Az ellenállás és az
ehhez való viszony (részvétel vagy ebbol kimaradás)
a világháború utáni években alapvetoen
meghatározta a politikai eroviszo-
nyok mellett a szellemi-kulturális
szférákat is. Filmek, regények, színdarabok
sokasága mitizált alakokká növelte az ellenállás
résztvevoit és a háború után felnövekvo
generáció szocializációjához és
erkölcsi példázataihoz nyújtott anyagot. Átfogó
ideológiaként, mint „rezisztencializmus” is megragadhatóvá
vált néhány éves fejlodés után
ez a mitizált esemény, és ennek két fontos
következménye lett a francia szellemi életre 1945–58
között. Az egyik következményt a nemzeti erok háttérbe
szorulása jelentette, mivel a francia katolikus-konzervatív
csoportok egy része a Vichy-kormányt támogatva – amely
Franciaország egy részén a német megszállás
ellenére fenntartotta az önálló francia közigazgatást
– hiteltelenné vált a világháború után.
Ebben persze szerepet játszott az is, hogy a Francia Kommunista
Párt nyomására feketelistákat hoztak létre
a jelentosebb nevet elért nemzeti-konzervatív szerzok publikálásának
letiltására, és több éven keresztül
adminisztratív korlátok is akadályozták a kommunistákkal
szembeni nemzeti erok nyilvánosság elotti megjelenését
(lásd: Ory/Sirinelli 1986: 255). Ebbol eredt egy másik következmény:
a kommunista párt szellemi bázisa domináló
helyzetbe került. Az ellenállásban ugyan a szocialista
és a kommunista szervezetek egyaránt szerepet játszottak,
de míg az elobbiek inkább munkáskáderekkel
rendelkeztek, akik a párizsi értelmiség szellemi harcaiban
nem tudtak részt venni, addig a kommunisták vezérkarában
egyrészt a zsidó értelmiségiek, másrészt
a katolikusból harcosan ateistává váló
entellektüelek domináltak. Ennek révén a ’45
után kormányra kerülo szocialisták és
kommunisták körül az utóbbiak kerültek hatalomra
a párizsi szellemi életben. A ‘40-es évek végén
és az ‘50-es évek elso felében a kommunista entellektüelek
uralták a párizsi szellemi centrumokat, a könyvkiadást,
a sajtót és a felsooktatás társadalomtudományi
és filozófiai részlegeit.
A kommunista Jean-Paul Sartre a Les Temps
Modernes folyóiratot megalapítva és egy sereg irodalmárt,
filozófust és társadalomtudóst rendszeres szerzoként
e köré gyujtve, ebben az idoszakban az egyik legfobb szellemi
központot jelentette Párizsban. A szintén kommunista
Louis Althusser a bölcsészképzés elitintézményeként
muködo École Normale Supérieurben tanított filozófiát,
és generációk agyába véste Marx elméletét
és a leninizmust. Ez a szellemi légkör érthetové
teszi, hogy az École hajdani, késobb híressé
vált diákjai, Michel Foucault vagy Jean-François Lyotard
szervezetileg is csatlakoztak a kommunista párthoz. E párt
merevsége miatt ugyan a legtöbb entellektüel kilépett
néhány év múlva vagy kizárták
oket, de a közös kommunista múlt közös csoportokba
tömörítette oket, szellemi attitudjük maradt. A kommunista
szellemi hegemóniát ezentúl az ‘50-es évek
második felére a sztálini Szovjetunió szörnyuségeinek
nyilvánosságra kerülése (milliók kivégzése,
népcsoportok tervszeru éhhalálba kergetésével
etnikai tisztogatások stb.), illetve az 1956-os magyar népfelkelés
szovjet katonai leverésének kijózanító
hatása törte meg.
Az ‘50-es évek végétol a francia kulturális életet az algériai háború körüli szellemi küzdelmek határozták meg. A hegemóniát elveszto, de azért a szellemi élet kulcspozícióinak nagy részét ellenorzo kommunista-baloldali csoportok ekkor kerültek kapcsolatba a baloldali katolikus körökkel, amelyek az elobbiekkel együtt a francia gyarmatok elszakadásáért és a független Algéria megteremtéséért szálltak síkra. A jobboldali-nemzeti erok ezzel szemben a francia nemzeti nagyság épségét csak a gyarmatok megtartásával együtt látták megorizhetonek, és az éles politikai és szellemi harc szinte polgárháborús helyzetet teremtett Franciaországban. A világháborús hos Charles de Gaulle visszahívása a hatalomba 1958-ban új alkotmányt és politikai rendszert hozott magával a franciák számára, és amikor a ‘60-as évek elején de Gaulle végül is a gyarmatok függetlenné válása mellett döntött, ez ismét a baloldaliak (most már a baloldali katolikusokat is ideértve) szellemi dominanciáját erosítette, és a nemzeti-jobboldali pozíciók összezsugorodtak a párizsi szellemi életben.
A ‘60-as évek közepétol
ezekbol az eroviszonyokból kezdett kinoni a késobbi ‘68-as
diáklázadásokat vezeto és szervezo szellemi
generáció. Itt három mozzanatot kell kiemelni. Az
elsot úgy lehet összefoglalni, hogy a ‘68-as diáklázadások
szellemi vezetoi és szervezoi a ‘60-as évek elejétol
az egymással versengo egyetemi diákszövetségek
vezetoi közül kerültek ki, és ebben a versengésben
egyre inkább az egyetemi kommunista diákszervezetek vezetoi
szerezték meg az átfogó testületek kulcspozícióit
(például az Union des jeunesses communistes marxistes–leninistes),
(Az Ifjúkommunisták Marxista–Leninista Uniója) és
egy sor további maoista, trockista szervezet vezetoi említhetok
itt. Másik fontos mozzanat, hogy a legismertebb diákvezérek
az École Normale Supérieure-ból jöttek, ahol
már az említett kommunista ideológus, Louis Althusser
körül egy hosszú évek alatt kikristályosodott
szellemi kör határozta meg a légkört, és
a párizsi kommunista entellektüelek ezentúl is nagy
befolyással rendelkeztek a késobbi „soixant-huitard”-okra,
a „hatvannyolcasokra”. Harmadik fontos mozzanat, hogy a
kommunista diákvezérek
nagy része közép-európai menekült zsidó
családokból származott, és a holocaust szörnyuségei
utóhatásként oket az erosebb nemzeti szervezodés
ösztönös ellensé-
geivé tették (l. Rieffel
1993: 137–138).
A ‘68-as diáklázadások gerjesztoleg hatottak a francia társadalom szélesebb problémáira, és ez néhány év alatt de Gaulle államelnök bukásához vezetett. A ‘70-es években lecsillapodtak az egyetemi feszültségek, ám a többhónapos eseményekben összekovácsolódott és országos hírnévre szert tett diákvezér-csoportok a polgári életbe beilleszkedve egy sor szellemi területen meghatározóvá váltak. Így fontos fejlemény volt, hogy a ‘80-as évek elejétol kezdve a párizsi sajtó és az elektronikus tömegmédiumok kulcspozícióinak nagy részét meg tudták szerezni (Rieffel 1993: 189–190). Ez pedig tartalmilag azt jelentette, hogy a „régi maoisták és kommunisták kapták kezükbe” az összefonódott értelmiségi szféra kulcspozícióit.
Érdekes volt e média- és szellemi oligarchia viszonya a ‘81-ben hatalomra került szocialista kormányzathoz. Noha ez az oligarchia alapvetoen baloldali beállítottságú volt, a kevés intellektuális erovel rendelkezo és hagyományosan munkásbázison álló szocialistákhoz huvös volt a viszonyuk. Ez a huvös viszony csak 1984-tol kezdett oldódni, amikor Jean-Marie Le Pen vezetésével a korábbi marginális Nemzeti Front (Front Nationale) komoly politikai erové kezdett válni, és ez a radikális nemzeti eroket nagy hangsúllyal megjelenítette a politikai porondon. Az összefonódott politikai-média-szellemi elit több évtizedes oligarchizálódása „lefagyasztotta” a francia politikai élet problémamegoldó kapacitását – ezt nevezte Michel Crozier 1970-ben „leblokkolt társadalomnak” – és a kiváló szónoki képességekkel rendelkezo Le Pen megállíthatatlanul haladt a ‘80-as évek második felében elore. Ez a politikai fejlemény fonta össze végül is ebben az idoben a szocialista kormányzatot és szellemi-politikai bázisát a baloldali kulturális és médiaoligarchiával.
Összegezve tehát azt lehet mondani,
hogy az elmúlt ötven év folyamán az összefonódott
és a tömegmédiumok körül szervezodött
francia értelmiségi-kulturális szférában
egy baloldali-kommunista dominancia volt megfigyelheto, amely különbözo
alakban (tiszta kommunista dominanciával, majd a baloldali katolikusokkal
szövetségben, végül a maoista-trockista eszmén
szocializált ‘68-as diákvezérek általi tömegmédiumok
megszállásának formájában) uralta a
francia szellemi életet. Ennek hatására a szociológiában
és általában a társadalomtudományokban
az elméleti orientálódás alapvetoen a marxizmus
és különbözo leágazásai felé
kapott ösztönzést, és az olyan elméletek,
amelyek idegenek voltak ettol a gondolatkörtol vagy éppen szemben
álltak vele, tendenciaszeruen háttérbe szorultak a
francia szociológiaelméletben.
A nagy országos politikai események átfogó módon meghatározzák a különbözo kulturális területeket és kikényszerítik, hogy ezek egységes korszakokra bomoljanak. Ezentúl azonban néhány további fontos strukturális meghatározást ki lehet emelni, amelyek egyszerre hatnak erosítoleg az értelmiségi szféra egységes-összefonódott jellegének fenntartására és gyengítoleg a professzionális szétszakadozás struktúráira.Az értelmiségi szféra egységes struktúrái
I. Az „elitfoiskolák” és a „tömegegyetemek” kettos rendszere. Franciaországban az 1789-es forradalom után megszüntették a feudalizmus szellemét hordozó egyetemeket és ezután több évtizedbe telt a felsooktatás újraszervezodése. Az újraindulást az jellemezte, hogy egy-egy szakmai szféra igényeit a centralizált államigazgatás egy-egy speciális foiskola létesítésével oldotta meg, amelyeknek csak szuk diáklétszámot engedélyezett. Ez az ellenorzés gátat szabott a létszámbovítésnek, és generációk alatt a magasabb társadalmi osztályokból kiválasztottak helyeivé tették e „grande école”-okat. Csak sokszoros szurovel és szelekcióval lehetett ide bejutni, és a szuk diáklétszámkeret eleve garantálta, hogy aki ide bejutott, az az egyre bovülo állami közigazgatás vagy a gazdasági és egyéb szervezetek csúcsaira kerülhet diplomájával. Egy-egy szakterületre – egészen a legutóbbi idokig – sok generáción keresztül csak egy-egy ilyen „grande école” adta az utánpótlást, és itt – a korábbi jezsuita nevelés módszereit átvéve – bennlakásos, zárt keretben végzett oktatás volt a jellemzo. Ennek hatására az itt végzettek zárt testületi szelleme, egységes kollégiumi zsargon és viselkedési mód hagyományozódott át, és a tanulmányok befejezése után is megmaradt a szoros kapcsolat a végzettek között, egymás támogatása. A különbözo bölcsészterületeken ilyen egységes „grande école”-t jelentett a párizsi École Normale Supérieure; az elmúlt ötven évben innen került ki valamennyi, késobb nevet szerzett filozófus, szociológus, történész, irodalmár stb.
A szuk létszámkerettel muködo
„grande école”-ok mellett a felsooktatás második vonalát
egyetemek jelentik Franciaországban – tehát éppen
fordított a helyzet, mint a magyar egyetem és foiskola között
– és ez a második vonal bovült ki, amikor a ’60-as évek
elejétol radikálisan megnövelték az egyetemi
diákság létszámát. Az itteni diplomák
azonban jórészt csak a középszintu vezetoi pozíciókba
elhelyezkedést teszik lehetové, és e szint eltömegesedése
még csak fokozta az elitfoiskolák diplomáinak értékét.
A szellemi-értelmiségi élet meghatározó
pozícióinak birtokosai egy egységes testületi
szellemmel összefuzve így tendenciaszeruen összetartják
– különbözo kulturális szférákban tevékenykedve
is – az egységes értelmiségi gondolkodást.
II. Az egységes értelmiségi
kommunikáció fórumai. A professzionalizálódás
egy szintje után a legtöbb fejlett nyugati országban
megszunt az egységes értelmiségi fórumok jelentosége,
és különbözo szakmai kommunikációs
fórumokon történik meg az egymástól elszakadt
társadalomtudományi, irodalmi, politikai élet szervezodése.
Franciaországban ennek elmaradása még ma is domináns
helyet juttat a szakmai kommunikációk (konferenciák,
szakmai folyóiratok stb.) rovására az egységes
értelmiségi kommunikáció fóru-
mainak. A baloldali-katolikus Esprit vagy
a libertárius-kommunista Les Temps Modernes folyóiratok az
elmúlt évtizedekben mindvégig egyaránt közöltek
szociológiai, filozófiai, irodalomkritikai, ideológiai-politikai
jellegu tanulmányokat, és ezek szerzoi – épp itt publikált
tanulmányaikkal is – az egyes értelmiségi szakmák
nagyjainak számítottak és számítanak.
(Ezzel szemben például Németországban folyóiratok
szintjén ilyen értelmiségi kommunikáció
jelentos fórumot nem kapott, és komoly szakmai tanulmányok
a nagy tekintélyu szakmai – szociológiai, politológiai
– stb. folyóiratokban jelennek meg.)
A folyóiratok mellett különösen
a hetilapok terén bomlott ki Franciaországban az egységes
értelmiségi kommunikáció fórumrendszere.
A baloldali-szocialista vezérértelmiségiek foként
a Nouvel Observateur körül tömörültek az elmúlt
másfél évtizedben, míg a libertárius
körök számára inkább a L’Évenement
du jeudi a vezeto hetilap, és tucatszám lehetne sorolni a
nagy olvasótáborral rendelkezo értelmiségi
hetilapokat. A napilapok publicisztikái és kulturális
mellékletei is az értelmiségi diskurzusok rendelkezésére
állnak, és itt a legne-
vesebb szociológusok, politológusok,
jogászok, történészek mellett állandóan
megtalálhatók a pártvezérek és ismert
pártideológusok írásai is. Fontos még
kiemelni, hogy a szakmai folyóiratokba is író szociológus,
politológus értelmiségiek mellett ez a publikációs
struktúra létrehozott egy olyan értelmiségi-közíró
csoportot is, amelyhez tartozók minden szakmai specializálódást
mellozve csak ezekben az átfogóbb értelmiségi
diskurzusokban vannak jelen, ám ebben a légkörben ez
semmit nem von le értékükbol, és úgy tudnak
fellépni, mint a legnevesebb értelmiségiek. (Például
a ‘95 nyarán köztársasági elnökké
választott Chirac-nál bejelentkezett tíz ilyen neves
közíró – és o nagy tisztelettel fogadta is oket
–, majd egy hosszabb eszmecserén vázolták neki, hogy
a párizsi értelmiség milyen feltételek mellett
biztosítja támogatásáról az új
kormányzatot.)
Az értelmiségi folyóiratok
dominanciája mellett az egységes értelmiségi
jellegu konferenciák is nagy súllyal esnek a latba – a szakmai
konferenciák rovására. Az ‘50-es, ’60-as években
két vidéki kastély szolgálta a párizsi
értelmiségi viták szervezését: a Centre
culturel de Royaumont, amely a szociológusoknak és a politológusoknak
éppúgy helyt adott, mint a neves íróknak és
filozófusoknak, és a Cerisy, amely foként az irodalmi
és esztétikai csoportokat fogadta (Rieffel 1993: 65–80).
Egy-egy konferencia – olyan általános témákat
napirendre tuzve, mint például „a kultúra hanyatlása
a modern korban” – a legkülönbözobb szakmákból
meghívott neves embereket zárt össze, és az általánosság
szintjére korlátozta a lehetséges eszmecseréket.
Késobb a Pompidou Kulturális Központban indult be Párizsban
ilyen jellegu konferenciasorozat
– ez tart még ma is –, és
televíziós egyenes adásban milliók láthatják,
hogy diskurál a világ dolgairól a neves szociológus,
teológus, közíró és pártvezér.
A szakmai specializáció szintjérol
nézve ez csak kivételes esetben éri el az elvárható
intellektuális szintet, ám reputációt és
széles köru ismertséget ezek a konferenciák biztosítanak,
míg a szukebb szakmai konferenciák csak kisebb anyagi eszközökhöz
jutnak, és a szakma átfogóbb közönsége
is csak kevéssé figyel ezekre.
Az egységes értelmiségi
összefonódást okozó folyóirat-struktúra
és a konferenciák rendszere mellett az összefonódást
erosíti, hogy igen magasra értékelodik az értelmiségi
politizálás, és ez visszahat a politizálásban
való részvétel reputációjára,
növeli ezt. A párizsi értelmiség politizálásában
már a század elejétol kezdve nagy szerepet kapott
a petíció-politizálás formája. Már
a múlt század végétol tetten érheto
az a francia beállítódás, hogy a szakmai teljesítmények
mellett az igazi értelmiséginek morális kötelessége
a közügyekben való részvétel. Bárhol
igazságtalanságot lát az értelmiségi,
kollektívan tiltakoznia kell. Ennek egyik formájaként
alakult ki, hogy a már nevet szerzett értelmiségiek,
kényesen megválogatva a tiltakozók névsorát,
olyan petíciókat terjesztenek a legfobb állami vezetok
elé, amelyeket aláíróik személyi súlya
támaszt alá. Egy ilyen petíciót – ha nem akar
nevetségessé válni – névtelen értelmiségi
nem kezdeményezhet. Valóságos petíció-aláírási
hálózatok alakultak ki Párizsban, amelyek már
nevet szerzetteket tömörítettek, tömörítenek.
Rieffel a „felháborodás professzionalistáinak” nevezi
ezeket, és kimutatta, hogy egy-egy ilyen petíció-aláírási
csoporthoz tartozók néhány év alatt több
száz petíciót terjesztettek be. Például
1958–69 között 488 olyan petíciót terjesztettek
be a párizsi vezérértelmiségiek, amelyek a
napilapokban megjelentek. (lásd: Rieffel 1993: 164). Szociológus,
politológus, filozófus, színész, író,
költo akkor ér el karrierje csúcsára, ha meghívják
ilyenféle kényesen megválogatott résztvevoi
körben terjesztett petíció aláírására.
Hogy kontrasztot mutassunk fel, az Egyesült Allamok professzionalizálódott
szellemi szféráiban idézettségi mutatók
és más értékelési paraméterek
döntenek a specializált (tudományos, irodalmi stb.)
muvek jutalmazásáról, míg itt az ilyenféle
jutalmazást a tömegmédiumokban való fellépések
garantálják.
Az elobbiekben leírtak fényében már pontosítani lehet, hogy mit kell érteni „médiaértelmiségi” kifejezés alatt. Ideáltipikus tisztaságban három jellemzo megadásával ragadhatjuk meg ezt a figurát: eloször is több-kevesebb mértékben valamilyen szakmai (irodalmi, filozófiai, valamilyen társadalomtudományi stb.) teljesítmény birtoklását fel kell tudnia mutatni, vagy legalábbis ezt a szélesebb szellemi (vagyis nem a szukebb szakmai!) körök számára valószínusítenie kell; második jellemzoje, hogy rendszeresen jelen van a tömegmédiumokban, a sajtóban; és végül mindez csak akkor ad súlyt számára – és persze az elobbit is akkor tudja elérni –, ha egy csoportosulás tagjaként fejti ki tevékenységét a tömegmédiában. E paramétereknek csak néhány tucat szellemi ember tud megfelelni egyszerre. A skálán egyik irányba az „egyszeru” tudóssá, filozófussá, irodalmárrá „szürküloket” különíthetjük el a médiaértelmiségiektol, másik irányba az egyszeru újságíró mesterséget uzoket. A félreértések elkerülése végett kell csak itt megemlíteni, hogy a „médiaértelmiségi” és a médiaértelmiség mint csoport nem azonosítható az újságírók összességével! Ez utóbbiak nagy része egyszeruen csak írja cikkeit, riportjait, ám ez zömmel csak abban a keretben lehetséges, amelynek témáit, hangvételét, kulcskifejezéseit stb. a médiaértelmiségiek meghatározzák. E meghatározottság fokozottan kodifikálódik is az eros médiaértelmiségi csoportokkal rendelkezo nyugati országokban, és a „politikailag korrekt” kifejezések, szavak, értelmezések kódexeként többé-kevésbé minden szellemi ember el tudja határolni a médiaértelmiség által jóváhagyott beszédmódot az ezt tagadó más értelmezésektol. (A „politikailag korrekt” nyelvpolitikai zsarnokságával szemben kirobbant francia vitákhoz lásd: de Villiers 1996, az amerikai szellemi felzúduláshoz: Behr 1995.) Magasabb karriert nem tud befutni az az újságíró, aki többször szembehelyezkedik a „politikailag korrekt” kerettel.A médiaértelmiségiek középpontba kerülése
Jól kimutathatók azok a változások a francia akadémiai-egyetemi életben, amelyek a ‘68-as társadalmi megrázkódtatások után a médiaértelmiségiek elotérbe kerülését hozták magukkal. E változásoknál mindig megfigyelheto, hogy a tanítás és a kutatás rovására azoknak az intézményeknek a súlya nott meg, amelyek a média prezentálása mellett a politikai nyilvánosságot célozzák meg elsosorban. (Bizonyos fokig alátámasztják ezek az eltolódások Régis Debray korszakolását, aki 1978-as könyvében a „befolyásos értelmiségi” alakjának eltolódását jelzi, és a múlt század végi, e század eleji egyetemi tudóstól a könyvkiadói világba, majd a ‘68 utáni idoktol a média világába látja átvándorolni a „befolyásos értelmiségit”. Lásd: Debray 1979).
Egyik ilyen változást a médiára
nyitott egyetem felé az EHESS (École des hautes études
en sciences sociales) fontosságának növekedése
jelzi. Ez a valamikor jelentéktelen intézmény 1947-ben
az amerikai Ford alapítvány pénzügyi támogatásával
a külföld, foként az amerikai liberális szellemi
központok felé nyitott s a liberális eszmék fellegvárává
lett – hosszú évtizedekig Ferdinand Braudel építette
itt ki szellemi körét és határozta meg az EHESS
nemzetközi kapcsola-
tait. Egyre növekvo professzori gárdájával
a média felé nyitott baloldali szellemi körök központjaként
tett szert nagy jelentoségre. Súlynövekedése
különösen a ‘68-as diákmozgalmak után figyelheto
meg, s ehhez az is hozzájárult, hogy a médián
belül egyre újabb orgánumok alapításával
a kommunista-libertárius csoportok építették
ki hegemóniájukat, miáltal a politizálás
súlya a parlamentáris-politikai intézményekrol
erosebben áttevodött a médiába. Ugyanezt a változást
példázza a ‘68 után alapított új egyetem,
az Université de Vincennes felfutása is. A Párizs
elovárosában alapított új egyetem professzori
gárdájának összetételével és
szellemi mentoraival (Roland Barthes, Michel Foucault, Jean-François
Lyotard stb.) elorevetítette, hogy nagy nyilvánosság
mellett itt a radikális baloldal belso irányzatai (maoisták,
trockisták és kommunisták) határozzák
meg a szellemi vitákat (lásd: Rieffel 1993 III. kötet:
41). Az új egyetem hamar a párizsi baloldali értelmiség
kedvenc találkozóhelyévé vált, és
a napilapok, hetilapok állandó tudósításai
mellett folytak az eloadások. A párizsi értelmiségi
körök igazán központi élményét
azonban a Collcge de France eloadásai jelentették a ‘70-es
évek elejétol. Korábban legfeljebb kis hírben
hozták a napilapok egy-egy professzor kinevezését
a Collcge de France-ba, nyilvános felavató eloadását,
de három nagy név, Michel Foucault, Raymond Aron és
Georges Duby 1970-es kinevezése fordulatot hozott az intézmény
életében, és egyre inkább a szellemi élet
központi eseményévé vált egy-egy médiasztár
professzor nyilvános eloadása. Szokás lett, hogy –
akár a nagy színházi bemutatók elott – órákkal
az eloadás kezdése elott sorok álltak a bejárat
elott, és három-ötezres közönség elott
zajlottak Michel Foucault vagy Roland Barthes eloadásai. Egy-egy
ilyen eloadás aztán hetekig témát adott a párizsi
baloldali szellemi köröknek, és sokszoros médiaprezentáció
vitte el ezek hírét százezreknek és millióknak
egész Franciaországban.
E médiasztárok a tömegmédiumok
segítségével a ‘70-es évektol kezdve kikerülhetetlenül
meg tudják határozni a politikai-szellemi életnek
címezve, hogy mi az, ami vitára érdemes, mivel kell
foglalkozni, és ok adják meg e tematika vitatásának
fobb szellemi kereteit, kulcsfogalmait. Az ’50-es évek kommunista
értelmiségijei, minden dominanciájuk ellenére,
álmodni sem mertek volna akkora politikai súlyról,
amit a ‘70-es évektol a párizsi médiaértelmiségiek
elértek.
Az elobbiek fényében már nem lehet meglepo annak jelzése, hogy a párizsi média-szellemi világ intézményei igen nagy részben egyetlen politikai értékvilág, a baloldali-libertárius szellemi körök értékei és nézetei szerint válogatják a szellemi termékeket. E szellemi egysíkúság ellenére egyrészt egymással rivalizáló személyi csoportosulások bizonyos politikai pluralitást is visznek ebbe az életbe, másrészt marginálisan jelen vannak eltéro politikai értékvilágok orgánumai is. E csoportosulások kitapinthatók a könyvkiadás, az értelmiségi folyóiratok világában éppúgy, mint a hetilapok és a napilapok világában is. Sot egy friss esemény azt is jelezte, hogy a könyvterjesztés világa sem esik kívül a párizsi médiaértelmiség domináns köreinek befolyásán. Roger Garaudy új könyvérol van szó (Les Mythes fondateurs de la politique israélienne), amelynek terjesztését, hiába volt a szerzo valamikor nagy tekintélyu vezeto kommunista ideológus, betiltották. Egy „sztrájktöro” kis könyvesboltban lehetett kapni ’96 nyarán egész Párizsban.A médiaértelmiségiek csoportosulásai
Egy rövid tanulmányban csak egyszerusített kép adható az értelmiségi csoportosulásokról, így a folyóiratokat érdemes választani ehhez, mivel tartósabb értelmiségi közösségek körvonalai, politikai és ideológiai szimpátiai, illetve ellenszenvei itt mutatkoznak meg a legtisztábban.
Ha az eropozíció nagysága szerint kezdjük a párizsi médiaértelmiségi csoportok bemutatását, akkor vitathatatlanul a kommunista-libertárius médiabástyákkal kell indítani a sort, ezen belül is a Jean-Paul Sartre által alapított Les Temps Modernes folyóirattal. Ez a folyóirat az ‘50-es, ‘60-as években uralni tudta az egész párizsi szellemi életet, és a ‘70-es évektol is befolyásos tudott maradni, még ha az utóbbi években már csak árnyéka régi önmagának. E folyóirattal szemben, amely tudatosan a párizsi szellemi élet pozícióira támaszkodva függetlenedett a Francia Kommunista Párt szervezeti hierarchiájától és napi politikai indíttatású ideológiai pozícióitól, 1980-as megszunéséig a La Nouvelle Critique jelentette a mindenkori pártvonal értelmiségieinek fórumát. Sokszor támadva a kozmopolita Sartre értelmiségi köreit már ekkor felsejlett e küzdelmekben a kommunista szellemi tábort bizonyos fokig belülrol kettészelo ellentét a kozmopolita-libertárius csoportosulás és az alsóbb néposztályok és a francia katolicizmus felé nyitottabb szellemi csoport között. Az utóbbi vezéralakja Roger Garaudy, aki a La Nouvelle Critique-ben a ‘60-as években központi témává tudta tenni a kommunista értelmiségiek és a keresztények közötti közeledés gondolatát. (Garaudyt 1969-ben a prágai szovjet bevonulás elleni nyilvános tiltakozás miatt kizárják a kommunisták, és o a ‘70-es években az arab világ szempontjaira is tekintettel Izrael és a diaszpóra zsidóság szellemi és pénzügyi hatalmának éles kritikusává válik.) A kommunista pártvonaltól való bizonyos fokú oldódást a La Pensée mutat, amely absztraktabb témákkal foglalkozva az akadémiai-értelmiségi körökben tudott erosebb befolyást szerezni. (A ‘60–70-es években cikkek sokaságával Louis Althusser az egyik foszereplo e folyóirat hasábjain!) A Clarté érdemel még figyelmet ebbol a táborból, amely a legtisztábban példázza a kommunistából libertáriussá átalakulás folyamatát. E folyóirat az UEC (Union des Étudiants communistes, Kommunista Diákok Egyesülete) kiadásában jelent meg, mely szervezet a ‘60-as évekre az egész francia egyetemi élet legbefolyásosabb szervezetévé vált, és a ‘68-as diákvezérek nagy része is soraikból került ki. A Clarté távolságot tartott a Kommunista Párt vezetoitol, inkább a kozmopolita-kommunista értelmiségieknek adott teret. Így nem véletlen, hogy Sartre, illetve szellemi köre állandó interjúkra számíthatott e lapban. Innen indult Serge July, aki késobb, a ‘70-es évek elején megalapítja majd a legmilitánsabb libertárius napilapot, a Libération-t, és ebben Sartre az egyik mentora, még ha Sartre – öregkora és betegsége miatt – már nem tudott is aktívan bekapcsolódni a Libération alapításába.
E tábor tehát elsosorban a Les Temps Modernes és a Clarté segítségével tudta kitermelni a párizsi médiaértelmiség meghatározó csoportját, és a ‘70-es évektol a Libération révén a napilapok szintjén a francia politikai élet egyik legfontosabb meghatározója lett. Ez különösen igaz azért, mert az ekkor középpontba kerülo televíziózásban is ez a csoport rendelkezett a legtöbb szövetségessel, és ennek révén sokszoros felhangosításban tudták és tudják a politikai-szellemi közvéleményt befolyásolni.
A nem kommunista baloldal a magát
formálisan katolikus folyóiratként aposztrofáló
Esprit révén tudott az ‘50-es években megjelenni a
folyóiratokban, és ennek szerzogárdája ekkor
állandó vitában állt a Les Temps Modernes kommunista
értelmiségieivel. A ‘60-as évektol – a televíziózás
tömegessé válásával, majd késobb
a kormányzattól elszakadó televíziózás
létrejöttével – kinyíló médiavilág
kulcspozíciói azonban dönto mértékben
a kozmopolita-
libertárius médiaértelmiségiek
kezébe kerültek, és az Esprit nem tudott kinevelni ezekkel
szembeszállni képes médiaelitet. Ez a színtelenség
azóta is érezheto az Esprit cikkein, és sokszor csak
annyiban tér el a domináns tábor lap-
jaitól, hogy a mérsékeltebb
libertáriusok cikkeit közli, kerülve azok táborának
militánsait. E baloldali katolikus folyóirat mellett a szocialista
színezetu értelmiségi körök a ‘60-as évek
második felétol kezdtek erosebb hídfoállásokat
kiépíteni, de nem a folyóiratokban, hanem a hetilapokban.
Ez persze egybeesett azzal a változással, hogy a több
síkra bomlott médiavilágban a folyóira-
toktól a hetilapokba tolódott
el az értelmiségi szellemi küzdelmek súlypontja.
A L’Express és a ‘70-es évek végétol különösen
a Nouvel Observateur válik e tábor szócsövévé,
és a ‘80-as években a szocialisták hatalomra kerülése
csak fokozta az utóbbi központi szerepét a párizsi
értelmiségi viták meghatározásában.
A kommunista-libertárius és a szocialista médiaértelmiségi csoportokkal szemben, ha alárendelten is, két csoportot lehet még kiemelni. Az egyiket az „atlanti liberális”-vonulat adja – pontosabban fogalmazva ez a nem kommunista gyökeru liberálisok csoportosulását jelenti – amely több, egymást követo folyóirattal végig ott volt az elmúlt negyven évben a francia szellemi életben, másikat az Új Jobboldal köre testesíti meg, amely sok szempontból marginálisan ugyan, de a radikális nemzeti jobboldali tábor pozícióit tudta bevinni a párizsi médiaértelmiség sáncai közé.
Az elsonek említett csoportosulás ‘50-es évekbeli folyóiratát, a Preuves-t ugyan még a régi kommunisták alapították – Arthur Koestler, Franz Borzkenau, Mancs Sperber – de ok olyan radikálisan szakítottak a kommunista eszmevilággal, hogy a modern világ legnagyobb veszélyének tekintették szakításuk után a szovjet kommunizmust. Utólag ismertté vált az is, hogy az amerikai külügyminisztérium és a CIA is finanszírozta azokat az alapítványokat, amelyek a Preuves alapítását lehetové tették, de ez semmit nem von le abból a hatásból, amit az e folyóirat köré csoportosuló értelmiségiek az akkor keményen szovjetbarát Jean-Paul Sartre és a Les Temps Modernes szellemi hinterlandja ellen folytattak. Raymond Aron és Hannah Arendt éppúgy állandóan jelen volt itt írásaival, mint Denis de Rougemont és Ignazio Silone. A Preuves hatását különösen fokozta, hogy olvasói között nagy számmal ott voltak a vezeto politikusok és a felsobürokrácia tagjai. Ha valami egyáltalán tudta korrigálni az ‘50-es években a kommunista Sartre és körének szellemi befolyását a párizsi szellemi életre, akkor az Esprit mellett a Preuves és köre volt az. A ‘60-as évek végére az átalakult szellemi tárborokban nem találta a helyét a Preuves, és szerzogárdája egyre inkább egy újonnan alapított, hasonló szellemiségu folyóirathoz, a Contrepoint-hoz pártolt át. E folyóirat értelmiségi köre már több rétegbol állt, mint elodje, mivel a valamikori kommunista szellemi hegemónia ekkor már a múlté lett, és a párizsi értelmiség is plurálisabbá válva több irányban kezdett tájékozódni. Három nagyobb csoportosulás körvonalai váltak itt szét (Rieffel 1993 II. kötet: 31). A Raymond Aront követo „aroniánusok”, a konzervatív jobboldal hívei és végül a balközép felé vonzódók. A lap szerzogárdája és szellemi mentorai között Raymond Aron-on kívül ott volt a magyar származású Fejto Ferenc, de a nemzeti-konzervatív erok jelenlétét példázzák a francia Algéria következetes hívének számító Raoul Girardet írásai e folyóiratnál, vagy a következetesen royalista és nemzeti-konzervatív Philippe Arics tanulmányainak rendszeres közlése is.
Ez az ideológiai sokszínuség
már eltunik a ‘70-es évek végén alapított
Commentaire-ban, amely felváltja az akkoriban lehanyatló
Contrepoint-t. Itt már egyértelmuen Raymond Aron szellemi
köre dominál, hátterébe szorítva mind
a balközép, mind a nemzeti-konzervatív szerzogárdát.
Aron ekkor éri meg „másodvirágzását”,
és a szovjet kommunizmusból több keseru tapasztalat
– az ‘56-os magyar felkelés fegyveres
leverése, a ‘68-as prágai szovjet bevonulás és
foként Szolzsenyicinnek a Gulág-szigetrol és a belso
szovjet elnyomásról adott leírása – után
végleg kiábrándult párizsi értelmiség
ekkor kezdi felfedezni „Aron igazát” több évtizedes
vitapartnerével, Sartre-ral szemben. Aron szellemi körei azonban,
amikor az értelmiségi-szellemi központtá lettek,
sok szempontból nem tudták megorizni politikai elhatárolódásukat
a kommunista gyökeru libertárius értelmiségi
csoportoktól. A párizsi értelmiség a ’80-as
évektol egyre inkább egy átfogó csoport két
feleként strukturálódik ennek következtében:
egyrészt a kommunista-libertáriusok balközépre
behúzódott körei, másrészt a gaulle-isták,
chirac-isták, illetve giscard-isták szellemi körei uralják
a párizsi médiát és a szellemi életet,
és ezer szállal összefonódva együtt határozzák
meg politikailag és ideológiailag lehetséges kereteit,
még ha ebben persze az elobbieknek sokkal nagyobb is a súlyuk.
Napilap szintjén a radikálisan libertárius Libération
adja meg a baloldal markáns álláspontját, amivel
szemben a jobbközép markánsabb hangjai a Le Figaróban
olvashatók. A legnagyobb napilap azonban ma is a Le Monde, amely
a ketto között áll hangvételével, de egy
kicsit is távolabbról szemlélve mindhárom lap
ugyanannak a politikai elitnek az eltéro frakcióit jeleníti
meg. A „politikailag korrekt” szóhasználat betartására
mindhárom lap kínosan ügyel, és a szankcionáló
médiaértelmiségi „felügyeloknek” csak ritkán
kell e lapok esetében pamfletjeikkel lesújtani.
E domináns szellemi ikerpárossal szemben a tiszta nemzeti-konzervatív oldalon csak alárendelt csoportosulásként lehet felfogni az Új Jobboldal köreit, amely a tömegmédia világában csak alig észrevehetoen tudott megkapaszkodni. Egy rövid idoszakra – 1978–80 – azonban a vita középpontjába került az Új Jobboldal, és a médiaértelmiség egésze foglalkozott velük, még ha ez kritikai-elutasító hangnemben történt is. Ideiglenes erosebb médiajelenlétüket két körülmény okozta. Az egyiket úgy fogalmazhatjuk meg, hogy az Új Jobboldal körei a libertárius ellentábor egyik akciójának „nyomvizén”, az ellenfél eszközeit felhasználva jutottak a figyelem középpontjába. Az évek óta tartó ideológiai apály után 1977-ben – Szolzsenyicin leleplezései zavarba ejtették a szovjetbarát kommunista-libertárius köröket és a párizsi értelmiségieket sokkolták – Bernard-Henry Lévy (felhasználva a Grasset könyvkiadónál frissen szerzett pozícióját három idológiai-filozófiai könyvsorozat kiadásának irányítására) nagy médiatámogatással Új Filozófusok elnevezéssel útnak indította szellemi kampányát. Bernard-Henry Lévy komolyabb szellemi mondanivaló nélkül és a közfigyelem elott szakmai reputációval nem rendelkezo csoportosulás élén igyekezett bemutatni az Új Filozófusokat, akik vele együtt a ‘68-as mozgalmi körökben nevelkedtek, és mint az École Normale Supérieure végzettjei zárt kört alkottak már évek óta. Lévy kinevezése az említett könyvsorozat szerkesztojévé új lehetoséget adott a klikk számára. Sorban jelentették meg könyveiket – állandóan egymásra hivatkozva –, és a média kulcspozícióit elfoglaló régi mozgalmi barátaik mint szellemi forradalmat ünnepelték az Új Filozófusokat. Ebbe a körbe kapcsolódtak be az Új Jobboldal megalakítói. A párizsi értelmiség új törésvonalaként jelent meg az Új Filozófusok ünnepelt köre, másrészt az Új Jobboldal értelmiségiei. Amikor néhány hónapos szereplés után 1979 júniusában a legolvasottabb napilapban, a Le Monde-ban egy átfogó cikk jelent meg róluk, „Az Új Jobboldal berendezkedik” címmel, akkor heves polémia indult az összes országos napilapban, rádióadókon és televíziós csatornákon vitatták színrelépésüket. (Több mint 500 cikk jelent meg ekkor róluk pár hónap alatt. Lásd: Rieffel 1993 III. kötet: 151). E szerencsés körülmény mellett szerepet játszott ideiglenes médiajelenlétük kialakulásában, hogy az egyetlen jobboldali napilap, a Le Figaro beindította hetilapját, a Figaro Magazine-t, és itt a tulajdonos, Robert Hersant támogatásával az Új Jobboldal vezeto értelmiségiei határozták meg a témákat és a hangvételt. Különösen két vezéralakjuk, Raymond Bourgaine és Alain de Benoist nevét kell itt kiemelni e körbol, de különbözo leágazásokkal csatlakoztak e körök a feljövoben levo Front National ideológusaihoz, illetve az akkori államfo fivére, Olivier Giscard-d’Estaing is részt vett e szellemi körben.
Alig két év után törésre került sor az Új Jobboldal vezetoi és a Figaro-Magazine között. Ettol kezdve nem volt módjuk megjelenni nagyobb nyilvánosság elott, de a párizsi értelmiségben kivívott reputációjukat már nem lehetett elvenni tolük. Alain de Benoist és szellemi köre azóta is jelen van a párizsi szellemi életben, és az Évenement, illetve a Nouvelle École címu folyóirataik a jobboldali értelmiség teoretikus igényeit elégíti ki. Csak kitekintésképpen kell jelezni, hogy a korai kapcsolat ellenére nincs együttmuködés az Új Jobboldal mai körei és az idoközben magát igazi nagy párttá kinövo Front National között. Ez persze azt is jelenti, hogy az Új Jobboldal így pártok szintjén nem tud befolyást találni (a Chirac-féle jobbközép szellemi körei a már említett módon nagymértékben összefonódnak a balközép szellemi köreivel), a Front National pedig gyakorlatilag nem rendelkezik számottevo médiaértelmiséggel.
Mint jeleztük, a Le Figaro az egyetlen
napilap, amely jobbközép politikai pozíciókat
foglal el a párizsi baloldali médiavilág tengerében,
de Jean-Marie Le Pen és a Front National számára ez
alig valamivel kevésbé ellenséges, mint bármely
más baloldali média. A National Hebdo és a Rivarol
hetilapban, az el-
enyészo példányszámban
és néhány oldalon megjeleno Présent pedig napilapként
jeleníti meg nézopontjukat, de ezek démonizálása
a szellemi világban minimálisra korlátozza terjeszthetésüket.
A Front National már a szavazatok egynegyedét megnyeri az
országos választásokon, de nyilvánosan nem
tanácsos olvasni e lapokat annak, aki nem akar feltunést
kelteni.
Irodalom
Bourdieu, P.: La Distinction. Critique sociale du jugement. Les Éditons de Minuit. Paris. 1979.
Bourdieu, Pierre: Homo Academicus. Les Éditons de Minuit. Paris. 1984.
Bourdieu, P.: La noblesse d’état. Grandes écoles et esprit de corps. Les Éditons de Minuit. Paris. 1989.
Bourdieu, P.: Raisons pratique. Sur la théorie de l’action. Édition du Seuil. Paris. 1994.
Bourdieu, P.: L’emprise du journalisme. In: Actes de la recherche en sciences sociales. 1994 Mars, 101/102. 3–9 p.
Crozier, Michel: A bürokrácia jelensége. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. 1982.
Debray, Régis: Le pouvoir intellectuel en France. 1978.
Mendras, Henri/Verret Michel: Les champs de la sociologie française. Armand Colin. Paris. 1988.
Rieffel, Rémy: Les intellectuels sous le Ve République. Calmann-Lévy CNRS Édition. Paris. 1993.
Robbins, Derek: The work of Pierre Bourdieu. Open University Press. London. 1991.
Szakolczay Árpád: A modernség politikai-filozófiai dilemmái. Michel Foucault írásaiból. Az MTA Szociológiai Kutató Intézetének Kiadványa. Budapest. 1991.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: nvilag@c3.hu