(Pozsony) Két hónappal ezelőtt beidéztek a bíróságra egy olyan eset
miatt, amely húsz éve történt. Egy szlovák katolikus pap misét tartott
egy magánháznál a hegyekben. A kommunista titkosrendőrség leleplezte, a
legfelső bíróság elítélte, úgy döntött, hogy börtönbe küldi. Ez a bíró
mindmáig ott van a legfelső bíróságon. Az SME című napilap, amelynek főszerkesztője
vagyok, írt az esetről, hozzátéve, hogy ez politikai per volt. A bíró védekezett
– azt állította, hogy az érvényben lévő törvényeknek megfelelően ítélkezett
–, helyreigazítást követelt és hárommillió koronát az SME című napilaptól
hitelrontásért. Ott találtam magam a bíróságon, szemben ezzel a bíróval.
A vitánkkal egy másik bírónak kellett foglalkoznia, aki úgy negyvenéves
lehetett. Nyilván ő is megtapasztalta a volt politikai rendszert.
A per során szelíden viselkedtem, nem akartam emlékeztetni az idősebb
bírót azokra a perekre, ahol embereket halálra ítéltek, nem akartam azzal
jönni, hogy annak idején éppen a bírák voltak az igazi bűnösök, akik kiszolgálták
a rendszert, és segítettek elnyomni a szabadságot.
Nem akartam megkérdezni, hogy vajon annak, aki vakon követte a kommunista
törvényeket, joga van-e ítélkezni jóról és rosszról a demokráciában. Szlovákiában
az ilyen kérdés provokatívan hangzik, olyan színben tűnnék fel, mint egy
javíthatatlan másként gondolkodó, aki nem képes elfogadni a demokratikus
pluralizmust.
Nem akartam megbántani a fiatalabb bírót sem. Lehet, hogy fiatal korában
tagja volt a kommunista pártnak, mint a mai jogászok többsége. Csak annyit
akartam: ismerje el, hogy az újságoknak jogukban áll azt állítani, hogy
a pappal szembeni per politikai indíttatású volt. Nem volt politikai per
– így szólt a bírói döntés. Akkor az volt a törvény, tette hozzá. Az SME
című napilapnak meg kellett követnie a legfelső bíróság bíráját és fizetni
neki hárommillió koronát.
A cinizmus volna az európai demokrácia lényege?
Egy hónappal később Szlovákia és hét másik közép-kelet-európai ország
tagja lett az Európai Uniónak. Ez a nagyszerű esemény nem következhetett
volna be a kommunizmus tizenöt évvel ezelőtti bukása nélkül. Ennek a bírónak
az ítélete azonban azon számos tanújelek egyike, amelyek azt bizonyítják,
hogy ezek az országok úgy csatlakoznak az Unióhoz, hogy közben még ott
csörgedezik a kommunizmus az ereikben. Nem a kommunista ideológiáról beszélek
– az már réges-rég kimúlt. Hanem arról, hogy az emberek nem hajlandók erkölcsi
kérdést csinálni a múltjukból.
Ennek látszólag praktikus okai vannak. A szlovák társadalom nehezen
viselné el a kommunista múlt számonkérésének következményeit. Hány bíró
van, aki nem vehetne részt tovább az igazságszolgáltatásban, hány rendőrtisztnek
kellene letennie a szolgálatot, hány politikusnak kellene eltűnnie a közéletből?
Ez túl sok volna egy kis társadalomnak, nem tudna rendesen tovább működni.
Ezért aztán a felejtés a spontán védekező mechanizmus a működésképtelenség
ellen.
A morál és az igazságvágy bizonyos értelemben gátolja a kezdeti gyors
fejlődést és gazdasági növekedést, mert sok időt és energiát igényel azzal,
hogy választ vár a kérdéseire. És a posztkommunista országoknak most rohamos
gazdasági növekedésre van szükségük ahhoz, hogy felzárkózzanak a régebbi
uniós tagokhoz, amilyen gyorsan csak lehet. Nincs idő a múlttal vacakolni
olyankor, amikor azon igyekszünk, hogy utolérjük a jövőnket.
A posztkommunista országoknak ezzel együtt igen sokba kerül ez a gyakorlatias
vagy pragmatikus hozzáállás, és fennáll a veszélye annak, hogy ezt majd
az unió is megérzi. Az ár, amit ezért fizetni kell, a közélet rendkívüli
korruptsága és cinizmusa.
Ennek a cinizmusnak a legnyilvánvalóbb, de nem egyedüli áldozatai a
szlovák romák. Kétségbeejtő szegénységben élnek, mivel az állam drasztikusan
csökkentette a nekik folyósított szociális segélyeket, hogy munkára kényszerítse
őket. De nincsenek munkalehetőségek, és különben sem akar senki romákat
alkalmazni. A rasszizmust hallgatólagosan elnézik, akárcsak a kommunista
múltat.
Ha eltekintünk a szociális és ideológiai vonatkozásoktól, azt mondhatjuk,
hogy a romák sorsa a csehszlovák értelmiségiek 1968 utáni sorsához hasonlít.
A rezsim kizárta őket az egyetemekről, azt akarta, hogy dolgozzanak – ugyanakkor
mindent megtett, nehogy állást találjanak maguknak. De míg a disszidenseknek
és értelmiségieknek sikerült elnyerniük Nyugat-Európa rokonszenvét, szívesen
fogadott emigránsok voltak, a Nyugat rémülten becsapja az ajtót a romák
orra előtt. Lehet, hogy optikai csalódás, de ez cinizmusnak látszik. A
szlovák társadalom azonban úgy veszi ezt, mint annak a felfogásnak a megerősítését,
miszerint a cinizmus az európai demokrácia lényege – az ország tehát jó
úton jár. Ez az, ahol az európai reagálás visszaüt.
Én ettől teljesen eltérő reagálásban bíztam. Azt hittem, hogy a posztszovjet
országok előbb-utóbb megtanulják a Nyugattól, hogy a demokráciát nem lehet
érvényre juttatni igazság, morál és szabadságvágy nélkül. De kezdem egyre
erősebben érezni, hogy az Unió nyugati feléből is kivész ez a vágy. És
úgy gondolom, hogy erről is a kommunizmus tehet. A kommunizmus bukása összetörte
azt a tükröt, amelyben Nyugat-Európa saját liberális demokráciájának szépségét
és nagyszerűségét csodálhatta. Immár nincs tükre, amibe pillanthatna, kezdi
tehát elveszíteni nemes arcélét. És kezdi elveszíteni az ellenállását is
azzal szemben, ami a gyengéje, és ami erős visszhangra találva tér majd
vissza az Unió keleti feléből. Új tagjai nagyon tanulékonyak, és az a benyomásom,
hogy a politikai gondolkodás gazdag nyugati könyvtárából egyetlen könyvet
kölcsönöztek csupán – a politikai cinizmus tankönyvét.
Berlusconi szlovák tanítványai
Ez valahogy arra a történelmi sztereotípiára emlékeztet, amely szerint
Kelet-Európa mindig a legrosszabbat veszi át a Nyugattól. Ha Adam Smith
és Marx Károly közül lehetett választani, biztos volt, hogy Marxot választják.
És ma is tévedhetetlenül választják Machiavellit Tocqueville helyett.
Ezért van aztán, hogy Silvio Berlusconi annyira népszerű Szlovákiában.
Ő volt a mintaképe Vladimir Meciarnak, aki hat hosszú éven át irányította
a szlovák politikát, és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Fareed Zakhariának
meg kellett alkotnia az “illiberális demokrácia” legújabb fogalmát. Meciar
1998-as választási kampányát Berlusconi Forza Italia futball-jelszavára
alapozta: “Hajrá Szlovákia!”. Szlovákiában szerencsére kevés volt a futballrajongó,
és Meciar végül veszített.
Pavol Rusko, a jelenlegi gazdasági miniszter Berlusconinak egy másik
csodálója. Előbb alapított egy sikeres kereskedelmi televíziót, aztán egy
politikai pártot. Szlovákiának eddig szerencséje volt, hogy Rusko nem olyan
ügyes, mint Berlusconi. Még a jelenlegi miniszterelnök, Mikulas Dzurinda
is nagy barátja Berlusconinak. Mindketten elmondhatják magukról, hogy rekordot
döntöttek a hatalmon maradásban. Dzurinda miniszterelnöknek van még egy
jó barátja, osztrák partnere, Wolfgang Schüssel, aki Jörg Haider pártjával
alkot koalíciót. Schüsseltől Dzurinda azt tanulta, hogy a politikában
bárkivel szövetségre lehet lépni. Ezért barátkozik újabban olyan könnyen
Meciarral, így működik az európai visszacsatolás.
De még az Olaszországnál és Ausztriánál jobb hírű országok is politikai
cinizmusra tanítják a posztkommunista országokat. Tony Blair kezet fogott
Muammar Kadhafival, akire Kelet-Európában egy baráti ország vezetőjeként
emlékeznek a kommunista időkből. És Schröder kancellár Kína legmagasabb
szintű képviselőit fogadta legutóbb nagy ovációval.
Mit szűrhet le ebből a szlovák társadalom? Csupán azt a tényt, hogy
a diktátorokat és kommunistákat rehabilitálták Európában – és hogy jól
tette, hogy nem volt hajlandó a fájdalmas szembenézésre a saját múltjával.
És miután Tony Blair támadása a BBC ellen sikerrel járt, Mikulas Dzurinda
szlovák miniszterelnök is azonnal pert indított az SME ellen, helyreigazítást
és ötmillió korona kártérítést követelve. Láthatóan a legnagyobb élvezettel
idézte Donald Rumsfeld amerikai külügyminisztert, aki nem hajlandó ezentúl
újságot olvasni.
És ha már Rumsfeldről van szó, vajon milyen hatása lesz az iraki foglyok
kínzása körüli botránynak Szlovákiára? Attól tartok, hogy nem figyelmeztető,
hanem bátorító hatása lesz a hazai rasszizmusra a romákkal szemben, akik
végső soron eléggé hasonlítanak az irakiakra.
A globalizáció révén növekszik a visszacsatolás veszélye, amit a Nyugat
láthatóan nem vett tekintetbe. Az Európai Unió keleti országai nem voltak
teljesen felkészülve mindarra, amit a nyitott világban láthatnak, és intuitív
módon azokat a mintákat veszik át, amelyek a legsimábban illeszkednek saját
politikai cinizmusuk készletéhez. Ezeknek a kurzusa ugyanakkor a Nyugat
rosszabbik részét erősíti, amely gyorsan megérzi bennük a szövetségest.
Berlusconi már biztosan tudja, hogy számíthat szlovák barátaira, amikor
csak akarja.
Így aztán könnyen előfordulhat, hogy minél jobban hat majd egymásra
az Unió keleti és nyugati fele, annál több cinizmus jut érvényre, kiszorítva
az igazságérzetet és a morális érzéket, holott éppen ez volt az, amiből
Európa megszületett.
Szomorú igazolása volna ez annak a történelmi közhelynek, amely szerint
ami Nyugaton csírázik, Keleten érik be. De ha Európa aratja le ennek a
bűnnek, a hatalmi cinizmusnak a termését, az elég furcsa paradoxon lesz,
mert azt jelenti majd, hogy ezt a történelmi csatát mégis a Kelet nyerte
meg, pontosabban a kommunizmus, amiről azt hittük, hogy megbukott tizenöt
évvel ezelőtt. Az a kommunizmus, amelyet a legfelső bíróság bírája az ereiben
hoz magával az Európai Unióba.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
©IMEČKA, Martin M.
Dzsin
Kalligram, 1993
“A reálszocializmus tanulságai”
Lettre Internationale, 48
“A szlovákok és az EU-csatlakozás”
Lettre Internationale, 49
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu