Az esély esélyéről
avagy hogyan is lesz kulturális antropológia Kelet-Európában? Bíró A. Zoltán Niedermüller Péter
tanulmánya nem a kulturális antropológia mint diszciplína kiépítésének
hogyanjával foglalkozik, hanem – a címben tett ígéretéhez hűen – a paradigmákat
és esélyeket veszi számba. Maga a tanulmány azonban – mint antropológiai
textualizáció és mint ”megjelenés” – a diszciplína építésének – adaptálásának
egy igen markáns gesztusa. Hozzászólásomban erre a gesztusra kívánok reflektálni,
hivatkozva azokra a megállapításokra is, amelyek mintegy rátapadnak a paradigmákat
és esélyeket bemutató fő gondolatmenetre, s amelyek révén a szerző ha röviden
is, de határozottan állást foglal a diszciplínaépítés módját illetően.
Szándékosan választott ”mellébeszélésemmel” nem kívánom elterelni a figyelmet
mindazokról a kérdésekről, amelyeket Niedermüller Péter föltehetően tanulmánya
elsődleges üzenetének szánt.
|
A kérdés számomra
az, hogy mennyiben szükséges az itt és most létező néprajztudomány kritikája
a kulturális antropológiának nevezett, most kiépítendő, működésbe helyezendő
diszciplína megalapozásához. Egyáltalán: ez a kritika valóban lehet-e valamiféle
pillér? Sajnos korántsem ismerem annyira az idézett szerzők munkásságát,
mint a vitaindító tanulmány szerzője. Az általam ismertek alapján el tudom
képzelni, hogy Hermann Bausinger és követői számára a hatvanas-hetvenes
években a német néprajz kritikai elemzése jelentette a legtermékenyebb
identitástermelő mezőt, a német néprajztudomány gyakorlata szolgáltatta
a kiépítendő diszciplína-identitás számára a legtöbb fölhasználható anyagot.
Azt is el tudom fogadni, hogy a mai Magyarországon a néprajz (mai és tegnapi)
működése, mint ”nemzeti” jelenség, az antropológus számára fontos – és
viszonylag könnyen becserkészhető – vadászterület. A néprajzhoz mért öndefiniálást
azonban az építendő diszciplína számára nem tartom feltétlenül szükségesnek,
sőt azt is mondanám, hogy ma már a kelet-európai antropológiák építésével-adaptálásával
foglalkozni kívánóknak célszerűbb elhanyagolniuk ezt a kézenfekvő öndefiníciós
manővert, s célszerűbb úgymond ”átlépni” ezt a viszonylag könnyen fölhasználható
”anyagot”. Igaz, hogy a néprajztudomány gyakorlata magyar vonatkozásban
is igen jó építőanyagot kínál, jól gyakorolható rajta az identitásépítésnek
az ellentétpárok fölállítására szorítkozó módja (nem korszerű-korszerű;
régi-új; hagyományos-modern; haszontalan-hasznos). Több okát is látni vélem
annak, hogy mindettől várhatóan hasznosabb lenne eltekinteni, csupán jelezném
a fontosabbakat:
– A néprajz mint társadalomkutató diszciplína ma egyértelműen visszaszorulóban van, tulajdonképpen folyamatosan ”gyengülő” ellenfél. Intézményi kerete, nyilvánosságformáló ereje, pénzosztó hatalma lehet még jelentős, akár oly mértékben is, hogy esetenként akadályozza – példának okáért – az antropológia szerveződését, mindez azonban nem változtat azon, hogy folyamatosan leszálló ágban van. Ma még viszonylag stabilnak látszó falai mögött olyan gondok váltak tartóssá, mint a rejtett hatalmi ”megrendelés” és legitimáció csökkenése, a kutatási kedv lanyhulása, az utánpótlásképzés fogyatékosságai stb. A kulturális antropológia kiépítőinek –adaptálóinak számolniuk kell azzal, hogy a diszciplína identitásának az a része, amelyet a gyengülő ellenféllel való szembehelyezkedésre épít, föltehetően kis terjedelmű és használhatatlan lesz. – Amennyiben a hagyományos néprajzra irányuló kritikát a kelet-európai antropológiák kialakításában alappillérként kezeljük, a diszciplína konstruálásából eleve kizárjuk mindazokat, akik nem néprajzosként indulva egyébként képesek lehetnek a diszciplína építésére (s akik a névlegesen szociológusok, tömegkommunikációs szakértők, nyelvészek, történészek stb.). Amellett, hogy nem tudnak aktívan részt venni az egyik alappillér építésében, s ily módon jelentős személyi jellegű legitimációs lehetőségtől esnek el, az is gondot okozhat, hogy sosem fogják igazán érteni-kihasználni a kiépített diszciplínának egy jelentős részét. Az ilyen típusú önkéntelen kizárás felveti azt a kérdést is, hogy a diszciplína identitásépítésének ez a fejezete nem áll-e ellentmondásban az interdiszciplinaritás elével, amelyről tanulmánya végén Niedermüller Péter is említést tesz. – A diszciplína kiépítését ma el lehet kezdeni, de föltehetően azok fogják elvégezni, akik ma még egyetemi hallgatóként ismerkednek az antropológiával. Számukra a néprajzhoz viszonyított identitás érthetetlen és követhetetlen lesz (kivéve persze azokat, akik a néprajzos indíttatás ellenében igyekeznek antropológussá válni). Ebből a szempontból is meggondolandó, hogy már a kezdet kezdetén megalapozzunk-e egy olyan pillért, amellyel az antropológia tényleges gyakorlói nem tudnak majd mit kezdeni. d) Niedermüller Péter rövid, számomra meggyőző érvelés keretében ismerteti azt a fordulatot, amely az antropológiában morális és ideológiakritikaként jelentkezve hangsúlyozottan ráirányította a figyelmet az ismeretelméleti problémákra is (kognitív antropológia, interpretatív antropológia). Ez a fordulat lejátszódott – többé-kevésbé hasznosítható eredményekkel. Úgy gondolom, a kelet-európai antropológiák kiépítőinek-adaptálóinak föl kell tenniük azt a kérdést is, hogy az öndefiníció során ezt a kritikai utat kell-e járni vagy a kialakítandó identitás számára más pillér(ek) után kell nézni. Kell-e a tudományos és ideológiai jellegű ”falak” szimbolikus legyőzésével foglalkozni, vagy a diszciplína identitásának épülését rá kell bízni arra a képzési, kutatási, magatartásforgalmazási gyakorlatra, amely ma még alig-alig mutatkozik, de amely a saját társadalomra irányuló antropológia ”hódítása” révén előbb-utóbb beindul? Ez utóbbi változat nyilván azt jelentené, hogy elegendő a képzési, kutatási, magatartásforgalmazási gyakorlat egyfajta csendes animálásával foglalkozni. A kétféle út közti választásnak - mint minden stratégiai döntésnek - a problémáját csak akkor lehet megoldani, ha megfogalmazzuk a célt, amit el szeretnénk érni. S e tekintetben a diszciplína mai és holnapi építőinek-adaptálóinak arra a kérdésre kell választ adniuk, hogyan kívánják a gyakorlatba átültetni a társadalomról alkotott antropológiai interpretációk (már amikor számottevő mennyiségben lesznek ilyenek!?) forgalmazását. Miképpen teremtik meg és tartják fenn a releváns nyilvános beszéd azon locusait, amelyeken a nem látható, nem tudatos társadalmi jelenségek, folyamatok, struktúrák - ahogyan ezt a szerző megfogalmazza tanulmánya zárórészében - ”láthatóvá és tudatossá” tehetők? A diszciplína identitását alkotó pillérek kiválasztása mögött - kimondva vagy ki nem mondva - az e célról alkotott elképzelés áll. Mint minden életvilág, az intézményesülni vágyó kulturális antropológia is a társadalmi tér egy szeletének birtoklására ”tör”. Ennek a saját térnek a körvonalazása vagy körvonalazódása nélkül csak paradigmákról lehet beszélni, s esélyekről már sokkal kevesebb reménnyel. Csíkszereda,
1994. február 17.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következő címre: replika@c3.hu
|