Juan Villoro
Maradona
(a ballábas )
2000. október 8-án, vasárnap a 10-es számú mezt örökre kivonták az SSC
Napoli összeállításából. Egy újabb felvonás az operából, amelyet Diego
Armando Mardona a Vezúv peremén játszott. Amikor az apró lábú isten 1984-ben
csatlakozott a csapathoz, egy ponttal megmentette a Nápolyt a kieséstől.
A klub nem sok sportbabért aratott, őt azonban egy fanatikus rajongótábor
támogatta. 80.000 híve tizenöt perces ünnepléssel fogadta a nagy argentint
a San Paolo stadionban, ő pedig átadhatta magát másik nyilvános szenvedélyének,
a megállíthatatlan könnyáradatnak. Az igazat megvallva, a megmentő sem
volt jobb állapotban, mint a csapata. Átvészelt egy makacs hepatitiszt
és egy lábtörést, amit Goikoetxeától kapott; ehhez jött még az 1982-es
spanyolországi világbajnokságon elszenvedett kudarc, az elhúzódó viták
az FC Barcelona vezetőségével, és a kokain, amelynek nem sokkal azelőtt
vált a rabjává. Huszonhárom évesen korkedvezménnyel nyugdíjba is vonulhatott
volna. Lelkiismeretlen orvosok beinjekciózták, és máris képes volt húszezer
kilométert utazni, hogy játsszon egy barátságos mérkőzésen. Maradona átlagosan
heti négy meccsen őrölte fel magát,* és állandóan riporterek és fotósok
ostromolták.
Az Eva Perón kórházban született hajdani kisfiú 1984-ben bebizonyította,
hogy Argentína képes melodrámai mítoszokat teremteni. A Napoli lehetett
volna az ő Pompejije, fényűző temető, kilátással a legenda tengerére. Mégis,
éppen kényes helyzete miatt, az égszínkék klub megadta neki a szükséges
hajtóerőt lelkesedésből és dühből, hogy létrehozzon „egy csapatot lentről
és mindenki ellen”, és hogy ez a sport-Herkules megbirkózzon legnagyobb
feladatával: a jóslatokra rácáfoló visszatéréssel. Első észak-olaszországi
meccsén Maradona találkozhatott a nápolyiaknak kijutó a rasszizmussal.
Egy plakáton ez állt: „Isten hozott Olaszországban: Mossatok lábat!” A
Villa Fioritóból jött gyermek a szegény olaszok szülőföldjére került, akik
néhány évtizeddel azelőtt tömegesen kerestek menedéket az argentin nyomornegyedekben,
és elhatározta, hogy sokat dicsért szentimentalizmusát és ballábát San
Gennaro, a város védőszentje szolgálatába állítja. Az eredmények minden
ésszerűen elvárhatót fölülmúltak: a csapat, amelyre a milánói Armani öltőzőben
úgy tekintettek, mint egy afrikai hordára, megnyerte az első meccseket.
A labdarúgás csodái közé tartozik Maradona meglepően paradox
hatást keltő testalkata* 162 cm magas, tizenegyig alszik, kedvetlenül fut,
és teljes nyugalomban emészt (egy túlságosan is bőséges adag szombati spagetti
meglátszott rajta a vasárnapi meccsen). Mégis valami különös feszültség
van át a testében. Még frakkban is úgy hat, mintha mindjárt le akarna venni
egy labdát a mellével. Ő a legszeszélyesebb és legteátrálisabb futballművész,
olyan, akitől a csapata a legnagyobb mértékben függött. Még Pelé sem játszott
ilyen egyértelműen vezető szerepet. Az 1986-os világbajnokságon Diego el
tudta hitetni velünk, hogy vele az élen bármelyik válogatott kivívhatta
volna a sikert. A 2000-es Európa-bajnokság alatt Platini a futball mai
királyához hasonlította az argentinok tízesét: „Amit Zidane a labdával
csinál, azt Maradona egy naranccsal csinálja.”* Maradona hozzásegítette
a Nápolyt hatvan év után az első bajnoki címéhez, méghozzá egy borzasztóan
erős ligában; és elfogadta, hogy ő lett az az ember, aki a legtöbb rúgást
kapta a 20. században a nyilvánosság előtt.* A világfalu szeme láttára
játszódtak kalandjai a római cirkuszban. A ködborította kelet-európai sztyeppékről
és a leopárdok verőfényes síkságairól érkeztek légiósok, elszántan arra,
hogy eltörjék a bokáját. Diego játék közben sajátos pszichológiát követett:
fiatal sztárként valamikor minden vágya az volt, hogy ebbe a helyzetbe
kerüljön.* Labda nélkül Diego magányosabbnak érzi magát, mint Ádám anyák
napján, és alig várja, hogy játékba hozzák. Mindig az a fiatalember maradt,
akinek a nyakkendőjét Menottinak kellett megkötnie, hogy legjobb játékosként
átvehesse a trófeát/nagydíjat az 1979-es tokiói ifjúsági világbajnokságon.
Tupac Amaru rövidnadrágban
Nápoly feltétel nélkül megadta magát idegen megmentőjének. Az operaénekesek
áriákat zengtek a tiszteletére*, minden tavola calda étlapjára felkerült
a „Pizza Maradona”, és a nemzeti hírességek nevei adták át helyüket az
utcatáblákon, hogy az új hőst kellőképpen jutalmazhassák: a Via Maradona
vezetett a Piazza Maradonára. 1990-ben Argentína kiejtette Olaszországot
a világbajnokságból, ráadásul pont a San Paolo stadionban. Ez a dráma túl
sok volt a Gazeta dello Sport szerkesztőinek, egy Puccini librettót kellett
volna hozzá.** A Dél Spartakusza harcolt a Birodalom seregei ellen. Nápolyból
Argentína egy igazibb Olaszországnak tűnt. Az opera egy tizenegyessel ért
véget. Amikor Maradona lövéshez készülődött, a nápolyiak nem voltak képesek
kifütyülni; némán viselték el a gyalázatot: lassan, tökéletesen, elérhetetlenül
gurult a labda. A nápolyiak megtapsolták, könnyekkel a szemükben, nyílt
érzelmi öngyilkosságot követtek el. „Ez azt jelenti, hogy mindenről beszélek,
és az igaz/ úgy is van.” (?) Október 8-án a Nápoly 10-es számú mezét bizonyos
értelemben letiltották*, Maradona pedig sírva jelentkezett be egy műholdas
adásban, hogy megerősítse a bukott isten pozícióját.**
Leonardo Tafire?o jegyezte meg találóan, hogy Maradona az az
argentin író, akit eddig a legjobban fizettek meg azért, hogy ne írjon
meg egy könyvet Az egyes szám első személyben íródott önéletrajz,
mely a Yo soy el diego de la gente szentimentális-népieskedő címet viseli,
egy millió dollárba került, és Daniel Arcucci és Ernesto Cherquis Bialo
– két újságíró és vén fociróka – szerkesztette. Lényegében nekik köszönhető,
hogy sikerült újrateremteni a bajnok eredeti és indulatos hangját, amelyet
még írásban sem képes féken tartani.* Amint az várható is, a könyv a nárcizmus
gyöngyszemeinek tárháza.* Ebben az exhibicionisták által uralt bizniszben
Diego soha sem titkolta a hiúságát, és az öklét, amivel Anglia ellen gólt
szerzett, „Isten kezének” nevezte. Ebben az esetben az a döntő, hogy a
kolosszális ego feltárása bántó őszinteséggel párosul, ami gyakran a szerző
kárára válik. Maradonánál a könnyek központozási jelek, a féktelen sírás
pedig a fejezetek elválasztásának egy módja; ő úgy olvassa az életét, mint
egy tangó dalszövegét, és attól sem riad vissza, hogy saját magát rossz
színben tüntesse fel.* Mesél az autókról, amiket ajándékba kapott, és leírja,
hogyan utasított vissza egy muzeális értékű Mercedest, mert sajnos automata
sebváltó volt benne. Giccses és rossz ízlése megfelelne egy Las Vegas-i
kaszinó berendezéséhez, mégis, még a szent ferenci egyszerűség híveit is
megindíthatja a gyermeki lelkesedés, amivel Diego a felesége egy ajándékát
fogadja: egy Versace alsónadrágot, melynek láttán még a legrokokóbb ízlésű
kábítószer-kereskedő is elsápadna az irigységtől. Mivel képtelen az egyenes
vonalú érvelésre, naivan értelmetlen következtetésekre jut: „Inkább vagyok
kábítószer-függő, mint rossz barát”, biztosítja olvasóit, mintha szívből
jövő érzések csak egy kartellben alakulhatnának ki. Saját hírnevétől megrontva
és bedőlve a sajtónak, amely hamis képet ad róla, gyerekes dühkitöréseit
egyfajta ellenzékiségként állítja be. Szinte mindig hangulatingadozásokról
van szó, amelyek egy olyan huligánhoz illenének, aki kidob egy televíziót
a hotelszobája ablakán.* Maradona gyűlöli a vezetőségi tagokat, akiknél
később behízelgi magát;* az „önbecsülése” miatt visszautasítja a
válogatottságot, majd ismét elvállalja, mert egy pár napos cápavadászat
alatt kipihente magát; rátámad kollégákra, akik uralkodni akarnak a csapaton,
és üdvözli, hogy az SSC Napoli vezetősége szerződést ajánl minden általa
kiválasztott játékosnak.* Amikor találó kritikáknak ad hangot, azoknak
csekély a hordereje: Jo?o Havelange nem érdemel helyet a futballpályán,
mivel politikai szerepet vállaló vízilabda játékos; a FIFÁ-nak nem volna
szabad megengednie, hogy tizenegy hasmenéses ember Mexikóban délben, 2200
méter magasban, és „ravioli időben” játsszon.* Helytálló, amit Maradona
a játékosok hiányosságairól mond, de felsül, amikor úgy állítja be
magát, mint rövidnadrágos Tupac Amarut. A média éveken át végtelen befogadókészséggel
biztosított fórumot a labdarúgó impulzív kijelentései számára. Jorge Valdano
mindenki másnál jobban összefoglalta a helyzetet: az ember úgy hallgatja
Maradonát, mintha véleményt is ballábbal mondana. 2002-ben a „Kócos” (El
Pelusa) bejelentette, hogy egy „David Letterman stílusú” tévé-show-t akar
vezetni. A média kissé megzavarta Diegót: miután a pályán ő volt mindenki
tanítómestere, ebből következően a nézeteit is ballábbal akarta beadni.
* Maradonát nem lehet azzal gyanúsítani, hogy végérvényes kijelentéseket
tenne,* vallomásai az El Diegoban inkább a túlfűtött szenvedély megnyilvánulásaiként
olvashatók.
Nehéz a sport egy másik ünnepelt alakjáról elképzelni, hogy látványos
hibáiról és azokról a seggfejekről írjon, akiket leplezetlenül utál. A
Villa Fiorito-i fiú azonban soha nem csak egyetlen arcát mutatja.* A nagyszabású
önvád és bűnbánat, amelyek emberibbé teszik, ellentétben állnak a „tudatos
futballista” rossz utánzásával.* Túlzott hévvel fáradozik azon, hogy a
túlélésért folytatott harcának politikai felhangot adjon. Zűrös elképzeléseiben
politikai példaképei* közé tartozik Fidel Castro, Carlos Saúl Menem és
Che Guevara, akit a karjára is tetováltatott. 2001-ben, amikor orvosi kezelésre
visszavonult Kubába, terjedelmes interjút adott az olasz Gianni Minának.
Diego olasz-spanyol keveréknyelven, ami a bezártság és a gyógyszerek miatt
különösen nehézkesnek tűnt, Celia Cruzt orángutánnak titulálta, amiért
szembeszállt a kubai
állammal; és kijelentette, hogy Latin-Amerika történelmét meghamisították.*
Ez akkor vált világossá számára, amikor bérelt egy repülőgépet, hogy átrepüljön
az Andok fölött, és arra gondolt, hogy San Martín soha-soha nem kelhetett
át gyalog ezeken a hegyeken, mint ahogy a legenda állítja. Azt az embert,
akinek egy magánrepülőgép kell ahhoz, hogy ellentmondjon a hivatalos történetírásnak,
nehezen lehet balosként leírni, Diegónak mégis van egy lázadó, anarchista
énje, ami elválasztja a férfisztároktól, és közelebb hozza a rajongókhoz.*
A „Kócos” tőrőlmetszett guevarista. Ha bedugták egy luxusvillába,
úgy viselkedett, mintha egy katonai táborban lenne. A FIFA vezetőségi tagjai
– talán azért, mert túlságosan irigylik a focistákat – minden alkalmat
megragadnak, hogy blamálják magukat. A 20. század végén egy körkérdést
tettek közzé, hogy ki minden idők legjobb labdarúgója… A szakemberek Pelét,
az internetes közösség Maradonát választotta. Diego élvezte a kettős diadalt:
a mezítlábasok őt választották a generálisok ellenében. Edson Arantesről
az a kép maradt meg, hogy simulékony, a rendszer által manipulált bálványkép,
aki képtelen felemelni a hangját. Bár Pelé sikerstatisztikái elsöprőek,
soha egyetlen játékos sem uralt még egy csapatot olyan teljesen, mint Maradona.
Nem értelmetlen azt feltételezni, hogy Brazília talán emblematikus 10-es
számú játékosa nélkül is elnyerte volna ugyanazt a címet – de őrültség
volna azt hinni, hogy Argentína 1986-ban Diego nélkül is feljutott volna
Mexikóban a csúcsra. Abszolút rangja volt, különösen akkor, amikor ambivalens
érzésekkel lett egy olyan csapat kapitánya, amit semmire nem tartottak
képesnek (amilyen az SSC Napoli vagy a népszerűtlen Bilardo edző argentin
válogatottja); amikor kedvezőbbek voltak a kilátásai, kevésbé volt sikeres.
Amikor muszáj volt/lett volna? győznie* (az FC Barcelonában, vagy az 1982-es
spanyolországi világbajnokságon), nem bizonyult veszélyeket elkerülő, paranoiától
és bizalmatlanságtól űzött titánnak .* Ilyen értelemben Bilardo azt a szerepet
játszotta nála, mint Shakespeare Jagója: titokban intrikákról szóló történeteket
suttogott a fülébe, s ezzel elérte, hogy kreatív dühvel cselekedjen.* Maradonát
szörnyetegnek titulálták; az eltérést/devianciát* testesítette meg. Elég
volt neki egy keresztpassz a félpályán ahhoz, hogy eldöntse a mérkőzést.
Ez az erőfeszítés lelkileg sokat kivehetett belőle. Ahogy a balszélsők
egy kicsit a világ peremén élnek, és a kapusok megszokják, hogy magányos
döntéseket hozzanak, melyek szabályai csak rájuk érvényesek, a mindenkit
vezető kapitány nem tud olyan problémát elképzelni, amit egy-két gyors
csellel ne tudna megoldani. Maradona teremtett magának egy olyan világot,
amely megfelelt a vágyainak, és annyira betöltötte, hogy már nem is törődött
a valósággal, a stadionokat körülvevő minden varázslatosságot nélkülöző
ködvilággal. A másik nagy 10-es elleni harcában Maradona készségesen idézi
Rivelinhót, a legendás szélsőt, aki egyszer megkérdezte Pelét: „Valld be
őszintén, szívesen lettél volna ballábas, igaz?” A szeszélyes ötletek szerelmesei
számára a balláb virtuózitása felér egy erkölcsi tanulsággal.*
Találhatunk olyan jelenetet, amely összefoglalja a hentes-testű
gladiátor mozgalmas életútját? Ha választanom kéne, az ordítás mellett
döntenék, amellyel 1994-ben szembefordult egy kamerával az Egyesült Államokban.
Diego megint részt vett a labdarúgó világbajnokságon, az 1990-es olaszországi
viharok után,* az Argentínában nála talált kokainos „ravioli” után, és
annak sokszoros bebizonyosodása után, hogy az ő lábát is csak ugyanolyan
anyagból gyúrták, mint mindenki másnak Villa Fioritóban. Legfontosabb kalandjai
már a pályán kívül történtek, és a teste bejelentette a közelgő visszavonulást.
A Görögország elleni meccsen mégis úgy vette át a labdát, mint azokban
az időkben, amikor csak élvezetből focizott, és a kapu sarkába küldte.
Erre aztán kiválasztották (valószínűleg teljesen célzatosan) egy dopping-vizsgálatra,
és pozitív lett az Ephedrin tesztje – ez a gyógyszer felgyorsítja a légzést,
de aligha segít egy csavart lövésnél. Ezzel kezdődött meg a végleges bukása,
és csak a botrányhírek kétes dicsősége maradt neki: őrült nyilatkozatai,
kábítószerelvonó-kúrái, a kubai autóbalesete, rémisztő és lenyűgöző képe:
egy hájpacni narancssárga hajjal és izzadságkarikákkal a hóna alatt. De
fejezzük be a legendáját ezzel az utolsó aranygóllal/aranylabdával. Miután
Diego elhúzott a kapus mellett, elrohant, hogy megünnepelje a találatot:
hirtelen észrevett egy tévékamerát, egyenesen odafutott, és úgy ordított
a lencse előtt, mint egy sebzett vadállat. A lázadó, az oroszlán a FIFA
célkeresztjéből visszatért a saját vadászterületére. A túlzott csodálat
áldozata bosszúért kiáltott. De hiába.
VARRÓ ZSUZSA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
|