A körülmények
A Kerékgyártó védését bejelentő,
géppel írt meghívón az állt, hogy a védést 1956. szeptember 10-én délután
három órakor tartják az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pesti Barnabás utcai
előadótermében. Opponensnek Mátrai Lászlót, a Magyar Tudományos Akadémia
tagját és Szigeti József filozófiatanárt, a Kerékgyártó által megpályázott
kandidátusi cím birtokosát jelölték ki. Az írást hivatalból megítélő opponensek
az íratlan szabályok értelmében a védés alkalmával rendesen néhány kritikai
jellegű kérdést intéztek a jelölthöz, majd javasolták a mű elfogadását.
Az értekezésekhez mindenki hozzáférhetett az MTA könyvtárában. A védések
úgyszintén nyilvánosak voltak, a ceremónián bárki megjelenhetett.
A meghívón mindazonáltal
elmulasztották feltüntetni, kik lesznek a minősítést odaítélő vagy elutasító
bizottság tagjai. A bizottság végül is a következő személyekből állt: Bóka
László irodalomtörténész, Hermann István és Heller Ágnes filozófusok, Horváth
Ilona pedagógiatanár (Székely Endre felesége), Telegdi Zsigmond nyelvész
és Nádor György hajdani rabbi, aki 1956-ban Fogarasi Béla filozófus tanársegédje
volt. A bizottság titkára Mészáros István lett, aki később nyugaton Lukács
Györgyről s a marxizmusról írt műveivel vált ismertté, elnöke pedig Ortutay
Gyula. Heller és Hermann (ekkor még házastársak), illetve Mészáros Lukács-tanítványok
voltak, s ekként behatóan tanulmányozták a mester érdeklődési körének főbb
területeit: a történelem, az ideológia és a realizmus kérdését (lásd Kadarkay
1991; Heller 1998). Ezzel együtt figyelemre méltó, hogy az elnökön kívül
a bizottságban nem volt más hivatalos „pártfilozófus”.
Kétségkívül pártfilozófusnak
számított viszont a két opponens, Mátrai László és Szigeti József, illetve
a bizottság elnöke, Ortutay Gyula. Az elegáns Mátrai, aki közismerten szerette
a „jó ételeket, a jó borokat és a jó nőket” (interjú Heller Ágnessel, 1998.
december), egykoron ígéretes filozófus és esztéta volt. Az Egyetemi Könyvtár
igazgatói posztját azért fogadta el, mert, mint mondta, bármi fordulat
történjék is a politikában, „könyvtárak mindig lesznek” (interjú Litván
Györggyel, 1999. március). Úgy tartják számon, mint aki a hivatalos vonal
minden rezdülését buzgón követni igyekezett, hogy állását s a vele járó
tágas lakást megtarthassa.
A filozófiaprofesszor Szigetit
Diderot- és Kierkegaard-tanulmányai s a negyvenes évek második felében
a marxizmus–leninizmusról tartott értelmes előadásai alapján ismerték.
Lukács sokéves moszkvai száműzetésből való hazatérte után a filozófus első
nyitott szellemű tanítványai közé tartozott. Amikor a párt 1949-ben Lukács
ellen fordult, Szigetit is megfélemlítő célzatú kihallgatásnak vetették
alá, ami ellen Lukács tiltakozott is Révai Józsefnél, a párt főideológusánál.
Ennek ellenére Szigeti csakhamar csatlakozott a párt hivatalos Lukács-bírálatához,
és megszakította a kapcsolatot egykori tanárával. 1956 nyarán Szigeti,
feltehetően megérezvén az új idők közeledtét, a régi lelkesedéssel próbált
nyilvánosan is közeledni Lukácshoz (Kadarkay 1991: 412–413). Úgy tűnik,
ez nemhogy csillapította volna, inkább még tovább élezte a bizottságban
részt vevő Lukács-tanítványok vele szembeni ellenszenvét. Ez az ellentét
mindazonáltal csak egyike volt azoknak, melyek a Kerékgyártó dolgozatát
elbíráló bizottság tagjai közt feszültek.
Ortutay Gyulát néprajzkutatóként
és politikusként a harmincas évek óta jól ismerték szerte az országban.
1945 után egy ideig a Magyar Központi Híradó Rt. (Rádió, MTI, Filmhíradó)
elnöke, majd vallás- és közoktatásügyi miniszter is volt, később a Múzeumok
Országos Központjának vezetőjeként ő irányította a műemlékvédelmet Magyarországon.
A Független Kisgazdapárt tagjaként vezető szerepet játszott a háború utáni
politikában is. Mint utóbb azonban kiderült, ő is a rivális politikai pártokat
belülről bomlasztó kriptokommunisták közé tartozott. Egykori kollégái méltányolták
ugyan, hogy kész volt stratégiai eltökéltséggel küzdeni nézeteiért, ám
azt a többség már nehezen tudta megbocsátani neki, hogy nem volt hajlandó
segítséget nyújtani azoknak, akik éppen a rábízott információk miatt kerültek
összeütközésbe a kommunistákkal. A bizottság tagjai közül mindenkinek voltak
olyan barátai, kiket állításuk szerint Mátrai, Szigeti vagy Ortutay adott
fel a hatóságoknak, s akikre kisebb-nagyobb mérvű meghurcoltatás: állásvesztés,
kínvallatás vagy börtönbüntetés várt. Az általuk korábban feladottak közül
többen a védésen is megjelentek.
A doktori védések szerte
a világon inkább ünnepi formalitásnak számítanak. Az igazi megmérettetést
sokkal inkább az idáig vezető út nehézségei, a hivatalos és köznapi próbák,
illetve maga az értekezés megírása jelentik. Ezen a szinten már nemigen
szokás elutasítani az írásokat, s ha mégis, úgy emögött rendesen a professzorok
rivalizálása vagy olyasmi áll, hogy a jelölt makacsul, konzulensei lebeszélése
ellenére nyújtja be dolgozatát. Mindez persze korántsem jelenti, hogy minden
jelölt elsőrangú munkát végzett, inkább csak azt jelzi, hogy kollégái méltónak
tartják felvenni soraikba.
Kerékgyártónak minden oka
megvolt rá, hogy formális védésre számítson. A kommunista párt belső embere
volt. Az önálló Marxizmus–Leninizmus Intézet felszámolásával a minisztériumban
és az ELTE-n a marxizmus–leninizmus oktatása terén kifejtett buzgalma biztos
ajánlólevélnek számított. Ráadásul pártszempontból Karácsony Sándor is
biztonságos célpontot jelentett. (A kommunisták a negyvenes évek végén
veszélyesnek ítélték Karácsony vállaltan önálló tanítási módszerét, a hazai
parasztság művelésére nagy hangsúlyt helyező pedagógiai elképzeléseit,
és azt, hogy több mint három évtizeden át dolgozott szorosan együtt a fiatalokkal.
1949-ben lemondatták számos tanári és ifjúsági mozgalomban viselt vezetői
tisztéről, és méltatlanságok egész sorát kellett elszenvednie. 1952-ben
bekövetkezett halálát sokan máig is e méltatlan bánásmódnak, és főként
tanári katedrái elvesztésének tulajdonítják.) Kerékgyártó Karácsony-kritikája
már korábban megjelent, így annak nyelvezetét és tartalmát joggal vélhette
a párt elvárásaihoz illeszkedőnek. Az is a dolgozat elfogadását valószínűsítette,
hogy Ortutay, Mátrai és Szigeti teljes mértékben tisztában voltak vele,
a kandidátusi cím odaítélését várják tőlük; emellett különféle okokból
maguk is szívesen vették Karácsony és követőinek bírálatát. Kerékgyártó
és kollégái azonban nem számoltak a Budapesten 1956 nyarán uralkodó közhangulattal
s a sztálinista években elhallgattatott Karácsony-tanítványok mély tiszteletének
és odaadásának továbbélésével.
Az 1956. októberi forradalom
úgyszólván mindenki számára a meglepetés erejével hatott keleten és nyugaton
egyaránt. Visszatekintve, persze, a történészek sorra számba veszik mindazon
magyar és lengyel törekvéseket, amelyek Sztálin halála után a szovjet befolyás
enyhítésére és a humánus reformok bevezetésére irányultak. Ezek a reformok
azonban a megkérdőjelezhetetlennek vélt marxizmus–leninizmus és a szovjet
hegemónia keretein belül maradtak (lásd például Litván 1996). 1956-ban
a választóvonal azok között húzódott, akik lehetségesnek tartották a pártpolitika
liberális irányba terelését, illetve akik hűek maradtak a sztálinizmushoz
és/vagy a párt hivatalos irányvonalához. Miközben 1953-tól 1956-ig Moszkva
és a magyar kommunista vezetés között állandó kötélhúzás folyt a reform
és a szovjet befolyás mértékét illetően, az írók, tanárok és kiadók mindinkább
felbátorodtak, visszatértek a „normális” nyelv használatához, s ha mégoly
burkoltan is, immár valódi vitákat folytattak a szükséges változásokról
(lásd például Paloczi-Horvath 1995; Aczél és Méray 1989). Hruscsov Sztálint
leleplező 1956. február 24-i titkos beszéde, amelynek híre a csatlós országokba
is gyorsan eljutott, további lökést adott a bírálatok és az elképzelések
szabadabb megfogalmazásának.
1956 nyarán a magyar kormány
a feszültségek enyhítésére engedélyezte, hogy a reformok megvitatására
a párt ifjúsági szervezetén belül létrehozzák a Petőfi Kört. A viták azonban
a vártnál jóval szókimondóbbak voltak, tovább visszhangozva azt az otthonok
és munkahelyek falain belül is, ami a korábbi nyolc évben merő képtelenség
lett volna. Kerékgyártó szeptember 10-i védésének résztvevői csaknem kivétel
nélkül jelen voltak e zajos vitaesteken. Ha előzményként nincs ez a nyári
erjedés, amely a reform és a szabad szólás jegyében telt, úgy Kerékgyártó
párthű értekezése is alighanem észrevétlen marad. Hiszen azok, akik elégedetlenek
voltak a tudomány pártirányításával, korábban aligha mertek volna tiltakozni.
Később pedig, az enyhébb kádári években, a növekvő közöny miatt nem törődtek
volna a dologgal. A pillanat ekként valóban történelmi volt.
Karácsony
A forrongó 1956-os közhangulat
ellenére Kerékgyártó alighanem akkor is elkerüli a történteket, ha nem
Karácsony Sándort választja értekezése célpontjául. Karácsony a magyar
szellemi élet sajátos egyénisége volt. 1891-ben született művelt, földbirtokos
apa és egy református papleány fiaként, s ifjúságában Budapest, Bécs, Genf
egyetemein s a monarchia hadseregében változatos képzésben részesült. Amikor
1919-ben első tanári állását megkapta, a latin és görög mellett hat modern
nyelvet beszélt, s mély hatást gyakoroltak rá Saussure nyelvészeti elvei.
Ettől fogva egész élete pedagógia- és filozófiaoktatással, bibliakörök
vezetésével, írással, és az ifjúsági mozgalom szervezésével telt: több,
mint húsz könyve és sok tucatnyi cikke jelent meg, ifjúsági lapot szerkesztett
és a Magyar Cserkész Szövetség, illetve a háború után a MADISZ vezetői
közé tartozott. Mielőtt 1942-ben a debreceni bölcsészkar pedagógia tanszékének
élére kinevezték volna, több középiskolában is tanított, és nyelvészeti
előadásokat tartott a debreceni Református Kollégiumban. A nyári táborok
és ifjúsági összejövetelek szervezésében tanúsított fáradhatatlan energiája
már csak azért is bámulatos, mivel mozgását nagyban gátolta egy első világháborús
sebesülése (két botra támaszkodva tudott csak járni), amit később csak
súlyosbított mindinkább megnövekedett testsúlya.
A nevelés, az ifjak önálló,
etikus gondolkodásra való rávezetése volt Karácsony legfőbb szenvedélye
– s legfőbb tehetsége is egyben. Kortársainak bírálatára ritkán válaszolt
(mivel úgy vélte, ez a mindenkori politikai irányvonal függvényében változik),
diákjaival azonban elmélyült kritikai dialógust folytatott. Vekerdi László,
későbbi tudományfilozófus 19 évesen került az óráira, ahol meglepetve tapasztalta,
hogy az egyetemen bevettnek számító németes tanítási módszer leereszkedő
hangnemével szemben itt nyíltan lehet vitázni, hogy senkibe nem fojtják
bele a véleményét, s Karácsony azzal kezdi szemináriumát, hogy egy korábbi
tévedése miatt hallgatóitól elnézést kér (interjú Vekerdi Lászlóval, 1998.
november).
A közéleti kérdések közül
a munkások és parasztok nevelésének és életkörülményeinek javítása, valamint
a magyar irodalomban és nyelvben rejlő sajátos filozófia tudatosítása foglalkoztatta
leginkább, írásainak, előadásainak és tevékenységének középpontjában is
ezek a kérdések állnak. Karácsony gondolatvilágának nemcsak szüntelen szellemi
muníciót, de egyben sajátos konzisztenciát is adott egész életét átható
református hite és erkölcsisége; „a másik ember filozófiája” – az az általa
kidolgozott pszichológiai nézetrendszer, melynek lényege, hogy a jó tanítás,
a helyes gondolkodás és az erkölcsi érzékenység alapja a másikra való odafigyelés
képessége.2 A magyarságtudat azután került érdeklődése középpontjába, mikor
az első világháború után Magyarország elvesztette az Osztrák–Magyar Monarchiának
köszönhető súlyát a világban, és ami ennél is fontosabb: területének mintegy
kétharmadát, népességének pedig a felét. Az egészséges magyar nemzeti öntudatot
rombolta az 1919-es Tanácsköztársaság és az ezt követő román megszállás,
s utóbb az országot stabilizáló jobboldali Horthy-rezsim berendezkedése
is. Számos más gondolkodóhoz hasonlóan Karácsony a magyar lélek mély depressziójától
tartott. Az ő szemében a magyar irodalomról, nyelvről és pedagógiáról való
írás és előadás a beteg léleknek nyújtott lelki segély volt. Legismertebb
munkája, A magyar észjárás és közoktatásunk reformja (Karácsony 1985 [1939])
Magyarország egyes társadalmi rétegeinek nyelvét és lelkületét neveltetésük
formáival és gazdagságával hozza összefüggésbe.
Eltérően azonban számos
kortársától, akik a magyar azonosságtudat megerősítését szintén a kereszténységben
és a kultúrnacionalizmusban keresték, Karácsony nézetei nem vezettek antiszemitizmushoz
s a Magyarország hajdani területéből részesült, szomszédos országok gyűlöletéhez.
A „másik ember” filozófiájából egyenesen következett, hogy a magyarok szenvedéseit
a korábbi osztrák és magyar elnyomás miatt szenvedő románok, szerbek és
szlovákok történetéből kölcsönzött példákkal világította meg. Vekerdi ugyancsak
hangsúlyozza, hogy „Karácsony vallásossága eltért az egyház vallásától;
mikor tudtára adtam, hogy ateista vagyok, nemhogy elfogadta, de mindjárt
kiszemelt és bevett egy szűkebb csoportba, ahol a vallás belső etikájáról
beszélgettünk” (interjú Vekerdi Lászlóval, 1998. november). Vekerdi testvére,
a hívő Vekerdi József filológus és könyvtáros azt emelte ki, hogy „Karácsony
a nagy középkori keresztény misztikusokhoz hasonlított; az egyetlen általam
ismert ember, aki minden cselekedetében az Istennel élt” (Vekerdi József
levele J. Longhoz, 1998. március). A harmincas, negyvenes években, amikor
a fasizmus előretörésével a magyarországi antiszemitizmus is felerősödött,
Karácsony fontosnak vélte ellátogatni zsidó középiskolákba, majd később
a frontszolgálatra induló zsidó munkaszolgálatosok századaihoz. Egy túlélő
meséli, hogy Karácsony sorra mindőjükkel kezet fogott, és Magyarország
nevében bocsánatot kért tőlük (interjú Vekerdi Lászlóval, 1998. november).
Magyarország 1944-es német megszállása után úgyszintén volt rá eset, hogy
a zsidóknak kötelező sárga csillaggal jelent meg az óráin (interjú Varga
Domokossal, 1999. január). Amikor megtudta, hogy a Gestapo keresi, maga
is bujkálni kényszerült.
Karácsony szervezte meg
a vidéki cserkészmozgalmat, amelynek keretében az oktatás szempontjából
is értékes programokról gondoskodott, így például a régészetbe a Nemzeti
Múzeum szakemberei vezették be a fiatalokat. Nyári táborokat szervezett,
ahol a parasztgyerekek felkészülhettek mindazon vizsgákra, melyeket a módosabb
városi társaik ugyanebben az életkorban tettek le. Tapasztalatai alapján
a színvonalas oktatási létesítmények vidéki elterjesztésének fontosságát
szorgalmazta. Eredményeit hallva egy vidéki polgármester két új iskolát
is építtetett. Az iskoláztatás s az életkörülmények kiáltó egyenlőtlensége
miatt érzett felháborodás Karácsonyt baloldali érzékenységűvé tette. A
harmincas években magára haragította mind az egyházat, mind a kormányt,
mivel elismerően nyilatkozott a marxizmusról, mondván, hogy az csupán a
kereszténység által sem megoldott társadalmi egyenlőtlenségre keres megoldást
(Lendvai 1993). Ismeretséget kötött a kommunista Rajk Lászlóval is, aki
a spanyol polgárháborúban harcolt, majd később koncepciós per áldozatává
vált. Jó barátja volt Veres Péter író, a baloldali parasztpolitikus is.
Marx iránti rokonszenve,
a parasztság és az ingyenes oktatás iránti elkötelezettsége és antifasiszta
múltja alapján a kommunisták 1945 után hatalmi ambíciójukhoz lehetséges
szövetségest láttak benne. Számon tartották tevékenységét, s egyik leghűbb
és legértelmesebb emberüket, Lakatos Imrét bízták meg órái látogatásával
és annak kipuhatolásával, hogy mit is kezdhetnek vele, avagy miféle nehézségekbe
ütközhet megnyerése (Khoor Miklós levele Bándy Sándorhoz, 1999. július;
interjú Újfalussy Józseffel, 1999. február). Lukács György egy ízben azt
mondta: „Karácsony Sándor az ifjúságot jelenti, a pártnak szüksége van
az ifjúságra, tehát szüksége van Karácsony Sándorra” (Mátrai 1982: 54),
amiből korántsem kell arra következtetnünk, hogy Lukács elfogadta Karácsony
nézeteit, melyeket különben számos értelmiségi is zavarosnak tartott. Akárhogy
is, utóvégre Lakatos és mások is ajánlották Karácsony felvételét a Kommunista
Pártba. Ő maga ugyan nem kérte felvételét, de Lakatosnak azt mondta, ha
belép, azt szeretné, ha a tagkönyvébe az 1919-es dátumot írnák be párttagsága
kezdeteként, mivel részt vett a rövid életű Tanácsköztársaságban, ahol
az oktatási reformon dolgozott (interjú Vajda Annával és Gáborral, 2000.
január). A párt azonban végül se így, se úgy nem vette fel a tagjai közé.
Ennek ellenére 1945 és 1947 között az Országos Szabadművelődési Tanács
elnökeként lelkesen együtt dolgozott más párttagokkal. A kommunizmust is
éppúgy a saját elképzelései szerint értelmezte, akárcsak a kereszténységet
vagy a nemzeti érzületet, s erre a párt értelmisége is felfigyelt. 1945-ös
A magyar demokrácia című könyvében így ír: „minden embernek szabad tisztelnie
minden ember autonómiáját… Demokráciában nincs diktatúra, de van rend”
(Karácsony 1945: 6–7; idézi Kontra 1995: 93). Nézeteire Andics Erzsébet
menten le is csapott a Néplap címmel akkortájt újjáélesztett debreceni
baloldali újságban: „A demokrácia kizárja azt, hogy mindenki önállóan tevékenykedjék,
mint autonóm lény” (Néplap, 1945. április 22., idézi Kontra 1995: 10).
Az Országos Szabadművelődési
Tanács rendezvényein a befolyásos pártemberek, közöttük Andics Erzsébet
megbizonyosodhattak felőle, hogy Karácsonynak a nevelés és a „másik ember”
iránti odaadása merőben idegen a proletárdiktatúra légkörétől. A Kommunista
Párt egyébként nem először szembesült a problémával, hogy mit is kezdjen
azon karizmatikus, idealista személyiségekkel, akikre a hatalom megszerzése
érdekében feltétlen szüksége volt, ám akiktől nem várhatta, hogy saját
eszméiket renegátként feladják, és ráadásul követőikből is jókora tábort
gyűjthetnek maguk köré, holott a kiépülő diktatúra célja a társadalom teljes
alávetettsége. A „megoldás”, amellyel a makacsul önálló gondolkodású „társutasoktól”
megszabadultak, akár életveszélyes is lehetett, jobb esetben „csak” megalázóan
embertelen volt. Úgy ítélték, hogy Karácsonynak túl sok híve van ahhoz,
hogy egyszerűen letartóztassák, így inkább a tanítás feladására kényszerítették
(interjú Varga Domokossal, 1999. január). A Művelt Népben megjelent cikkében
Losonczi Géza 1950-ben úgy látta, hogy „a Karácsony Sándor-féle irányzatnak
a gyökerei mélyen az ellenforradalom talajába nyúlnak vissza”; és támadást
intézett Karácsony ellen, aki szerinte „a magyar parasztért való rajongás
leple alatt az elmaradt, egyéni parasztgazdálkodást dicsőíti a magasabb
rendű, nagyüzemi, kollektív, szocialista gazdálkodási formával szemben”
(Művelt Nép, 1950. márciusi 1. sz.). Azt remélték, hogy Karácsony nyugdíjának
megkurtításával előidézhetik korai halálát, úgy okoskodván, hogy a csekély
összegből nem tudja majd biztosítani azt a tetemes táplálékmennyiséget,
amelyre feltevésük szerint súlya miatt szüksége lenne. Karácsony valóban
csak azért nem halt rövid úton éhen, mivel odaadó tanítványai rendszeresen
gyűjtést szerveztek családja javára, és a lakásán tartott gyakori összejövetelek
alkalmával lelkileg is támogatták. Sajnos így sem bírta sokáig. Halála
napján érkezett meg az a levél, amelyben nyugdíjának teljes megvonásáról
értesítették.
Karácsony Sándor körül egész
tábor alakult ki egykori diákjaiból. A „karácsonyista” megnevezést a csoportot
ironikusan szemlélők a harmincas évek óta használták a tanítványok apostoli
odaadásának gúnyolásaként. A csoporthoz tartozóknak ez ugyan nem tetszett,
s ugyanígy az eufémikusabb „alexandrista” megnevezést is elutasították.
„Mi keresztényeknek véltük magunkat, nem pedig egy szektához tartozóknak”
– fogalmazott egyikük (interjú Kontra Györggyel, 1998. december). Egy lelkes
tanítvány felesége azt rótta fel a társaságnak, hogy „itt mindenben lehetett
kételkedni, csak Karácsonyban nem”. Mások a csoport szoros összetartozása
mögött homoszexuális vonzalmakra gyanakodtak, annak ellenére, hogy az összejöveteleket
a lakásán, s gyakran családja jelenlétében tartották (interjú Kontra Györggyel,
1998. december). Karácsony egy református pap lányát vette el, akitől két
lánya és egy fia született.
Kerékgyártó kandidátusi
értekezésének tézisei
Az értekezés téziseinek tanúsága
szerint Kerékgyártó a „karácsonyista ideológia” egyetlen pozitívumát abban
látta, hogy németellenes volt, és a 30-as években a rendszer „legális ellenzékeként”
lépett fel. Mindezt azonban a tézisek egyúttal nézetrendszere legfőbb hibájául
is felrótták. Kerékgyártó tézisei (és korábban megjelent cikke) bevezetőjében
írását úgy mutatja be, mint választ a Magyar Dolgozók Pártjának III. kongresszusára,
amely „rámutatott, hogy a »múlt«, de különösen a két világháború közötti
ellenforradalmi korszak filozófiájának káros és jelenleg is ható »örökségét«
bírálnunk kell”. A Kerékgyártó által összeállított bűnlajstrom vádpontjai
tanulságos betekintést engednek a kelet-európai kommunizmus egykori értékrendjébe,
illetve az 1950-es évek derekán napirenden lévő kérdésekbe.
„A karácsonyizmus társadalmi
tartalmát tekintve kispolgári áramlat volt, és a kispolgári parasztság
azon részének ideológiáját tükrözte, amelyet az 1919-es Magyar Tanácsköztársaság
bukása után a kiábrándultság érzése hatott át a munkásosztály forradalmi
társadalomátalakító erejét és képességeit illetően, s kommunistaellenes
álláspontra helyezkedett. A kommunistaellenesség a karácsonyistákat akarva-akaratlanul
a reakciós erők irányába taszította.”
„Karácsonyék politikai koncepciójában
figyelemre méltó, hogy nacionalizmusuk egybeesett a Nyugat-Európa, s főleg
az angolszászok előtti hajbókolásban kifejezésre jutó kozmopolitizmussal.”
„E karácsonyisták lényegében
negatív viszonya a kommunista párttal és a népi demokráciával szemben kifejeződött
abban is, hogy tagadva az osztályharcot, erről szóló tételüket szembeszegezték
az osztályokról és osztályharcról szóló marxista–leninista tanítással.”
A vádak sorában a legelmarasztalóbb
az volt, hogy a karácsonyisták elutasítóan viszonyultak a proletárdiktatúrához,
azon az alapon, hogy a diktatúra kizárja a demokráciát – lévén, hogy egymás
ellentettjei. Azt is tagadták, hogy a munkások képesek maguk igazgatni
az államot, és ragaszkodtak hozzá, hogy az államigazgatás vezető posztjaiba
képzett emberek kerüljenek. „A Szovjetunió tapasztalatát ebben a vonatkozásban
a karácsonyisták agyonhallgatták.”
Előkészületek
Nem tudjuk, mikor érett meg
Karácsony tanítványaiban az elhatározás, hogy Kerékgyártó kandidátusi értekezésének
elfogadását megakadályozzák. Amikor cikke egy évvel korábban a párt hivatalos
elméleti folyóirata, a Társadalmi Szemle hasábjain megjelent, a nyilvános
tiltakozás még szóba sem jöhetett. 1956 nyarának elején azonban Kontra
György fiatal biológus, aki a Karácsony-tanítványok utolsó generációjához
tartozott, megkapta Kerékgyártó téziseinek egy példányát Tamás György barátjától,
aki az Akadémián a védések körüli szervezői feladatokat intézte. Úgy tűnik,
hogy Tamás is szerette volna, ha az értekezés „független” bírálatban részesül.
Ez lehetett az oka, hogy a bizottságba nem hivatalos „pártfilozófusokat”
nevezett ki. Kontra elmondta, hogy „egész nyáron tudtam készülni”; s hogy
az opponensek hivatalos beszédeihez is hozzájutott. Úgy döntött, hogy Kerékgyártótól
eltérően nem személyes sértésekkel támadja meg a szerzőt, hanem módszeresen
kigyűjti Kerékgyártó írásának mindazon állítását, amelyek nem állják meg
a helyüket, s ezt Karácsony írásaiból vett idézetekkel is alátámasztja
(interjúk Kontra Györggyel, 1998. november és 1999. március). A Karácsony-tanítványok
között időközben híre ment, hogy számítani lehet az értekezés alapos bírálatára.
Az sem világos, hogy Lakatos
Imre mikor szerzett tudomást a készülődésről. Amit Kontra higgadt tudományos
észrevételei nem tudtak volna elérni, megtette az ő heves és átpolitizált
fellépése, amelynek köszönhetően az események döntő fordulatot vettek.
Lakatos, aki később világhírű matematika- és tudományelméleti gondolkodó
lett, sajátos pártkarriert futott be. A negyvenes évek elején, miközben
a debreceni egyetemen tanult, rendszeresen tartott illegális szemináriumokat
Marx és Lenin nézeteiről, és a tanítást akkor sem hagyta abba, amikor 1944-ben
barátnőjével és zsidó ismerőseivel bujkálni kényszerült a nácik elől.
A háború után Kerékgyártóhoz
hasonlóan Lakatos is belevetette magát a kommunista párt szervezésébe,
részt vett a tagtoborzásban, és mindent elvállalt, amire kérték. Közben
a debreceni egyetemen első diplomáját is megszerezte. Mint korábban szó
volt róla, legelső pártfeladatként, még 1945 elején a párt és Karácsony
közötti kapcsolattartással bízták meg. Karácsony tudta, hogy a kommunistáknak
dolgozik, és jelentést is tesz nekik (Khoor Miklós személyes közlése).
Ebben az időben történt egy furcsa fordulat is. 1945 márciusában a zsidó
származású Lakatos református hitre tért át, keresztapja Karácsony Sándor
volt. Mivel ismerősei tanúsága szerint marxista ateizmusa ez idő tájt töretlen
volt, és zsidóságát sem kívánta leplezni (származása a német kapituláció
küszöbén többé nem is jelenthetett problémát), ez a lépés igencsak különösnek
tűnt. Barátai Lakatos áttérését azzal magyarázzák, hogy – a holokauszt
más túlélőihez hasonlóan – magyarságát kívánta ily módon demonstrálni,
akárcsak akkor, mikor a háborút követően nevét a németes Lipsitzről Lakatosra
változtatta. Később tréfásan azt mesélte, hogy kikeresztelkedése a lelkésszel
kötött alku eredménye volt, aki cserébe azt ígérte, hogy a helyi választásokon
a kommunistákra adja le szavazatát. Lehetséges, hogy e lépésben közrejátszott
Karácsony iránti tisztelete is. Karácsony tanítványai körében, ahová ekkoriban
olyan kiemelkedő matematikusok tartoztak, mint Kalmár László, Péter Rózsa
és természetesen Lakatos, a matematikai logika és a nyelvészet kapcsolata
gyakran volt napirenden (Kontra 1995: 88). A debreceni egyetemen tanító
Szabó Árpád és Kardos László – Lakatos gimnáziumi irodalomtanára – mellett
Karácsony is ott volt azon a megbeszélésen, ahol Lakatos 1945-ös Budapestre
költözése előtt tanácsot kért tanáraitól jövőjét illetően. 1947-ben Karácsony
maga is tagja volt a bizottságnak, amely Lakatos egyetemi doktori disszertációját
elbírálta.
Karácsony pedagógiai nézeteinek
hatását azonban hiába is keresnénk Lakatos azon buzgalmában, amellyel a
régi oktatási rendszer felszámolásában segédkezett. A közoktatási minisztériumban,
részben Ortutay minisztersége alatt, és több hivatalos bizottság tagjaként
tevékenysége főként abban állt, hogy intézte a független szellemű („nem
elég progresszív”) tanárok elbocsátását, lecserélésüket a pártvonalhoz
hű, megbízható káderekkel. Élete egy későbbi szakaszában a minőségi és
szabad egyetemi oktatás lelkes híve vált belőle, 1945 és 1950 között azonban
az oktatás kérdésében éppoly kemény sztálinista nézeteket vallott, mint
más területeken.4
Közel ugyanazon időben,
amikor Karácsonyt függetlensége miatt félreállították, a pártnak lelkesen
elkötelezett Lakatos szintén kiesett a kommunisták kegyeiből. 1950 áprilisában
kizárták a pártból,5 majd júniusban a recski lágerbe küldték.6 Recskről
való 1953-as szabadulása után Lakatos nem vállalt politikai szerepet. Az
MTA Matematikai Intézetében dolgozott, és minden idejét a matematika tanulmányozásának
szentelte, hogy, mint mondotta, „az elvesztegetett időt jóvátegye”. 1956
nyarán azonban maga is előadást készített a Petőfi Kör szeptemberi összejövetelére
az oktatás reformjával kapcsolatban. Azok szerint, akik közvetlenül a szabadulása
után találkoztak vele, Lakatost nem a recski élmények indították el a reform
irányába. Sokkal inkább arról volt szó, hogy miközben ő a munkatáborban
el volt zárva a világtól, barátai sorra felülvizsgálták 1950-es keményvonalas
nézeteiket, s többen közülük – így a pszichológus Mérei Ferenc és az újságíró
Gimes Miklós – 1956-ra egyenesen a reform élvonalába kerültek. Az előbbit,
mint ismeretes, a forradalomban játszott szerepe miatt később bebörtönözték,
az utóbbit kivégezték. Lakatos utóbb azt mondta, hogy az Akadémiai Könyvtárban
számára hozzáférhető tiltott könyvek ébresztették rá a rendszer hibáira
és a cenzúra kártékony hatására.7
Hogy másokat is rávegyen
a Kerékgyártó védésén való részvételre, Lakatos városszerte híresztelni
kezdte: a disszertáció olyannyira gyenge, hogy sem az Akadémia, sem a párt,
sem a magyar értelmiség nem engedheti meg, hogy szerzője ez alapján kandidátus
lehessen. Egyszersmind azt is kiötlötte, hogy kinek milyen kérdést kell
majd feltennie a bizottság tagjaihoz. Szeptember 9-én Lakatos megjelent
Kontra laboratóriumában, hogy néhány részletet egyeztessenek. Még onnan
mindenáron telefonálni akart, Kontra beosztásához azonban nem járt telefon,
s a legközelebbi készülék Törő Imre, az anatómia tanszék vezetőjének irodájában
volt. Arra hivatkozva, hogy Debrecenből jól ismeri Törőt, Lakatos besétált
a szobájába, és birtokba vette a telefont. Sorra felhívta a bizottság minden
tagját, izgatott hangon próbálva rábeszélni őket, hogy utasítsák el az
értekezést. Egykori politikai elítéltként szavait saját múltjára utalva
igyekezett nyomatékosítani (interjú Szabó Árpáddal és Kontra Györggyel,
1999. március). 1956 nyarán a sztálinista visszaélések túlélőit a tisztelet
aurája vette körül. Heller Ágnes úgy emlékszik, Lakatos arra kérte, legyen
a szövetségese a tudományos színvonal megőrzésében s a közelmúlt bűneinek
jóvátételében (interjú Heller Ágnessel, 1998. december).
Lakatos annak is tudatában
volt, hogy kiszolgált és börtönviselt sztálinistaként máshol is meghallgatásra
talál. Felhívta a DISZ akkori vezetőjét, Hollós Ervint, aki a Petőfi Kör
renitens összejöveteleiről közvetített a párt vezetésének. Debrecenben
Hollós is jelentett a pártnak Karácsony tevékenységéről. Lakatos nyíltan
nekiszegezte a kérdést, mi a kifogása a pártnak Karácsonnyal, mire Hollós
azt válaszolta, semmi, azon kívül, hogy Rajk barátja volt.8 Mint ismeretes,
Rajk László külügyminiszter volt, amikor 1949-ben egy koncepciós per vádlottjaként
letartóztatták. A harmincas évek végén ő is Karácsony köréhez tartozott,
és Karácsonnyal mindvégig jó viszonyt ápolt. Rajknak és vele együtt még
három kivégzett társának nyilvános megkövetése Sztálin halála után került
napirendre, elsősorban Rajk özvegyének fellépése nyomán, s ekkoriban már
javában tervezték a kivégzetteket rehabilitáló, nyilvános újratemetési
szertartást. Lakatos tudta, hogyha a párt szemében Karácsony egyetlen bűne
a Rajkkal való barátság, s hogy várhatóan ez is csakhamar erényre fordul,
támadójának megtámadása nem járhat komolyabb veszéllyel. Szabó Árpáddal,
aki régi barátja és mentora volt, megtervezték, hogyan állíthatják maguk
mellé a közvéleményt a védésen.
Szabó, aki a görög filológia
és matematika elismert szakembere volt, úgyszintén ifjú korától ismerte
Karácsonyt. Ő volt az, aki a 40-es évek elején a debreceni egyetem fiatal
tanáraként ajánlotta a pedagógia tanszékre. A háború után mindketten az
Országos Szabadművelődési Tanácsban tevékenykedtek. Szabónak voltak ugyan
fenntartásai Karácsony tudományos munkásságát illetően, az oktatás jobbításáért
folytatott küzdelméért és nacionalizmustól mentes magyarságtudatáért azonban
őszintén tisztelte. Szabó Karácsonyhoz hasonlóan utóbb azért csatlakozott
a kommunistákhoz, mert a háború után bennük látta az újrakezdés legreménytelibb
letéteményeseit. Lakatos rábeszélésére 1945-ben lépett be a pártba, de
néhány év múlva kizárták. Az ötvenes évek közepén felajánlották visszavételét,
ő azonban, mint később elmondta, ekkor már „ráeszmélt” a párt sötét oldalára,
s annak ellenére elutasította az ajánlatot, hogy ez komoly hátrányt jelentett
szakmai karrierje szempontjából (interjú Szabó Árpáddal, 1997. április;
Szabó történetét Lipták Tamás is megerősíti az 1997 májusában vele készült
interjúban).
Lakatos és Szabó úgy döntött,
kihasználják Szabó különleges retorikai képességeit s a Lakatosnak, mint
volt politikai elítéltnek kijáró respektust. Lakatost néhány közeli barátján
kívül (többükről, mint később kiderült, jelentéseket tett az ÁVH-nak) általában
nem kedvelték, és nem is igen bíztak benne. Politikai földindulások idején
azonban ismételten előfordult, hogy lázas lelkesedése, éleslátó, frappáns
érvelése és kiváló szervezőkészsége az események mozgatójává tették. A
Kerékgyártó-vita volt az első alkalom, amikor nyilvánosan a hivatalos állásponttól
eltérően nyilatkozott meg.
A háttérben azonban ott
húzódott még egy merőben más természetű, személyes ellentét is, ami a vita
kirobbanásában szintén közrejátszott. 1947-ben, három évig tartó viharos
kapcsolat után Lakatos elvette Révész Évát, akivel 1944-ben együtt menekültek
a németek elől, s akiből Lakatos hatására úgyszintén buzgó és törekvő marxista
vált. A Nagyváradon velük együtt bujkáló kommunista társaik kettejükben
látták megtestesülni a haladó „marxista párkapcsolatot”. Házasságuk még
egy éve sem tartott, amikor Révész Éva otthagyta Lakatost, méghozzá annak
a Szigeti Józsefnek a kedvéért, akit most Kerékgyártó opponenséül kijelöltek
ki. Lakatost felesége távozása erősen feldúlta, és egyikükkel sem volt
felhőtlen a viszonya. Ám Szigeti érzései sem voltak enyhébbek Lakatos iránt.
Úgy érezte, Évát egy szörnytől mentette meg, és Lakatost minden adandó
alkalommal igyekezett megalázni. Lakatos ugyanakkor azt gyanította, hogy
bebörtönzéséhez Szigetinek is köze volt.9 Így az a tény, hogy Szigeti hivatalos
szerepet vállalt Kerékgyártó kandidátusi értekezésének védésénél, Lakatos
számára minden bizonnyal olaj volt a tűzre.
1956. szeptember 10.
Az egykori budapesti értelmiség
szövevényes kapcsolatrendszerén át Kerékgyártónak feltehetően tudomására
jutott az ellene készülődő támadás terve. Pozíciójánál fogva a párton keresztül
is eljuthattak hozzá bizonyos titkosrendőri információk. Ám, mint már jeleztük,
Kerékgyártónak minden oka megvolt, hogy biztosra vegye: pártbeli pozíciója,
értekezésének témája és opponensei kellő garanciát jelentenek a párt támogatására.
1956. szeptember 10-e reggelén mégis elég nyugtalan lehetett, legalábbis
erre vall, hogy felhívta a központi vezetés egyik tagját, Andics Erzsébetet,
arra kérve: „védje meg” őt ellenségeitől. Andics erre azt válaszolta, hogy
magának kell megvédenie önmagát.10
Az egyetem vezetőit azonban
még a terjedő híresztelések sem készítették fel arra, hogy délután 3 órakor
az előadóterem ajtajában közel 400 ember tolong majd. Az ajtókat gyorsan
bezárták, és megbeszélést tartottak. Végül úgy döntöttek, hogy a védést
nem napolják el, s ami még meglepőbb: senkit sem zárnak ki a teremből.
Nem tértek el a meghívó szövegétől, amely szerint „a nyilvános vitában
minden jelenlévő részt vehet”, csupán a védés helyét tették át a legnagyobb
egyetemi előadóterembe, ami ekkora tömeget képes volt fogadni: a Marx Károly
Közgazdaság-tudományi Egyetem nagyelőadójába, ami az eredeti helyszíntől
alig negyedórányi sétaútra esik. A jelenlevők, a tömeg erejétől megmámorosodva,
szépen átvonultak hát az új helyszínre. Eközben valaki megjegyezte: olyan
az egész, akár a Petőfi Kör egy összejövetele.
A költözés miatt Kerékgyártó
védése egy órával később kezdődött, ami a megnyitóbeszédet tartó Ivan Ivanovnak
kiváltképp nagy bosszúságot okozott. Ivanov a budapesti egyetem filozófia
tanszékén a Szovjetunió hivatalos képviselője volt. A hazai tudósok – megfeledkezve
a proletárdiktatúrának kijáró tiszteletről – maguk közt csak „vasmunkásból
lett filozófus”-ként emlegették. Magyarul nem beszélt, tolmácsát általában
mindenhová magával vitte. Ezúttal viszont nem volt vele, mivel alighanem
úgy vélte, csupán egy rövid formalitásról lesz szó. Bosszantotta hát, hogy
a védés a vártnál jobban elhúzódik, s az előadót megtölti az izgő-mozgó
tömeg, amelynek élénksége éppoly szokatlan volt szovjetunióbeli tapasztalataihoz
képest, mint fülének a nyelv, melyet beszéltek. Ekként minden hősies igyekezete
ellenére az est folyamán többször is elbóbiskolt. Az ülést oroszul elmondott
rövid beszéde nyitotta meg, melyben megvallotta, hogy nem ért ugyan magyarul,
s így nem tudja megítélni a hallgatóság elé kerülő írást, ámde a jelölt
már szorgos felkészülésével is bizonnyal kiérdemelte a doktori címet.11
A megnyitóbeszéd után Ortutay
a bizottság elnökeként felkérte Mészárost, olvassa fel Kerékgyártó rövid
életrajzát, majd Kerékgyártót, hogy foglalja össze munkája főbb mondandóját.
Arra hivatkozva, hogy a bizottság és a hallgatóság egy része már olvasta
téziseit, Kerékgyártó, aki ekkor már láthatóan zavarban volt, csupán rövid
részleteket olvasott fel az összefoglalóból. Ezután Mátrai és Szigeti elmondták
hivatalos opponensi hozzászólásukat, amely a világszerte bevett konvenciók
szerint az általánosságok szintjén méltatta a jelölt munkáját, és néhány
ajánlást tettek az írás tökéletesítésére. Mátrai beszédében úgy fogalmazott:
a téma aktualitását az adja, hogy a kereszténységet a nacionalizmussal
és az etikával zavarosan ötvöző karácsonyizmus akadályozza a letisztult
forradalmi gondolkodás kibontakozását, s a maga idején ráadásul számos
tanárt is megfertőzött. A jelölt azonban nem értette meg kellőképp, hogy
a karácsonyizmus egyszersmind a 30-as évekbeli fasiszta Horthy-rezsim szellemisége
elleni küzdelem terméke, s mint ilyen, a szocialista győzelem óta jelentőségét
veszítette. Mátrai, akinek korán el kellett menni, mert utazott valahova,
azt mondta, hogy „jó témaválasztás. A karácsonyizmus nem a fő veszély,
de veszély. Nem más az egész (Karácsony írásai – K. Gy.), mint tévtanok
eklektikus rendszere”. Többek között Karácsonyt „narodnyikizmussal” vádolta
Mátrai, és olyanokat mondott, hogy „Karácsonyt erős szálak fűzték a reakcióhoz”;
„Karácsony álellenzéki volt a Horthy-korszakban” és „felháborító, hogy
Kerékgyártó azt mondja, „Karácsony tanítványai kiváló stiliszták”. Szigeti
hasonlóan fogalmazott, rövid ízelítőt adva a korabeli rabulisztikus pártnyelvezetből,
melynek kifacsart terminusaival egyszerre lehetett egy írást vagy személyt
provincializmussal (azaz Magyarország jelentőségének túlzott hangsúlyozásával)
és kozmopolitizmussal (az osztályharc felismerésének, illetve a Nyugat-ellenes
kritika hiányával) bírálni. Szigeti dicsérte, hogy „Kerékgyártó kimutatta
Karácsony provincializmusát”. Azt is mondta, hogy „Karácsony nem fogadta
el a hegeli dialektikát, csak a protestáns egzisztencialista dialektikát.
Hiba, hogy Kerékgyártó Freudot, Mannheimot és Rankét filozófusokként kezeli”.
Azt is mondta Szigeti, hogy a disszertációban „van áltudományos tolvajnyelv
és vulgarizálás”. Írásának fogyatékossága azonban, hogy „nem tudott szabadulni
a marxista szektásságtól”, és pontatlanul fogalmaz. Miként az várható volt,
végül mindkét opponens javasolta a bizottságnak, hogy fogadja el az értekezést.12
Kontra György azt is mondta
(interjú, 2000. július 8.), ő tudta pártkörökből, hogy Kerékgyártó pártmegbízásból
támadta meg Karácsony Sándort. Az első személy, aki az opponensek után
szót kapott, a nyelvész Kovács Ferenc volt, aki részletesen kimutatta,
hogy Kerékgyártó forrásai rosszak voltak, kontextusból kiragadott félmondatok
stb.
Az elnöklő Ortutay ekkor
megnyitotta a vitát. Szabó már mozdult volna, hogy felálljon, mivel Lakatossal
előre megbeszélték, hogy ő lesz a harmadik felszólaló. Kontra ugyancsak
kezdett nyugtalankodni, nehogy elszalassza a kedvező pillanatot, mivel
látható volt, hogy a tömeg bármely percben elszabadulhat. Tamás György
végül neki intett, s így Szabó, visszaülvén, átadta a terepet Kontrának.
A mélyben forrongó izgalom ellenére az ülés ekkor még megőrizte egy akadémiai
esemény ünnepélyességét, és ezt Kontra sem törte meg. Mondandóját cédulákról
olvasta fel (ezeket máig is őrzi), sorra véve, hogy Kerékgyártó értekezése
miként torzította el Karácsony nézeteit, bizonyítékul teljes szövegükben
felolvasva a kérdéses Karácsony-idézeteket. Meggyőződéséhez s az eredeti
tervekhez híven Kerékgyártó személyét nem támadta, és politikai kérdéseket
sem érintett. Sokak számára ez a hozzászólás volt az ülés csúcspontja,
amely a nehéz évek után a tudományosság egykori színvonalát és Karácsony
keresztény humanizmusának örökségét idézte meg, s ismervén az egykori időket
és Kontra fiatalkori életútját, e beszéd valóban nem kis merészségnek számított.
Sokakat e pillanatok arról is meggyőztek, hogy részvételük nemcsak az egykori
tanár iránti tisztelet kifejezése, de egyben néma demonstráció is az akadémia
egykori színvonala s a tudományos igazságkeresés lezüllesztése ellen. Így,
amikor Kontra visszaült a helyére, tomboló tapsvihar tört ki.
Egy-két rövidebb hozzászólás
után végre Szabó Árpád kapta meg a szót. Szabó egészen más hangot ütött
meg; keményen támadta a szerzőt, a szándékot, magát az írást, és végül
a rendszert, amelyben megszülethetett. „Amikor egy törpe harcba száll egy
óriással, mi a legjobb eszköze? Felragad egy marék sarat, s az óriás arcába
vágja.” Karácsonyt később a „magyar nyelv mesteré”-nek nevezte, és méltatta
érdemeit. Ami pedig a törpét illeti, Kontránál is továbbment, és Kerékgyártót
nem egyszerűen Karácsony nézeteinek elferdítésével, hanem gyatra tudományos
teljesítménnyel vádolta meg. Szavaival a hallgatóságot is egyre jobban
feltüzelte, amely a szónok frappáns retorikai fordulatait minduntalan tüntető
tapssal jutalmazta. Bár Szabó hozzászólását látszólag a bizottsághoz és
akadémikustársaihoz intézte, nyilvánvaló volt, hogy maga is egyre jobban
a tömeghangulat hatása alá került. Beszéde utolsó részében, amelyben azt
fejtegette, hogy Kerékgyártó írása a tudomány átpolitizálásának elrettentő
mintapéldája, már egyértelműen a hallgatóság egészéhez szólt. Hozzászólását
azzal fejezte be, hogy a színvonaltalanságot a propaganda és elnyomás közege
szüli, a rossz munkának azonban nemcsak a tudomány, de a rendszer is vesztese.
„A tudománynak kellene vezetnie a pártot, nem a pártnak a tudósokat” –
mondta, majd a kitörő tapsvihar közepette ő is visszaült helyére. Vekerdi
József máig is „cicerói magaslatokba emelkedő, tüneményes szónoklatként”
emlékszik Szabó beszédére (interjú Vekerdivel, 1998. november).
Ettől fogva a hozzászólók
inkább a hallgatósághoz, és nem a bizottsághoz szóltak, a hallgatóság pedig
immár nekibátorodva adta alájuk a lovat, tapssal jutalmazva minden Kerékgyártó-ellenes
megnyilatkozást, és jeges hallgatással fogadva a mind ritkább dicsérő szavakat.
Már csupán a bizottság tagjai intézték egymáshoz felszólalásukat, melyekben
többnyire előre elkészített jegyzeteik alapján próbáltak megmaradni a dolgozat
fegyelmezett megvitatásánál. Főként saját szakterületük idevágó szempontjait
fejtegették. Telegdi például, nyelvész lévén, Karácsony metaforáinak silány
értelmezése miatt kárhoztatta a szerzőt.
Amikor Lakatos szólásra
emelkedett, a tudományos esemény már egészen átpolitizálódott. Bár beszédét
azzal indította, hogy az akadémiai színvonal védelmére hivatkozva megpróbálta
a bizottságot megnyerni, a tömegnek szánt későbbi szavai már egyértelműen
politikai színezetűek voltak. Ha másban nem is, abban az egyben hozzászólása
megegyezett Kontráéval, hogy Kerékgyártót nem támadta személyében – helyette
inkább nem kis merészséggel a hatalmi berendezkedést okolta. A disszertáció,
mondta, nemcsak gyenge, de jelentéktelen is. Karácsony egy letűnt korszakhoz
tartozik, s a jelent semmilyen értelemben sem fenyegeti. Kerékgyártó vádját
– hogy ti. Karácsony a háború után eltávolodott a kommunistáktól – Lakatos
azzal a kijelentéssel cáfolta, hogy: „Én magam voltam az összekötő Rákosi
és Karácsony között!” (interjú Kontra Györggyel, 1999. március).
Szigeti ekkor Lakatos szavába
vágva hirtelen kifakadt, mondván, hogy senkit sem érdekel az az ember,
aki Lukács Györgyöt hátba támadta.13 Lakatos hangját felemelve folytatni
szerette volna mondandóját, Szigeti azonban, aki maga is részt vett a Lukács
elleni támadásokban, azt vágta Lakatos fejéhez, hogy „pikaként használja
a marxizmust” (interjú Vajda Gáborral és Annával, 2000. január). A hallgatóság
felmorajlott – sokan tudtak ugyanis Szigeti és Lakatos ellenséges viszonyáról
–, s a padsorokon suttogva végigfutott, hogy „egy nő miatt van” az egész.
Az esetről Heller Ágnes egy több évvel későbbi beszámolójában már úgy vélekedett,
hogy a vitát s az est egészét inkább az az ellentét határozta meg, amely
a régi sztálinista párthűség s a kommunizmus bírálatának és reformjának
1956. nyári törekvései közt feszült. Lakatos és Szigeti folytatták a személyeskedést,
amikor Ortutay, visszatalálva elnöki szerepébe, megintette Szigetit, hogy
hagyja a hozzászólót beszélni. Lakatos merész retorikai fordulattal zárta
szavait: „Taktikailag a hatalmon lévőket kell támadnunk – döntsék el önök,
hogy kikről van szó”. A hallgatóság ismét lelkesen tapsolt. A felesége
az estéről ezt jegyezte naplójába: „Imre ma olyan volt, akár egy hordószónok.”
Éjfélre járhatott az idő,
mire Ortutay elszánta magát a rendhagyó ülés lezárására. Szokás szerint
ilyenkor, a bizottság döntése előtt, a jelöltet és az opponenseket még
felkérik: foglalják össze álláspontjukat. Mivel Mátrai sürgős elfoglaltságra
hivatkozva már korábban távozott, Szigetinek kellett helyette is beszélni.
Az ülés eleji lelkesedése láthatóan alábbhagyott: „Ez a disszertáció elégtelen
úgy a tudomány, mint a marxizmus szempontjából; semmi nem akadályozta Kerékgyártót,
hogy jobbat írjon.” Ezzel gyakorlatilag a kandidátusi értekezés elfogadására
tett korábbi javaslatát nem ismételte meg, de vissza sem vonta. A bizottság
titkára, Mészáros István türelmét vesztve ezért így csattant fel: „Ön azt
a benyomást kelti, hogy a disszertáció megfelel a követelményeknek, de
ennek az ellenkezője a helyzet. Az egész csak egy kirohanás pártkongresszusi
tézisekkel tarkítva. Szektás, és hazugságoktól hemzseg.” Ortutay ismét
megfeddte Szigetit, amiért korábban Lakatos szavába vágott, és felkérte,
hogy nyilvánítson egyértelmű véleményt a disszertációról. Szigeti újra
általánosságokba menekült. Ortutay erre kifakadt: „Fenntartásokkal, de
elfogadja, vagy írja újra?” Hosszú csönd következett, amit végül Szigeti
hangja tört meg: „Írja újra… Visszavonom az elfogadásra tett javaslatomat.”
(Interjú Kontra Györggyel, 1999. március)
Ortutay Kerékgyártóhoz fordult,
kíván-e felelni a bírálatokra. Ekkor egy vég nélküli, fennkölt válasz következett,
amelyben az égvilágon semmi konkrétum nem volt (interjú Kontra Györggyel,
1999. március), majd a bizottság tanácskozásra visszavonult. Jóval éjfél
után tértek vissza, a hallgatóságból már alig kétszázan maradtak. Mészáros
István a legvégén beszélt, és azt mondta, hogy a disszertáció „nem a XX.
kongresszus után, hanem 1950–1953 szellemében kelt. Erősen szektás,
amit mindenkinek vissza kell utasítani”. A társalgás moraja egyszerre abbamaradt,
ahogy Mészáros belekezdett a döntés felolvasásába. Kerékgyártó, mondta,
„fontos kérdés bírálatát választotta témájául. Az irracionalista-eklektikus
karácsonyista ideológiának beható marxista elemzése elősegítheti kulturális
életünk fejlődését. A disszertáció azonban nem tudja megoldani feladatát.
Szektariánus tudománytalansággal közelíti meg tárgyát, meggyőző érvelés
helyett pragmatikus kinyilatkoztatásokkal próbál bizonyítani… Ugyanakkor
marxista igénnyel lép fel, és dogmatizmusa is a marxizmus ellenzőinek táborát
növelheti… Mindezek alapján a bírálóbizottság nyolc szavazattal egyhangúlag
javasolja a Tudományos Minősítő Bizottságnak, hogy Kerékgyártó Elemérnek
a filozófiai tudományok kandidátusa fokozatot ne adja meg”. A közönség
soraiból megkönnyebbült nevetés hallatszott.
Ahogy a padsorok kiürültek,
Kerékgyártó némán kezet fogott Kontrával, és feldúltan távozott.
Utórezgések
Kertész György, a Szabad
Nép újságírója eredetileg nem azért jött el az ülésre, hogy arról tudósítson;
csupán a feleségéért ugrott be késő délután, ám menten felismerte az esemény
hírértékét, s meg is írta róla szóló cikkét. Mire az két nappal később,
szeptember 12-én megjelent, már a párt hivatalos álláspontját is közvetíthette:
„Nem a marxizmus valamiféle helyi veresége volt. Ellenkezőleg: a dogmatizmusé,
a tudománytalanságé.” A cikk arra is kitért, „Rendkívül sajnálatos, hogy
Kerékgyártó elvtárs mindennek ellenére nem volt képes megérteni eljárása
helytelenségét… Válasza során, megfeledkezve arról, hogy disszertációját
védve bizonyos értelemben vizsgázik, úgy lépett fel, mintha ő vizsgáztatná
a bizottságot, az opponenseket és az egész hallgatóságot” (Szabad Nép,
1956. szeptember 12.: 4.).
Az eset személyes konzekvenciái
eltörpülnek az elkövetkező hetek és hónapok egész országot érintő eseményei
mellett; október 6-án megtartották Rajknak és három társának ünnepélyes
újratemetését, amelyen legkevesebb kétszázezer ember vett részt. Szász
Béla, aki maga is nemrég szabadult a börtönből, jelenlétük üzenetét úgy
értékelte, hogy „szenvedélyes vágyunk…, hogy egy korszakot temessenek el;
örökre eltemessék az önkény és a szégyenletes esztendők erkölcsi halottait”
(Szász 1989: 343). Kerékgyártó védésének vitája nem tekinthető az események
kiváltó okának, csupán maga is érzékeltette azt az irányt, amelybe a közhangulat
1956 nyarán elmozdult. Mátrai visszaemlékezésében az esetet évek múltán
úgy jellemezte, mint az „ellenforradalom jelmezes főpróbáját” (Mátrai 1982:
50). Érdemesnek tartjuk azonban elmondani, miként is alakult az eset főbb
szereplőinek forradalom utáni sorsa, hiszen a kor sajátos légköréhez ez
is hozzátartozik.
Kerékgyártót csakhamar elmozdították
egyetemi állásából, a párt azonban összességében úgy ítélte meg, védésének
kudarca csak még hasznosabbá tette számukra. Új állást a Kulturális Kapcsolatok
Intézetében találtak számára, ahol a hivatalos külföldi utazás az 1956
utáni időkben csupán a legmegbízhatóbb pártemberek privilégiuma volt. Egyesek
tudni vélték, azért került ide, hogy rajta tartsa a szemét az intézet igazgatóján,
akinek megbízhatóságát illetően kétségek merültek fel (interjú Nagy Andrással,
1999. január). 1957-ben Ivan Ivanov, immáron hazatérve, telefonon felkereste
Kerékgyártót nagylelkűen felajánlva neki, hogy kandidátusi értekezését
Moszkvában védje meg. Nem tudni, változtatott-e valamit is a tartalmán,
a téma mindenesetre ugyanaz maradt. „Egy ismeretlen magyar támadott egy
másik ismeretlen magyart egy olyan nyelven, amit senki sem értett, s a
tudatlan szovjet bizottság kandidátussá avatta” – ahogy Szabó találóan
megfogalmazta (interjú Szabó Árpáddal, 1999. március). Akadémiai címét,
új munkáját és ellenségeinek 1956 utáni elhallgattatását azonban nem élvezhette
sokáig – Kerékgyártó is az elhunyt utasok között volt, amikor 1962-ben
Párizsban a MALÉV első repülőgép-szerencsétlensége bekövetkezett.
A forradalom leverése után
Szigeti újfent megváltoztatta Lukácsról alkotott véleményét, és a párt
kérésére nyilvános leleplező beszédet tartott róla. 1956 után néhány évig
Szigeti kulturális és közoktatásügyi miniszterhelyettes volt, s ezen új
pozíciójából sokak szakmai előrejutását befolyásolhatta. Szabó Árpádot
kitették az egyetemről, s minthogy a forradalomban csupán jelentéktelen
szerepet játszott, eltávolítását nem tudta másnak tulajdonítani, mint Szigeti
személyes bosszújának a védés miatt. Szigeti ugyanakkor Kontra 1958-ban
esedékes előléptetését – mint ő maga fogalmazott, alighanem Kontra „nagy
meglepetésére” – nem akadályozta meg (interjú Szigeti Józseffel, 1999.
április). Később Szigeti hosszú időn át a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai
Intézetének igazgatója volt.
Mátrai nyugdíjazásáig az
Egyetemi Könyvtár igazgatója maradt. A 70-es években egy brosúrához írt
előszavában Lakatost úgy jellemzi, mint aki „minden eszmét maga mögött
hagyott”. 1982-ben megjelent emlékezésében Karácsonyt több ponton is támadja,
s leír egy furcsa jelenetet, melynek állítása szerint maga is szemtanúja
volt 1929-ben. Eszerint Karácsony rávette volna az általa tanított iskolás
fiúkat, hogy előbb botozzák meg őt, majd ő is megbotozta őket (Mátrai 1982).
Azok, akik Karácsony védelmére keltek, többé nemigen jutottak publikációs
lehetőséghez.
Ortutay 1957 és 1964 között
a Hazafias Népfront főtitkára volt, és aktívan részt vett az egyetemek
1956 utáni „megtisztításában”, a reformerek és forradalmárok eltávolításában.
Számos kulturális és tudományos kitüntetésben részesült, egyebek közt a
Finn Tudományos Akadémia is tagjai közé választotta.
Kerékgyártó vitájának másnapján
Lakatos kérte újrafelvételét a pártba; minden jel arra vall, hogy elutasították
(de legalábbis semmi jóval nem kecsegtették). Ezek után, szakmai előmenetelére
és lakáskörülményei javulására semmi esélyt sem látva, teljesen elkeseredett
(Pap Éva naplója, 1956. szeptember 11.). Ennek ellenére szeptemberben megtartotta
előadását a Petőfi Körben, amelyben felszólalt a cenzúra, a propaganda,
a történelem meghamisítása és mindaz ellen, aminek létrejöttében nyolc
évvel korábban maga is oly buzgón részt vett; mint mondta, mert e módszerek
eltompítják az agyat és elsorvasztják az oktatást. Ugyanitt síkraszállt
a középiskolai logikaoktatás bevezetése mellett is: „Tanulják csak meg
a gyerekek, mi a különbség egy bizonyított állítás és egy be nem bizonyított
állítás között. Persze, akkor egyes elvtársaknak nehezebb dolguk lesz az
elvi cikkek írásánál, kevesebb lesz a kandidátus” (A Petőfi Kör vitái,
1992).
Lakatos előadásának angol
fordításra előkészített változatában szerepel Szabó Árpád egy a Kerékgyártó-védésen
elhangzott mondata: „A tudománynak kellene vezetnie a pártot, nem a pártnak
a tudósokat.” A beszédet a reform hívei nagy tetszéssel fogadták.14 A Petőfi
Körnek ugyanezen az összejövetelén Kemény István is bírálattal illette
Kerékgyártót és a Karácsonyról írt értekezést. A vita vezetőjének egyebek
közt feltették a kérdést: „Mikor váltják le Kerékgyártó Elemért jelenlegi
posztjáról?” Novemberben Lakatos is csatlakozott a Magyarországot elhagyó
„disszidensek” tömegéhez, felesége családjával együtt átgyalogoltak Ausztriába.
Januárban beiratkozott a cambridge-i egyetem posztgraduális elméleti matematikai
képzésére. Két évvel később matematikafilozófiáról írt disszertációjával
szerzett magának hírnevet a filozófusok körében, és Karl Popper mellé került
a University of London egyetemre. Amikor 1966-ban Popper visszavonult,
logikaelméleti és tudomány-módszertani professzori székét Lakatos örökölte.
Szívrohamban halt meg 1974-ben.
Kontra György biológusként
sikeres tudományos pályát futott be. A Karácsony-tanítványok köre nem oszlott
fel, s ő maga mindvégig azonosult a csoporttal, valamint azzal a keresztényi
szemlélettel, amit etikája lényegének tartott. A csoporthoz tartozók rendszeresen
találkoztak, és szükséget szenvedő társaikat abból a közös alapból támogatták,
amit az önmagukra kivetett tizedből hoztak létre. 1989 óta fiatalok számára
évente megrendezik a Karácsony egyik könyvének címéről elnevezett „Csökmei
Kör” nyári táborát. 1999-ben a köszöntőt a nyolcvanas éveiben járó Szabó
Árpád tartotta a magyar történelemkép változásairól – Karácsonynak abból
az elképzeléséből kiindulva, hogy a német filozófia a magyar filozófiai
gondolkodást túlságosan elnyomta, s hogy a valódi magyar filozófiát inkább
a magyar irodalomban kell keresni; Szabó a 19. és 20. század irodalmának
tükrében mutatta be a magyar történelmet.
Utóvégre még az sem lehetetlen,
hogy az 1956. szeptember 10-én történtek felidézésével némiképp közelebb
kerültünk a kommunista időszak sajátos belső változásainak megértéséhez
– nem szólva az emberi természet örök és örökkön ismétlődő viszontagságairól.
Hivatkozott irodalom
A Petőfi Kör vitái (1992),
Budapest: 56-os Intézet – Múzsák.
Aczél Tamás és Mérai Tibor
(1989): Tisztító vihar. Szeged: JATE.
Congdon, Lee (1998): Bűn
és büntetlenség. In Replika, 29. szám.
Fehér Lajos (1979): Így
történt. Budapest: Magvető.
Heller Ágnes (1998): A bicikliző
majom. Budapest: Múlt és Jövő.
Kadarkay, Árpád (1991):
George Lukács: Life, Thought, and Politics. Oxford, UK: Basil Blackwell.
Karácsony Sándor (1945):
A magyar demokrácia. Budapest: Exodus.
Karácsony Sándor (1985 [1939]):
A magyar észjárás és közoktatásunk reformja. Budapest: Magvető.
Kerékgyártó Elemér (1955):
A „népies-karácsonyista” társadalomfelfogásról. In Társadalmi Szemle, február–március:
117–138.
Kontra György (1995): Karácsony
Sándor. Budapest: Nemzeti Pedagógiai Könyvtár.
Lakatos Imre (1947): Eötvös-kollégium
– Györffy-kollégium. In Valóság, 3.
Lendvai Ferenc (1993): Egy
magyar filozófus: Karácsony Sándor. Budapest: Akadémia.
Litván György és Mérai Anna
(1999): Ember vagy ördög: ki volt Lakatos Imre? Dokumentumfilm.
Litván, György (1996): The
Hungarian Revolution of 1956. London: Longman.
Long, Jancis (1999): Lakatos
Imre Magyarországon. In Magyar Filozófiai Szemle, 1–3.
Mátrai László (1982): Műhelyeim
története. Budapest: Szépirodalmi.
Paloczi-Horvath, George
(1995): The Undefeated. London: Eland.
Pogány Mária (szerk.) (1992):
Kardos László börtönírásai. 1957–1963. Budapest: Gondolat.
Szász Béla (1989): Minden
kényszer nélkül. Európa: Budapest.
Vekerdi László (1997): Sorskérdések
árnyékában. Tatabánya: Új Forrás könyvek.
Felhasznált források
Dokumentumok
A védés meghívója.
Kerékgyártó Elemér kandidátusi
értekezésének tézisei.
A bizottsági döntés gépiratos
példánya.
Khoor Miklós levele Bándy
Sándorhoz, 1999. július.
Krassó György interjúja
Pallai Péterrel. 1956-os Intézet Oral History Archívuma, 651. sz.
Vekerdi József levele Jancis
Longhoz, 1998. március.
Pap Éva – Lakatos Imre felesége
– naplója.
Interjúk
(készítették: Bándy Sándor
és Jancis Long)
Interjú Heller Ágnessel,
1998. december.
Interjúk Kontra Györggyel,
1998. november és december, 1999. március, 2000. július 8.
Interjú Lipták Tamással,
1997. május.
Interjú Litván Györggyel,
1999. március.
Interjú Nagy Andrással,
1999. január.
Interjú Szabó Árpáddal és
Kontra Györggyel, 1999. március.
Interjú Szabó Árpáddal,
1997. április.
Interjú Szabó Árpáddal,
1999. február.
Interjú Szigeti Józseffel,
1999. április.
Interjú Újfalussy Józseffel,
1999. február.
Interjú Vajda Annával és
Gáborral, 2000. január.
Interjúk Varga Domokossal,
1999. január és március.
Interjú Vekerdi Lászlóval,
1998. november.
Jegyzetek
* Ezúton szeretnénk köszönetet
mondani azoknak, akik az interjúk során segítséget nyújtottak. Hálával
tartozunk mindenekelőtt Kontra Györgynek, akinek az eseményekről különösen
értékes feljegyzései maradtak; nélküle ez az írás nem születhetett volna
meg.
1 Kerékgyártó a kandidátusi
cím megpályázásakor már rendelkezett egyetemi filozófiadoktori címmel,
amelyet az egyetem elvégzése után néhány évvel lehetett megszerezni. Csak
emlékeztetőül jegyezzük meg, hogy az egyetemi kis- és az akadémiai nagydoktori
cím között elhelyezkedő kandidátusi minősítést szovjet mintára vezették
be 1945 után, mai megfelelője nagyjából a PhD. A kandidátusi minősítés
odaítélését a Magyar Tudományos Akadémián belül tevékenykedő Tudományos
Minősítő Bizottság végezte, az érintett egyetemi tanszék segítségével.
2 Karácsony életútjának
és főbb munkáinak összefoglalását Lendvai Ferenc végezte el (1993). A Kontra
Györggyel (1998. november és december), Varga Domokossal és Máriával, továbbá
Vekerdi Lászlóval készült interjúk sokat segítettek Karácsony elképzeléseinek
pontosabb megértéséhez.
3 Az itt következő fejezet
Kerékgyártó kandidátusi értekezésének a védésen kiosztott tézisei alapján
született. A 17 oldalas összefoglalót Kontra György bocsátotta a rendelkezésünkre.
Maga az értekezés a tézisekkel egyetemben eltűnt az Akadémia könyvtárából
és az ELTE filozófia tanszékéről, ahol pedig egy-egy példánynak lennie
kellene belőlük.
4 Matematikafilozófiáról
szóló, Cambridge-ben benyújtott PhD-disszertációját Lakatos szókratészi
dialógus formájában írta meg, ami emlékeztet Karácsony óráinak szabad és
felfedező jellegű kritikai hangulatára.
5 Kizárását azzal indokolták,
hogy 1944-ben vezető szerepet játszott egy 19 éves lány öngyilkosságra
való rábeszélésében. Az ugyancsak zsidó származású és marxista Izsák Éva
Lakatossal együtt bujkált a németek elől Nagyváradon. Lakatos úgy érezte,
hogy a lány valós kilétét könnyen felfedezhetik, és ezzel a csoport többi
tagjának biztonságát veszélyeztetné. A történetet Congdon (1998) és Long
(1999) is részletesen elmeséli.
6 Az oktatásügyi minisztériumból
a börtönbe vezető út nem volt egyenes. Ez azonban már egy másik történethez
tartozik. A találgatásokról és a tényekről lásd Congdon (1998) és Long
(1999) írását.
7 Amerikában Karl Popper
kollégájaként Lakatos azt állította, hogy a változást Popper politikai
filozófiája indította el benne, az Akadémia tiltott állományában ugyanis
megtalálta A nyílt társadalom és ellenségei című írását.
8 A beszélgetés tartalmát
Kontra mesélte el, aki a telefonálás alatt jelen volt a szobában.
9 Szigeti hozzáállása
kiderült az 1999-ben vele készített interjúból; Lakatos gyanújáról Joseph
Agassi és Gillian Page beszélt a szerzőknek 1995-ben Londonban, a velük
készült interjú során.
10 Kerékgyártó személyes
közlése Kontra Györgynek, aki a vele készített 1999. márciusi interjúban
beszélt az esetről. 1956-ban még használatos volt a Központi Vezetőség
megnevezés, 1957 után már Központi Bizottságról beszéltek. 1956-ban Andics
az ELTE történelem tanszékének tanszékvezetője is volt.
11 Lásd Kontra Györgynek
az ülésről készült, kiadatlan jegyzeteit, amelyet az 1999. márciusi interjú
alkalmával olvasott fel. Az ülésen elhangzottakra vonatkozó részek többnyire
ezen a feljegyzésen alapulnak.
12 Mátrai és Szigeti bírálatát
a Kontra György által megőrzött gépelt példányok alapján ismertettük. Nincs
róla tudomásunk, hogy valahol nyilvánosan is hozzáférhetőek lennének. Mint
már említettük, a védés minden dokumentuma eltűnt az Akadémiáról és az
Egyetemről.
13 Lakatos és még néhány,
az este folyamán elhangzott hozzászóló szavait Krassó György Pallai Péterrel
készített interjúja alapján idézzük (1956-os Intézet, Oral History Archívum,
651. sz.).
14 Erről is szó van Litván
György 1999-es „Ember vagy ördög: ki volt Lakatos Imre?” című, Mérei Anna
által rendezett dokumentumfilmjében.
Az interjúk a szerzők
tulajdonában vannak.
vissza
|