Georg G. Iggers
A történetírás elmélete és története – helyzetjelentés
 

Alig telt el tizenöt év a szovjetrendszer összeomlása és a hidegháború befejezése óta. A világ, ahogy ma tapasztaljuk, sok szempontból nagyon különbözik attól, amilyen 1989-ben volt, és a politika, gazdaság, társadalom és végül, de nem utolsó sorban a kultúra általános konfigurációjában végbemenő változások fontos kérdéseket vetnek fel a történetírás elmélete és gyakorlata számára.
 Thomas H. Kuhn’s nagyhatású könyve, A tudományos forradalmak szerkezete (1960) óta divat a történettudományban is paradigmákról beszélni. De a paradigma fogalma nem alkalmazható a történészek munkájára. Kuhn azt feltételezte, hogy a fizikában vannak a tudományos kutatásnak olyan elméletei és módszerei, amelyekben osztozik egy tudományos közösség, és ezek alkotják azt, amit ő paradigmának nevez. A paradigmák megváltoztak az idők folyamán, ha nem tudtak választ adni alapvető kérdésekre, ilyenkor más paradigmák váltották fel őket, amelyek ezt jobban megtették. Ezt az újratájékozódást tudományon kívüli és tudományos megfontolások is befolyásolták, de a tudományos gondolkodás és kutatás minden szakaszában konszenzus uralkodott egy tudmányos közösségen belül. A 20. századi fizika eltérhet a newtoni fizikától, de mindkét esetben egyetértettek abban, hogy mi is a tudomány, a tudományos módszer és a tudományos magyarázat.
 A történetírás ebben az értelemben nyilvánvalóan nem tudomány. Az angol szóhasználatban jó okkal kerülik általában a történettudomány kifejezést, ami a legtöbb más nyelvben szokásos, ehelyett inkább beszélnek történelemkutatásról. A történetírásnak túl sok változata van ahhoz, hogy paradigmáról lehessen beszélni, bár van a történeti módszernek egy olyan magva, ami széles körben elfogadott a történészek körében. 
Ugyanakkor vannak olyan történeti gondolkodásmódok, amelyek egy adott időszakban fontos szerepet játszanak, sőt, dominánsak a történelemkutatásban. Három ilyen gondolkodásmódot jelölnék meg a 20. században. Az első, amely a történelem 19. század közepén végbement professzionalizálódásától a 20. század közepéig uralkodott a történelemkutatásban és történetírásban, a történeti módszer lényegét a források kritikai vizsgálatában látta. A történelem tudományos jellegét a metodológia adta. A történelem kutatásának tehát egyetlen módja volt. Ez a felfogás került a legközelebb ahhoz, hogy egy paradigma jellegét öltse. A történészek világszerte, Berlinben, Párizsban, Tokióban vagy Delhiben egyaránt egyetértettek ebben. Az írott forrásokat részesítették előnyben, különösen a hivatalos iratokat. Dokumentumok nélkül nem létezhetett a történelem. Ezek a források feltárták a többnyire férfi (sokkal kévésbé női) politikai döntéshozó helyzetben lévő történelmi szereplők szándékait, egy elitista történelmet fölülről nézve, és egy folytonos narratíva megalkotására kínáltak lehetőséget ezekre a szándékokra alapozva.
A történész szakma túlnyomó része ezt azt irányt követte. De a különböző társadalmi-politikai kontextusokon belül a Német Birodalomban, a Francia Harmadik Köztársaságban, a Japán Császárságban vagy az Egyesült Államokban ezek a történések nagyon különböző elméleti és ideológiai előfeltevések mellett mentek végbe.
 A 20. század utolsó harmadára ezt a történetírói módszert két másik különböző módszer kezdte ki, amelyek most azért fontosak a számunkra, mert ezek uralkodtak a történelmi gondolkodás és történetírás nagyrészében a minket érdeklő 1989 utáni időszak elején, röviden társadalomtudományi és kulturalista modellnek fogom ezeket nevezni.
Minden modellt a maga társadalmi-politikai kontextusában kell szemlélni. A második világháborút követő korszakban a társadalomtudományi megközelítések igen fontos szerepet játszottak a történelemkutatásban és a történetírásban az Egyesült Államokban, valamivel kisebb mértékben Nyugat-Európában és Japánban, és a kulturalista kihívás ellenére továbbra is jelentős. Különbséget teszek társadalomtörténet és a társadalomtudományi történetírás között. 

A társadalomtudományi történetírás
A társadalomtudományi történetírás természetesen a társadalomtörténet egyes formáit jelenti, de metodológiai és terminológiai alapon érdemes köztük különbséget tenni. A társadalomtudományi történetírásnak nagyon különböző formái léteznek – az amerikai „New History” a 20. század elején, a francia Annales, a gazdasági és demográfiai történetírás különböző formái, a Weber-féle történeti társadalomtudomány Németországban valamint a marxizmus, szovjet marxizmus-leninizmus és a nyugati stílusú neomarxizmusok sokasága. De bizonyos előfeltevésekben osztoznak: Arra vonatkozó felfogásuk, hogy mi tesz valamit tudománnyá, nem a klasszikus történetírói szakma dokumentumokra való fixáltságához igazodik, bár általában a történelmi tudományosság előfeltételének tekintik a források kritikai elemzését, hogy az eseményeket szilárd alapra próbálják helyezni, de egy induktív eljárással, ahhoz hasonlóan, ahogy a természettudományok próbálnak empirikus adatokon alapuló általánosításokhoz jutni. Ennek az irányzatnak a legradikálisabb képviselete talán a társadalomtudományos történetírás bizonyos amerikai formáiban jelentkezett a kvantifikálás hangsúlyozásával. A 70-es években a „New Social History”-n, a „New Political History”-n és a történelmi demográfián belül volt egy trend a kvantifikálásra és a „New Economic History”-n belül arra, hogy kvantifikálható növekedési modellekkel dolgozzanak. Ez a tendencia egyáltalán nem korlátozódott csak Amerikára. 
A francia Annales sok különböző irányba haladt. Nem egy tant képviseltek, inkább különböző módszerekkel próbáltak kísérletezni a mentalitástörténetet is beleértve. De egy időre őket is elérte a kvantifikálási mánia, és az 1970-es években koramodern végrendeletek adatainak ezreit táplálták be, hogy rekonstruálják a vallásra és a halálra vonatkozó attitűdöket. Emmanuel Le Roy Ladurie, az Annales-kör egyik vezető történésze azt írta a 70-es évek elején, hogy „az olyan történetírás, amely nem kvantifikálható, nem tarthat igényt a tudományosságra”, ezt az álláspontot aztán nagyon hamar feladta, amint a közhangulat elmozdult a kulturalizmus irányában. Geoffrey Barraclough a folyó történelemkutatások trendjeit vizsgáló UNESCO-felmérésben 1979-ben kijelentette, hogy „a számszerű összefüggések keresése kétségtelenül a legerősebb új trend a történettudományban, ez a legfőbb tényező, ami a 70-es évek történészi beállítottságát megkülönbözteti a 30-as évekétől.” 
De nem minden magát tudományosnak tekintő történetírás ment kvantitatív irányba. Így a történelmi társadalomtudomány Webert követő német iskolája elkerülte elemzéseiben a kvantitatív modelleket, akárcsak a marxizmus majd minden formája. Abban osztoztak az amerikai társadalomtudományi történetírással és a francia Annales-körrel, hogy a személytelen struktúrákra és folyamatokra koncentráltak, egy olyan történelemre, ahol eltűntek az egyének mint a történelmi változások szereplői. 
 A társadalomtudományos történetírás fontos részét tette ki a modernizációs elmélet. A modernizációs elmélet megelőzte a 20. századot, valójában egészen a francia és a skót felvilágosodásra megy vissza.  Megjelent negatív és pozitív beállításban egyaránt. Max Weber számára a modern világ intellektualizálódásának és racionalizálódásának feltartóztathatatlan folyamatát jelentette, amely Nyugatról indult ki, és végül minden értelmet és egyéni szabadságot felszámoló vasketrec képében jelent meg. Az amerikai változatban, különösen 1945 után optimistább volt a hangvétele. Bár elvetette a marxizmust, az amerikai társadalomtudományos történetírás mégis a történelem gazdasági értelmezéséből indult ki, mint Walt Rostow könyve, A gazdasági növekedés  szakaszai. Egy nem-kommunista kiáltvány. (1960) A kapitalista Amerika a hidegháború idején a szabadság és a haladás világítótornya volt a világ többi része számára, példát mutatott a fejlődésre végső soron minden társadalomnak.

A kulturalizmus különböző formái
A kulturalizmus – pontosabban a kulturalizmus különböző formái – részben válasznak tekinthetők a társadalomtudományi modellek világszemléletére, politikai és gazdasági előfeltevéseire. Szorosan összefonódott a fennálló viszonyokkal való elégedetlenséggel a 60-as években a nyugati világban – az emancipáció és egyenlőség igényével, ahogy ez az amerikai polgárjogi mozgalomban, a nőmozgalomban, a környezetvédő mozgalomban és a kolonializmus maradványainak támadásában kifejeződött. A nyugati világbeli, főleg amerikai status quo ilyetén bírálatának számos konzekvenciája volt a történetírásra nézve. Megkérdőjeleződtek a társadalomtudományos történetírás modelljének alapvető előfeltevései. A történelemnek lineáris folyamatként való felfogása, amelynek végén ott a modern nyugati társadalom, érvényét vesztette. A modern kapitalista, ipari társadalom elnyomó aspektusait kezdték hangsúlyozni. 
A kulturalista megközelítések egy olyan történetírásra támasztottak igényt, amely a politikai és gazdasági hatalmi központoktól a lakosság széles tömegei felé fordul, és legalábbis elméletben, a Nyugatra való fixálódástól a nem-nyugati társadalmak és kultúrák felé, amelyek önmagukban is értékesek és figyelemre méltóak. A gazdasági erők fontosságának hangsúlyozását, amiben a kapitalista orientáltságú társadalomtudományos történetírás osztozott a marxizmussal, kereken elutasították, és a kultúra szerepét kezdték hangsúlyozni. Ezért aztán már nem volt többé elég meggyőző az olyan eseményeket, mint a francia, a bolsevik vagy a náci forradalmak az osztálykonfliktusok terminusaiban magyarázni az ideológiai, vallási és egyéb tényezők figyelembe vétele nélkül. A történelem megint emberi arcot kapott, elfordulva a személytelen struktúráktól és folyamatoktól a konkrét emberi lényekhez, akik a történelmet csinálják, az ő élettapasztalataikat és szándékaikat kutatva. A történészek kezdtek elfordulni a makro-história megkonstruálásától, és kezdtek nagyobb figyelmet szentelni a kisebb szegmenseknek, a kisemberek életének és tapasztalatainak. Ez befolyásolta a történészeknek a forrásokhoz való viszonyulását is, azt, hogy a dokumentumoktól és a statisztikai adatoktól inkább a kulturális antropológia, a nyelvészet és a szemiotika felé fordultak. Mindez roppant módon gazdagította a történelmet. 
Ugyanakkor a modern nyugati világ bírálata együttjárt a tudomány és a tudományos objektivitás felfogásának bírálatával is. Ez a kritika a maga radikálisan relativista ismeretelméletével nem annyira a gyakorló történészek részéről jött, akik továbbra is úgy gondolták, hogy komoly kutatás nélkül nem lehet történelmet írni, inkább filozófusok és irodalomelmélészek felől, akiket elnagyoltan posztmoderneknek lehet nevezni. Alaptételük, hogy a nyelv önreferenciális rendszer, amely nem tükrözi, hanem teremti a valóságot, tagadja, hogy lehetséges volna rekonstruálni a múltat úgy, ahogy azt emberi lények ténylegesen megélték, és eltünteti a határt a történelmi narratívák és a fikció között. Ennek a radikális álláspontnak adott hangot szélsőséges megfogalmazásban Keith Jenkins 1997-ben, amikor azt írta, hogy a történelem egész modern felfogása, mely szerint a történész rekapitulálhatja a történelmi múltat,  „most érdekek önreferenciális, problematikus kifejeződésének tűnik, egy ideologikus – interpretatív diskurzusnak … A történelem most ténylegesen úgy kjelenik meg, mint egy újabb megalapozatlan, pozíciófüggő kifejeződés a megalapozatlan, pozíciófüggő kifejezések világában”. 
Én azonban merem állítani, hogy a posztmodernizmus már irreleváns 2004 perspektívájából. Visszaszorult jórészt az irodalomelmélet és a filozófiai spekuláció területére. Szélsőséges ismeretelméleti relativizmusa vagy nihilizmusa megnehezíti vagy éppenséggel ellehetetleníti a történetírást, amelyhez mégiscsak kutatásra volna szükség. A kulturalista megközelítésekre nem annyira a posztmodern elmélet hatott, inkább az az igény, hogy kitágítsák a történelem határait a változó világban. Ennek a világnak a megértéséhez a történeti társadalomtudomány és a kulturalizmus is jelentősen hozzájárulhat, ha hajlandók kiegészíteni egymást. Ez valamennyire már meg is történt a 80-as években, amikor a társadalomtörténészek kezdtek egyre jobban odafigyelni a kulturális vonatkozásokra.
 A világ egyáltalán nem olyan irányban haladt, mint ahogy a társadalomelmélet képviselői megjósolták. A hidégháború utáni világ két áttekintésére szeretnék utalni röviden, Francis Fukuyamánál A történelem vége (1992) című könyvében és Samuel Huntingtonéra in A civilizációk összecsapása (1996) című könyvében. Fukuyama a szovjetrendszer összeomlásának hatása alatt felidézi a klasszikus modernizációs elmélet optimizmusát. Azt állítja, hogy „a gazdasági modernizáción átmenő országok egyre jobban kell hogy hasonlítsanak egymásra.” Így aztán „a 20. század végén megint van értelme az emberiség egységes és rendezett Történelméről beszélni, amely végül az emberiség nagyrészét elvezeti a liberális demokráciához.” Ennek a fejlődésnek a hajtómotorja Fukuyama számára a kapitalista piacgazdaság, a modell pedig, amely a jövő előhírnöke, az Egyesült Államok. Fukuyama meg volt győződve arról, hogy egy liberális demokráciákból álló világ nemigen lesz hajlamos a háborúzásra. 
 Samuel Huntington  A civilizációk összecsapása című könyvében egy ezzel ellentétes modellt állított fel, amely a kultúra szerepét hangsúlyozta a gazadsági és társadalmi tényezőkkel szemben. Azt írta: „A hidegháború utáni világban az emberek közti legfontosabb különbségek nem ideológiai, politikai vagy gazdasági jellegűek. Hanem kulturálisak.” Mint Spengler vagy Toynbee korábban, a múlt században, néhány civilizációt nevez meg döntő egységként a világ színterén. Folytonos konfliktusokat jövendöl ezek között a civilizációk között, különösen a Nyugat, az iszlám világ és Kína között. De ő ezeket a kultúrákat esszencialista terminusokban, organius egységeknek látja, amelyeknél az időtényező és a belső tagolódás nem játszik jelentős szerepet. Elvetve minden reményt a nemzetközi békére és együttélésre vonatkozólag azt állítja: „A Nyugat fennmaradása azon múlik, hogy az amerikaiak vállalják nyugati identitásukat, hogy a nyugatiak fogadják el a civilizációjukat egyedülállónak, nem egyetemesnek, és egyesüljenek annak megújítására és megőrzésére a nem-nyugati társadalmak felől érkező kihívásokkal szemben.” Ez nála azt is jelenti, hogy a számos társadalom- és kultúrtörténész  által helyeselt multikulturalizmus a mai világ veszedelmes rákfenéje, amely pusztulással fenyegeti a Nyugatot. 
A legújabb történetírás nem veszi komolyan se Fukuyama se Huntington modelljét, nemcsak a politikai felhangjai miatt, de azért sem, mivel a globális történelem egy olyan spekulatív síkján mozognak, ami idegen a történészek tevékenységétől, akik igyekeznek az ilyesfajta sémákat kerülni empirikus munkáikban. Az elmúlt másfél évtized fejleményei mégis megmutatták, hogy sem a mikrohistória felé fordulás, sem a nemzeti és regionális történelem hagyományos mintái nem elégségesek a globális síkon zajló változások megragadásához.

Többféle modernitás – Komparatív interkulturális kutatások
Fontos volna újra felülvizsgálni a modernizálódás jellegét. A történelmi gondolkodásban a 70-es évek óta végbement kulturális fordulattal a modernizációnak még a fogalma is kiment a divatból. A modernizáció feltételezte a „tradicionális” szemléletnek, intézményeknek és viselkedésnek „modernnel” való felváltását. Nyugatról ered, de hatóköre egyetemes. Feltételezte az összefüggést „a kapitalizmus, az iparosodás megjelenése, a liberális demokratikus struktúrák kialakulása, a nemzetállam kiépítése, a pluralista társadalom fellépése, a teljesítményen alapuló tásadalmi viszonyok, a tudomány fejlődése, bizonyos személyiségstruktúrák, meggyőződésrendszerek és tudatállapotok” között” A modernizáció eszméjét kétféle alapon utasították el: Előszöris makrohistorikus jellege miatt. Egy mesternarratívát erőltetett a történelemre a nyugati haladást dicsőítve; másodszor, mivel a történelmi fejlődést normatívnak és kívánatosnak tekintette, kívánatosnak nemcsak a Nyugat, hanem általában a világ számára. Figyelmen kívül hagyta a haladás és a modernizáció negatív oldalait, a 20. század nagy katasztrófáit, a világháborúkat, népirtást, fasiszta és kommunista diktatúrákat, és 1989 óta a gazdag és a szegény országok között egyre növekvő szakadékot és a súlyos népirtó konfliktusok fellépését. Számos bírálója szemében a modernizáció és a globalizáció szorosan összefügg a nyugati imperializmussal a maga kolonialista és posztkolonialista formáiban, beleértve a nem-Nyugat feletti politikai, gazdasági és kulturális dominanciát. A modernizációnak és a nyugati modernitásnak bírálata a kritikusai szerint a felvilágosodásból eredő gyökereivel együtt néhány indiai gondolkodónál a legutóbbi években hasonló formát öltött, mint a nyugati posztmodern teoretikusoknál.
 Mégis vitathatatlan, hogy a modernizáció folymatai játszódnak le a szemünk előtt, a legnyilvánvalóbban a tudományos, technikai és persze a gazdasági szférában, és hogy a modernizációnak ezek a területei bár erdetükben jórészt nyugatiak, globális méretekben formálták át a társadalmakat. A modernizációt tehát világméretekben komolyan kell venni. A modernizáció régebbi modelljei persze nyilvánvalóan elégtelenek a nem-nyugati társadalmakra alkalmazva, és inadekvátak a nyugaton végbemenő fejlemények elemzésénél is. A nácizmus és a sztálinizmus nagyonis modern volt, mégsem illik bele a modernizáció szokásos felfogásába. A nem-nyugati világra alkalmazva ez a modell még inkább inadekvátnak bizonyult. Van a modernizációnak számos olyan eleme a korporatív kapitalizmus globalizálódásának részeként, amely hasonló fejlődést mutat a technikai és a gazdasági szférában, és bizonyos mértékig, a különböző társadalmakban különbözőképpen a fogyasztói szokások, az életmód és a populáris kultúra terén is.  
Vannak tehát a homogenizálódásnak elemei, de ezek sehol nem teljesek. Különböző társadalmak adaptálták (átvették) a nyugati modernitás egyes aspektusait anélkül, hogy teljesen adoptálták (magukévá tették) volna, beillesztették volna saját őshonos kultúrájukba. Egy kiváló indiai társadalomtudós, Dipesh Chakrabarty „Provincializing Europe” címen publikált cikksorozatában egyfelől igyekszik kimutatni, mennyire provinciális a történelmi fejlődésnek az a nyugati felfogása, amely a modernitáshoz vezető fejlődési szakaszokban szemléli azt, és a gyarmati kultúrákban archaikus vagy premodern formákat lát, amelyeknek az a sorsa, hogy utat engedjenek a modernizációnak. Másfelől elismeri, hogy a tudomány és a társadalomtudományi racionalitás nyugati formáit általánosan átvették a gyakorlatilag gyarmatosított világban, különösen Dél-Ázsiában. Megállapítja tehát, hogy „az ún. európai intellektuális hagyomány ma az egyedüli, amely eleven a legtöbb, ha nem az összes (indiai) egyetem társadalomtudományi tanszékein.” Kevés az olyan indiai társadalomtudós, ha akad egyáltalán, aki régi indiai gondolkodókra alapozná az elméleteit. Az európai gyarmati uralom egyik következménye Indiában, hogy „az egykor töretlen, és szanszkrit, perzsa vagy arab nyelven eleven szellemi tradíciók mára ‘tényleg kihaltak’.” 
De politikai és kulturális szinten egyáltalán nem maradtak meg kikezdhetetlennek a gyarmatosítók által bevezetett minták. Egyrészt az antikolonialista és a posztkolonialista mozgalmakat mélyen áthatották az emberi jogok és a demokrácia felvilágosult koncepciói. Másfelől egymás mellett éltek a társadalmi és politikai szerveződésre vonatkozó ősi hindu elképzelésekkel, amelyek ellentétben állnak a modern indiai demokráciával. És ezek egyáltalán nem voltak pre-modern jellegűek, hanem egy fontos formáját alkották a modernitásnak. 
Tehát nemcsak egyféle modernitás van, hanem sokféle modernitás; a történészek és a szociológusok elkezdtek „többféle modernitásról” beszélni. Az indiai modernitást Chakrabary szerint nem lehet megérteni vallásos gyökerei nélkül. De ahogy rámutat, a modernitást, amelyről azt gondolnánk, hogy szekuláris világfelfogást feltételez, máshol is kikezdték pentacostal ébredő mozgalmak az Egyesült Államokban és Latin Amerikában egyaránt, valamint az ortodox judaizmus, izlamizmus és hinduizmus radikális formái is, amelyek nemcsak az őshonos hagyományokra támaszkodnak, de éppen rendkívüli antimodernizmusukhoz használnak modern eszközöket hívek tömegeinek a mozgósítására.
 A modernitások tanulmányozása szükségképpen vezet el komparatív globális kutatásokhoz. Az 1990 utáni években robbanásszerűen terjednek a nemzeti és a nyugati témákon túllépő történelmi kutatások, de ezek nagyon kevés esetben voltak öszehasonlító jellegűek. Bár sok vita volt arról, hogy kívánatosak volnának-e, és milyen metodológiát igényelnének a globális történelmi kutatások, de nem sok tényleges munka folyt.
A hivatásos történénészek nem jöttek ki jól a történeti szociológia művelőivel való összevetésből. Különösen Európában koncentráltak mostanáig a történészek túlságosan a nemzeti történelmeikre, de ugyanez vonatkozik a világ legnagyobb részére, beleértve az újabb évtizedekben a Szahara alatti Afrikát. Az Egyesült Államokban a második világháború óta több történész  szakosodott nem-nyugati területekre, de általában mint egy speciális régió szakértője. A történészeket arra képezik ki, hogy levéltári anyagokra és primér dokumentumokra támaszkodjanak, amivel inkább a nemzeti vagy helyi történelemhez kötődnek. Ezzel szemben számos szociológus és közgazdász, de még politológus is nomotetikus, makrohistorikus kategóriákban szemléli a tudományterületét, és általánosításokra törekszik. Ma a történészek is kezdenek egyre inkább komparatív interkulturális kutatások felé fordulni. Több közöttük a kelet-ázsiai, dél-ázsiai, iszlám, szubszaharai vagy éppen óceániai történelem specialistája, mint volt tíz évvel ezelőtt. 
És ezeknek a régióknak a kutatása módszertanilag is közelebb került a társadalomtudományokhoz. De sok esetben még mindig nem komparatív és interkulturális jellegűek. Van már egy Journal of World History, 1990 óta, és egy Journal of Global History előkészületben. A globális történelem régebbi kutatása, mint Immanuel Wallerstein munkája, The Modern World System (1978-1989) az európai kapitalizmusnak
a nem-nyugati világba való behatolására koncentrált, nem sokat törődve a kulturális vonatkozásokkal, ennyiben a modernizáció elméletet követve, de egy kritikus, marxista nézőpontból. 
 A globális történelem iránti igény mára nyilvánvalóvá vált. De még nagyon sok a megoldásra váró terminológiai és módszertani kérdés. A társadalmak és kultúrák komplexitását figyelembe véve a komparatív kutatásokhoz – különösen, ha az összehasonlítás interkulturális, globális síkon megy végbe – annak világos meghatározását igénylik, hogy mit kell összehasonlítani, és milyen mószerekkel.
Ma már tudatában vagyunk annak, hogy a piaci erők által előidézett globalizáció nem vezetett homogenizálódáshoz kulturális, szociális, politikai, de még gazdasági téren sem,
hanem elkülönböződéshez az őshonos hagyományokból fakadóan, és sokszor interkulturális konfliktushoz is. Tudatában léve a kultúrák és társdalmak közti összehasonlítások komplexitásának, és tisztában léve azzal is, hogy a globalizáció nem egyirányú folyamat, amelynek során a magasan fejlett kapitalista országok mintáit átviszik más országokra; a komparatív kutatásokba bocsátkozó történészek és társadalomtudósok az elmúlt néhány évben elkezdtek „összefonódott történelmekről” beszélni. Az is nyilvánvaló, hogy globális kutatást nem végezhetnek elszigetelten egyes történészek, ez különböző területeken dolgozó kutatók koordinált együttműködését kívánja meg, valamint interdiszciplináris módszereket, amelyek integrálják a türténelmi vizsgálódást a társadalom- és kultúrtudományokkal, a humaniórákkal. Ebben a tekintetben 2004-ben az ilyesfajta koordinált vállalkozásoknak még mindig nagyon a kezdetén állunk. Fontos újra hangsúlyozni, hogy ez nem egy újabb paradigma, de a történészek ma több különféle irányban haladnak, mint korábban bármikor. 

Összefoglalva: 1) A posztmodern bírálatok ellenére vannak olyan valódi társadalmi struktúrák és folyamatok, amelyekkel szembe kell néznünk, mint a modernizáció és a globalizáció formái felé mutató állandó változások. Nem észrevenni ezeket, és azt állítani újból Keith Jenkinst idézve, hogy „a történelem ma csak még egy minden alapot nélkülöző, pozíciófüggő kifejezési módnak tűnik a minden alapot nélkülöző, pozíciófüggő kifejezések világában”, vakság az előttünk álló tényleges világ iránt, és társadalmi, politikai felelőtlenség is. Tisztában vagyunk persze azzal, hogy ezek a struktúrák és folyamatok nem mutatkoznak előttünk olyannak, amilyenek, és csak feltett kérdéseinkkel közelíthetünk hozzájuk. Ebben az értelemben igazuk van a konstrukcionistáknak, hogy a múlt nincsen adva, hanem rekonstruálni kell, és ez a rekonstruálás mindig tartalmaz szubjektív és ideologikus elemeket. Weber teljesen tudatában volt ennek, amikor bevezette az ideáltípus koncepcióját. De az ideáltípus fogalma azt feltételezi, hogy a konstrukció nem esetleges, hogy van valóság, amin az ideáltípus ellenőrizhető.
2) Egy analitikus társadalomtudománynak ma nyilvánvalóan tekintetbe kell vennie kulturális tényezőket. A kultúra jelentést foglal magában. A társadalomtudományi megközelítéseknek tehát olyan módszereket kell kidolgozniuk, amelyek elősegítik a társadalmat alakító jelentések és értékek megértését. A modernizáció és globalizáció változatai kisiklanak a racionális megértés elől, ha a jelentésnek ezek az aspektusai nem foglaltatnak benne egy szisztematikus elemzésben. Az ilyen elemzés a források sokkal szélesebb értelmű megközelítését kívánja meg, mint ahogy ezt a hagyományos dokumentumközpontú vagy a hagyományos társadalomtudományi történetírás tette. Itt nyelvészetet, szemiotikát és kulturális antropológiát kell empirikus szociológiával ötvözni. 
Végül még egy szót a történetírás történetéről készült újabb munkákról. Ezek nagyrésze a hagyományos úton jár, kevéssé érintette meg az az irodalmi fordulat, amelyet Hayden White idézett elő 1973-as Metahistory-jával.  Számos könyv jelent meg a 90-es években a történetírás történetéről nyugati nyelveken, de valamennyi, az én Historiography in the Twentieth Century c. könyvemet is beleértve csak európai és észak-amerikai szerzőkkel foglalkozott. Nem került sor a történelmi gondolkodás összehasonlító interkulturális vizsgálatára.  Lutz Raphael a 20. századi történetírással foglalkozó legújabb, német nyelvű könyvében tette meg az első lépéseket ebbe az irányba. Számos olyan tanulmánygyűjtemény jelent meg, amely a történelem egyes kultúrákon belüli megközelítéseivel foglalkozik, fontos lépcsőfokok ezek egy szélesebb komparatív megközelítéshez. De az értő szemlélet még mindig hiányzik. Két folyamatban lévő vállalkozás próbál csinálni valami ilyesmit. Daniel Woolf szerkeszt egy többkötetes „International History of Historiography”-t  az Oxford University Press számára. A nyugati látószög felől elmozdulva igyekszik egymás mellett vizsgálni a történelmi kultúrák sokféleségét az antikvitás előtti koroktól napjainkig. Ennek érdekében bevonják a különböző történelmi kultúrák specialistáit. Továbbra is kérdés, hogy vajon ez a munka milyen mértékben lesz nem csupán encipklopédikus, de komparatív is, és hogyan szándékozik az összehasonlításokat elvégezni. Kínai-amerikai kollégámmal, Q. Edward Wanggel résztveszünk egy sokkal kisebb igényű vállalkozásban, azt próbáljuk megvizsgálni, hogyan hatottak egymásra a történetírói kultúrák a 18. század végétől, amikor először kezdődtek meg nagy léptékben az ilyen kölcsönhatások. Az összehasonlítás a célunk. Hogy koherenciát vigyünk a beszámolónkba, a modernizációk és globalizációk fogalmait használjuk, többes számban mindkettőt, nem úgy szemlélve mint a Nyugat felől kiáramló egyetlen egységes folyamatot, hanem átfogva mindazon utakat, amelyeket a modernizáció választott különböző formákat öltve a különböző kultúrákban.
 
 

Bibliográfia

IGGERS, Georg G.
A német historizmus
Gondolat, 1988

KUHN, Thomas H.
 A tudományos forradalmak szerkezete
Osiris, 2000

WEBER, Max
A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme
Gondolat, 1982, Cserépfalvi, 1995

FUKUYAMA, Francis 
A történelem vége 
Európa, 1994

HUNTINGTON, Samuel 
A civilizációk összecsapása
Európa, 1998

WALLERSTEIN Immanuel 
A modern gazdasági világrendszer
Gondolat, 1983

 A társadalomtudomány jövőjéért: nyitás és újjárendezés
A Gulbenkian Bizottság jelentése 
Napvilág, 2002

WHITE, Hayden
A történelem terhe
Századvég, 1997

ALEXANDER, Jeffrey
„Modern, anti-, poszt- és neo”
Magyar Lettre Internationale, 41

LE GOFF, Jacques
„Történelem”
Magyar Lettre Internationale, 42

GYÁNI Gábor
Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése 
Napvilág, 2000

KLANICZAY Gábor
„Michel Foucault és a történetírás”
Magyar Lettre Internationale, 30
 


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu