NAPJAINK IDEOLÓGIÁINAK VÁLSÁGA
Arra kértek fel, hogy „az ideológia, a kultúra és a civilizáció mai válságáról" beszéljek – tehát egy hatalmas, és nem könnyen meghatározható témáról.* Mindazonáltal nagyon kevesen lesznek azok, akik kétségbe vonnák, hogy ma van egy ilyen válság, még ha nem is tudjuk pontosan megmondani, miben is áll ez. Így hát engedjék meg, hogy a jelen helyzetet összehasonlítsam annak a kornak a korábbi idôszakaival, amely a tizennyolcadik század végének nagy forradalmaival kezdôdik, azaz egy olyan korszak korábbi szakaszaival, amelynek során az emberek, így vagy úgy, mindig egy állandóan, és elôre nemlátható módon változó anyagi világban, és társadalmakban éltek. Bizonyos tekintetben, legalábbis azok számára, akik a társadalomról gondolkodtak és írtak, a francia forradalom és az elsô ipari forradalom óta eltelt minden idôszak válságkorszak volt, mivel minden nemzedék olyan új tapasztalatokkal és fejleményekkel szembesült, amelyekre korábban a történelemben nem volt precedens, és amelyekre vonatkozóan a múltbeli tapasztalat, és az erre alapozott elméletek nem adtak útbaigazítást – vagy legalábbis nem a megfelelô útbaigazítást adták. Ám ugyanakkor az is igaz, hogy a történelmi változások bizonyos idôszakokban annyira hirtelenek és mélyrehatóak, hogy a szokásosnál is nehezebb megbirkózni velük, vagy akár felfogni ôket, megértésükrôl nem is beszélve. Ma egy ilyen történelmi pillanatot élünk át, és ilyen korszakban éltünk az elmúlt egy-két nemzedék élete során is. Amikor ezt mondom, nem csak a világpolitika drámai eseményeire gondolok, amelyek szemünk elôtt zajlottak le az elmúlt két-három évben – és a „szemünk elôtt"-et itt szó szerint értem, mert a modern televíziós hálózatok lehetségessé tették számunkra, hogy ténylegesen lássuk ezeket az eseményeket majdnem úgy, ahogyan megtörténtek, a modern kommunikációs eszközök pedig képessé tettek arra is bennünket, hogy, ha akarunk, részt vegyünk az eseményekben. Itt gondolok például egy angol vidéki iskolai tanárnôre, aki az elektronikus posta segítségével folyamatos kapcsolatban volt moszkvai kollégáival a tavaly augusztusi elvetélt puccskísérlet idején. Ténylegesen informálni tudta ôket a helyzetrôl, úgy , ahogyan azt a TV. közvetítette Staffordshireben, de abban a pillanatban nem közvetítette Moszkvában. Minden bizonnyal ez volt az elsô alkalom a történelemben, amikor az idô és a távolság ily módon gyakorlatilag megszûntek az emberek számára.
Világméretû felfordulás
Az elmúlt ével eseményei
valóban látványosak és világrengetôek
– egyszersmind váratlanok, és elôre nem láthatóak
voltak. Ám annak a korszaknak a forradalmi jellege, amelyet átéltünk
– és átélünk még mindig – messze túlmegy
azon, hogy a világpolitikában olyan változások
zajlanak, amelyek manapság lehetetlenné teszik a kartográfusok
számára, hogy néhány hónapnál
hosszabb ideig érvényes térképeket rajzoljanak.
Soha még a történelemben nem alakult át a hétköznapi
emberi élet, és a társadalmak, amelyekben zajlik ,
olyan radikálisan, és olyan rövid idô alatt mint
ma: nem egyszerûen egy emberöltôn, hanem egy emberöltô
egy részén belül. Vizsgáljunk meg három
ilyen változást.
Az írott történelem
legnagyobb részében a legtöbb ember a földbôl,
és a föld állataiból élt. Ez így
volt még a második világháború idején
is, mert még az olyan erôsen iparosodott országokban
is, mint az USA és Németország, a népesség
egynegyede a mezôgazdaságból élt. Ám
1950 és 1975 között ez a helyzet a Föld felszínének
a nagyobb részén megváltozott. Európában,
Észak- és Dél-Amerikában és a nyugati
iszlám világban – voltaképpen mindenhol, kivéve
a kontinentális Délt, Kelet-Ázsiát és
a Szaharától délre fekvô Afrikát – a
parasztok ma a népesség egy kisebbségét alkotják.
És ez a folyamat drámai gyorsasággal zajlott le. Spanyolországban
és Portugáliában, Kolumbiában és Mexikóban
a parasztok aránya húsz év alatt csökkent a felére,
míg a Dominikai Köztársaságban, Algériában,
Irakban és Jamaicában több mint a felével csökkent
ugyanannyi idõ alatt . (Példáimat szándékosan
vettem a kevésbé fejlett világból).
A második változás,
amelyet meg kell vizsgálnunk, az értelmiség, mint
tömegdemográfiai tényezô korábban példátlan
mértékû elôtérbe-kerülése.
A II világháború elôtt a felsô- vagy akár
középfokú oktatásban részesülô
emberek a népességnek egy elhanyagolható töredékét
alkották még a legfejlettebb országokban is. A legnagyobb,
legmûveltebb, és legfejlettebb országok közül
háromban – Németországban, Franciaországban
és Nagy-Britanniában – amelyek együttes népessége
150 millió fôt tett ki, ekkor nem volt több, mint 150,
000 egyetemi hallgató. Az 1980-as években egyedül Ecuadorban
több mint kétszer ennyien voltak. Ténylegesen erre az
idôre az oktatásra sokat adó országok
teljes
népességének (férfiak, nôk és
gyermekek) körülbelül 2,5 százaléka részesült
bármely idôpontban éppen valamilyen magasabb szintû
oktatásban. A változás ebben az esetben is robbanásszerû
volt. Hogy csak az iskolákkal jól ellátott Európánál
maradjunk, a hallgatók száma néhol (Spanyolországban,
Norvégiában) húsz év alatt kilencszeresére
nôtt.
A harmadik változás
a nôk helyzetében állott be. Vizsgáljunk meg
mindössze egyetlen adatot. Az 1940-es években az USA-ban a
férjükkel élô házas nôk mindössze
14 százaléka járt el hazulról pénzkeresô
munkát végezni. Az 1980-as években már több
mint a felük. Itt is az a helyzet, hogy ez az arány 1950 és
1970 között kétszeresére nôtt. Nem kell külön
hangsúlyoznom azt a tényt – ami 1950 elôtt elképzelhetetlen
volt – hogy ma általános jelenség , hogy nôkbôl
miniszterelnökök, vagy választott államfôk
lesznek.
Folytathatnám a sort, de
nincs rá szükség. Eleget mondtam ugyanis azt alátámasztandó,
hogy az emberi társadalmak, és a bennük élô
emberek kapcsolatai a ma a középkorúnál éppen
hogy idôsebb emberek élete során földrengésszerû
gazdasági, technológiai és szociológiai változásokon
mentek át. Soha semmi hasonló nem ment még végbe
a világtörténelemben, ugyanis, amint rámutattam,
ezek nem lokális, vagy regionális, hanem világméretû
változások – még ha specifikus hatásuk országról-országra
eltérô is. És ugyancsak megdöbbentô volna,
ha az anyagi életben lezajlott ilyen drasztikus változások
nem eredményeztek volna válságokat azon a területen
is, amit Marx a társadalom eszmei „felépítményének"
nevezett – tehát a kultúrában és a civilizációban.
Azonban ugyanakkor századunk
második felének fejleményei elkerülhetetlenül
új anyagi problémákat is teremtettek, amelyekkel minden
társadalomnak – és amennyiben érintik ôket –
minden emberi lénynek is meg kell küzdenie. Én csak
hármat fogok említeni. Az elsô az a rendkívüli
demográfiai robbanás, amely 1950 óta két és
félszeresére növelte a világ, és csaknem
négyszeresére Latin-Amerika népességét.
A történelemben nincs precedens egy olyan világra, ahol
több mint 6 milliárd emberi lény él. A második
a növekvô egyenlôtlenség a gazdag és a szegény
országok között, amelyet felerôsít a szegény
országok népességének aránytalanul gyorsabb
növekedése. Hogy egyszerûen – kétségkívül
túlságosan is egyszerûen – fogalmazzuk meg a dolgot
a háború utáni korszak fejlett gazdaságai ,
azaz az OECD tagjai századunk elsô felében a világ
népességének körülbelül az egyharmadát
jelentették. Ma nem jelentenek többet mint 15-20 százalékot.
És a gazdag valamint a szegény országok egy fôre
jutó nemzeti jövedelme közötti rés gyorsuló
ütemben válik egyre szélesebbé 1950 óta.
Ma huszonhat ország lakossága, amelyek együtt a világ
népességének kevesebb mint 15 százalékát
teszik ki, több mint 18000 dollár egy fôre jutó
nemzeti jövedelmet élvez. Ez több mint ötszöröse
a világ
összlakossága átlagjövedelmének,
és ötvenötszöröse ama hárommilliárd
ember – az emberiség több mint a fele – átlagjövedelmének,
akiknek országaiban az egy fôre jutó nemzeti jövedelem
330 dollár körül van. Ennek a korábban példátlan
világméretû egyenlôtlenségnek egy nyilvánvaló
tünete a bevándorlóknak az a drámai özönlése
a szegény országokból a gazdag országokba,
amely napjainkban végbemegy, már ahol és amennyire
a gazdag országok rasszizmusa és idegengyûlölete
nem emel gátakat elôtte. De meddig maradhat így ez
a helyzet? Egy olyan világ, amelyben ilyen látványos
és növekvô egyenlôtlenségek uralkodnak,
nem maradhat stabil sokáig.
A harmadik tényezô,
amelyet számba kell vennünk, a mára mindnyájunk
számára ismerôssé vált ökológiai
problémák halmaza. Hála a tudomány és
a termelési technikák rendkívüli gyôzelmeinek
ma, elôször a történelemben, olyan helyzetben vagyunk,
hogy lakhatatlanná tehetjük bolygónkat. Bárhogy
is legyen , ma már világos, ahogyan a II világháború
elôtt nem volt az, hogy a korlátlan, és kontrollálatlan
gazdasági növekedés, amely a növekedés a
környezetre (beleértve az emberi környezetet is ) gyakorolt
hatásaival való törôdés és a bolygó
erôforrásainak megszervezett kezelése nélkül
megy végbe, az igencsak közeli katasztrófák korszaka
felé visz bennünket. A kérdés az, hogy hogyan
juthatunk el ahhoz a szükséges közös cselekvéshez,
amelyre szükség van, hogy ezt megelôzzük.
Általános válság
A fejlemények, amelyekre röviden
uraltam, teljesen elégséges magyarázatot nyújtanak
arra, hogy miért élünk ma „az ideológia, kultúra
és a civilizáció válságában",
teljesen függetlenül azoktól a közvetlenebbül
megragadható gazdasági és politikai drámáktól,
amelyek szemünk elôtt játszódnak le, és
amelyekben nekünk magunknak is megvannak a magunk kis statiszta-szerepei.
Ugyanis, legalábbis a nyugati civilizáció és
gazdasági fejlôdés által uralt zónában,
úgy tûnik, sem a múltbeli tapasztalat, sem az ipari
társadalom elôtti múltból ránkmaradt,
vagy a tizennyolcadik század óta kialakított ideológiák
és elméletek nem illenek rá a századunk utolsó
negyedében kialakult helyzetre.
Amit mondani akarok ezzel, az az,
hogy a válság, amelyben élünk, nem ennek vagy
annak a gazdasági, politikai vagy ideológiai rendszernek
a specifikuma, hanem általános. Így például
a válság kiterjed a régebbi és újabb
hagyományos nyugati vallásokra éppúgy, mint
a tizennyolcadik századi felvilágosodásból
eredô ideológiákra, amilyenek úgy a liberalizmus,
mint a szocializmus, és ezek különbözô változatai.
Hogy csak egyetlen nyilvánvaló példát hozzak
erre, magának a római katolikus egyháznak nehézségei
vannak abban a vonatkozásban, hogy elegendô papot találjon
és elegendô jövedelmet szedjen be a hívektôl,
ezenfelül – legalábbis Európában – még
a leglojálisabb, és a katolicizmus legerôsebb hagyományos
bástyáit képezô társadalmakban élô
hívei sem hajlandóak követni elôírásait.
Az olasz nôk a válás, és a születésszabályozás
mellett szavaznak, az olasz férfiak pedig,- a
Financial Times
szerint, amely semleges megfigyelônek nevezhetô ezen a
téren – a gumióvszerek legnagyobb piacát adják
Európában. A hagyományos egyházak válsága,
és fundamentalista, vagy szakadár szekták kialakulása,
olyanoké, mint amilyeneket Latin-Amerikában látunk,
nem tartozik témámhoz. csak azért említem itt,
mivel fontos, hogy realizáljuk, hogy ahogyan a második évezred
vége felé közeledik, a talaj így vagy úgy
mindnyájunk
lába alatt ingataggá válik
, legalábbis a világ óriási részén,
beleértve Latin-Amerikát is. Többé nem családi
vitákról van szó a tizenkilencedik századi
Nyugat ideológiái között. A mi életünk
drámáját – bármilyen szerepünk is legyen
benne – ma egy olyan színházban játsszák, amellyel
nem vagyunk ismerôsek, egy olyan színpadon, amelyet nem tudunk
egész pontosan beazonosítani, és olyan díszletek
között, amelyek állandóan változnak, elôre
nemlátható, váratlan, és nem eléggé
megértett módon.
Van egy másik, és
némileg specifikusabb értelme is annak, amikor azt mondjuk,
hogy a jelenlegi válság globális és általános.
Itt a „válság" szó szûkebb politikai-gazdasági
jelentésére gondolok. A nyugati kommunizmus hirtelen és
tökéletesen összeomlott (azonban, vegyük észre,
az ázsiai kommunizmus mindezidáig nem). Ez az újságírókat,
politikusokat és ideológusokat arra vezette, hogy nulla-összegû
játékokat kezdjenek el játszani. Ha a kommunizmus
vesztett – mondják – akkor ellenfele, a kapitalizmus, szükségképpen
gyôzött. Ha a szocialista gazdaságok összeomlottak,
akkor ellentétük, a szabad piac liberalizmusa, szükségképpen
diadalmaskodott. Ez azonban nyilvánvalóan nem megfelelô
leírása a világgazdaságnak az 1990-es évek
elején. Amikor az évezredfordulón – amely már
nincs messze – a történészek visszatekintenek majd a
mi félévszázadunkra, akkor bizonyosan látni
fogják hogy az Októberi Forradalomból született
kommunista rendszerekrôl az 1950-es évek végétôl
kiderült, hogy teljesítôképességük
egyre inkább alatta marad a nyugati piacgazdaságokénak.
Az 1970-es évektôl pedig ezek a rendszerek kezdték
az összeomlás jeleit mutatni. Azonban a történészek
látni fogják azt a világkapitalizmust is, amely a
rendkívüli és váratlan növekedés
egy negyedszázada után az 1970-es években belépett
a válság egy újabb korszakába. Ebbôl
a válságból pedig még nem került ki. Rövid
„aranykora" alatt, 1950-tôl 73-ig, úgy tûnt, a kapitalizmus
elérte a lehetetlent. Gyakorlatilag felszámolta a munkanélküliséget,
a gazdasági recessziókat és – a fejlett országokban
– az igazi szegénységet. Élvezte a folyamatos és
gyorsuló gazdasági növekedés elônyeit,
még a lassabban fejlôdô országokban is, dolgozó
osztályainak pedig megadta a folyamatosan javuló anyagi helyzet
reményét és valóságát. Ám
az 1970-es évektôl mindez megszûnt. A kapitalizmus újból
kitermelte a tömeges munkanélküliséget, a szegénységet,
de még az éhséget és a hajléktalanságot
is, még a nagyon gazdag országok gazdagságának
körülményei között is. Azonos szinten maradó,
vagy akár csökkenô jövedelmeket és komoly
gazdasági visszaeséseket hozott. Kétségtelen,
hogy a gazdag és fejlett piacgazdaságokban ezek viszonylag
enyhe visszaesések, de ami ma a keleti szocialista gazdaságok
romjaival szemben áll, az nem egy gyôzedelmes kapitalizmus,
hanem egy olyan kapitalista világgazdaság, amely bajban van,
és fel is ismeri, hogy bajban van. Az ember még az 1930-as
évekre való utalásokat is hallhat. Nézzünk
meg egy mai közvélemény-kutatást az USA-ban,
Dél-Floridából: a válaszolók 29 százalékának
vannak tartósan, és 34 százalékának
jelenleg munkanélküli családtagjai, a válaszolók
nem kevesebb mint 73 százaléka pedig azt várja, hogy
az élet minôsége a következô nemzedékben
romlani fog.
(1)
Ami a fejlôdô országokat illeti,
megintcsak Kelet-Ázsia regionálisnak tekinthetô kivételével,
az 1970-es, és különösen az 1980-as évek nyomorúságos
korszakot jelentettek, ahogyan ezt latin-Amerikában és Afrikában
mindenki tudja. Ténylegesen az 1980-as évek válságának
a hatása Brazíliában és Peruban messze rosszabb
volt, mint az 1930-as éveké.
Röviden, a huszadik század
végét történelmi perspektívából
úgy fogják látni, mint egyikét a világgazdaság
ama visszatérô növekedési kríziseinek,
amelyek megrázzák az összes részeket és
régiókat, habár mindegyiket nagyon különbözô
módon érintik. Az ilyen korszakok a történészek
számára a „Kondratyev-féle hosszú hullámok"
néven ismeretesek., habár abszolút semmiféle
konszenzus nincs a szakemberek között arra vonatkozólag,
hogy miben is állnak, vagy akár arra vonatkozóan,
hogy egyáltalában léteznek-e. Az ilyen idôszakok
a múltban, vagy legalábbis a „hosszú hullámok"
lefelé tartó szakaszai, mindig összekapcsolódtak
a világgazdaságon belüli jelentôs eltolódásokkal
és átstrukturálódással, valamint – ezt
hozzátenném – „az ideológia, kultúra, és
civilizáció válságaival". Puszta véletlenségbôl
egy ilyen „Kondratyev-féle hosszú hullám" pontosan
egy évszázaddal a a jelenlegi elôtt zajlott le. Felfelé
ívelô szakaszát az 1851-tôl 1873-ig tartó
idôszakra szokták tenni, a lefelé ívelôt
pedig 1873-1896 közé. Ha ez a precedens bármilyen értelemben
példaértékûnek tekinthetô a jövôre
nézve, akkor a világgazdaság az 1990-es évek
közepére vissza kellene hogy térjen a növekedés
egy kevésbé problémás periódusába,
habár az 1950-es és 1960-as évek problémátlan
„aranykora" bizonyára nem fog visszatérni. Bizonyos, hogy
a válság eme idôszakának a legdrámaibb
következménye a nyugati kommunista gazdaságok és
politikai rendszerek összeomlása volt, de ez nem választható
el a világgazdaságnak az „aranykor" vége óta
végbement általános fejlôdésétôl,
már csak azért sem, mert a nyugati kommunizmus gazdasági
összeomlása jelentôs részben annak köszönhetô,
hogy ezek a rendszerek egyre inkább integrálódtak
a világgazdaságba, amelynek a bizonytalanságaival
és fluktuációival teljesen képtelenek voltak
megbirkózni.
A kétpólusú
ellentétekkel játszadozni a politikában ugyanolyan
kísértô, mint amilyen félrevezetô. Semmi
sem tûnik egyszerûbbnek, mint szembeállítani
a zsarnokságot a szabadsággal, a totalitarizmust a demokráciával,
és az egyiket azonosítani a kommunizmussal (amely megbukott),
a másikat pedig a szabad piaccal (amely diadalt aratott). Ezt az
utóbbi leegyszerûsítést teszik állandó
jelleggel Washington szóvivôi, akik a korábbi Szovjetuniót
illetôen azzal mérik, mennyire van demokrácia, hogy
milyen mértékben mûködik már a régióban
a piacgazdaság. A teológiai érvelésnek ezzel
a formájával szemben ma már idézhetjük
magát Mr. Francis Fukuyamát, a „történelem végérôl"
szóló hírhedt tézis szerzôjét,
aki most, úgy tûnik, úgy vonul vissza ettôl a
tézistôl, mint a saját tintafelhôjébe
rejtôzô tintahal. Ez a tézis úgy szólt,
hogy a kommunizmus vége volt „a történelem vége",
mivel elhozta a liberális demokrácia végsô globális
gyôzelmét. Mr. Fukuyama most új könyvében
sajnálkozva veszi észre, hogy bôven akadnak „piaci
orientációjú" tekintélyuralmi államok,
és hogy a gazdasági növekedés szempontjából
ezek sokkal jobban mûködnek, mint a demokratikus piacgazdaságok.
Ez azért van így, mert „a tekintélyuralmi rendszerek
elvben jobban képesek valóban liberális gazdaságpolitikát
követni, amelyet nem torzítanak el azok a gazdagság
újraelosztására irányuló célkitûzések,
amelyek akadályozzák a növekedést". Ám
ez csupán mellékes kitérô. Térjünk
vissza átfogóbb témánkhoz.
Tökéletesen igaz, hogy
alapvetô különbség van azok között a rendszerek
között, amelyek megtiltják polgáraiknak, hogy külföldre
utazzanak, és azok között, amelyek nem, azok között
az államok között, amelyek csak hivatalosan meghatározott
igazságokat, hivatalosan igazolt tényeket, és hivatalosan
engedélyezett írásokat engednek közölni,
és azok között, amelyek nem. Ámde az a liberalizmus,
amely az ilyen egyéni szabadságot garantálja, nem
demokrácia, még ha valamennyiünknek jobban is kell szeretnünk
azokat a demokráciákat, ahol ez a liberalizmus megvan. Az
osztrák Habsburg-monarchia meglepôen liberális volt
– a császári Németországgal ellentétben
még azt is megengedte, hogy a szocialisták egyetemi tanárok
legyenek – de nem volt demokrácia. Az Ír Köztársaság
egy ennél egyértelmûbb, és megszakitattlan demokratikus
múlttal rendelkezik 1922 óta – régebben demokrácia,
mint a legtöbb más állam a világon. De hosszú
ideig nem volt liberális állam, már csak azért
sem, mert alkotmányát az I. Vatikáni Zsinat római
katolikus egyházának értékei iránti
elkötelezettség hatotta át. Ezenfelül a „demokrácia"
szó maga sem túlságosan sokat mond az államok
igazi természetérôl. Végül is a hidegháború
alatt úgy az USA, mint pedig az úgynevezett „népi
demokráciák" , még az (Észak-) Koreai Népi
Demokratikus Köztársaság is , azt állították
magukról, hogy demokratikusak. Igaz, hogy egy olyan ország,
mint a Német Demokratikus Köztársaság nem volt
demokratikus a szó semmiféle valódi értelmében
sem. De még ha a demokráciát, ahogyan ma majdnem mindenki,
a liberális demokratikus intézmények meglétével
definiáljuk is, ez sem mond sokat. Az olyan államok közé,
ahol az alapvetô állami tisztségek viselôit az
általános választójog alapján választják
meg, olyan jelöltek közül, akik több, egymással
versengô pártot képviselnek, ma odatartozik az USA
és Japán, – azt hiszem – a Szovjetunió valamennyi
utódállama, Albánia és Izrael, Pápua-Új-Guinea
és Paraguay, nem feledkezve meg Mexikóról sem. Az,
hogy egy országnak van egy népképviseleti parlamentje,
és választott kormánya, és néha még
becsületesen megválasztott elnöke is, bizonyára
fontos dolog, de önmagában nem teszi sem a poszt-kommunista
Azerbajdzsánt olyanná, mint Nagy-Britannia, sem Japánt
olyanná, mint Svédország. Az ilyen intézmények
megléte nem mond semmit arról sem, hogy milyenek az ilyen
demokratikus rendszerek kilátásai arra, hogy fenn tudnak
maradni. 1919-ben a német, az osztrák-magyar, és az
orosz birodalom mind a tizenkét utódállama liberális
demokrácia volt, Szovjet-Oroszország kivételével.
Tizenöt évvel késôbb csak Csehszlovákia
és Finnország voltak azok. Ha a világot olyan helynek
látjuk, ahol egyszerûen két és csak két
politikai alternatíva között kell választanunk,
ez nem sok világosságot vet a valós helyzetre.
A kapitalizmus korlátai
Ez igaz arra a vitára is,
amely jelenleg folyik a liberalizmus és a szocializmus között,
vagy pontosabban arra a hosszú és kétségbeesett
utóvédharcra, amelyet a szellemi és politikai élet
baloldala folytat miközben. az elmúlt két évtized
során folyamatosan visszavonulóban van egy kapitalista liberális
ideológia elôrenyomulása elôl. Ez egy olyan vita,
amely ugyanazon az ideológiai családon belül folyik,
azon a családon belül, amelyet George Bernhard Shaw a Szabadság,
Egyenlôség és Testvériség, az Élet,
Szabadság és a Boldogság keresése „nagy szentimentális
igazságai" családjának nevezett. Ez egy olyan vita,
amelyet mindkét oldalon hamis vágányon fut, de, ha
szabad így mondanom, az egyik oldal vágánya még
rosszabb, mint a másiké.
A különbözô
variánsokhoz tartozó szocialisták mind megszûntek
hinni egy teljesen piac nélküli gazdaság lehetôségében,
és annak a fajta központilag tervezett állami gazdaságnak
a kívánatos vagy életképes voltában,
amely a Szovjetunióban kialakult. Némely szocialisták
soha nem hittek ebben, de még akik hittek, azok sem hisznek benne
többé. Az 1950-es évek óta minden kommunista
ország megpróbálta rugalmasabbá tenni a maga
tervezett gazdaságait, lényegében azzal, hogy piaci
elemeket vezetett be annak a mûködésébe. Nem arról
volt szó, hogy a sztálinista gazdasághoz akartak volna
ragaszkodni, hanem inkább arról, hogy nem tudták,
hogyan szakítsanak vele. Természetesen nem tagadom, hogy
a múlt szocialistái, köztük Marx is, álmodoztak
egy teljesen piac nélküli, sôt talán még
egy pénz-nélküli kommunista társadalomról
is, valóban álmodtak errôl, de ez az utópia
nem tartható fenn tovább, és a szocialisták
nem is tartják fenn.
Másfelôl az ezzel ellentétes
hit, nevezetesen hogy a teljesen kontrollálatlan szabad piacra kellene
rábízni az erôforrások elosztását,
amely optimálisan fogja elvégezni ezt a feladatot, politikailag
uralmi helyzetben van a világ jelentôs részein, jóllehet
elméletként meglehetôsen különös, a
gyakorlatban pedig arcul csapja a tényeket. Ami ma Oroszországban
és a korábbi kommunista régió más részeiben
történik, az nem más, mint egy teológiai dogma
rákényszerítése ezekre a társadalmakra,
amely éppen olyan irreális, mint az a kísérlet,
hogy a szocializmust központi parancsszóra, egyetlen országban
építsék fel. A következmények katasztrofálisak
voltak akkor is, és most is . A keleti gazdaságoknak bizonyára
szükségük van alapvetô reformokra, de annak, hogy
egyik napról a másikra bekerültek a szabad piac világába,
a következményei a tragikustól, a végzetesig
terjednek. Mi több, ez teljesen várható is volt. Ami
a gazdasági neoliberalizmus módszereit olyan érthetetlenné
teszi, legalábbis az én nemzedékembe tartozó
emberek számára, az az, hogy pontosan ezekrôl a módszerekrôl
bizonyosodott be az 1930-as években, hogy nem képesek megbirkózni
a nagy gazdasági világválsággal, amelyet, a
legtöbb ember nézete szerint, ezek a módszerek idéztek
elô. A világkapitalizmusnak a II világháború
után az USA égisze alatt végrehajtott reformja pontosan
ennek a szabadpiaci teológiának az elvetésén
alapult, azaz egy vegyes, köztulajdonon és magántulajdonon,
piacon és tervezésen alapuló gazdaság elfogadásán.
Ahogyan Carlos Fuentes megfogalmazta, ez volt „az a kapitalizmus amely
ki volt téve a szocializmus kritikájának, és
tanult belôle". A reaganista és thatcherista idelógusok
céltáblája nem csak Marx, de Keynes és F. D.
Roosevelt is, – azaz azok az emberek, akiknek a politikája elôkészítette
a nyugati kapitalizmus egyetlen igazi aranykorát.
Teljesen érthetô. hogy
kellett hogy legyen valamilyen reakció ezekkel a módszerekkel
szemben, amikor az 1970.-es években kiderült, hogy még
a legsikeresebb kapitalizmus sem képes tartósan enyhíteni
a rendszer ellentmondásait. Természetszerû volt, hogy,
amikor a globális konjunktúra végetért, a korlátlanul
költekezô jóléti rendszerekre, a bürokráciára,
a köztulajdonban lévô vállalatok nem-hatékony
irányítására, és más hasonló
kiadásokra fordított összegeket hatékonyabb ellenôrzés
alá kellett helyezni. Ámde mindez racionálisan nem
igazolja a visszatérést a régóta diszkreditálódott,
szabályozatlan gazdasági liberalizmus ideológiájához
– és az USA-ban és Nagy-Britanniában – módszereihez.
Ténylegesen ennek az ideológiának a divatja a fejlett
kapitalizmus országaiban ma már gyorsan tûnôben
is van, habár még mindig ajánlgatják a fejlôdô
és a volt szocialista országoknak.
A liberális dogmatikusok
teológia-szerû érvelésétôl és
propagandájától eltekintve tehát a vita ma
a liberálisok és a szocialiták között nem
a szabályozatlan piac és a mindent-irányító
állam vitája. Nem a gazdasági tervezés mellett,
vagy ellen folyik, amely a kapitalista gazdaságokban éppúgy
létezik, mint a szocialistákban – egyetlen nagy cég
sem mûködhetne nélküle – és nem is a köztulajdonban
lévô, és államilag irányított
vállalkozás mellett, vagy ellen, amelyet elvben még
a piacpárti liberálisok is mindig elfogadtak. A vita a kapitalizmus,
és az állam beavatkozása által nem szabályozott
piac korlátiról folyik. Hogy másképpen fogalmazzuk
meg, a vita az állami gazdaságpolitika céljairól
, vagy, ha jobban tetszik, az állam mûködésének
szükséges prioritásairól folyik. A szocialisták
nem fogadják, és nem is fogadhatják el Adam Smith
felfogását, amely szerint az, ha minden ember a maga önérdekét
keresi, társadalmilag optimális eredményeket fog hozni,
még ha el is fogadják azt – ami csak specifikus körülmények
között igaz – hogy ez maximálhatja a nemzetek anyagi gazdagságát.
Nem hihetik, hogy a társadalmi igazságosságosság
elérhetô egyszerûen a tôkefelhalmozás és
a piac mûködése révén, és egyet
kell hogy értsenek Vilfredo Paretoval, hogy egy társadalom,
amelyben nem jut kitüntetett hely a társadalmi igazságosságnak
és a moralitásnak, nem maradhat fenn. Ebben, természetesen,
nem
minden
liberálissal állnak szemben , hanem csak
a ma uralmi helyzetben lévô neoliberális „igazhivôkkel",
illetve, mivel olyan emberekrôl beszélünk, mint amilyen
a nemrégiben elhunyt Friedrich von Hayek, paleo-liberális
szabadpiachivôkkel. A szocialisták felfogása ebben
a kérdésben közös a „szociális piacgazdaság"
ma domináns pozícióban lévô szociális-keresztény
élharcosaival, akiknek a befolyása ma meghatározó
az Európai Közösségben.
Szocializmus vagy barbarizmus?
Azonban teljesen eltekintve a különbségektôl
abban a kérdésben, hogy milyen is lenne egy igazságos,
és szabad társadalom, a szocialisták különböznek
a keynesiánus liberálisoktól, és a kereszténydemokrata
„szociális piacgazdaság" híveitôl egy nagyon
fontos vonatkozásban. Nem egyszerûen abban hisznek, hogy a
korlátlan szabadpiaci kapitalizmus elismerten antiszociális
következményei enyhíthetôek, talán még
ártalmatlanná is tehetôek az állam beavatkozása
és gazdaságpolitikája révén, hanem abban
is, hogy a rendszer a maga természeténél fogva továbbra
is létrehozza, és újra meg újra létrehozza
azokat a „belsô ellentmondásokat" – hogy a marxista terminust
használjuk – amelyeket nem tud meghaladni. Következésképpen
a társadalmi problémák kezelése a gyakorlatban
és az elméletben több kell hogy legyen, mint a – hogy
az angol keynesiánus kifejezést használjuk – „beszabályozása"
egy gépkocsinak, amely alapjában elég jól mûködik
ahhoz, hogy oda vigye az emberiséget, ahová menni kíván.
A kocsi nem megy jól. Ha feltételezzük, hogy a világkapitalizmus
fejlôdése olyan problémákat teremt, amelyek
nem szüntethetôek meg az ilyen foldozgatás révén,
tekintve, hogy a rendszer lényegéhez tartozik, hogy kitermeli
ezeket, akkor a magánérdek szabad követésének
egy sokkalta szisztematikusabb és állandóbb kontrollja
válhat szükségessé, mint azt akár a reformokra
hajlamos liberálisok, illetve a szociális piacgazdaság
hívei elképzelik.
Elvileg ezt a tényt felismerik
a mérsékelt liberális közgazdászok is,
olymódon, hogy bevezetik az „externalitások", azaz a világnak
az egyes gazdasági alanyokra gyakorolt hatásai fogalmát.
Az „externalitásokat" a neoklasszikus közgazdászok az
egyes gazdasági alany – személy, vagy cég – nézôpontjából
szemlélik, nevezetesen úgy, mint az olyan, kívülrôl
jövô cselekmények hatását az egyedre, amelyek
fölött neki magának nincs kontrollja, így például
egy autópálya megnyitása nagymértékben
növelni fogja az elejére és végére esô
ingatlanokból nyerhetô potenciális profitot, viszont
nagyban csökkenteni fogja a mellette fekvô családi házak
eladási értékét. De természetesen a
nem-közgazdász halandók számára az „externalitások"
nem pusztán olyasmik, amik az egyes gazdasági alany költségeit,
vagy hasznát érintik. Számunkra ilyen externalitásokból
áll a világ. Mexikó városa, amelyben megpróbálunk
levegôt venni, pontosan azoknak az „externalitásoknak" az
összessége, amelyekbôl áll. . És csakugyan,
az ökológiai probléma ma legismertebb példája
a negatív externalitásoknak, éppúgy, ahogyan
a „közjavakról", mint amilyen az oktatás, a szociális
szolgáltatások, és a különbözô
típusú infrastruktúrák való gondoskodás
a pozitív externalitások legismertebb példái.
Mármost ahol ilyen externalitások
vannak – azaz gyakorlatilag mindenhol – ott általános hatásuk
az (és most Paul Samuelsont idézem), hogy „a szabad árak
rendszerét nem-optimálissá teszik, ezzel nyilvánvaló
módon szükségessé téve az állami-közösségi
beavatkozást". minden ilyen esetben (megintcsak a liberális
közgazdaságtan eme pillérét idézve): „komolyan
indokolttá válhat, hogy a teljes individualizmust valamilyen
együttes cselekvéssel helyettesítsük"(3). Ám
tegyük fel, hogy az ökológiai problémák,
amelyek a világgazdaság 1950 óta tartó, kontrollálatlan
növekedésébôl adódnak, annyira súlyosak,
hogy a bolygót és lakóit komoly kockázatnak
teszik ki már egy mai fiatal ember életében. Ebben
az esetben racionálisan szükséges lehet a termelôk
és a fogyasztók szabadságának drasztikus korlátozása,
hogy elkerüljük a katasztrófát. Ha ez világméretekben
megvalósítható lenne, az ilyen beavatkozás
nem csak politikai nehézségekbe ütközne a liberális-demokratikus
társadalmakban, hanem egyszersmind a „fenntartható növekedéssel"
kellene helyettesítenie a maximális gazdasági növekedést,
és távolról sem világos, hogy a magánvállalkozásokon
alapuló gazdaság, amely mindig a növekedése maximalizálásának
az elve szerint mûködött, mûködhet-e ilyen módon.
Röviden, a különbség
a liberálisok és a szocialisták felfogása között
ma nem a szocializmust, hanem a kapitalizmust érinti. Mindkét
tábor egyetért abban, elhanyagolható számú
kivétellel, hogy a szovjet-típusú kommunista rendszerek
szocializmusa zsarnoki volt, nem mûködött, és elvetendô.
Az, hogy valaha is „szocializmusnak" volt-e nevezhetô, egy olyan
kérdés, amelyet a szocialisták vitatnak egymás
között, és amellyel itt nem kell, hogy foglalkozzunk.
A szocialisták és a liberálisok ( a neoliberális
teológusok kivételével) egyaránt elfogadnak
elvben egy vegyes gazdaságot. Számos szocialista – különösen
a szociáldemokrata országokban, amelyek elvben a szocializmusnak
vannak elkötelezve – felveti önmagának a kérdést,
vajon van-e valamilyen valóságos választóvonal,
amely a nem-szocialista vegyesgazdaságot a szocialistától
elválasztja, és ha igen, hol húzandó meg ez
a vonal, és mi különbözteti meg a vonal szocialista
oldalára esô társadalmakat a nem-szocialista oldalra
esôktôl. Ez, legalábbis a jelenben, egy teljesen akadémikus
kérdés, amelyet most szintén félretehetünk.
Azonban a legtöbb liberális azt hiszi, hogy a kapitalista fejlôdés
motorja lényegében jól mûködik, és
csak szerény mértékben van szüksége arra,
hogy ellenôrizzék és kézbentartsák, jóllehet
néha szükség van egy-egy generáljavításra,
mint amilyen a Nagy Válság, és a második világháború
utáni idôszak volt. A modern világ, állítják
ôk, mûködhet az ésszerû mértékben
szabad és demokratikus társadalmak kapitalizmusának
a viszonyai között.
Azonban pontosan ez az, ami kérdéses.
Egy olyan bolygó problémái, amelyet ma lakhatatlanná
tehet a termelés és a környezetszennyezés puszta
exponenciális növekedése, egy olyan világ problémái,
amely ma a nagyon gazdag államok kisebbségére, és
a szegények nagy többségére oszlik , nem oldhatóak
meg ezen az úton. Századunk utolsó évtizedében
még csak nem is
néznek
úgy ki, mintha megoldhatóak
lennének a kormányoknak az államokon belüli ,
és nemzetközi szintû szisztematikus és tervszerû
akciója, valamint a fogyasztói piacgazdaság centrális
bástyái elleni támadás nélkül.
A dolgok nem fogják rendbe hozni önmagukat. Ez az, amire a
szocialisták emlékeztetik a liberálisokat. Ha ezt
a fajta állami cselekvést és tervezést nem
vállalják olyan emberek akik hisznek a szabadság,
az értelem, és a civilizáció értékeiben,
akkor majd olyan emberek fogják vállalni., akik nem hisznek
bennük, mert valaki fel kell hogy vállalja.
Sajnálatos módon a
legvalószínûbb az, hogy századvégünk
legveszedelmesebb jelensége fogja magára vállalni
ezt a feladatot : jobboldali, demagóg, idegengyûlölô,
nacionalista rendszerek, amelyek egyaránt ellenségesek a
liberalizmussal és a szocializmussal szemben, mivel mindkettô
az értelem, a haladás, és a nagy forradalmak kora
értékeit képviseli. Ez ma a veszély. Rosa Luxemburg
figyelmeztetett bennünket, hogy a huszadik századi történelem
valódi alternativája: „szocializmus vagy barbarizmus". Szocializmusunk
nincs: óvakodjunk hát a barbarizmus felemelkedésétôl,
különösen a csúcstechnológiával kombinált
barbarizmusétól.
JEGYZETEK:
*
Ez a cikk eredetileg egy, az UNAM
(a mexikóvárosi egyetem) által Mexico Cityben 1992
február 10-21-én rendezett konferencián elhangzott
elôadás szövege volt.
1.
Miami Herald
1992 február
9.
2.
Francis Fukuyama
The End of
History and the Last Man
, London , 1992, 124. o.
3.
Paul Samuelson, „
The Economist"
New York 1976, 477-8. o.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu