Lettre arc+kép
Bán András Pettendi Szabó Péter fotóiról
Csatangoló
Linnaeus Tripe az avai udvarról és Burmáról, John Murray Allahabadból,
Knapurból, Felice Beato Kínáról a második ópiumháború idején, Carleton
E. Watkins a Vadnyugatról és sok más fotográfus a világ sok más tájáról
hozott képeket a fotográfia korai története idején, ahogy a kamerával útra
lehetett kelni. Ők a távolság hivatásos mesterei: akik bemutatják az idegent,
megalkotják, közel hozzák és egyúttal távol tartják tőlünk. És mellettük,
utánuk a tudományos expedíciók tagjai, a kamerával etnográfiai leírást
végzők, a tőlünk távol saját értékeket kereső vagy szociográfiai indíttatásból
kutató helyi fotográfusok, majd a már kamerával is felszerelkezett szenvedélyes
utazók. És a végén a hírügynökségek hálózata, a tömegturisták, a net, a
flickr. Mindenütt jelen vagyunk most már, mindenről készül kép. Nincs többé
távolság?
Az a képzőművészeti projekt, amelyről Pettendi Szabó Péter a szakmai
körökön túl is ismerté vált, épp az ellenkezőjéről beszélt. Emlékezetes:
készített egy nagyméretű hátteret a budapesti Lánchídról, összetekerve
magával vitte, s felállította az ország más-más sarkában olyan emberek
háttereként, akik még soha sem jártak Pesten, még nem készítették el a
„háttérben a Lánchíd” kötelező turistafotót. (Az útja során exponált fényképeket
aztán kiállította a Lánchídon, s az egész projektről könyvet is kiadott
(Háttér, Holnap Kiadó, 2008). Egy kicsiny, és nem is a legszegényebb országon
belül is micsoda távolságok, milyen különböző tapasztalatok, milyen párhuzamos
életvilágok. Hol itt a globalizáció?
Ott van minden szinte a képen, ahogyan most Pettendi Szabó útközben
készült fotóit nézzük. Egy világcég hirdetése a háttérben, Toyoták a thaiföldi
csúcsforgalomban, egy műanyag papucs az egzotikus tájban, Mona Lisa-repró
és egyiptomi szuvenír valahol Törökországban. Kilapult a Föld, vagy sokszorosan
egymásba hurkolt valós és virtuális lokalitások elképesztően bonyolult
rendszerévé vált? A fotók, amelyeket Pettendi Szabó készített, inkább ez
utóbbi feltételezés mellett érvelnek.
Flaneur ő is, csatangoló, mint a 19. század Párizsának modern lakója
(ahogy azt Baudelaire, majd Benjamin leírta). Ő sem otthonos az általa
bejárt saját tájban, a Földgolyón, ő is menedéket talál a tömegben, megtapasztal
állásfoglalás nélkül, keres, kételkedik, figyel, nem lép túl közel. Ő a
közelség hivatásos mestere. Gyaloglás helyett repül, kezében fényképezőgép,
de a célja ugyanaz „Az utazás, hogy megismerjem a magam földrajzát.” Nem
csak saját, belső útjait, hanem a saját kis táj világba vetettségét. A
velünk és bennünk lakó idegent, másikat.
Lettre, 2009 tavaszi tavaszi, 73. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|