LUCAS CEJPEK

Parkoló autókban

Az ÚJSÁG holnapi, hát persze. Ugyan ki olvas mai újságot? A TITKOK idôlegesen visszatartott hírek. Semmi nem olyan ódon, mint a tegnapi tôzsdeszámsor. A MEGBÍZÓK is olvashatnának újságot. De ôk azt hiszik, a titkon szerzett információk becsesebbek. PÉNTEK, 1996. OKT. 18. Évente több, mint 400 ámokautós halott. EGYRE KEVESEBB osztrák engedhet meg magának harmadik kocsit! EZ ÍGY politika, mi lenne más. Aki megengedheti magának a gépkocsit, nem törôdik a politikával. A HALÁLOS SZÁGULDÁSRÓL: a szülôk óvtak! Mikor a fiatalkorú tavaly megvette a villámgyors Nissant, apja el akarta cserélni: a sportkocsit a maga 240-es Diesel Mercedesére. CSEREBERÉLJÜK titkos anyagainkat kódjelek és halott levélszekrények útján. Átlagban minden autó parkolva tölti élete 96%-át. EZ NEM ÁLL az újságban. Azt használjuk ki, hogy itt bárki bármit és bárkit átpakolhat egyik autóból a másikba. KONSPIRATÍV TALÁLKOZÁSOKNAK nyilvánosságra van szüksége. Álcázásul. A közlekedés szociális történés. AZ AUTÓBAN hamar szûkös az érzés. Ami kell, az a közlekedéshez való érzék és az erre valló intelligencia. A legtöbben egyetértenek abban, mi is a lényeg. A KOMFORT a döntô. A vigasz, amit az autó nyújt, munkából el s haza, minden szórakozás elôtt s után, nyaralni s megtérni idegenbôl. Az AUTÓ lift, nem egyéb. Ülôalkalmatosság. A háttámla nyugszék. A lehajtható háttámla a raktérrel együtt ágy. EGY PARKOLÓ AUTÓ már több, mint autó: autó mint tiszta Lehetôség. Minden, de minden más gépkocsi között: az Enyém! ÉPP EZ vele a legnagyobb szorongás. Nem találom az autómat! NA! Az ajtó nyitva, ô beszáll. A KULCS a vezetô melletti ülés alatt. Indulhatnék. BÁRMIKOR. A szélvédô, az ég mindig mozgalmas. Be vagyok csatolva. VEZETÔI VISELKEDÉS: kockázatmagatartás. Ha állunk, akkor is. Mihelyt az ember beszáll, becsatolja magát. MINDEN AUTÓBA másképp szállunk be. Mercedesbe lassan, magasba szegett fejjel. Én mindig megkönnyebbülve szállok ki. HÁROM KÖZLEKEDÉSI HALOTT naponta, plusz az életre szólóan sérültek: hadüzenet nélküli háború. A közlekedési balesetek elkerülhetôk, akárcsak az üzemiek. A HÍREK nem. A hírek: propaganda; a balesetek: megannyi szabotázsakció. SEMMI nem az, aminek látszik, és minden valami mást jelent. A félreértések elôreprogramozottak. A PARKOLÓTÁJ terepe növekszik, a közlekedési jelenségeké, ezzel a kontrollé is. MINDEN, ami távcsôvel észlelhetô, le is fogható. Szatellitfényképek a rendszámokat is jól mutatják. Az AUTÓK lökhárító a lökhárítón parkolnak az útszélen. Autók antennákkal, melyek azokba az irányokba fordulnak, amerre megyünk. Egy megfigyelôbusz. ÉN, HA MEGY, mindig földalattival megyek. Az újságot nem csupán látszatnak olvasom. A "Krone" legyen az, rám ne ismerjenek. EZ AZ a jel, ha a megbeszélt autóban várok: Készen állok. GYORSHAJTANI magányosan kell. De ki parkol örömest magányosan? Kettesben egy mozgó autóban, az feltûnést kelt. Kivéve este és hétvégéken. TALÁLKOZUNK, mikor mindenki más dolgozik. Végeredményben mi is dolgozunk. NINCS más terület, ahol a sebesség és a célratörés tendenciája ilyen erôsen dominálna. Az ösztönközeli céltendenciák. A SEBESSÉG SZÍVÓ hatása ellen küzdeni nehéz. A tempóvágyat elnyomni. A NYUGVÓ KÖZLEKEDÉS nem lebecsülendô. Míg a közlekedés nyugalmi állapotig nem jut. Kört járó autók lépéstempójáig. Hirtelen fékezve megálló autók. Lemaradó, rükvercelô autók. SEMMI PARKOLÓVADÁSZAT, az autó már igenis parkol. Méghozzá elôírásosan. KÉSZ CSODA a nagy parkolóhelyiségben. Hogyan megy ez nem akarom tudni. Ki száll be hozzám ezúttal? BÁRKI lehet a kapcsolatszemély. A körlátás. Mindig "autó"! Nem gépkocsi stb. sose SZÜNTELEN. Venni és eladni végeredményben mindenki tud. REAGÁLÁSI KÉPESSÉG, türelem. Kell ez már az autó vezetéséhez is. SEMMI KOMPROMISSZUM. Különben azt tehetek, amit akarok. A CÉG amennyiben nem kicsinyes. Amíg az ember nem kérdez túl sokat. ÁLLTÓHELYBÔL szabad helyeket találni. Ehhez nem kell képzelôerô. A LÁB SZABADSÁGA megnôtt. A talaj- és fejszabadság. A körbetekintés szabadsága. A HIHETETLEN nem fog megtörténni. Ülsz az autóban és mész. Inkább elszállok. De ahogy vagyok. AZ IDÔK keményedtek. Ami egykor koccanás volt, ma robbanás. KERESEM az élvezetet, ezt elismerem, de mindig és tekintet nélkül. És dolgozni is így dolgozom. ÁLLANDÓAN. Gyakorlatilag mindig szolgálatban vagyok. ALIBIJÉNEK ott egy nô. Mindig ugyanaz. IDA. Mihelyt a parkolót elhagyom, egy más ember vagyok. TERMÉSZETESEN zsarolható vagyok. Férfi vagyok. PRIVÁTFOTÓKAT nem tud felmutatni. De különbözô útlevélfotókat. MINDEN ÜGYNÖK egymásra hasonlít, hasonlóan beszél, ugyanazokra az információkra pályázik, ugyanolyan csáberôket vet be megszerzésükre. PÉNZ a bûvszó. Nagy, duplán összehajtott boríték. HÍR minden. Ezt már mondtam. AZ AUTÓKAT a "Kronen Zeitung"-ban hirdetik, változó kódolással. ALKALMI: Audi 1986, kifogástalan állapotban. - A túl sok részlet csak zavarhat. Ár és telefonszám jelöli az átadás helyét és idejét. AZ AUTÓ mindent elmond a csereakció minôségérôl. A márka. Más szóval: az autók kommunikációs eszközök. A pegazus a PEGASO. A csôdös a FERRARI és a PORSCHE. Nincs már STEINWINTER, az AMERICAN AUSTIN kakasa. A COCKERELL. A BONETT bakja, a CISITALIA, a STEIGER és a ZUK. A LAMBORGHINI bikája. Nincs MORRIS ökre, a WILLS SAINTE szürke lúdja. A BEDFORD griffmadara. Nincs többé GRIFFON, GRYFF, BIZZARR, RUXTON, STOEWER, és VAUXHALL. Oroszlán: a STROHM és a PEUGEOT oroszlánja. Nincs többé a LUCAS oroszlánja, PRAGA, MINARDI, BEAU, BENELLI, TALBOT és TORNAX. Az ABC oroszlánja. A KOUGAR kazuárja. A JAGUAR jaguárja. Az ISDERA sasa. A MÁVAG sasa nincs többé, a DUESENBERG, CHENARDWALCK, FAST, STORERO, PHILLIPS és WESLAKE. A sas: a PANAMARICAN, UNITAS, UAP sasa. A szarvhal - egyszarvú és hal -, mely az volt, hogy LEA-FRANCIS. Nincsen többé az ARMSTRONG-SIDDELEY szfinxe, az OGIE egyszarvúja, a LA LICORNE. A LINDCAR sárkánya. Az ATS és LMX tûzokádója, a DAVRIAN, GILBERN és KIEFT. A SCANIA koronás sasfeje. A VOISIN skarabeusa. A TECNO és a CROTO krokodilusa nincsen már, a COBRA kobrája, a FALCON sólyma, a ZASTRON és a ZIMMER sasmadara. A SBARRO agara. A REYNARD rókája. Az APPERSON nyula nincs már, a BAER medvéje, a BERNA, a BUTEMUTH, a LEACH. A KAISER bölénye. AZ ADLER sasa, az AQUILA ITALIANA sasa, folytassuk: BIANCHI, a CASE. A BIGNAN gólyája, és a DE DIETRICH két gólyája. A SIMCA fecskéje nincsen többé, a SWIFT két sarlósfecskéje. A MCLAREN íbisze. A SPERBER karvalya, a SPATZ verebe - vagyis névre a márkának megfelelô állatok sora. A PACKARD pelikánja. A CHARAPAL charapalja; a MANTA mantája; a PANTHER párduca. A PUMA pumafeje. Nincs meg már a GORDON szarvasfeje. A SAAB koronás keselyûje. Az EAM teknôsbékája. A VISSER három sirálya. A CIZETA három farkasa. A WOLVERINE rozsomákja nincs többé, a WOLF farkasa. Nincs rejtegetnivalóm. Mindenki láthatja, mit csinál. AZ AJTÓ nyitva. Helyet foglalok a sofôroldalon. A kulcs a mellette való ülés alatt. ITT ÉN TELJES biztonságban vagyok. Nem kell sofôr. Beállítja a tükröt. HONNÉT jönnek az autók, nekem teljesen mindegy. A jogosítvány a kesztyûtartóban. Biztos, ami biztos. KÖZLEKEDÉSI VÉTSÉGEK nem minôsülnek bûncselekménynek. Ennek ellenére: a jármûellenôrzések idôveszteséggel járnak. HA az ember nem tudja, hol a kötözôanyag, a tartalék szemüveg, a defektjelzô háromszög. VELEM mindig ott van minden: vasdrót, kombinált fogó, szigetelôszalag, kábelkés, csavarhúzó, csavarkulcs. KESZTYÛ. Aki kesztyût visel, nem szorul rongyokra. HOVA mennek az autók, ha használtak? Keletre. HA minden megvan, megy és iszik egyet. Elôtte sosem iszom. Nem, ha dolgoznom kell. Végül lehet, vezetnem kell, igaz. Ha másképp nem megy. Ha már nem szállhatok ki. A PARKOLÓHELY SZÛKÖSSÉGE nem élvezet. Ha nem lehet kényelmesen be- és kiszállni. A MENEKÜLÉS teljesen céltalan. Az út mindkét oldalán autók parkolnak, feltorlódva. Futni akkor gyorsabban tudok. SZEMBEJÖVÔKNEK csak kurtán a szemébe pillantani, annyi. Férfinak, nônek, sosem fordulok meg. AZÉRT LEGFÖLJEBB, hogy lôjek. A legkellemesebb kikapcsolódás, ha tüzet adok. TÛZ! Ez teljes összpontosítást kíván. Akkor semmi mást nem csinálhatsz csak úgy mellesleg. PISZTOLY NÉLKÜL meztelen vagyok. Mindig nálam a Minimaxom. KIVÉVE ha eleve nem lehet. A zuhany alatt, az ágyban. KÉT reagálási lehetôség van: vagy kiszállsz és elszaladsz, vagy a mûszerfal mögött keresel védelmet. A LEGTÖBB autó elrejti a vezetôt. A vezetôt az autó álcázza, ezzel gátlástalanabbá is teszi. Ha áll a hapsi, akkor is. ÉN ÜLVE végzem a munkám, mint oly sokan mások. A legtöbben. ÁTLAGOS magasságú. Nincs szükségem speciális ülôhelyzetre. AZ ÜLÉS az a hely, ahol közvetlen kapcsolatod van az autóval. Az ülés döntô biztonságod szempontjából. Elég magas a háttámla, és az ülés elég hosszú, hogy kényelmesen feltedd a combodat? PRÓBAÜLÉS sajnos nem lehetséges. Partnervonatkozású ülési technika ajánlható mindenképpen. SEGÍTESZ üzeldfelednek már azzal is, ha jól méred fel ôt. Ahol is három minôség szempontja számít: életkor, figyelem foka, szándék. A MUNKA rendkívül változatos. Mindig másik autó más parkolóban. És mindig valaki más száll be hozzád. A FORMA hasonlít, nem vitás. DE a tartalom. A bankjegyek száma. KÍNÁLAT és kereslet, nem törvény az. Minél több titok, annál magasabbak az árak. IDEALISTÁK rontják le az árakat. Nem újdonság. NINCSENEK téves információk. Mindent megfelelô formába rázok. NEKEM NEM csupán a tények az érdekesek, de a híresztelések is. Fut a tévé. ROBBANÁS. A veszély csekély. Szép elnézni, ahogy egy autó a levegôbe repül. ROBBANÁS. Egy autó, mely egyszerre minden irányba elindul. EZ VOLT az. Minden olyan borzasztó gyorsan zajlik. MEG KELL EZT ismételni. Amit mutatnak, mindig azt mutatják. A ROBBANÁS. A Nissan gyorsabban megy szét részeire, mint a Mercedes. A MARADÉK az én munkám. A titok nagy. A tények és a feltételezések. ELLENSÉGEK nincsenek, csak vetélytársak. És érdeklôdôk. FOTÓKERESKEDÔK, mondhatni. Hogy fotókat veszek és eladok, kópiákat: konstrukciós terveket, pozíciós papírokat. NINCS ÜZLET autó nélkül. Autó nélkül nem tudnám, mi legyen velem. MINDENKI szeme láttára, mégis teljesen magadban lenni. Olykor félek, hogy ülve maradok. Hogy nem szállok ki soha többé. SOHA TÖBBÉ. Nem szállt ki többé. EZ az igazság. Minél több tanú, annál több ellentmondás. A férfi halott. A MÁSIK volt az, a sofôr melletti ülésen ülô férfi. A vezetô futva el tudott menekülni. Kabát volt rajta, nagykabát. AZ EGY bôrdzseki volt. Ki vesz kabátot, már ugyan, ha autóba ül? Ha szaladnia kell. GYORSAN. Mindig gyorsabbnak kell lenned. Gyorsabban futnod, ütnöd, lônöd. PRIVÁT ez fordítva van. Aki elsôül érkezik, az elveszett. Jó kapcsolatteremô MAGA - élvezi az eladást - pontos és megbízható - akkor maga nálunk eszményi reklámhölgy. SZGK-FELTÉTEL. Így ismerte meg. Újsághirdetés révén. MEGOSZTOK vele mindent. Kivéve a titkaimat és a fegyveremet. EGY NÔ ne játsszon az én pisztolyommal. És titok nélkül nem lenne érdekes ô, Llama Minimax nélkül. EGY 45-ös, 183 x 37 x 132 mm, krómozott, hogy a fenyegetés hatásosabb legyen, a fekete csô még drámaibb hatású, az elöl megvastagított csô torkolata, a rugóvezetôrúd hegye kiáll a fényezetlen elôzékoldalon. KÁR, hogy senki se tudja, ki vagyok. Van gyönyöre a szakadéknak. AMÍG újságok vannak. Az aszfaltfronton mindenki magányos. Itt a bizalmatlanság elve érvényes: légy bármire kész! ROBBANÁS. Az a szélsô eset. Normális esetben az embert üldözik. MEGÁLL, és a férfi megáll. Megy tovább, és a férfi megy tovább. Megfordul. A férfi megfordult. OTT ÁLL a kirakat elôtt, megfigyeli a környezetét. Míg én az újságot olvasom. MINDIG ugyanazt az újságot. Míg kívülrôl nem tudom már. A JÖVÔ. Minden arra vall majd: baleset. Átmegy a mélygarázson, a parkolóházon, fel a tetôre, megy a parkoló autók között, át a parkolón, kilép az úttestre, elkapja egy autó. EZ EGY baleset. A fekete Passat vezetôje föllelhetetlen. Különben sem látott senki semmit. ÉN VAGYOK az egyetlen tanú, és én mit sem mesélhetek. Akkor mindig felébredek, és Idának kell megvigasztalnia. IDA! Neki mit sem kell mondania, Ida látja rajta nyomban: egyenesen a parkolóból jön. A KAPCSOLAT feledendô, ez nem megy mindig egyszerûen. Csak remélhetem, elfelejtenek. MIHELYT beszállt, bekapcsolja a rádiót. A híreket. TÖBBNYIRE minden nagyon gyorsan megy. Olykor soká kell várnod. BANKJEGY NYISTA. Mindig utólag fizetek. Ha mégoly soká tart is. CSUPA használt bankjegy, kis címletek. Minél tovább tart, annál jobb. TÉLEN hamar hideg lesz. És nyáron a kesztyû. NYOM NE MARADJON az ajtó fogantyúján, az ülésen, a lábszônyegen, az öngyújtón, a nyaktámlán, az autórádión, a volánon, a mûszerfalon, a kormányrúdon, a kesztyûtartón, a hamutartón, a cigarettagyújtón, a hátrapillantó tükrön, a szélvédôn. UTÁNA se, elôtte se. Semmi se történt. AZ AUTÓ eltûnt! Füstté vált. EGY ROBBANÁS! Munkája a tévézés ellentéte. Nem beszélek. Ô AZ eszményi útitárs. Mindenfajta autóba beülök. Amíg egy autónak autó formája van. Vagyis mosott, frissen fényezett. MINDIG a legújabb típus, az feltûnik. Öntapadók, díszcsíkok. A VONALDEKORÁCIÓ legyen egyenes. Parkoláskor eshetô károsodások ellen oldalvédôk. Ne lötyögjenek a lökhárítók. A BELVILÁG lehet sportos, lehet elegáns. Az nekem mindegy. A lényeg, minden legyen meg. És nem kell vezetnem, hogy céljaimat lazán elérjem. LENDÜLETESEN. Mindig teljes erôbôl rántja be maga mögött az ajtót. ROBBANÁSOK ritkán történnek. Vagy rossz idô okozta katasztrófák. Hogy az ember elúszik, agyonveri egy fa. Vagy megnyílik alattad a föld. VALÓSZÍNÛLEG egy irányt változtató autó kap el majd. Sok vezetô nem fordul meg, ha rükvercben megy. A legtöbben nagyobbnak vélik a parkolóhézagokat, mint amekkorák. GYÛRÉSZÓNÁK között, ott vagy mindig. Az utascella csapda, a parkoló. A parkológarázs. A parkolóház. NINCS ennek alternatívája. Ha mindenütt autók állnak is, minden házban, a réten, az erdôn, a járdán és a mezôn, az úttest sávjain. DUGÓBA rekedt autók. Útfélen ottmaradt autók. Elhagyott autók. ANNYI feladott autó van. Mert a vezetô túl sokat ivott. Mert elfelejtette, hol is parkolt. ANNAK A VESZÉLYE, hogy rossz autóba száll, csekély. Minden más autó zárva. HA valaki beül melléd, mert tetszik neki az autó? Ha valaki már ott ül az autódban? KINÉL van a tartalékkulcs? A te kulcsod az elülsô utasülés alatt van. A HÁTSÓ AJTÓK zárva. A raktér. Ellenôrizve minden, a tank és a kesztyûtartó. A BENYÚLÁS a kesztyûtartóba. Amely üres. Csak a jogosítvány van ott. A PISZTOLY ott van a nadrágja korcában. Várok. Van idôm. A 45-ös, mely a nadrágja korcában van. FOGJA két kézzel, céloz. NEM húzza meg a ravaszt. Nem kell meghúznom. Tudom, a Minimaxban megbízhatsz. A megbízhatóság biztonságérzetet ad. És nyugalmat. MINDEN csöndes. Mindenütt teljesen zajtalan autók. Csak az ajtócsapódások. A léptek. Ajtócsapódások, léptek. HA átvág a parkolón, leszegi a fejét. Meg kell nézni, hova lép az ember. Kutyaszar. Ha az ember az úttestre lelép, az autók közé. A SZAG csak akkor érzôdik rendjén-módján, ha már az autóban ülsz. SOHA cipô nélkül. Ha menekülni kell. HA várni kell, az ember könnyen elalszik. Tudom, mikor álmodom. MINDIG ugyanaz az álom. Hogy a férfi átfurakszik a lökhárítók közt, karján egy újságköteg, az alatt a pisztoly. JÓL LÁTJA a torkolatot: a rugóvezetôrúd hegye kiáll a fényezetlen elôzékoldalon. EL TUDOK képzelni magamnak szebb halált is. Másik életet? Alig. Minden autóban van valami zárt, valami csillogó- SZERENCSE. Arra nem szabad hagyatkozni, ha túlélô óhajtasz lenni. ÉN MÉG MINDIG benne vagyok a játékban. Ismerem a funkciómat. Az én helyzetemben nem engedhet meg magának az ember mindent. Kézi kimunkálású bôrülések ILLATA, a klasszikusan fa-bôr volán FOGÁSA mindent feledtet, a fényesre tisztított alumínium kapcsológomb. Befutott; körben ablakok, luxus-különülések és légkondicionálás: különben csak fônöki szinten van ilyesmi. Bôrbetétes ajtók, nemesfalécek a mûszerfalban, az ajtókon; színezett ablakok, elektromos ablakemlô-süllyesztô, a kinti tükör elektromosan állítható és fûthetô, fûthetô farlámpafelület, külsô-hômérséklet-jelzô, automata esôérzékelô, teljesen elektronizált légkondicionálóautomatika, elektromos antenna, elektromos tolóüveg-tetôelem, elektromos tetôhátrahajtó, fényszórómosó-berendezés. Fényszóró-távszabályozás, fokozat nélkül állítható ülések, egészen elölrôl egészen hátra, emelhetô-süllyeszthetô vezetôülés, volánszint emelhetô, asszimetrikusan összehajtható hátsóülés-pad, hátsóülés-támla nyaktámasszal, emelhetô-leereszthetô biztonsági öv, oldalütközésvédô, övfeszítô, légzsák vezetônek és a vezetô melletti utasnak, röviden, egy olyan autó, mellyel megvan a menekülés útja, csak elôre. KÖZPONTI ZÁR, riasztóberendezés indítózárral. Háza elôtt egy VW. SEMMI nincs, ami egy VW-nél individuálisabb lenne. És ki-ki saját ízlése árulkodó. ENNYI az egész titok. A Passat Variant álcázásul szolgál csak, nem járok vele. VÁLTOTT AUTÓK a saját autó minden elônyét jól megadják: a biztosított saját ülôhelyet, a magánszférát. Egyetlen hátránnyal: hogy nem állnak mindig rendelkezésre. MINDEN HÉTVÉGÉN mossa-fényezi VW-ját. Ida naponta egyszer átparkolja az autót. Míg ô dolgozik, Ida úton van. Bevásárolni, mondja Ida. Mikor ô hazaér, megy a tévé. Az én pozíciómban nôket illetôen mindenkinek komplexusa van. Be kell kalkulálnod azt a lehetôséget, hogy valakit rádakasztottak. TERMÉSZETESEN egy ízlésem szerinti nôt. És minél régebben ismerünk valakit, annál több rosszat feltételezünk róla. IDA! Néha félek. TÚL SOKAT tudok. Ki mondhatja el ezt magáról? IDA: Mindig újra meggyôzôm magam, hogy Ida az, aminek állítja magát: ártatlan. NEM MOZDULOK, halálos csöndben vagyok. És nézem ôt. Nézem, ahogy levetkôzik. Darabról darabra. Mint egy sztriptíz. EZEK igazi meztelenfotók. Ida a fekete VW-nél: a hûtôre hajolva, a far lehajtójánál, a tetôn, a tetô csomagtartóján, a raktérben, a pótkeréken, a sárhányókon, a hátsóülésen, a farlámpán, a lökhárítón, a fényszórók közt, a padlószônyegen, a vezetô melletti ülésen, a volán mögött, a szélvédôüvegen. HOGY GONDOLATAIBAN olvasok, nem ugyanaz, mint hogy a leveleit elolvassam. A naplója szigorúan privát. MIT MOND IDA: Nagyon fiatalon kezdtem. Elkölcsönöztem az apám pisztolyát, mikor aludt. Egy Colt Python 357 Magnumot. Csodálatos emléket ôrzök arról a napról, amikor elôször lôttem. Nagyanyám rá se rántott volna egy pisztolyra, de anyámnak már a látványa is sok volt. Ez itt, ez az én Minimaxom. A krómot rendkívül könnyû tisztítani. És jól fekszik a kézbe. A fekete gumiagylapok. Women's Beltben, íme, mindig magamnál hordom. Ezer céltáblára is lôttem már. Most olyan nincs többé, hogy hátraránduljak. Az ÉN IDÁM. Orgazmus híján a legrémesebb álmai vannak. ROBBANÁSOK. Autókat lát sorban egymás után levegôbe repülni, ég a dél-keleti külsô sztráda, a Westbahnhof, és a Stephansdom elsüllyed a szakadékban. Akkor mindig felriad, vigasztalnom kell ôt. IDA mint özvegy: fekete cipô, fekete harisnya, fekete szoknya, fekete blúz, fekete melltartó, fekete bugyi. A FÁTYOL. Haja a fátyol alatt szôke. Természetes színezésû. ÉN NEM SZENVEDEK a fantáziaképeimtôl, én élvezem ôket. Nyíltan megmondom: gyengéim a parkolók. Mások temetôbe járnak. ÜDVÖZÖLJÜK A SZABAD PIACON. A "Media-Markt" elôtti parkoló, mint mindig, tele van. Egészen átlagos emberek és a legkülönfélébb autók. SZOMBAT, OKT. 19., 13 ÓRA. Az Audi 100-as a bejárat közelében parkol. Ô kinyitja a vezetôülést, a volán mögé és vár. 13 ÓRA 30. A parkoló már csaknem üres. 14 ÓRA. Az átadás a jelek szerint meghiúsult. A vezetôülés melletti ajtó nem nyílik, a túloldali ajtó és a két hátsó ajtó. KÉSÔ. Csapdában csücsül. EGYSZERÛEN MINDEN túl sok volt. Túl sok szesz, túl sok politika, túl kevés munka, túl sok nô. IDA. Egy ilyen ember, mint én, ne legyen egyedül. Hogy beszélni ne kezdjen. ROBBANÁS. Nem jut odáig, hogy bármit is elmeséljen.

Tandori Dezsô fordítása


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu
 
 


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/