HORIA ROMAN PATAPIEVICI
Ideológia, propaganda és relativizmus
Néhány újságírónk kiváló kezdeményezése újra emlékezetünkbe idézi, hogy
majdnem minden jelentősebb politikusunk, akik fontos szerepet töltenek
be a politikai színtéren, olyan emberek, akik az 1989 előtti időszak államrendszerének
és az akkori pártnak élharcosai voltak. Ezek az újságírók átlapozták a
kommunista rezsim ideológiai konstrukciójának kulcsfontosságú sajtótermékeit,
mint amilyen az Era Socialistă, Revista Economică, Studii şi Cercetări
Juridice, Revista Română de Drept, Munca de Partid vagy a Scânteia Tineretului 1
és észrevették, hogy a pártpropaganda vaskos és emészthetetlen szövegeit
olyan emberek írták, mint Ion Iliescu, Adrian Năstase, Rodica Stănoiu,
Ioan Talpeş, Eugen Dijmărescu, Teodor Meleşcanu, Mircea Hamza, Gheorghi
Prisecaru, Ioan Mircea Paşcu, Hildegard Puwak, Alin Teodorescu, Şerban
Mihăilescu. Ismét megtapasztalhattuk, hogy mennyire sötét, botrányos, elfogadhatatlan
és szégyentelen, hogy politikai osztályunkat olyan emberek alkotják, akiket
a kommunista pártkultúra és -gyakorlat formált és deformált a maga képére;
olyan emberek, akik karrierjüket a Vezér dicsőítésével alapozták és erősítették
meg, jelentős mértékben hozzájárultak indoktrinációnkhoz és a szolgaságunkhoz.
Az előásott szövegeikről nem mondható el hogy egytől-egyig és ugyanolyan
mértékben kompromittálóak vagy bődületesek volnának. Ám mindenikben, a
szerzőktől függetlenül, egy visszataszító talpnyalással, szégyentelenséggel,
érzéketlenséggel, gátlástalansággal, opportunizmussal és butasággal szembesülünk.
Hozzáteszem, hogy az összes bárgyú és hízelgő szövegnél az az ember érzése,
mintha mindegyiket egyazon személy írta volna.
Azonban találunk köztük két olyan szöveget, amelyek valamivel többet
nyújtanak, mint a többi vaskos ideológiai nyálszövevény. Az egyiket a volt
igazságügyi miniszter, Rodica Stănoiu írta (Bevezetés s kriminológiába,
2 1989) írta, a másikat Adrian Năstase, Románia volt
miniszterelnöke (2000–2004) („Tendenciák és irányzatok az emberi jogok
területén, hazai és nemzetközi viszonylatban”3
, Studii şi cercetări juridice, 3, 1980, pp. 233–244, Dumitra Popescu társszerzővel).
Mindkettőben az ragadta meg a figyelmemet, hogy egy láthatóan bornírt kontextusban
próbálnak okosak lenni, és a gondolkodás szabadságát mímelik, arról próbálnak
meggyőzni, hogy minden hazugság, és valójában semmi sem igaz. Ez az intellektuális
attitűd ott hibádzik, hogy kétszeresen hazudik: elsősorban nyíltan hazudik,
szembetűnő valótlanságokat állít (illetve bármikor cáfolni lehetne egy
nyílt párbeszéd során), másodsorban ott hazudik, hogy megpróbálja az olvasót
rávezetni, hogy a fenntartott valótlanságok valójában az igazság egyik
magasabbrendű formái, ami mindenki számára érthető, aki ismeri a nyelvi
kódrendszert. Másképpen szólva, az üvegbe zárt légy úgy zümmög, mint az
őt fogvatartó Főnök, aki őt oda bezárta. Még egy ekkora időtávlatból nézve
is visszataszító ennek az attitűdnek az intellektuális színjátéka.
Létezik még egy motívum, ami érdekessé teszi ezeket a szövegeket: olyan
filozófiai érveken alapulnak, amelyekre a mai „progresszív” médiumokban
is előszeretettel hivatkoznak. Első látásra meglepőnek tűnhet, hogy a körmönfont
kommunista propaganda érvelési stratégiái alig különböznek a ma divatos,
posztmodern retorikától. A közhiedelemmel ellentétben, az a benyomásom,
hogy a kommunista rezsimben intenzíven művelték a relativizmust (erkölcsi,
filozófiai, episztemológiai értelemben), és a legsikeresebb intellektuális
túlélési stratégia ennek az implicit gyakorlásán alapult (csak még közvetlenebb
formában, és más néven). A propaganda, legyen az bármilyen, tulajdonképpen
erőszakosan érvényesített relativizmus. Ennek az írásnak az az alapállítása,
hogy a posztmodernizmus nem más, mint ideológiai konformizmus – amelynek
végső célja a hatalom népszerűsítése és a benne való részesedés egy olyan
közegben, amelynek uralkodó eszméje a politikai korrektség – pontosan olyan
értelemben, amilyen annak idején Rodica Stănoiu és Adrian Năstase relativizmusa
volt egy kommunista kontextusban.
Lássunk néhány példát. 1989-ben írta Románia jövendő igazságügyi
minisztere a következőket egy „tudományosnak” szánt szövegben: „A bűnözés
jelenségének tudományos megismerését a szocialista országokban a természetről
és társadalomról alkotott materialista-dialektikus eszmerendszer világítja
meg. A szocialista országokban a kriminológiai tanulmányok különleges tárgyának
módszertani alapja a dialektikus materializmus, tehát ab initio előtte
jár a nyugati kriminológiának. A szocialista kriminalisztika premisszáinak
tudományos jellege biztosítja annak a valós esélyét, hogy a bűnözés jelenségeiről
a tudományos igazságot feltárjuk.” Mit akart mondani a szerző, azon túl,
hogy létrehozott egy silány és kusza prózai szöveget? Hogy létezik egy
privilegizált ideológiai pozíció, ami a kutató számára lehetővé teszi az
igazság biztos megismerését. Nem arról van szó, hogy reális premisszákból
induljunk ki, hanem egy olyan elméleti pozíciót választ, amely megelőz
mindenféle gondolkodási folyamatot – egy politikai szempontból jogosnak
vagy helyesnek vett álláspontot fogad el. Például: nem ismerhetjük meg
az objektív valóságot csak akkor, ha a proletariátus osztályába tartozunk
(állítják a marxisták); igazság csak egy paradigmán belül létezhet, a paradigmák
ugyanakkor egymással összemérhetetlenek (állítják Kuhn követői); a nőket
csak a nők érthetik meg, minden olyan próbálkozás, amely a hagyományos
logika segítségével akar kutatni, és nem a feminista posztulátumok elfogadásával,
a maszkulin agresszivitás formája (állítja a feminizmus); stb. Stănoiu
asszony retorikája – amelyben levezeti a szocialista kriminológia felsőbbrendűségét
a kapitalistával szemben, abból az alaptételből indulva ki, hogy az igazság
attól függ, hogy milyen a tudósok „osztályöntudata” –, ma sajátos formában
jelentkezik: ő, az egykori marxista, fenntarthatja a jogot, hogy a mai
nyugati egyetemeken tudományos kategóriaként tanított feminizmusok, vagy
a gyümölcsöző egyetemi karriert dédelgető „progresszívek” közegében nagyon
divatos multikulturális elméletek előfutárának tekinthesse magát. –, hiszen
a politikai korrektség álláspontja ugyanez.
A második szöveg szerzője Adrian Năstase, a legnagyobb romániai baloldali
párt vezéralakja. Párt rendelésre cáfolja azt a gondolatot, hogy az emberi
jogok egyetemesek volnának – ez az univerzalizmus nehéz helyzetbe hozta
az összes kommunista országot, miután aláírták az Európai Biztonsági és
Együttműködési Értekezlet (helsinki) Záróokmányát 1975-ben. Adrian
Năstase a következőképpen érvel: „Nem értik, hogy az emberi jogoknak konkrét,
történelmi determináltsága van, amelyet a mindenkori társadalom adott helyzetéhez
kell viszonyítani, megpróbálják abszolutizálni a nyugati társadalom eszmerendszerét
és modelljét. Ez egy olyan megközelítés, amely nemcsak hogy statikus és
absztrakt jogokat hoz létre, de egyetemesen érvényes normákat posztulál
ezen a területen.” Hallják, milyen eretnekséget ítélt el 1980-ban Románia
jövendőbeli, 2000-ben hivatalba lépő miniszterelnöke! Mert hová jutunk,
ha elfogadjuk a nyugati kultúra szempontrendszerét és egyetemes normákat
posztulálunk! A kommunista rezsim számára a legnagyobb veszélyt az egyetemes
mérce elfogadása jelentette. Ez azt jelenti, hogy a relativizmus (a történelmi,
és ebben az esetben marxista), úgy működik, mint a kommunista rezsim konzerválásának
adekvát megoldási módja. Az elgondolás a következő: hogy a kommunista rezsim
zavartalanul fenntarthassa az aberrációit és az önkényességet, minden olyan
elméletet, amelyek csak rá nem vonatkoznak, az ő saját módszerei szerint
kell visszautasítani, mint hamis tételeket. Mindaddig, amíg teljes joggal
kijelentheti, hogy „te mész a te utadon, én az enyémen; akkor is nekem
van igazam, pontosan azért, mert nem tudjuk összehasonlítani a különböző
ideológiai rezsimek jogi helyzetét”, a kommunizmust annak a kritikának
és logikának a fegyvereivel védelmezi, amely természetesen egyetemes.
Ami a mai diskurzus szempontjából számomra még érdekesebb, az az, hogy
pontosan ezek a multikulturalizmus érvei is, amelynek Adrian Năstase 1980
óta öntudatlan és akaratlan prófétája. A multikulturalizmus nem engedi,
hogy a felvilágosodás kora óta létező kritikai eszköztárat használjuk olyan
kultúrákra vonatkoztatva, amelyek nem tartoznak a Nyugathoz – ez olyan
bűn, amelyet Edward Said „orientalizmusnak” nevez. A multikulturalizmus
szerint nem léteznek egyetemes értékek, a nyugati kultúrát – amely teljes
joggal állíthatja, hogy néhány egyetemes értéket fedezett fel (és amely
kihozhatta volna az embereket a beszűkült harcos troglodita, provinciális
kultúrából) –, a multikulturalizmus ideológusai a valaha volt leggyilkosabb,
legborzalmasabb és legimperialistább eszmerendszernek ítélték. Nem
ugyanez volt-e a körmönfont kommunista ideológusok véleménye a nyugati
kultúráról? Tudtán kívül, Năstase úr egy multikulturális érvet fogalmazott
meg az emberi jogok egyetemessége ellen. Az a tény, hogy kommunista-marxista
alapokból indult ki, azt sugallja, hogy a multikulturalizmus ideológiája
nem más, mint ennek a kommunista szellemi attitűdnek a folytatója, sőt
odáig megy, hogy még a címkéit is átveszi (ugyanis a viszolygás, azaz a
relativizálás tárgya ugyanaz.)
Ebben a] két példában megtalálhatjuk a választ a kérdésre, hogy mi
lehetett a kommunista rezsim episztemológiai lényege. Politikájának lényege
a társadalom totális mozgósítása. Jogi lényege a pozitív jog abszolutizálása,
minden létező önkényes szabályozása, a törvényhozás pedig a voluntarizmus
kizárólagos megnyilvánulása. Episztemológiai szempontból a kommunizmus
lényege a relativizmus – historicista relativizmus nemcsak, mint
fentről elrendelt hivatalos ideológia (Popper rámutatott, hogy a marxizmus
összes formája tulajdonképpen historicizmus), hanem az emberekben interorizálódott
relativizmus is, amelyet intézményesített formában a kommunizmus erőszakolt
mindenkire. Az emberek reakciója a kommunizmusra, hogy túléljék a rendszert,
a relativizmus volt, mert, akárcsak a posztmodern elméletekben, a rendszer
egyetlen nem-relativista része a hatalom volt. A hatalom minden túlélésre
játszó emberre egy abszolutizált relativizmuson alapuló rezsimet erőszakolt.
Ugyanis kettős beszédre kényszerítette. A kettős nyelvhasználat tulajdonképpen
kettős normarendszert jelentett. A kettős normarendszer tulajdonképpen
nem más, mint a relativizmus egyik logikai megnyilvánulása. A hatalom önkénye
azt az érzést keltette az emberekben, hogy nincs más alternatíva, csak
a relativizmus. Úgyhogy ma annak lehetünk a szemtanúi, hogy hogyan lesz
az intézményesített marxista dogmatika által kikényszerített relativizmusból
az emberekben létrejövő általános relativizmus, amely egyrészt nem más,
mint a posztkommunista országban általánossá váló korrupcióra reagáló újabb
túlélési stratégia; másrészt olyan konszenzusként tapasztalható, amit azok
próbálnak érvényesíteni a kultúrában, akik az amerikai balos divatot meglovagolva
teszik magukévá a relativizmust mint par exellence progresszív álláspontot.
Ami, természetesen helytelen.. Mert azonnal felvetődik a kérdés:
lehet-e küzdeni (mondjuk) a korrupció ellen, relativista pozícióból?
A korrupció elleni harc mindaddig megmarad a szavak szintjén, ameddig (1)
a román társadalom kizárólag az irigységre épül (ami a kommunizmus következménye);
(2) mindenki korrumpálni akar, vagy hagyná hogy megvesztegessék, ha olyan
helyzetben lenne amelyben megtehetné (ami a relativizmus következménye:
nincsenek elvek, csak érdekek vannak – a hatalom az egyetlen abszolutum);
és (3) a korrupciót csak azok ítélik el, akiknek nem áll módjukban, hogy
gyakorolják (a relativizmus következménye: kettős mérce). Mi, hogy úgy
mondjam, ösztönösen alkalmazzuk a kettős mércét, olyannyira, hogy még csak
észre sem vesszük, hogy minden etikai állásfoglalásunk teljesen megalapozatlan
és azonnal megrendül, hiszen össze van fonódva a relativizmussal. Benne
úszunk a relativizmusban, megrészegültünk a relativizmustól, mi, akik úgy
hagytuk magunk mögött a kommunista társadalmat, hogy rossz volt ránk nézni,
azokhoz az emberekhez hasonlítunk, akik mérgekben keresik a gyógyulást.
NAGY LAJOS FORDÍTÁSA
Jegyzetek
1 Szocialista korszak, Gazdasági
újság, Jogi tanulmányok és kutatások, Román jogi közlöny, Pátmunka, Ifjúsági
csillag.
2 Introducere în criminologie.
3 Tendinţe şi orientări în
problematica drepturilor omului pe plan intern şi internaţional.
Lettre, 2009 tavaszi tavaszi, 72. szám
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|