DOLMÁNYOS PÉTER

Múltba temetett jelen: Seamus Heaney láp-versei

Az Ír-sziget megosztott világ. Köztársaság és monarchia, írek és britek, katolikus és protestáns, angol nyelv és gael nyelv, város és vidék, hogy csak néhányat emeljünk ki a számos ellentétpár közül. Észak-Írország, Seamus Heaney szûkebb hazája, a megosztott tartomány a megosztott világon belül: a protestáns kisebbség itt többséggé válva a katolikusokat kényszerítette a kisebbség helyzetébe, a többség városlakó és inkább britnek számítja önmagát, mintsem írnek. Heaney maga katolikus család sarja, apja mezõgazdasági munkás volt, aki saját birtokán gazdálkodott, ilyenformán a kisebbséghez sorolható.
 A „gyökerek”, az identitás szerepe a kezdetektõl fogva jelentõs eleme Heaney költészetének. A kutatás motívuma vezérfonalként lelhetõ fel köte-
teiben; különbözõ formákat öltve, mégis jól felismerhetõen jelen van mindenütt. Elsõ kötetének egyik darabja már-már programadó versként olvasható. Ez a vers az Ásás (Digging) címet viseli, amelyben az írás metaforikus értelmezést nyerve az ásással lesz rokonná – a toll és az ásó rokonsága ez, amely így a kontinuitás elemévé válik: Heaney nem lóg ki a családi sorból szellemi munkájával, és a költõ szellemi munkája nyomán apja és nagyapja földmûvelõ tevékenysége metaforikusan szinte a föld mélye felé irányuló kutatómunkává lesz. A gyûjtemény egy másik darabja, a Személyes Helikon (Personal Helicon) címû, a gyermek Heaney szenvedélyes érdeklõdésérõl szól a kutak mélyének rejtélyes világa iránt; egyfajta ars poetica is lehetne, amelyben a kutak mélye az emberi tudat ismeretlen tartományainak metaforájaként jelenik meg. A korai versek nagyobbik része mégis inkább a környéket kutatja, nem pedig a mélység felé veszi az irányt.
 A láp témáját felfedezve Heaney új dimenzióra bukkant, amely a kutatás motívumát más szintre emelte. A láp érdekes és rejtélyes világ: a „táj emlékezete” megõriz mindent, ami belekerül vagy belehullik. A tõzeglápból idõrõl idõre emberi testek kerülnek elõ; ezek a testek olyan jól megõrzöttek, hogy csak mûszeres vizsgálat képes felfedni korukat – elsõ látásra lehetnének közelmúltban elkövetett bûntény szenvedõ alanyai, de akár kétezer évvel korábbi rituális áldozatok is. A személyes élményeken alapuló bensõséges kapcsolat így egyszerre mélyebb értelmet nyer, hiszen Heaney számára már nemcsak a horizontális irány vár felfedezésre, hanem a vertikális is; a föld titokzatos mélye mint egy új dimenzió tárul fel kutató szemei elõtt, egy új dimenzió, amely tulajdonképpen ablak a múltra.
 Az igazi felfedezés érdekes módon nem közvetlen személyes élményen alapul. P. V. Glob könyve, az 1965-ben megjelent Lápi emberek (The Bog People) jelentette Heaney számára az alapvetõ forrást. A könyvben található fényképek szinte élnek, a szöveg nem kevésbé életteli. Glob leír egy északi termékenységi kultuszt, amelynek központi alakja Nerthus, a földistennõ, Istar és Aphrodité észak-európai megfelelõje. A kultusz leglátványosabb eleme az évenkénti emberáldozat, amely a termékenység folytonosságát hivatott biztosítani. Heaney számára döbbenetes élményt jelentett a hasonlóság felismerése, amely összeköti a vaskori láp embereit a huszadik század végi Észak-Írország lakóival. A hasonlóság lényege a terület koncepciójához kapcsolódó vallásos elem, ha úgy tetszik, a földistennõ gondolata, amelyet sokan az északi republikanizmus alapmotívumaként látnak.
 Az ír „földistennõ” különféle álruhákban bukkan fel, hol Írország Anya a neve, hol Cathleen ní Houlihan, hol Shan Van Vocht, a lényeg azonban ugyanaz: érte és a nevében idõrõl idõre áldozatokra van szükség. Kielégíthetetlennek tûnõ személy – hosszú évszázadokon át követelte újabb és újabb emberek életét a terület függetlensége érdekében, bár mint az ír történelem mutatja, az áldozat a legtöbb esetben nem érte el célját. Mégis, sok évszázadnyi katolikus tanítás ellenére is a pogány elem tovább él, még ha lappangó formában is.
 Az Ír-sziget a lápok földje északon és délen egyaránt, így a láp megváltoztathatatlanul közös minden politikai és vallási megosztottságon túl. Heaney egyik korai verse a Lápföld (Bogland) címet viseli; ezt lehet az elsõ láp-versként tekinteni. Itt még ugyan nincsenek emberek, hiszen Heaney csak késõbb értesült a lápban eltemetett emberek létezésérõl; ez a vers a színhely leírása. A lápföld „elkerítetlen ország”, egyre vastagszik az idõ múlásával. Rejtélyes világ: az egy évszázaddal korábban eltemetett vaj majdnem teljesen frissen került újra felszínre; a felfedezés lázában Heaney számára a láp átlényegül: „A föld is szelíd, sötét vaj” (Tandori Dezsõ fordítása). Szinte vallomássá lelkesül a vers utolsó néhány sora: a láp végtelen a függõleges irányban, minden szintje egy kor a történelemben, a közép pedig talán tényleg feneketlen.
 Az elsõ igazi láp-vers az emblematikus A tollundi férfi (The Tollund Man), az elsõ beszámoló egy lápban eltemetett emberrõl. Heaney egy tervezett zarándoklat keretét felhasználva szemléletesen írja le az áldozat halálát.
A vers második szakasza tartalmazza az elsõ olyan utalást, amely összekapcsolja a vaskor civilizációját a huszadik század utolsó harmadának Észak-Írországával. Ez a szakasz invokáció is: Heaney, bár tudatában van annak, hogy esetleg istenkáromlás vádja érheti, szinte megszentelné a mocsár világát és a tollundi férfihoz fohászkodna, hogy az teremtsen új életet a szektariánus öldöklés áldozataiból.
 A vers harmadik szakasza talán a leggyakrabban idézett eleme a lápi motívumnak – itt köti össze Heaney a távoli múltat a jelennel:

Odatúl, Jutlandon, a régi
Férfiölõ parókiák közt
Jó elveszett volnék,
Boldogtalan, otthonos.
        (Tandori Dezsõ fordítása)

 Különösen a két utolsó sor elemei alkotnak fájó párhuzamot, hiszen az elveszettség és boldogtalanság koncepcióit egyszerûen és ellentmondás nélkül kapcsolja az otthon gondolatához. „Férfiölõ parókiákat” említ, ahol is a parókia szó, a keresztény vallás sajátja, a dániai területet jelöli, így múlt és jelen ismét összeforr.
 Az Észak (1975, North) címû kötet alaptémája egy mitikus utazás, a költõ vállalkozása, hogy egy nagyobb, észak-európai összefüggést vázoljon fel, mintegy önmagának is, mint az ulsteri konfliktus megértésére irányuló kísérletet. Vannak itt alakok a görög mitológiából, vannak vikingek, vaskori emberek igazi nemzeti hovatartozás nélkül, és vannak írek, illetve angolok a késõbbi századokból. A kötetben hat vers foglalkozik a láp témájával: A tollundi férfi ígéretes metaforája után Heaney visszatér a mítoszhoz és engedi kibontakozni, a mítosz pedig szárba szökken.
 Az új kezdet élénkítõen hat a témára. Eleinte a mitikus szál dominál, a láp szinte életre kel. A láp királynõje beszélni kezd, egy hosszú és szokatlan létezés beszámolóját adja. Aztán egy újabb férfi következik, egy újabb áldozat – egy apró, de nem jelentéktelen mozzanat azonban megváltozik: a férfi arcán a rettenet uralkodik, ellentétben a tollundi férfi nyugodt, szinte kiegyensúlyozott arckifejezésével. Ezt a verset követi a Büntetés (Punishment) címû darab, amelynek bõséges kommentár tárgya morális dimenziója. Heaney itt már érzi, hogy a mitikus keret nem szolgálhat magyarázatul az erõszakra, és a versek is ezt az irányt választják. Az utolsó elõtti darab nyíltan meg is jeleníti ezt az elemet, a legutolsó vers pedig újragondolja az egész metaforát és szinte konklúzióként zárja le a versek sorát.
 A Lápkirálynõ (Bog Queen) címû vers egyes szám elsõ személyû beszámoló egy lápi ember különös „életérõl”. A lápból kiemelt test mintegy inkarnálódik és azon nyomban beszélni is kezd. Hosszú és különös létezés története ez, aprólékos részletekkel kidolgozva. A természet elemei egyszerre méltóságteljesek és visszataszítóak – gyökerek, csírák, szuvasodás, hideg nyirkosság vették körül a testet amíg az elõ nem bukkant egy tõzegvágó jóvoltából. A vers végén szimbolikussá válik, ahogy a test tõzegbõl való kiemelése az istennõ újjáéledése, feltámadása is egyben.
 A grauballei férfi (The Grauballe Man) jelenti a tetõpont egyik felét. A vers egy újabb áldozatról szól, de ez az áldozat nem testvére a tollundi férfinak. A fõ különbség a két figura között az arc, amelyet ezúttal a halállal szemben érzett rettegés ural. Az erõszak nyilvánvalóvá vált a férfi számára, és arca ezt a felismerést tükrözi. A leírás itt is szemléletes, a láp elemeit használja hozzá, de már nincs invokáció, a „szépség” párjául az „atrocitás”, az „iszony” szegõdik. A vers végén a csuklyás tetemek képe az IRA módszereit idézi; Heaney ezen keresztül teremt kapcsolatot múlt és jelen között.
 A Büntetés hosszan állt a kritikusok kereszttüzében: sokan olvasták a szöveget úgy, mint Heaney személyes álláspontját a jelen konfliktusában. A tárgy egy másféle áldozat, egy bûnös: a fiatal nõ házasságtörést követett el, és a korabeli törvények alapján osztályrésze a megszégyenítés után halál volt. Fejét kopaszra borotválták, majd a lápban végezte, csakúgy, mint a Nerthus-féle emberáldozatok. Heaney kezdetben szinte azonosul az áldozattal, majd a valamivel objektívabb távolságot választja. A vers azonban nem süllyed a riport szintjére; ellenkezõleg, szimpátiája egészen a vallomásig jut el, ahogy a halott arcba visszaálmodja az életet. Heaney itt sem idõzik aztán sokáig, ismét objektívabb távolságba vonul, a vers végére pedig a csendes megértés állapotába jut el – a büntetést nyugtázza így. A vers természetesen tartalmaz utalást az északír jelenre is: az „áruló nõvérek”, a brit katonákkal randevúzó északi lányok sorsa is a kopaszra borotválás, kiegészítve kátránnyal és tollakkal.
 Ez az a morális dimenzió, amely olyan sok kommentárt eredményezett, elsõsorban a kortárs párhuzam miatt; volt, aki úgy értékelte, a megértés ténye az erõszak elfogadását jelenti. Heaney álláspontja azonban komplexebb ennél: mint északi katolikustól nem áll messze a törzsi bosszú gondolata, morálisan viszont a mélységes felháborodás vezérli; reakciója pedig az a kijelentés, a „kukkolás mûvésze”, amely szerint az áldozat látványa csak esztétikai helyzet a számára, ha úgy tetszik, vershelyzet; igazi állásfoglalásról nincs szó. A vers zárlata így egyben a mitikus elem kétségbe vonása is; az erõszak fájdalmas ténye aláaknáz mindenfajta magyarázatra való törekvést.
 Az utolsó elõtti vers, Különös gyümölcs (Strange Fruit), a már megszokott emelkedett, mitikusba hajló hangnemben kezdõdik, majd önmaga ellentétébe fordul át, ahogy a test nélküli fej borzalmas látványa legyõzi a mítoszi magasságokat keresõ költõt. A Rokonság (Kinship) címû vers, amely az utolsó a sorban, a motívum újraértékelése. Ez Seamus Heaney lápja, személyes látomás, hazatérés a képzeletbeli dániai kirándulás után. A helyszín az ismerõs ír táj, Heaney pedig a láp anatómiáját vázolja elénk. A kiindulási pontot személyes élmények adják, a vers a vallomás õszinteségével szólal meg: a költõ leltárt készít mindarról, amit a láp eszébe juttat. Megjelenik aztán a mitikus motívum is: a lápból elõkerülõ istennõ újjáéleszti saját, vele eltemetett mítoszát, amely Heaney számára izgalmas nyersanyaggá válik. A vers utolsó szakasza minden korábbi mitikus körítés ellenére is tragikus: a sötét és komor jelen helyzetképe ez, a tehetetlenség szomorú tényéé, amely állapotban a történetíró távolsága és perspektívája lehet az az egyetlen helyzet, amelyet értelmes és érzõ ember elfoglalhat. A jelenkori erõszak megmagyarázhatatlan és értelmetlen, ezt tükrözik a vers utolsó sorai is:

jelentsd rólunk híven,
hogyan mészárolunk
a közüdvért,

hogy borotváljuk
visszaesõk fejét,
s az istennõ hogy elnyeli
szerelmünk s iszonyúságunk.
      (Tandori Dezsõ fordítása)

 Ez a vers egyben dekonstrukció is: A tollundi férfi minden reményét
szertefoszlatja ez a józan hangvétel, amelyre a mítoszkeresõ-mítoszteremtõ Heaney kényszerül.
 A láp-versek érdekes színfoltot képviselnek Heaney költészetének egyébként is színes palettáján. A versek nem alkotnak egységesen megszerkesztett ciklust; inkább életre kelt narrációként állnak az olvasó elé, elbeszélésként, amely a saját törvényei szerint alakul. Az emberekkel együtt egy mítosz is exkaválódott – egy eltemetett mítosz, amely nem vált az európai kultúra szerves részévé úgy, mint ahogyan a görög mitológia történetei. Seamus Heaney láp-mítosza tulajdonképpen egy imaginatív kísérlet arra, hogy saját, erõszakkal teli jelenét más perspektívába helyezve szemlélje és esetleg magyarázatot találjon kora történéseire. A mítosz és rekonstrukciója Heaney számára ajándék, amelyen keresztül a jelennel való nyílt konfliktus elkerülhetõ.
 A versek tehát narrációhoz hasonlatos szerkezetet mutatnak, a mítosz rekonstrukciójának folyamata pedig megfelel a narratív ívnek. Van kezdet és kibontakozás, tetõpont, lefelé szálló cselekményvonal és konklúzió is. A rekonstrukciót fokozatosan dekonstrukció váltja fel, a mítoszkeresés óvatos távolságba húzódássá szelídül, ahogy Heaney lassan átértékeli leletét. A motívum újraértékelése a Rokonság címû versben történik meg végérvényesen; ez az ír lápvilág és Heaney találkozása, a személyes érintkezés pedig egy mélyebb dimenziót tár fel.
 A láp-versek emberekrõl szólnak, legalábbis a felszínen. Kétezer éves, névtelen, mumifikált tetemek ébrednek hosszú álomból és kelnek újra életre. A versek szereplõi különfélék: vannak köztük férfiak és nõk, rituális áldozatok vagy egyszerû bûnösök; ami közös bennük, az az erõszakos halál ténye. A kétezer évvel ezelõtti „primitív” közösség és a huszadik század végi „civilizált” társadalom ilyenformán nem is esik olyan nagyon távol egymástól. A felszín alatt eredet és identitás, történelem és tájkép jelentik a tematikus rétegeket, illetve a politika, amelyben mindezek találkoznak és egybeolvadni látszanak. Az összekötõ motívumokat az erõszak és a földistennõ alkotják, és az a paradoxnak tûnõ helyzet áll elõ, hogy a távoli múlt rituáléja majdnem civilizáltnak minõsül, mivel az a vallásos cél központi szerepével büszkélkedhet.
 Heaney lápja olyan hely, ahol múlt és jelen találkozik. Az erõszakkal teli jelen bizonyos aspektusai a múltbeli kultúrában is fellelhetõk. A távoli múlt persze nem szolgál racionális magyarázatul a jelen eseményeihez; egyszerûen csak precedens, annak a példája, hogy valami hasonló már történt máskor is, és azt az érzést kelti, mintha a jelen néhány eleme – az erõszak, a hit, az irracionalitás – a múltba lenne temetve. A gondolat mindenesetre megfontolandónak tûnhet; így volt ez Heaney számára is.
 Heaney láp-motívuma persze nem mindenki számára elfogadható. A versek jó néhány kérdést is felvetnek: például az erõszak mitikus keretbe helyezése valamiféle magyarázat keresése, kísérlet a megértésre. Mindez azonban nem jelenti az erõszak helyeslését; egyszerûen csak szándék arra, hogy a helyzetet értelmezze. Heaneyt többen támadták is ezért – volt, aki az erõszak elfogadását látta benne, a történelemrõl alkotott determinisztikus álláspont kialakításával vádolták, mások a mítosz önkényes használatát ellenezték. (Yeats munkásságát is érte hasonló támadás a század elején.) Voltak olyanok, akiknek a reakcióját minden bizonnyal befolyásolta az a számukra lehangoló tény, hogy Heaney délre költözött, a köztársaság területére, és a versek jelentõs része már ott íródott.
 Hogyan látta Heaney maga a láp témáját? Korábbi interjúk során többször is elõkerült a kérdés. Heaney „megfelelõ imaginatív párhuzamok” felismerését említette a motívum alapjaként. A tollundi férfi arca a személyes ismeretség dimenzióját sugallotta neki: mintha egyik nagybácsija lett volna, azon archaikus arcok egyike, amelyekkel lépten-nyomon találkozik az ember az ír vidéket járva. A párhuzam, amely múlt és jelen között bontakozott ki, számára nem tudatos volt, hanem inkább ösztönös, érzelmi alapú. Ezt támaszthatja alá a nem egységes szerkesztés a versek sorában, az a jelenség, hogy inkább a mítosz fejlõdését követhetjük nyomon, mintsem a költõ akaratát mindenben tükrözõ egységes versciklust.
 Valójában az az érzése támad az embernek, hogy a kritikusok azokat a pontokat keresték, ahol a téma támadhatónak bizonyult, de nem tartották szem elõtt, hogy Heaney nem történelmet ír, hanem verseket. Ami a költõ számára a hasonlóságot biztosította, az erõszak és a vallásos területi elem, érvényesnek tûnik, ami pedig a determinizmust illeti, az emberiség történelmének sajnos elkerülhetetlen eleme az erõszak. Nem helyeslés ez, nem az erõszak igenlése, csupán szomorú következtetés, amelynek igazságáról nagyon hamar megbizonyosodhatunk, ha körülnézünk a minket körülvevõ világban.
 De ez az éremnek csak az egyik oldala. A láp mítosza Heaney kezei között fejlõdve eljutott saját maga dekonstrukciójáig. A versek végére érve a levonható következtetés meglehetõsen egyszerû: nincs igazi megoldás a helyzetre, az észak-írországi szektariánus mészárlás ellenáll mindenfajta racionális magyarázatnak. Ahogy a láp-mítosz alakul, az is kiderül, hogy mitikus magyarázat sem lehetséges. Heaney saját maga is eljut arra a pontra, ahol jól látszanak a mítosz korlátai. Így aztán maga Heaney az elsõ, aki felhívja a figyelmet ezekre a korlátokra, kritikusai pedig csak visszhangozhatják bizonyos szavait, kiforgatva, megcsavarva, de lényegében minden újdonságot nélkülözve.
 Úgy tûnik, a Rokonság címû verssel Heaney lezárta a láp motívumát. Késõbbi kötetei más irányokba indulnak, a személyes dimenzió kerül újra a költõ figyelmének fókuszpontjába. A láp-versek sora tehát az Észak címû kötettel véget ért; az egyetlen potenciális kapcsolódási pont a Tollund címû vers, amely 1996-os kötetének utolsó elõtti darabja. A vers a dániai lápvidékre tett látogatásról számol be. Heaney az elsõ alkalommal jut el oda, ahol a tollundi férfit megtalálták. A pillanat több mint történelmi: 1994 szeptembere, nem sokkal az augusztusi tûzszüneti megállapodás után. A dániai láp csendes, a tájat részben turistalátványossággá formálták. A vers alaphangja derûs, tükrözve mindazt a reményt, amelyet a megállapodáshoz fûztek az érdekeltek. Heaney figyelme is máshová vetül: táj békés képe, az apró elemek uralkodnak. A vers zárása bizakodó, nyoma sincs invokációnak; mintha a régebbi vers zárását is újragondolta volna: nem a barbár múlt világában érzi magát otthonosan, hanem a jelen csendes nyugalmában:

S mi, törzstõl független két otthonos

Cserkész, nem is utas – kísértetek,
Kik külföldre kószáltak új életet
Kezdeni, jobbat: élnek, vétkesek –
Magunk megint, önként megint, remek.
               (Mesterházi Mónika fordítása)
 
 A láp mítosza a jelenkor potenciális párhuzamaként bukkant elõ újra a valamikor eltemetett testekkel együtt. Heaney kezében a mítosz életre kelt, múltba temetett jelenként inkarnálódott, nagyszerû ígéreteket magában hordozva. A kezdeti mitikus irány azonban fokozatosan a háttérbe szorult, ahogy az általa kifejtett téma egyre jobban kezdte visszautasítani a mitikus keretet. A szándék, hogy megpróbáljon szembenézni a jelen véres konfliktusával, eljutott a felismerésig, hogy az erõszak, legyen az bárhol és bármikor is, nem magyarázható meg racionálisan és nem is mitizálható.
 Heaney láp-motívuma esztétikai elem, amely lehetõvé tette számára a jelen vizsgálatát. A vallásos hithez kapcsolódó erõszak mozzanatát állította a vizsgálódás középpontjába, az eredmény pedig a magyarázat lehetetlensége. Heaney manipulálta a mítoszt, hogy esztétikai céljainak megfeleljen, majd látván annak korlátait, objektív távolságba helyezkedett. A versek azonban mindenképpen nagyszerû eredmények, Heaney láp-mítosza pedig a huszadik század végének fontos, antropológiai megalapozottságú irodalmi motívuma. Történelmi hûség ide vagy oda, az igazi eredmény a versekben rejlik: a történelem halad tovább, a versek pedig megmaradnak.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: nvilag@c3.hu






C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/