Schein Gábor
Hely nélkül
Amíg a nyelv-, az életforma- és az identitásválasztásoknak az a kölcsönösségen
és felelősségvállaláson alapuló szabadsága, amit ma kontinensünk nevéhez
hozzárendelünk, Európa nyugati felén többé-kevésbé az élet gyakorlatokban
megjelenő tapasztalata, addig a kontinens keleti felében ez ma is távoli
eszmény, amelyet övezhet elragadtatott rajongás, melankolikus vágy, vagy
félelemmel és gyűlölettel teli elutasítás, eszményi jellege minden diszkurzív
keret, még a félelem és a gyűlölködő elutasítás közepette is újra meg újra
megerősödik. A mentális földrajz térképén a kontinens keleti fele számára
Európa ma is olyasmi, ami távol van, sőt egyes országokban, mint amilyen
sajnos Magyarország is, egyre távolodik. A jelenbeli távolság mértékét
mindig a múlt tapasztalatai és a jövőbe vetített remények határozzák meg.
A mentális térképen bekövetkező távolodás, esetenként szakadás, hely
nélkülivé teszi azt, aki nem akar együtt mozogni a térképpel, aki be akar
lépni abba a tudományos, művészeti, politikai diszkurzusba, amelyben új
tudás- és látásformák születnek. Az ilyen emberek Magyarországon évszázadok
óta arra kényszerülnek, hogy megpróbáljanak fölé építkezni az országnak,
egyfajta második teret, „másik Magyarországot” létrehozva, mert nincsenek
meg a feltételek ahhoz, hogy teljesítményüket beleépítsék az országba.
Nincs közegük a teljesítményeknek. A teljesítmény kultúrája a felelősség
kultúráját is jelenti, Kelet-Európában viszont inkább a felelősség áthárításának
van hagyománya. Miért? Mert egy rosszul szervezett államban, egy informálisan
működtetett, teljesítmény nélküli előnyökre épülő társadalomban, ahol állam
és polgára ellensége egymásnak, a személyes felelősség roppant súlyúvá
növekszik. Balsikerek, hibás döntések esetén ennek vállalását a társadalom
nem díjazza, mert leleplezi a felelősség áthárításának általános kultúráját.
Aki nyilvánosan vállalja hibáiért a felelősséget, azt megalázzák, megbüntetik,
míg aki hazugságokkal, maszatolásokkal elhárítja magától a felelősséget,
az bátran, büntetéstől mit sem tartva élvezheti hazugságokkal szerzett
előnyeit.
Az a magyar irodalom, komolyzene és képzőművészet, mindazok a Magyarországról
származó kulturális teljesítmények, amelyeket ma Európában elismernek,
akár a szocializmus idején, akár a rendszerváltás után születtek, ebben
a hely nélküliségben jött létre. Mit jelent ilyen módon hely nélkülinek
lenni, kitartani a hely nélküliségben? Kitartani a valahol és a sehol között.
A nyelv ezt a tapasztalatot csak a tautológiák tagadásával képes érzékeltetni:
a föld nem föld, a levegő nem levegő, az ország nem ország.
(2012.10.12.)
Lettre, 89. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|