Terry Eagleton
Stanley Fishről

Az Egyesült Államok szellemi hanyatlásának egyik kisebbfajta tünete, hogy Stanley Fisht baloldalinak tartják.  Néhány honfitársa legalábbis, és ő maga is kétség kívül. Egy politikailag olyannyira elfajzott országban, ahol a „liberális” állami beavatkozás-pártit jelenthet, és a „libertárius” pedig olyat, akitől a szegények ott fordulhatnak fel az utcán, ez talán nem teljesen meglepő.
 Stanley Fish jogász és irodalomkritikus igazság szerint csak annyira baloldali, mint Donald Trump. Valójában ő az amerikai akadémiai élet Donald Trumpja, az intellektus rámenős, nagyhangú vállalkozója, aki annyi hévvel nyomatja eszméit a fogalmak piacán, ahogy mások használt Hoovereket árulnak. A mai vállalati menedzserektől eltérően azonban, akik gondosan elsajátították a konszenzus és a multikulturalizmus retorikáját, Fish régimódian űzi az ipart, nem áll szándékában melegen megszorítani a kezedet, és úgy kérdezni, nem bánod-e, hogy ki vagy rúgva. Kedvét leli a szellemi rugdalózásban, abban, hogy ő a vékonypénzű pluralisták és liberálisok ostora, és azt az ominózus dudort a zakóján nem lehet Milton-kötetnek nézni.
 Fish voltaképpen azt csinálta, hogy egy látszólag radikális episztemológiát térített el jámbor konzervatív célokra. Episztemológiai kifejezéssel ő egy telivér antifundácionista, akinek a számára minden esetleges kulturális vélekedésre redukálódik. Ezek a vélekedések foglalják most el azt a fennkölten transzcendens helyet, amely a pozíciót korábban betöltő jelöltek, mint Isten, a Szellem, az Ész után üresen maradt. Transzcendentális aprioristák abban az értelemben, hogy nem lehet rákérdezni, hogy honnan erednek, hogy érvényesek-e, hogy van-e értelmük; mivel a válaszok az ilyen kérdésekre a saját vélekedési rendszerünkön belül fogalmazódnak meg. Ily módon vissza vagyunk kényszerítve egy régimódi fideizmusba: a világon semmi sem számíthat vélekedéseink bizonyítékának, mivel amit hiszékenyen világnak hívunk, az csupán ezeknek a konstrukciója. És mivel „mi” nem váltogathatjuk úgy a meggyőződéseinket, mint a zokninkat, úgy választva ki egy sötét vagy egy divatos párat közülük, ahogy a kedvünk tartja, éppannyira nem tudunk szabadulni tőlük, mint a lábméretünktől. A hitek a személyiség alkotó elemei, ezért nem lehet kritikusan megkérdőjelezni őket. Amíg hiszek, nem hagyhatok fel a hittel, ahogy nem hagyhatok fel az ásítással sem, miközben ásítok. A hitek inkább olyanok, mint az influenza, nem intellektuális aktusok. Fish szerint egy férfi nem ura jobban a vélekedéseinek, mint néhány ideológus a farkának. Ha az Egyesült Államokban ma mindenki áldozata valaminek, akkor Fish bevallottan saját feltételezéseinek az áldozata, amelyek éppolyan lelketlenül zsarnokoskodnak fölötte, amilyen lelketlenül Sztálin tartotta markában a kulákokat.
Merész ugrások egész sorával érveljük el magunkat egy „radikális” antifundácionizmustól a szabad világ védelméig. Ez Fisht irigylésre méltó pozícióban hagyja: kulturális tőkét kovácsol magának abból, hogy egy avantgárd elméletet használ Dan Quayle világának védelmezésére. Egy felületesen historicista, materialista eset – hiteink és vélekedéseink gyakorlati életvitelünkbe ágyazódnak – nemcsak egyfajta episztemológiai ideológiához vezet, de ahhoz a mélységesen kényelmes tanításhoz is, hogy életformánk mint egész minden kritikán felül áll. Mert ki is végezné el a bírálatot? Mi nem, mivel nem bújhatunk ki lokális kulturális bőrünkből, hogy valami olümposzi magaslatról szemléljük magunkat; és ők sem, mivel ők egy másféle kultúrában élnek, amelyik összemérhetetlen a miénkkel. Gondolhatják, hogy megfosztjuk őket a nyersanyagaiktól és kizsákmányoljuk a munkaerejüket, de ez csak azért van, mert sose hallottak a Nyugat civilizáló küldetéséről. Ebből az a boldogító eredmény adódik, hogy soha senki sem bírálhatja Fisht, mivel a bírálatuk számára átlátható, beletartozik az ő kulturális játszmájába, tehát nem is igazi bírálat; ha pedig nem érthető teljes egészében, akkor a vélekedések valamelyik másik készletéhez tartozik, és ezért irreleváns.
 Ez az egész diszkreditálható episztemológiai tévedések egész során alapul. Abban a hiszékeny feltételezésében, miszerint minden alapos kritikának valami metafizikai külső helyről kéne jönnie, osztja annak a liberalizmusnak a tévhitét, amelyet egyébként utál. Az egyetlen különbség, hogy míg némely liberálisok úgy gondolták, hogy van ilyen kitüntetett pont, a Fish-hez hasonló pragmatisták szerint nincs ilyen. Egyébként semmi sem változott. Azt képzelni, hogy vagy a vélekedéseink gyámoltalan foglyai vagyunk, vagy ezek magasrendű elfogulatlan kritikusai, annyi, mint teljesen sarkított formában feltenni a kérdést – amelyet Fish, mint rendesen, most is félrevisz. A melodramatikus teoretikus gesztus iránti színpadias étvágya elejét veszi annak, hogy észrevegye, hogy az önmagától való kritikus távolságtartás képessége végül is része nem pedig valamiféle képzelt alternatívája a világhoz való kötődésünknek. Az ő esete elkeni azt a kérdést, hogy lehet, hogy az emberek megváltoztatják a véleményüket, mivel a speciális hiedelemrendszer és a bizonyítékok partikuláris darabjai közti viszonynak egy tarthatatlanul monisztikus szemléletét képviseli.  Azt is sugallja, hogy mi nem kérdezhetünk rá, hogy honnan erednek a vélekedéseink, mivel az e kérdésre adható bármely választ eleve determinálná a hitünk.
 De az a hit, hogy hitünk kötve van egy történelmi életformához, maga is egy történelmi életformához kötődő hit. Fish vonzódása ahhoz, ami lokális és pártos, és averziója az emberi jogokkal és elvont elvekkel szemben, megvetése az iránt, amit úgy hív, hogy „kölcsönös együttműködés és egalitárius igazságosság”, a tolerancia és a pártatlanság macsó kigúnyolása együttvéve egy nagyon is meghatározott fejlett kapitalista kultúrához tartozik, bár Fish saját normáit paradox módon áthágva ezeket az elveket egyetemes érvényűnek látszik tekinteni. Talán maga Fish az, nem pedig valamiféle emberiségnek nevezett univerzalista absztrakció, aki képtelen distanciálódni a saját vélekedéseitől, és szélesebb történelmi kontextusba helyezni őket.
 Mint honfitársainak többsége, Fish nem tartozik a leginkább kozmopolita teremtmények közé.  Esszéi a The Trouble with Principle [Mi a baj az elvekkel] (Harvard 1999) című kötetben a rasszizmussal, pornográfiával, az abortusszal, szólásszabadsággal, vallással, szexuális diszkriminációval foglalkoznak – valójában a felvilágosult amerikai akadémia teljes árukészletével. Megítélésem szerint ezek valóban napirenden lévő, sürgető problémák, de a legcsekélyebb mértékben sem utalnak arra, hogy volnának ezen kívül más megvitatásra érdemes problémák is a politikai univerzumban. Fish könyve jellegzetes amerikai provincializmussal és önmagával eltelve hallgat az éhezés, a kényszerű migráció, a forradalmi nacionalizmus, a katonai agresszió, a tőke pusztításai, a világkereskedelmi egyenlőtlenségek, egész helyi közösségek felbomlasztásának problémáiról. Pedig ezek annak a rendszernek a következményei, amelynek az Egyesült Államok a tartópillére sokak számára a dolgok nem-metafizikai külszínén. Képtelen lévén kibújni a saját kulturális bőréből Fish esetében ez mintha azt jelentené, hogy nem tudja felfogni, hogy saját hazája hogyan igyekszik mindent letarolni azon a titokzatos helyen, amit úgy hívnak külföld. Az embernek az az elháríthatatlan benyomása, hogy Fish nem sokat tart a külföldről, és azt sem bánná, ha eltörölnék a föld színéről. Határozottan szemben áll a gyűlöletbeszéddel, de láthatólag nem érdeklik azok a strukturális feltételek a saját háza táján, amelyek az ilyen etnikai konfliktusokat előidézik. Valójában védi azt a társadalmi-gazdasági rendet, amely elősegíti azoknak a hatásoknak a bekövetkezését, amelyek felett sajnálkozik. Jogosan aggasztják az abortuszt ellenző fanatikusok, de amennyire meg lehet ítélni, sokkal kevésbé érdekli az a katonai, ökológiai és gazdasági fenyegetés, amelyet hazája jelent oly sokakra nézve a világban. Számára, mint megannyi „balos” kollegája számára a moralitás nagy része kimerül a szexben, ahogy ez a puritán jobboldalra mindig is jellemző volt.
A Trouble with Principle egy sor polemikus írás a liberalizmus ellen, és sikerül néhány remek pontot begyűjtenie a hívők ellenében. Elég bunyós alkat, és egy kissrác kegyetlen versengési ösztöne fűti, úgyhogy majdnem betegesen allergiás a barátságos pluralizmusra, és fondorlatosan figyeli, mitől van az, ha első látásra semmi nem forog kockán. Érti, hogy a liberális doktrína procedurális formalizmusa hogyan tudja trivializálni a szenvedélyesen képviselt pozíciók aktuális tartalmát, és minden nézőpont tapintatosan szentimentális kiegyenlítésével hogyan tudja leplezni érzéketlen közönyét. Mint hagyományos erény-moralista azt tartja, hogy a politikai etika tétje egy életmód lényege, nem csupán az, hogy kinek sikerül ezt meghatároznia. Éberen figyeli egy olyan liberalizmus hamis pártatlanságát, amely előre eldöntötte, hogy mi számít tolerálható nézőpontnak, és érthető módon gúnyolódik azon, amit „butik-multikulturalizmusnak” nevez. Sok liberálistól eltérően nem követi el azt a tévedést, hogy a zéró összegű játszmát szükségszerűen destruktívnak tartsa. Ellenkezőleg, nem hajlandó szépítgetni azt az igazságot, hogy van egy csomó fontos küzdelem, amelyben az egyik nyer, a másik pedig veszít.  És nem engedi meg magának azt a liberális képmutatást, hogy a hatalom eleve ipso facto valami rossz dolog, ez olyan vélemény, amelyet rendszerint csupán azok hangoztatnak, akik rendelkeznek vele. Igaz, hogy a hatalom ízének élvezetéből valamivel kevésbé hevesen húz hasznot, de legalább úgy tűnik, látja, hogy az, hogy jó vagy rossz, attól függ, ki mit csinál milyen helyzetben.
 Másfelől, ahogy a jó liberálisok szokták mondani, Fish ha az élete múlik rajta, akkor sem képes felfogni, hogy lehet valaki egyszerre toleráns és elkötelezett. Ha valaki nem tud lazán meglenni saját meggyőződésével, akkor a tolerancia csak látszat lehet. Fish tehát inkább úgy nézi le a liberalizmust, ahogy egy mucsai nézheti le egy james-iánus New York-i körmönfont  önértékelését:  túl óvatos és udvarias ahhoz, hogy megmondja, amit gondol.
Ha én toleráns vagyok, ez nem jelenti szükségszerűen azt, hogy langyosan tartom a véleményemet; azt jelenti, hogy megengedem, hogy te éppolyan hevesen képviseld a te véleményedet, mint én a magamét. Valójában én épp olyan szenvedélyes lehetek ez ügyben, mint te abbéli kívánságodban, hogy minden áron érvényesítsd a saját álláspontodat. Nem úgy van, ahogy Fish feltételezni látszik, hogy a liberálisok töketlenek, míg a hozzá hasonló elkötelezettek az igazi tökös gyerekek. Nem minden liberális laodiceánus, és hogy milyen lelkesen tart ki valaki a saját hite mellett, ez önmagában még semmit nem mond arról, hogy vajon a szembenálló felfogásokat cenzúrázni kéne-e. Saját meggyőződésem erősségét véve alapul felfoghatatlannak találhatom, hogy mások olyan nézeteket vallanak, amilyeneket vallanak, de ez nem jelenti szükségképpen, hogy azok elhallgattatását fogom követelni. Miért gondolja valaki, hogy Bill Clinton egy szent, az rejtély, de világgá kürtölheti ezt a véleményét az összes háztetőkről, mit bánom én. Másfelől elég jól megérthetem, mi késztet bizonyos embereket arra, hogy rasszisták legyenek, és jól beleképzelhetem magam, hogy hasonló körülmények között hasonlóképpen éreznék,  eközben teljességgel egyetértve Fishsel abban, hogy rasszistáknak nem volna szabad megengedni, hogy nyilvánosan kifejezést adhassanak előítéleteiknek.
 Fenomenológiailag fogalmazva: nem tudom elképzelni, milyen volna nem azt hinni, hogy Bill Gates-nek elég kevés érzéke van az emberi lélekhez. De el tudok képzelni olyanfajta körülményeket, amelyek arra késztetnének, hogy feladjam ezt az előítéletet, például, ha hirtelen megjelentetne egy metafizikai mélységű regényt, amely még a Varázshegyet is elhomályosítja. A tolerancia ellentéte ebből a szempontból nem a meggyőződés, hanem a dogmatizmus; és amennyiben a dogmatizmus egyebek között azt jelenti, hogy az ember nem hajlandó megvilágítani, milyen alapon ragaszkodik a véleményéhez. Fish, akinek a számára a hitek éppolyan titokzatosan adottnak tűnnek, mint a Vénusz bolygó, maga hívja ki a támadást maga ellen. Amikor A. J. P. Taylor megjegyezte, hogy szélsőséges nézetei voltak, de mérsékelten képviselte őket, arra gondolhatott, ahogy Fishnek állítania kellene, hogy nem gondolta komolyan saját nézeteit. Végülis annak idején meghallgatták egy Magdala College ösztöndíj pályázathoz. De arra is gondolhatott, hogy bár valóban hitt abban, amit hitt, nem hitt abban, hogy nézeteit lenyomhatja más emberek torkán.
Fish ezzel szemben minden meggyőződést szükségképpen autoriternek lát, mivel úgy képzeli, hogy a tolerancia politikai intézménye csak egy elegáns módja annak, hogy az embernek nincs mersze a saját meggyőződéséhez. És ez elég baljós oldala az ő időnként üdítő liberalizmus-bírálatának.
 A Trouble with Principle-nek eléggé igaza van, ha ragaszkodik ahhoz, hogy vannak olyan nézetek, amelyeket nem volna szabad tolerálni, hogy tehát a szólásszabadság minden abszolút értelemben illuzórikus csupán. Nagyon üdvös dolog, hogy Nagy Britanniában jóideje senki sem hangoztat nyilvánosan bizonyos sértő kijelentéseket a büntető eljárás kockázata nélkül. De Fish a színpadias hatás iránti szokásos érzékével ezt a tolerancia, a pártatlanság és a kölcsönös tisztelet elve súlyos megsértésének nyilvánítja, mintha az a tény, hogy kivétel erősíti a szabályt, szükségképpen teljes egészükben érvénytelenítené ezeket az elveket. Merő szofizmus azt állítani, hogy mivel minden beszédaktus társadalmilag feltételezett, nincs is szabad véleménynyilvánítás egyáltalán. Ez inkább olyan, mint azt állítani, hogy mivel egész nap a Savoy körül lebzselni éppolyan társadalmi szokások által meghatározott dolog, mint egy sóbányában dolgozni, ezért a Savoy vendégei nem is szabadabbak a bányászoknál.
 Fish nem szereti az elveket, mivel elvontak, univerzálisak, semlegesek, formálisak és rugalmatlanok. Minden elvet ilyen magasröptű kantiánus terminusokban definiálva – szokás szerint szalmabábot csinál az ellenfeléből, hogy biztosítsa saját pürrhoszi győzelmét. Mindenki ellene van az ilyesfajta elveknek, ahogy mindenki ellenzi a bűnt. De bizonyos általános elvek nélkül konkrét helyzeteket sem tudnánk meghatározni; és amikor Fish közli velünk, mintha valami újdonságot jelentene be, hogy az absztrakciókat, mint az igazságosságot vagy az egyenlőséget tovább kell specifikálni, azt állítja, hogy éppenséggel ezeket az absztrakciókat kell konkretizálni, nem mondjuk azt az elvet, hogy minden csecsemőt a falhoz kell vágni. Legalább ennyiben a liberalizmus nyelve mellett kötelezi el magát. Saját felfogása szerint nem is tehetne mást, hiszen maga is a liberalizmus történelmi produktuma.
 Minden esetre, amint az ember megpróbálja kideríteni, miért is akar bizonyos pártos érdekeket előmozdítani, köztudottan nehézzé válik elkerülni az általánosítás nyelvét. Még Fishnek a gyűlöletbeszéddel való szembenállása is kell hogy tartalmazza vélhetőleg valahol érintőlegesen azt a tényt, hogy a becsmérelt csoport inkább emberekből áll, nem pedig egy csokor mályvarózsa, ha szabad ezt az egyes pragmatisták által ízléstelennek talált kifejezést ('emberek'), használni. A Trouble with Principle ennek megfelelően ingadozik a keményebb, de nem plauzibilis változat (minden általános elv hamis) és enyhébb, de unalmasabb között (minden elvet konkretizálni kell, és eközben megváltozik), ami alól alig valaki, Hegel a legkevésbé képezne kivételt. Mint majdnem minden támadásnak az univerzalizmus ellen, neki is megvannak a saját merev univerzáliái, ebben az esetben a részérdekek elsőbbsége mindig és mindenütt, a konfliktus állandósága, a hitek apriori státusa, az igazság retorikus jellege, az a tény, hogy minden látszólagos nyitottság rejtett zártság és hasonlók. Fish hivatkozásai a történelemre majdnem mindig gesztusszerűek. A történelem nála valami olyasmi, mint Harry Kissingernél, régi dolgok, amikre még éppen vissza tud emlékezni. Kár, hogy így van, mert ha több érzéke volna a múlthoz, észrevehetné, hogy az általa utált univerzalista, liberális elvek mondták valamikor az utolsó szót a képrombolással kapcsolatban, hogy a felvilágosodás korában a különbségre, a sajátosságokra és a helyi érdekekre való hivatkozás többnyire reakciós volt, az egyetemesség követelésével fejedelmeket lehetett letaszítani a trónjukról. Egy igazi pragmatista számára az általános elvek olyanok, amilyenek általános elvek már csak lenni szoktak, bizonyos helyen és időben sokkal szubverzívebbek és emancipatívabbak lehetnek, mint bármi más. És ha egy sor helyi kultúra egyre-másra hasznosnak találja univerzális elvek követését, amint hogy az esetek nagyrészében annak találja, miért kell egy olyan pragmatistának, mint Fish, olyan univerzálisan elutasítónak lennie velük szemben?
 Amiről ezekben az elvekben szó van, nem más, mint amit megannyi posztmodern gondolkodás is tesz szembekerülve a „rossz” egyetemességgel – egy rossz „partikularizmust” állítanak a helyébe. Nem veszik észre, hogy az ilyen militáns partikularizmus csak a fonákja annak az üres univerzalizmusnak, amit lesajnálnak ahelyett, hogy valódi alternatívát kínálnának helyette. Stanley Fish leginkább John Rowls fonákja, ahogy a tribalizmus a globalizmus torz ikertestvére, vagy ahogy a sehonnani szemlélet elkerülhetetlenül szembekerül a csakis magunkból kiinduló szemlélettel. Ebben a tekintetben Fish egy teljesen elkötelezett tribalista, aki, akárcsak Slobodan Milosevic, egyetlen nép harcát vívja, amelyet sajátos, különös szokások és tradíciók hatnak át. Csak az a különbség, hogy Milosevic esetében ezt úgy hívják: a szerbek, Fish esetében pedig: az egyetemi emberek. Még némi kommunitarizmussal is meg lehetne vádolni (a liberalizmussal szembeni számos kifogása ilyen jellegű, például a meggyőződés és a személyiség összefüggésére vonatkozó), ha nem szólna ez ellen az a körülmény, hogy megvet minden ilyen érzelgős emberi társulást nagyjából ugyanolyan okokból, ahogy feltehetőleg Clint Eastwood is teszi.
 Minden ilyen nyálas konszenzus ellenére Fish egy hobbes-iánus machiavellista, aki élvezi a konfliktust, csak azt hiszi el, ami kézzelfogható és ehető, és szeret győzni. Az univerzális lényegiségek iránti ellenszenvét antiplatonistának mondja, de ez sok esetben csak emelkedett megfogalmazás arra, hogy életfelfogása nem megy túl egy telekspekulánsén. Nem világos, hogy a győzelem és az intolerancia hogyan fér össze, mert nem lehet azt mondani, hogy legyőzte a riválisát, ha kikötözte a rajtnál. Az azonban elég nyilvánvaló, hogy ez a filozófia, amelyet Fish hallgatólagosan egyetemes érvénnyel ajánl nekünk, inkább illik egy amerikai egyetem dékánjához az ezredfordulón, mint egy skót remetéhez a 16. században.

Fishre és a dékánra hivatkozni azonban annyi, mint rámutatni arra a tényre, hogy két Fish van, egy kicsi meg egy nagy. A kis Fish amolyan kardcsörtető vagdalkozó, aki botrányosan provokatív kijelentésekre kész: az igazság csak retorika, a szólásszabadság csak illúzió, az elvtelen viselkedés a legjobb. A nagy Fish tiszteletreméltó egyetemi ember, aki azonnal elveszi ezeknek a megnyilatkozásoknak az erejét, azt hangsúlyozva, hogy ezek leíró, nem pedig normatív jellegűek. Szó sincs arról, hogy radikális javaslatok volnának, egyszerűen csak leírják, hogy mit csinálunk amúgy is, anélkül hogy mindig tudatában lennénk ennek; és a teória, e világ Trumpsa örömmel értesülhet róla, hogy tehát semmiféle hatással nincs a praxisra. Az antifundácionizmus ennélfogva nemigen riasztja el a nyugati alapokat, és Fish olcsón megszerezheti a képromboló hírnevet.
 A kis Fish lázasan keres egy olyan ügyet, amely sikeresen elriaszt abszolút mindenkit, ő a hibrid outsider, aki kiáll a kisebbségekért, és mint zsidó ő is egy ilyen kulturális peremhelyzetből jön. A nagy Fish ezzel szemben konszenzuális, jófiús lenézéssel viseltetik a lázadók iránt, akiknek a viselkedése éppolyan konvencióktól meghatározott, mint azoké, akiken elverik a port.
 Szerencséje ennek a skizoid alkatnak, hogy van egy olyan hely, ahol az agresszió és a konszenzus összefér. Ezt úgy hívják, hogy amerikai nagyvállalat, aminek az egyetemi kampusz egy mikrokozmosza. Az egyetemi életben nyugodtan elkalapálhatja az ember a kollégáit annak biztos tudatában, hogy mivel valamennyien ugyanazokat a szakmai játékszabályokat követik, ez valójában nem jelent semmit.
 Van egy nyilvánvaló ellentmondás a fejlett kapitalista önérdeken alapuló érdekalapú viselkedése és liberális ideológiáinak konszenzuális jellege között. Ebbe a szégyenletes hasadékba illeszti bele a Trouble with Principle a maga komisz  szubnietzscheánus tételét, hogy ismerjük el, hogy a konszenzus istene meghalt, és nézzünk szembe azzal, hogy mindennek az érdek az alapja. A rendszer mindeddig ellenállt ellentmondásai ilyen csábító feloldásának abban a meggyőződésben, hogy érdemes a képmutatás árát megfizetni az individuális tekintély néhány lepléért. Fish műve egy áramlat lehet abban a szélben, amely a saját hitelét egyre inkább aláásó társadalmi rendet egy arcátlanabbul nyílt védekezés felé hajtja.
 És ha Fish ebben eléggé nietzscheánus, éppannyira az az örök visszatérés tekintetében is az írásaiban. Olyan, mintha többször felülírta volna ugyanazt a könyvet – miután konstatáltuk, hogy a kultúra hitek kérdése, nem tudni, mi mást lehetne tenni, mint elmondani ugyanazt újra meg újra, olykor más példákkal. Talán ahhoz, hogy új utat törjön, Fishnek arra kéne várnia, hogy megváltozzon a meggyőződése, hogy kiszabaduljon nézetei börtönéből.

KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu


C3 Alapítványc3.hu/scripta/