HA MOST LÁTNÁ LENIN AZ ORSZÁGUNKAT!
A mûvészeti produktumok
jelentése elkerülhetetlenül módosul az adott történelmi
körülmények függvényében, gyakran úgy,
hogy a mûvészek nem tudnak róla, illetve nem is vesznek
részt mûveik ideológiai mondanivalójának
dialektikus átalakulásában. Ez különösen
érvényes a politikailag elkötelezett mûvekre,
amelyeknek alkotói mélyen hisznek az általuk támogatott
társadalom ideológiájában. Az idô a legjobb
ítésze ezen alkotások esztétikai értékének:
ha politikai elkötelezettségük ellenére fennmaradnak,
akkor ez egyértelmûen bizonyítja mûvészi
erejüket.
Az orosz dokumentumfilm-rendezô,
Dziga Vertov egyike volt azoknak az aktívan politizáló
mûvészeknek, akik végig kitartottak a kommunista ügy
mellett, még akkor is, amikor már világossá
vált, hogy a Párt éppen az ellenkezôjét
képviseli annak, amiért a szocializmusról álmodó
tömegek harcoltak. Vertov élete és munkássága
egy nagy mûvész tragédiáját tükrözik,
aki nem tudta feloldani a dilemmát alkotói törekvései
és politikai meggyôzôdése között. Szubjektív
társadalomszemlélete és a Párt által
meghirdetett politikai álláspont közti konfliktusának
legszebb példája a
Lelkesedés
címû
propaganda jellegû dokumentumfilm, amely munkások, parasztok
és Error! Reference source not found.becsületes értelmiségiekError!
Reference source not found. forradalmi buzgalmát mutatja be a Szovjetállam
elsô évtizede alatt. A templomromboló, víztározó-építô,
gyárakban látástól-vakulásig dolgozó,
felvonulásokon menetelô tömegek filmbeli ábrázolása
a tömeglélektan hiteles dokumentumai, amelyeket a történész
és a társadalom pszichológus egyaránt tanulmányozhat.
Leplezetlen lelkesedésük egyszerre ösztönös
és bizarr, ösztönzô és romboló, áldott
és szívbemarkoló, olyannyira, hogy nehéz nem
azonosulni vele. Még mindig emlékszem, amint moszkvai diákként
a Vörös téren menetelô tömeget látva
akaratom ellenére elönt a lelkesedés, pedig egy idôs
bolsevikkel találkoztam elôtte, aki arról mesélt
nekem vérfagyasztó történeteket, hogy milyen
megtorlásokban volt része a családjának, miután
kilépett a Pártból. Nevezhetjük ezt vak lelkesedésnek,
és valószínûleg az volt, ugyanúgy, ahogy
Vertov is elvakult volt a kommunista ideológia iránti, haláláig
tartó elkötelezettségében. A szovjet valóság
negatív oldalai ellen irányuló kritikái mindig
a Error! Reference source not found.felelôtlen bürokratákatError!
Reference source not found. célozták, ahelyett, hogy az egész
rendszert kérdôjelezték volna meg. Dilemmája
ezért nem csak a filmkészítés alkotói
oldalát érintette, hanem mélyen személyes és
ideológiai kérdésekre is vonatkozott:
HOGYAN DOLGOZHAT MÛVÉSZ TOTALITARIÁNUS TÁRSADALOMBAN ANÉLKÜL, HOGY AZ ALKOTÁS ESZTÉTIKAI SZÍNVONALÁT CSÖKKENTENÉ?
Vertov
Három dal Leninrôl
címû filmje járult hozzá leginkább dilemmájának
személyes és ideológiai aspektusaihoz. Vertov filmje,
amelynek alapja a Error! Reference source not found.különbözô
mozgások közötti összetett interakció, amely
– spirálisan elôrehaladva – hol zajokkal, hol hangokkal, hol
feliratokkal, hol teljesen zene és szavak nélkül ( pusztán
az arckifejezéssel), de leginkább a jeleneten belüli
mozgással valósul megError! Reference source not found.,
elkerülhetetlenül összeütközésbe került
a kommunista vezetôk Error! Reference source not found.életét
és munkájátError! Reference source not found. a vásznon
bemutató szovjet rendezôi gyakorlattal. Ezek a kvázi-életrajzi,
kitalált elemeket feldolgozó filmek a politika különbözô
alakjainak aprólékos megformálására
kiképzett színészeket alkalmaztak, vagy a Párt
elôírásait alázatosan betartva, az archív
formát használták. Ezzel szemben Vertov elhatározta,
hogy megalkotja a Error! Reference source not found.filmvalóságError!
Reference source not found.-ot (Leninrôl), amely Meyerhold nyomán
nyílt és látható
, a Error! Reference
source not found.költôi dokumentumfilm (dokumentalno-poetyicseszkij
neinszcenirovannij film)Error! Reference source not found. formájában.
Vertov azzal, hogy Lenint Meyerholddal kapcsolta össze, elidegenítette
a pártvezetôket az effajta Error! Reference source not found.ideológiailag
nem megfelelôError! Reference source not found. filmtôl.
Vertov naplója bôvelkedik
panaszokban az Error! Reference source not found.elviselhetetlenError!
Reference source not found. körülmények miatt, amelyekkel
neki és stábjának kellett megbirkóznia a
Három
dal Leninrôl
forgatása során a közép-ázsiai
helyszíneken. A film Error! Reference source not found.korlátozottError!
Reference source not found. forgalmazása csak megerôsítette
abbéli gyanúját, hogy a vezetés komoly fenntartásokkal
viseltetett módszerével kapcsolatban. Mégis a helyi
filmforgalmazókat vádolta, és nem jött rá,
hogy az ilyen hozzáállás oka az a módszer volt,
amellyel Lenint szubjektív szemszögbôl láttatta
a vásznon. A film-poémát három „dalban" „énekelte"
el a Leninre mint az „elnyomottak vezérére", a „világproletariátus
felszabadítójára" emlékezô nép
(Lenint így jellemzi a film elején megjelenô szöveg).
Naplójában Vertov
elmondja, milyen izgalmat érzett, amikor a kamerán keresztül
figyelte az emberek arcán megjelenô spontán kifejezést,
ahogy Leninrôl beszéltek. Olyan
nyíltan
és
láthatóan
örökítette meg ezeket a
tündöklô arcokat, ahogy azt Leni Riefensthal tette a Hitlert
dicsôítô németek arcán átsütô
(sokak szerint inkább hisztériához hasonlító)
lelkesedés megragadásával
Az Akarat gyôzelme
címû filmjében, amely 1934-ben készült,
csakúgy, mint Vertov
Három dal
Leninrôl
-je.
Micsoda ironikus egybeesés: a filmtörténet két
legnagyobb dokumentumfilmje, melyet a XX század két leghírhedtebb
diktátorának ajánlottak, ugyanakkor készült!
E két film remek összehasonlító elemzése
számos formai hasonlóságra világít rá,
mind a szerkezet egészét, mind a különleges eszközöket
tekintve, amelyeket Vertov és Riefenstahl használ a nézô
„filmigazság" élményének fokozására
(Riefenstahl ugyanezt „Kino-Wahrheit"-nak nevezné). Ennélfogva
a Vertov dilemma a történelmi kontextuson belül tágabb
etikai értelemben veti fel a kérdést:
MI A DOKUMENTARISTA FELADATA – AZ, HOGY RÖGZÍTSE A VALÓSÁGOT „ÚGY, AHOGY VAN", VAGY SAJÁT SZEMPONTJÁBÓL MUTASSA BE AZT?
Leninrôl szóló
filmjének elkészítésében Vertovot nagyban
befolyásolta Majakovszkij költészete. Hosszú
ideig foglalkozott a gondolattal, hogy Majakovszkij prozódiáját
a mozgóképpel társítsa. Új filmjének
tárgya ideális volt az ilyen „felhasználás"
céljaira, ami a
Három dal Leninrôl
szerkezetében
is megnyilvánul: több jelenetsor megformálása
áll közel Majakovszkij verseinek stílusához,
leginkább a film nem lineáris tagolását, agresszív
montázs-ütemét, a feliratok felkiáltó
jellegét és a látványfolyamban elfoglalt helyét
tekintve, amelyek közvetlenül kapcsolódnak Majakovszkij
1924-ben,
Vlagyimir Iljics Lenin
címmel írt ódájának
dicsôítô rímeihez.
Sosem voltam megelégedve
a
Három dal Leninrôl
felirataival, nem úgy mint
A Világ
egyhatoda
címûben (1926), ahol
azok sokkal jobban illeszkednek a film képi struktúrájába.
Ugyanakkor a Szovjetunióban mostanában bekövetkezett
politikai változások fényében Vertov „leninista
feliratai" egészen más színben kezdenek feltûnni.
Ezt magam is megtapasztaltam, mégpedig elég drámai
körülmények között. A Nemzetközi Vertov
Konferenciára készültem, amelyet Moszkvában tartottak
volna 1991 ôszén, és éppen a
Három
dal
Leninrôl
-t elemeztem a vágóasztalon
a Harvard filmarchívumában. Késô délután
volt (1991 augusztus 21-e), amikor jókedvû kiáltozást
hallottam a szomszédos terembôl. Megállítottam
a forgó filmtekercset és a Filmtudományi Központba
siettem, ahol egy csapat diák élôben nézte amint
Mihail Gorbacsov visszatér Moszkvába rövid ideig tartó
krími fogsága után. Izgalmas volt látni, ahogy
Gorbacsov leszáll a repülôgéprôl és
üdvözli azokat, akik nem vettek részt a puccsban. Miután
– vodka helyett – Coca-Colával koccintottam diákjaimmal,
visszamentem a vágószobába, ahol izgalmam még
inkább fokozódott, amikor megpillantottam a
Három
dal Leninrôl
utolsó, kimerevített feliratát
a kisképernyôn : „Ha most látná Lenin az országunkat!".
Képzeletemben a vertovi felkiáltás hirtelen egy kérdés
formáját öltötte: „Ha most látná
Vertov az országát?" Kiderült, hogy a központozás
éppolyan fontos a mondatban, mint a nevek felcserélése.
Míg a vertovi felkiáltásban implikált válasz
úgy szólna, hogy
Lenin nagyon büszke lenne
, ha
látná az országot tíz év kommunista
uralom után, addig az én kérdésem arra vonatkozik,
miként
hogyan vélekedne Vertov
, ha látná
annak a megsemmisülését, amit egyik felirata az „egyenlôség
hazájának" nevez.
A
Három dal Leninrôl
legtöbb felirata ideológiai szlogenekbôl, népszerû
dalokból, szólásokból, politikai kiáltványokból
és a kommunista frazeológiából vett idézeteket
tartalmaz. Vertov „élet-tényekként" alkalmazza ezeket
(zsiznyjenyje fakti), amelyek sajátos – irodalmi, rituális
vagy politikai – módon hivatottak „dokumentálni" a forradalmi
éra ékesszólását, naivitását
és idealizmusát. Ahogy a vásznon látható
képet fekete háttéren fehérlô betûkkel
helyettesítik, úgy terelik a feliratok a nézô
figyelmét a
látványról
és a
hangról
az
írott mondanivalóra
. Idôrôl idôre
megszakítva a vásznon a képi fejlôdést,
a feliratok lehetôvé teszik a nézô számára
a film tárgyáról való elmélkedést
(
o
Lenine). A
Három dal Leninrôl
feliratainak
ideológiai átalakulása Vertov elképzelését
igazolja, miszerint
EGY FILMBEN MÉG A NEM-FILMI ALKOTÓELEMEK IS BETÖLTHETIK A „FILMIGAZSÁG" SZEREPÉT, HA ILLESZKEDNEK ANNAK SZERKEZETÉBE.
A Leninrôl beszélô
– és éneklô – egyszerû emberek lelkesedésén
felbuzdulva Vertov ismételt premier plánok alkalmazásával
tovább fokozta arckifejezésük hatását
a vágás során. Egyszerû számolás
útján kiderül, hogy filmjében közel háromszor
annyi nô szerepel premier plánban, mint férfi. A mû
tetôpontját közelképek egész sora jelzi,
amelyek egy fiatal nôt mutatnak amint az egyenesen a kamerába
néz, és a cementgyárban elért eredményeirôl
számol be. Nem úgy filmezik, hogy ennek „nincs tudatában",
hanem
nyíltan
mutatják a vásznon, amint a nézôkhöz
beszél. A lelkesedés olyan elemi erôvel sugárzik
az arcáról, hogy a nézô ezt hiteles „élet-tényként"
éli meg, tekintet nélkül arra, hogy mit mond az asszony.
Az élmunkásnô arcát átható „szocialista
elán" eszünkbe juttatja a – szintén sok közelképben
mutatott – Hitlerjugend tábornokokat amint
Az Akarat
gyôzelmé
ben
buzgó együvé tartozást sugárzó
arccal tekintenek a politikai jelszavakat kántáló
fiatalokra, akik eközben jámbor pillantásokat vetnek
a Führerre. A történelem már bebizonyította,
hogy a két rezsim számos aspektusában fatálisan
hasonlít egymásra – ez is egyfajta „élet-tény",
amely egy új Vertovra vagy Riefenstahlra vár, hogy megjelenhessen
a vásznon, „Úgy-Ahogy-Van" („Wie-Es-Ist").
Van még egy (fekete hajú)
fiatal nô a
Három dal
Leninrôl
-ben, akinek
az arcát képileg még több premier plán
helyezi az elôtérbe. Az egész filmben ô az egyetlen,
aki tekintetével követi az ábrázolt cselekményt
– a nézô figyelmét mindannyiszor ráirányítva
a kérdéses eseményre vagy tárgyra, ezzel is
erôsítve az érzelmi azonosulást a vásznon
megjelenô diegetikus világgal. Fogalmi szempontból
a premier plánban ábrázolt nôk száma
és a film szerkezetében betöltött helyük feminin
(de nem feminista!) jelleget kölcsönöz a mûnek, ami
éles ellentétben áll a bolsevikok maszkulin („macho"?)
szellemiségével és attitûdjével. Az
Ember
a felvevôgéppel
címû 1929-es filmben a leghatásosabb
közelképek a munka lázában égô nôi
arcokra irányulnak, s a szuprematista design szimbolizmusával
leginkább telített felvétele egy fiatal gyári
munkásnô mosolygó arcának és egy hatalmas
szövôszéknek az egymásra filmezett képét
mutatja – a munkás és a gép „házasságának"
konstruktivista szimbólumaként. Még a „filmszem" (kinoglaz)
képi metaforája is nôi szemek közelképeként
jelenik meg (amelyek történetesen a vágónak,
azaz Vertov feleségének, Szvilovának a szemei). Vertov
és Szvilova láthatólag egyáltalán
nem
tipikus
– a kor viszonyainál jóval haladottabb – képet
alkot a nôrôl és annak a szocialista társadalomban
betöltött szerepérôl. Vertov alkotói ösztöne
nyilvánvalóan gyôzedelmeskedett politikai meggyôzôdésén,
s ez dilemmáját fenomenológiailag ellentmondásossá
teszi:
A „FILMIGAZSÁG" NEM AZ, AMI PUSZTA SZEMMEL LÁTHATÓ, HANEM AZ, AMIT A SZEM A FILMKÉSZÍTÔ APPARÁTUSSAL ( A „FILMSZEMMEL" ) „FELFEGYVEREZVE" ÉSZLEL.
Miután többször
panaszt tett a Filmgyártási Minisztériumnál,
mert számos tervét elutasították, Vertov annyira
elkeseredett, hogy egészsége is megromlott. Naplójában
így ír: „Nem én szigetelôdöm el. Elszigetelnek.
Nem bírom tovább." Azok számára, akik szintén
elnyomó rendszerben éltünk, ismerôs ez az érzés.
A Vertovhoz hasonlóan „nem kívánatos de ártalmatlan"-nak
bélyegzett mûvészeket „furcsának", egy kicsit
„bolondnak" tekintették, ennélfogva nem is tartották
ôket komoly figyelemre méltónak. Míg az effajta
címkék sokakat a likvidálástól mentettek
meg, ugyanakkor ellehetetlenítették a konstruktivistákat,
formalistákat, szuprematistákat, szürrealistákat
és az egyszerû idealistákat is, nem csak a Szovjetunióban,
hanem más sztálinista rezsimekben is, egész Kelet-Európában.
1940-re Vertov teljesen eltávolodott
a vezetô szovjet filmgyártástól. Soha nem hívták
tanítani egyetlen nemzeti filmmûvészeti iskolába
sem, kivéve a VGIK-t. Katonai híradók technikai minôségét
ellenôrizte a Vörös Hadsereg Központi Filmstúdiójának
egyik félhomályos vágószobájában,
s egy napon kétségbeesetten tette fel magának a kérdést:
„Bele lehet-e halni – nem a fizikai, hanem az alkotói éhségbe?"
Válasza profetikus: „Úgy látszik, igen." Ez idô
tájt történt, hogy Majakovszkij, részben a szovjet
valóság okozta csalódás miatt, véget
vetett életének. Majakovszkij öngyilkosságának
hírét naplójában így kommentálja
Vertov: „És egyszer csak már nem bírta tovább",
de arról nem ír, hogy mit nem bírt tovább.
Vertov még kitartott, noha filmterveit egymás után
dobták vissza indoklás nélkül, vagy nevetséges
magyarázatok kíséretében. Eizenstein, mint
tudjuk, kifizetôdôbb taktikát választott: ravaszul
megbánta, hogy ellenkezni mert a pártideológiával,
megtagadva „a történelem és a társadalom iránt
tanúsított helytelen magatartását", olyan engedményt
téve ezzel, amelyre Vertov még saját érdekében
sem volt képes. Elhatározta, hogy erkölcsi integritását
a végsôkig megôrzi, ragaszkodik a „Filmigazság"
elvéhez és a „Filmszem" módszeréhez. Úgy
kezelték, mint aki elvesztette a kapcsolatot a szovjet társadalommal,
nem csoda hát, ha Vertov „torkig volt az egésszel", ahogy
1941 januári naplóbejegyzésében írta:
„Nincs már erôm ahhoz, hogy megbirkózzam az intrikákkal
... az idegeim teljesen tönkrementek." A helyzet a háború
után sem fordult jobbra: Vertov életének utolsó
tizenöt éve tele volt szenvedéssel, amelyet új
terveinek megvalósítására tett kétségbeesett
és reménytelen kísérletei okoztak. Mindvégig
képtelen volt megérteni, hogy
alkotói
módszere,
személyes
látásmódja, és a realitáshoz
való
nyílt
viszonyulása volt az, ami ellenkezett
a kommunista világképpel. A személyes és a
hivatalos, az autentikus és az esztétikus, a filmi és
a színpadi ellentétes végletei közt ôrlôdô
Vertov kétségbeesést és zavarodottságot
érez, ahogy arról naplója is tanúskodik: „Nem
világos elôttem, hogy valóban létezem-e mint
emberi lény, vagy csak a kritikusok által kitalált
séma vagyok?" A vertovi dilemma, amely kezdetben elméleti
vizsgálódásnak indult a filmfelvételek hitelessége
és a montázs kölcsönhatásának dialektikus
ellentétérôl, a filmkészítô traumájával
végzôdött, amely megbénította alkotóerejét.
Minden fogalmi bizonytalansága ellenére a vertovi dilemma
a dokumentarista és a „nem megrendezett" film iránt érdeklôdô
kritikus számára egyaránt releváns kérdéseket
vet fel:
A FILMBEN MI AZ IGAZ?
A „FILMIGAZSÁG" TARTALMAZHATJA-E
A RENDEZÔNEK A RÖGZÍTETT ESEMÉNYRÔL ALKOTOTT
SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYÉT ÉS KOMMENTÁRJÁT?
HOGYAN BÉKÍTHETÔ
ÖSSZE A „FILMIGAZSÁG" ÁBRÁZOLÓ TERMÉSZETE
A „FILMSZEM" ÁTALAKÍTÓ HATALMÁVAL?
MENNYI RENDEZÔI BEAVATKOZÁSRA
VAN SZÜKSÉG AHHOZ, HOGY EGY FILM „ESZTÉTIKUS"
LEGYEN ANÉLKÜL, HOGY LEROMBOLNÁ A VETÍTETT FELVÉTEL
ONTOLÓGIAI HITELESSÉGÉT?
FUNKCIONÁLHAT-E A „FILMSZEM"
ANÉLKÜL, HOGY A MONTÁZS MEGVÁLTOZTATNÁ,
VAGY EGY FILMTECHNIKAI FOGÁS TÚLHANGSÚLYOZNÁ?
Míg az ezekre a kérdésekre
adott válaszok csak vázlatosan bukkannak fel Vertov tanulmányaiban,
filmjei a dokumentum filmezés szempontjából több
fontos probléma gyakorlati megoldását példázzák,
s a megfelelô témák elméleti megfogalmazását
is kijelölik. Mai szemmel nézve a legellentmondásosabbak
mégis Vertov felkiáltó feliratai, amelyeket a
Három
dal Leninrôl
kinematografikus fokozásául szánt.
A feliratok ugyanakkor Vertov ôszinteségét és
a szovjethatalom dicsôséges jövôjébe vetett
hitét mutatják: „Ha Lenin látná most az országunkat!".
Ma már tudjuk, hogy Vertov álma nem vált valóra.
S azt is sejtjük, hogy mi lenne Lenin válasza az országában
nemrég bekövetkezett változásokra.
Vertov kivételesen érzékeny
kinematografikus látásmóddal megáldott,
született
rendezô volt, és tudta, hogyan ragadja meg a „filmigazságot"
anélkül, hogy engedelmeskedne a Párt parancsának;
igazi mûvész módjára megtanulta, hogyan alkossa
meg a „filmszemet" ahhoz, hogy az felfedje a látszat mögött
rejtôzô valóságot. A „filmigazság" és
a „filmszem" egyrészt dokumentumai az emberek lelkesedésének
és szenvedéseinek a forradalmi korszak alatt, másrészt
egy olyan mûvész alkotói látásmódjának
kifejezései, aki „többet" látott, mint ami puszta szemmel
látható.
Nem tudunk ellenállni a kísértésnek,
hogy elképzeljük, vajon hogyan reagálna Vertov „ha láthatná"
mi történik „most" a hazájában?! A kétszeres
központozás ismét csak Vertov gondolkodásának
és érzéseinek összetettségére utal.
Hiszem, hogy alkotói ösztöne ma is arra késztetné,
hogy egy újabb
Lelkesedés
t alkosson, ezúttal
azoknak a bátor moszkvaiaknak ajánlva, akik
nyíltan
és
láthatóan
szembeszálltak a katonai
puccsal. Vertov Mûvészete (ezt a szót – a Filmmel együtt
– gyakran írta nagybetûvel) feljogosít az effajta képzeletbeli
bizalomra.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu