Két vagy több mûvészeti ág összehasonlítása olyannyira tradicionális és bevett fogása az esztétikai, mûvészetelméleti irodalomnak, hogy e helyütt lehetetlen akár csak utalásszerû kifejtése is de talán nem is szükséges. Hosszú ideig csupán az irodalom és a képzõmûvészet közötti, illetve az ezeken belüli összevetésekrõl és megkülönböztetésekrõl lehetett szó. Szimonidész distinkciói, a Szent Írás és a Biblia pauperum Nagy Szent Gergelytõl eredõ elméleti megkülönböztetése, a reneszánsz paragone, Lessing klasszikus tanulmánya stb. mindezek egyik része a különbségek felsorolásával normatív értékítéleteket fogalmaz meg (a leonardói traktátusok és dialógusok például egyértelmûen a "festészet" elsõdlegességét hivatottak igazolni a "költészettel" szemben), de mindegyikükre jellemzõ az a próbálkozás, hogy a megkülönböztetés segítségével le is határolják a különbözõ mûvészeti ágakat.
Filmelmélet-történeti közhely, hogy a filmmûvészet kialakulásával párhuzamosan megszületõ teoretikus munkák a film mûvészetként való elismertetését és önálló identitásának meghatározását elsõsorban annak a többi mûvészeti ághoz való viszonyának feltárásával próbálták meg elérni. E törekvés szorosan kapcsolódik ahhoz a lessingi felismeréshez, hogy minden mûvészet a maga kifejezési eszközeinek segítségével ábrázolja sajátos tárgyát. A film esetében ezt a sajátosságot nyilvánvaló módon abban vélték megtalálni, hogy a film közvetlenül és magától értetõdõ módon képes ábrázolni a mozgást. A korai összevetések egyrészt nyilvánvalóan metaforikusak (mint például Lindsay-nél, aki "mozgó festészetrõl" és "mozgó építészetrõl" beszél), másrészt nagyszabású és elnagyolt esztétikai konstrukciókat dolgoznak ki (például Canudo "hetedik mûvészet"-koncepciója). Egy kérdésben azonban minden teoretikus azonos állásponton volt: a filmet inkább a színháziasságtól (és irodalmiasságtól) kell megszabadítani, mint a festészeti hatásoktól, hiszen ez utóbbiak kevésbé jelentenek veszélyt a film autonómiájára nézve, lévén a mozgás maga erõteljesen távolítja a filmképet az "álló" képtõl. Ez a jelentõs különbség azonban a filmi és az "irodalmi" elbeszélés között nem áll fenn. Így aztán igencsak elterjedt az a nézet, mely szerint a filmet "megmozdított állóképnek", illetve a "mozgás új kifejezési lehetõségének" kell tekinteni. Azonban a festmény (és egyáltalán: a képzõmûvészeti alkotások) és a filmi kép különbségét csupán a mozgásábrázolás azaz a "térbeli" és "idõbeli" mûvészetek idõkezelésének eltéréseire redukálni nyilvánvaló leegyszerûsítés. Hiszen a kétféle képtípus között pusztán perceptív eltérést feltételezni az elbeszélés kérdésének teljes figyelmen kívül hagyását jelenti. Ezt a tízes-húszas évek avantgárdja által persze teljes tudatossággal mellõzött kérdést csak a szemiotikai kutatások megindulásával kezdték figyelembe venni.
Világos, hogy a probléma tulajdonképpen annak a kérdésnek a félreértésébõl adódik, amit a statikus "filmkép" és a "festmény" különbsége indukál. Holott valójában a folyamatként, tartamként felfogott "film" és a "festmény" különbségérõl van szó. Azt mondani, hogy a film "(mozgó) képekbõl áll", igencsak félrevezetõ. Hiszen a filmi struktúra bonyolultabb szintjeitõl a montázstól, a narrációtól eltekintve is, a filmet még a benyomások legelemibb szintjén sem tekinthetjük statikus állóképek sorozatára visszavezethetõnek: úgy kell felfognunk, mint látványok és tartamok együttes létezését. Ebbõl a szempontból igaza van Arthur C. Dantónak, amikor itt közölt tanulmányában arról beszél, hogy "nem kísérhetünk figyelemmel" egy festményt. Persze Danto pontosan az elbeszélés a képbe foglalt, sûrített idõtartam szempontjából téved, hiszen nyilvánvalóan léteznek különbségek a festmények között a bennük foglalt idõ tekintetében. És ez a kérdés nem pusztán külsõdleges, az ábrázolt tárgy, téma idejére vagy annak idõtlenségére vonatkozó felvetés, hanem sajátosan festészetikompozicionális probléma is. Géricault képe, A Medúza tutaja, az ábrázolt tárgy mozgalmassága ellenére, kompozicionális hatások révén jóval "hosszabb ideig tart", mint mondjuk Delacroix valamivel késõbbi Villámtól megriadt lova.)
Persze, ezek a megállapítások különösen hathatnak abban a korban, amikor a mozgó kép már olyannyira áthatja világról való esztétikai tapasztalatunkat, hogy szinte fel sem tûnnek a festmények idõkezelésének különbözõ fokozatai. Ha a film és ebben az értelemben nyugodtan idevehetjük a fényképet is valamiért igazán felelõssé tehetõ, az az, hogy elfelejtette velünk az állóképi narráció (idõbeliség és szukcesszivitás) "olvasását". Holott a reneszánsz legnagyobb tette nem egyszerûen a centrális perspektíván alapuló látványalkotás volt, hanem az, hogy az egységes és homogén látványba ellentmondásmentesen volt képes beilleszteni az elbeszélést, illetve a tartamot. Gondoljunk csak arra, hogy a mai szemmel valóban nehézkesnek tûnõ kontinuáló ábrázolásokat hogyan váltotta fel a sûrítés, mely párhuzamosan a mozgás állóképi sûrítésével, az elbeszélést is kondenzálta.
Nem véletlen, hogy az elkülönítések teorémái után melyeknek Danto tanulmánya az egyik legkifinomultabb példája megjelentek a hasonlóságokat hangsúlyozó elméletek.
Éppen ezért izgalmas Aumont nagyszabású és a kudarc lehetõségét is kockáztató vállalkozása , hogy oly módon közelítse egymáshoz a filmet és a festészetet, hogy az elõbbiben térbelivé transzformálja az elbeszélés idejét. Különös, hogy mind Danto, mind Aumont az összehasonlításba bevonja a színházat is, holott Danto kedvenc vesszõparipája a képzõmûvészeti alkotások és a hétköznapi tárgyak "logikailag meghatározható" különbsége. Aumont a festészeti és a filmi ábrázolás hasonlóságának kevésbé analitikus kérdését teszi fel. Azonban összeállításunk mindegyik tanulmánya a reprezentáció problémáját veti fel, amely három részprobléma köré csoportosul, a reprezentáció és a reprezentált kapcsolata, egyszóval az eredet kérdése, valamint a már említett tartam és a látvány kérdése köré. Természetesen különbözõ hangsúlyokkal. Hogyan "spacifikálja" film az idõt, azaz hogyan ábrázolja azt térbeli elemek segítségével? kérdi Aumont. Mi a különbség aközött, ahogy a film ábrázolja tárgyait és témáit, és aközött, ahogy a festészet teszi ugyanezt? Milyen következtetéseket vonhatunk le ebbõl a mûvészet végére nézvést? kérdezi Danto. Milyen történeti folytonosságok fedezhetõk fel a festészeti és a filmi ábrázolásmód között? erre próbál válaszolni Zrinyifalvi Gábor. És végül egy részterület, a töredékes képi ábrázolás problémáját világítja meg Pascal Bonitzer cikke.
Ahol tehát az eredet kérdése a lényeges Danto írásában , ott inkább a filmnek a fényképpel közös (reproduktív és reprodukálható) tulajdonságai kerülnek elõtérbe, szembeállítva a festészettel és a színházzal. A látvány szempontjából, mely Zrinyifalvi legfontosabb kérdésfeltevése, a különbségeken túlmutató, elsõsorban a világ képi tapasztalásában megmutatkozó azonosságok hangsúlyozódnak, míg Aumont-nál, ahol a látvány és a tartam egyaránt hangsúlyos (lévén ez utóbbi az elõbbin keresztül nyilvánul meg), megint csak óhatatlan a színházzal történõ összevetés.
Tudatában vagyunk annak, hogy az anyag mérhetetlen nagyságára és szerteágazó jellegére való tekintettel csupán néhány szempontot vehettünk figyelembe mintegy ízelítõként a majdan alaposabban kifejtendõ részterületekbõl. A következõkben közölt összeállítás sok szempontból esetlegesnek tûnhet, hiszen igen fontos területeket voltunk kénytelenek kihagyni és háttérbe szorítani. Nem foglalkoz(hat)tunk többek között a festészet és film kapcsolatára vonatkozó történeti kérdésekkel. Nem állt módunkban olyan tanulmányokat közölni, melyek arra keresik a választ, hogy bizonyos jól meghatározható történeti szituációban a film megjelenése hogyan változtatta meg a festõi technikát, annak alkalmazását, vagy hogy a festõk (a két világháború közötti avantgárd) miféle kérdésfeltevéseire adott választ a film. Eme kérdések egyikének bõvebb bemutatására következõ számunk vállalkozik, amely az olasz és orosz futurizmus, illetve a film kapcsolatát vizsgálja majd.
A fentiekhez hasonlóan tudatosan igyekeztünk kiszûrni az olyan problémafelvetéseket, amelyek festészet és film kölcsönhatását egyes alkotók legyenek azok filmesek vagy képzõmûvészek, ha egyáltalán van valami értelme az ilyesfajta elkülönítéseknek életmûvén belüli összevetésére vonatkoznak. Pedig a névsor tekintélyes: akik egyszerre foglalkoztak filmmel és festészettel, illetve grafikával (Pasolini, Eisenstein, Paradzsanov, Léger, Moholy-Nagy, Richter, Greenaway, Dalí vagy a magyarok közül Huszárik, Fábry, Erdély Miklós, Gyarmathy Tihamér és még sorolhatnánk), illetve akiknek mûvészetére oly nyilvánvaló hatással volt a festészet, hogy életmûvük bizonyos mûvészettörténeti elemek és kontextus ismerete nélkül szinte értelmezhetetlen: a német expresszionizmus, Buñuel, Tarkovszkij, Godard stb.; azokról a képzomûvészekrõl, fotósokról nem is beszélve, akiknek mûvészetérõl bizonyos filmes segédinformációk nélkül csak hiányos magyarázatok adhatók: gondoljunk csak a futuristákra, Duchamp-ra, Max Ernstre, Francis Baconre, Cindy Shermanre... Számunkra is fájó a velük foglalkozó tanulmányok hiánya, és csak reménykedni tudunk benne, hogy a Metropolis e számában olvasható Jarman-összeállítás némiképp kárpótol az alkotóközpontú kérdésfeltevések hiányáért a festészet és film kapcsolatát feltárni igyekvõ írásokban.
A szerkesztõk