A
szlovén valláskutatás hullámverései a
rendszerváltás idején Marjan Smrke A magyarok és a szlovének - a pannon síkság határvidékének keskeny sávján összetalálkozó két régi szomszéd - történelmében vallási téren igen gyakran azonos vagy hasonló folyamatok játszódtak le. Ennek kapcsán az alábbi "nagy próbatételekre" hivatkozhatunk: a kereszténység fölvételére, a katolikus középkorra, a protestáns reformációra, a katolikus ellenreformációra, az egyházbarát, "katolicista" Habsburg Birodalomhoz, illetve az Osztrák-Magyar Monarchiához való tartozásunkra, országaink két világháború közötti egyházbarát, autokrata rezsimjeire és a szekularizált államszocialista egypártrendszer megtapasztalására. Ez utóbbi rendszerben a szekularizációs folyamatok meglepõen hasonló módon zajlottak le, és igen hasonló eredményeket értek el mindkét országban. Fölsorolhatunk azonban néhány fontos különbséget is. Az ellenreformáció a szlovén területre viszonylag korán megérkezett, s ott gyökeres átalakulást vitt végbe; a magyarokra viszont a reformáció után - még a "sötétség korszakának" "megkésett" ellenreformációja után is - mindig jellemzõ volt a vallási sokszínûség. Sõt azt is kijelenthetjük, hogy a magyar protestánsok által kiharcolt bécsi béke tette lehetõvé a szlovén protestáns reformáció "maradékának" túlélését, s ezzel együtt a vallási sokszínûséget (a protestáns egyháznak ma húszezer tagja van Szlovéniában). Amíg Magyarországon a világi államszocializmust a szovjet csapatok jelenléte és 1956 traumája jellemezte, addig a "liberálisabb" szlovén egypártrendszer olyan társadalmi erõk kezében volt, amelyek a népfelszabadító háborúval, a szlovén államiság alapjainak lerakásával és a Szovjetuniónak 1948-ban kategorikus "nem!"-et mondó jugoszláv állammal büszkélkedtek. Amíg Magyarország a szocializmustól tárgyalásos, "bársonyos" búcsút vett, és a rendszerváltás a társadalom vallási szerkezetére nézve nem járt radikális változást hozó következménnyel, addig a szlovén átmenet Jugoszlávia sokakra szenvedést hozó széthullásából következett, amely - az önállóvá vált Szlovéniától eltérõen - több vallást magába foglaló képzõdmény volt. |
Manapság a magyarok és a szlovének újra olyan "átmeneti" helyzetben vannak, amikor a sorsuk sok mindenben hasonlít is egymásra, és különbözik is egymástól. A vallási jelenségekkel foglalkozó kutatók számára ezért számos izgalmas összehasonlítandó területet adódik: a vallásosság/ateizmus empirikus kutatási eredményei szociológiai szempontból Magyarország és Szlovénia "közelségére" mutatnak. A vallásosságot vizsgáló statisztikák alapján a szlovének és a magyarok sok mindenben hasonlóak egymáshoz, s a környezõ országok közül e tekintetben a magyarok mutatják a legnagyobb hasonlóságot a szlovénekkel. A vallásosság/ateizmus szerkezetének mélyebb tanulmányozása során - amit Magyarországon például (a nálunk talán legismertebb magyar vallásszociológus) Tomka Miklós kutatásai, Szlovéniában pedig a Niko Toš vezette Közvélemény-kutatási Intézet adatai alapján elvégzett vizsgálatok tettek lehetõvé - érdekes egybeesések figyelhetõk meg. Beszélhetünk például a szekularizáció hasonló mértékérõl, az istenben, lélekben, bûnbeesésben, földi élet utáni létben, mennyországban, pokolban, ördögben stb. való hit szinte megegyezõ mértékû elterjedtségérõl vagy a vallásos emberek csoportján belüli "egyházi vallásosság" és "autonóm vallásosság" közötti arány hasonlóságáról és hasonló fejlõdési tendenciáiról. Az állam és az egyházak közötti viszony tekintetében a rendszerváltásra mindkét államban az "ideális képlet" meglehetõsen sok veszõdséggel járó keresése a jellemzõ. Szlovéniában az egyetlen uralkodó vallás hagyományából következik, hogy ez a kérdés elsõsorban az állam és a római katolikus egyház viszonyának problematikájaként vetõdik föl. Be kell vallanunk, hogy ez a körülmény, ami - legalábbis a szocializmus bukása utáni elsõ, kritikus években - egy új "egyengondolkodás" kialakulásával fenyegetett, számos szlovén társadalomtudóst sokkal jobban foglalkoztat, mint azt szeretné. Az mindenesetre tény, hogy a rendszerváltás ezen a téren okozta a legnagyobb "hullámverést", amibõl a szlovén valláskutatók is derekasan kivették a részüket. A bemutatott magyar-szlovén
vallási jellemzõk alapján biztos vagyok benne, hogy
az alábbi, négy szövegbõl álló
válogatás számot tarthat a magyar olvasók
érdeklõdésére, sõt eljövendõ
összehasonlító kutatások kiindulópontjául
is szolgálhat. E szövegek természetesen nem mutathatják
be az e területen folyó szlovéniai kutatásokat
a maguk teljességében.* A válogatásból
három esszé a ljubljanai Társadalomtudományi
Egyetemen mûködõ Valláskutató Intézet
kutatóitól származik, a negyedik pedig az egyik vezetõ
baloldali értelmiségi, Lev Kreft írása. E
szövegek csak a szerzõk érdeklõdési területét
illetõen reprezentatívak. Aleš Debeljak elsõsorban
a különbözõ fundamentalizmusok szélesebb
világvallási és kulturális folyamatait kíséri
figyelemmel. Mitja Velikonja fõként a nemzeti mitológiák
létrejöttének és átalakulásának,
valamint a vallások, illetve az egyházak ebben játszott
szerepének tanulmányozásával foglalkozik -
különös tekintettel az idevágó balkáni
problematikára. Marjan Smrke - a Szlovén Közvélemény-kutató
Intézet kutatásaiból kiindulva - az állam
és az egyházak viszonyát tanulmányozza, valamint
az emberek vallásos/ateista érzületének változásait.
Lev Kreft, aki fõleg esztétikafilozófiával
foglalkozik, a valláskutatás szempontjából
elsõsorban a felvilágosodás, illetve a belõle
kifejlõdött filozófiai iskolák mai hatalmáról
és tehetetlenségérõl gondolkodó értelmiségiként
tarthat számot érdeklõdésünkre.
Észrevételeit,
megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ
címre: replika@c3.hu
|