Halil Berktay
Az első és harmadosztály között: késő oszmán-kori birodalmi és modern
török nacionalista reakciók a kiesés lehetőségére
(Európa szimbolikus földrajza)
Mindenekelőtt szeretnék elnézést kérni Maria Todorovától, Sorin Antohitól
és Andrei Zorintól, ők ugyanis a legnagyobb részét már hallották mindannak,
amiről most beszélni fogok. Mentségemre szóljon, hogy az Oszmán Birodalom
vagy Törökország talán kevésbé feltárt területnek számít intellektuális
értelemben, és így reménykedhetem abban – jóllehet megalapozatlanul –,
hogy olykor sikerül majd felkeltenem a hallgatóság érdeklődését.
Ami előadásom címét illeti, jól láthatóan egy sportból (pl. a futballból)
kölcsönzött metaforával éltem. A kifejezés a különféle csapatsportok bajnoki
tabelláira utal, ahol az alsóbb osztályok élcsapatai mindig a felsőbb osztályba
jutásra törekednek, míg ez utóbbi sereghajtói a kieséstől, s így az alsóbb
osztályokba való lecsúszástól rettegnek (ez ugyanis nem csupán státuszveszteséggel
jár, de – mióta e sportágak egyúttal jelentős üzletnek is számítanak –
bevételkieséssel is, ráadásul egyfajta kényszerpályára is állítja őket,
hiszen minél lejjebb kerül valaki, annál nehezebb visszakapaszkodnia).
Háromsávos eurocentrikus világnézet
Nos, mi köze lehet mindennek a tudományhoz, és tulajdonképpen mik ezek
a történelmi csoportok és tabellák, amelyekről beszélek? Ehhez elsőként
a „the West and the Rest” fogalmát kell megvizsgálnunk – vagyis az egyre
mélyülő európai szupremácia kialakulását, valamint az eurocentrizmus ezzel
párhuzamos, 19. századi konszolidációját. Az eurocentrikus szemlélet, mely
minden bizonnyal ebben a korszakban érte el csúcspontját, a világot három
koncentrikus körként vagy sávként képzelte el (ahogy azt Immanuel Wallerstein
a Gulbenkian Bizottság jelentéséről írt A társadalomtudomány jövőjéért:
nyitás és újjárendezés című írásában is világosan megfogalmazta), ami nagyjából
megegyezik a modern kapitalista világrend „mag”, „félperiféria” és „periféria”
fogalmaival. Ennek megfelelően a középpontban, vagy az első sávban helyezkedtek
el Hegel „történelmi nemzetei” – melyek történelmüket változásként és haladásként
értelmezték, nem pedig stagnálásként és örök körforgásként (ahogy állítólag
azt másutt feltételezték). Ezek voltak tehát Európa (illetve Észak-Amerika)
„fejlett”, vagy inkább „civilizált” országai, melyeknek dinamikus múltját
a történelemtudomány újradefiniált, intézményesített és akadémikus keretek
közt űzött diszciplínája, jelenét pedig az újonnan létrehozott társadalomtudományok,
a közgazdaságtan, a szociológia és a politikatudomány volt hivatva vizsgálni.
A külső, vagy harmadik sávban ezzel szemben a „primitívek” kaptak helyet,
akiket a 19. századi antropológia a birodalmi egzotizmus és esszencializmus
jegyében tett meg kutatásának tárgyává. A kérdéses törzsi közösségeket
és társadalmakat teljes egészében „történelem nélküli népeknek” tekintették,
és széles körű gyűjtő- és osztályozó munkának vetették őket alá. Lefényképezték
öltözetüket, vagy épp meztelenségüket, összegyűjtötték az eszközeiket,
fegyvereiket és ékszereiket, leírták a nyelvüket, a zenéiket és táncaikat,
feljegyzéseket készítettek a síremlékeikről, a totemjeikről és a maszkjaikról,
majd az egészet könyvekbe és múzeumi kiállításokba szerkesztették. Mindez
nagyjából azon a módon történt, ahogy az európai felfedezések és terepmunkák
gyűjteményei is létrejöttek, és ennek köszönhetően az olyan jellegzetes
korabeli kiadványok után, mint a Növények Különös Világa, vagy az Állatok
Különös Világa, most végre az Emberek Különös Világával is megismerkedhettek
– vagyis Afrika, Dél- és Délkelet-Ázsia, Polinézia, a Sarkkör és az Amazonas
furcsaságaival.
Az első és a harmadik csoport között volt egy második kör is, ahol
az úgynevezett „nagy civilizációk” helyezkedtek el. Ez azokat prekapitalista
államtársadalmakat foglalta magában, melyek viszonylag erős bürokráciával
és hadsereggel rendelkeztek, és ezért aránylag nagy területeket tartottak
ellenőrzésük alatt. Mindezek miatt a nagyhatalmak ezeket az országokat
nem tudták azonnal, közvetlenül és mindent átfogóan meghódítani, bekebelezni
és kolonizálni, ezért helyette belekényszerítették őket egy Európával való
elhúzódó és egyenlőtlen konfliktusokkal terhelt együttélésbe. Néhány évszázadon
keresztül újabb és újabb katonai vereségek, visszavonulások, területi veszteségek,
valamint jogi és gazdasági koncessziók jelezték hosszúra nyúlt agóniájukat,
melynek során az elmaradottság és a világrendszer alsó regisztereinek egy
sajátos félgyarmati (vagy ahogy Maria Todorova mondaná, non-koloniális)
képződménye vagy alakváltozata jött létre, teljes egészében azonban soha
nem vesztették el sem területüket, sem politikai szuverenitásukat. Ezzel
egy időben ugyanakkor egy bonyolult és ambivalens viszony is kialakult
ezzel a hatalmas, tekintélyt parancsoló és fejlett Európával, melyet egyszerre
szerettek és gyűlöltek, csodáltak és irigyeltek, maguk között nehezteltek
rá, vagy – jóval ritkábban – nyíltan szembeszegültek vele. Ebben a történelmi
kontextusban alakult ki és vert gyökeret a rendkívül ellentmondásos, sőt
egyenesen skizoid „török nemzeti identitás” (mely hasonlóan bonyolult és
ellentmondásos „szimbolikus geográfiában” is bővelkedett), és ennek következtében
olyan alapvető hasadásokkal és hibriditásokkal lett terhes, melyekkel a
mai napig képtelen volt megbirkózni.
Menny, Pokol és Purgatórium
Sokan írtak már arról (többek között Stephen Howe is, Birodalmak című
munkájában), hogy e háromosztatú rendszernek megfelelően hogyan alakult
ki ekkoriban a népek és a geográfiák egyfajta rasszista, vagy geo-rasszista
hierarchiája is. Eszerint a piramis csúcsán az európai fehérek, közelebbről
az észak-európaiak, azaz az angolok és a németek álltak, úgy is, mint az
„árják” vagy az „északi germánok” megtestesülései, míg számos ázsiai nép,
mint a kínai, az indiai vagy az arab sokkal lejjebb helyezkedett el ezen
a szociáldarwinista, pszeudo-tudományos ranglétrán. Civilizációs eredményeiket
egyfelől nem lehetett mindenestül figyelmen kívül hagyni, közösnek gondolt
rossz jellemvonásaik (velük született romlottság, lustaság, kegyetlenség
és erkölcstelenség) azonban eleve kizárta őket a „civilizáltak” vagy a
„történelmi nemzetek” családjából mind gyakorlati, mind elméleti értelemben.
Még náluk is lejjebb kaptak helyet a harmadik övezet „primitívjeinek” különböző
alosztályai: az afrikaiakra úgy tekintettek, mint akik eleve kevésbé intelligensek
a fehéreknél, az amerikai kontinensek őslakossága még náluk is kevésbé,
őket követték a Csendes-óceán déli térségének bennszülöttjei, míg a hierarchia
legalján a gyakorlatilag semmibe sem vett ausztrál őslakosok álltak.
De vajon milyen hatással volt mindez a késő oszmán-kori társadalomra
és kultúrára? Világos, hogy az oszmánokat a „másodosztályba”, azaz a „nagy
civilizációk” csoportjába sorolták. Számos 19-20. századi írás tanúsága
szerint ennek ők maguk is tudatában voltak, és helyzetüket úgy fogták fel,
mintha a mennyország és a pokol között a purgatóriumba kerültek volna –
egy jellegéből adódóan végzetesen ingatag helyzetbe. A birodalom hanyatlóban
volt, megfogalmazódott a „keleti kérdés”, melynek kontextusában „Európa
beteg emberének” szerepébe kényszerültek, és széthulló örökségüket nem
csupán a nagyhatalmak figyelték kapzsi szemmel, de a Balkán új nemzetállamai
is (akik bár lényegesen kisebbek voltak, egytől egyig kialakították a „nagy
állammal” kapcsolatos ideológiákat, melyek az oszmánok számára legalább
annyira veszélyesek voltak). Ezzel egy időben körülöttük a 19. század végi
új imperializmus hullámai lassan a „primitívek” világának valamennyi partját
elérték, mely különösen Afrika felosztásában nyert látványos formát. Eljött
a kolonializmus ideje – a totális, szemérmetlen kolonializmusé, és az oszmánokat
egyre növekvő aggodalommal töltötte el a lehetőség, hogy ők is a kolonialista
hajtóvadászat egyik űzött vadjává válhatnak.
Európai-zálás és európai-ság
Az oszmánok az abszolutizmus és a modern állam konfliktusának ugyanabba
az örvényébe kerültek, mely Kelet- és Közép-Európában másutt is jellemző
volt. A 17. század végétől kezdődő egyre nyilvánvalóbb hanyatlás végül
az 1800-as évek elejére láthatóan meggyőzte őket, hogy (egy régi római
mondás parafrázisával élve) Európában azt kell tenni, amit az európaiak,
ha fel akarják venni a versenyt a kontinens többi országával. Másképpen
szólva, ebben a helyzetben, amikor ugyan (még) nem süllyedtek gyarmati
sorba, de állami szuverenitásukat és függetlenségüket már jócskán megtépázták,
megkísérelték az Oszmán Birodalmat modern állammá alakítani, méghozzá –
úgymond – „menet közben”, anélkül, hogy különösebben átgondolták volna
a dolgot. Így aztán III. Szelim (1789-1807) és II. Mahmúd (1808-1839) konfliktusokkal
teli, korszakváltó uralkodásától kezdve egyfajta modernizációs és nyugatiasodási
folyamat vette kezdetét, méghozzá fentről lefelé, melyet az első számú
prioritással, az európai hadsereg importjával indítottak útjára. Mindez
azonban egy előre nem tervezett, szinte gépies módon hamarosan kiterjedt
a polgári bürokráciára (mivel az a maga hagyományos módján nem tudta többé
kiszolgálni a modern hadsereget), a törvényre (melyet szintén egységesíteni
kellett), majd az oktatásra is, méghozzá egyre alacsonyabb szinteken (minthogy
világossá vált, hogy a régi jó tanulatlan, szakállas-pocakos katonai elitet
nem lehetett egyszerűen beíratni a tisztiképzőbe, és elvárni tőlük, hogy
trigonometriát és ballisztikát tanuljanak), végül az öltözetre, a mértékegységekre,
a pénznemre és a pénzügyi intézményekre is (melyeket szintén egységesíteni
kellett ahhoz, hogy egy hatékonyabb adórendszert tudjanak létrehozni, és
ha nem is valódi kapitalista, de egyfajta monetáris gazdaság alakuljon
ki). Ez a folyamat már a 19. század elején megindult, ám részben saját
lendületétől, részben az új kapitalizmus fenyegető légkörétől siettetve
az 1870-es évektől az I. világháborúig terjedő időszakban még gyorsabb
ütemre váltott.
Nyilvánvaló, hogy e törekvések mögött valódi értelemben vett modernizációs
szándékok álltak, ugyanakkor nem ez volt az egyetlen fókusza az erőfeszítéseiknek,
különösen az 1830-as évektől kezdődően, amikortól mindezzel párhuzamosan,
mégis megkülönböztethető módon – azaz nemcsak a valódi eredmények révén,
de számos diplomáciai gesztussal és különböző kulturális magatartásminták
és szerepek adoptálásával is – megpróbálták el is fogadtatni magukat európaiként.
Szemmel láthatóan úgy okoskodtak, hogy a Nyugat nem pusztítja el és nem
kebelezi be (értsd: kolonizálja) a saját fajtáját, ezért aztán nem csupán
azért van szükség a modernizációra, hogy felzárkózzunk Európához, de azért
is, hogy magunk is modernné váljunk (vagy legalábbis annak látszódjunk),
bizonyítandó, hogy mi is európaiak vagyunk.
Így amikor 1839-ben a Gülhane-i Hatt-i Hümayunnal (az isztambuli Gülhane
parkban kihirdetett uralkodói reformrendelet) kezdetét vette az oszmán
reformkor, a Tanzimat, majd később az 1856-os reformok idején, vagy amikor
a krími háborúban szövetséget kötöttek Nagy Britannniával és Franciaországgal,
azután 1876-ban, az első alkotmány kihirdetésekor, majd legvégül az ifjútörökök
1908-as forradalma idején nem csupán egy valódi átalakításhoz kezdtek hozzá,
de emellett minden egyes alkalommal úgy beszéltek minderről (vagy legalábbis
megpróbáltak úgy tenni), mintha sokkal többet értek volna el, mint ami
ténylegesen megtörtént. Az elfogadtatás és az elismertetés rövidebb útnak
látszott a valódi eredmények elérésénél, és láthatóan arra a következtetésre
jutottak, hogy a tényleges tetteket helyettesítheti az alkalmazkodás és
a rendszerbe való beilleszkedés. E reakciókban természetesen azok a félelmek
tükröződtek, hogy lecsúszhatnak a „harmadosztályba”, s ezzel a kolonizáció
áldozatává válhatnak. Valóban modernizálni/nyugatiasodni és ezzel egy időben
magukat is modernként (nyugatiként, európaiként) reprezentálni – ez volt
a kulcskérdés, s ahogy az oly gyakran megesik az ilyen helyzetekben, hamarosan
feszültség támadt a látszat és cselekvés két aspektusa között, és idővel
nem a valóság, hanem annak reprezentációja vált egyre fontosabbá.
Importált és internalizált eurocentrizmus
Ami igazán lényeges ebben a kérdésben, hogy gondolkodni is képesek
voltak ezen a módon. E teljes mértékben félgyarmati (vagy non-koloniális),
elmaradott közegben ugyanis nem csupán a modernitást, de – valószínűleg
anélkül, hogy ennek tudatában lettek volna – magát az eurocentrizmust is
importálták és adoptálták. Mindez ráadásul odáig fejlődött, hogy valamiféle
önkolonizáló szemlélettel és mentális attitűddel kezdtek viseltetni maguk
és birodalmuk iránt (a kifejezést tőlem függetlenül a szófiai irodalomtudós,
Alekszandar Kjosszev is felfedezte és használta a Megjegyzések az önkolonizáló
kultúrákról című 1995-ös tanulmányában).
Ebből következően a késő oszmán-kori reformok 19. századi vezetőitől
kezdve a birodalmat még megóvni kívánó ifjú oszmánokon és az ifjútörökökön
át egészen az 1919-1922 közötti nemzeti ellenállást megszervező, majd 1923-ban
a Török Köztársaságot kikiáltó kemálistákig nem csupán az európai szokásokat
és magatartásformákat tették magukévá, de – legalábbis részben – a kolonialista
európai kormányzók, hivatalnokok, oktatók és antropológusok identitását
és szemléletét is, méghozzá saját szülőföldjükkel szemben. Az Európába
törekvő elit szép lassan kidolgozta és megteremtette saját „fehér ember
misszióját”, méghozzá az ezzel járó egész eurocentrista, orientalizáló
szemlélettel együtt, majd e szemléletet rávetítették egy addig tradicionális
birodalom és társadalom szövetére, amelyet ily módon a nyugati modernitás
kategóriái, éles határvonalai, elfogadásai és kirekesztései szerint próbáltak
meg egyszerre újrastrukturálni, megérteni, újraképzelni és reprezentálni.
Hihetetlenül érdekes nyomon követni ezt a változást a kulturális szférában.
Fennállásának első háromszáz évében, azaz durván 1300-1600 között, az Oszmán-ház
magabiztosan vallotta az Osmanl?l?k (az oszmán út) magasabbrendűségét minden
más politikai rendszer felett. A következő mintegy két évszázadban aztán
a birodalom épülete megroggyant, és az 1800-as évektől kezdődően, de különösen
Abdülmedzsid (1839-1861), majd Abdülaziz (1861-1876) alatt lassan megváltoztak
a szokások az uralkodóházban, és az egymást követő „reformszultánok” egyre
inkább a nyugati uralkodók módjára kezdtek viselkedni. Ellátogattak Európába,
Nagy-Britannia, Franciaország és a Habsburg Birodalom uralkodóival paroláztak,
európai stílusú címereket rendeltek maguknak, és átvették a kormányzat
és az államiság európai szótárát.
Nagyjából ezekben az évtizedekben kerültek megrendezésre London, Párizs
vagy Chicago nagy világkiállításai, melyeknek egyik célja éppen az volt,
hogy a világ új ipari nagyhatalmainak mérhetetlen ereje láthatóan és kézzelfoghatóan
is megmutatkozzék. Ebben a viszonylatban az oszmán társadalom egy másik,
nagyon is explicit identitásválságon ment keresztül, mely éles vitákban
manifesztálódott arról a kérdésről, hogyan is kéne „bemutatni a Keletet”
(azaz önmagukat). E viták eredményeképpen végül olyan magabiztos politikai
döntések születtek, melyek szerint a keletről nem egy tradicionális vagy
múltidéző, hanem egy modern, progresszív és civilizált – azaz nem Keleti,
hanem Nyugati – képet kell sugározni.
Isztambulban, sőt az egész állami szektorban, mind a katonai, mind
a polgári bürokráciát beleértve, a reformerek nem csak arról hoztak új
szabályokat, hogyan kell ezentúl végezni a teendőket, de arról is, hogy
hogyan kell például öltözni, és az uniformitás, a standardizáció és a homogenizáció
elve mind szélesebb dimenziókat öltött, a tüzérség és a gyalogság kiképzésétől
kezdve a hivatalos dokumentumok elkészítésén és lebélyegzésén át egészen
a fényűzést korlátozó törvényekig. Ezzel egy időben fotográfusokat indultak
útnak Isztambulból azzal az utasítással, hogy a különböző régióik és területeik
valamennyi tradicionális férfi és női „típusát” le kell fényképezni, majd
mindezt össze kell gyűjteni az úgynevezett Elbise-i Osmaniyye (Oszmán öltözetek)
hatalmas kötetében, mely sok más hasonlóan szerkesztett, görög és ciprusi
népviseleteket bemutató albummal együtt többé-kevésbé ugyanabba a kategóriába
tartozik, mint az európai antropológusoknak az afrikai zulukat, bantukat
vagy pigmeusokat dokumentáló kiadványai. Saját „primitívjeik” oktatása
és társadalomba való beillesztése végett 1892-1907 között II. Abdülhamid
azt is elrendelte, hogy Isztambulban úgynevezett „törzsi iskolákat” (Aşiret
Mektebi) kell létrehozni, mellyel gyakorlatilag azoknak a gyarmati iskoláknak
a pontos megfelelőjét teremtették meg, melyek a brit köziskolák mintájára
létesültek Fekete-Afrikában. Ezekben, és még számtalan más esetben is,
az új oszmán elit elvakult lelkesedése Európa iránt tehát nem csupán a
„nyugati civilizáció” (Garp medeniyeti) – vagy ahogy gyakrabban emlegették:
„a civilizáció” (medeniyet) – iránti csodálat közvetlen kifejezéseiben
manifesztálódott, hanem – talán még ennél is erősebben – az önmagukra irányuló
antropológiai vizsgálódásaikban, és az ezzel együtt járó európai szemléletben
is, melyet magukévá tettek és alkalmazni kezdtek másutt és másokon.
Végzetes vonzerő és kiábrándulás
Ebben a csodálatukban (Európa iránt) és törekvésükben (hogy európaiak
legyenek) végül keservesen csalódniuk kellett. És még ugyanebben az időben,
ebben a „hosszú 19. században”, a változásokkal együtt ez a kiábrándultság
is egyre fokozódott és mélyült. Az 1839-ben megindult Tanzimat, majd az
1856-os reformrendelet például széles körű jogokat és privilégiumokat biztosított
a nem muszlim lakosság számára. E rendelkezéseket azonban – a modernitásra
való filozófiai reflexió híján – láthatóan nem az a belső meggyőződés vezérelte,
hogy lépéseket tegyenek egy modern polgári törvénykezés irányába, hanem
tisztán pragmatikus okok magyarázták, nevezetesen, hogy megbékítsék a nagyhatalmakat,
akiknek burkolt vagy közvetlen nyomására e törvények végül is megszülettek
(és akik persze nem is annyira a törvény előtti egyenlőséget szorgalmazták,
mint inkább különleges privilégiumokat követeltek különböző keresztény
ügyfeleiknek). Az 1856-os reformrendeletet a krími háború vége felé – melyben
vállvetve harcoltak Nagy-Britanniával és Franciaországgal a cári Oroszország
ellen – például kifejezetten abból a célból alkották meg, hogy a Portát
is felvegyék a „keleti kérdés” megoldására létrehozott európai nagyhatalmak
közösségébe. Ezt a háborút követő párizsi békekonferencia szavatolta is
számukra, s ezzel az Oszmán Birodalom mintegy húsz évre lélegzethez jutott.
Később, amikor az orosz nyomás ismét erőteljesebbé vált, az úgynevezett
liberálisok Midhát pasával az élen az első alkotmány megalkotásához próbáltak
segítségül fordulni. Az első alkotmányt 1876-ban pontosan azon a napon
hirdették ki, amikor a nemzetközi fegyverkezési konferencia (Tersane Konferans?)
kezdetét vette Isztambulban. Nyilvánvaló, hogy a gesztus egy végső, elkeseredett
kísérlet volt arra, hogy meggyőzzék a Nyugatot: ne hagyják őket cserben,
hiszen – gondolták – most már igazán megérdemlik a jogos és állandó védelmet.
Az ember szinte hallja, amint így beszéltek egymás között: „Most már nem
csak fentről érkező rendeleteink és törvényeink vannak, most már alkotmányunk
is van. És hát mi lehet európaibb dolog, mint egy alkotmány?” Az oszmánokat
mégis magukra hagyták az 1877-78-as orosz-török háborúban, melyet követően
úgy érezhették magukat, mint akiket a kutyák elé vetettek, méghozzá nem
is csak a megsemmisítő vereség miatt, hanem azért is, mert a háborúra hivatkozva
II. Abdülhamid minden liberalizációs törekvést befagyasztott, és egy jóval
korszerűbb, épp ezért jóval erősebb autokratikus hatalmi formát hozott
létre. Újabb harminc évnek kellett eltelnie, mire az ifjútörökök megdöntötték
a zsarnokságot, és megint csak magunk elé képzelhetjük, ezúttal hogyan
suttoghattak egymás közt: „Nos, most már forradalmat is csináltunk, ezek
után egészen bizonyos, hogy befogadnak minket az európai klubba, hiszen
lehet-e valami európaibb egy forradalomnál?”
De szinte senki nem méltányolta ezeket az eredményeket, sem Nyugaton,
sem a bizonytalan hovatartozású, délkelet-európai keresztény népek körében.
1911-ben Olaszország megszállta Tripolit, az 1912-13-as balkáni háborúkat
követően pedig nem csupán az újonnan alakult nemzetállamoktól elszenvedett
megaláztatást kellett elviselniük, de a maradék görög és bolgár lakosság
árulását is, akik felé – legalábbis az ifjútörökök értelmezésében – a legjobb
szándékkal viseltettek, és akiknek az 1908-as forradalommal szabadságot
és partnerséget ígértek egy közös „oszmán identitásban”. Így aztán minden
ilyen esetben a késő oszmán-kori elit éppúgy, mint a modern török vezetők,
értelmiségiek, katonák és bürokraták végül becsapva érezték magukat, mint
akik előtt az ugráskor felemelik a lécet, vagy akik előtt a lövés pillanatában
elmozdítják a kapufát. Hiába ajánlkoztak, s vártak valamit cserébe lojalitásukért,
folyton megcsalták őket, és ettől egyre inkább úgy kezdték magukat érezni
– saját önbecsülésük tekintetében is – mint egy visszautasított, őszinte
kérő egy egyoldalú szerelmi kapcsolatban.
Így aztán ez a kapcsolat nem volt többé tiszta szerelem (bár meglehet,
sohasem volt az), hanem lassan átfordult egyfajta bonyolult viszonyrendszerré,
melyben egyszerre volt jelen a szerelem és a gyűlölet, ez az Európa felsőbbsége
miatt érzett, hosszú ideig mélyen parázsló harag azonban soha jobban nem
lengette ki az ingát a gyűlölet felé, mint a 20. század első negyedében.
„Mihelyt élvezted, már csömöre éget;
Észbontó inger, s mihelyt megkapod,
Észbontó undor, mint lenyelt csalétek,
Mely megőrjíti, akit csábított;
Őrjít, ha elérted, s ha csak kívánod…”
írja Shakespeare a vágyról CXXIX. szonettjében, majd erre a megállapításra
jut:
„Mindezt tudjuk; de kerülni ki tudja
A mennyországot, mely e pokol útja?”
(Szabó Lőrinc fordítása)
Az oszmán társadalomban láthatóan kialakult (ők legalábbis úgy tekintettek
magukra, mint akikben kialakult) ez a fajta „végzetes vonzerő” Európa iránt,
ezért egyre inkább úgy érezték magukat, mint akiktől saját lényegüket tagadják
meg, s így lassan magukat kezdték el gyűlölni, majd ez az önutálat fokozatosan
áttranszformálódott a vágy tárgyára – és így végül nem csupán magukat gyűlölték,
de mindenekelőtt magát Európát is. Ez a komplex és ambivalens kapcsolat
természetesen mind a mai napig tart, ez világosan nyomon követhető Törökország
EU-csatlakozási törekvéseinek minden egyes fordulatán. Sőt azt is hozzátehetjük,
hogy az európai halogatások, de még azok a törekvések is, melyek újabb
különleges záradékokat kívánnak csatolni a koppenhágai kritériumokhoz,
könnyen úgy értelmezhetőek (legalábbis a török kollektív emlékezet ideológiai
prizmáján keresztül), mint a 19. századi árulások újabb esetei. Mindez
pedig olyan ellenhatást hozhat létre, mely nagy valószínűséggel a fundamentalista
nacionalisták kezére játszik, akik mind a demokratizálás, mind az Európához
való csatlakozás ellen foglalnak állást.
Az ambivalens szerelmi viszonytól a nacionalista reakcióikig
Pontosan valami ehhez hasonló játszódott le a 19-20. század fordulóján
is, amikor a lassan szétmorzsolódó, de teljesen soha szét nem eső birodalom
melegágyában kialakuló új elit minden csodálata mellett egyre nagyobb ellenszenvvel
kezdett viseltetni a Nyugat iránt, s végsősoron ez táplálta és kristályosította
ki a korai török nacionalizmust, mely bár továbbra is kiállt a tudományok,
a technológia, valamint az államszervezet modernizációja mellett, mentális
és érzelmi értelemben is, egyre inkább az Európával való kellemetlen kapcsolat
gyűlölet felét testesítette meg.
Szeretném kiemelni és nyomatékkal hangsúlyozni a jelzőt, hogy korai
török nacionalizmus, mivel manapság új divattá vált a turkológiában – s
nem csupán a történettudományban, de a politikatudományban is – az a nézet,
mely szerint a kemálizmus előtt nem létezett volna török nacionalizmus.
Mindezt a következő ál-szillogizmussal igyekeznek igazolni: a nacionalizmust
a modernizáció nemzi, Törökországot pedig a kemálista forradalom indította
el a modernizáció útján, következésképp a kemálizmusnak kellett föltalálnia
a török nacionalizmust is, mint a nemzetállami konstrukció részét. Paradox
módon ez a megközelítés szó szerint átveszi azt a kemálista ideológiát,
mely szerint a modern török történelem kezdőpontja a kemálizmus, és hogy
minden ott kezdődött, amikor 1919. május 19-én Mustafa Kemal partra szállt
Samsunban, és megindította a nemzeti ellenállást Anatóliában.
Ez az állítás minden szempontból óriási tévedés. Először is teljes
mértékben figyelmen kívül hagyja a 19. századi Tanzimat-reformok körét
és mélységét, s így azokat a hatásait is, amelyek a nacionalista ébredést
előidézték. Másodsorban a szó tisztán empirikus értelemben, legkorábban
1908-tól már egyértelmű jelei voltak a török nacionalizmus fellendülésének,
mely rövidesen az ifjútörökök Egység és Haladás Bizottságának hatalomátvételéhez
vezetet. Ez később unionista nacionalizmusként vált ismertté (az Egység
és Haladás Bizottság nevéből), a maga pántörök és turáni mozgalmaival egyetemben.
Harmadszor, vitathatatlan ugyan, hogy az unionista ideológia nem volt valódi
török nacionalizmus, hiszen explicit módon nem vetette föl a török nemzetállam
eszméjét, ám – ahogy arról Hroch és mások is sokat írtak már – mindenfajta
nacionalizmus élete legalább három különálló fokozaton megy keresztül,
és a nemzetállam tiszta modellje rendszerint csak a későbbi stádiumokban
bukkan fel. Ahogy a görög mitológiában, úgy a nacionalista mitológiákban
is elsőként rendszerint egy démonológia születik meg, még mielőtt panteont
állítanának az igazi hősöknek, akik felszabadították a földet az óriásoktól
és kentauroktól. A démonológia megteremtése nem feltétlenül jelenik meg
a nemzetállam explicit programjaként, sokkal inkább implicit módon sugallja
az egyre nagyobb számú hívőseregnek, milyen ellenségtől is kell megszabadulniuk,
s így – még ha csak általános ideológiai formában is, konkrét politikai
javaslatok nélkül – kész útmutatót ad a nacionalista cselekvéshez, vagyis
ahhoz, hogyan lehet biztosítani a területeket, egy jövendő nemzetállam
számára etnikai tisztogatások, atrocitások, sőt akár népirtás árán is.
Negyedszer, a 20. század eleji török irodalom szinte összes műfaját gyakorlatilag
átitatja a „mi ellenségeink a görögök, a bulgárok és az örmények” megfogalmazású
démonológia, előrevetítve azokat az eseményeket, melyek az 1913-14-es Balkán-háborúk
kitörésekor a ruméliai és égei-tengeri görög közösségnek kellett elszenvednie,
vagy ami 1915 áprilisától az örményekkel történt, vagy ahogy az 1923-as
lausanne-i béke Kisázsia megmaradt görög népességével kapcsolatban rendelkezett.
Ötödször, amit tehát a kemálista forradalom valójában tett, az nem az volt,
hogy egy-két vázlat alapján hirtelen feltalálta a török nacionalizmust,
hanem éppenséggel egy korábbi, dühöngő és félelmetes, éppen ezért sokkal
ártalmasabb, erőszakosabb és gyilkosabb török nacionalizmust próbált meg
részben újradefiniálni, részben megzabolázni, hogy képes legyen összeegyeztetni
Atatürk tervével, mely Törökországot újra be kívánta illeszteni a haladó
és civilizált nemzetek közé, s ezzel végeredményben felélesztette az Európával
való komplex és ambivalens kapcsolat szerelmi aspektusát.
(A Közép-Európa Egyetemen 2004 május végén tartott „Európa szimbolikus
földrajza” című konferencián elhangzott előadás írott változatának részlete)
Bibliográfia
HOWE, Stephen
Birodalmak
Magyar Világ, 2004
WALLERSTEIN, Immanuel
A társadalomtudomány jövőjéért: nyitás és újjárendezés
A Gulbenkian Bizottság jelentése
Napvilág, 2002
HROCH, Miroslav
„A nemzeti mozgalomtól a nemzet teljes kifejlődéséig: a nemzetépítés
folyamata Európában”
Regio, 2000. 3.
TODOROVA, Maria
„Mi az, hogy történeti régió?”
Magyar Lettre Internationale, 54
KJOSSZEV, Alekszandar
„Megjegyzések az önkolonizáló kultúrákról”
Magyar Lettre Internationale, 37
|