Farkas Zsolt
Freud-Verneinung
discursus
"Kompenzál" – mondja a köznyelv. És ilyenkor jönnek a nagyon absztrakt
dolgok nagyon konkrét okai. Vagy fordítva. Metaleptikus bölcsesség. Ismeretelméletileg
furcsa jelenség ez a hétköznapi pszichológia. Igazságai rendszerint nehezen
ellenőrizhetők, ellenpéldák, cáfolatok, sőt közmondásos ellenbölcsességek
rendszerint könnyedén felhozhatók. Nem beszélve arról, hogy a magaskulturális
diskurzusok egyenesen kötelességüknek érzik e vulgáris metalepszisek megcáfolását
és megvetését. Ám a vulgáris gondolkodásmódban az a cseles, hogy azt –
definíció szerint – mindenki ismeri. És különféle módokon, de – működteti.
A közönséges, a közhelyes: a sikeres tematizáció. Mindegy, hogy igaz-e
vagy sem, szó van róla: halhatatlan mém. Mint a „vérbeli” médiasztárok:
nem a tetszési, hanem az ismertségi indexre hajtanak. A közönséges igazság
tehát korántsem csak ismeretelméleti kérdés, hanem retorikai is.
Végső soron és első sorban efféle láncokat vizsgál a freudi pszichoanalízis.
És persze: a láncok ("asszociációk", "szimbolika" stb.) jónéhány elágazása
oly absztrakt, másfelől oly durván konkrét, és oly sok ellenőrizhetetlen
hipotézis kapcsolja őket össze, hogy a (természet)tudományos értelemben
vett igazolhatóság illetve cáfolhatóság követelménye valóban nonszensz
– ebben igaza van Poppernek, bármennyire is igyekezett (az egyébként őszintén
pozitivista) Freud szigorú-tudományos stílusban argumentálni . Persze,
mi is a különbség az előrejelzés és az előrevetítés között, az igazmondás
és a jóslat között (vö.: "wahrsagen"), pont a pszichoanalízisben. Miről
beszélünk, ha nincs Ödipusz/kasztrációs komplexus, Erósz–Thanatosz-dualizmus,
lamarckista ösztönelmélet? A tudattalan megértése kettős mozgás, mégpedig
a birtokviszony kettős jelentésének megfelelően: amikor megértünk valami
tudattalant, azt értjük meg, hogyan ért a tudattalan valamit. Ami valóban
elősegíti az olyan, igazán átfogó metalepszisek értelmezését, mint a szublimáció
tana: a melodramatikus férfi hősvízió, a kultúra nagy teljesítményeibe
fojtott békés libidóenergiáról. Vulgo: nem baszod meg anyád és nem ölöd
meg apád – ettől halad a todomány meg a mővészet.
A pszichoanalízis szerint szublimáció, a köznyelv szerint kompenzáció.
Rezüméje: "Napóleonnak kicsi volt a fütyije." Freud üzenete: Napóleon nélkül
nincs Beethoven, Hegel, Julien Sorel, Raszkolnyikov. Ez utóbbiak persze
nem (elnézést, terminus technicusról van szó:) kúrtak meg 1003 nőt csak
Spanyolhonban.
A rendkívül széles körben tájékozódó, nagy műveltségű Freud amilyen
(joggal) komoly kultúrtörténeti eseménynek érzékeli „saját” elméletét,
diskurzusát, olyan nehezen ismeri (f)el, mennyit köszönhet más elméletíróknak,
diskurzusoknak. Minél inkább (joggal) alkalmazhatónak látja a kultúra és
történelem értelmezésében és legkülönbözőbb területein, annál vehemensebb
az igyekezete, hogy kulturális és történelmi univerzálé legyen. Freud tudósi-gondolkodói
rendkívülisége, eredetisége nem annyira (mint maga hajlott hinni, 19. századi
és inkább természettudományos példák alapján) felfedezései újszerűségében
állt, mint páratlanul széles körben intenzíven tájékozódó, integratív,
szinkretista erényeiben. Invenciózus elméletalkotó, igazi tudós, kitűnően
ír stb., de (ld. Sulloway Freud-könyvét) Freud még drámaibb, fényesebb
hőstörténetre vágyik. A tudományos elsőbbség, „eredetiség” kérdésében Moliére
vagy Swift tollára valóan kicsinyes, féltékeny, irigy és önös – miközben
tkp. fel sem tud(hat)ta mérni hatásának mélységét.
Ezért is példa értékű, miként olvas fikciós szöveget, amelyet – minthogy
a műfaji távolság okán nem tekinti diskurzusa konkurrenciájának – nem visz
azonnali retorikai-ideológiai kényszerpályákra a hatástól való szorongás.
Kitűnő példa erre A kísértetiesről szóló szövege, mely szerint a kísérteties
definitív mozzanata, hogy valami „túlságosan is” saját jelenik meg a „túlságosan
is” idegenben, a nagyon rémisztőben valami nagyon ismerős, épp attól rémisztő,
hogy a saját borzasztó (nem) ismerődik fel (van elfojtva, jelenik meg tünetként).
Freud találkozása a „Homokember”-szöveggel mégis hasonló, mint a Jentsch-elemzéssel.
Az „Unheimlich”-szövegnek éppen ez az egyik drámája, hogy kénytelen szembesülni
azzal, hogy többet köszönhet az olvasott szövegnek, mint amennyit mint
példának előre kiosztott neki. Az unheimlich pedig csak elfojtva „örökítődik”
tovább, az ismétlés akkor kényszer(es), ha ez a mozzanata tudattalan vagy
elfojtás alá esik.
A problémára Deleuze és Guattari is utalnak, amikor úgy vélik, Freud
tkp. „megijedt”, amikor tényleg rendesen megolvasta az Oidiposz-történetet,
mert ami korábban saját kopernikuszi fordulatának egyfajta primitív, tudattalan
előképének látszott, amolyan segédmetaforának a művelt laikus közönség
számára, arról kiderült – pontosabban ki kellett volna derülnie, de Freud
inkább kikerülte, mint elmélete csaknem minden „forradalmi” következményét
–, hogy a szöveg sokkal intelligensebb annál „pszichoanalitikusan”, hogysem
egyszerű illusztráció legyen, amely homályosan megsejtett valamit, ami
azonban a freudi analízis révén került volna először az értelem napvilágára.
Ugyancsak az ismétléskényszer a témája annak az elhíresült Lacan-szemináriumnak,
amely Poe „Az ellopott levél” című novelláját hozza „példaként”, és amelyről
Derrida mutatja ki szintén mérlegelően és igényesen elemezve, hogy „például”
többet köszönhet Marie Bonaparte Poe-könyvének, mint amennyit Lacan két
alpárian utalgatós lábjegyzete megenged, és nagyszerűen applikálja Lacan
elemzésére annak belátásait, próbálja szemléltetni vakságait – hogy aztán
évekkel később tegye még pontosabb mérlegre azt a formatív hatást, amelyet
Lacan műve gyakorolt a kultúra legkülönbözőbb területein, és nem utolsó
sorban az ő diskurzusára.
És persze Derridával is megtörtént „ugyanez”, amikor a Grammatológia
alapos és kimerítő Rousseau-olvasatát Paul de Man „vádolta” azzal, hogy
legfőbb felismerései többé vagy kevésbé kimutathatók magából az elemzett
Rousseau-szövegből. Egyebek között ezekből a tapasztalatokból származik
a dekonstrukciónak az a tétele, hogy a dekonstrukció jellemezhet egy kritikai
stílust vagy sajátos figyelemszerkezetet is, de éppúgy magának a nyelvnek,
a szövegeknek a teljesítménye, sőt sine qua nonja. A tudattalan itt nem
annyira egy/a személy(iség) egy topológiai „instanciája”, mint inkább „strukturális
tudattalan”, „a szimbolikus”, a nyelvnek mint anonim rendszernek az önmozgása,
mely a viszonylag kevés dologra tudatosan koncentrálni képes alanyok szignifikációját
mélyrehatóan meghatározza, miközben, „például” épp a tropológián keresztül,
kapcsolatot tart az érzékeléssel.
Az ismétlés kényszere természetesen nem csupán pszichológiai probléma.
Gadamer a hatástörténeti tudat jellemzésénél a klasszikus műre hivatkozik:
ez attól az, ami, hogy a nagyon különböző korok és kultúrák újra és újra
olvassák, szó szerint ugyanazt, és mégis szükségképpen másként. Értelmezési
kényszer és értelem csak a másként-értésben van, de a megértésnek éppígy
előfeltétele(zése) a jelentések általánossága, idealitása. Derrida a s.a.r.l.
c. vitairatában foglalkozik az „iterabilitás” problémájával, amely szintén
a „literálisan ugyanaz” retorikai elkülönböződéseitől kezdve két illokúciós
aktus azonosíthatóságáig számos formában prezentálja a problémát.
Derrida "Éperons – Nietzsche stílusai" c. írásában áttekinti, milyen
jelölőláncokba illeszkedik Nietzsche műveiben az igazság jelölő. Feltérképez
– jellegzetesen pszichoanalitikus és retorikus módon – egy gazdag szimbolikájú
asszociációs hálót, stílszerűbben (stylus, stilé, író-, szúró-vágó szerszám
stb. ): textust, szöveget/szövetet (leplet, májafátylat stb.), mely folyamatosan
erotikus allúziókban úszik, és a nőt választja az igazság metaforájául.
A nőt, aki még mikor kiadja magát valakinek (vagyis őszinte), akkor is
kiadja magát valakinek (vagyis színészkedik). A nőt, aki lehet bugyutácska,
kisstílű, sőt, még irigy is, pedig az nagyon csúnya dolog, de mégiscsak
olyan eluzív, ami eleve kizárja, hogy a dogmatikus filozófusnak igaza legyen;
egyszerűen csak ügyetlenül udvarol. Nietzsche így kezdi a Túl jón és rosszont:
“Ha feltesszük, hogy az igazság egy nő – nem alapos-e a gyanúnk, hogy már
amennyiben dogmatikusok voltak, egyetlen filozófus sem értett a nőkhöz
?, hogy az a hátborzongató komolyság, az a kétbalkezes erőszakosság, amellyel
eleddig az igazságot megkörnyékezni szokták, csupán ügyetlen és illetlen
eszközei voltak pont egy fehérnép meghódításának?” Nietzsche ugyanakkor
nem hagy kétséget afelől, hogy ő érti a nőt, ért a nők nyelvén, hogy –
wie? – hogy az igazság szerelmese? Derridának egy pillanatig nincs kétsége
afelől, Nietzsche entuziasztikusan szereti ezt "a nőt", rajong, imádja
– de nem tiszteli, és ez zavarja egy kicsit Derridát. Végső soron ugyanazt
szegezi szembe vele, mint a Szeminárium Az ellopott levélről Lacanjával:
a fallo(go)centrizmust, amelynek vád-jellege nincs kimondva (énoncé), hanem
hangnem (énonciation). Nietzsche és Lacan (kétségkívül kettő
a Derridára legnagyobb hatást gyakorlók közül) túlságosan naiv, hiú, magakellető,
színészies – hogyan? – túlságosan „női” Derridának. Az igazság postása
kétszer csönget: másodszor, hogy elfelejtette az esernyőjét.
Az Éperons a Nietzsche- hagyaték egy mondatával konkludál. A
papírlapon, amelyre Fricink ráírta, semmi más nem szerepel, csak ez a mondat,
mégpedig idézőjelben: „Elfelejtettem az esernyőmet.” Nem tudni mi ez, honnan
való, hova szánta stb. Ha pedig készpénznek vesszük, amit Nietzsche
az igazság-nő természetéről mondott, mondja Derrida, akkor Nietzsche egész
életművét így (kell hogy) olvassuk, mint ezt a mondatot, sőt az ezekről
értekező Éperons mondatait is.
Az elfojtás pszichoanalitikus elméletében – vagy akár Freud esettanulmányaiban
– is megfigyelhető a metaleptikus szignifikáció fantazmatikus, prozopopoiétikus
redukciója. A tünethez társított, sok egymást feltételező hipotézisre épített
freudi kóroktan hajlamos egy központi retorémára vagy mitémára visszavezetni
a szindrómákat, melyek univerzálisak és végzetesek.
A tudattalan tartalom működésének mint rejtett mozgatóelvnek megmutatása,
"leleplezése", "tetten érése" a valóságelv individualizáló
technikáinak egyike lesz.
A hétköznapi gondolkodásnak ezt az alapműveletét – különösebb nyelvfilozófiai
érdeklődés híján – Freud nem vonja komolyan kérdőre. A szubjektivitás integritásának
előfeltevése azonos a szignifikáció tropologikus centralizációjával.
De hisz nem éppen Freud az, aki – büszke önértelmezése szerint is és
az elméleti közvélekedés szerint is – a végső csapást mérte az individuum
integritásának tévhitére? Aki elméletét Copernicus és Darwin után a harmadik
stádiumnak tekintette az embernek mint a régi világszemlélet kozmológiai
középpontjának felszámolásában? Az anyagi világnak nem kitüntetett pontja
a Föld. Az élővilágnak nem kitüntetett lénye az ember. És "végül" "kiderül":
az ember még a saját házában sem úr.
Freud retorikája állandó ingadozást mutat ezen a ponton, ugyanis két,
egymásnak ellentmondó stratagémát követ, melyek egyugyanazon célt szolgálnak:
az elmélet térnyerését, azaz saját halhatatlanságának biztosítását. Egyfelől
hatalmas ármádiát mozgósít (újra)fel¬fede¬zései rendkívüli horderejének
demonstrálására. Ám minél sikeresebb ebben, annál inkább elutasítja az
elmélet radikális értelmezéseit. Ő abszolút mainstream akart lenni. A "Rossz
közérzet a kultúrában" úgy szituálja az elméletet, mint magának a normalitásnak
a magyarázatát, az ént pedig mint a szubjektivitásnak az ösztönkészetetések
és a felettesén-követelések között balanszírozó "instanciáját". Ám jónéhány
pszichoanalitikus alap(hipo)tézis vizsgálata interdiszciplináris összefüggésekben
elbizonytalanító, vagy éppen (ön)ellentmondásos. A spekulatív propozíciók
hatalmas tömege bizonyos értelemben az egész rendszert fikcionálissá teszi.
Freud biologista filozófiája éppúgy lehet a(z akkor) normális, és a(z azóta
még inkább) meghatározóan neurotiko-paranoid "valóság" apológiája. Szignifikációs
módjainak projekciója: önbeteljesítő jóslat. Minél fatálisabb a narratíva,
minél mélyebbre ássa el a lelki szenvedések etiológiáját, annál kevésbé
kell szembesülnie etikai kérdésekkel.
Mint arra Foucault felhívta a figyelmet, pszichiátriai anamnézis és
morális stigma jegyesek. Deleuze és Guattari szerint éppen a pszichotikus
szembesíti a pszichológust azzal, hogy nem kerülheti ki saját stigmatizációjának
anamnézisét. – Freud maga is tisztában volt az orvos–páciens kapcsolat
lényegi, megmenekülhetetlen szimmetriájával.
Aki/ami individualizál, egy (vagy több, egymással összefüggő) speciális
szempontból totalizálja a szubjektumot, gyakran éppen valamely "abnormitásának",
"normaszegésének" szempontjából. A kompenzáció-elv individualizáló
érvényesítése esetén a "lelepleződés" mindig azzal fenyeget, hogy kiderül,
mi voltaképpen az, ami a normális, rendes, jó leple mögött van.
De tegyük fel ismeretelméletileg a kérdést: miért van egyáltalán a
jelenség, és nem sokkal inkább a lényeg? Van-e egyik a másik nélkül? Az
individuum voltaképpeni lényegének feltételezése nem a voltaképpeni projekció?
A kompenzáció-elv individualizáló érvényesítésének alapmondata: "X ennek
látszik, de valójában amaz." És persze – a kód megadja az értékelés szabályait
is – aminek látszik, az jó, ami meg valójában, nos, azt jobb is, ha elfojtja.
A leleplezés pragmatikája nehezen szabadulhat meg morális és kriminális
jellegétől, hiszen az elleplezést – látszat és bizonyosság, hamis és igaz,
hazugság és őszinteség kettősségének fenntartását – a törvény (megszegése)
kényszeríti ki. Ez a paradox szerkezet magyarázza az „apokalipszis” fura
kettős jelentését: leleplez(őd)és / katasztrófa.
Ödipusz: ne akard a megvilágosodást, ha nem akarsz megvakulni.
Ha a tudatos és a tudattalan fogalmait, Lacan nyomán, szó szerint értjük.
Ez felveti azt a kérdést, mi módon szerezhetünk tudomást arról, ami éppen
definíciója szerint nemtudatos. (Mert túlságosan is nyilvánvaló stb.)
A rossz lelkiismeret az-ami: a lélek rossz ismerete. De vajon mi a
lélek, alany vagy tárgy. Erre a paradoxonra reflektál Lacan mes conaissance
/ méconaissance szójátéka.
Az analitikus individualizáció – az énoncé annullálása és az énonciation
totalizálása – furcsa módon (hiszen elvileg a szimbolikus tengelyen kommunikál)
a másik ignorálása, igazságigényének monologikus felfüggesztése, de, mint
minden individualizáció, az én-ek uniformizálása, fixálása: egyesítése
egy fantazmatikus szuper-énbe. A tudattalan szimbolikus kommunikáció szisztematikus
bizonyításával éppen hogy elszabadulhatna a tropológia gépezete. Ám a freudi
értelmezések makacsul ragaszkodnak az evolúció (a történelem) egy melodramatikus
értelmezéséhez, amelyben a lényeges dolgok már megtörténtek, az elsődleges
elfojtás anyaga örökre bevésődött, a mi korszakunk kultúrembere már csak
egy meglehetősen sötét sztori (a végén a rettentő Oidiposz Türannosszal)
utólagos feldolgozásának elégikus epilógja.
Az efféle, a másik megnyilatkozásában a hamistudat tüneteit olvasó
számára a naiv egyszerűen tagadja az igazságot, vagy nem képes vagy nem
akarja belátni azt. A másik megnyilatkozásának e leleplező-központosító
felülírása e hermeneuszisz logikájából következően a másik szubsztanciális
és kizárólagos tulajdonságaként tételezi, amit (nézete szerint) a másik
tagad.
"Szóval a doktor úr szerint buzi vagyok…"
"Nézze…"
Freud A tagadás c. metapszichológiai írásának megfontolásai szerint
nagyon kényelmes módon juthatunk el a tudattalan, elfojtott anyaghoz, ha
az orvos/analitikus azt mondja a páciensnek: mondja el, kérem, mi ön szerint
a legelképzelhetetlenebb, amit ebben a szituációban cselekedne? És a páciens
megmondja, mit fojt el. (Esetleg tudatelőttes tartalmak közvetítődésével.)
Ezen értelmezési eljárásban az egyedül igaz énonciation leleplezése tökéletesen
semmissé teszi a hazug énoncéket. Az ilyen analízis egy zárt és változatlan
fenomenológiai listával azonosítja a szubjektumot, sőt hajlamos bizonyos
morális tisztaság, egyenesség, autenticitás, őszinteség hősi harcosának
tudni magát, amennyiben kommunikatív racionáléját rendszerint így határozza
meg: “Légy, aki vagy!” E megnyilatkozás struktúrája mutatja legjobban értelmező
eljárásának szimplifikáló jellegét és szubsztancializmusát. Az “aki vagy”
valamiféle változatlan szubsztan¬ciaként egy üdvtörténeti jellegű teleológia
utópisztikus végcéljaként tételeződik, míg a “légy!”, a felszólító mód
a másik hamistudati, önmegtévesztő, hazug állapotát előfeltételezi, amennyiben
tudni véli, hogy nincs ott az utópisztikus végcélnál, nem vállalja önmagát,
nincs magánál.
Ez persze jogos megformulázása lehet annak a kényszerítő erejű ténynek,
hogy a páciens meghatározása szerint ’szenvedő’, létmódja patho-logikus,
s az ebből való "kimozdításának" voltaképpen hatékony retorizálása. Ugyanakkor
e szubsztancializmus a masszív én hatalmát kívánja növelni. Ezen a ponton
tér el Lacan Freudtól leginkább. Lacan inkább a tudatos és tudattalan közvetlen
kommunikációját tartja szükségesnek erősíteni az analízisben, azaz a imagináriusan
fixált ént próbálja közvetíteni a szimbolikussal. Freud viszont az „én”
megerősítését tartja az analízis legfontosabb feladatának, amely, úgymond,
képes kezelni a túlzott ösztönén-, ill. felettesén-követeléseket.
De még ha feltételezzük is az “aki vagy” zárt változatlanságát,
kérdés, hogy a hamistudat-elvű hermeneuszisz miért nem érti bele a másikról
feltételezett fenomenológiai listába a másik önértelmezését annak logikai
és gyakorlati következményeivel együtt. Egy önértelmezésnek, még ha jól
argumentálhatóan bizonyos önfélreértésen alapul is, mindig komoly gyakorlati
következményei vannak a kérdéses szubjektumot illetően, következetes érvényesítése
pedig a szó szoros értelmében önbeteljesítés. Logikailag tekintve pedig
az nem világos, hogy ha a másikról azt feltételezem, hogy (naiv/aljas/stb.)
hazugságokkal áltatja magát, s ezért nem ismeri fel önnön igaz valóját,
akkor miért nem inkább arra következtetek, hogy az “aki vagy” pontosan
ez, aki itt ebben a hazugságban megnyilvánult, vagyishogy “igaz valója”
(akivé lennie kellene?): önáltató, hazug, naiv stb.
Bibliográfia
FARKAS Zsolt
Ér
Kalligram, 2004
„Mark, a kerítő”
Magyar Lettre Internationale, 57
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|