Popularizálódás
Palotai: Az szokták mondani,
hogy a kilencvenes években a technó a domináns. De ha belegondolsz, hogy
Amerikában a rádióadók kilencven százaléka countryzenét játszik, akkor
felmerül a kérdés, hogy miről is beszélünk. Miért is gondolják azt az emberek,
hogy ez a domináns? Eddig az történt, hogy a technó a többi zenéből merített,
a jazztől a rockzenéig – lehet, hogy most meg fog fordulni. Mert ezek a
zenék nem múltak ki, ugyanúgy van ma is blues, és lehet, hogy ezek a zenék
fognak meríteni az elektronikus zenéből. Vagy olyan fúziók lesznek, amik
a technó oldaláról már megindultak: egy DJ mellett már gyakorta ott van
szinte egy egész zenekar. Vagy technozenét zenekar játszik, mint például
a Breakbeat Era.
Kecske: Már most megfordult:
az egész big beat dolog olyan, hogy végül is játszhatná egy rockzenekar
is nyugodtan. Az, hogy samplerekkel és elektronikus dobbal szólal meg,
az egy más kérdés.
Palotai: És annak a közönségnek
jön be igazán, aki előtte azt a zenét hallgatta. Nem véletlenül nem hallgat
technót vagy jungle-t. A big beat folytatása vagy megfelelője annak, ami
húsz évvel ezelőtt volt.
Boolek: A big beat véleményem
szerint a mai elektronikus zenék utolsó, rockerek megtérítésére irányuló
elkeseredett kísérlete. A popularizálódás egyébként a dolgok természetes
menete. Tetszik, nem tetszik, ez így volt, így van, és szerintem így is
lesz. Ugyanez történt tizenöt évvel ezelőtt a punk-new wave hullámból kinövő
zenekarokkal. Először felbukkan egy alulról jövő kezdeményezés, valami
új, érdekes, abszolút progresszív, ami megváltoztatja az addigi sémákat.
Elsőként az unikumokra érzékeny emberek figyelnek rá, akik nyitott szemmel,
nyitott füllel járnak a világban, akik könnyebben tolerálják a másságot.
Később hígul a közönség, divat lesz partikra járni. A jelenséget felkapja
a média, kapcsolnak a lemezkiadók, ruhacégek is, az egész lassan, de biztosan
megy az üzlet felé, végül megérkeznek azok is, akik már kizárólag vállalkozást
látnak benne. Hogy egy ilyen irányzat meddig tud az érdeklődés frontvonalában
maradni, az csakis attól függ, hogy mekkora kreatív potenciállal rendelkezik,
képes-e a negatív, erősen kommercializáló hatásoknak ellenállva megújulni.
Egyébként a kinti történésekhez képest létezik egy jellegzetesen ötéves
késésünk. Nyugaton ’88-ban kezdődtek a bulik, ez nálunk úgy ’93-ra tehető;
kint ’91 volt az az év, amikor áttörte a frontot és tömegkultúrává vált,
nálunk ez ’96. Ezt az ötéves késést meg is tartjuk sajnos – itt most a
szélesebb értelemben vett nagyközönségről beszélek.
Palotai: Tulajdonképpen
maguk a zenék is hónapokkal előtte vannak a DJ-knek. A DJ-k pedig egy,
másfél-két évvel az emberek előtt. Ha bemész a boltba és megveszel egy
lemezt, az nem azt jelenti, hogy akkor készült. Van úgy, hogy két évig
nem adják ki, két évig rongyosra játsszák, és csak azután jelenik meg.
Azért gyors mégis ez a zene, mert valamit megcsinálnak a stúdióban, nyomnak
róla egy dubplate-et, este leviszik a klubba, és már hallod is. Az nem
biztos persze, hogy meg tudod venni, ehhez kell többnyire az a másfél-két
év.
Kreativitás
Boolek: Véleményem szerint
nagyon buta megközelítés, hogy ha valaki samplereket használ, az eleve
nem lehet jó. A felhasznált eszköz alapján prejudikálni a produktumot –
ez valami rettenetesen ostoba dolog.
Kecske: A sampler a világ
legkreatívabb hangszere. Én azt szoktam mondani, hogy olyan ez, mintha
az agyamon lenne két jackdugókimenet – ez a sampler. És keményen samplingelek
mindent, ami jön: minidiszkkel és mikrofonnal járok mindenhova, és mindent
samplingelek. Aztán ezek mind beépülnek a zenénkbe, és lehet, hogy te a
büdös életben nem mondod meg, hogy az az ajtónak a csikorgása volt, ami
abba a zenébe szervesen beleépült.
Shuriken:4 Ez a támadás
a sampler ellen olyan, mint ami az ötvenes években zajlott az elektromos
gitár ellen: „Micsoda dolog, hogy a zene keresztülmegy egy ilyen izén,
és bömböl a fiatalok fülébe!” A dolog megítélése attól függ, hogy ki hogyan
és mit játszik egy hangszeren. A sampler és a szintetizátor teljesen lelketlen
gépek is tudnak lenni, hogyha valaki három buta hangot nyomogat rajtuk.
Ugyanakkor mindenhez hozzá lehet nyúlni kreatívan, ahogy egy egyszerű széklábbal
is lehet élő ritmust verni. Vannak persze olyanok, akik samplerrel leszednek
egy régi slágert, megcsinálják a rapfeldolgozását azzal a céllal, hogy
kaszáljanak egy csomó pénzt. Ettől teljesen eltérő indíttatás az, amikor
találsz egy régi jazzlemezt, és rádöbbensz, hogy ezek a csávók ’73-ban
valamit nagyon tudtak. Felhasználsz belőle egy apró részletet, és ezzel
egyrészt utalsz arra a régi számra, mert az összes fej, aki rajta van a
jazzen, tudni fogja, hogy honnan van, ez a dolognak az összekacsintásrésze;
másrészt úgy érzed, hogy megmentettél egy olyan zenei gondolatot, ami egyébként
a lemezboltok pincéjében dohosodna.
Palotai: És ez az embereket
irritálja, meg lopásnak tekintik. Pedig ez inkább találás.
Shuriken: Olvastam egy Coldcut-interjút,
ahol azzal kezdi a riporter, hogy most kinn ülnek abban a parkban, ahol
Gaudí cserepekkel mozaikszerűen borított padjai állnak, és felteszi a kérdést:
vajon Gaudí művészete a széttört csempék ellopása-e?
Boolek: Ezért a századra
jellemző gondolkodásmód a hibás: megpróbálják a világot kétpólusúnak elképzelni.
Valamit vagy én találok ki, vagy ellopom. Pedig e kettő között annyi átmenet
van, olyan elképesztően tarka világ. Persze, le tudok venni valamit úgy
a samplerrel, hogy az első másodperctől az utolsóig csak klónoztam, készítettem
belőle egy kópiát – ez valóban lopás. De lehet abból a dobszólóból egy
három másodperces részt kivenni, beloopolni, feltranszponálni és felhasználni
jungle groove-ként úgy, hogy még az eredeti tulajdonos sem mondja meg,
hogy honnan van. Fogalma sem lesz senkinek róla.
Amikor hasonló viták vannak,
én mindig azt kérem, hogy valaki definiálja nekem egzaktul a zenei téren
elkövetett lopás fogalmát. Hány másodperc felhasználása lopás, mennyi változtatást
kell nekem végrehajtani rajta, hogy kijelenthessem: innentől kezdve már
az én szellemiségemet tükrözi a produkció, itt már én voltam kreatív.
Kecske: Ide tartozik két
közismert zenei példa. Az egyik a Freestylers, amit halálra mocskoltak
azért, hogy mit lopott össze mindenhonnan, pedig az egy teljesen újraértelmezett,
újradolgozott anyag, utalás és tisztelet azoknak a zenekaroknak és embereknek,
akiken ők, gondolom, felnőttek, és akiket szeretnek. Csak egy teljesen
más közegbe helyezték őket. Ugyanez a Massive Attacknek a Man Next Door-ja,
amibe egy Cure-samplinget tettek bele, egy teljesen más közegbe helyezve.
Tehát nem arról van szó, hogy a Cure-gitáros motívumát ellopták, és építettek
rá egy számot, hanem beleépítették a saját számukba. Ez valószínűleg arról
szól, tisztelettel, hogy ők Cure-t hallgattak a nyolcvanas években.
Palotai: Ráadásul attól
is lesz globális, hogy olyan dolgokat használnak, amiket sok ember ismer.
Vagy éppen az is lehet, hogy egyesek samplingek formájában hallanak olyan
zenét, amit soha nem hallottak, vagy soha nem is hallgatnának meg.
Kecske: Az Africa Bambaatát
senki nem köpködte azért, mert Kraftwerket samplingelt. Itt Magyarországon
a hatvanhárom éves rockzenész meg köpködi a fiatalokat azért, mert az ő
fejében ez úgy él, hogy megnyomok két gombot, és már szól is a technó.
Boolek: Jó, hogy ezt mondtad.
Egyszer interjúra hívtak az A3 tévébe valamelyik akkor megjelent lemezünkkel
kapcsolatban. Ott voltam két stúdiómágussal, és a Manhattan zenekar egyik
tagja volt a riporter. Mesélte, ő is pont így képzelte el, hogy bemegy
a stúdióba, megnyom három gombot, és jön a technó. Bement a stúdióba, és
megpróbálta megnyomni azt a három gombot, fél óra alatt rájött, hogy ez
valami teljesen másról szól, hogy nagyon-nagyon messze van az igazságtól.
Maximálisan korrekt volt, el merte vállalni a tévedését.
Shuriken: A samplerek tették
lehetővé napjaink remixkultúráját. A remixelés gyökerei a korábbi, hagyományos
zenékben, például a jazzben is megfigyelhetők: valaki írt egy számot, és
ha utána másnak tetszett az a szám, akkor felvette a repertoárjába. A feldolgozás
improvizatív utángondolása egy adott zenei gondolatnak. Ma ugyanez történik
a remixben: van valakinek egy száma, és egy másik ember, aki egy teljesen
más zenei és társadalmi környezetből, életvilágból érkezik, a saját elképzelése
szerint adja vissza az eredeti zenei gondolatot. Lehet, hogy csak három
hangot használ fel belőle, azzal csinálja meg a saját verzióját. Én például
most csináltam egy Kispál-remixet, ahol adva volt egy alapjában véve zseniális
szám, nekem nagyon bejött, és gondoltam, hogy lesz belőle egy könnyű remix.
Ahogy elkezdtem dolgozni belőle, folyamatosan dobáltam ki, hogy hát ez
a gitár, ez egy olyan rockos harmónia, ami nem megy hozzá… Az a fajta zenei
gondolat, amire elkezdtem egyik irányból felfűzni a számot, teljesen kizárt
mindent – a végén a Lovasi hangja maradt csak benne. Azért marad szerintem
mégis egy remix, nem pedig egy Lovasi-sampling, mert a Kispál története
nagyon erősen épül a Lovasi személyisége köré, és a zenéje nagyon szövegcentrikus.
Én is inkább a szöveg hangulatára építettem zeneileg. És szerintem ez a
szép benne.
Kecske: A remixkultúra kapcsán
el kell különíteni a nyolcvanas és kilencvenes évek remixszokásait. A nyolcvanas
években az extended version típusú remix működött, amikor ugyanaz a szám
ment le, két perccel meghosszabbítva szép nagy dobkiállásokkal. A kilencvenes
évek remixe, az igazi remix pedig az újraértelmezés, ahogy ez itt elhangzott.
Shuriken: Nekem van egy
olyan Jazz+Az-remixem, ami nem került rá az albumra, mert nyilván ők úgy
gondolták, hogy ha egy számból használok három, teljesen széteffektezett
szintiloopot, meg egy női nevetést, ami valahol két perc harminc és két
perc harminckettő között van, akkor az már nem remix. A zenész úgy csinálja,
ahogy érzi. És csak ez számít. Aztán hogy a többiek mit szűrnek le… ez
nagyon individuális dolog. De szerintem, aki egy kicsit is foglalkozik
zenével, az meghallja, hogy mi remix. A hangmintavételhez visszatérve:
én nagyon szívesen nem lopnék. Ha élő zenészek játszanak a számomban, akkor
igyekszem őket a honoráriumból kifizetni. És ugyanígy kifizetném azt a
dobost, aki feljátszotta azt, amit samplingeltem, csakhogy a zeneipar egy
nehezen átjárható és bürokratikus gépezet, ami ráadásul folyamatosan lenyúlja
a zenészeket. És nem vagyok meggyőződve arról, hogy a dobosom valóban megkapná
a pénzét. De komolyan ez történik: írok egy faxot, hogy van egy számom,
amiben felhasználok egy részt X-nek ebből a lemezéből, ez a katalógusszáma,
önöknél van a jog, csináljanak már valamit. Erre a kiadó visszaír valami
olyat, hogy most jelenleg nem érnek rá. Ez a hercehurca iszonyúan meglassítja
a zene megjelentetését, mert akár egy évbe is beletelhet, mire egy lemezen
az összes mintát tisztázzák. A Freestylersnek pont ez volt a története:
amíg nem voltak ismertek, addig senki sem figyelte, hogy mit használnak.
Pont azért, mert nem volt perelhető – be lehetett volna őket nagy költséggel
perelni, de többe került volna a per, mint amennyit nyertek volna rajta.
Mikor viszont elértek egy magas példányszámot, akkor folyamatosan bajba
kerültek, és azóta mindent letisztáznak. Csináltam egy interjút a csávóval,
és azt mondta, hogy ő ebben az egészben azt érzi a legkínosabbnak, hogy
iszonyúan lelassult az, amíg a zene ki tud jönni, mert egy évbe beletelik,
mire az összes mintát tisztázzák.
Boolek: Ez azért jelentős
mértékben függ a kiadói háttértől. Szerintem a nagy kiadók között ez ma
már egy kicsit gyorsabban megy. Én legalábbis úgy látom a saját produkcióim
jogosításai kapcsán. Előfordult, hogy számot jogosítottunk egy DJ-mixlemezhez,
és hat órán belül választ kaptunk. Ez csak azon múlik, hogy a hátad mögött
álló kiadónál van-e olyan ember, aki tudja, hogyan kell ezt elintézni.
Mert – ismét utalva a sokéves lemaradásra – itt Magyarországon sokszor
még a lemezcégek alkalmazottainak sincs pontos képük az új dolgokról. Néha
azt sem értik, mit akarsz: feldolgozod az ő számát, vagy hogy van ez? Kiadói
igazgatókkal beszéltem, akik másfél évvel ezelőtt még nem voltak tisztában
a remix fogalmával. Mára talán más a helyzet. Tudok mutatni olyan magyar
remixeket vagy átdolgozásokat, amikhez a szerzők simán megkapták a jogokat.
Volt ez az OJ Sámson-féle Lion Sleeps Tonight, a Pierrot-ék csinálták,
simán megkapták a jogot – ennyit és ennyit kell fizetni, jó napot kívánok.
DJ-definíció
Shuriken: Kétféle hagyományból
jön a DJ. Az egyik a szelektoroktól, az ötvenes évek végének jamaicai ős-DJ-itől.
A szelektorok azt tekintették feladatuknak, hogy a lehető legjobb, legritkább
zenéket a saját válogatási elvüknek, ízlésüknek megfelelően beszerezzék,
és hogy ezekre a saját közönségük őrjöngjön a legjobban. A másik a New
York-i hip-hop-DJ-k hagyománya, ami arról szól, hogy milyen módon játszod
le a lemezeidet. Van, aki iszonyú virtuóz módon adja elő magát, például
Carl Craig: három lemezjátszóról kever, és az egyikről jön a magas, a másikról
a mély, a harmadikról a közép, és folyamatosan vesz le egy lemezt és tesz
föl egy másikat, tizenöt másodpercenként. És ha valaki tizenöt másodperc
közepet játszik valamiből, akkor az már nem számokat játszik, hanem annak
a mixe már egy új zenei alkotásként értelmezhető – gyakorlatilag a hangszerévé
válik a lemezjátszó és a keverő. Ezen belül vannak a technomixerek, vannak
scratchőrültek, akik hármas-négyes csoportokban vagy szólóban olyan hangokat
csikarnak ki a lemezjátszóból, hogy az embertelen – hihetetlen ügyesség
és gyakorlás kell hozzá.
És persze a mai napig vannak
olyan DJ-k, szelektorok is, akik fölraknak nagyon-nagyon jó számokat, amiket
nagyon sok ember nagy szeretettel hallgat – de nem nagyon törődnek a mixeléssel.
Az egyik szám végén áthúzzák a másikba a hangot, mert úgy gondolják, hogy
az a szám egy olyan egység, amit ők nem szívesen bontanának meg.
Palotai: Igen, mert az egyiknél
az a fontos, hogy hogyan játssza, a másiknál meg hogy mit játszik.
Boolek: A harmadiknak esetleg
mindkettő.
Kecske: Az korántsem biztos,
hogy egy bulinak az iszonyatos mixelésektől kell jónak lenni.
Boolek: Ha fontossági sorrendet
kell felállítani, akkor nálam így néz ki: a legelső, hogy mit játszik.
A második, hogy milyen sorrendben, tehát mit mond el a folyamattal, és
a harmadik, hogy technikailag ezt milyen szinten tudja megvalósítani. Nekem
sokkal fontosabb, hogy jó zenéket halljak. Ismerek olyan DJ-t, aki hihetetlenül
pontosan mixel, kettőt állít a lemezen, és tizenöt másodpercen belül tökéletesen
passzol a tempó, utána három percig hibátlanul fut együtt a két lemez –
ugyanakkor meg botrányosan rossz számokat játszik, félóra múlva kimenekülsz
a teremből.
Kecske: Fontos az, hogy
mindig legyen koncepció. Találja ki, hogy hogyan van, hogyan épül föl.
Palotai: Az nagyon fontos,
hogy éppen akkor mi fog működni. Erre kell ráérezni. De nem lehet rámondani,
hogy csak ez működik, vagy csak az működik: mert van úgy, hogy valaki elmegy
hatvan lemezzel, tehát nincs nagy választási lehetősége, hogy mit fog játszani
aznap este – de azt úgy játssza le neked… Lehet, hogy soha nem hallottad
még azokat a zenéket, vagy hallottad, de menekültél tőle – viszont ott,
s akkor az az ember úgy játssza le, hogy megőrülsz tőle.
Boolek: Hála Istennek nincsenek
szabályok, ez a szép benne. Bármi működhet.
Shuriken: Nem véletlenül
van ennyi DJ-személyiség. Mert ha mindegy lenne, hogy ki játssza a lemezeket,
vagy hogy mit játszik, akkor nem lennének nevek. Akkor az, hogy Palotai,
nem azokat a típusú embereket vonzaná, az, hogy Boolek, nem azokat az arcokat
vonzaná, akiket vonz így, hogy mindenkinek van egy arculata.
Boolek: Ebből következik,
hogy ezek a nevek – csakúgy, mint a Tilos Rádióé vagy egy újságé – előbb-utóbb
branddé válnak. A befogadók részéről túl sok időt venne igénybe, hogy minden
egyes zenekart, kiadót és lemezt ismerjenek. Elemi kényszer tehát a mai
elektronikus zenéket egyes lemezlovasokhoz kötni – ráadásul ők meg is személyesítik
a produkciót. Másrészt, ahogy mondtad, minden DJ-nek van saját stílusa,
és őutána mennek azok az emberek, akik elfogadják azt a bizonyos stílust
– megveszik a lemezeit, elmennek a bulijaira.
Palotai: Van tehát a DJ
és van a zeneszerző, aki a stúdióban csinálja a zenét. Ez a két dolog gyakran
lefedi egymást, tehát aki a stúdióban csinálja a zenét, az jól le is tudja
játszani. Van azonban, amikor ez nem működik: van, aki csak stúdióban tud
zenét készíteni, de nem tudja lejátszani, és van, aki nagyon jól játssza
a zenéket, de a stúdióban ott kell legyen mögötte valaki, aki majd a nevét
adja a zenéhez. De a legjobb, ha valaki pontosan tudja, hogy ezek a hangok,
ez a zene hogyan készül, és akkor azt úgy játssza le, ahogy azt le kell
játszani, és úgy használja a keverőt, mint egy hangszert. Mert az egy hangszer,
ha jól használják. Szóval ez a csúcs. Csinálhatsz egy lemezt a stúdióban,
de igazából csak a bulin derül ki, hogy hogyan működik. Azon alapszik az
egész dubplate-kultúra, hogy csinálnak egy zenét, azt rögtön tesztelik
a közönségnél, visszamennek a stúdióba, változtatnak rajta, még egyszer
nyomnak belőle, megint megpróbálják, megint változtatnak egy kicsit, és
mire megjelenik, lehet, hogy nem is azt hallod, amit először.
Shuriken: A beszélgetés
elejére visszautalva: ha a technokultúra fő ismérveit keressük, én azt
mondanám, hogy nagyon erősen demokratizál, vagyis megnöveli mind a hallgatóság,
mind pedig a zenészek lehetőségeit. A közönségnek lehetősége van arra,
hogy lemegy egy bulira, és nem ugyanazt az öt embert látja egy klubban
hetente, akik ismernek egy harmincszámos repertoárt és a hozzá tartozó
hangzásvilágot. A DJ a rengeteg megjelent lemezből kiválaszt valamennyit,
s mivel ő sokkal többet meghallgat, mint bárki más, sokkal jobban érti
is, hiszen ezzel foglalkozik. A közönség így több örömhöz jut, többféle
zenéhez, sokkal többszínű zenei élményhez.
Palotai: Az idő is tényező:
egy zenekar maximum másfél-két órát játszik, egy DJ játszhat hat-nyolc
órát is.
Shuriken: Egy budapesti
kis helyen a DJ-k révén zseniális művészek outputjának orgiája mehet egész
este, és a hely ezért fizet a DJ-nek egy adott összeget, de nem kell kifizetnie
az együtteseket. Így lehetővé válik, hogy a jó zene sokkal-sokkal több
emberhez eljusson. A másik oldala ennek a demokratizálódási folyamatnak
az, hogy bárki részt vehet benne. Nem azt mondom, hogy mindenkinek van
pénze egy PC-re, de ahhoz képest, hogy összehozz egy együttest, lejárj
próbatermekbe, ezt kicsiben össze tudod rakni. És ha az elég jó zeneileg,
akkor tudsz találni kiadót is, aki mögéd áll.
Boolek: Fendergitárra sincs
mindenkinek pénze, tehát ugyanott vagyunk. De az biztos, hogy a technó
az elitizmust oldja egy picit.
Shuriken: Meg mondjuk nincs
mindenkinek öt éve arra, hogy megtanuljon gitározni, nincs további öt éve,
hogy megtanuljon dobolni, vagy hogy összehangolja magát más emberekkel.
Így bárki egyszemélyes együttesként tud dolgozni, mert ma már megvannak
azok a gépek meg szoftverek, amik lehetővé teszik a saját belső, kreatív
zenei potenciál sokkal magasabb szintű kihasználását.
Fiatal DJ-k
Boolek: Magyarországon két,
a mai napig létező vonal alakult ki, akik eleinte nem is tudtak egymásról.
Az egyik vonal, ami a Tilos Rádióhoz kapcsolódik, az underground, része
a műfajnak; az overground pedig azok a DJ-k, akik már eleve diszkókban,
klubokban játszottak.
Palotai: Csak mondjuk, ha
megkérdezel a Budaitól a Schulzig bárkit, hogy három éve mit játszottak,
meg fogsz lepődni a válaszukon. Ők már az elejétől a diszkókban játszottak,
csak nem ilyen zenéket. Közülük csak egy-kettő maradt meg a hagyományos
műfajban, Arató például ma is működik. A másik része pedig azok, akik nem
a diszkózene, hanem az összes többi: a jazz, a rockzene felől jöttek. És
igazából az első underground bulik nem is kifejezetten klubokban voltak,
hanem egy-egy speciális helyszínen. Ennek a részének nincs klubja, nincs
olyan hely, ami folyamatosan működik. Néha van valami, mint a Tilos Rádiónak,
vagy például a Supersonic Technikum (ami szintén átalakult). De igazából
nincs. Hanem vannak speciális bulik, speciális helyszíneken, egy-egy időpontban.
Az is nagyon fontos szerintem, hogy sokféle DJ van. A parti-DJ-ken kívül
vannak kifejezetten rádió-DJ-k. Tehát nemcsak annak van sok oldala, hogy
milyen zenét játszanak, hanem annak is, hogy hogyan játsszák le a zenéket.
Boolek: Tény, hogy sokkal
nehezebb ma befutott DJ-vé válni, mint mondjuk öt-hat évvel ezelőtt – telítődött
a piac. A klubok tulajdonosainak nem érdekük olyan lemezlovast meghívni,
akinek nincs neve és nincs tömegbázisa. Másik részről pedig azt kell mondanom,
hogy a ma elismert lemezlovasoknak sem volt előre kikövezett útjuk. Ők
igen keményen dolgoztak, maguknak törték fel az utat. Ezzel szemben a mai
fiatal generáció nagy része úgy gondolja: jó, ezek megteremtették a lehetőséget,
kialakították a közönséget, de most álljanak félre, és adják át nekünk.
Kérdezem én: milyen alapon? Vonatkoztassunk el, nagyon messze a DJ-ktől:
tegyük fel, van egy mobiltelefonod, ami jól üzemel, meg vagy elégedve a
szolgáltatásokkal. Nem veszel csak azért másikat, hogy legyen. Majd akkor
veszel újat, ha az több szolgáltatást nyújt, jobban megkönnyíti az életedet.
Tehát a fiataloknak a jelenleg vezető pozíciókban lévő DJ-knél valamivel
többet, vagy alapvetően mást kell nyújtaniuk, amire igénye van a közönségnek.
Ha csak ugyanannyit tudnak nyújtani, akkor semmi esélyük sincs a vezető
pozícióra. Mint ahogy tíz éve is voltak a zenekarok, amik meghatározták
az akkori zenei életet, és nyilvánvalóan senki nem mondta, hogy na, gyertek,
DJ-k, átadjuk a stafétabotot, most már legyetek ti itt helyettünk. Ez nem
így működik, kőkemény konkurenciaharc folyik.
Palotai: Angliában, ahol
országszerte sok ún. szuperklub van, az elmúlt félévben nyílt körülbelül
hat-nyolc további. Azokról a helyekről, amelyek idáig működtek, és ahol
a leghúzósabb nevek játszottak, az új szuperklubok hívnák el ezeket a DJ-ket,
és persze velük az öt-tízezres közönséget. A régi klubok pedig kemény háborúba
kezdtek, hogy ne menjenek el, mert akkor ők tönkre fognak menni. Tehát
ha nincs egyensúlyban ez a dolog, akkor bukni fog, klubszinten ugyanúgy,
mint DJ-szinten. Az egészséges szelekció magától is működik. Most jöttem
haza Párizsból, és ott a hajón, amin játszottunk, olyan zenekarok voltak,
amikről azt sem tudtam, hogy hívják őket, meg se tudtam jegyezni. De azok
olyan programot nyomtak! Ott nem arról szól a dolog, hogy megpróbáljuk,
aztán vagy sikerül, vagy nem – nem ez a kérdés.
Shuriken: Az is számít,
hogy rengeteg műfaj van, nemcsak a szigorú értelemben vett technó vagy
a három-négy törzsirány, hanem rengeteg mutáció. Ezek közül minden DJ meg
tudja találni a saját hangját, azt, ami a legközelebb áll hozzá. Egy idő
után észreveszi, hogy mi a saját arca, hogy merre megy, és azt mondja:
„de hát ezt szétjátssza a Titusz, ezt meg nagyon sokat játssza a Palotai
Zsolt, én ezeket nem veszem meg, mert mindenki tudja, hogy ezek a számok
az ő nevükhöz fűződnek – megpróbálom megtalálni a saját számaimat”. Mi
például rázizzentünk egy jazzesebb vonalra, és ahogy még egypár arc ugyanúgy
megtalálta ezt, most nyílt egy új lemezbolt, ahol nagyjából ez a profil,
és mindnyájan boldogok vagyunk, és lassan meglesz a közönségünk is. Azt
hiszem, hogy mindenki tud magának közönséget találni, hiszen rengetegféle
zene van – és ahogy a zenészek sokfajta indíttatásból zenélnek, a közönségnek
sem három DJ-re van csak igénye. Van olyan kisebb rétegklubközönség, amelyik
csak reggae-re izgul, vagy csak latin dubra, vagy bármilyen mutációjára
ennek a tengernyi műfajnak.
Palotai: És ezért nagy a
DJ felelőssége, hogy milyen zenét játszik. Lengyelországban jungle-ből
például csak a jump up megy, semmi durvábbat nem lehet eladni sem, ugyanis
nincs olyan DJ, aki ilyen zenét játszana.
Kecske: Magyarországon ma
azoknak, akik a mainstreamben vannak, tehát a nagy klubokban játszanak,
mint a Budai, a Schulz, a Tommyboy vagy Sterbinszky, megvan az az előnyük,
hogy olyan zenét keverhetnek, amit a nyugati adók is sugároznak. Tehát
viszonylag kommerszebb zenéket. Valamilyen szinten kapnak kintről egy olyan
löketet, amit az underground nem kapott meg. Azokat a zenéket, amiket a
Zsolt játszik, nem játssza semmiféle médium. A FREEE Magazin, az egyetlen
ilyen jellegű magyar lap is csak tíz százalékban foglalkozik ezzel a típusú
zenével. Ugyanígy nem hallasz hip-hopot, mert az, ami a rádióban szól,
az valami… germán négerek óbégatása körülbelül. És ezért Magyarországon
az egyetlen út az overgroundba az marad, ha kőkeményen elkezdesz saját
zenéket csinálni.
Palotai: És megtalálni a
saját hangodat. Az igazi nagy zeneszerzőt a zenéjéről meg lehet ismerni.
Kecske: Erre ott van a Norman
Cook példája, aki ma fonttízezrekért DJ-skedik. De ha nem csinál egy Fatboy
Slimet, és nem csinál zenéket, akkor a Norman Cook név soha semmit nem
mondott volna.
Palotai: De ma mást is csinál,
mint mondjuk csak egy évvel ezelőtt.
Boolek: Nézzük meg, honnan
jött! Mi volt tíz évvel ezelőtt, mennyi mindent kellett még a Fatboy Slimig
is csinálnia. Én úgy látom, hogy a gyerekek úgy gondolják: semmi gond,
be kell menni a boltba, kell venni két lemezjátszót, keverőt, otthon megtanuljuk,
hogy a szinkronütemet hogy lehet beállítani, veszünk ötven lemezt, és innentől
kezdve jöhet a fellépés. Ez egyáltalán nem így működik. Ez körülbelül olyan
súlyos félreértés, mintha a rockzene esetében valaki fél év gyakorlás után
követelné a közönséget.
Angliában ott a Ministry
of Sound, aminek a nevétől itthon mindenki rögtön elájul, mert borzasztóan
jól promotálták, pedig gyakorlatilag egy turistadiszkó. Ott egy szombati
napon van ezerhatszáz-ezerhétszáz ember. A tízmilliós Londonban! Egy Tilos
Rádió-bulin simán összejön kétszer ennyi ember a kétmilliós Budapesten.
Tehát vannak eredmények.
Shuriken: A top-DJ-ség és
a saját hang megtalálásáról talán elmond valamit azoknak a német nu-jazzereknek
a példája, akiket én is játszom, a Jazzanova vagy Rainer Trüby. Ezek nem
úgy lettek sztárok, hogy leültek a stúdióban, hogy na, csináljunk sikeres
jazz-house-t, hanem nyolc-tíz-tizenöt éve működtetik Németország különböző
részein a saját jazzklubjaikat. Volt négy ilyen klub, mindenki játszott
mindenkinél, és lassan megismerték egymást. Ők úgy törtek át, hogy elkezdtek
zenét csinálni, ráadásul olyat, amire éppen akkor sokan ráharaptak valamiért,
és onnantól számítanak ők viszonylag híres neveknek, onnantól tudnak külföldre
menni, onnantól népszerűek egész Németországban. Ez előtt tehát van egy
tizenöt éves munka, egy saját kreatív zenei teljesítmény, és plusz még
a szerencse. Tizenöt év kellett ahhoz, hogy beérjen ez a zene annyira,
hogy populárissá tudjon válni, hogy etalonná váljon. Tehát nem úgy indultak,
hogy top-DJ-k akarnak lenni, hanem a zene szeretete volt az elsődleges,
a népszerűség tulajdonképpen ennek és a körülmények szerencsés összjátékának
a következménye.
Boolek: Még a legkommerszebb
top-DJ-k sem úgy indultak, hogy na, én top-DJ leszek. Meg lehet nézni a
pályafutásukat: hosszú-hosszú évekig pár száz forintért játszottak kis
klubokban, az akkori populáris zenéket. Nem lehetett előre tervezni, hogy
majd jön öt év múlva az a technó, és én úgy halálra keresem magam…
Kecske: Szerintem az a baj,
hogy aránytalanul nagy a különbség az első és a második vonal között, mint
Magyarországon egyébként mindenben. Ha nem az első vonalban vagy, akkor
nem tudsz annyit keresni vele, hogy megélj.
Palotai: Na jó, de ez azért
van, mert kicsi az ország. Franciaországban és Németországban azért tudnak
megmaradni – valószínűleg arányaiban sokkal gyengébb minőségben, mint itthon.
De amíg itthon egy Kispál és a Borz jó esetben elad tizenöt-húszezer példányt…
Az egyik legnépszerűbb magyar zenekar. Franciaországban egy ilyen kategóriájú
zenekar kétszázezer példányt jelent. És annyira széles a piac, hogy aki
ennek a piramisnak az alján van, az is éppen annyira meg tud élni, fenn
tudja magát tartani. És nem csak a zene terén – ugyanez igaz az újságokra,
lemezboltokra, bármire.
Budapest–vidék
Boolek: Az országos szinten
elismert, rendszeresen fellépő – csúnya szóval haknizó – DJ-k kilencven
százaléka tényleg budapesti. Így alakult ki. Vannak egyébként minden régióban
meghatározó nevek. Például Kelet-Magyarországon a technóban a Zsíros abszolút
meghatározó név, komoly közönségbázissal rendelkezik, mennek utána az emberek.
Palotai: Ráadásul az is
nagyon fontos, hogy ezek az ún. top-DJ-k is csak akkor tudnak egy helyre
elmenni és jó bulit csinálni, ha ott, a helyszínen van legalább egy ember,
aki hasonló zenét játszik. Ha nincs, akkor felejtsd el – akkor hiába megy
oda top-DJ: ott van háromszáz ember, vagy ott van hatszáz ember egy óráig,
aztán elmenekülnek. Viszont ahol van, ott működik is.
Boolek: Igen, mert már „megnevelte”
a közönséget, kialakította a kört, ami azután be tudja fogadni, amit a
top-DJ lejátszik. Van irányultsága, van fogalma a publikumnak arról, hogy
mi is történik. Évekkel ezelőtt jelen voltam egy vidéki városban a legelső
house-partik egyikén – jött a szerencsétlen DJ Pestről, és egész egyszerűen
megállt az élet a diszkóban. Megálltak az emberek, és várták, hogy mi fog
történni. Először nem is értettem, hogy mi a baj – most mire várnak? Hogy
a DJ kézen fog állni a lemezjátszókon, vagy valami fergeteges látnivaló
lesz? A negyedik-ötödik szám után jöttek rá, hogy itt ugyanúgy bulizni,
táncolni kell tovább, nem lesz itt semmilyen extrashow meg látványelem.
Figyelni kell, jönnek az új hangok, az új zenék. Hál’ istennek, utána beindult
a dolog.
Palotai: Ha úgy megyünk
el vidékre, hogy nincs valaki, aki ott olyasmi zenét játszik, mint mi,
akkor halál. Akkor jönnek, hogy rakjak már föl Sterbinszkyt.
Boolek: Jó esetben viszont
előfordul az is, hogy a közönség elémegy a dolognak. Voltam Nyíregyházán
olyan buliban, ahol nem igazán volt azelőtt jungle-parti. Hiába van ott
a helyi srác, aki nyomná a zenéket – nincs hol lejátszania. Viszont azok
a gyerekek rendszeresen feljártak Pestre bulira, tudták, mit várjanak,
tudták hova tenni a dolgot. Ebből a szempontból jó, hogy pici az ország.
Kecske: Pécsi DJ-ként én
vastagon érzem a bőrömön a kulturális vízfejűséget. Pécsett is megvan egy
olyan közeg, öt-hat ember, ahol nem arról van szó, hogy tegnapelőtt vettem
két CD-játszót, meg tegnap egy keverőt, meg most írattam öt lemezt – mi
is hosszú évek óta építgetünk, csináljuk a bulikat. De ahogy mi lehívunk
Pestről DJ-ket – a Gábor például épp ma fog Pécsett játszani –, úgy valószínűleg
nem fognak minket visszahívni.
Shuriken: Főleg azért, mert
nem vagyunk olyan pozícióban.
Kecske: A másik az, hogy
egy ismerősöm, akinek semmi köze a zenéhez, teljesen rámozdult mégis arra,
hogy Tilos-buli lesz a Rákban…
Shuriken: De ez a felfokozott
várakozás miatt van. Debrecenben játszottam olyan bulin, amin a közönség
annyira nyitott volt mindenre, hogy ilyen még Budapesten is ritkán fordul
elő. Pont azért, mert messziről jöttünk, vártak, és volt olyan helyi DJ,
aki játszott olyan zenét, mint mi, vagy játszott underground tánczenét,
tehát tudták, mire számíthatnak. Mi pedig elkezdtünk játszani, és egyszer
csak azt láttuk, hogy minden mehet.
A Budapest–vidék kapcsolat
két szempontból is nagyon hasonlít a külföld–Budapest kapcsolatra. Egyrészt
ha Budapestre külföldi fellépő jön, a felfokozott várakozások miatt őt
is sokkal jobban fogadja a közönség, mint egy hasonló zenét játszó helyi
arcot. Múltkor például Budapesten játszott David Holmes, és szinte csak
régi rock-, punk-, funk- és őstechnolemezeket játszott. Ha én rakom fel
ugyanott, ugyanazokat a lemezeket, ugyanolyan sorrendben, akkor a közönség
megy haza a harmadik szám után. Ő pedig fölrakta, és – bár nagyon megosztotta
a közönséget, de – ott maradtak. Egyesek szerint nagyon rossz volt, mások
viszont azt mondták, hogy ez életük legjobb bulija volt.
A másik hasonlóság az, hogy
bár folyamatosan hívunk ide külföldi DJ-ket, ők nem hívnak minket külföldre
játszani. Mi azért nem hívunk vidéki DJ-ket, mert örülünk, hogy tudunk
egyáltalán játszani Budapesten, főleg a hozzánk hasonló kisebb DJ-k.
Boolek: Egyes vidéki régiókban
az a szomorú helyzet, hogy olyan DJ a meghatározó (játszik öt-hat környékbeli
klubban), aki a világ legrosszabb zenéit nyomja, abszolút igénytelen módon.
Kecske: De ezzel nem foglalkoznak
az emberek, mert fogalmuk sincsen az egészről.
Shuriken: Szerintem azért
van fejlődés. Amikor először voltam Pécsett, és elkezdtem játszani a zenéimet,
odajön egy arc hozzám a legnagyobb döbbenettel, és kérdi, hogy van-e nálam
Kispál és a Borz. Nézek rá, mondom, hogy az sajnos nincs, mire ő erre:
akkor ebben a városban nem lehetsz jó ember. A közönség nagy része leült
és hazament, volt egy-két arc, aki nagyon belepörgött, meg voltak négyen-öten,
akik odajöttek hozzám, hogy figyelj, figyelj, Ed Rush nincs nálad? Elkezdtek
neveket mondani, és egy részüktől volt nálunk zene. Ők pedig a világ legboldogabb
emberei voltak, hogy végre egyszer azok a zenék szóltak, amit rajtuk kívül
senki sem ismert a városban. És mikor következő alkalommal voltam, már
sokkal többen voltak, akik érezték, miről van szó. Vidékkel kapcsolatban
még azt is csodálom, hogy a helyi DJ-k hogy jutnak hozzá a jó lemezekhez.
Mert az egész techno- és DJ-kultúrának az a legsarkalatosabb pontja, hogy
mi és hogyan jut el a sokféle zenéből ezeken a hihetetlenül kesze-kusza
informális és formális csatornákon valahova. Mert jóllehet most már beszerezhetők
lemezek úgy is, hogy az ember az Interneten kattint egyet és megrendeli,
de ez régebben nem volt, és ma sem ez a jellemző. Inkább az van, hogy ha
kell valami, és itt nincs, akkor az ember kimegy Bécsbe, vagy esetleg kapcsolatba
kerül kiadókkal – de ez semmiképpen sem egy simára járatott dolog. És én
itt, Budapesten szenvedek attól, hogy ha egy országhatárral odébb megyek,
akkor úgy lehasalok egy lemezboltban… és nem tudok egyszerűen annyi pénzt
kivinni, hogy mindent megvegyek, amit szeretnék. Itthon meg fanyalogva,
kényszerből veszek lemezeket, mert jó zene mégis, de nem az én vonalam,
és elkezdek ilyeneket is játszani, mert egyszerűen kell az új zene. Vidéken
meg azt hallom, hogy mindenki jön fel Budapestre vásárolni.
Kecske: Mert Pécsen például
nincs lemezbolt. Van olyan bolt, ami úgy néz ki, mint egy lemezbolt, de
nem az.
Shuriken: Így nagyon nehéz,
mert a közönséged nem tud utána bemenni és megvenni a CD-t, hanem csak
az van, ami a bulin történik. Budapest ilyen szempontból jó helyzetben
van. Bár ez megint relatív, mert a Nyugathoz képest sehol sem vagyunk.
A Zsolt szokott erről beszélni, hogy pont ez a szűkösség az, ami ráviszi
az embert, hogy nagyon odafigyeljen arra, mit csinál.
Palotai: Azért azt se lehet
mondani, hogy itt nincs. Van. Másrészt azért is nehezebb, mert kicsi a
piac. Egy másik probléma az, hogy itthon egy hatszáz emberes buli még bukta.
Londonban pedig ha bemész egy kis klubba, akkor százhúsz embernek ott játszik
a vendég-DJ Párizsból – ennyi emberből külföldről hoznak DJ-ket. Vagy a
Breakbeat Era Párizsban harmincfrankos belépő mellett négyszáz embernek
játszik, és nincs bukta. És nem az van, hogy rögtön lerabolni mindenkit.
Nem három font a sör, hanem csak kettő, mert akkor ott lesz mindennap négyszáz
ember, és nem csak egy héten egy nap vannak ezren. És tényleg mindennap
tele van, és mindennap olyan DJ-k játszanak, hogy mind a tíz ujjadat megnyalod.
Szóval nem kétezer az ásványvíz.
DJ-vizsga
Boolek: Olyan ez, mint a
harci kutyákról szóló törvény. Meghozták, meg lehet nyugtatni a közvéleményt,
ami ki volt bukva, hogy pitbullok tépnek szét öreg néniket – de a mai napig
egy, azaz egyetlenegy pitbullt nem irtottak ki, a törvény alapján senkit
nem ítéltek el.
Kecske: Hallott már valaki
arról, hogy az OSZK-sok (Országos Szórakoztatóipari Központ) ellenőriztek
volna egy bulit?
Boolek: Nem. Ugyanis nincs
pénzük rá, és szerintem igazándiból nem is ambicionálják. Bőven elég volt
nekik, hogy meggyőzzék a lemezlovasok nagy részét: neked így most jobb,
így szabályos, több munkád lesz, te így most legitimmé váltál – és bekaszálják
tőlük a pénzt. Gyakorlatilag másról nem szól a dolog.
Palotai: Hát, ha van papírod
róla, akkor te má’ nagy ember vagy!
Boolek: És olyan emberek
döntenek az engedélyről, hogy hihetetlen.
Shuriken: Elvitték szakvizsga
felé, és aki top-DJ akar lenni, és nincs meg neki a kulturális háttere,
és azt hiszi, hogy arról szól a dolog, hogy megnézi, hogy mi a toptíz,
és azt játssza egy diszkóban, aztán megveszi az OSZK oktató videokazettáját,
berakja, végignézi. Utána elmegy egy tanfolyamra, ami egy vizsgával végződik.
Mint egy hangmérnöki vagy nyelvvizsga. Ez egy ilyen történet. Csak az volt
benne a csúnya, hogy az elején elkezdtek mindenkit fenyegetni, hogy e nélkül
nem is játszhatnál sehol. Hála istennek ezt nem tartatják be, nagy bajban
is lennénk, ha betartatnák.
Palotai: Mintha egy zenekar
csak engedéllyel léphetne fel. Mint régen.
Boolek: Tudomásom szerint
hivatalosan azt sem szüntették meg, csak ugyanúgy senki nem néz utána.
Shuriken: Képzeld, a Szigetre
kimenne az OSZK-kommandó.
Boolek: Én személy szerint
nagyon kiakadtam rajta, és felkerestem egy jogászt. Három olyan pontot
mutatott a szóban forgó miniszteri rendeletben, ami alapvetően sérti az
alkotmányt. Tehát ha valaki venné magának a fáradságot, akkor nyugodtan
az Alkotmánybírósághoz fordulhatna, és idővel végig tudná vinni, hogy helyezzék
hatályon kívül ezt a rendeletet. De minek vele foglalkozni, ha ők sem tartatják
be? Most gondolj bele, milyen következményei lennének? Megy a buli, ezer
ember tombol, egyszer csak bejön a harcsabajszú ellenőr, hogy te, Zsolti,
mutasd már a papírodat! Szerinted mi történne vele? A vizsgáról még: benn
volt nálunk a múlt héten a Kühl Tamás, akit vendégoktatónak hívtak meg
az OSZK hivatalos tanfolyamára. El is ment tartani egy pár órát, és az
OSZK emberei kontrollhangfal nélkül installálták a felszerelést – így kellett
volna oktatnia a leendő DJ-ket. Azok az emberek szerveznek oktatótanfolyamot
és vizsgáztatnak, akik nincsenek tisztában az alapvető feltétellel, hogy
a kontrollhangfal nélkülözhetetlen – az ember esze megáll! Ráadásul a rendelet
nem tesz különbséget hazai és külföldi lemezlovas között. Európában ilyenfajta
szabályozás nem létezik, tehát a kinti DJ-k eleve nem is rendelkezhetnek
engedéllyel. Ettől a ponttól két lehetőségük van: vagy szabályellenesen,
engedély nélkül lépnek fel Magyarországon, vagy a fellépés előtt letesznek
egy gyorsvizsgát az OSZK illetékesei előtt. Ez utóbbi igen komikus helyzetet
eredményezne: képzelj el világranglista-vezető lemezlovasokat, amint ősz
hajú hivatalnokok előtt adnak számot tudásukról. Nonszensz. Egy biztos,
a szóban forgó rendelet előkészítésében részt vevőknek halvány fogalmuk
sem volt a jogerőre emelés gyakorlati következményeiről.
Kábítószerek
Kecske: Erről beszélni sem
érdemes, ez egy olyan fokú hülyeség.
Boolek: Megint a fehér és
a fekete. Ez kényelmes, az emberek szeretnek sémákban gondolkodni. Nem
szeretnek belelátni a dolgok mélységeibe, mert azzal fárasztó foglalkozni.
Technó egyenlő drog. Punktum. Ezen az alapon azt mondhatnám, hogy a rockzene
egyenlő az alkoholizmussal.
Shuriken: Vagy foci egyenlő
a huliganizmussal, vagy a sport egyenlő a doppingolással. Vannak emberek,
akik csinálják, de azok ettől függetlenül is csinálnák. Nincs konkrét összefüggés.
Kecske: Itt az a szerencsétlenség
történt, hogy Magyarországon a drogok elterjedése egy időre esik ennek
a zenének az elterjedésével. Jimmy Hendrix vagy Jim Morrison halálát sem
csak a végelgyengülés okozta, és ’69-ben Woodstockban se sörtől tágultak
a pupillák. Vagy a Beatles a Lucy in the Sky with Diamonds című 1967-es
számával, aminek a kezdőbetűi, nyíltan bevallva épp azt teszik ki, hogy
LSD!? Ha így általánosítva gondolkodunk, akkor a Beatles is drogos zene
volt? Akkor ma a Sláger Rádió a dealer, zárjuk be! Vagy mi volt a helyzet
a Beatrice-koncerteken ragasztózó, csavarlazítózó csövesekkel?
Palotai: Azért én jóval
messzebbre visszamennék: a sámánokkal mi a helyzet? A zene az mindig is
kötődött a tudatmódosításhoz.
Boolek: A kronológiai együttállás
még csak nem is arról szól, hogy a drogok, illetve az elektronikus tánczenék
mikor jelentek meg ténylegesen, hanem arról, hogy a közvélemény mikor szerzett
róluk tudomást. ’88-tól ’90-ig a Fekete Lyukban dolgoztam – garantáltan
csomó narkós volt már akkor is – igaz más drogok voltak akkor divatban
–, de még sehol nem volt semmiféle technó, trance, house. Minden kornak
megvan a drogfogyasztási divatja. Akkor éppen füvet szívtak, ha nagy ritkán
valaki be tudott csempészni külföldről, akkor néha már egy-egy LSD-bélyeg
eldurrant, de főleg különböző gyógyszereket kombináltak.
Palotai: De igazából itt
is kulturális gondok vannak. Ahogy nincs alkoholfogyasztási kultúra, úgy
nincs drogfogyasztási sem. Mértéktelenség folyik mindkét téren. Miből isznak
itt a legtöbbet? A legdurvábból. Akkor miért csak füvet szívnának? Dehogyis,
a legdurvábbat. És mindent, a lehető legtöbbet.
Shuriken: És hogy emiatt
nem játszanak a rádiókban bizonyos zenéket? Akkor miért játszanak Beatlest?
A Beatlesnek voltak bevállaltan LSD-s, trippes albumai. Vegyük a Magical
Mistery Tourt. Huszonnégy oldalas képeskönyvvel adták ki az LP-t, a képeken
pedig be vannak öltözve rozmártól kezdve az Aliz Csodaországbanig mindennek
a srácok, és a borítóra azt írták, hogy: ugye, már te is eltévedtél a finom
hangokban? Ha ez a fajta trip, kirándulás érdekel, akkor hallgasd meg ezt
a
lemezt! Most ezek után játszani a Strawberry Fields Forevert vagy bármelyik
számot erről a lemezről… Akkor most milyen zenét játsszunk? Nem hiszem,
hogy a technó drogosabb zene, mint a beat vagy a pszichedélikus rock.
Palotai: Abszolút aktuális,
ugyanis valamelyik mai újságban az Anima Sound System kapcsán nagybetűkkel
van kiszedve, hogy Mariguana Cha-cha-cha, és hogy akkor most mi van?
Boolek: Ami pedig egy ötvenes
évekbeli sláger. Abban a sokkal szigorúbb korban miért nem bántott senkit?
Shuriken: A legviccesebb
az, hogy Ákos Stefi, aki ezt a számot annak idején felénekelte, él, és
ő tanítja énekelni Zámbó Jimmytől kezdve a fél magyar popelitet. Énektanárként
dolgozik.
Kecske: De ettől a kérdéstől
nekem már herótom van.
Palotai: Azért azt sem kell
elfelejteni, hogy a kilencvenes évek végére nemcsak az elektronikus zene
vált dominánssá, hanem a kábítószerek közül is a szintetikus szerek. Vannak
kifejezetten partidrogok, amik szinte csak ott használhatók.
Boolek: De nem erre találták
ki. A kettő rátalált egymásra. Az ecstasy például honnan jön? Ezerkilencszáztizenkettőben
fejlesztette ki a Merck cég, háborús tudatdaráló bogyó volt. A hetvenes
években a német háziasszonyok fedezték fel újra: fogyasztótablettaként
használták, de csakhamar rájöttek, hogy a hangulatot is jól lehet vele
javítani. Jó páran függők is lettek. A nyolcvanas évek elején, amikor az
ecstasy még nem volt rajta a DEA hivatalos tiltólistáján, a Grace Jones
New York-i klubjában a bárpultnál hitelkártyára vehettél belőle.
Palotai: Woodstockot meg
úgy is lehet tekinteni, mint egy tömeges vizsgálatot: hogyan viselkedik
a tömeg a kábítószer hatása alatt?
Boolek: Mert nem a sörtől
voltak kábák, az biztos.
Palotai: És az sem technó
volt.
Nemzetköziség
Palotai: Külföldre nagyon
nehéz kijutni. Az angliai barátaim arról panaszkodnak, hogy ők sem tudnak
Londonban hol játszani. Ugyanis az van, hogy inkább meghívnak egy olyan
nevet, aki nagyon sok lemezt ad el, a stúdióban nagyon jó zenét csinál
– de hogy azt hogyan játssza le, az már más kérdés. Tehát ott is nagyon
sok gond van ebből: összemosódik, hogy valaki DJ, vagy producer, vagy csak
zenét csinál. Így inkább elhívnak egy olyan embert, aki nem kifejezetten
DJ, de ismert név, behoz ötezer embert – és nem olyan DJ-t, aki pedig nagyon
jó, de esetleg nem hoz, csak ezret.
Külföldről így szinte lehetetlen
bekerülni. Esetleg úgy van rá esélyed, hogy nem mint DJ tűnsz fel, hanem
zenéket csinálsz, és azok alapján kiválasztanak. Ugyanakkor nem szabad
elfelejteni, hogy ide, Magyarországra mikorra jut el az a lemez, amit Londonban
már lehet, hogy egy éve játszanak. Az angol DJ-k ezért is olyan jók: Angliában
ugyanis mesterségesen vissza van tartva a zene, hogy csak ők játszhassák.
A promóciós irodák külföldre nem küldenek promólemezeket; ez csak Angliában
érdekük. Végül is logikus: elküldjék Magyarországra, ahol tízmillió ember
van, és megveszi mondjuk huszonöt? Angliában meg lehet, hogy megveszik
hétezren. És egyéves zenékkel nem lehet berobbanni.
Kecske: Mondok erre egy
érdekes példát. ’98 őszén egy szórólap alapján bekeveredtünk egy barátommal
a Sohóban egy három-négyszáz fős helyre. Aznap este nem volt semmi érdekesebb
program, kevesen voltak, átlagos hétfő este. Elkezdtünk beszélgetni a DJ-vel,
jött a klubtulajdonos, azzal is beszélgettünk: kiderült, hogy szerb barátnője
van, így mindjárt volt egy kis kontaktus, Kelet-Európa, ilyesmi. Fél óra
múlva ott tartottunk, hogy ha vissza tudunk novemberben jönni, akkor játszhatnánk
néhány este. És nem egy részeg, hülye ember volt, hanem egy teljesen szimpatikus
srác, aki azonnal felírta nekünk az ottani telefonszámát meg a címét. Csak
aztán úgy alakult a dolog, hogy nem tudtunk kimenni. És azért ez a Sohóban,
Londonban volt, nem Birmingham 23. kerületében, egy pincében.
Palotai: Mi most voltunk
Németországban, oda úgy hívtak bennünket. Az utazás előtt Palika (DJ Cadik)
azt kérdezte: Zsolt, bazdmeg, most végig kell járnunk az összes falut és
kisvárost Németországban, hogy egyszer egy nagyvárosban is játszhassunk?
Szóval szerintem ezek véletlenek.
Kecske: De legalább van
ilyen.
Boolek: Az egyébként tényleg
nagyon fontos, hogy tudj olyan zenét készíteni (nem is egyet, jobb, ha
kettőt, hármat, négyet), ami bekerülhet a kinti vérkeringésbe, és akkor
a neved alapján is elkezdhetnek keresni, mint DJ-t. Tehát inkább ez a része
működik a dolognak. A svéd lemezlovasok gyakorlatilag így jutottak be az
angol és az egész európai piacra.
Palotai: Párizsban egy hajón
volt egy buli, előbb koncertek, aztán meg játszott egy DJ, akit Londonból
hívtak. Most mondhatnám azt, hogy Kovács Istvánnak hívták, tizennyolc éves
csávó, teljesen név nélkül. Megérkezett a vonattal, hozta a kis lemezes
táskáját, és olyan zenét nyomott bazdmeg ez az ember, akit sehogy se hívtak,
hogy az hihetetlen. Már megvolt a stílusa, egy bizonyos zenét játszott,
de azt úgy és olyan lemezekkel, hogy beszartam. És ilyenből ott Temzét
lehet rekeszteni. És aztán, hogy melyikből lesz név, az szerencse. Legnagyobb
részben.
Boolek: Hát, nem tudom:
csak szerencse?
Palotai: Jókor jó helyen
kell lenni, bazdmeg, az a legfontosabb.
Boolek: De az nem csak a
szerencsén múlik. Ha üldögélsz otthon, nézel ki a fejedből, és cigizel,
akkor nem tudsz ott lenni jókor a jó helyen. Szóval menni kell, és tenni
a dolgod folyamatosan.
Megélhetés
Kecske: Azért itt van az
is, hogy szerintem Angliában a negyedik vonal jobban él, mint itthon a
Sterbinszky.
Palotai: Nem igaz. A B.L.I.M.
(brit drum and bass és nu skool electro producer és DJ) nem bírja kifizetni
a telefonját, nincs hol laknia.
Kecske: Én szívesen élnék
csak zenélésből, de esélyem nincsen rá.
Palotai: Ed Rush kifutófiú
volt, igazi hajtás pajtás.
Kecske: Valami mindenki
volt, oké. De arról van szó, hogy nem arra vágysz, hogy top-DJ legyél,
csak arra, hogy amit szeretsz, abból meg tudj élni. És erre itt nincs meg
a lehetőség.
Boolek: Miért mondod, hogy
nincs? Zsolti, te miből élsz?
Palotai: Jó, de én tíz éve
csinálom, és az utolsó három év volt az, amikor kijöttem valahogy. De még
most is…
Boolek: Van olyan, aki egyetemre
megy, más meg inkább DJ lesz. Mivel erre nem létezik az alapfokon túl tanfolyam,
nincs képzés, iskola, ezért autodidakta módon neked kell elsajátítanod
a tudást. A lemezlovasszakma hihetetlenül összetett dolog: a technikától
kezdve a lemezbeszerzésig, a PR-tól a műszaki ismereteken át az önmenedzselésig
nagyon sok mindenben kell tudnod egy bizonyos szintet tartani.
Egy dúsgazdag vállalkozó
barátom szerint a tehetséges meg a tehetségtelen ember között nagyon pici
különbség van. Úgy tízszázaléknyi. Maximálisan egyetértek vele: azt a kilencven
százalékot többnyire mindenki tudja, vagy legalábbis kisebb-nagyobb nehézségek
árán el tudja sajátítani. Az a kérdés, hogy megvan-e benned a maradék tíz
százalék – és hogy ezt a többiek tudomására tudod-e hozni.
Kecske: De ez nagyon nehéz
dolog.
Boolek: Hát nem könnyű.
Kecske: Én ilyen stúdióbolond
gyerek vagyok: kábelek, drótok, tekerés, csavarás – ez az életem. És ami
Magyarországon elektronikus zenében kijön, semmitől nem lehet hanyatt dőlni
szerintem.
Boolek: Persze, hogy nem.
Kecske: A barátommal mi
nagyon sok fórumra küldözgetünk anyagokat, és addig nem tudunk eljutni,
hogy egy nyomorult remixet kihozzunk; hogy valaki azt mondja, hogy csináljunk
neki valamit. Most csinálunk a Kispálnak, a Publo Hunnynak, de…
Palotai: Na, de hát az már
valami.
Shuriken: Ez hozzá tartozik.
Kecske: De mi ezt már nagyon
régóta csináljuk, komoly apparátussal. Magyarországon talán a Neónak van
komolyabb, de ők meg ezzel a lemezükkel leragadtak egy olyan vonalon, ami
minimum három év mínusz a világhoz képest.
Shuriken: De ők ezt nagyon
tudatosan csinálták. A Neo az egyik legtudatosabb felépített csapat. És
nem a menedzserük építette fel, hanem ők kitalálták, hogy először bérmunkában
csináltak mindenkinek minden szart, hogy meg tudják venni a gépeket, aztán
megcsináltak három slágert, ők is tudják, hogy egy Rózsaszín Párduccal
nem lehet mellémenni. Nem vitték el egy olyan vonalba, amit szerintem ők
a legszívesebben, szívből csinálnának – de szép lassan ráraktak olyan hangokat
is a lemezükre, amelyek pedig igenis ők. És azért ilyen hihetetlenül sokszínű
a lemez, meg nem tudod elhelyezni.
Kecske: Pécsett nekünk a
csúcsösszeg, amit egy számért kaptunk (egy félgagyi trance volt amúgy,
amit az ember össze tud hányni valahogy), az negyvenötezer forint volt.
Ezen kívül húsz-huszonötezer forintoknál többet Pécsen meg a környéken
nem tudsz elkérni. Ebből hogyan élsz meg, milyen hangszert veszel, mit
csinálsz? És ahhoz, hogy felcuccoljunk Pestre, és elkezdjünk kapcsolatokat
építeni, valahol berendezni a stúdiót… Nem tudunk ötről a hatra jutni.
Már angol kiadóknak is küldözgetünk – a Skint Recordsszal pillanatnyilag
jobb kapcsolatban vagyok, mint akárkivel itt Magyarországon. Mert ők (bár
havonta négyszáz demót kapnak) azért kétoldalas levelet tudnak nekünk írni
– nem e-mailt, hanem normális levelet, hogy oké az anyag, ez tetszett,
az nem tetszett. Nem egy gusztustalan elhajtás jön, egy nem válaszolok,
nem beparázás, hogy ezek a gyerekek jobbat csinálnak, és inkább becsukódok.
Shuriken: De hát nekünk
se postázzák nap mint nap a promókat. Mi először küldtünk egy körlevelet
e-mailben mindenkinek, egy bemutatkozó levelet: ezek vagyunk mi, ezt csináltuk
eddig, szeretnénk, ha támogatnátok lemezekkel, mert szerintünk ezt a stílust
itt már el lehet adni, az emberek már pörögnek rá. Most már van heti egy
alkalom, ahol játszunk, meg van a rádió (Tilos Rádió). Ennyi. És csak erre
tudtunk támaszkodni. A rádióműsorunkat mondjuk meg lehet hallgatni az interneten
is, így ilyen szempontból én talán szerencsésebb helyzetben vagyok.
Boolek: De ez nem szerencse.
Te ezt nem lottón nyerted, nem találtad, nem az öledbe pottyant, hanem
mentél.
Shuriken: De mondjuk itt
élek Budapesten, így talán könnyebb.
Kecske: De hát mi is megyünk,
mint a disznók, mi annyit megyünk, hogy az iszonyat.
Boolek: Abszolút nem véletlen,
hogy ilyenek a magyar produkciók. Valamit sejtek róla, pár lemezt kiadtam
már. Abban a pillanatban, amikor bemész a stúdió ajtaján, el kell döntened
(nagyon szomorú, de, sajnos, ez van), hogy ezt most a magyar piacra készíted,
vagy megpróbálod kintre megcsinálni.
Kecske: Csak kintre csinálom
meg.
Boolek: De azt ki nem hozod
ötvenezer forintból, erre szívesen fogadok. Ha úgy akarod felvenni, hogy
a megszólalás versenyképes legyen a kintiekével, akkor nem. Nagyon szívesen
mutatok példákat: fogsz egy akármilyen magyar techno-, trance-, drum and
bass-zenét, megpróbálod a kintivel összekeverni – rögtön bárki meg fogja
hallani, de még a legavatatlanabb is, hogy az egyik így szól, a másik meg
úgy. A legtöbb esetben, ha bejön a magyar zene, rögtön hallod, hopp, leesett
az egész.
Palotai: Az én mix-CD-men
egyetlen magyar zene van, az Anima Sound System. És bármikor, bárhogy keverem,
azonnal kihallatszik. Ott maradt egyedül az Anima, összeesve.
Kecske: Mi egyébként hangzásmániások
vagyunk. Ha három hétig masteringelünk egy számot, akkor három hétig.
Boolek: De te egy olyan
stúdióban masteringeled, ahol valószínűleg egy néhányszázezer forintos
keverőpult van. Mert ahol egy százmilliós FFL keverőpulton dolgozhatsz,
abban a stúdióban tízezer forintba kerül egy óra. És ha becsületesen le
akarod masterelni, az több százezer forint. Ezt ma Magyarországon senki
nem engedheti meg magának, ha a magyar piacra dolgozik – nem lenne rentábilis.
Ezzel visszacsatolunk az
elejére, hogy hogyan alakult ki ez az egész. Mindig azt szoktam mondani,
hogy olyan ez a kultúra, mint az Internet: vannak különböző fejek, akik
egy időben vagy maximum egy kis eltolódással a világ különböző pontjain
elkezdenek foglalkozni valamivel. Az egyiknek stúdiója van, a másik DJ,
a harmadik kalózrádiót indít, a negyedik újsággal próbálkozik – és előbb-utóbb
ezek a gócpontok (mert nyilván mindegyik körül egy bizonyos mennyiségű
ember összegyűlik) megtalálják egymást, és behálózzák a világot. Pontosan
ugyanaz a szerveződési elve, mint az internetnek, a végén az egész világot
behálózza.
Shuriken: Így lehet az,
hogy valaki itt elad háromszáz lemezt, Bécsben elad háromezret, Bernben
meg ötezret. A rólad szóló információval együtt a lemezed is könnyebben
el tud jutni azokhoz, akiknek szánod. És akkor talán el tudod tartani magad
belőle.
Boolek: Ha ez a struktúra
jól működik, akkor az ország méretéhez képest brutális eladást produkálsz.
Persze ettől még messze vagyunk. De azt mondom, ha nem tudsz olyat produkálni,
ami úgy szólal meg, mint ahogy kint kéne megszólalni, akkor semmi esélyed
sincs.
Kecske: Lehet olyat produkálni,
csak ehhez fanatikusnak kell lenni, ott kell ülni és csinálni kegyetlenül.
Nagyon sok olyan trükk van már, ami segíthet, csak ügyeskedni kell. Nem
csak a pénz számít.
Boolek: Dehogyisnem. Egy
ennyire technológiaorientált irányzatnál igen. Mondok egy példát: drum
and bass. Az utóbbi két évben abszolút meghatározó hangszer a „Virus”.
(Egy jelenleg divatos, jellegzetes hangzásvilágú szintetizátor.) Ha nincs
Virusod, akkor nem szólsz úgy, mint ők, ügyességgel pedig még csak hasonlót
se tudsz csinálni.
Kecske: Figyelj, én a Virusra
azt mondom, hogy az életben nem fogok venni Virust, mert jelen pillanatban
ötezren használják a drum and bassben. És ezt nem.
Boolek: Világos, de ott
is létezik egy bizonyos fajta elvárás, hogy milyennek kell a produkciónak
lennie.
Kecske: Mi inkább az analógokat
választjuk. Van otthon tizenkét szintetizátor, azzal bármit meg lehet csinálni.
Csak megélni nem tudunk. Van egy könyvelő cégünk, ahol én naponta tizenkét
órát dolgozom, szombat, vasárnap is. Ebből élek. Az összes pénzemet lemezre
meg hangszerekre költöm.
Shuriken: Én újságírásból
élek, csinálok ezen felül internet-tartalomfejlesztést is. Meg mellette
végzek két egyetemet.
Boolek: Nálam most már lényegesen
több dolog mozog: főállásban a FREEE főszerkesztője vagyok, lemezek produceri
munkálatait végzem, aztán ott a buliszervezés, így áll össze a kép.
Palotai: Az biztos, hogy
egy dologból nem tudsz megélni. Ha kimész külföldre és mondjuk egy színháznál
dolgozol, ott csinálsz zenét, akkor nem engednek el máshova – neked akkor
ott kell lenni folyamatosan, nem fogsz még mellette egy lemezboltban dolgozni,
mint mondjuk én. De akkor meg is fizetnek, hogy ne kelljen mással foglalkoznod.
Itt pedig ha csak egy dolgot csinálsz, akkor bazdmeg, az halál. Ebbe persze
olyan árnyalatok is beleférnek, hogy zenével foglalkozol, de nem a saját
zenéddel: felkérésre csinálsz mindenfélét.
Shuriken: És esetleg ugyanúgy
szenvedsz attól, hogyha valami olyan zenét kell csinálnod, amit utálsz,
mintha könyvelnél.
Boolek: Ezt is lehet kihívásnak
tekinteni. Bemehetsz úgy a stúdióba, hogy azt mondod: most akkor kommerszet
csinálok, de abból is megpróbálok egy bizonyos színvonalat kihozni.
Shuriken: Én általában hajnali
kettőkor (mikor este tízre hazaértem, és még valami melót megcsináltam)
ülök le a pécémhez meg a sampleremhez, és kezdek el valamit fabrikálni.
És ez a befáradt tempó biztos, hogy rajta hagyja a jelét a zenémen. De
nem biztos, hogy az így született zene más számára élvezhetetlen. Lehet,
hogy pont ettől lesz meg a saját íze – én nem vagyok hajlandó berakni a
fejemet a gépbe, és este hazamenni aludni, hanem éjjelente megcsinálom
a saját zenémet. És ez az erőfeszítés, ez, hogy hogyan csinálod, ez lehet,
hogy átjön. Amikor New York-i underground hip-hopot hallgatok, akkor hallom,
hogy szólnak ezek a lemezek, hallom, hogy egy ősrégi sampleren, egy ezeréves
dobgéppel csinálták – de benne van az a zenei gondolat, amitől az egész
hihetetlenül felemelő tud lenni. Rengetegféle zenén hallatszik, ami nincs
csúcsra maszterelve, hogy milyen lehetőségeik voltak; hallod és el tudod
képzelni, hogy ezeknek a csávóknak milyen egy napjuk, hogyan tudták ezt
összerakni, mennyiből. Nem feltétlenül vagyok purista ebből a szempontból,
hogy valaminek így meg úgy kell szólnia. Mondjuk én nem is olyan zenét
játszom.
Boolek: Pont ez a lényeg
benne. A drum and bassnél ez máshogy működik.
Shuriken: Az igaz, hogy
a drum and bass egy hihetetlenül kemény műfaj. Mind a lemezek visszatartását
tekintve, mind azt, hogy mi tud bekerülni ebbe a nagyon-nagyon zárt körbe.
Palotai: De mindenhol így
van. Párizsban a fiatalok arról panaszkodnak, hogy nem tudnak hol játszani,
mert van négy ember, azok kapják a promókat, nekik meg csak az jut, ami
bemegy a boltba és megmarad.
Shuriken: És a drum and
bassben ez nagyon fontos, mivel ez a leggyorsabban romló irányzat, ebben
a stílusban változnak leggyorsabban a divatos hangzások, itt évülnek el
leghamarabb a slágerek. A Zsolt hiába kapja meg a fehér címkés promót,
ami majd egy év múlva fog megjelenni Magyarországon, mikor odakinn már
egy éve játsszák. És ha ő kimegy Londonba zenélni, ott figyelnek arra,
hogy mi szól, és tudni fogják, hogy úristen, hát ezeket a számokat ronggyá
hallgattuk egy éve!
Palotai: Itt volt a Krust.
Boolek: Hú, de szar volt!
Palotai: És itt volt egy
fej Londonból, aki ott volt a bulin. Krust felrakta az első lemezt, a csávó
meghallotta, és már ment is haza. Azt mondta utána, hogy ha ezt a Roni
Size megtudná, hogy a Krust mit csinált itt, ki lenne rúgva. Ugyanis csak
új zenéket lehet játszani, nem lehet ilyen hároméves zenékkel bohóckodni.
Boolek: Szerintem a fej
nem játszott három olyan zenét, ami nekünk akkor ne lett volna meg. Ami
azért durva.
Palotai: Hát a Krust, bazdmeg,
azt hitte, eljön ide vidékre, és ide ez is jó lesz…
Boolek: Durva volt, csúnyán
lenézte a közönséget. De már a megjelenésén is látszott, hogy nagyon lekezeli
az egész kérdést. Ilyen is van.
Palotai: Megint oda lyukadunk
ki, hogy mindegy, hogy mit csinálsz, az a lényeg, hogy hogyan csinálod.
Meg lehet csinálni úgy is, hogy te abba minden energiádat beleölted, és
akkor olyan is lesz, vagy pedig azt mondod, hogy a faszom, ezt csak azért
csinálom, mert pararam, pararam, és akkor az olyan is lesz. De érted, én
el bírok nézni egy utcaseprőt is, ahogy ő ott söpri az utcát, ha úgy söpri
az utcát, hogy azt nézni kell, bazdmeg. Akkor mindegy, hogy mit csinálsz,
teljesen mindegy.
Jegyzetek
* Köszönjük Havasréti József
segítségét és javaslatait (a szerzők).
1 DJ Boolek (Pánczél Gábor):
„A ’70-es évek legvégén debütáltam mint DJ, iskolai bulikon. A gimnáziumban
már az iskolarádió egyik »zenefelelőse« voltam. A ’80-as évek elején kerültem
kapcsolatba a punk és a new wave hatására nálunk is kibontakozó underground
kultúrával. ’88-tól ’90-ig a híres-hírhedt Fekete Lyuk rezidens VJ-je,
illetve DJ-je voltam. ’90-ben két társammal WeAST néven független kiadót
alapítottunk, több külföldi előadó budapesti fellépését szerveztük, valamint
hazai underground zenekarok anyagait jelentettük meg. A kilencvenes évek
legelején a mi cégünk látta el az MTV Europe kelet-európai képviseletét.
’94-ben Balla Péterrel (DJ LOOLEK) alakítottuk meg a RE:CREATION-t, budapesti
acid-, illetve techno-trance-partikat szerveztünk. Nevünkhöz fűződik az
első igazán nagy sikerű szabadtéri acidparti, melyet a János-hegyi kilátónál
tartottunk ’94 augusztusában. ’95-ben az országban elsőként rendeztünk
after partit a Saigon klubban. ’96 kora tavaszától egy éven át minden szombaton
éjféltől háromig Budapest első és mindmáig egyetlen underground rádiójában,
a Tilos Rádióban jelentkezett a RE:CREATION műsora, a FUTURE HIT LIST.
’96 májusától Kelet-Európa első techno-house magazinjának, a FREEE Magazinnak
állandó munkatársa, októbertől szerkesztője, majd főszerkesztője lettem.
’96 novemberétől Európa harmadik műholdas sugárzású progresszív tánczenei
televíziós műsorának, a TOP TV DEE ZONE-jának társszerkesztője, illetve
műsorvezetője voltam. 1997-től a PolyGrammal aláírt szerződés alapján a
RE:CREATION „production label”-ként működik, eddig két, hazai előadók munkáit
bemutató válogatást (DEE ZONE TRAXX), és két mixlemezt (DJ Budai) adtunk
ki. A label összeladásai mára átlépték az ötvenezres határt. A produceri
munka mellett az ex-Sexepil gitáros VicLaz-zal már több remixet készítettünk.
1998 májusában játszottam az első jungle/drum & bass szettet országos
frekvencián, a Danubius Rádióban.
Tavaly júniusban FREEETIME
címmel hetente jelentkező kétórás house-műsort indítottunk a budapesti
Rádió 1-en. A debreceni (és rövidesen a veszprémi) Rádió 1-en a pesti adással
egy időben hallható a műsor.”
2 DJ Palotai (Palotai Zsolt):
„1989-ben, a Tilos az Á-ban kezdtem zenei pályafutásomat, ahol a lemezlovasság
mellett koncertszervező, csapos és mindenes voltam. 1991-től a mai napig
a Tilos Rádióban dolgozom zenei szerkesztőként, és rendszeresen játszom
a Tilos Rádió Partikon. Számos külföldi helyszínen is lehetőségem volt
zenélni. A teljesség igénye nélkül: 1992-ben New Yorkban a Radio WFMU-nál
készítettem műsorokat, ’97-ben Belgrádban (B. L. I. M.-mel és Trace-szel),
valamint Bázelben zenéltem, tavaly novemberben a párizsi Batofarban, idén
a németországi Rosenheimben és ismét Belgrádban. Film- és színművészeti
alkotásokhoz is készítettem zenei anyagot. 1996-ban Sidonie Rochon párizsi
táncszínházi darabjához, 1998-ban Mispál Attila Altamira című – a 29. Magyar
Filmszemlén a kísérleti film díját elnyerő – filmjéhez, több alkalommal
pedig feleségem, Isabelle Le táncos darabjaihoz járultam hozzá zenémmel.
Két mixalbumom jelent meg:
1996-ban, a Tilos Rádió gondozásában a Palotai DJ mix, 1999-ben pedig az
Abrak a Dubra az UCMG-nél; a szintén tavalyi, a HMK-nál megjelent Tilos
Rádió Night Vibes album elkészítésében pedig a számok kiválasztásával vettem
ki részemet. Számaim jelentek meg a Future Sound of Budapest első albumán,
a Budapest 2000 válogatásalbumon, készítettem mixet többek között az Anima
Sound System ’68-ára, a francia Noir Desir 666.667 Clubjára.
Zenélésből élek, kislányom
most négyéves.
3 DJ Kecske (Szalai Attila):
„Gyermekkorom egyetlen meghatározó pontja az az Unitra típusú deck volt,
mellyel mindenféle zenét vettem fel a korabeli rádióműsorokból. Nyolcévesen
fanatikus Beatles-rajongóként ütöttem-vágtam a környezetemben élő Abba-
és Boney M.-faneket. A fanatizmus maradt, csak a zenék változtak, jött
a punk, a new wave korszaka, ezzel párhuzamosan a ’80-as évek magyar alternatív
zenekarai. Aztán egyre inkább tisztultak le a dolgok, s egyre inkább az
elektronikus zenék kezdtek érdekelni. Mire Magyarországot is elérte az
össznemzeti Depeche Mode-láz, addigra már rendesen benne voltam a brit
zenékben. Erre jöttek még az amerikai hip-hop-zenék, illetve az EBM zenekarok
(Front 242, Nitzer Ebb stb.), úgyhogy ebből a félig-meddig kaotikus helyzetből
kezdett valamiféle ízlésem kialakulni. 1988 decemberében csináltuk első
gimnáziumi bulinkat Pipó kollégámmal – aki a mai napig együtt zenél velem
–, szigorúan kazettáról, CD-t talán még nem is láttunk. Innentől kezdve
minden alkalmat megragadtunk arra, hogy játszhassunk. Alkalom viszont kevés
volt: Pécsen akkoriban egy diszkó üzemelt, de oda a mi zenénk nem fért
be. A helyzet 1994-re változott meg a Rák Cafe megnyitásával: itt heti
játéklehetőséget kaptunk, s azóta különböző átalakulások mellett gyakorlatilag
folyamatosan jelen vagyunk. Az elmúlt évek alatt sok helyen megfordultunk,
egyetemi rendezvényeken, klubokban. Végül is itt tart ma a dolog, megélni
itt persze nem lehet belőle, de csináljuk, mert csinálni kell.”
4 DJ Shuriken (Vályi Gábor):
„24 éves vagyok. A Tilos Rádió legális működésének megkezdése után kezdtem
el ott rádiós DJ-ként dolgozni. A CD-ről nem sokkal később átálltam bakelitre,
és ekkor kezdtem el bulikban is játszani. Kábé két éve készítek saját zenét,
eddig egy számom jelent meg a Budapest 2000 című válogatásban. Zeneileg
a kilencvenes évek elejének independent rockzenéjétől indultam, aztán a
hip-hopon, a trip-hopon és a drum and bassen keresztül jutottam el azokig
a zenékig, amiket ma játszok: a hatvanas, hetvenes évek easy listening,
funk- és jazz-zenéit, és ezeknek modern utángondolásait, hívják őket downtempónak,
nu jazznek, vagy aminek akarják. Emellett a Wanted magazin állandó zenei
újságírója vagyok, de jelentek meg cikkeim közéleti és kulturális/kritikai
témákban a Népszabadságban, az Élet és Irodalomban, a Maxban, a Találkozások
magazinban és a Magyar Narancsban. Egy időben a FREEE Magazin zenei újságírójaként
is működtem, ahol a hip-hop-rovatot szerkesztettem. Idén végzek a Budapesti
Közgazdaság-tudományi Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok szakán, jövőre az
ELTE BTK Kommunikáció szakán.”
vissza
|