Bíró Yvette
Fantomok, eltûnések és kelet-berlini emlékek
Sophie Calle installációi

(PÁRIZS) - "Az emlékezetben ott lélegzik a feledés, s a lehelet, melyet elvesz tõle, amely átjárja az egész történelmet, a feledés lélegzete." - írja Maurice Blanchot. Lehetséges, hogy sokak számára csak a történelem viharos változásai, 10 vagy még annál is több nap, mely megrengeti a világot, szükségesek ahhoz, hogy a dolgok elmúlásának drámájával szembesüljenek. Van azonban, Boltanski szavait kölcsönvéve, a "könyvek õrizte nagybetûs emlékezettel szemben, egy kis emlékezet", mely az emlékezés-felejtés közönséges munkájával birkózik szüntelenül. Mely mindennap felteszi a kérdést: hogyan élünk a múlt emlékeivel? Mi a felejtés szerepe? Mirõl szólnak a fennmaradt nyomok, amint értelmezni kényszerítenek a néma hagyatékot?
Mikor például Boltanski maga, mûvek sorában mutatja fel, milyen magától értetõdõ mindnyájunk számára a feledés, és a Nagy Történelem vizsgálatát fenyegetõ pátoszt messzire kerülve, valóban a "kis, érzelmi emlékezésrõl" szól, tényszerû, mindennapos tapasztalatainkra támaszkodik. Hatása azért olyan felkavaró, mert a munkái sorából jól ismert felhalmozott tárgyak, a családi albumokból való anonim fotók és a haszontalanná vált dolgok szomorú maradéka, a maguk megkopott esetlegességével, mind arra emlékeztetnek, ami visszahozhatatlanul egyszeri volt, eltûnt és amit elfeledtünk.
Mert a dolgok lenyomata "odakünn" és „idebenn” eleve csonka és megbízhatatlan. A Magyarországon talán kevésbé ismert Sophie Calle installációi is a nyomoknak ezt a kétességét (vagy inkább kettõsségét?) állítják elénk. Alkotásában az az érdekes, hogy szemben Boltanskival, e hûtlen emlékezet ábrázolásában elsõsorban a viszony iróniáját, az árulás szinte mulatságos pontatlanságát mutatja be. Nem talált tárgyakat, hanem "talált szituációkat" vizsgál, a hirtelen támadt hiány következményeit követi kitartóan, majd rögzíti a maga módján. Nyomok nyomában jár õ is, dolgok és emlékek utóhatása, róluk szóló feljegyzések sora szólít meg, amikor - most már megrögzötten - minden újabb alkalommal a távollét vagy nemlét jelenlétével foglalkozik, arra figyel, csak arról beszél, ami nincs.
Egy nincs kapott most új formát egy rendkívül elegáns, három kis könyvet összefoglaló kiadványban, Fantomok, eltûnések és kelet-berlini emlékek címen. Mind a három munka az elmúlt évtized terméke, és az alkalmazott módszer eltérõ hatékonysága alkalmat ad arra, hogy a kis és a nagy emlékezet természetérõl elgondolkodjunk. Amit ezek a számadások egy-egy Párizsban, New Yorkban, vagy éppen Kelet-Berlinben rendezett installációról elénk tárnak, az egyszerre dísztelen látvány és hozzá fûzött, esetlegesnek tûnõ kommentár, formált és formátlan valóságdarab. "Ecrit sur l'Image" (Képre írás) mondja a megnevezés.

Eltûnések nyomában
Sophie Calle-t csakugyan az eltûnések groteszk drámája foglalkoztatja elsõsorban. Tárgyak, sok esetben rendkívüli értékek, mûkincsek, világhírû festmények elrablása a kiindulópontja a reflexiónak. Íme egy egyedülálló létezés, ami egyszerre csak megszûnik. Nincs többé. Néhány példát ragad ki az elmúlt évek botrány-krónikájából: 1990. március 18-án többek között 6 Rembrandt, Manet, Flick és Vermeer festmény, valamint 5 Degas rajz tûnt el I.S. Gardner híres bostoni múzeumából. 1994-ben egy Picasso képet loptak el a chicagói Gray galériából, 1995-ben egy Tizian festményt Angliában. A rablás következtében a képek által egykor elfoglalt falfelület vagy üresen állt, s csak a semmi tátongott ott, oktalanul, megválaszolhatatlanul, vagy más képet tettek a helyére, tapintatlan módon. Sophie Calle mûve azt kérdezi, mi marad meg a pótolhatatlan remekmûvekbõl. Túl pusztán fizikai ürességen, lényege szerint mennyire pótolhatatlan az ûr. Lefényképezte hát a negatív corpus delictit. "a távollét akaratlan rendezését", és megkérdezte, lejegyezte a múzeumi alkalmazottak, teremõrök és mások visszaemlékezéseit az elveszett tárgyakról. Az eredmény lenyûgözõ.
Tucatnyi vélemény, tudóskodó és naiv, bennfenteskedõ és döbbenetesen felületes megjegyzés, ezernyi tárgyi tévedés sorakozik a lapokon. Nincs két hasonló megfigyelés, és ha reprodukálni kellene vagy lehetne az elmondottakat, képtelen, nevetséges zûrzavar jönne csak ki belõle. Akármi, csak éppen nem az eredeti. A híres kis Rembrand portréról (1629) a következõket tudhatjuk meg csak úgy kapásból: olyan nyugodt, vidékies. Olyan elégedetten sétál, mintha valahol Olaszországban járna, igen, teljesen olasznak tûnik... A másik szerint, semmi különös nem volt benne, inkább hippi jellege volt, egy eredeti hippi arcképe! Majd: valljuk meg jelentéktelen volt, a nézõk észre sem vették... Mások szerint, "tipikusan Rembrandt" volt. (milyen tipikusan? milyen Rembrandt?) Fõleg a tekintete... Sokan csak az ábrázolt esemény körülményeit próbálják leírni, mások a kép fizikai helyérõl, méreteirõl tesznek említést... De hát eltûnt, "a gyász túl sokáig tartott"..., hangzik az árulkodó megjegyzés.
Minél csacskább, egymásnak és a mûnek ellentmondóbb a leírás, annál beszédesebb. Mulatságos, szomorú? Mindenesetre nemcsak arra vet fényt, hányféleképpen olvassuk a mûalkotásokat, hanem arra is, hogy elvszerûen nincs egyetlen, végleges jelentésük, megragadható létezésük. Az emléknyomok, szubjektív értelmezések foszlányosak, tökéletesen megbízhatatlanok, nincs adalék, mely holtbiztos, hiteles teljességgé rendezõdhetne. Ilyen értelemben minden eltûnés jóvátehetetlen. Az ezer és ezer leírás, pontosnak hitt elemzés és beszámoló sosem fogja kimeríteni a lényeget. A mû (és persze minden élõlény, dolog) számtalan arcban és viszonylatban él. Minden nézõ, minden fogyasztó a maga módján fogja fel és raktározza el a maga számára. A mû nem más, mint örök kihívás új reflexiók számára, és ha megsemmisült, akkor megközelítõ, részleges, egyre elmosódóbb lenyomata marad fenn csupán. Végtelen számban és javíthatatlanul.
Amikor egy más alkalommal az emléknyomok vizuális megörökítése, rajzos utóélete egészítette ki a kommentárokat és a kikölcsönzött vagy restaurálásra ítélt mûvek hûlt helyére állította ki munkáit, a hatás még elementárisabb és szellemesebb volt. Talán, mert a rajzok eleve gyermekes jelzések voltak csupán, s így esetlegességük, végletes személyességük még jobban kitûnt.
Ha Magritte 1926-os festménye, L'Assasin menac* (A fenyegetett gyilkos) egyszerre vívott ki feminista ingerültséget "újból egy kép, ahol a férfiak ruhában és a nõ meztelen", és közönséges krimi filmeket idézõ reminiszcenciákat, lénygében elutasítóan, nem meglepõ, ha egy ilyen rajzon csak egy ezerszer látott gyilkosság helyszínrajzát kapjuk, a piros vér harsány kiemelésével. Modigliani 1929-es Nagy Akt-jában is csak a meztelen esemény, a fekvõ nõi test ragadja meg a kommentátorokat a maga karikatúraszerûnek mondott, elrajzol arányaival, vagy éppen emiatt, túl gömbölyû csípõjét dicsérve tartják kívánatosabbnak, mint a mai androgén nõi figurákat. Hopper 1925-ös Ház vasúti sín mellett címû képe egyesek számára ijesztõbb, mint Hitchcock Psychójának szellemjárata, félelmetes szállodája, míg mások élni szeretnének benne, olyan gazdag, szívmelengetõ...
Mire véljük ezt a sok vak emléket vagy éppen balgaságot? Nyilván nem egyszerû véletlennek. Hiszen az alkotó az, egy percre se feledjük, aki éppen ezt a vegyes keveréket, egymás hegyére hányt látványt és szóbeszédet gyûjtötte össze, éppen ilyen arányban, ebben a csak rá jellemzõ összeállításban. Az installátor cseppet sem jóságos mosolya, abszurdra érzékeny látása formálja ezeket a mûveket. Valamit állít ezzel a renddel. Nincs hûséges megõrzése, megbízható emlékképe annak, ami elment; felejtõ pontatlanság, a rezonancia és a figyelem hiánya az általános, sugallja. Mit jelent egy mû élete? - kérdezi. Mi a súlya és értéke a nyomoknak, amint a maguk paradox, tagadó-igenlõ létével folytatják, szegényesen, megfoghatatlanul azt, ami egyszer volt. Gondolom, ezért is adta a Fantomok címet kis kötetének. Arra emlékeztetve nézõit-olvasóit, hogy az idézett Szellemek nem a maguk világában élnek, sosem élhettek ott, hanem az egyes emberek privát létében folytatnak párbeszédet befogadóikkal, azok közvetlen gondját-baját, szükségleteit, sõt, pillanatnyi hangulatát tükrözik. Ha egy Seurat kép színei és melankóliája lelkifurdalást ébresztenek egy fiatal nõben: a papának el nem küldött képeslap bûnére emlékeztetve, mit mondjunk? megsemmisült a mû? fennmaradt? - a metamorfózis lett egyetlen feltétele túlélésének.

A kis és nagy emlékezet fantomjai
A sorozat legfrissebb darabja, az elõbb Berlinben majd az idei avignoni fesztiválon kiállított installáció, a Kelet-berlini emlékek. Mi tagadás, fura "anziksz". A kötet a régi brosúrákból ismert piros fedéllel jelent meg, Lenin szigorú büsztjével a címlapon. Az ironikus idézõjel önmagáért beszél. Ahogyan a lapokon látható néhány kiragadott RDA ex-emlékmû fotója és a ledöntésük után keletkezett üresség a térben, valamint az emberek érzelmi reakciói is kihívó sokértelmûséget mutatnak. Sophie Calle módszere, látjuk, most is azonos, kérdés, hogy az eddigieknél sokkal bonyolultabb téma megelégszik-e az eljárással.
Sophie Calle, saját bevallása szerint, csak azért volt képes az eltörölt kommunista múlt nyomainak feltérképezésére, mert "ártatlan" volt. Személyes élmény nem fûzte ehhez a történelemhez. Mert ugye, akarva-akaratlanul a történelemben járunk. Õ maga tehát kívül állt, s így - úgymond - elfogulatlanul tudta vizsgálni, mit jelent ezeket a súlyosan terhelt, szinte vallásos ikonokat eltávolítani eredeti helyükrõl, volt életük szövetébõl. De igaz-e, hogy Sophie Calle ártatlansága erény? Hogy nyomkutatásával képes volt az "átkos" és megszenvedett múlt terhének problémáját, a hozzá való roppant ambivalens viszonyt megragadni?
Sophie Calle képeinek sorában fõként a rombolás jelei látszanak: a Lenin emléktábla csavarjainak furata, félig lebontott piedesztálok. Van valami hangos, rendzavaró abban, ahogyan ezek a nyomok mint tátongó lyukak, odahagyott romok állnak, vádolóan, elintézetlenül. Akárhogy is, azt jelzik, hogy még csak kísérlet sem történt arra, hogy a számvetés munkáját komolyan vegyék, hogy újrafogalmazzák a teret, amely most már más világot szolgál. Ezek a sérült kövek, gazzal benõtt, ridegen ünnepélyes volt "oltárok" a megtagadás nyers érzéketlenségét mutatják. Mintha a magasztos szimbólumok eltüntetésében csak a felejteni akarás erõszakossága érvényesült volna. Mert, talán mégsem meglepõen, az emberek nagyrésze is rosszalja az eljárás durvaságát. Nem, persze távolról sem azonosulnak a lerombolt bálványokkal, legfeljebb mulatnak egyes szocreál szobrok primitív idealizálásán, bûnt azonban már nem tudnak látni benne. Számukra ezek az ügyetlen, nagyzolóan hõsies mûvek mégis valahogy a környezet részei voltak, s a brutális gondatlanság, ahogyan kurtán-furcsán megszabadulni akartak tõlük, zavart és bizonytalanságot hagyott maga után.
A munka uralkodó darabja a hatalmas (18-20 méteres) Lenin szobor sorsának követése. Nemcsak kivételes méretei, hanem "eszmei mondanivalója" miatt is. A megjegyzésekbõl az derül ki, hogy az utca embere számára Lenin, hiába az óriási emlékmû, sohasem tartozott a városhoz, végülis idegen volt. Ha még Marx lett volna, mélázik el megengedõen valaki, az mégis csak a miénk volt!... majd: minden rossz vele kezdõdött; emberfelettinek mutatták, noha maga igazán kicsi ember volt; tekintetét egyesek fenyegetõnek, szigorúnak látták, mások inkább távolinak... de hát végülis vele nõttünk fel... ez a szobor nem bántott senkit, de annyi pénzt, energiát hiába elfecsérelni, a felállításával és a lebontásával is! ...
Sophie Calle krónikája, a rá jellemzõ gunyoros szenvtelenséggel, a látható elintézetlenségrõl szól, suta, sietõs gesztusokról, melyek a számadás-felejtés kínos feladatát próbálják elodázni, természetesen sikertelenül. Példái a bürokratikus "fent" felelõtlen nemtörõdömségét, és a "lent" sekélyes felületességét ábrázolják, tagadhatatlan szarkazmussal. Mintha közönséges mulasztásról volna szó. Pedig a megõrzés-eltemetés gondja ennél sokkal megold(hat)atlanabb, s bármilyen is a visszanézés, nem pusztán vállvonás. A volt-nincs dráma terhe komolyabb, mint a vázolt, túl elnagyolt általánosság, mely ismételten csak a nyomok romos élettelenségét és interpretációjuk kiáltó elfogultságait hangsúlyozza. Hiába, itt már nem eltûnt remekmûvek utóéletérõl van szó, hanem egy még élõ, vagy  csak félig eltemetett holttetemrõl, errõl a nyomasztóan sáros közelmúltról, mely zavarba ejtõbben és abszurdabban van jelen, mint amennyire azt bárki is kívánná. Lehet, hogy Sophie Calle csakugyan túl "ártatlan" volt? Vagy inkább értetlen e kivételesen megjelölt múlt társadalmi-pszichológiai következményeivel szemben? Vagy lehet, hogy Sophie Calle otthonosabb a kis emlékezet világában, mint a sokkal hordalékosabb történelmiben? Munkájának nem az a baja, hogy túl távolságtartó, tárgyilagos. Természetesen nem az. Nyilvánvaló, hogy a látszólag objektív rögzítés semmivel sem személytelenebb, mint a kimutatott, szubjektív értelmezés. Hogy szövegei csak annyiban hitelesek, amennyiben saját érzékenységének felelnek meg. Hiszen az idézet mindig a mûvész szava, nem a megszólítotté. Interpretációjának megszokott ambivalenciája most egyoldalúbbnak, egyszerûsítõbbnek tetszik, mint amit a téma valódi hordereje megérdemelne. Mert a jelen állapot nem egyszerûen az emlékezet triviális korlátozottságáról szól, hanem a ma élõk mélységes zavaráról és tehetetlenségérõl, hogy elszámoljanak a múlttal és jelképeivel.
Másként szólva, nem az iróniával van baj. Nem az önostorozó vezeklés vagy gyûlölködõ múlttagadás indulatait kérem számon. Hisz nagyon is lehetséges e történelmi összeomlás súlyát a legironikusabb sokrétûséggel kezelni. Dusan Makavejev például, remekül sikerült filmjében, A gorilla délben alszik-ban, felejthetetlen jelenetben örökíti meg ugyanezen óriás Lenin-szobor fáradalmas lebontásának történetét. Ahogy e monstrum ledöntésének verejtékes munkáját mutatja, a korszerû technikák és felszerelések minden szofisztikáltságával (ilyen precíz és bonyodalmas guillotine-t még sosem láttunk!), elõször az irdatlan koponya lefejezésével küszködve, majd a test részekre szabdalásával, hogy szállíthatóvá tegyék a gigantikus köveket, abban éppen a dokumentum halálos hitelessége hozza magával az abszurditást, egészen a film merész fináléjáig, amelyben a levágott fej utolsó útját kíséri végig: a temetõbe? a végtelen semmibe? a történelem szemétdombjára? A vég, a fizikai képbe foglalt metafora erejével az elvetélt vagy inkább elsikkasztott búcsú monumentális képtelenségét és melankóliáját érzékelteti, szubverzív kegyetlenséggel.
Csid Marker Immemorynak nevezi az emlékezet birodalmát, e fura de kifejezõ szószüleménnyel jelezve az emlékezés paradoxonát. De akár a kis akár a nagy emlékezet fantomjaival élünk, ezek a fantomok sosem pusztán árnyak. Mihelyst felidézzük õket, a valóság részeivé válnak, s már nem a múlthoz, hanem a jelenhez tartoznak. Igaz, jelentésük igazsága távolról sem abszolút, mégis követek, a nincs hírhozói, és létük természete, hogy minden befogadó képzeletére bízzák annak feltámasztását, ami eltûnt, elmúlt, ami "egyszer volt, hol nem volt".
 

Bibliográfia

BÍRÓ Yvette
A hetedik mûvészet
Századvég, 1994

A rendetlenség rendje
Filum, 1997

Egy akt felöltöztetése
Osiris, 1996

„Volt egyszer egy kelet-európai filmmûvészet”
Magyar Lettre Internationale, 1

„A titokzatos tárgy titka”
Magyar Lettre Internationale, 9

„A visszatérés melankóliája”
Magyar Lettre Internationale, 14

„A történés ideje - Bob Wilson színháza”
Magyar Lettre Internationale, 17

„Pina Bausch új egypercesei”
Magyar Lettre Internationale, 26

„Egy párizsi kiállításról
Boltanski: A nagy raktár”
Magyar Lettre Internationale, 30

„Saramago - költészet és valóság”
Magyar Lettre Internationale, 33


Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu


C3 Alapítvány c3.hu/scripta/