. Spence azt tanácsolja, hogy a terapeuták
hipotetikus, feltételes, ne pedig tárgyilagos hangnemet üssenek
meg, olyan kifejezésekkel vezetve be értelmezésüket,
mint “úgy tûnik, hogy...” vagy “vajon mondhatjuk-e, hogy...”.
Szerinte a “klinikai hatást” olyan “esztétikai élményként”
kellene felfogni, amellyel kapcsolatban az igazság (referencialitás,
objektivitás vagy történelmi tényszerûség)
fogalmának nincs semmi relevanciája. Spence elegáns,
könnyed prózája magával sodorja az olvasót,
akinek eszébe sem jut megkérdezni, vajon nem lehet-e a gyógyulás
szempontjából kérdéses, esetleg káros
a betegnek a történetek igazságában megrendült
hite.
A pszichoterápiás
kezelés hatásának Spence-féle esztéticista
értelmezése arra a huszadik századi esztétikában
nagy hangsúlyt kapó elképzelésre hasonlít,
hogy a mûalkotás önmagában elégséges,
és elszökik az önmagán túl létezõ
dolgokra való utalás közönséges aktusa elõl.
Roy Schafer írásai sem nélkülözik az efféle
esztéticista gondolkodásmód elemeit, a szerzõ
azonban azt sem mulasztja el hangsúlyozni, hogy a pszichoterápia
posztmodern felfogása egy másik (kapcsolódó)
módon is hasznos lehet, amennyiben az fokozatosan tudatára
ébreszti a pácienst a valóság perspektivikus
természetére és saját magának a megértés
létrehozásában játszott szerepére.
Schafer szerint a pszichoanalitikus
kezelés akkor nevezhetõ eredményesnek, ha hozzásegíti
az analizált pácienst, hogy “saját életének
sokoldalúbb, kifinomultabb és relativistább történésze
legyen”. Fordítva egyet a tradicionális elképzeléseken,
amelyek a hangsúlyt a jelen megértésére mint
a múlt (elõzõleg tudattalan) megismétlésére
helyezték, azt hangoztatja, hogy tudatosítani kell az analizált
egyénben, hogy saját folyamatban lévõ interakciójának
mily nagy szerepe van a múlt képzetének vagy eszméjének
létrehozásában. “Amit múltnak nevezünk,
azt meg kell tanulnunk úgy felfognunk, mint a múlt és
a jelen kölcsönös értelmezését” ¾
írja Schafer. “Az idõ mindig jelenidejû. Az esemény
mindig egy folyamatban lévõ párbeszéd”. Schafer
kisebb hangsúlyt fektet arra, hogy a beteg hogyan reagál
a narratíva és más értelmezések tetszetõs
koherenciájára és nagyobbat arra, hogy értékelje
a valóságnak nevezett dolog képlékenységét
és felismerje saját történetfabrikáló
elméjének alkotóerejét.
Richard Geha valamivel pesszimistább,
derridai csavart ad a dolgoknak, amikor egy nemrégiben közölt
cikkének végén nem a kreatív, hanem a kritikai
- vagy dekonstruktív - képességeinket hangsúlyozza.
A pszichoanalízist “az emberi elme teremtette világok szüntelen
faggatásaként” határozza meg, amely “folyamatosan
dekonstruálja elõdeit - amennyiben hajlandó õket
folytatni”. Geha modellként a posztmodern regényíró
és irodalmár, Raymond Federman által támogatott
irodalmat ajánlja, azt a fajta irodalmat, amely “saját narrációjának
metaforája és aközben hozza létre magát,
miközben írja magát..., vagyis olyan írás,
diszkurzus, valóság..., amely a vallatás formáját
ölti magára. Arról faggatja magát, hogy mit csinál,
miközben azt a valamit csinálja, vég nélkül
leplezi le saját csalárdságát, saját
valódi természetét, az illúziót, a fikciót,
valamint az élet illuzórikus és fiktív természetét”.
Mind Schaferrõl, mind Geháról elmondhatjuk, hogy az
analízis gyógyító erejét nagymértékben
annak tulajdonítják, hogy a betegben tudatosul az analitikus
folyamat alapvetõen relativista és fikcionális természete.
Ezáltal leplezõdik le a valóság egészének
alapvetõen teremtett természete, felszabadítva a beteget
a saját merevségétõl, a sorsszerûség
érzetétõl, amely abból származik, hogy
túlságosan szó szerint veszi azt a történetet,
amelyben történetesen él. A folyamatos alanyiasítás
jelenségével állunk szemben abban a Geha által
átvett általános dekonstrukciós elképzelésben,
hogy minden teremtett dolog, például a történet,
alapvetõen önreferenciális természetû,
mindig saját teremtésének történetét
meséli, nárcisztikus módon kérkedve a történetfabrikáló
elme szabadságával és termékenységével.
Persze nem csekély csábereje
van a saját magunk megismerésén és létrehozásán
át elért beteljesedés víziójának.
A modern elme legmélyebben gyökerezõ vágyait
szólaltatja meg. Nem vonható kétségbe, hogy
az effajta felvilágosítás hasznos lehet pszichés
fejlõdésük egy meghatározott pillanatában,
meghatározott problémákkal küszködõ
emberek számára. Kétségtelenül létezik
sok olyan egyén, aki szenved életének merevségétõl,
énképének túlzottan korlátozó
voltától vagy a múlt túlságosan leszûkített,
elszegényedett látomásától. Számukra
igen hasznos lehet a fikcionalizmus és relativizmus eszméje.
Mi van azokkal azonban, akik más természetû problémákkal
küszködnek - akiket üldöz az üresség, értelmetlenség
és elszigeteltség érzete, akik képtelenek tartós
kapcsolatok kialakítására vagy nélkülözik
az élethez elengedhetetlenül szükséges érdeklõdést,
célokat, értékeket és ideálokat? Milyen
hatással van a posztmodern vízió a korunkra oly jellemzõ
szkizoid emberekre, a border-line és a nárcisztikus tünetekben
szenvedõkre?
A posztmodern pszichoanalízis
legnyugtalanítóbb vonása az, hogy míg nagy
tételben árulják a számukra a pszichoterápia
igazságát és üzenetét alkotó esztéticizmust,
relativizmust és fikcionalizmust, addig nézeteik sötét,
nyugtalanító oldalát teljesen elmulasztják
fontolóra venni. Mindez az emberi élet egzisztenciális
bizonytalanságai iránt való vakságukról
tanúskodik, annak ellenére, hogy az a modern irodalmi és
filozófiai hagyomány, amelynek a posztmodern leszármazottja,
gondosan feltárta e bizonytalanságokat. Nem kétséges
(Geha és mások sem tagadják), hogy a relativizmus,
a perspektivizmus, a fikcionalizmus, a szubjektivizmus és esztéticizmus
azon változatainak, melyeket újabban “posztmodern” címkével
szokás ellátni, legbefolyásosabb filozófiai
atyja Friedrich Nietzsche. Érdemes azonban megjegyeznünk, hogy
Nietzsche posztmodern recepciója gyakran leszûkítõ
és figyelmen kívül hagyja e színes és
összetett gondolkodó filozófiájának bizonyos
aspektusait.
Nem férhet kétség
ahhoz, hogy Nietzsche hajlott a perspektivizmus felé. Erre utal
szilárd és állhatatos szembenállása
a platonizmussal és az esszencializmus minden formájával,
amelyeket úgy határozott meg mint annak feltételezése,
hogy “a dolgok önmagukban, értelmezéstõl és
szubjektivitástól függetlenül rendelkeznek létalappal”.
A hatalom akarása egyik passzusában azt a feltételezést
kritizálja, amely szerint “értelmezésre és
szubjektivitásra nincs feltétlenül szükség,
mert egy dolog minden kapcsolatától megszabadítva
ugyanúgy egy dolog marad”. Idõnként olyan nézetek
mellett foglalt állást, amelyek emlékeztetnek a Schafer
és Geha által javasolt relativizmusra és szkepticizmusra.
Helyeselte például az “ösztönös hitetlenséget”
és a “minden öröklött fogalommal szembeni abszolút
szkepticizmust”, intett az “antropomorfikus tévedés” ellen,
amely folytán az elme saját teremtményeit azonosítja
a valósággal. Nietzsche Az erkölcs genealógiájában
kijelenti, hogy “csak perspektivikus látás és perspektivikus
'tudás' létezik”. Ezért “minél több, minél
eltérõbb szemekkel nézünk”, annál teljesebb
képet kapunk. A Vidám tudományban a par excellence
szabad szellemet dicsõíti, azt az embert aki “elhagy minden
hitet és biztonság iránti vágyat, mert nagy
gyakorlata van abban, hogy anyagtalan kötélen és lehetõségeken
tartsa fenn magát és még a szakadékok közelében
is táncoljon”.
Fenti kritikái és
hiperbolája ellenére Nietzsche mégsem támogatta
teljes szívvel a relativista tendenciákat. Ha hitte is, hogy
az igazságot létre kell hozni és nem lehet pusztán
felfedezni, ettõl még nem mulasztotta el felismerni, hogy
az ember nem veszi a fáradságot, hogy valamit létrehozzon,
ha eleve nem hiszi, hogy felfedez valamit. Amennyire meg tudom ítélni,
e tény elkerülte a posztmodern pszichoanalízis szószólóinak
figyelmét, akik feltételezik, hogy pácienseiket ugyanúgy
le fogja nyûgözni egy esztéticista, relativista vagy
dekonstrukciós játék lehetõsége, mint
õket.
Érthetõ, hogy a pszichoanalitikusok,
akik napjuk nagy részét ülve, passzív helyzetben
töltik, és akik valószínûleg beleuntak
az Ödipusz-komplexusba és az újabb keletû iskolák
nem kevésbé megjósolható formuláiba,
vonzódnak az utóbbi megközelítéshez. Az
ilyen típusú analitikus megtiszteltetésként,
szívesen ölti magára a kreatív mûvész
vagy az esztéta köpönyegét.
Számos beteg azonban egészen
másként látja a dolgokat. Végtére is
nekik az életükrõl van szó. Számukra bizonyos
érzések - kiábrándultság, szomorúság,
ambivalencia vagy félelem - súlya mellett eltörpül
a szédítõ nietzschei magasságok nyújtotta
panoráma. A történetek fabrikálásának
gondolata veszít vonzerejébõl bizonyos emlékeik
nyers, letagadhatatlan valóságának árnyékában.
Ne feledjük, hogy a narratíva, meghatározás szerint
mindig önmagán túli eseményekre utal. Minden
történeti-történelmi narratívára,
így a pszichoanalízisre is igaz az, hogy az általa
tárgyalt események megtörténtek az elmondást
megelõzõen. Nem vagyok benne biztos, hogy az írói
ihlet (legalábbis abban a formájában, ahogy az emberiség
történelme során jobbára elképzelték)
lényegével összhangban áll annak a gondolata,
hogy életünkrõl történeteket kotyvasztunk,
anélkül, hogy e történetek hitelessége vagy
szegényessége a létezõ alternatívák
tömkelegéhez képest különösebben izgatna
bennünket. Kétségkívül sokak számára
tûnik az efféle vállalkozás hiábavalónak
és öncélúnak. Hasonló problémák
merülnek fel a Richard Geha által vallott, gyakorlatilag öndicsõítõ
szkepticizmus kapcsán. Meglehetõsen unalmas az életet
végeláthatatlan értelmezésként megélnünk,
ha tudjuk, hogy se Ariadné fonala, se rejtett középpont
nem létezik, de még egy valamire való Minotaurosz
sem, akivel megküzdhetnénk.
Eddig azokat az okokat soroltam,
amelyek miatt a pszichoanalízis posztmodern megközelítési
módjai kevésbé vonzóak lehetnek a beteg, mint
az õt támogató terapeuta számára. Nem
tagadható azonban az a tény, hogy ezek az értelmezések
bizonyos fokig igenis bekerültek a közhasználatba. Feltételezhetõen
befolyásolták a magyarázó, elemzõ pszichoterápiát,
de azt nehéz meghatározni, hogy hatásuk pontosan mennyire
széleskörû és mély. Érdemes ezért
egy másik szempontot megvizsgálnunk, azt, hogy ez a fajta
történet-, illetve értelmezésfelfogás
milyen hatással van a betegre vagy az analizált személyre.
Persze a posztmodern pszichoanalízis hívei, az irányzat
jótékony hatását emelik ki, azt, hogy az felszabadultabbá,
erõsebbé, rugalmasabbá és kifinomult módon
öntudatosabbá teszi a pácienst. Ne hagyjuk azonban figyelmen
kívül a többi, nyugtalanítóbb lehetõséget
sem. Érdemes Nietzschéhez fordulnunk, aki a legegyértelmûbben
tárta fel azokat az okokat, amelyek a szerinte a modern kor hajnalára
oly jellemzõ szkepticizmus és perspektivikus fluiditás
filozófiáiban rejlõ veszélyek és gyengeségek
mögött állnak. Zavarra vagy enerváltságra,
önmegkérdõjelezõ, sõt önpusztító
zûrzavarra, valamint a szellemi nárcizmus lehetõségére
figyelmeztet, vagyis olyan jelenségekre, amelyek nem kis szerepet
játszanak korunkra jellemzõ neurózisok, személyiségzavarok
és általános lelki problémák kialakulásában.
Nietzsche “korunk figyelemre méltó
tünetei” között tartotta számon “minden alapzat õrülten
értelmetlen szétesését és elkopását,
a szüntelenül folyó, bomló változásban
való feloldódását”. Szerinte a történelmi
és kulturális tudat új formái az embert túl
sokféle létfelfogásnak teszik ki. A modern embert
elvakítja a “hipertrófikus erény”, egy “túl
éles, túl hirtelen és túl változékony
fény” jelenléte. Ennek eredményeképp “horizontjai
ismételten elcsúsznak”, ami képtelenné teszi
“nyers vágyakozásra és akaratra”. Schafer és
Geha fikcionalista relativizmusa, amely nem teszi lehetõvé,
hogy az ember igazán komolyan vegye jelen önértékelését,
mert állandóan készen kell állnia egy soron
következõ önértékelés kialakítására,
pontosan az efféle pusztító és gyengítõ
hatás veszélyét rejti magában, különösen
a már eleve szkizoid és nárcisztikus típusú
problémákkal küszködõ embereknél.
A szkizoid egyének hajlamosak
saját érzéki benyomásaikat, emlékeiket
és tetteiket anyagtalannak találni. Úgy érzik,
üvegfal választja el õket a világtól,
és hajlanak az elméletek, absztrakciók felé,
vagy olyan belsõ gondolatfolyamatok foglalkoztatják õket,
amelyek semleges nézõpontból haszontalannak tûnnek.
A nárcisztikus egyének általában jóval
szorosabban kapcsolódnak a társadalomhoz, de kötõdéseik
múlékony és énközpontú természete
megfosztja õket is a valós alapok érzetétõl
és az üresség és elégedetlenség
érzetét kelti bennük. Az ilyen típusú
emberek aligha igénylik, hogy a perspektívák sokféleségét
vagy az emberi létben rejlõ alkotó lelemény
szerepét hangsúlyozzuk elõttük. Ezzel esetleg
azt érjük el, hogy tovább fokozódik bennük
az elszigeteltség vagy elégedetlenség érzése,
amely tulajdonképpen a pszichoterápiába vitte õket.
Nietzsche a perspektivizmust bíráló
egyik leghatásosabb kritikájában azt írja,
hogy “az élet egészének alapvetõ feltétele”
az, hogy egyetlen perspektívából szemléljük:
“Íme az általános szabály: csak egyetlen horizonton
belül válhat minden élõlény egészségessé,
erõssé és termékennyé; amennyiben képtelen
horizontvonalat húzni maga köré, vagy túlzott
önzésében nem hajlandó vízióját
a másik által húzott horizontvonalon belülre
szorítani, akkor vagy lassan vagy túl gyorsan sorvad, míg
korai halála el nem jön”. Kritizálta azokat, akik átadják
magukat “a kozmopolita nyughatatlan válogatásának,
mindig újabb és újabb dolgok keresésének”,
azon kor embereit, amelyben “a tudást túlzott mennyiségben,
éhségérzet nélkül, sõt a szükségletekkel
ellentétben habzsolják és ezáltal az megszûnik
tettre ösztönzõ, átalakító erõnek
lenni...”. Egy olyan szövegrészben pedig, amely nyugodtan olvasható
a kortárs posztmodern irodalom és posztstrukturalista elmélet
által meghatározott intellektuális fejlõdés
kritikájaként, “a megismerés Don Juan-jának”
koráról ír, arról a személyrõl,
akibõl hiányzik a megismert dolgok iránti szeretet,
mégis könyörtelenül hajszolja a tudást, míg
végül “semmi sem marad, amire tovább vadászhatna,
kivéve a tudás gyötrelmes hatását”. Annak
a megvetett “elméleti embernek” az édestestvére õ,
aki “a mítosz kiirtására szánta el magát”
és “a leleplezés folyamatában talál legnagyobb
kielégülést, mert abban saját hatalma nyilvánul
meg”.
Ulrich, Musil regényének,
A tulajdonságok nélküli embernek anti-hõs fõszereplõje
jól illusztrálja a relativista gondolkodás veszélyeit.
E kiváló modern regény írója, Robert
Musil fiatal korától mohó olvasója Nietzsche
írásainak. Ulrich, aki Musil szemében a modern kor
emberének képviselõje, rendkívüli mértékben
öntudatos lény, aki folytonosan a létezés ezernyi
módján és lehetõségén tûnõdik.
A lehetõségek embere õ, gyerekkora óta konjunktívuszban
él, és egyszer egy iskolai fogalmazásban úgy
érvelt, hogy “feltételezhetõen még Isten is
lehetõséget kifejezõ konjunktívuszban beszélne
legszívesebben az õ világáról..., ugyanis
mialatt megteremtette a világot már azon gondolkodhatott,
hogy ugyanannyi erõvel másképp is lehetne”. Az eredmény
negatív szabadságérzet, a létalap hiányának
állandó tudata. Ulrich oly mértékben tudatában
van “a figyelem ugrálásának, a szemizmok feszülésének
és a lélek pillanatnyi ingázásának”,
hogy számára még teste függõleges helyzetben
tartása az utcán is óriási energiákat
felemésztõ cselekedetnek tûnik. Nem képes megfeledkezni
a perspektívák vagy kontrasztok jelentõségérõl,
de sajátjában nem bízik, mert - amint a könyv
egy másik szereplõje rámutat - Ulrich túlságosan
is jól tudja, hogy “a dolgokról alkotott elképzelését
mindig az adott kontextus határozza meg”.
Ezért Ulrich különösen
nehezen hoz döntéseket, legyen szó akár házának
berendezésérõl, akár a pályaválasztásról;
túlságosan könnyen hajlik az összes lehetséges
alternatíva elõnyeinek figyelembe vételére.
Teljesen elveszíti valóságérzetét, mivel
ebben a hiper-reflexív állapotban semmi sem létezik
“önmagában”, hanem csupán gondolkodó elméjének
emanációjaként. Nem létezik más, mint
“egy megjelenõ és tovatûnõ világ, egy
világ aspektusai, amint egy fejen belül formát öltenek”.
“[Ulrich] számára semmi sem állandó. Minden
ingadozik, minden része egy egésznek, amely feltehetõen
sok más egésszel együtt egy még nagyobb szuper-egész
része, de errõl a szuper-egészrõl õ
a legcsekélyebb ismeretekkel sem rendelkezik. Ezért minden
válasza rész-válasz, minden érzése szempont
csupán, és bármi legyen is egy dolog, neki nem számít.
Neki, csak a dolgot kísérõ »létezési
mód«, ez a sajátos ráadás számít.”
Ulrich határozatlanságát
nevezhetjük a Heidegger által “a világkép korának”
nevezett jelenség tünetének. Ebben a korban, amelyet
Descartes vezet be a tizenhetedik század közepén és
amely a huszadik században érte el tetõpontját,
a világot nem az embert körülfogó szilárd,
külsõ valóságként élik meg, hanem
egy nézetként - puszta szubjektív projekcióként,
melynek léte az egyénbõl, az emberi szubjektumból
vagy abból az emberi perspektívából, illetve
szimbolikus rendszerbõl ered, amely magába foglalja.
Ulrich pontosan tudatában
van a létrehozás aktusában játszott saját,
személyes szerepének. Érzékeli saját
szemizmait, saját lelkének mozgásait, saját
rátekintését a dolgokra. Azok közül, akik
az utóbbi évtizedek kultúrájáról
és érzésvilágáról írtak,
sokan azt vallják, hogy az idioszinkretikus én és
a személyes szubjektivitás érzete már a múlté,
és helyét az irrealitás sokkal ismeretlenebb érzete
veszi át, melyet a bennünket légkör módjára
körülvevõ média képei hordoznak. Minél
mélyebbre hatolunk ugyanis a posztmodern világba, annál
inkább igaz, hogy a kép hatalma mindent elhalványít,
hogy a kép megingatja és összedönti a régi
távolságokat és különbségeket. Eltûnõben
van az az elképzelés, hogy létezik valami idõben
a kép vagy a szimulákrum elõtt, amit ez utóbbi
nem képes megragadni. Hasonló a helyzet az igazi vagy belsõ
én helyéül szolgáló idioszinkretikus vagy
magánszférával. A távolság bensõség
és elkülönültség érzetét keltõ
régi pátosza, az elérhetetlen valóságtól
elvágott legbensõ én érzete helyett egy olyan
univerzumba lépünk, amelyben nincs se tárgy, se én,
ahol csupán “én-tárgyak” nyüzsögnek, bennünket
ellenállás nélkül kitöltõ képek
és szimulákrumok.
Az efféle mutációk
soha nem abszolút módon, egyik pillanatról a másikra
mennek végbe, ezért természetes a két állapot
egymás mellett való létezése. A régi,
egzisztencialista elidegenedés együtt létezik a hisztéria,
az eufória és a rossz közérzet posztmodern jelenségeivel.
Donald Spence fõképp az elõbbi rendhez tartozik, erre
utalnak elméletének bizonyos elemei, “az igazi múltba
és az emlékekbe” vetett szilárd hite, sõt esetenként
vágyódása a velük való szorosabb kapcsolatra.
Spence azonban kijelenti, hogy, csakúgy, mint a kanti Ding-an-Sich
esetében, e forma nélküli, szavakba nem önthetõ
világ gyakorlatilag elérhetetlen számunkra: “...a
nyelv mindig beékelõdik a beteg által látott
vagy érzékelt dolgok és élményeinek
az analitikus beszélgetés során (átalakult
formában) való megjelenése közé. A nyelv
közvetítõ szerepe megakadályoz bennünket
abban, hogy kapcsolatba lépjünk a tényleges emlékekkel
vagy álmokkal.”
Richard Geha, úgy tûnik,
jobban otthon érzi magát a posztmodern korban és ezért
könnyebb felszámolnia a biztonságos és az elérhetetlen
iránti vágyódását. A múlt nem
létezik, mindössze egy történet volt. Hovatovább,
még az emberi elmérõl is - amelyet egyébként
tekinthetnénk a posztmodern képzetes forrásának
- azt állítja, hogy “mindössze a fikció státuszával
rendelkezõ tisztán mitikus helyszín”. Geha szerint
emiatt nem kell kiábrándulni vagy sajnálkozni, inkább
örülni. Ezért, mintegy a Musil Ulrichja által tapasztalt
gyötrõ, ámbár meglehetõsen komikus zûrzavar
helyett, Geha a posztmodern regényíró Richard Federman
üzenetét kínálja: aggodalomra semmi ok, hiszen
“a valóság nem, vagy csak fikció formájában
létezik”. A mimézis csupán álom, csak poézis
létezik.
Spence és Geha elméletének
különbségét hasonlíthatnánk a Jean
Baudrillard által felvázolt négy állomásból
álló fejlõdésvonal fázisai közötti
elmozduláshoz, amelyet “A szimulákrum felvonulása”
címû, a valóság eltûnésének
posztmodern jelenségérõl írt cikkében
vázol fel. Az elsõ fázis bizonyos értelemben
premodern, benne a képrõl (narratíváról
vagy bármiféle reprezentációról) feltételezik,
hogy a valóságot tükrözi vissza. Ez a kép
jó látszat, a pszichoanalízis hagyományos,
realista elképzeléseinek értelmében. A második
fázisban a kép gonosz tulajdonságokat vesz fel, elleplezi
vagy elferdíti a valóságot, amely ezáltal elérhetetlenné
válik. Ez megfelel annak a Spence-féle elképzelésnek,
hogy a csiszolt és világos történet szükségszerûen
eltérít bennünket a valós tudattalan és
a valós múlt fundamentális és szinte megfogalmazhatatlan
komplexitásától. A harmadik fázisban a kép
(a történet) látszatnak adja ki magát, de valójában
a valóság teljes hiányát leplezi. Hasonlóra
gondolhat Geha, mikor a pszichoanalitikus értelmezések és
narratívák általános mûködését
úgy jellemzi, mint ami a bolondját járatva velünk
elhiteti, hogy létezik egy alapvetõ, sziklaszilárd
valóság, bár igazából szó sincs
róla. A negyedik és egyben utolsó fázis a szimulákrum
(az eredet nélküli kép) fázisa. Geha örömmel
üdvözölné ezt a fázist, mert benne a kép
és fikció teljesen elhagyják a látszatok rendjét.
Az értelmezések átlátszóvá teszik
saját fikcionális természetüket, nem hivatkoznak
semmiféle valóságra, mivel általánosan
elfogadottá válik az a tétel, hogy bármerre
nézünk is, mindenütt fikciót találunk.
Van valami zavaró a létnek
az utolsó fázisban végbemenõ homogeneizálódásában,
mely során minden különbség szertefoszlik valóság
és illúzió, igazság és tévedés,
emlék és képzelet között. Hegel egy híres
megjegyzésében azért szólta le a schellingi
Abszolút fogalmát, mert arra a sötétségre
emlékeztette, amelyben minden tehén fekete. Lehetséges,
hogy a nyíltság, pluralizmus, kreativitás és
sokféleség álarca alatt a posztmodern valami hasonlót,
vagyis olyan leplezett abszolutizmust rejt, amely a pszichoterápiát
kritikai élétõl, az életet pedig mélységétõl
és ontológiai súlyától fosztja meg.
Hiszen hogyan biztassunk valakit arra, hogy bizonyos igazán kellemetlen
igazságokat elismerjen, különösen, hogy elismerje
a tragikus dimenzió kompenzáló hatását
nélkülözõ, piszkos, cseppet sem hízelgõ
tényeket, ha közben azt vallja, hogy nincs különbség
igazság és puszta fikció között, csak történetek
vannak, amelyek további történetekrõl szóló
történetekrõl szólnak? Mi akadályozza
meg, hogy a pszichoterápia olyan kifinomult mûhellyé
váljék, amelyben tetteinket megmagyarázhatjuk, önigazoló
fantáziákat szövögethetünk és megelégedést
találhatunk az önelégültségben és
nárcisztikus “mindent-lehet”-ben?
Az esztéticizmus, relativizmus,
fikcionalizmus a lét elkopását vagy kiüresedését
is magával hozhatja, amelyek hozzájárulhatnak a szimulákrum
korát kísérõ jelenségek megjelenéséhez,
“az érzelmek elhalásához” és a valós
történeti idõ érzetének eltûnéséhez,
mind a magánélet, mind a köz szférájában.
Végül is az ember nem viseltethet valódi érzelmekkel
puszta képek iránt, legfeljebb “intenzitásokkal”,
olyan hideg, gyökértelen érzelemállapotokkal,
mint a szédülés a dèja vu émelyítõ
izgalma, a rejtélyesség, a tisztelettel vegyes félelem,
az ámulat, az eufória és a súlytalanság
gyomrot felkavaró érzete. Olyan igaz, szívbõl
jövõ érzések, mint a szeretet, a gyûlölet,
a szomorúság és az egyszerû öröm ki
vannak rekesztve a posztmodern pszichoanalízisbõl, mert gyökereik
a megélt testbe, élõ emberi lényekhez és
valós tárgyakhoz való kötõdésbe
és a végesség, lezártság és kockázat
érzeteibe nyúlnak vissza.
Jorge Luis Borges híres története,
a “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius” annak a létnek a fantáziadús,
allegorikus megidézése, amelyet a kultúra hoz magával
és amelyet a posztmodern pszichoanalízis szorgalmaz. A történetet
szokás a posztmodern kvintesszenciájaként kezelni,
amely, azon túl, hogy jól bemutatja Borges legfõbb
motívumait, a relativizmus és a fikcionalizmus eszméit
is dicsõíti. Bár valóban velejéig borgesi
történetrõl van szó, a posztmodern ideológiáihoz
való viszonyulása azonban jóval ambivalensebb, mint
azt posztmodern olvasata sugallja.
Borges, a “Tlön, Uqbar” narrátorának
szerepébe bújva elmeséli, hogyan jut a történeten
belüli Borges tudomására, egy titokzatos enciklopédia
egyik kötete révén egy ismeretlen bolygó egész
történelme: “...építészete, játékkártyái,
mítoszainak félelme, nyelveinek moraja, uralkodói
és tengerei, ásványai, madarai, halai, algebrája,
tüze, teológiai és metafizikai vitái.”
Tlön világának
különös egzotikuma abban áll, hogy valójában
szolipszisztikus, berkeleyiánus hely ez, ahol csupán egyetlen
tudomány létezik, a pszichológia, és lakói
egy sor mentális folyamatként képzelik el az univerzumot,
a gondolatot pedig a “kozmosz tökéletes szinonímájaként”.
E világot nem egyszerûen szubjektív idealisták
lakják, de õk is hozták létre. A narrátor
hamar megtudja, hogy Tlön világa hermeneuták és
nihilisták titkos fraternitásának álmából
született meg, kik azon tézis bizonyításának
szentelték életüket, hogy “a halandó ember képes
gondolat útján világot teremteni”, ezért megalkották
Tlön elsõ enciklopédiáját.
Tlön a posztmodern jelenségére
oly jellemzõ relativista, fikcionalista és idealista tendenciákat
magába foglaló szubjektivizmus szélsõséges
ábrázolása. Ugyanaz a szubjektivizmus hatja át,
mint a mai pszichoanalitikus avant-garde-ot. Benne a történetmondás
elsõbbséget élvez a múlt föltárásához
képest. Olyan írók, mint Thomas Pynchon és
Jacques Derrida, valamint epigonjaik számára a filozófia
nem lehet több dialektikus játéknál, a mintha-filozófiájánál,
amely hiábavaló kísérletet tesz, hogy a világegyetem
minden aspektusát megértse egyetlen nézõpontból.
Tlönön a valóság az emberi elme függvényeként
létezik, mint az az ajtó, amely eltûnik mikor már
nem járnak keresztül rajta, vagy, mint az amfiteátrum
romjai, amelyek viszont azért léteznek, mert közöttük
jelen van néhány madár és egy ló. Tlönön
egyedül a materializmus filozófiája számít
botrányosnak, melynek szubsztanciáról és a
lét folytonosságáról alkotott elképzelései
érthetetlennek, sõt egyenesen nevetségesnek minõsülnek.
A tlöni emberek elfogadják a kauzalitás Nietzsche által
elkezdett és a Paul de Man-féle posztmodern gondolkodók
által, az anyagi szekvencia pszichológiaira cserélésén
keresztül továbbfejlesztett dekonstrukcióját.
Számukra “puszta képzettársításnak számít
az a gondolatmenet, amely a füstfelhõ horizonton feltûnõ
képzetétõl, az égõ mezõn keresztül,
a tüzet okozó félig elnyomott cigaretta képzetéhez
vezet” - írja Borges.
Nem kétséges, hogy
Tlön bolygója, ahol a meghökkentõt tisztelik az
igaz és a hasonló helyett, és ahol az egész
filozófia a fantasztikus irodalom egy ágának minõsül,
Borges állásfoglalásának kivetülése,
aki maga is Poe, H.G. Wells, Berkeley és Schopenhauer filozófiájának
rajongója volt. Ennek ellenére hiba lenne Tlön történetében
nem látni egyebet, mint a relativizmus és idealizmus, a Derrida
által egyszer “az igazság és eredet nélküli...
világ... örömteli igenlésének” nevezett
állapotát, “amely felkínálkozik az aktív
interpretáció számára”, dicsõítését.
A posztmodern eljövendõ uralmának próféciájaként
is olvasható befejezésbõl kiviláglik, hogy
Borges kritikusan távolságot tart Tlön szubjektivizmusától
és fikcionalizmusától, és nem könnyen
adja fel nosztalgikus ragaszkodását a realizmus és
a józan ész nyújtotta biztonsághoz.
Borges elmeséli hogy Tlön
enciklopédiájának teljes sorozata, amelyet 1944-ben
fedeztek fel, valamint a tlöni életmód annyira ámulatba
ejtette az embereket, hogy a világot elárasztották
az “Emberiség Legkiválóbb Alkotásáról”
szóló kiadványok, kommentárok. Az embereket
megbûvölte “egy rendszeres bolygó létének
parányi, de súlyos tanújele”, el voltak bájolva
ettõl “az ember tervezte labirintustól, melynek rendeltetése,
hogy az emberek megfejtsék”. Mintha a valóság maga
vágyott volna arra, hogy megadja magát (és meg is
adta) ezen új rendnek, melynek vonzerejét Borges nem véletlenül
hasonlítja az abszolutizmus azon különféle formáihoz
- köztük a dialektikus materializmushoz és más
totalitárius ideológiákhoz ¾, amelyekkel szemben
a relativizmus és a fikcionalizmus gyakran határozza meg
magát. A mintha posztmodern filozófiájának
bajnokaival ellentétben, Borges nem mulasztja el észrevenni,
hogy a fikcionalizmus és az öntudatos szubjektivizmus csakúgy
lehetnek dogmatikusak és metafizikusak - és nem kizárt,
hogy ugyanolyan veszélyes és elgyengítõ biztonságérzetet
kínálnak ¾, mint az abszolutizmus egyértelmûbb
formái.
Egy olyan szövegrészben,
amely finoman szólva másodrendûvé minõsíti
a szabadságot és jelen-nem-létet magasztaló
posztmodern dicshimnuszokat, Borges a tõle megszokott kétértelmû,
de nem minden szomorú sóvárgást és érzelgõsséget
nélkülözõ hangnemben leírja, hogyan “rombolták
szét a tlöni viszonyok és szokások e világot”.
Leírja, hogyan törölte ki Tlön harmonikus, de teljes
egészében kitalált történelme a gyerekkorában
uralkodó történelmet, amely legalább az igazság
lehetõségét magában hordta: “emlékezetünkben
már egy kitalált múlt foglalja el a másik múlt
helyét, egy olyan múlt, amelyrõl semmit sem tudunk
biztosan - még azt sem, hogy hamis”.
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu