Ha egy tudományág helyzetét szeretnénk fölmérni,
több mérce és szempont is kínálkozik.
A presztízs mércéje például a többi
tudomány között kivívott tekintély nagyságát
vizsgálja. Ennek lehet belsô, csak az adott tudományos
közösségre kiterjedô érvénye, de a
szóban forgó tudomány nemzetközi közösségét
is magában foglalhatja: a nemzetállamok megszilárdulása
óta a nemzeti és a nemzetközi tudomány szembeállítása
rendszerint abban a dilemmában fejezôdik ki, hogy lehetséges-e
nemzeti tudomány, vagy a tudomány - definíciója
és funkciója szerint - csakis egyetemes. További mérce
a vizsgált tudomány
ismeretelméleti alapjának
és tudományossági kritériumainak a számbavétele,
beleértve a fogalmi készlet kifinomultságát
és specifikusságát is. Végül a kérdéses
tudományon belül a területek differenciáltsága,
a szakosodás mértéke, az intézményesülés
foka (pl. nemzetközi tudományos fórumok és szervezetek
megléte és tudományszervezô hatásuk,
publikációs lehetôségek száma stb.) nyújt
támpontot az értékeléshez.
Az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy a
fenti szempontok alapján leírást adjak általában
a politikatudomány, s ezen belül a hazai politikatudomány
helyzetérôl és állapotáról. Ezzel
nem azt kívánom közvetve kifejezni, hogy elfogadom a
nemzeti és a nemzetközi tudomány szembeállítását.
Az viszont tény, hogy nem csupán a tudomány ismeretelméleti
vagy tudományfilozófiai aspektusával kell számolni,
amely a tudomány egyetemességét hangsúlyozza.
A tudománynak ugyanis vannak kulturális gyökerei, csak
az adott kultúrára jellemzô vonásai (pl. a valláshoz
vagy a politikához fûzôdô viszony, a történeti
dimenzióból fakadó rögzültségek),
illetve szociológiai-intézményi feltételei,
amelyek legalábbis strukturálisan meghatározzák
egy adott tudomány lehetôségeit (pl. a tudomány
anyagi finanszírozása többnyire és meghatározóan
a nemzeti költségvetés függvénye). Mindezen
túlmenôen a politikatudománynak megvannak a sajátos,
csak rá jellemzô nehézségei, melyek nagy része
az adott politikai közösségben keletkezik, s így
fölveti a politika és a politikatudomány közötti
viszony természetének kérdését. Másként
megfogalmazva: lehetséges-e egyáltalán a politikáról
szóló tudomány? A kérdés egyáltalán
nem költôi, s nem is köldöknézô jellegû.
Mivel a tudomány a tudás megszerzésére irányul,
a politikatudomány esetében is az a legfôbb kérdés,
hogy lehetséges-e a politikai tudás. Amikor tehát
a politikatudomány helyzetét és állapotát
vizsgáljuk, a fenti szempontok egyenkénti tanulmányozása
annak a kérdésnek van hallgatólagosan alárendelve,
amelyet a politikai tudás lehetôségérôl
teszünk fel. A mércék és szempontok egyenkénti
alkalmazása csupán elôkészíti azt a szintézist,
melyet röviden a politikatudomány helyzetének és
állapotának nevezhetünk.
Természetesen a hazai politikatudomány helyzetének
és állapotának fölmérése nem szakítható
le a politikatudomány egyetemes helyzetének elemzésérôl,
hiszen a magyar társadalomtudományok a legtöbb értékelô-leíró
dimenzióban mintakövetôk.
A presztízs és a józan ész
Minden tudomány presztízse vagy megítélése
az elért teljesítménytôl függ. De hogyan
mérhetô a tudományos teljesítmény? Vannak
nyilvánvaló, mindenki számára kézzelfogható
tudományos teljesítmények. Például a
penicillin feltalálása vagy az atommaghasadás jelenségének
felfedezése az egész emberiség életét
megváltoztatta, így az orvosbiológia és a fizika
presztízse magas. Érdemes megnézni, hogy mely tudományágakban
osztanak Nobel-díjat: létezik fizikai, kémiai, fiziológiai
és orvosi, illetve a nem tudományos területen az irodalmi
és a béke Nobel-díj. Ezek a tudományágak
egyben a legnagyobb tekintéllyel is bírnak. Vannak más
nagy presztízsû tudományok, például a
matematika, amelyben szintén nemzetközi díjakkal (Wolf-díj)
jelzik a presztízs nagyságát. A presztízs mércéje
továbbá az idézettségi index, amely megmutatja,
hogy az adott tudományterületen belül kinek mely mûvét
idézték a legtöbben. Az egzakt tudományok esetében
sem feltétlenül magától értetôdô
az idézettségi index abszolút mérceként
való elfogadása, hiszen Kuhn paradigmaelméletének
legmaradandóbb része a tudomány szociológiai
tényezôinek figyelembevétele: ha valaki a fennálló
paradigmát megkérdôjelezi, még tudósnak
sem fogják tekinteni, jóllehet, aminek nevében megkérdôjelezi
az uralkodó paradigmát, az lehet egy új paradigma
is. A társadalomtudományokban egyik mérce sem alkalmazható
kielégítô módon. (Talán a közgazdaságtan
kivétel, itt 1969 óta szintén odaítélik
a Nobel-díjat.) A többi társadalomtudomány esetében
az idézettségi index kevésbé eligazító,
mivel önmagában nem szerez presztízst. Az idézettségi
indexekkel általában az a baj, hogy nem feltétlenül
a tudományos teljesítmény fokára utalnak, hiszen
például a kommunista rendszerek társadalomtudományában
Marx vagy Lenin idézettsége vitán felül a legmagasabb
volt, vagyis a kuhni paradigmaelmélet értelmében szociológiai
(politikai-ideológiai) tényezôk döntötték
el, ki tudós, s ki nem. Ilyen monopolhelyzet ugyan nem alakulhat
ki demokratikus közösségekben, de az idézettségi
mutató alakulását befolyásolhatják tudományon
kívüli
tényezôk - például tudományos divatok,
radikális vagy meghökkentô kijelentések, tudományon
kívül megszerzett tekintély átvitele a tudomány
területére -, amelyek mind torzíthatják a tudományos
idézettségi indexet.
A politikatudomány presztízse az egész világon
viszonylag alacsony (az amerikai politikatudomány helyzete ebbôl
a szempontból egészen sajátos: politikatudományuk
az amerikai intellektuális identitás része). Ezt több
okra is visszavezethetjük. Az elsô általános ok
az, hogy a modern pozitivista (konceptuálisan tiszta és szisztematikusan
gyûjtött, ellenôrizhetô adatokon alapuló)
politikatudomány nagyon fiatal, s csak a tartós demokráciákban
fejlôdik zavartalanul. A modern politikatudomány a demokrácia
tudománya. Csak a demokrácia teremti meg ugyanis az alkotmányos
vagy törvényes keretét annak, hogy a politikai folyamatok
szabályozottan, az egyéni vagy csoportos önkénytôl
mentesen menjenek végbe, azaz a politikai jelenségek és
döntések eredete vagy okai, az intézmények rendszere
és mûködési mechanizmusai megismerhetô feltételeken
és
hozzáférhetô információkon
nyugodjanak. Ha valaki meg akarja ismerni a modern politikatudomány
történetét, akkor elsôsorban az amerikai, az angol,
a francia és esetleg a skandináv politikatudomány
történetét kell áttekintenie. Nem kevésbé
érdekes a német és az olasz politikatudomány
fejlôdésének tanulmányozása sem, mert
ez a két politikai közösség - elsôsorban
a német - már a múlt század második
felében virágzó politikai elemzô tudományterülettel
bírt (Staatswissenschaften), ám ez nem felel meg a mai politikatudomány
tudományossági kritériumainak. Ugyanez a helyzet a
magyar politikatudománnyal is, amely a német mintát
követve szintén ismerte az ,,államtudományokat",
s jól tükrözte a vizsgálódás fô
témáját: a politika azonos volt az állam tevékenységével,
ezért a politikatudomány valójában az államjog
(Staatsrechtlehre)
vagy közjog kiegészítô területe volt.
A második ok a politika általános természetére
vezethetô vissza: még a legdemokratikusabb országokban
is vannak olyan adatok, információk, amelyeket akár
törvényes, akár törvénytelen módon
eltitkolnak, elhallgatnak, esetleg hazugsággal elfednek, vagy csak
egyszerûen informális útra terelôdik az ügyek
intézése. A politikatudománynak mindig nagy kockázati
tényezôvel kell számolnia a forrásait illetôen.
Összevetve például a szociológus munkájával,
a szociológus a kérdôívén feltett kérdéseire
kaphat ugyan egy-egy szándékosan megtévesztô
választ, de a statisztikai törvények korrigálni
fogják a hibát, feltéve, hogy a kérdôív
módszertanilag és tartalmilag jól van összeállítva.
A politika tudósa azonban állandóan információhiánnyal
küzd, ráadásul a politika minden egyes jelenségét
egymással homlokegyenest ellentétes vélemények
övezik, azaz fölmerül annak lehetôsége, hogy
a politika nem tehetô a tudomány tárgyává:
az értékek annyira átszövik, hogy az objektivitás
nem teljesíthetô mérce. Meggyôzôdésem,
hogy a demokrácia mint közösen vállalt érték
egy adott közösségben megteremti a politikai tudásnak
a lehetôségét: amennyiben a politikatudománnyal
kapcsolatban túl sok kétely merül fel, valószínûleg
a demokrácia sem szilárd az adott politikai közösségben.
Persze amikor a modern politikatudomány elôfeltételéül
szabom a demokráciát, akkor ezzel nem akarom azt mondani,
hogy a demokrácia hiányában nem lehetséges
politikára vonatkozó megalapozott elemzéseket végezni.
Viszont szisztematikus, intézményesített politikatudomány
- amennyiben a tudomány kritériuma az objektivitás
- demokrácia nélkül nehezen képzelhetô
el. Bárki számára nyilvánvaló, hogy
a mai politikatudomány viszonyítási pontja a demokrácia.
A világ valamennyi politikai jelenségét kimondva vagy
hallgatólagosan a demokratikus intézményekhez és
folyamatokhoz mérik. A demokrácia a mai politikatudomány
paradigmája.
A harmadik ok az, hogy a politikatudomány helyzete, témái
nagyban függnek az adott politikai közösség szükségleteitôl,
céljaitól, ambícióitól, erkölcsi
állapotától, és a témák informális
megállapításakor a politika a kezdeményezô,
aktív tényezô. Tagadhatatlan tehát, hogy egy
politikai közösségen belül a kultúra, azaz
az emberek közötti kommunikáció formái,
az érintkezés kifinomultsága, az erkölcsi minimumok
tartalma meghatározó módon szól bele a politika
világába: ami az egyik országban megengedett a politikában,
az megengedhetetlen egy másikban. Ilyen kérdés például
a politikusok magánéletének eltérô megítélése.
Ez a szempont természetesen
relativizálja a politikatudomány
megállapításainak érvényét, hiszen
egy tudományos tétel érvénye nem változhat
kultúránként. A másik kérdés:
vajon a különbözô politikai erôk, érdekcsoportok
milyen mértékben szólnak bele a politikatudományi
vizsgálódásokba? Fôként a közvélemény-kutatások
esetében merül fel ez a kérdés, hiszen ismeretes,
hogy egy-egy politikai párt olykor él az irányított
vagy megelôlegezett, neki kedvezô végeredményû
felmérések eszközével. A politika beavatkozását
a politikatudomány ügyeibe teljesen soha nem lehet kizárni.
A negyedik ok igen triviális, mégis fontos: általános
vélekedés szerint a politika nem szorul a politikatudomány
szolgálataira, vagyis a politikának nem feltétele
a politikatudomány léte. Hamarabb van szüksége
a politikusoknak egy-egy szociológiai vagy közgazdasági
felmérésre, mint egy politológiai tanulmányra
- kivéve a közvélemény-kutatásokat. Van,
aki ezt úgy fogalmazza meg, hogy a politikatudományt csak
a gazdag országok engedhetik meg maguknak. Eszerint a politikatudomány
egy fajta társadalmi luxus. Ez az érv figyelmen kívül
hagyja, hogy a modern demokrácia szilárdságának
fokmérôje a politikatudomány presztízse. Logikailag
pont fordítva kell eljárni: nem a gazdagság teszi
lehetôvé a politikatudományt, hanem a demokratikus
politikai berendezkedés - melynek része a politikatudomány
- teremti meg az optimális gazdasági fejlôdés
lehetôségét.
Az ötödik okot a józan ész beavatkozásának
nevezem: a politikatudomány ismeretelméleti alapja mindig
is a józan ész meglátásaiban keresendô.
Azaz a politikáról szóló vélemények
megkerülhetetlen építôkövei a politikai tudásnak:
más - kiváltképpen az egzakt, modellekben és
logikai konstrukciókban gondolkodó - tudományágakban
a józan észnek csak korlátozott helye van vagy egyáltalán
nincs is helye. Érdemes a politikatudomány fogalomkészletét
megnézni: azok a fogalmak, amelyek egyértelmûen politikaiak
- például állam, igazságosság, háború,
hatalom, forradalom, párt, képviselô, parlament, politikai
közösség stb. -, mind rendelkeznek hétköznapi
használattal is; ezzel szemben a politikatudomány egy sor
más tudományágból kölcsönzött
fogalmat is használ, melyeket a modern társtudományok
alakítottak ki. Érdemes a New handbook of political science
(Goodin-Klingemann
1998) egyik tanulmánya alapján fölsorolni a kölcsönzött
fogalmak igen terjedelmes listáját. Mattei Dogan szerint
a következô fogalmakat kölcsönözte a politikatudomány
a társtudományoktól (csak néhány példát
ragadok ki, mert nagyon hosszú a teljes fölsorolás):
- Szociológia: aggregátum, asszimiláció,
elitkörforgás, klikk, kohézió, ideáltípus,
individualizmus, legitimitás, tömegtársadalom, militarizmus,
nacionalizmus, protestáns etika, társadalmi osztály,
szocializáció stb.
- Pszichológia: elidegenedés, ambivalencia, attitûd,
viselkedés, empátia, társadalmi mozgalom, sztereotípia
stb.
- Közgazdaságtan: források elosztása, korporatizmus,
csökkenô hozamok, ipari forradalom, liberalizmus, merkantilizmus,
bruttó hazai termék, fejletlen területek stb.
- Filozófia és az ókori görögök:
anarchizmus, arisztokrácia, konszenzus, demokrácia, általános
akarat, idealizmus, monarchia, pluralizmus, zsarnokság, érték,
Weltanschauung
stb.
- Antropológia: akkulturáció, affinitás,
kaszt, nepotizmus, patriarchátus stb.
- Teológia: anómia (azaz az isteni törvény
figyelmen kívül hagyása), karizma.
- Újságírás, politikusok: imperializmus,
jobb- és baloldal, lobbizás, propaganda, szocializmus, szindikalizmus
stb. (A teljes felsorolást lásd a könyv 103. oldalán.)
Látható, hogy a politikatudomány nagyon sok fogalma
kölcsönzött - a jogtudomány itt például
nem is szerepel -, illetve a köznapi nyelvbôl (ide sorolom az
újságírást és a politikusok nyelvezetét)
származik. Léteznek olyan fogalmak is, melyeket a politikatudomány
vezetett be, de ezek gyakran a fenti két forrás kombinációi,
például a ,,választói magatartás", a
,,társadalmi igazságosság" stb. A sajátosan
politikatudományi fogalmak többsége a jog területérôl
származik, illetve jogi tartalommal bír, aminek oka az, hogy
végsô soron a politika a rend felismerésének
és fenntartásának eszköze.
Az eddigiekben amellett érveltem, hogy a politikatudomány
egészen különleges helyet foglal el a társadalomtudományok
körében. Mai helyzetét döntôen és
hallgatólagosan a demokráciához kötôdô
elvárásaink határozzák meg. Ha meg akarjuk
érteni a modern politikatudomány alapjait, akkor meg kell
értenünk a demokrácia morális és ismeretelméleti
alapjait, valamint ezek történeti kialakulását.
Megismerés, módszerek,
a politikai tudás objektivitása
A régi és modern demokráciák - sok eltérô
vonása mellett - van néhány közös jellemzô
is: a döntések szavazás útján történô
meghozatala, a népi kormányzás, a törvények
tisztelete, illetve a politikai közösség nyitottsága
az új javaslatokra és az idegenek vagy más politikai
közösségek iránti barátságos viselkedés.
A nyitottság lehet habitus, de gondolkodási mód is,
azaz egyént és közösséget formáló
elv. A nyitottság ily módon megismerési elv: annak
tudata, hogy amit tudok, annak korlátozott érvénye
van, mert nem tudásunk mindig messze meghaladja tudásunkat.
Ráadásul a tudás-hanem tudás viszonyát
nem szabad sem idôbeli, sem térbeli módon elképzelni,
vagyis az idô haladtával nem feltétlenül tudunk
egyre többet, s a tudásunk nem valamiféle véges
térben halad és foglal el egyre nagyobb területet a
nem tudás birodalmából. Ezzel nem azt akarom mondani,
hogy a tudásra törekvô munka hiábavaló,
csak azt, hogy a tudás nem egyeztethetô össze semmiféle
végleges tudáskoncepcióval vagy dogmával.
A demokrácia maga sem lehet dogma: ha ugyanis dogmaként
kezelnénk, vagyis bírálhatatlan, kikezdhetetlen fogalom
volna, abban a pillanatban diktatórikussá válna. A
demokrácia fennmaradásának elôfeltétele
az ismeretelméleti nyitottság, vagyis az hogy, egyetlen álláspont
sem tarthat igényt a végleges igazság címére.
Ez a tétel önmagára nézve is igaz, a paradoxon
tehát nyilvánvaló, de nem megoldhatatlan: a nyitottság
mint a demokrácia kritériuma bírálható,
de a bíráló nézet nem számolhatja fel
a nyitottság kritériumát. E probléma kezelésére
dolgozta ki Karl Popper a
falszifikáció módszerét.
Ennek lényege - Nigel Warburton megfogalmazásában
-, hogy a tudomány sejtéseken és cáfolatokon
keresztül halad elôre, egyetlen elmélet sem abszolút
igaz, mert minden elmélet felülvizsgálható, sôt
felül is kell vizsgálni ôket, viszont egyetlen cáfoló
példa is elég egy elmélet nem kielégítô
voltának a kimutatásához (Warburton 1993, 106-107).
Kérdés persze, hogy mit jelent mindez a politikatudomány
nyelvére lefordítva. Vannak-e egyáltalán elméletek
a politikatudományban? Mivel Popper kizárólag a tudományos
megismerésrôl beszél, vajon a politikatudomány
valóban tudományos-e? Tisztán kell látnunk
valamit: a tudományos megismerésben örök vita zajlik
az induktív, azaz alulról, a semmibôl építkezô
empirikusan szerzett tudás, és a deduktív, az ember
korábbi ismeretein alapuló tudás között.
Az utóbbi álláspont - ez Popper felfogása is
- homályban hagyja a tudás kezdetének kérdését,
mert az ember legvégsô kérdéseire nem tudjuk
a válaszokat. Az elôbbi felfogás viszont a mindenkori
megismerô szempontját hangsúlyozza: itt vagyok, meg
akarom érteni a világot, a dolgokat a maguk egyszeriségében,
soha vissza nem térô állapotában akarom megragadni.
Megítélésem szerint az induktivitás és
dedukció vitája végsô soron a tudás
objektivitásának
kérdésébe torkollik, azaz a mi esetünkben így
szól: lehetséges-e objektív ismeret a politikáról?
Ha nem, akkor politikatudomány sem lehetséges.
A politika megismerésének van egy politikai elôfeltétele:
a megismerés folyamatát külsô, uralmi korlátok
nem gátolhatják. Mivel nincs abszolút tudás,
feltételezhetô, hogy nincs abszolút kutatási
szabadság sem. Ez azonban - s ez a lényeg - nem akadálya
az objektív politikai tudás kialakításának.
Az objektív politikai tudás elérésének
lehetetlenségét - rekonstruálható módon
- két okra vezethetjük vissza: az egyik ok az, hogy vannak,
akik a tudás maximumából, az igazság elvont
fogalmából indulnak ki, vagyis magukat csapják be:
megfeledkeznek a tudás-nem tudás sajátos viszonyáról,
az objektivitást összetévesztik az igazsággal.
A másik okot hangoztatók viszont a politikai tudás
relativizmusa, a tárgytól - a politikától -
való túlzott függés és a politikai ismeret
gyors elavulása miatt vélik úgy, hogy az objektivitás
lehetetlen. Az objektivitás fogalmát a legáltalánosabb
módon használom: a tárgyilagosság, az elfogulatlanság,
az igazságnak való elkötelezettség értelmében.
Az objektivitás mégis kevesebb, mint az igazság: az
igazság abszolút mérce, amely nélkül nem
lehetséges semmilyen tudás. Ez nem jelenti azt, hogy az igazság
minden esetben és minden helyzetben elérhetô, viszont
az igazságnak elkötelezett keresés teljesítheti
az objektivitás követelményét: semmilyen érdek,
érzelem, külsô erô nem tántoríthatja
el a politika tanulmányozóját attól, hogy egy
adott politikai jelenségrôl, intézményrôl
stb. a lehetô legtárgyilagosabb képet adja. Ehhez egyre
több módszer áll rendelkezésre. A politikatudomány
módszertana nagyon széles alapon nyugszik: a
megfigyelés,
a szisztematikus adatgyûjtés, az adatok osztályozása
és rendszerezése, az adatok alapján tett kijelentések
vagy
megállapítások magától értetôdô
eszközei minden tudományos tevékenységnek - a
politikatudomány az ókortól kezdve használja
ezeket. Az elmúlt fél évszázadban a politikatudomány
a módszereket illetôen nagyon sokat kölcsönzött
a közgazdaság-tudománytól. Például
az ökonometriai modellekre gondolok, de még inkább igaz
ez a racionális választás elméletére,
amely az utóbbi években a politikatudomány legerôteljesebb
módszertani iránya. Ennek alapgondolata az, hogy minden ember
és intézmény arra törekszik, hogy saját
hasznát maximalizálja, veszteségeit pedig minimalizálja.
Ez a megfontolás irányítja az emberek viselkedését,
beleértve a politikai cselekvéseket is. Ezt a megfigyelést
a racionális választás elméletének alkalmazói
az emberi természetre hivatkozva szinte természeti törvényként
kezelik, melynek érvényesülését az emberi
akarat nem akadályozhatja meg. Kétségtelenül
vannak nem racionális, hanem érzelmi alapon vagy tévedésbôl,
az önzetlenség értékébôl kiindulva
meghozott döntések, amelyekkel a racionális választás
elmélete nem kalkulálhat, viszont a politikai cselekvés
- pl. koalícióalakítás, alternatív politikai
irányvonalak közötti választás vagy nemzetközi
konfliktusok esetén - jól prognosztizálható.
A szociológia szintén hozzájárult a politikatudomány
módszertanának bôvüléséhez, fôként
a kérdôívezés technikájának, s
az így nyert adatok statisztikai-matematikai módszerekkel
történô földolgozásának alkalmazásával.
Az objektivitásnak azonban van egy értékekkel
összefüggô oldala. Sokan azért szkeptikusak a politikatudománnyal
kapcsolatban, mert nem látnak garanciát a politika értékrendjének
és a tudomány értékrendjének szilárd
elhatárolására. Közgazdasági, statisztikai-matematikai
módszerekkel leírhatunk ugyan egy-egy politikai jelenséget
(pl. melyik párt honnan gyûjti szavazatai zömét)
vagy intézményt (pl. hogyan szavaznak a parlamentben), de
hogy melyik politikai döntés helyes, azt a vélemények
sokfélesége miatt nem tudjuk megmondani. Másként
fogalmazva: a politika világában nem tudunk különbséget
tenni a jó és a rossz között. Az igazság
a politikában csak délibáb. A 20. század egyik
szellemi hozadéka az igazság, illetve az értékek
teljes relativizálása. Szabó Lôrinc Az Egy álmai
címû verse e téma egyik pontos megfogalmazását
adja: ,,Mert te ilyen vagy s ôk olyanok / és neki az érdeke
más / s az igazság idegállapot / vagy megfogalmazás"
- vagyis az egyénen kívül csak káosz, kuszaság
van, ahol ,,ami él, / annak mind igaza van", így csak egy
megoldás van a költô szerint: ,,Tengerbe, magunkba vissza!
Csak / ott lehetünk szabadok!" Eszerint politikai megoldás
nincs, mert az igazság és a politika különbözô
lényegû. Ez viszont azt is jelenti, hogy a politika nem lehet
racionális. Azok, akik szerint a politikatudomány nem lehetséges,
azok végsô soron nem hisznek a racionális politikában.
Ennek hiányában az objektivitás mércéjének
sincs értelme. Vajon ez tapasztalatilag megállja a helyét?
Aligha. A történelem, a politikai eszmék tartalmi változása
ismeretelméleti alapul szolgálhat az értékszempontú
politikatudomány számára. Azt még soha senki
nem állította, hogy a világ valaha volt és
jelenlegi politikai rendszerei között értékszempontok
alapján ne lehetne különbségeket megállapítani.
Ha pedig a különbözô politikai berendezkedések
minôségüket tekintve nem egyformák, akkor akarva-akaratlan
azt mondjuk ki, hogy vannak jobb és rosszabb politikai rendszerek.
Aki idáig eljut, annak számára az objektivitás
követelménye nem üres, azaz a politikatudomány
lehetséges.
A politikatudomány fejlôdése,
intézményei és részterületei
A politikatudománynak három nagy nemzetközi szervezete
alakult ki: az Amerikai Politikatudományi Társaság
(APSA - American Political Science Association), a Nemzetközi Politikatudományi
Társaság (IPSA - International Political Science Association),
valamint az Európai Konzorcium a Politikai Kutatásért
(ECPR - European Consortium for Political Research). Az Amerikai Politikatudományi
Társaság tekint vissza a leghosszabb múltra: 1903-ban
alakult alig több mint kétszáz taggal, jelenleg 13 ezer
egyéni tagja van. Az amerikai politikatudomány fejlôdésén
keresztül pontosan le lehet mérni, hogy milyen fejlôdési
szakaszokon ment keresztül a politikatudomány a 20. században.
A legjelentôsebb változást az ún.
behavioralista
[behaviorista?] fordulat hozta az 1920-as és 1930-as években,
melyet a chicagói iskolához tartozó politikatudósok
hajtottak végre. Ennek lényege, hogy a politika megismerésében
nem a politika formális-jogi szabályaiból, hanem a
politikai cselekvôk tényleges viselkedésének
megfigyelésébôl kell kiindulni. Minimalizálni
kell a politikai ,,bölcsek" morális meggyôzôdéseinek
szerepét a magyarázatokban. A behaviorista fordulat a politikatudomány
egzakttá tételét tûzte ki célul, s némiképp
egyoldalúvá tette a kutatást. Az 1960-as évektôl
a racionális választás elmélete még
nagyobb matematikai pontosságra törekedett, s az elôzôhöz
hasonló forradalomnak tekinthetô. Jelenleg az új institucionalizmus
néven ismert politikatudományi irányzat a meghatározó,
amely a politika jelenségeit intézményi oldalról
igyekszik értelmezni. Emellett a politikatudomány leghagyományosabb
iránya, a politikai filozófia
reneszánszának
is tanúi vagyunk, azaz a politika morális tartalma nagy hangsúlyt
kap. A politikai filozófiát gyakran
normatív elméletnek
is szokták nevezni, fôként John Rawls Az igazságosság
elmélete címû könyvének megjelenése
óta (1971). Az utóbbi idôkben néhány
új erôteljes téma jelent meg: a feminizmus, a dekonstruktivizmus,
a posztmodernizmus és a globalizmus.
A Nemzetközi Politikatudományi Társaság (IPSA)
elsôsorban világkongresszusai révén nyújt
fórumot a legkülönfélébb politikatudományi
kutatások eredményeinek bemutatására, információcserére,
valamint a politikatudomány nemzetközi megjelenítésére.
Az IPSA-t 1949-ben az amerikai, a kanadai, a francia és az indiai
politikatudományi társaság alapította meg az
UNESCO anyagi támogatásával. Az elsô világkongresszust
1950-ben tartották, majd 1952 után minden harmadik évben
rendezik meg. Az utóbbi évtized legfigyelemreméltóbb
eredményét az IPSA azzal a kötettel érte el,
melynek összeállítására az 1994-ben Berlinben
lezajlott XVI. világkongresszuson született döntés.
A vaskos kötet A new handbook of political science címen 1996-ban
jelent meg, s átfogó képet nyújt a politikatudomány
állapotáról, módszertanáról,
az egyes részterületek témáiról, más
tudományágakhoz fûzôdô viszonyáról.
A kötet 845 oldalas, de még így is messze elmarad az
1975-ben megjelent nyolckötetes Handbook of political science
terjedelmétôl.
A két kiadvány természetesen sorozatot alkot, s a
politikatudomány világméretû fejlôdését
mutatja, hogy míg az elsô kézikönyv szerzôi
és témái nagyrészt amerikaiak voltak, az új
kézikönyv szerzôi gárdájának majdnem
fele nem amerikai. Az új kézikönyv felépítése,
tanulmányainak témája és tartalma alapján
bárki fölmérheti, hogy hol tart a politikatudomány,
mennyire szakosodott, milyen kérdésekkel foglalkozik. A kötet
kilenc nagyobb fejezetbôl áll, melyek a következôk:
1. A diszciplína (azaz a politikatudomány története,
mai helyzete, viszonya más társadalomtudományokhoz);
2. Politikai intézmények (nem véletlenül áll
ez a fejezet közvetlenül az általános bevezetés
után: a politika intézményi megközelítése
a politikatudomány szinte valamennyi ágát áthatja);
3. Politikai viselkedés (fôként arról van szó,
hogy a racionálisan döntô szavazók hogyan ítélik
meg a pártokat, illetve a pártok miként formálják,
újítják meg önmagukat); 4. Komparatív
politika (például milyen demokráciatípusok
állapíthatóak meg); 5. Nemzetközi kapcsolatok
(hogyan nyernek új dimenziót hagyományos, korábban
a nemzetállamhoz vagy a belsô joghoz kötôdô
problémák: pl. emberi jogok, feminizmus stb.); 6. Politikaelmélet
(témák: politikai filozófia, empirikus politikaelméletek);
7. Közpolitika és közigazgatás (az egyik legrégebbi
téma a politikatudományon belül, hiszen a végrehajtó
hatalom mûködése minden politikai közösség
vagy állam meghatározó tényezôje); 8.
Politikai gazdaságtan (ez sem új, bár némiképp
háttérbe szorult az utóbbi évtizedekben, ma
viszont a közgazdaságtan és a politika találkozásának
legizgalmasabb kérdéseit itt tárgyalják, pl.
kapitalizmus, szegénység, a globalizáció által
gerjesztett politikai konfliktusok); 9. Politikai módszertan (a
kutatási módszerektôl egészen az úgynevezett
kvalitatív módszerekig terjed a leírás).
Végül meg kell említeni az Európai Konzorcium
a Politikai Kutatásért (ECPR) nevû szervezetet, amely
az utóbbi idôben az európai politikatudományi
kutatások egyre befolyásosabb keretintézményévé
és szervezô erejévé vált. Az ECPR-t 1970-ben
hozták létre a Ford Foundation támogatásával.
Nyári egyetemi programokat, különbözô, de meghatározott
kutatási programokat és kutatói mûhelyeket,
valamint egyetemek közötti közös kutatási tervezeteket
támogat. Saját szakmai folyóiratot ad ki The European
Journal for Political Research címen. Kezdettôl fogva egyértelmû
volt, hogy az ECPR, melynek taglétszáma több ezerre
rúg, az amerikai politikatudomány mintáját
követve mûködik.
Mint látható, az amerikai politikatudomány aktívan
közremûködött mind az IPSA, mind az ECPR megalapításában.
Ez azt jelenti, hogy az amerikai politikatudomány nem csupán
módszertanában, elméletei és fogalmai révén,
de a tudományszervezés eszközével is élteti
a politikatudományi kutatásokat, szakmai szervezôdéseket.
Az amerikai demokrácia az amerikai politikatudományon keresztül
is hat a világ más politikai közösségeire.
Érdemes egy pillantást vetni az olasz politikatudomány
elmúlt néhány évtizedének a történetére,
mert egyrészt jól szemlélteti a nemzeti politikatudomány
kialakulását, az amerikai politikatudomány hatását,
másrészt az olasz politikatudomány fejlôdése
sok tekintetben hasonlít a magyar politikatudomány kialakulására,
bármennyi különbség is van a kettô között.
Az 1960-1970-es években az olasz politikatudomány ,,aligha
volt akadémiai tudománynak nevezhetô" (Graziano 1991,
127), ami azt jelentette, hogy alig volt egy-két politikatudományi
tanszék és állás. Az 1980-as évekre
azonban stabil és megbecsült helyet szerzett a politikatudomány
a többi akadémiai tudományág között.
Graziano négy tényezô együtthatására
vezeti vissza a politikatudomány megszilárdulását.
Az elsô: tekintélyes társadalomtudósok erôfeszítése,
pl. a nemzetközileg is ismert Norberto Bobbio, Giovanni Sartori, Bruno
Leoni munkássága nagy lökést adott a politikatudománynak.
A második: az olasz demokrácia fejlôdése és
megszilárdulása. A harmadik: külsô tényezôk,
fôként az amerikai politikatudomány, ezen belül
is a behavioralista [behaviorista?] fordulat hatása az olasz politikatudományra.
Igen aktív szerepet vállalt a Fulbright Program, amelyben
összesen 8315 olasz, illetve amerikai tudós és tanár
vett részt 1949 és 1982 között. A negyedik: az
olasz egyetemi rendszer átalakulása, ami segítette
a politikatudomány pozíciójának megerôsödését.
Sartori 1970-ben arról értekezett, hogy a politikatudomány
a ,,közös jó" elômozdítója, mert a
rossz kormányzást rossz politikusok hajtják végre,
ezért fontos, hogy az olaszok megszabaduljanak terhessé vált
politikai osztályuktól. Szintén Sartoritól
származik ,,a politikai analfabetizmus" kifejezés, amellyel
ráirányította a figyelmet a politikatudományi
könyvek hiányára (azóta rengeteget lefordítottak
olaszra), valamint a politikatudományi oktatás fejlesztésének
fontosságára. Az 1990-es évek elején már
19 politikatudományi tanszék mûködött Olaszország-szerte,
talán a legtekintélyesebb Firenzében, ahol Sartori
a tanszékvezetô; 1981 óta mûködik az olasz
politikatudományi társaság (Societá italiana
di scienza politica); öt tanszéken folyik politikatudományi
doktoranduszképzés (PhD), és az olasz politikatudományi
tanszékek kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkeznek.
Az olasz példa is alátámasztja, hogy (1) a modern
politikatudomány a demokrácia funkcionális része,
azaz nem ,,luxus" vagy anyagi kérdés, (2) az amerikai politikatudomány
a második világháború vége óta
mintaként funkcionál, (3) a modern politikatudomány
az egyik legdinamikusabban fejlôdô társadalomtudomány.
A fejlôdésnek számos jele van, túl az intézményesülés
tényein (nemzetközi szervezetek, nemzeti politikatudományi
társaságok mûködése, politikatudományi
oktatás), hiszen - mivel tudományról van szó
- a fogalomkészlet kifinomultsága, az elméletek valóságleképezési
ereje legalább ilyen fontos. Ha megnézzük, hogy a politikatudomány
milyen kézikönyvekkel - lexikonokkal, a tudomány eredményeit
rendszerezô, szintetizáló mûvekkel - rendelkezik,
akkor csak az angol nyelvû irodalom a következô fontos
tételeket tartalmazza: 1. A már említett Handbook
of political science, illetve a New handbook of political science; 2. The
blackwell encyclopaedia of political thought (1991) - magyarul is hozzáférhetô;
3. The blackwell encyclopaedia of political science (1987); 4. Encyclopaedia
of government and politics I-II. (1992); 5. Encyclopaedia of democracy
(1998), amelyet Seymour Martin Lipset szerkesztett. Fölsorolhatatlan
mennyiségû összefoglaló mû jelent meg a
politikatudomány egy-egy részterületérôl,
például a komparativisztika vagy éppen a feminizmus
tárgykörében. A modern politikatudomány az 1980-1990-es
évekre érte el fejlôdésének azt a fokát,
amikor eredményeit enciklopédikus formában volt képes
bemutatni.
Egy példát szeretnék adni arra, hogy milyen fogalmi
és analizáló mélységig jutott a politikatudomány
talán a legfontosabb területen, a politikai intézmények
felépítésének és mûködésének
tanulmányozásában. A nyugati demokráciák
intézményes felépítésüket tekintve
nagyon sokfélék. Nem létezik olyasmi, hogy a demokrácia.
A sokféleség leírására, osztályozására
és értékelésére a következô
kategóriapárokat szokták alkalmazni, hogy egy konkrét
demokráciát intézményei alapján besoroljanak.
A kategóriák a következôk:
01. pártrendszer - kétpárti vagy többpárti;
02. választási rendszer - arányos vagy többségi;
03. törvényhozás - egykamarás vagy kétkamarás;
04. az állam fölépítése - unitárius
vagy föderális;
05. a fôhatalom súlypontja szerint - parlamentáris
vagy prezidenciális;
06. az igazságszolgáltatás rendszere - bírói
felülvizsgálat vagy bírói elôvizsgálat
(elôzetes kontroll);
07. helyi önkormányzat - gyenge vagy erôs autonómia;
08. közszolgálat - érdem szerinti utánpótlás
vagy politikai osztogatás, a koncfelosztás elve szerinti
utánpótlás;
09. fegyveres erôk - hivatásos vagy kötelezô
szolgálat;
10. állam és gazdaság kapcsolata - liberális
vagy korporatista.
Elméletileg 1024 módon lehetséges a fenti kategóriák
alapján egy demokráciát felépíteni,
a valóságban jó, ha harminc különféle
demokráciát meg tudunk különböztetni. De bármelyiket
is vizsgáljuk, a kérdés mindig ugyanaz: melyik intézményi
kombináció közelíti meg leginkább a legjobb
kormányzás normatív értékét?
Hogy mit tekintünk ,,legjobb kormányzásnak", az már
politikai filozófiai kérdéseket vet fel, mint például
mi a szabadság, mi a rend, mit jelent az emberek közötti
egyenlôség stb. Aki viszont ezekre a kérdésekre
akar válaszolni, annak a politikai filozófia több mint
kétezer éves történetéhez kell fordulnia,
mivel az emberi közösség rendjének problémája
a filozófia egyik kiemelt kérdése volt az európai
filozófia történetében Platóntól
kezdve Arisztotelészen, Cicerón, Szent Ágostonon,
Machiavellin, Hobbeson, Locke-on, Rousseau-n át a 20. század
politikai filozófiájáig. E hosszú idô
alatt alakult ki a politikatudomány fogalmi készlete, némely
fogalma - pl. demokrácia, jogok, törvény, állam
stb. - rengeteg elméleti problémát vet fel, melyek
a mai vitákban is megjelennek, jelentések és szempontok
keverednek hétköznapi vélekedésekkel.
A magyar politikatudomány: guruk, politikai giccs és
az akadémikus politológia
Hogy a politikai rendet általában, a demokráciát
pedig különösen a vélemények tartják
fenn, azt leginkább az újonnan szervezett demokráciák
bizonyítják. Az intézmények ugyanis csak akkor
mûködnek, ha támogatást és bizalmat élveznek.
Ettôl azonban meg kell különböztetni a politikatudományt,
amely nem véleményt mond, hanem objektív elemzést
ad, miáltal persze véleményformáló ereje
van. A magyar politikatudomány helyzetét röviden a következô
tényezôk határozzák meg. Elôször
is, a vélemények - a politikai publicisztika - messze erôteljesebb
irányt képviselnek, mint a politikatudományi kutatások.
Ezzel önmagában nem volna baj, csakhogy a politikatudományt
azonosítani szokták a politikai publicisztikával,
azaz mind célját (objektív elemzés), mind tudományos
mércéjét (ismeretelméleti alap) tekintve megkérdôjelezik
tudomány voltát. Egyszerûen nem vált közérthetôen
ketté a politikatudomány és a politikai zsurnalizmus.
Másodszor, a politikatudomány a társadalomtudományok
páriája: presztízse alacsony, ami erôsen tükrözôdik
az akadémiai és egyéb pénzforrások elosztásánál.
A demokrácia és a politikatudomány fejlettsége
közötti összefüggés egyszerûen nem része
a magyar közgondolkodásnak. Harmadszor, a politikatudomány
is szenved a magyar társadalomtudományokra jellemzô
szûk keresztmetszetektôl: egy-egy részterületen
annyira kevesen dolgoznak, hogy valódi szakmai-kritikai közösség
nemigen alakulhat ki. Ezért lehetséges, hogy fércmûvek
és kiváló alkotások egy szintre kerülnek,
pontosabban a visszhangtalanság uniformizálja ôket.
Negyedszer, az egyetemi rendszer tartalmi reformja hiányában
a politikatudomány egyelôre nem kerülhet helyére
az oktatásban.
Pedig a politikatudomány intézményi és
egyéb jellemzôinek csírái megvannak. A politikatudomány
része az Akadémia tudományterületi struktúrájának
(IX. Osztály), önálló politikatudományi
kutatóközpont mûködik (MTA Politikatudományi
Intézet), kilencedik évfolyamába lépett a Politikatudományi
Szemle, amely a politikatudomány reprezentatív folyóirata.
A Politikatudományi Társaság szakmai fórumot
nyújt a politikatudományi kutatások és az irántuk
érdeklôdôk számára, valamint a Bibó
István-díj évenkénti odaítélésével
tudományos teljesítményeket kíván szakmai
elismerésben részesíteni. Számos egyetemen
folyik politikatudományi képzés: ELTE Állam
és Jogtudományi Kar, Miskolci Egyetem, Budapesti Közgazdaságtudományi
és Államigazgatási Egyetem, ezen kívül
Debrecenben, Nyíregyházán, Pécsen és
Szegeden. Doktoranduszképzés két helyen folyik: az
ELTE ÁJK-n és a BKÁE-n. A politikatudomány
részterületeinek valamelyikét (EU, nemzetközi kapcsolatok
stb.) sok helyen tanítják. A könyvkiadók közül
elsôsorban az Osiris tartja fontosnak, hogy politikatudományi
mûveket - hazai szerzôk munkáit, illetve fordításokat
- kiadjon. Tíz éve jelenik meg a Magyarország politikai
évkönyve, amely igyekszik megfelelni egy évkönyv
mûfaji sajátosságának: az adott év valamennyi
fontos belpolitikai eseményét adatokkal és elemzésekkel
dokumentálja.
Ezek az intézmények azonban csupán csírái
egy presztízzsel bíró tudománynak. Megítélésem
szerint a magyar politikatudomány jelenlegi állapota emlékeztet
az olasz politikatudomány 1970-es évekbeli helyzetére:
vagy megszilárdul és tekintéllyel bíró
tudományág lesz, vagy a zsurnalizmusnak alárendelt
áltudományos ismeretterjesztéssel foglalkozó,
ideológiai célokat is szolgáló vegetáló
tudománykezdemény marad. A feladat többszörös.
Az elsô problémát két fogalommal szeretném
leírni: a guruk uralma és a politikai giccs túltengése.
A nyugati politikatudományban az 1960-as évek végéig
volt jellemzô a guruk uralma: néhány nagy tekintéllyel
bíró politikatudós minden politikai kérdésben
véleményt nyilvánított, s amit mondtak, megkérdôjelezhetetlen
igazságnak könyveltetett el. A gurusodás a specializációval
ellentétes folyamat. Hiányzik a kritikai elem a guruk uralta
tudományból, viszont a jövôre vonatkozó
jóslatok túlnyomóak. Mintha a politikatudomány
(vagy bármely társadalomtudomány) feladata a jövendômondás
volna. Ehhez kapcsolódik a politikai giccs jelensége: e fogalommal
jelölöm a politikai tudás látszatát keltô
politikai elemzéseket. Giccs alatt általában ,,olcsó
hatásvadász, hazugan érzelgôs módon készített"
tárgyat vagy mûvet értenek. A politikai giccs arról
ismerhetô fel, hogy szerzôje megpróbál a közhangulatra
ráérezni, arra épít, miközben a valóság,
az objektivitás nem különösebben érdekli.
Gyakran irodalmiaskodó köntösben jelenik meg, mégsem
irodalom, mert egzaktnak gondolja magát. Jól hangzó
klasszikus idézeteket használ, holott csak önkényesen
kiragad bizonyos dolgokat. Nem is volna ezzel semmi baj, ha a politológus
elnevezés helyett inkább a ,,politikász" fogalmát
alkalmaznánk a politikai giccs szerzôjére.
A második probléma az, hogy a megnôtt oktatási
igények miatt elôtérbe kerültek a szintetizáló,
összefoglaló mûvek, holott egy szintézishez elôbb
elôtanulmányok, részvizsgálatok kellenének.
Harmadikként említeném az amerikai politikatudomány
szerepét, amelynek megtermékenyítô hatása
nyilvánvaló, de nem egyértelmû. Sok fordítás
jelent meg fogalmi kétértelmûségekkel: ez részben
természetes, hiszen az angolszász politikai rendszerek intézményei
Magyarországon nem ismertek, illetve az eltérô jogrendszer
miatt a meglévô fogalmak is mást jelenthetnek. Ráadásul
a német politikatudomány hatása legalább olyan
erôs, mint az amerikaié, ezért olykor fogalmi zûrzavar
is keletkezik.
Végül a Politikatudományi Szemle elmúlt nyolc
évfolyamának tartalma alapján megállapíthatóak
a fôbb érdeklôdési trendek, a visszatérô
témák, vagyis a magyar politikatudomány fôvonalának
tartalmi elemei. Ez nem jelenti azt, hogy a
Politikatudományi Szemle
feltétlenül leképzi a magyar politikatudomány
egészét, hiszen nagyon sok egyéb folyóirat
is közöl politikatudományi tárgyú írásokat.
Az elsô szám mindig iránymeghatározó,
ezért érdemes ezzel kezdeni az áttekintést.
Az 1992-ben megjelent 1. szám témái az értelmiség,
a modern társadalmi szerzôdés liberális elmélete,
a magyar politikai rendszerváltás különbözô
aspektusai (pártok, az 1990-es választások pártprogramjai),
illetve kitekintés a nemzetközi politikatudomány vitáira
(elnöki rendszer vagy parlamentarizmus; a nyugatnémet politikatudomány).
A pártok és pártrendszerek kérdése az
egész évtizedben meghatározó téma maradt,
ahogy a liberalizmus eszmekörébe tartozó problémák:
az állam semlegessége, a civil társadalom, a hatalommegosztás
problémák. Az 1990-es évek második felében
vált elsô számú témává
az EU politikai felépítése, s általában
az európai integráció problémái. A kezdet
nehézségeire utal az is, hogy a folyóirat következetesen
és rendszeresen közölt cikkeket, tanulmányokat,
vitaanyagokat két témában: az egyik a magyar politikatudomány
helyzetére vonatkozó írások, a másik
különbözô országok (Nagy-Britannia, Kanada,
Svájc, Spanyolország, Horvátország) politikatudományának
bemutatása. Minden egyéb téma egy-egy szám
erejéig bukkan fel, jelezve a specializáció hazai
nehézségeit, a szûk keresztmetszetbôl adódó
szakmai mûhelyek kialakulásának hiányát.
Mindent összevéve mégis elmondható, hogy
a magyar politikatudomány az 1990-es években önálló
diszciplínává alakult, igaz, presztízse nem
túl magas, nyelvezete és fogalmi apparátusa most van
kialakulóban. Kevés politikatudományi mûvet
sikerült eddig lefordítani, bizonytalan a fogalomhasználat,
amire jó példa, hogy az utóbbi idôben a konszenzusos
demokrácia intézményleíró terminusát
a hazai publicisztika egyfajta viselkedésinorma-fogalommá
alakította át. Ez részben politikatudományi
mûveletlenségre vezethetô vissza, részben arra
a politikával kapcsolatos attitûdre, amely politika- és
hatalomellenes a rezsimváltás 1989-es kezdô idôpontja
óta.
A magyar politikatudomány sorsa nagyban függ attól,
hogy a magyar demokrácia intézményrendszere beágyazódik-e
a magyar társadalomba, ez az intézményrendszer képes
lesz-e új politikai kultúrát kialakítani, beleértve
a jogtiszteletet, a kapitalizmus politikai keretek között tartását,
az egyéni ambíciók korlátok közé
szorítását, a privatizáció nyomán
kiépült tulajdonosi rend legitimálását,
a magán- és közérdek összeegyeztetését.
Mint minden tudománynak, a politikatudománynak is van piaci
haszna és a piacon közvetlenül nem hasznosítható
része. A piac jól tudja használni széles értelemben
véve publicisztikai célokra. A média logikája
azonban nem azonos a tudomány logikájával. A politikatudomány
csak akkor képes hasznosan bekapcsolódni a közéletbe,
ha vannak saját mércéi és logikája szerinti
kutatásai. Ha nem akar minden kérdésben állást
foglalni, s ha úgy adódik, van bátorsága egy
feltett kérdésre ,,nem tudommal" válaszolni. A tudós
ismérve, hogy tudja, tudásának hol húzódik
a határa.
A magyar politikatudomány egyik nagy pozitívuma, hogy
noha az egyéni politikai szimpátiák, ideológiai
és pártkötôdések nyilvánvalóak,
ez nem osztja meg magát a politikatudományt. Ez azt jelzi,
hogy a politikatudománynak van belsô koherenciája és
egyfajta szakmai minimuma, amely képes egyesíteni a politikával
foglalkozó tudósokat. Ugyanakkor továbbra is elégtelennek
tartom az ismeretelméleti alapot, az ideológiával
össze nem téveszthetô filozófiai érzékenységet
politikai kérdésekben. A legnagyobb kérdés
azonban az, hogy a politikatudomány objektivitása révén
képes lesz-e a politika fontosságát közvetíteni
az antipolitikai érzelmekkel fertôzött magyar értelmiségnek,
és a szélesebb közvéleménynek bebizonyítani,
hogy a demokrácia a racionális politizálás
záloga. A publicisztika és a politikatudomány közötti
viszony tisztázása azonban nem elégséges a
hazai politikatudomány helyzetének leírásához.
A publicisztika - akárcsak a politika - a célokkal foglalkozik;
a tudomány viszont a meglévôvel, az okokkal, a bizonyíthatóval,
az olykor misztifikált tényekkel (melyeket nem szabad összetéveszteni
a véglegessel, a lezárttal vagy a befejezettel). A politikatudomány
integritását azonban nemcsak a publicisztika fenyegeti, hanem
a politikai tudás ismeretelméleti alapjainak jelenlegi reflektálatlansága
is.
A politikatudományban az ismeretelméleti kérdések
mindig is kiküszöbölhetetlenül összefonódtak
a politikai törekvésekkel - ez a politikatudomány specifikuma.
Ezen a felismerésen alapul a magyar politikatudományban is
ismert Gabriel A. Almond által bevezetett kategorizálás.
Ha ugyanis két dimenzió, azaz az ismeretelméleti vagy
metodológiai (,,kemény" és ,,puha" módszerek),
illetve az ideológiai meggyôzôdés (,,jobb" és
,,bal") együttes figyelembevétele mentén lehet egy-egy
politikatudóst vagy politikatudományi iskolát besorolni,
akkor a következô leíró kategóriákat
kapjuk: 1. ,,kemény módszereket alkalmazó baloldali
politikatudomány"; 2. ,,kemény módszereket alkalmazó
jobboldali politikatudomány"; 3. ,,puha módszereket alkalmazó
baloldali politikatudomány"; 4. ,,puha módszereket alkalmazó
jobboldali politikatudomány" (Almond 1990). Kérdés,
hogy a magyar politikatudományra alkalmazható-e az amerikai
közegben kidolgozott tipológia? Fölvethetô-e egyáltalán
,,a közösségi választás", vagy az analitikus
irányzat mint önálló ,,kemény" módszertani
iskola jelenléte a magyar politikatudományban? A hagyományos
jobb és bal ideológiai megosztottság elegendô
konceptuális keret-e az elemzéshez? Kezdjük a két
dimenzió alkalmazhatósági vizsgálatával:
milyen módszertani és ideológiai sajátosságok
figyelhetôek meg a magyar politikatudományban?
Az elsô tisztázandó kérdés, hogy
egyáltalán tudomány-e a magyar politikatudomány,
mert csak ezután vethetô fel a ,,kemény" és
,,puha" módszertan alkalmazhatósága. A kérdés
nem alaptalan, hiszen Körösényi András néhány
évvel ezelôtt úgy találta, hogy a magyar politikai
gondolkodás erôsen ideologikus, alkalmatlan nemhogy az értékmentes,
de még a tárgyszerû politikai elemzésre is (Körösényi
1996). Meglátása szerint az antipolitikai mentalitás
a legfôbb akadálya a racionális politikai gondolkodás
kialakulásának, a politikai fogalmakat önkényesen
használják, a Sein-Sollen szempontja összekeveredik,
ezt erôsíti fel az értékalapú publicisztika,
a voluntarizmus, így Magyarországon a politológia
,,nem tudomány, hanem politikai irányzat". A szerzô
azt sugallja, hogy amíg nem sikerül a politika valódi
természetét gondolkodásunk elôterébe
állítani, addig a politikatudományról csak
megszorításokkal lehet beszélni. Nem véletlen,
hogy Körösényi András Carl Schmitt politikumfelfogása
felé fordult: a maga részérôl felrúgja
azt a hallgatólagos, vagy inkább reflektálatlan politikafelfogást,
amelyet Magyarországon baloldali - most már - liberális
elfogultságok is terhelnek, s amely akadályozza a politika
természetének intellektuális értelemben való
visszatérését. Ha azonban így áll a
helyzet, vagyis elhúzódó ideológiai vita áldozata
a politikai gondolkodás, akkor ideológiai oka van annak,
hogy a politikatudomány képtelen ismeretelméleti szempontok
mentén differenciálódni. Másként fogalmazva:
a politikatudomány metodológiai alapja eklektikus, reflektálatlan
és alárendelôdik ideológiai szempontoknak.
De mi ez az ideológiai ok? Az, hogy a szocializmus továbbra
is a legfôbb cél és mérce az értelmiség
nagy része körében. A kommunizmus mind eszmeileg, mind
a gyakorlatban lejáratta magát, a szocializmus nem. Meghalt
a kommunizmus, éljen a demokratikus szocializmus. A szocializmus
legkülönfélébb eszméi teljes mértékben
áthatják a tudománnyal foglalkozók jelentôs
részének a gondolkodását - fôként
az egyenlôség, a fejlôdés, a modernizáció,
a pragmatikus szakértelem tölti ki az alapértékeik
rovatát. Csakhogy ezek ideológiai kategóriák,
s nem a tudás alapjára, a világ megismerésére
vonatkozó elvek. Ha ez igaz, akkor Magyarországon az ideológiai
spektrum a szocializmus híveibôl és a szkeptikus másként
gondolkodókból áll. A tudomány oldaláról
közelítve ez azt jelenti, hogy a magyar politikatudomány
nem tudatosította önmaga alapját: azt, hogy mi a politikum.
Olyan ez, mintha valaki a szobrászat történetét
a kerti törpe kultusza alapján akarná megírni.
Ennek az is az oka, hogy a politikai filozófiát sokan nem
is sorolják a politikatudományhoz, igaz Magyarországon
nincs is intellektuális hagyománya a politikai filozófiának.
Legfeljebb érdekes, kiegészítô tárgynak
tartják. Holott az európai politikatörténet bizonyítja,
hogy racionális politika nem nélkülözheti a politikai
filozófiát. Tévedés azt hinni, hogy egy olyan
nagy horderejû átalakítást, melyet rendszerváltásnak
neveznek, amúgy alapításnak is tekinthetünk,
sikerre lehet vinni intellektuális befektetés nélkül.
Hamis tudományeszmény az, hogy a tudomány dolga pragmatikus
tanácsok, afféle ,,know how-k" elôállítása.
Elegánsan ezt nevezik ,,alkalmazott politikatudománynak",
amelyet a publicisztika meghosszabbításának tekinthetünk.
Vagyis az almondi felosztást figyelembe véve azt mondhatjuk,
hogy amíg a politikum valódi természete nem tudatosul
a politikatudományon belül, addig a jobb-bal megosztás
korlátozottan alkalmazható: megrajzolható egy ilyen
spektrum, de csak a szimbolikus mezôben, a pártpolitikai csatározások
meghosszabbításaként, a tudományos kutatási
forrásokért, pontosabban a források elosztásáért
folyó harcként értelmezhetô. Ebben az értelemben
mondhatunk olyat, hogy vannak ,,szocialista politológusok" (Ágh
Attila, Bayer József, Bihari Mihály stb.), vagy ,,liberálisok"
(Bozóki András, Bruszt László, Gombár
Csaba stb.), vagy ,,konzervatívok" (Schlett István stb.)
- de sok értelme nincs. Egyrészt a külsô szemlélô
besorolása nem feltétlenül esik egybe az önbesorolással.
Itt van például Stumpf István, aki egy jobboldali
kormányzat minisztere, míg szemlélete, kielemezhetô
tudományfelfogása inkább az institucionalista pragmatizmusban
gyökerezô politológusé. Az igazi probléma
az, hogy találunk-e módszertani értelemben markáns
politikatudományi irányokat a magyar politikatudományban
az eklekticizmusra vonatkozó fenti kijelentésen túl.
A ,,kemény" módszer kifejezés összefoglaló
neve az empirikus, statisztikai-matematikai, a modellezô és
a racionális (logikai) választás elméletén
alapuló irányzatoknak. A politikatudományban a pszephológia
(választástan) területén találhatunk kemény
módszereket. Ezen a területen persze a matematikai eszközök
alkalmazása nem módszertani választás kérdése,
hanem a tárgy természetébôl adódó
kényszer. A magyar választási rendszer, amely bonyolultságával
tükrözi a rendszerváltás bizalmi deficitjét,
több szerzô érdeklôdésének áll
az elôterében: többek között Dezsô Márta,
Mészáros József, Szakadát István, Tóth
Zoltán publikációi igyekeznek eligazítani a
választási technikák, módszerek és gyakorlat
világában. A racionális választás elméletének
magyar mûvelôi közül Tóka Gábor nevét
kell megemlíteni, de hozzá kell tenni, e módszerrel
inkább a fiatalabb nemzedékek még kevésbé
ismert tagjai kísérleteznek. A modellalkotással sem
állunk jobban, talán a tranzitológia területén
találunk ilyen jellegû próbálkozásokat,
de hozzá kell tenni, inkább a külföldi irodalom
plagizálása zajlik ezen a téren. A statisztikai megközelítés
figyelhetô meg azon kevés szerzô írásaiban,
akik igyekeznek távol tartani magukat az ideológiai politológiától:
Török Gábor a napirend, a tematizálás problémakörén
belül keresi a válaszokat a pártok tényleges
mozgása kapcsán föltett kérdésekre. Mások
kérdôívezéssel - például a magyar
parlamenti elit karrierútjának feltérképezésével
- igyekeznek tényeket gyûjteni (Ilonszki Gabriella, Kurtán
Sándor). Sajátos területet képviselnek a politikai
közvélemény-kutató intézetek, melyekkel
kapcsolatban fölvethetô hovatartozásuk kérdése:
a politikatudományhoz, vagy inkább a matematikai statisztikához
és a szociológiához tartoznak-e, másként
fogalmazva, pusztán adatszolgáltatók-e vagy önálló
politológiai elemzéseket és értelmezéseket
is nyújtanak. Meglátásom szerint helyesebb statisztikai
adatszolgáltatóknak tekinteni ôket. A kemény
módszerek elemei persze megjelenhetnek az egyébként
puha módszereket használók körében is,
de mert ezek az alkalmazások esetlegesek, kiegészítô
jellegûek és többnyire kölcsönzöttek,
itt nem vehetôk figyelembe.
Az úgynevezett puha módszereket alkalmazó politológusok
köre oly szerteágazó, hogy ez a kategória csupán
összefoglaló elnevezés lehet. Éppen emiatt helyesebb
a tematikai szempontot segítségül hívni, hogy
valamelyest eligazodjunk a különbözô területek
között. Elôször is különbséget kell
tenni a politikaelméleti és az alkalmazott vagy szakpolitikai
területet képviselôk között. A politikaelmélet
sem egységes csoport: a politikai filozófiától
ugyanis meg kell különböztetni a politikaelmélet
azon területét, ahol a politika jelenségeinek valamiféle
kategorizálása tekinthetô a tudományosság
kritériumának. A politikai filozófia módszertanilag
két irányzatra osztható: az analitikus politikai filozófia
a ,,mit jelent?" kérdésébôl indul ki, ragaszkodva
a neopozitivista tudományeszmény elôírásaihoz
(lásd például Huoranszki Ferenc írásait);
a hagyományos vagy történeti központú politikai
filozófia inkább a klasszika filológia, a filozófiatörténet,
a történelem, esetleg az irodalomtörténet eszközeit
alkalmazza (ezen belül persze megint sokféle megközelítés
létezik a hermeneutikától a historicista iskolán
át a neoromán eszmetörténetig - igaz, Magyarországon
ilyen módszertani differenciáltsággal nem találkozhatunk).
A téma részletesebb tárgyalására vonatkozóan
fejtettem ki nézeteimet A XX. század politikai filozófiája
címû könyvem átdolgozott kiadásának
6. fejezetében.
A kategorizáló politikaelmélet empirikus alapú,
és a kemény módszerekkel elért eredményeket
szívesen felhasználja. Mivel a politikaelmélet módszertani
szempontból nehezen definiálható, ezért helyesebb
témák szerint csoportosítani a puha módszereket
használó politikaelméleti irányokat. A legtöbb
politikatudományi mû a politikai rendszer és annak
elemei témakörben született az utóbbi évtizedben.
A magyar politikai rendszert Körösényi András dolgozta
fel, az angolszász rendszereket Ilonszki Gabriella, a skandináv
jóléti állam modelljét pedig Gallai Sándor.
A politikai rendszerek elemeirôl és folyamatairól szóló
hazai irodalom kitüntetett témái a pártok és
pártrendszerek (Bihari Mihály, Körösényi
András, Enyedi Zsolt), a parlament (Ágh Attila), az alkotmányossággal
összefüggô kérdések (alkotmánybíráskodás,
parlamenti biztosok tevékenysége - lásd pl. Pokol
Béla politológiai-jogelméleti írásait),
a kormányzat, az érdekképviseletek (Bruszt László,
Thoma László), a közigazgatás, a politikai mozgalmak
(Szabó Máté) és a politikai kommunikáció,
melybe - a kategóriát szélesen értelmezve -
beletartozik pl. a politikai szemantika is (Szabó Márton).
A politikaelmélet önálló területe a nemzetközi
kapcsolatok terepe, ahol különösen az
Európai Unióval mint politikai képzôdménnyel
foglalkozó írások sorolhatók az elméleti
politikatudományhoz (lásd Navracsics Tibor Európai
belpolitika címû munkáját). Az ideológiával
foglalkozó írások (pl. Bayer József) félúton
helyezkednek el a politikai filozófia normatív megközelítési
módja és az empirikus politikaelméletek között
- elsôsorban a hazai pártok ideológiájáról
szóló mûvek és szerzôik sorolhatóak
ide (pl. Csizmadia Ervin, Fricz Tamás).
Érzékeny terület a politikaelméleten belül
a szakpolitika: elsôsorban azért tûnik elhanyagolt vizsgálódási
iránynak, mert rengeteg empirikus adatgyûjtést igényel,
miközben az eredmények kevésbé látványosak.
Nagyon sok szakpolitikai terület máig lefedetlen a magyar politikatudományban
(ilyen pl. a mezôgazdaság és vidékfejlesztés,
az ifjúságpolitika, oktatásügy, várospolitika
stb.). De még a viszonylag ismertebb területek (pl. gazdaságpolitika)
is elhanyagoltnak tûnnek a nyugati politikatudomány teljesítményéhez
képest. Pedig egy-egy szakpolitikai elemzés jelentôsen
hozzájárulhat a törvényhozás és
a végrehajtás közti viszony megértéséhez,
az egyes területek belsô politikai mozgásainak, érdekképzôdéseinek
feltárásához.
Megint más képet kapunk a magyar politikatudományról,
ha a rokon társadalomtudományok felôl közelítünk,
ahogy fentebb már a kölcsönzött fogalmak listája
kapcsán érintettük a problémát. Magyarországon
önálló, szakos politikatudományi képzés
mindössze pár éve folyik, így nem alaptalan megvizsgálni
röviden, hogy mely társadalomtudományok területérôl
figyelhetô meg határátlépés. A tradicionális
magyar politikatudomány a jogot tekinti a politikai gondolkodás
keretének: ez máig megmaradt, a jogászias politológiai
megközelítések igen gyakoriak. Valószínûleg
a gazdasági jólétre törekvô modern társadalmi
mozgások, amelyek Magyarországon még mindig keverednek
a vulgármarxizmus gazdaságközpontú gondolkodásmódjával,
tolták elôtérbe a politika közgazdasági
értelmezési törekvéseit. A szociológia
az 1970-es évektôl igyekszik Magyarországon a politikát
a saját szempontjai szerint értelmezni, mi több, a politikát
társadalmi alrendszernek tekintve a társadalom általános
fogalma alá rendelni. Egyéb tényezôk mellett
ez is hozzájárult a ,,depolitizált politikai attitûd"
kialakulásához Magyarországon. Ez nem jelenti azt,
hogy a német szociológiaelméletnek ne lett volna politikát
értelmezô törekvése, hiszen például
Niklas Luhmann és Jürgen Habermas nyitott egyfajta utat a politika
elméletéhez (lásd például Karácsony
András írásait), de ez - felfogásom szerint
- a szociológia ,,nagy elmélet" utáni erôsen
vitatható törekvésébôl fakad, valamint
a modernség melletti baloldali elfogultságokat tükröz
(pl. a kommunikációelmélet a modern demokráciaelméletek
egyik irányzatává vált). A ,,posztmodern",
,,a történelem vége", újabban pedig a ,,globalizáció"
divatos fogalma azt jelzi, hogy a nagy szociológiaelméleteken
egyfajta kiábrándultság lett úrrá, de
ugyanakkor még nem adták fel a politika lényegét
megkerülô társadalomirányítás vágyát.
Ettôl a politikaelméleti iránytól meg kell különböztetni
a politikai szociológiát, amely a társadalmi tagozódásból
és érdekképzôdésekbôl igyekszik
politikai következtetéseket levonni, beleértve a politikai
elitek sajátosságait is.
Végül a humán tudományok körébôl
a történelmet, a filozófiát és a pszichológiát
kell megemlíteni, melyek módszertanilag és szemléletileg
is gyakran nyújtanak elemzési kiindulópontot. A történelem
szinte a politológia segédtudománya, ami azonban gyakran
azzal a sajnálatos következménnyel jár, hogy
mai politikai problémákat historizáló eszközökkel
közelítenek meg. A politikai filozófiáról
már ejtettünk szót. A politikai pszichológia
egészen új terület Magyarországon (lásd
Lányi Gusztáv törekvéseit), s a magam részérôl
nem vagyok meggyôzôdve, hogy a politika pszichológiai
megközelítése termékeny lehet a racionális,
kalkuláción és okosságon alapuló politika
világában.
A mai politológusnemzedékek specifikuma az, hogy ezen
a területen szinte mindenki valamilyen rokon tudományból
érkezett a politikatudomány vidékére: ez a
tény részben magyarázza a szilárd politikatudományi
kritériumok hiányát. Bármelyik dimenziót
tekintsük is értelmezési keretnek, a magyar politikatudomány
helyzete sem a források, sem az intellektuális letisztázódás
tekintetében nem megnyugtató. Az utóbbiért
tehetnek legtöbbet a politika tudósai, hogy az elôbbibôl
több jusson: meggyôzô érvekkel kell elôállni
a politika lényegét és fontosságát illetôen.
Ahhoz, hogy valódi intellektuális vállalkozás
legyen a politikatudomány, szélesítenie kell mûveltségi
bázisát, nagyobb távolságot kell tartania a
gyakorlati politikától, hogy elemzései, kritikai potenciálja
révén (nem pártpolitikai alapon) a hazai politikai
kultúra egyik fontos alakító tényezôje
lehessen, s legfôképpen, hogy kialakítsa a politikáról
szóló tudás minimumát és kritériumait.
Irodalom
Almond, Gabriel A. 1990.: A discipline divided. Schools and sects in
political science. Newbury Park-London-New Delhi, 1990, Sage Publications.
Goodin, Robert E.-Klingemann, Hans-Dieter (eds.): 1998. New handbook
of political science. Oxford University Press, 1998.
Graziano, Luigi 1991.: The development and institutionalization of
political science in Italy. In David Easton, John G. Gunnell, Luigi Graziano
(eds.):
The development of political science. London-New York, 1991, Routledge.
Körösényi András 1996.: A magyar politikai
gondolkodás fô árama (1989-1995).Századvég,
1996. 3. sz.
Warburton, Nigel 1993.: A filozófia világa. Budapest,
1993, Kossuth Könyvkiadó.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu