RYSZARD PRZYBYLSKI

Az Antikrisztus halála

Így most sok antikrisztus támadt;
a honnan tudjuk, hogy itt az utolsó óra.
Közûlünk váltak ki, de nem voltak közûlünk valók.
1 János 2, 18–19


Jegyzetek


1. A keresztény szabadság ideologikus redukciója

Hogy megérthessük az Ördögökben szereplõ Alekszej Nyilics Kirillov életének szimbolikus értelmét, okfejtésünket a természetes szabadság és a keresztény szabadság közti különbség megvilágításával kell kezdenünk.
A természetes szabadságot rendszerint az értékek, mindenekelõtt az élet és a halál vagy a jó és a rossz közti választás lehetõségeként határozzák meg. Ennek köszönhetõen létezhet a földön a szentség és a bûn. Ezt Szent Ágoston kisebb szabadságnak, libertas minornak nevezte. Ettõl eltérõen a keresztény szabadság lényege, a libertas maior nem választás, hanem Igazság. A Kegyelem közbenjárása nélkül a szabadság nem elérhetõ. Itt alapjában véve mindig az történik, hogy az egyén átengedi természetes szabadságát Istennek. A keresztény embernek az a feladata, hogy mérsékelje, bizonyos esetekben pedig egyenesen megbéklyózza természetes szabadságát és rendelje alá magát az Isten Atya akaratának. Mégis, a keresztények számára a szabad választás az emberi lét szerves része. Igaz, a keleti kereszténység olyan jeles gondolkodója, mint Hitvalló Szent Maximosz már magában a választás lehetõségében is tökéletlenséget látott, úgy vélte, ez annak a következménye, hogy az ember elbukott a paradicsomban. Ez a fölfogás egyúttal azt a vágyat is kifejezi, hogy engedjük át akaratunkat Istennek, ez garantálná az Igazsághoz való önkéntes és – mint a bûnbeesés elõtti ártatlanság idején – spontán kötõdést.1 Hasonló megfontolásból Bergyajev úgy gondolta, hogy a választás szabadsága teljesen formális. Ugyanakkor mindig hangsúlyozták, fõként Nüsszai Szent Gergely nyomán, hogy az embernek szabad akarata van, mert Isten képére és hasonlatosságára teremtetett, aki abszolút szabad.
Szinte minden filozófus, aki a XIX. században támadta a keresztény antropológiát, fölhívta a figyelmet arra, hogy az egyén életét korlátozó természeti és társadalmi körülmények látszólagossá teszik a választás lehetõségét. De hiába bírálták, a kereszténység nem engedett ebbõl. Igazán csodálatra méltó ez az állhatatosság. Hisz az még akár az életet is elfogadhatja vagy eldobhatja magától. Sõt még Istent is elfogadhatja vagy elvetheti. Az ember belül teljesen szabad. Ezért az emberek világa teljesen kiszámíthatatlan, mindig kifürkészhetetlen és érthetetlen.
Dosztojevszkij is innen indult ki, amikor rászánta magát arra, hogy megírja Alekszej Kirillov rövid, de viharos életét. E rendkívüli mérnököt, akárcsak az Ördögök más szereplõit, a szédítõ örvénybe sodródott értékek õrült világába helyezte és választásra kényszerítette. Vagyis, hogy minden pillanatban teremtse meg énjét és önmagát mint személyt. A választás – mondta Dosztojevszkij – a személy erkölcsi felelõsségét föltételezi, ezért a szabadságáról tanúskodik.2 E meggyõzõdéséhez híven Dosztojevszkij mélységesen keresztény írónak látta George Sandot, noha õ mégiscsak a szocializmushoz kötõdött.3
Tehát a természetes szabadság minden individuális és konkrét lélek sajátja. Az én elvesztése, a személyiség mindenkori szétesése egyúttal a szabadság pusztulását is jelenti. Erich Fromm arra a következtetésre jutott, hogy az emberek tömegesen adták el énjüket, s ezzel elõkészítették a fasizmus gyõzelmét. Ettõl úgy megrémült, hogy a modern világ legdrágább kincsei közé sorolta a keresztény perszonalizmust, noha – mint tudjuk – a baloldalhoz kötõdött és nem volt hívõ ember. A civilizáció és a humanizmus az értékek közül választó ember mûve. Aki megfosztja e kiváltságától, az az emberiség bukását sietteti. Az a társadalomszerkezet, melyben érték-monizmus uralkodik, megfosztja az embert a választás lehetõségétõl s ezzel a kultúra halálát készíti elõ.
Persze nagyon régóta tisztában vagyunk azzal, hogy a természetes szabadság lehetõséget kínál az embernek a lázadásra, esetenként az õrült és értelmetlen lázadásra is, következményeit tekintve pedig akár az ember és a kultúra pusztulásához is vezethet. Vagyis védheti a személyt, de romlásba is döntheti. Ezt nagyon jól tudta Dosztojevszkij. Végül is a pravoszláv kultúra minden erkölcsi törekvésének pontosan az volt a célja, hogy rámutasson a természetes szabadság ijesztõ kétértelmûségére, az akarat autonómiájából következõ paradox ellentmondásokra. A szabadság – írta Nyikolaj Bergyajev – hagyja, hogy gyõzzön a rossz, ez pedig a szabadság fölszámolásához vezet. Tehát a szabadság idõvel rossz szükségszerûséggé silányul. Ugyanakkor ha a jó nevében bármiképpen is korlátozzák, az a szükségszerû és kényszerû jósághoz vezet, ami szintén elfajul, mert a kikényszerített jó nem lehet jó. Törvényszerû, hogy csak a szabadságból jöhet létre.
Eddig minden értelmezõ azt hangsúlyozta, hogy Kirillov drámája a természetes szabadság szférájában játszódik, ez a szabadság formálja az õrült mérnök sorsát. Ebben sok igazság van, de ez még nem a teljes igazság. Kirillovnak megadatott a választás szabadsága, de bukásának és megtébolyodásának valódi oka korántsem a választás joga. Fölfogásom szerint a „kirillovizmus” csak a „sigaljovizmus” egyik változata, lényege nem redukálható a természetes szabadság drámájára, avagy – amint gyakran írják róla – egyszerûen a minden jelzõ nélküli szabadság drámájára. Mert Alekszej Kirillov életét sokkal szörnyûbb és komolyabb tragédia formálta: a keresztény szabadság filozófiai redukciója.
A keresztény szabadság lényege – emlékszünk – abban áll, hogy önként átengedjük az Úristennek a szabad választás jogát. De persze csak és kizárólag az Úristennek. Pontosan ebben követhetjük Krisztust, aki azt mondta az Olajfák hegyén: „mindazáltal ne úgy legyen a mint én akarom, hanem a mint te” (Máté, 26, 39). Mint Paul Evdokimov írja, ezzel kell viszonoznunk Isten érdek nélküli emberszeretetét. „Ugyanígy minden »ok nélkül« »szeretett meg minket elõbb az Isten« s ezzel lehetõvé tette számunkra, hogy megérezzünk valamit isteni szabadságából. Nem szolgáltunk rá Isten emberszeretetére, Isten nem viszonzásért szeret minket, így szeretete már eleve olyan adomány, ami szabad viszonzásra ösztönöz.”4 Már csak ez is arra kötelez minket, hogy átengedjük Neki természetes szabadságunkat, amivel amúgy is Õ ajándékozott meg bennünket. Természetesen csak egyedül Istennek van joga arra, hogy ilyen áldozatot elfogadjon. A keresztények az egyik legsúlyosabb bûnnek tartják, ha valaki Isten e jogát bitorolja.
Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a XIX. századi orosz szlavofilok szélsõséges eszméi – egyébként nem csak abban az idõszakban, amikor Dosztojevszkij, nagyrészt nekik köszönhetõen, kidolgozta a vallásosságról alkotott saját modelljét – a keresztény szabadság rendkívül durva ideologikus redukcióján alapultak. A szlavofilok, bár ez természetesen meg sem fordult a fejükben, alapjában véve ugyanolyan bûnösök voltak, mint a gyûlölt „nyugati” Feuerbach, mert õk is igényt tartottak Isten e jogára. Természetesen nem a „nyugati”, túlzott egyéniség-kultusz, hanem a kollektivitás, a közösség, a szláv egység, az egész nép boldogulása, a nagyfejedelem atya, a cár atya, szóval valamilyen eszme vagy társadalmi intézmény nevében, amit a továbbiakban szervezetnek fogok nevezni.
Jurij Szamarin azt írta, hogy „a szlávok obscsinán alapuló életformája nem a személyiség hiányából, hanem a személyiség teljhatalmának szabad és tudatos elutasításából fakad”. Minderrõl a „szláv obscsina” javára mondtak le, amit Szamarin egyenrangúnak tekint az egyházzal.5 Dosztojevszkij publicisztikájában magasztalta azokat, akik lemondanak énjükrõl a teokratikus pravoszláv állam nevében. Konsztantyin Akszakov pedig azt állította, hogy az orosz nép természetébõl adódóan nem annyira alázatos szolga – ezt állította róla néhány nyugatos –, mint inkább hálás alattvaló és a hatalom hûséges barátja. Egykor a moszkvai nagyfejedelembe vetette bizalmát. Most önként kell megbíznia a cárban.6 Dosztojevszkij publicisztikájában ez az eszme abban a gondolatban ölt testet, hogy minden orosznak önként, gyermeki bizalommal át kell engednie a szabadsághoz való jogát a bölcs és jó atyának, a cárnak, aki Isten földi helytartója: „a szabadság, az állampolgári szabadság a maga teljességében bontakozhat ki nálunk. Teljesebb lesz, mint bárhol másutt a világon, mint Európában vagy akár az Egyesült Államokban, és éppen az imént bemutatott szilárd alapoknak köszönhetõen. Mert ezt a szabadságot nem az írott papír erõsíti meg (a demokratikus alkotmányokról van szó – RP), hanem  a népnek a cár mint atya iránt táplált gyermeki szeretete. A gyermekeknek sok mindent meg lehet engedni, olyan dolgokat is, amelyek a Társadalmi Szerzõdés szerint élõ népeknél elképzelhetetlenek.”7 Ez a teljesen tudatos és senki által sem kényszerített, „minden-
kiért” hozott önfeláldozás – írja a Téli feljegyzések nyári élményekrõl címû útirajzában – az oroszok válasza a nyugati én-kultuszra, a „föllázadt és követelõzõ egyéniség kultuszára”, vagyis a szabad választás jogával való visszaélésekre.
Dosztojevszkij késõbb gyakran töprengett saját teremtményén. Úgy gondolta, Kirillov is ilyen „föllázadt és követelõzõ egyéniség”, igaz, képes a tipikusan orosz önkéntes önfeláldozásra. Lévén „nem teljes ember”, Nagy Péter cár nyugatbarát reformjának terméke, nem volt – teszi hozzá joggal Arkagyij Dolinyin – „pravoszláv, hanem ateista volt e szó legteljesebb értelmében”. Dosztojevszkij tényleg úgy gondolta, hogy egy igazi orosz nem lehet ateista, és Kirillovot idegen, „nyugati” embernek, „importárunak” tartotta, amit a túlzásokra hajlamos és beteges nyugatosok hurcoltak be az országba. Jellemzõ, hogy „Belinszkij-féle alakként” határozta meg.
Természetesen bizonyos fokig az orosz baloldali hegeliánusok hagyományain nevelkedett. Legfõbb eszméjét mégis a hazai ideológusok dolgozták ki. Ha Kirillov sorsát csak a természetes szabadság ördögi dialektikája határozná meg, akkor tényleg csak az egyedülálló Max Stirner – igaz, következetesebb – kisöccsével lenne dolgunk. Mint Dolinyin írja, újabb odúlakó állna elõttünk, bár nem olyan visszataszító és ocsmány alakban. De nekem úgy tetszik, hogy Kirillovban nem a „nyugati” gõg a leglényegesebb, ami elvezette az öngyilkosság apológiájához, hanem az a „keleti” tulajdonsága, hogy kész átengedni a választás szabadságát a szervezetnek. Keresztény szempontból nézve Kirillov ugyanolyan bûnt követ el, mint a szlavofilok Dosztojevszkij által is magasztalt emberideálja: nem Istennek adja szabadságát, hanem az embereknek, a rendszernek, az eszmének. A szlavofilok tanítványa, de nem a pravo-
szláv teokratikus államot, hanem a szervezetet istenítette.
„Kirillovra hat az a népi eszme – írta Dosztojevszkij a regény piszkozatában –, amely azt parancsolja, hogy áldozza föl magát az igazságért. (...) Föláldozza magát mindenkiért az igazság  nevében – íme e generáció nemzeti sajátossága. Áldja meg az Isten és világítsa meg elõtte az igazságot. Mert itt minden azon múlik, hogy mit tekintsünk igazságnak.”8
Dosztojevszkij úgy gondolta, hogy ha Kirillov a „pravoszláv közösség” javát tartotta volna szem elõtt, megtalálta volna az igazságot. Az Ördögök szerzõje által vallott kereszténység pontosan azért olyan ijesztõen kétértelmû, mert maga a tény, a keresztény szabadság ideologikus redukciója az õ szemében nem volt bûn. Rossz eszmét választani – ez volt bûn. Kirillov egyszerûen rossz szervezetet választott.
 

2. Az Antikrisztus születése

Mint Dosztojevszkij írta, az oroszokra igen jellemzõ – ezt a vonást eszményi formában Puskinban találta meg –, hogy képesek megérteni és átélni más nemzetek erkölcsi problémáit. Ebbõl a szempontból Kirillov ideális orosz volt. Ezért is keveredett bele az ember és Isten közti vitába, melyet az európai filozófia Hegel kora óta – és, tegyük hozzá, egészen Sartre-ig – az Úr és a szolga konfliktusaként fogott föl. A zsarnok-Isten gyötörte Kirillovot egész életében és e szatrapa ellen lázadt föl: „Számomra nincs magasztosabb eszme, mint az, hogy nincs Isten. Engem igazol az emberiség története. Az ember egyebet sem csinált, mint isteneket talált ki, hogy élni tudjon, és ne ölje meg magát; mindmáig ebbõl áll az egész történelem. A világtörténelemben én vagyok az elsõ, aki nem akar istent kitalálni.”9
Amikor e szavakat mondta, Kirillov rettenetesen fölindult állapotban volt és nyilvánvalóan túlzásba esett. E túlzásnak köszönhetõen tipikus provinciális mániákus figurának látjuk, ami persze egyáltalán nem homályosítja el a fényét. Természetesen nem õ foglalt állást elsõként az „istenek kitalálása” ellen. Õ csak egy a sok orosz Feuerbach-tanítvány közül és, bár másodkézbõl ismerte meg a német filozófus gondolatvilágát, hitelesen és érdekesen ismerteti nézeteit. Úgy tûnik, lázadására leginkább Bakunyin nyomta rá a bélyegét. „Ha Isten minden – olvashatjuk A korbácsos germán birodalom és a társadalmi forradalom címû tanulmányában – a való világ és az ember semmi. Ha Isten az igazság, a jó, a szép, az erõ és az élet, az ember a hazugság, az igazságtalanság, a rossz, a rút, a gyengeség és a halál. Ha Isten úr, az ember rabszolga.” „Isten eszméje implikálja az emberi értelemrõl és igazságról való  lemondást, ez az ember szabadságának legkövetkezetesebb tagadása és elkerülhetetlenül rabságba dönti az embereket elméletben és gyakorlatban egyaránt.” Igaz, Bakunyin a Gyalázatos ellenfeleitõl, a felvilágosodás korából merített, az õ gondolataikat ismételte, sõt egész mondatokat vett át, elsõsorban Volneytól, de most nem ez a lényeg. Kirillov nyilván azért veszi át a frázisait, mert hasonlóan gondolkodik. Tehát az ember, aki szabad lehet és szabadnak is kell lennie, eleve kizárja Isten létezését. Ha tehát létezik Isten, az ember meg van fosztva a választás lehetõségétõl. Igaz, leginkább az élet és a halál közti választás érdekli. „Ha van Isten, akkor minden akarat az övé, és az õ akaratából én nem vehetek el semmit. Ha nincs, akkor minden akarat az enyém, és köteles vagyok tanúsítani a szuverenitásomat” (710). Igen jellemzõ ez az okoskodás – ne féljünk ettõl a szótól – a primitív rabszolga tudatra. A rabszolgának az Úr helyébe kell lépnie, és kész. Még van is benne valami logika. Ha legjobb tulajdonságait Istenben idegenítette el, akkor elõbb tényleg mindent el kell vennie Tõle. Ebben a revindikációs folyamatban Isten akaratát föl kell váltania az emberi önkénynek.10 „Hát csakugyan nincs az egész bolygón senki, aki miután végzett Istennel, és immár hisz a szuverenitásban, tanúsítani merje a szuverenitását, mégpedig a legteljesebb mértékben? Ez olyan, mintha a szegény ember örökséget kapna, de megijedne és nem merne odamenni a zsákhoz, úgy vélve, hogy nem elég erõs õ a birtoklásához. Én tanúsítani akarom a szuverenitásomat. Ha egymagam is, de megteszem” (710–711).
Nagyjából így néz ki a Kirillov okoskodásában található végzetes hiba (de ez még nem az, amelyet Sztavrogin említ). Mint az értelem projekciója, Isten, amikor a természet törvényeit jelképezi, kérlelhetetlen szükségszerûség, amikor viszont az ember lehetõségeit fejezi ki, akkor abszolút szabadság. Amikor Kirillov zsarnoknak nevezi, akit meg kell buktatni, valójában az ember abszolút szabadságára gondol, ami pontosan Istenben idegenedett el és Benne mutatkozott meg minden iszonyata. A zsarnok-Istennek óva intenie kell az embert a kihágásoktól, a természetes szabadsággal való visszaéléstõl. Szóval amikor az ember istennek nevezi magát, csak azt a jogát szeretné elismertetni, hogy büntetlenül élhet az akaratával. „Én három évig kerestem az én istenségem sajátos jelét, amíg megtaláltam: az én istenségem attribútuma – a Szuverenitás!” (713) Kirillov nem mindig tudja, mit beszél. Még Bakunyin sem követte el ezt a hibát. Átvette Hegeltõl azt a nézetet, hogy Isten, mint minden Úr, csak a Másiknak, mindenekelõtt a szolgáknak köszönhetõen magáértvaló. Ezért az Istentõl elvett szabadság nem önkény, hanem érték, melyet az emberek közösen hoznak létre az egész emberiség érdekében. Istenben a társadalmi szabadság, minden ember szabadsága idegenedett el, nem pedig az egyéni önkény.
Ezek a laikus rendszerek, amelyek – hasonlóan a kereszténységhez – a természetestõl különbözõ szabadságról beszéltek, megpróbálták korlátozni az egyéni önkényt és megvédeni az emberiséget az erkölcsi káosztól. E rendszerek etikája lényegében keresztény. Az evangéliumi antropológián alapul, bár ezek a rendszerek nem ismerik el Jézus istenségét. Ugyanakkor azok a gondolkodók, akik csakis a természetes szabadság mellett álltak ki, mint Stirner vagy Nietzsche, azt állították, hogy az ember számára az erõ és a gyõzelem az abszolút akarat legmagasabb rendû megnyilvánulása. Kirillov itt is kivételnek számít. Állítása szerint ugyanis az emberi önkényt legmagasabb szinten az öngyilkosság fejezi ki. „Mindenkinek, aki a legfõbb szabadságot akarja, annak mernie kell megölni magát” (126). Ha figyelembe vesszük, hogy az õ fölfogása szerint – egyébként helyesen – egyedül Isten az élet birtokosa, akkor a halál választása valóban a lázadás legfölsõ foka. Mert lemossa a szolga tudat gyalázatát. A piszkozatban maradt változatban ez még szembetûnõbb, „Amikor Isten még létezett – mondja ott Kirillov –, nem mertem rendelkezni a saját életemmel”.11 Ez esetben okoskodása helytálló. Az Isten elleni lázadás az élet ellen fordul. Hisz Isten életre „ítélte” az embert. Ha pedig Istennek, aki maga az örökkévalóság, léteznie „kell”, akkor miért lenne gyalázat az emberre nézve, hogy életre „ítéltetett”?
Kirillov fölfogása szerint az öngyilkosság által istenül az ember. „Majd lesz új ember, boldog és büszke. Akinek mindegy lesz: élni vagy nem élni, az lesz az új ember. Aki legyõzi a fájdalmat meg a rettegést, az maga isten lesz. A másik isten meg nem lesz. (...) Akkor új élet, akkor új ember, minden új lesz. (...) Isten lesz az ember és megváltozik fizikailag. A világ is megváltozik, a dolgok is megváltoznak, a gondolatok, az érzések is mind” (126). Dosztojevszkij itt Pál apostol szavait adja Kirillov szájába, hisz Pál apostol leveleiben gyakran esik szó arról, hogy Jézus feltámadásával kezdetét vette az emberi lét struktúrájának, magának az anyagnak, a világnak a transzfigurációja. Ezt a nagy átalakulást indítaná el Kirillov látványos öngyilkossága, mert neki volt bátorsága elvállalni az emberiség új és – szerinte legalábbis – igazi szabadítója szerepét. Elhomályosítja a názáreti Jézust. „Aki rávezeti õket arra, hogy jók, az betetõzi a világot” – mondja Kirillov. „Aki rá akarta vezetni õket, azt keresztre feszítették” – feleli neki Sztavrogin. – „Eljön az, és emberisten lesz a neve.” – „Istenember?” – kérdezi Sztavrogin. „Emberisten, ebben van a különbség” – hangsúlyozza Kirillov (260). Kirillov megváltói igényekkel lép föl, ezért Krisztussal való vetélkedése végül Antikrisztussá változtatja. Számára a boldogság nem azonos a jótéteménnyel vagy az igazságtevõ örömével. Ebbõl a szempontból valóban Nietzschére emlékeztet, vagy inkább Nietzsche emlékeztet minket Alekszej Nyilicsre.12 A világ bûn nélküli és nincs célja. El kell fogadni az ok nélküli szenvedéssel és a fölháborító igazságtalansággal egyetemben. Kirillov boldogsága, akárcsak Nietzsche életöröme, abból fakad, hogy elveti a jó és a rossz megkülönböztetését. „Az ember azért boldogtalan, mert nem tudja, hogy boldog; csak ezért. Ennyi az egész, az egész! Aki megtudja, az mindjárt boldog lesz, abban a pillanatban. Ez az anyós meghal, de a kislány megmarad – minden jó. Ezt hirtelen fedeztem fel. (...) És ha egy másvalaki szétveri a fejét a miatt a gyermek miatt, az is jó; ha nem veri szét, az is jó. Minden jó, minden” (233). Minden erkölcsi értékelés csalás, aki bûnrõl beszél, csaló, a bûn és a büntetés is csalás. Ezek a hazugságok akadályozzák az embert abban, hogy boldog legyen, ezek miatt nyomorúságos és értelmetlen az élete.
Krisztus erkölcsi értékekkel teli térként fogta föl az emberi világot. Az Antikrisztus a jón és rosszon túli világba szökik. Krisztus nem állította, hogy az embereket mágikus úton megfosztja akaratuktól, a választási lehetõségtõl és elvileg az õ tevékeny részvételük nélkül mindannyiukat bárányokká változtatja. Azt sem bizonygatta, hogy eltörli a föld színérõl a vérontást és a kegyetlenséget. Õt magát is meggyalázták és megölték. Az Antikrisztus viszont azt állítja, hogy pedagógiai öngyilkosságával pontosan mágikus úton terrorizálja az emberek akaratát, egészen addig, amíg közömbössé nem válnak a jó és a rossz iránt. „Én elkezdem és be is végzem; és kinyitom az ajtót. És megváltok” (713).
A modern Antikrisztus a fanatikus eszme nevében tönkretette magát mint személyt. Az Antikrisztust természetesen „importálták”, a baloldali hegeliánusoknak köszönhetett mindent, de a saját személyisége elleni ostoba kegyetlenséget nem „importálták” – mint már fölhívtam erre a figyelmet –, az „hazai” volt. Be akarván bizonyítani magának, hogy neki mindegy, élet vagy halál, Kirillov átengedte öngyilkossága idejét a szervezetnek. Így a halála idejét a saját akaratához képest transzcendens akarat jelöli ki, az õ személyére vonatkozólag ez tölti be Isten funkcióját. Tehát õ is elmondhatja, mint minden Isten Szolgája: „nem tudom halálom napját” (1 Móz. 27,2 ). De az õ szájából egész mást jelentenek ezek a szavak. Nem Isten veszi el az életét, hanem a szervezet, amelyre átruházta Isten feladatkörét. A keresztényekhez hasonlóan Kirillov teljesen önként mond le akaratáról. „Egyezség nincs és nem is volt, és én semmivel se kötöttem meg magam. Csak az én akaratom, és most is csak az én akaratom van” (408) – mondja Pjotr Verhovenszkijnek, amikor az beállít hozzá a végsõ döntéssel. Az a tény, hogy magára vállalja a szervezet bûnét, inkább csak másodlagosnak tekinthetõ. Csak kivételes önutálatáról tanúskodik. Egyébként Kirillov tudat alatt vágyik is némiképp az önlealacsonyításra, mert úgy gondolja, hogy maga a létezés ocsmányság és abszurdum. Tehát az Antikrisztus azt is átvette az Írásból, hogy bûnnek érzi a létezést, de elvetette a megváltást, ami a feltámadásba vetett hitet ajándékozza az embernek. Az Antikrisztus hisz az öngyilkosságban, jobban mondva a nemlétben, ezért mindegy neki, hogy ki, mikor és hogyan jelöli ki számára az élet, vagyis az Isten fölött aratott gyõzelem óráját. Tudatában van annak, hogy az õ idejét a legnagyobb barom méri, akit csak ismert életében. Amikor az Antikrisztus-eszme formájára már kezd hatni az epilepsziás roham elõtti állapot – hisz kétségkívül közeledik a roham –, akkor szakad ki belõle talán a legszörnyûbb mondat, ami valaha is elhangzott Dosztojevszkij hõsei szájából: „Te gazember vagy, és hamisan gondolkozol – mondja Verhovenszkijnek. – De én is ugyanolyan vagyok, mint te, és fõbe lövöm magamat, te meg életben maradsz” (710). Kivonta hát Isten fennhatósága alól halála idejét és azt rendelkezésére bocsátotta egy olyan emberi intézménynek, melynek viselkedési normái ráadásul nem is hasonlíthatók a Krisztus által hirdetett erkölcsiséghez. Nem lévén már Isten tulajdona, megszûnt önmaga lenni. A szervezet eszközévé vált. Mielõtt eltûnt a föld színérõl, szabadságát is végleg elvesztette, noha pont arra készült, hogy tanúságot tegyen az önkény legfölsõ fokáról. Az Antikrisztus „nyugati” önkénye „keleti” rabságnak bizonyult.
Szent Pál soha nem használja az Antikrisztus terminust.13 Minden jel arra mutat, hogy Szent Jánostól ered az elnevezés. Amikor róla beszél, Pál más kifejezésekkel, mondhatni, körülírással él. Minket különösen a következõ érdekel: „a veszedelemnek fia, a ki ellene veti és fölébe emeli magát mindannak, a mi Istennek vagy istentiszteletre méltónak mondatik, annyira, hogy maga ül be mint Isten az Isten templomába, Isten gyanánt mutogatván magát” (2 Thess. 2, 3-4). Pál halált, örök kárhozatot értett a veszedelmen, ez a megváltás antitézise. A modern Antikrisztus viszont nem antitézisnek állítja be ezeket a fogalmakat. Ellenkezõleg. Megváltásnak állítja be a veszedelmet. E tekintetben rettenetesen vakmerõ, mint minden romantikus aposztata. Csak a Semmi vár ránk és pontosan ez a Semmi a boldogságunk záloga. Az Ördögök Antikrisztusa is agyafúrt. Akaratlanul is a Krisztus második eljövetelébe vetett hiten élõsködik. Tévtanokat hirdet Jézusról és küldetésérõl, az igazi Megváltónak adja ki magát. De nem Krisztusként lép föl, ellenkezõleg – nyíltan harcba száll ellene. Mindennek ellenére Krisztus szörnyûséges karikatúrája, mert ellopja a szavait és meghamisítja kinyilatkoztatását. Átveszi az Evangélium szép kifejezéseit és semmihez sem fogható mondatait, de mindezt bemocskolja a kárhozat antropológiájával.
A felvilágosodás korában nem jöhetett el ilyen Antikrisztus, mert az aposztaták akkoriban mindenekelõtt az Atya Istennel hadakoztak. Pontosan abban a pillanatban jött el, amikor a különféle társadalmi ideológiák, amelyek néha valamelyest törõdtek is az ember sorsával, érdeklõdni kezdtek az újtestamentumi antropológia szépsége iránt, melynek alapja Jézus Krisztus tanítása. Vagyis az Antikrisztus parúziájának ideje akkor jött el, amikor kezdetét vette a kereszténység ideologikus redukciójának modern korszaka. Ezért a XIX. században kezdõdött a kereszténység különösen súlyos megpróbáltatása. Ezért ne hidd, ismétlem, ne hidd, hogy az Újtestamentumból lopott antropológia megõrizte szépségét és erejét a tolvaj ideológiákban, amelyek megvetik Krisztust.
 

3. A Golgota paródiája

A keresztény szabadság tartalma – emlékszünk – nem a választás, hanem az Igazság. Amikor az igazi szabadságra tanított Jézus, azt mondta: „Ha ti megmaradtok az én beszédemben, bizonnyal az én tanítványaim vagytok; És megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz titeket” (Ján. 8, 31–32). Hitvalló Szent Maximosz nyomatékosan hangsúlyozta, hogy Krisztus szabadsága nem a választás szabadsága volt. Nem ingadozott és nem latolgatta a lehetõségeket. Akarata természetesen simult az Atya akaratához. A pravoszláv hagyomány az emberi akarat istenüléséhez köti az emberi akaratnak azt az állapotát, amelyet Jézus személyében ért el.14 Damaszkuszi Szent János pontosan azt hangsúlyozta, hogy Jézus akarata azért maradt a lehetõ legemberibb és fiúi, mert engedelmeskedett az Atya akaratának. Krisztus e szavai példázzák a keresztény szabadságot: „legyen meg a Te akaratod”.15
E szabadság legmagasabb rendû megnyilvánulása Jézus halála a Golgotán. Természetesen ennek az önként elszenvedett halálnak nem lett volna értelme, ha nem követi feltámadás, ami Isten válasza arra, hogy Jézus önként alárendelte akaratát az Atya akaratának. A feltámadásba vetett hit nélkül a keresztény szabadság nonszensz. Ezért Kirillov, aki halálával, mint minden távozó Antikrisztus, Jézus kereszthalálát parodizálja, mindenekelõtt a feltámadásba vetett hitet gúnyolja ki. Jézus vértanútársa halála után nem került a paradicsomba, mert nincs semmiféle síron túli élet. „Amikor Krisztus meghalt, becsapta magát és felebarátait. Az a csoda, hogy nem volt és nem is lesz ugyanilyen soha. Ha pedig így van, ha a természet törvényei ezt sem kímélték, még a saját csodájukat sem kímélték, hanem õt is arra kényszerítették, hogy hazugság közepette éljen, és hazugságért haljon meg, akkor az egész bolygó hazugság, és hazugságra és ostobaságra van felépítve” (712). Mint Albert Camus igen helyesen megjegyezte, Kirillov saját hamis elõfutárának tekintette Krisztust. Számára nem Istenember, hanem csaló emberisten volt. Mellesleg Camus átformálta Õt az abszurd emberi sors figurájává. Mert bizonyos mértékben mindannyiunkat keresztre feszítettek és becsaptak. Kirillov természetesen valódi emberistennek tartotta magát, akit már nem vezet félre a halhatatlanság gondolata. Az Antikrisztus szoteriológiája az örök élet eszményének tagadásából nõ ki.
Most pedig nézzük meg, hogyan távozik a világból a modern Antikrisztus. „Az ablaknál átellenben, a falnál, az ajtótól jobbra egy szekrény állt. Ennek a szekrénynek a jobb oldalánál, a fal és a szekrény közötti zugban állt Kirillov, mégpedig borzasztó furcsán állt – katonásan kihúzva magát, kezét a nadrág varrásán kinyújtva, a fejét felemelve, tarkóját szorosan a falhoz nyomva, mozdulatlanul, a zug belsejében, mintha teljesen el akarna tûnni, beleolvadni a semmibe” (718). Pontosan így akart távozni Kirillov, és számunkra e pillanatban nem fontos, hogy Pjotr Verhovenszkij hihetetlenül ordenáré módon zavarta ebben. Azt viszont figyeljük meg, milyen igével nevezte meg Dosztojevszkij Kirillov vágyát. Az eredetiben ugyanis így fejezõdik be ez a részlet: „zselaja vesz sztusevatyszja”. Nos, Dosztojevszkij azt állította, hogy ezt az igét egyik társa alkotta, akivel együtt tanult a Mérnökiskolában. Nagyon büszke volt arra, hogy fölfigyelt rá és meghonosította az irodalmi nyelvben. „A ‘sztusevatyszja’ szó azt jelenti, eltûnni, megsemmisülni, ha szabad így kifejeznem magam, teljesen eltûnni. De nem hirtelen, villámlással és mennydörgéssel betölteni a földet, hanem, hogy finoman fogalmazzak, folyamatosan, természetesen beleveszni a semmibe, ahogy szertefoszlik a rajzon a tussal kihúzott vonal árnyéka, ami elõször fekete, aztán valamivel világosabb, végül teljesen kifehéredik. Tiszta fehér lesz.”16
Krisztus mennydörgés és villámlás közepette halt meg. Halála megrendítette az eget és a földet. A keresztfa, amelyen meghalt, bekapcsolta a Haldoklót a világmindenségbe. A kereszt négy ága a metszéspontban egyesül, misztikusan meghosszabbítva felöleli a lét egészét, a fentet és a lentet, a jobb és a bal oldalt. Ez tette lehetõvé Krisztus számára, hogy a világmindenség egészét átfogja. Krisztus keresztje a kozmosz emelõdaruja.
Kirillov úgy távozik, mint egy katona, akinek parancsba adták, hogy lõje fõbe magát. Vigyázzállásban teljesíti antikrisztusi kötelességét. Minden jel szerint az epilepsziás roham kezdetén föllépõ hisztérikus feszültségben követi el az öngyilkosságot. Miskin herceg magának az írónak a tapasztalatait adta át nekünk, az õ beszámolójából tudjuk, hogy az eszméletvesztés elõtti pillanat a harmónia és a szépség „legfölsõ foka”, az élet legmagasabb rendû szintézisével való elragadtatott, vallási jellegû egybeolvadás teljességét, mértékét, összhangját és érzését kínálja, e sosem hallott, ismeretlen élményt. Tehát Kirillovnak segít az öngyilkosságban a démonikus betegség, ami kozmikus aktussá változtatja a rögeszmét. Azt hiszem, Pjotr Verhovenszkij faragatlansága megzavarta ezt az elragadtatott állapotot, másképp aligha harapta volna meg az ujját Kirillov. Vagy talán már nem tudta, mit tesz. A lövés elõtti utolsó pillanatok teljesen titokzatosak, de a lövés után minden világossá válik. Egy szoba sarkában, valamelyik eldugott orosz kisvárosban holtan rogyott össze az Antikrisztus, és kezdett szertefoszlani. Mint egy tintapaca, ami Feuerbach tolláról csöppent a papírra.
Most próbáljuk megérteni az Antikrisztus eljövetelének szimbolikus értelmét.
Sokat mond Kirillovról az a hiba, amit Sztavrogin vetett a szemére, mint ahogy Sztavroginról is sokat mond az a hiba, amire Kirillov mutatott rá. Ez a két férfi nagyon jól ismerte egymást, nem szabad hát figyelmen kívül hagynunk azt, amit egymásról mondanak. Kirillov szerint Sztavrogin annak az áldozata, hogy nem hisz a hitben és a hitetlenségben: „Sztavrogin ha hisz, akkor nem hiszi, hogy hisz. Ha pedig nem hisz, akkor nem hiszi, hogy nem hisz” (709). A hitetlenség meghatározatlan és bizonytalan egzisztenciává alakítja, s mintha ez lenne az alapja minden cselekedetének. Sztavrogin pedig vallásos embernek látta Kirillovot: „Ha megtudná, hogy hisz Istenben, akkor hinne is benne; de mivel még nem tudja, hogy hisz Istenben, hát nem is hisz” (261). Kirillov mint „nagyvilági tréfát” utasította vissza a megjegyzést. De bizonyos értelemben az egész élete a baloldali hegeliánus szalonokban kitalált nagyvilági tréfa. Létének lényege ugyanis a következõ kijelentésben tárul föl: „én bizonyságát adom szuverenitásomnak, én köteles vagyok szilárdan hinni, hogy nem hiszek” (713). Másutt szintén arról beszél, hogy hisz az önkényben. Õ tehát a hitetlenségbe vetett hit áldozata. Ami azt jelenti, hogy meghatározott és elég biztos egzisztencia. Elég biztos... Mert azért némi nyugtalanságot kelt benne az, hogy lemond a hit általánosan elismert tárgyáról, Istenrõl. Ez a mélyen vallásos ember egész egyszerûen a keresztény hit paródiája. És pontosan ez különbözteti meg a modern Antikrisztust. Nem annyira tüntetõ káromlás, mint inkább az ellopott és meggyalázott hit. A felvilágosodás korában keményen kimondták, hogy nincs Isten, és a tudomány eredményeire hivatkoztak vagy viccelõdtek. A romantika korában Luciferben hittek. A század közepén kezdõdött az a korszak, amikor ellopják a kereszténységtõl az Újtestamentum antropológiáját. Mert a modern Antikrisztus nem a felvilágosodás korának istentagadója. Neki az a feladata, hogy harcba szálljon Krisztus igéjével. Pontosan ezért alkotta meg Kirillov a Golgotán lejátszódó dráma legbelsõbb lényegét eltorzító példázatot. A modern Antikrisztus mindenekelõtt az Örökkévaló Ige gyönyörû adományát, az Újtestamentumot akarja kiforgatni.

PÁLFALVI LAJOS fordítása
 

Jegyzetek

1 Vö. P. Evdokimov: Prawos³awie. Warszawa, 1964. 81. o.
2 Vö. F. M. Dosztojevszkij: Dnyevnyik piszatyelja za 1873 god. Berlin, 1922. 219. o.
3 Vö. F. M. Dosztojevszkij: Néhány szó George Sandról. Ford. Grigássy Éva [in:] Tanulmányok, vallomások. Bp., 1985. 80. o.
4 P. Evdokimov: Prawos³awie... 84. o.
5 J. Szamarin: A személyiség az orosz történelemben. Jegyzetek a Szovremennyik történelmi és irodalmi vélekedéseirõl. Ford. Vári Erzsébet [in:] A megváltó Oroszország. Válogatás a szlavofil gondolkodók írásaiból, 1839–1861. Vál. és szerk. Kiss Ilona. Bp. 1992. 239. o.
6 Vö. K. Akszakov: Az orosz történelem alapelvei. Ford. Kiss Ilona [in:] A megváltó Oroszország... 177–185. o.
7 F. M. Dosztojevszkij: Kell-e nekünk Európa? Válogatás az író társadalompolitikai írásaiból. Vál. és ford. V. Tóth László. Bp., 1999. 153–154. o.
8 Zapisznije tyetragyi F. M. Dosztojevszkogo. Moszkva – Leningrad 1935. 341. o.
9 F. M. Dosztojevszkij: Ördögök. Ford. Makai Imre. Bp. 1972. 711. o.
10 A magyar fordításban szereplõ „szuverenitás” nobilitálja a „szvojevolije” (önkény) kifejezést. (A ford.)
11 Zapisznije tyetragyi... 330. o.
12 Milyen hatással volt Dosztojevszkij regénye Nietzschére, errõl l. Walter Schubart: Dostojewski und Nietzsche. Luzern, 1946.
13 Az Antikrisztusról l. F. Gryglewicz: Listy katolickie. Poznañ 1959. 375–376. o. és J. Stêpieñ: List do Tesaloniczan i pasterskie. Poznañ – Warszawa, 1979. 273–278. o.
14 P. Evdokimov: Prawos³awie... 84–85. o.
15 K. Rozemond: La christologie de Saint Jean Damascène. Ettal, 1959. 33–34. o.
16 F. M. Dosztojevszkij: Dnyevnyik piszatyelja za 1877 god [in:] Polnoje szobranyije szocsinyenyij. Szankt-Petyerburg, 1895. 11/1. köt. 359. o.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: nvilag@c3.hu






C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/