ABODY RITA
ANATÓMIA, NY-LA ´96–´97
 
Vágta, vágta, vágta, napon át, éjen át, napon át. Vágta, vágta, vágta.
                (Rilke: A kornétás)


Terv: átmenni Amerikán parttól partig, New Yorktól Los Angelesig, tíz nap alatt, tél közepén, L. tanítási szünetében. A teljes földrész keresztmetszete. Négy idõzóna. Tökéletesen ismeretlen, irdatlan tér. Adottságok ehhez: fanatikus férfiember negyedszázadnyi vezetési gyakorlattal a világ országútjain, autó nélkül, sovány óraadó tanári jövedelemmel, plusz megrettent, halálra szánt nõi kísérõ, lusta literátor és illegális bébiszitter, soha nem használt hétéves magyar jogosítvánnyal, inkább elméleti kalandor. Negyven körüliek. Van még: körülbelül ezer dollár az útra, benzin, szállás, koszt.
Kétségbeesett kalandvágy: L. úgy érzi, minden jár neki, ami másnak kijut.
Én általában csak megúszni szeretném azt, ami éppen van. Miért, hogy mégis mindig vele tartok? Különleges erõk birtokosa. Ezeket szerintem fonákul használja. Azt képzelem, egyszer minden jóra fordul. De miért?
Megvalósítjuk az amerikai álmot: minden megtörténhet. New Yorkban lakunk másfél éve, tudjuk, hogy a lehetõségek száma: végtelen, de tényleg. Szegénység nem akadály. Fantázia és önbecsülés kérdése az egész. Self-esteem: az önmegvalósítás kulcsszava. Ezeket itt az óvodától kezdve tanítják.
Valószínûtlen érzés annak, aki a kelet-európai szocializmusban nõtt fel.
Ragaszkodom a rendes karácsonyozáshoz, Miatyánkkal. Utána mehetünk. L. nem szereti a karácsonyt, nem szereti a nyugalmat. Menet közben szeret lenni, soha másképp.
Gyerünk.
*

Több autó közül lehetett választani. Végül ezek maradtak versenyben finnyás ízlésünk elõtt: egy mesebeli rózsaszín Cadillac és egy aranyszínû Thunderbird, mindkettõ újszerû, remek állapotban. A Mennydörgésmadár gyõz. Gazdagoknak való autó.
Rózsaszín Caddy, az olyan közhelyes, olyan uncsi.
Drive-away: ingyen használhatsz egy autót, ha vállalod, hogy eljuttatod egyik városból a másikba, adott idõn és kilométeren belül, biztosítva minden – baleset, lopás – ellen. A feltételeket és a kocsi mûszaki állapotát szerzõdés rögzíti. A tulajdonosnak olcsóbb így, mintha pénzért szállíttatná.
Tulajdonosunk: õsz, vidéki földesúr, homoszexuális fiának küldi az autót, képtelen titkolni bánatát a fiú miatt, talán unokát szeretne. Felszedjük az autót. Váratlan ötlettõl hajtva megmutatjuk NY-ban idõzõ ifjú kritikus ismerõsünknek, hátha velünk jön? Õ is tud vezetni. Nem jön. Ahhoz persze elég bátor, hogy nálánál sokkal tekintélyesebb pályatársak sárba tiprásával szerezzen dicsõséget!
*

New York, Easton, Harrisburg, Winchester, Roanoke, elsõ éjjel, egy néptelen pihenõhelyen böngésszük a térképet a kocsi belsõ világításánál, lemerül az akku, nem indít. Töksötét, egy vacak ostorlámpa fénye, sehol senki, védtelenek vagyunk a végtelen éjszaka közepén, ez egy veszélyes ország, tele bûnözõkkel, bárkinek lehet fegyvere. Csak virradjon! Még közel vagyunk. Visszavontatjuk a kocsit, és annyi. L. nagyon ideges, ettõl hirtelen csodálatos nyugalom száll meg. Isten kezében vagyunk. „Figyelj, azt mondták a tanfolyamon, hogy valami dróttal feltölthetõ az akku egy másik kocsiból.” Kamion jön, leintjük, fekete vezetõ habozva száll ki, õ tõlünk fél. Vicces. Nincs drótja. Következõ kocsi: nyolc vad külsejû fiatal fiú rozoga Fordban. Piásak, kiabálnak, fekete kamionos gyorsan el, a fiúknak van drótjuk, állati kedvesen segítenek. Köszönnek, jó utat kívánnak, el. Ülünk az autóban, nézzük egymást. Az lesz a rítus, hogy minden induláskor csókot váltunk (útipuszi). Ezentúl mindig az utcalámpák fényénél nézünk térképet. Mindössze háromszor van belõlem haszon az úton a vezetést illetõen, ez az elsõ. Amúgy a tisztem: szendvicskészítés, etetés útközben, magyar népdalok éneklése L. ébrentartására, kötelezõ szeretkezés feszültségoldás végett. Ezt mind nem szeretem. Másképp akarok élni. És éjszaka aludni szeretek. L. viszont a sötétség embere, aki éjszaka kel életre. Ilyenkor szeret vezetni, amikor kevés tényezõ zavarja. Veszekedni nem lehet, mert életveszélyes. Fogcsikorgatva szekundálok. Átmentünk az Appalache-hegységen, száguldunk a 81-es úton, mely délnyugat felé halad. Gyors bevásárlás kisvárosi olcsó közértben. Úti élelem: szendvicsek, keksz, alma, répa, kóla, ásványvíz. Eszelõs vágta. Apuka, mi volt az, ami mellett éppen elhaladtunk? Azt hiszem, kisfiam, Svájc. Rátértünk a 40-es útra, ez csaknem végigvisz, délen szeli át Amerikát. Wytheville, Knoxville, Nashville. Olcsó külvárosi motel, 30 dollár, a jazz fellegvára, szörnyû lepusztult, az éjszakai portás a rendõrséget hívja: rablók vagy mik vannak a közelben. Aztán ad szobát. Másnap délelõtt Memphis, az elsõ város, ahol eltöltünk némi idõt, fõleg szuvenírboltokban, sok helyütt ezek adják a legpontosabb képet a hely szellemérõl, itt minden Elvisrõl szól, lepusztult, csak fiatalokat és hajléktalanokat látni. Amerika kilencven százalékban lepusztult, a maradék tíz, ami fénylik. Egy hét múlva már tudni fogom: Amerikának nem az oroszoktól, araboktól, ufóktól stb. kell félnie, hanem saját nyomorultjainak és megalázottjainak irtózatos tömegétõl. Õk lesznek azok, akik egyszer megunják és ízekre szedik. Húsz év, nem több, kisapám. Tovább: Little Rock, át az Arkansas folyón. A Dogfish hatalmas lapátkerekei lankadatlanul hasították az Arkansas folyó tajtékos hullámait. A gõzös Little Rockból indult…( May Károly: Az Ezüst-tó kincse.) Indián nevek, ennyi maradt belõlük, egy óriási felirat: SÁRGA LÓ FÕNÖK SZERET TÉGED. Sárga Ló Fõnök benyal a pénzes amcsi turistának. Millió tábla, a legvadabb sebességnél is észlelhetõ módon: minden az autósoknak: szálláshelyek, kifõzdék és szuvenírboltok. Nekem is van navahó nyílvesszõm pattintott kõheggyel, festett libatollból. Egész Amerika a pénzrõl szól, mindenki elad, kész rejtély, ki veszi meg mindezt. Talán én. Milliók jártak elõttünk az úton, az egész teljesen be van járatva. Hangyaösvény. Izgalomra semmi ok. Útipuszi, most nem kötelezõ szeretkezés, laza izmok.
 Szilveszter napja, Oklahoma felé közeledünk, ez körülbelül félút. Éjszaka. Bent a városban bulihangulat, mindenki az utcán, parkolóhely sehol, L. szórakozottan beparkol egy, az autónál öt centivel nagyobb helyre, amelytõl elõtte tízen elriadtak, a járókelõk megtapsolják, magyar huszár: neki az autó: mint a lova, tenyerébõl eszik. Két perc múlva éjfél, a tömeggel tartunk, kedves fekete család nyom üres kezünkbe foszforeszkáló izéket, hogy ünnepelhessünk, hihetetlen, hogy ilyet tesznek vadidegenekkel, éljen az emberiség, egy térre érünk, tömeg, éjfél, üdvrivalgás, itt szilveszterezünk Amerika kellõs közepén, boldog új évet.
Fel kéne ébredni a rémálomból. És mindig az egyforma kép. Sok is hozzá az embernek két szem. S csak éjszaka képzeli néha, hogy ismeri útját. Éjszaka talán megtesszük visszafelé, amit nappal nyertünk nagy nehezen, az idegen nap tüzében? Meglehet.
 Tovább: El Reno, Clinton, Amarillo, Tucumari, Albuquerque. Meddig fut a nyúl befelé az erdõbe? – A közepéig, mert onnan már kifelé fut. Kifelé futunk, csalóka önbizalom. Valamelyik reggel kevés meleg étkezéseink egyike: sült szalonna tojással út menti bisztróban. Megbetegszem tõle: mindkét csípõízületemben irtózatos fájdalom hasogat, nem tudok ülni, fetrengek az autó hátsó ülésén, L. szentségel, szerinte szomatikus hisztéria. Két napig csak banánt eszem, nem tudom, miért pont az kell, négy kilót fogyok, L. örül: a sovány nõket szereti. A hopi indiánok földjére értünk, három szikla tetején laknak, körbezárva, a gonosz navahók területén. Nagy kínok árán kikecmergek az autóból. Nem akarnak beengedni, a turistaidõ lejárt, délután öt óra, ez a magánéletük. Végül valamiért mégis megengedik, hogy a szikla tetejérõl szétnézzünk, és megmutatják faragott bábuikat: embertestû szarvas-, mókus- és pillangóistenek. Kicsiny világuk szobrai. Kék ég és arany nap, a szikla tetejérõl varázslatos táj, láthatólag istenjárta hely. Elfog az áhítat, majd háládatlanul fényképezek, pedig nem szabad. Hülye fehér squaw. Éjszaka azt álmodom, hogy szarvas vagyok és könnyedén futok, futok. Másnapra eltûnik belõlem, nyomtalanul, mintha sose lett volna, a fájdalom.
Vágta, vágta, vágta, mivel legtöbbször délelõtt alszunk, lekéssük a látványosságok jó részét: délután négy után bezárnak a turistairodák, rezervátumok, múzeumok. Santa Fé közelében mégis bejutunk egy faluba, az idegenvezetõ – egyetemet végzett szép indián lány – elmondja, hogy itt még mindig az õsi módon élnek, gáz és villany nélkül. Késõbb a kicsiny üzlet mögött áramfejlesztõre bukkanok. Kell a mélyhûtõhöz. Az indián gyerekek is szeretik a fagyit. Az indiánok még arról nevezetesek, hogy baseballsapkát viselnek, és akkor is van autójuk, ha egyébként hullámbádog viskókban élnek.
Sorban: Canyon de Chelly, Grand Canyon, Bryce Canyon, Glen Canyon. Ez nagyon szép. A térélmény orgiája, sok fénykép készül, mindegyiken mosolygunk, pihentnek és boldognak látszunk, arany autónak támaszkodunk. L. hirtelen fáradni kezd, a sztrádán elbambul oldalra, kevés híján belerohanunk százötvennel egy másik kocsiba, sikítok: vigyázz, erre fékez, érdekes, máskor nem szokott, ha szólok, igaz, ötpercenként kérem rettegve, hogy lassítson. Ez volt személyes jelenlétem kettes számú haszna.
Sivatag: irány Las Vegas, persze éjszaka, a város fénye kilométerekrõl látható, irtózatos méretû agyalágyult Vidám Park, a pénz díszletvárosa, hegy nagyságú szállók, egyben négyzetkilométernyi játéktermek. A világ legolcsóbb étele-itala és moteljei, a szerencsejátékok rokkantjainak, szenvedélybetegeinek, gyorsan elveszítjük az erre szánt 40 dollárt, L. szinte sír: itt elveszik a szegény ember kicsike pénzét. Riadtan vigasztalom, hogy érünk így L. A.-be? Egy rulettasztalnál valaki egyedül játszik, épp dollármilliókat nyer, fegyveres õrök állják körül. Igen különös feszültség. Szólni kéne neki, hogy adja ide az elõtte álló több tucat zsetonkupacból az egyiket, neki úgyis mindegy, mi meg lakást vehetnénk belõle Budapesten.
Úgyse adná, a szemét.
San Franciscóba nem tudunk már elmenni.
Kalifornia államba értünk, ahol máskor örök a nyár, most hó szállingózik, elolvad, éjjel megfagy. Jégpáncél a sztrádán. Órányira Los Angelestõl egy hegyrõl kellene lemenni meredek, csigavonalú lejtõn. Nem lehet. Irtózatos mennyiségû autó gyûlik össze, gyakorlatilag állnak, néha egy-egy centiméternyit mennek elõre, lefelé. Valaki két sávval odébb nekilódul, majd fékezne, de hiába, megállíthatatlanul korcsolyázik lefelé, bele az elõtte állóba, majd négy-öt autó dominószerûen egymásba csúszik. Mi is csúszunk. L. verejtékezve próbálja helyben tartani a Thunderbirdöt, fék nem fog, a kerekeket keresztbe fordítja, majd ismét egyenesbe, így veszõdik. Az út mentén szakadék. A szomszédos sávból valaki letekeri az ablakot, és valamit ordít felénk. L. nem érti, mit. „Azt ordítja, hogy neutral” – mondom bizonytalanul, merthogy ez nekem semmit sem mond, de L. üresbe teszi az autót. Tényleg mûködik. Hát harmadszor is én mentettem meg a helyzetet!
Megérkeztünk Los Angelesbe. Szép idõ lett. Mezítláb sétálunk a tengerparti homokban – január kilencedike van -, megnézzük a Beverley Hills-t, Hollywoodot, egy napot lõdörgünk. Aztán fényesre pucoltatjuk az autót, és elvisszük a megadott címre. Ideje volt. Mint kiderül, már körözték. Túlléptük az idõt, illetve nem telefonáltunk útközben. A homoszexuális fiú és barátja hófehér bõrkanapén ülve itallal kínálnak.
 Gyalog kell menni a repülõjegyért. Furcsa a Mennydörgésmadár nélkül.
 Los Angeles–New York repülõn: hat óra, ami elõzõ tíz napi teljesítményünk közönséges meggyalázása. Újabb adalék az idõ relativitásához. Az hihetetlen, hogy hat óra múlva ott leszünk, és semmivé foszlik az irdatlan út.
 Azt hittem, vége a félelemnek. Tévedtem. New Yorkhoz közeledve repülõnk komoly viharba kerül, és bukdácsolni kezd a földöntúli magasságokban. Rezeg, ingadozik, jobbra-balra dõl, erõlködve próbál odafönt maradni. Nem mindig sikerül. Felmegy, lezuhan. Több száz métereket zuhan, látni az automatikus kijelzõn és érezni a gyomorban. A kijelzõt gyorsan kikapcsolják. Halálfélelem a gépben. Nõk sikoltoznak, gyerekek sírnak, férfiak káromkodnak, úgy látom, nekik a legrosszabb. Pánikhangulat, a stewardessek is eltûntek, lekötözték magukat valahol. L. és én olyan emberek vagyunk, akik kritikus helyzetben nem megfogják egymás kezét, hanem elengedik. Tehát elengedjük egymás kezét, és szótlanul nézünk magunk elé. Én – jobb híján – imádkozom. Biztos, hogy az egész repülõn én rettegek a legjobban. L. arca tökéletesen nyugodt. Azt hiszem, õ meghalt már egyszer, talán ezért. Talán ezért szeretné, ha én is. Talán ezért szeret.
 Végül kényszerleszállás Newarkban, a Kennedy reptér helyett. Azt mondják, várjanak az utasok, késõbb továbbindulunk. De az utasok pánikban özönlenek ki a gépbõl. Én is. Nincs az az isten, hogy még egyszer felszálljak. L. persze maradna. Másfél órát metrózunk a Kennedyig, mire odaérünk, a mi gépünk is rendben megérkezett. Akár rajta is maradhattunk volna. Felvesszük a csomagokat, és megyünk haza. Karácsonyfánkról hullanak a tûlevelek.
 
*

Mit gondolsz, mi marad az élménybõl, ha százötven kilométeres sebességgel száguldasz a sztrádán, jóformán csakis az aznap ledolgozandó mérföldszámot tartva szem elõtt, kijelölve bizonyos úticélokat, pihenõhelyeket, futtában szemlézve világhírû városokat, tájakat, a fáradtságtól kábultan kóvályogva pár óra hosszat a hozzánk hasonló utazókat kiszolgáló trading post-ok szuvenírjei közt, az aznapra való pénzt számolgatva olcsó csehók foltos asztalterítõje felett?
Ha hiszed, ha nem: sok.
Mindenekelõtt maga a sebesség lesz az élmény, ahogy a sebesség felfalja az idõt, felzabálja a teret, a száguldó autó zúgása és remegése beleivódik a tagjaidba, az idegzetedbe, napi sok óra rezgés és a gumik hangja, robogás éjjel és nappal, a végtelenbe nyúló szürke sztráda, olykor az egész teremtett láthatáron senki kívüled, máskor párhuzamos és ellentétesen futó autók szüntelen sora, éjszakai vezetés, mintha a semmibe: a tökéletes ismeretlenbe, útitáblák, mérföldkövek, városnevek, lejáratok, villódzó hotelreklámok messzirõl látható árajánlatokkal, hegyek, síkság, hegyek, síkság, sziklák, sivatag, nappal, éjszaka. – Összeadódnak a napok: másnap is meg kell tenni ugyanazt a távot. Összeadódik a feszültség és a fáradtság, állapot lesz belõle, amit a fokozott adrenalinszint fémjelez: megváltozik az észlelés, a felfogás ritmusa, mélysége.
A tér és idõ fogalma radikálisan átalakul: amit eddig tudni véltél róla, nyugodtan elfelejtheted. Egyetlen közönséges nap alatt távolabb kerülsz elõzõ napi önmagadtól, akit nem volt idõd megszokni, mint valaha életedben. A távolság visszafordíthatatlan, csak elõre lehet menni. Azt, akit tegnap elhagytál, soha többé nem látod viszont, nem látod többé azt a tájat. Úton levõ énedet kell immár állandónak tekintened. A sebesség felfokozza a figyelmedet, kiélesíti ösztöneidet, hozzáadódik érzékelésedhez: a futtában érzékelt tájak, városok látványa iszonyatos élességgel vésõdik bele a memóriába, mintha savakkal maratnák oda. Apró részletek: alvó kutya egy indián kunyhó küszöbe alatt, vagy egy poros kaktusz, vagy az egész horizont színes sziklák mozaikjából kirakva. Ezeket többé nem felejted el. Cukornádsajtoló masina egy út menti bisztróban, akkora, mint egy kávéfõzõ, luk van az oldalán. Kötegben állnak a méteres zöld náddarabok, egyet belenyomnak a lukba, eltûnik benne, kijön a rost, ezt eldobják, és átnyújtanak neked egyetlen pohárnyi édes, fémes ásvány- és növényízû italt, ötven centért. Ezt az ízt aztán õrzöd, amíg csak élsz. Egy aranyszínû felhõ alakja. A felvillanásokban észlelt jelenségek a sebesség által belepréselõdnek az öröklétbe. Tíz nap ismerõs környezetben: semmi. Eltelik, mint a többi, nyomtalanul. De tíz ilyen nap, hatezer ilyen kilométer: átalakítja a jellemedet. És a metabolizmusodat.

Epilógus
New Yorkban társbérlõnek jelentkezik hozzánk egy kínai lány. Azt állítja, most érkezett autóval a nyugati partról, egyedül tette meg az utat, a mi utunkat.
Nyilvánvalóan hazudik.
Végül is: innentõl hiszem el L-nek, amit eddigi élettörténete alapján nem hihettem, hogy õ valóban az, akinek mondja magát. Senki máshoz nem köt ennyi félelem. Az egyetlen, akitõl teherbe bírtam esni. Áttörte a falakat. A halálfélelem elsöpörte élettõl való félelmemet. Csekély ár, ha úgy vesszük.
A nõstény rinocérosz körülbelül öt órán át futtatja nehézkes udvarlóját, mielõtt hajlandó párosodni vele.
A fene a pofámat.
Miért csodálkozom a sûrû szenvedésen? Valamit valamiért.
Kell menni világgá.
Az autó robogásának hangja, a rezgés, a csikorgás: beleivódik a tagjaimba, az idegzetembe: évekre. Erõs testi élmény, csak a szülés élménye söpri ki onnan, két év múlva. De még ma is a sejtjeimben érzem, ha rágondolok.
Menj, menj világgá.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu


C3 Alapítványc3.hu/scripta/