Claudio Magris
Frankfurti békedíjas előadás
Egy régi, elhagyott trieszti kaszárnya hatalmas udvarain, raktárcsarnokaiban
és polcain (Magazinen) különleges dolgok sorakoznak egymás mellett /találhatók
egymásra halmozva vagy vannak rendszertelenül szétdobálva, tengeri szörnyek
csontvázai, amit a tengeri földrengés vetett partra: kimustrált páncélosok,
megrepedt tengeralattjárók, tankelhárító ágyúk, páncélautók, törött szárnyú
repülők. Más termekben háborús relikviák vannak kiállítva: behorpadt pléhcsajkák,
leszakadt tábori telefonok, töltényhüvelyek, rohamsisakok és háborús plakátok
tonnaszámra. Eredetileg egy Diego de Henriquez nevezetű furcsa különc birodalma
volt ez, aki egész életét őrületes mennyiségű háborús anyagok gyűjtésének
szentelte, amivel tönkretette saját magát és a családját is, annak
az álmának, hogy „egy hadtörténeti múzeumot hozzon létre a béke érdekében”,
„a múlt értelmezését és a jövő megváltoztatását célzó központot”. Ez a
hatalmas háborús kiállítás elrettentésül szolgált volna a legszélesebb
körökben, hogy egyszer s mindenkorra kiűzze az emberek szívéből a háborút
és elhozza az örök békét.
Ez a sok nyelven beszélő professzor, akinek az adósságai olyan
csillagászati méreteket öltöttek, mint egy nagy katonai hatalomé, 1974-ben
halt meg egy rejtélyes, talán szándékos gyújtogatás okozta tűzeset során,
amely a gyűjtemény és az ő vesztét is okozta – egy ággyá alakított koporsóban,
ahol rohamlövegei és páncélautói között aludni szokott. Volt ugyan egy
tárgyalás, de nem vezetett semmire, mert de Henriquez láthatólag falfirkákat
és feliratokat is gyűjtött és lejegyzett, amelyek a nemzetiszocialisták
által Olaszországban felállított egyetlen megsemmisítő tábor, a trieszti
„Risiera” régi mocskos latrináiból származtak. Ezeken a feliratokon
állítólag a korabeli trieszti elithez tartozó személyeket azzal vádoltak
az áldozatok, hogy kollaboráltak, és feljelentettek /elvitettek zsidókat,
akiket később el is gázosítottak.
Bárhogy is volt, ezeknek a latrináknak a falait azóta rég újrameszelték,
a háború után eljön a béke, amely a sírok fehér színét is magán viseli,
és annak a sok szívnek a színét, amelyek mind láthatatlan sírokká váltak.
Nem tudom, hogy Henriquez lázas háborús gyűjtőszenvedélye mögött
nem rejlett-e mégis minden őszinte pacifista szándéka mellett a háború
bűvöletének megszállottsága. Ennek a kiderítésére való az irodalom, amely
– Manzini szavaival szólva – nem közvetíti a tényéeket, mint a történetírás,
hanem azt próbálja elképzelni, hogyan élték meg ezeket az emberek. Ezért
élek hosszú ideje ennek az embernek az árnyékával, akit máglyájának lángjai
az én agyamba is beleégettek, és rávetítettek a papírra, amelyen megpróbálom
a történetét megírni.
Ez az árnyék talán azért is érdekel, mert groteszk parabolája
annak a sok elkápráztatásnak, amelyek még a megvalósulás előtt, már a fejünkben
veszélyeztetik a békét. Az egyik ilyen veszély a háború egyetemességétől
való megszállottság, ha elkerülhetetlennek tartják, az élethez elválaszthatatlanul
hozzátartozónak, mint A nagy ábránd c. Renoir-filmben. Sosem fogom elfelejteni
annak az észak-vietnami öreg politikusnak a beszédét, aki évekkel ezelőtt,
még az országukban folyó háború idején véletlenül láttam a francia televízióban.
Egy embernek az ő korában, mondta majdnem lágy-melankolikus hangon, az
élet úgyszólván nem más, mint háború, ami már évtizedek óta dúl a hazájában,
és még mindig nem ért véget. És az benne számunkra a legalattomosabb veszély,
hogy hozzászokunk, hogy a háborút olyan szükségszerűnek tekintsük, mint
azt, hogy élünk és lélegzünk, és már el se tudjuk képzelni az életet háború
nélkül.
Minden összeesküszik, hogy elhitesse velünk: a háború szükségszerű,
és rezignáltan elfogadjuk. Nem véletlenül kezdődik a nyugati irodalom egy
nagy harci költeménnyel, az Iliásszal, és a világot megmagyarázó szent
könyvek, mint a Mahabháráta és részben az Ótestamentum is, háborús könyvek.
De az élet értelme éppen abban van, hogy ellenálljunk bálványimádó
kísértésének, ami sorszerűként igyekszik magát beállítani, mintegy sperare
contra spem. Mit remélhetek? teszi fel magának a kérdést Kant a radikális
rossz láttán.
Lettre, 85. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|