BÁN ANDRÁS
Amibe belecsöppent: a kései
modernizmus. Beszéd mûvészet és élet
határvonaláról. Csendes szakmai közmegegyezés,
hogy a „minden mûvészet", „mindenki mûvész" jelszavak
erjesztô metaforák. És semmi egyebek. Mert az elôzô
évtizedekben megint, mint elôtte sokszor már, erôsen
megkísértette a mûvészt a forma instrumentalizálása:
politikaivá tétele, fogyasztóivá tétele,
szórakoztatóvá tétele. A metafora merész
újra- s újrafogalmazása volt a kihívás.
A szépség (hétköznapi használatban inkább:
„szépség") mértéke.
Amit pályakezdésekor,
még a hetvenes években talált: erôs mûvészeti
intézmények, és alig néhány autonóm
személyiség. Világos képlet. Belsô szabadság
+ egzisztenciális függetlenség = betagolódás
a mûvészeti intézményrendszerbe + a nyilvános
véleménymondás önkéntes korlátozása.
(Az egyenlet átrendezhetô volt.) Továbbá: az
egyetemesnek mondott konceptualizmus, mint a a mûvészeti jelenvalóság
mércéje. Alkalmanként érdeklôdô
oldalpillantás arra, ami napi politikán túl egzisztenciálisan
meghatározó. Vagy helyi érték. Vagy a nagyvárosi
kultúrán kívüli.
Személyes indulása:
hivatalos iskolák nélkül is majdnem kész mûvészként
lépett elénk. Valahogy vérében volt az ügyetlen-szabálytalan
vonal kifejezôereje, a földszínek szimbolikája
zsigerbôl tudta, mi a konceptualizmus, mitôl „mûködik"
az
environment
, mikor kell efemer módon közönség
elé vinni ideáit (kukoricaszárból vagy szalonnából
kifaragva, trágyából megformálva), és
mikor válasszon maradandó anyagot. Amúgy ez a pálykész
indulás tevékenységének ereje és korlátja
is. Nincsenek stílusváltásai, viszont egyre találóbb
és mélyebb megfogalmazásmódok érlelôdnek
témáihoz. Ugyanakkor nincs érzéke a monumentalitáshoz,
amely a „Kunsthalle-mûpiac" belépôje már.
Ettôl, hogy témái,
anyagai, utalásai mintha egyazon körbôl, téesz-iróniából
származtak volna, a kritikus akkor könnyen címkézte
tevékenységét. A – mi tagadás, általam
is – kedvtelve használt jelzôje ez volt: mezôgazdasági
mûvész. Találónak és viccesnek tûnt
akkor a jelzô, de – mit mondjak -: baromság. Ilyen alapon
akár realistának is nevezhettük volna, mondjuk Hajas
Tiborral vagy Baranyay Andrással együtt, hiszen a számukra
adott „táj" állapotának, atmoszférájának,
érzéseinek és vágyainak megjelenítôi
voltak. Majd azt nem mondtam: „tükrözték" azt.
"Tájkép" ez mégis,
amit Bukta Imre fest, rajzol, formál, installál azóta
is. A kritikus, ahogy múlnak az évek, kedvtelve látja,
ahogyan akkori jelzôit levedlik a java életmûvek. S
szól mindegyik egyre inkább és egyre hasonlíthatatlanabbul
ugyanarról: ugyanarról a a belsô tájékról,
amit iszonyodva és megbékélve egyedül figyelni
érdemes. Egyformán hamisan csengenek az állandó
jelzôk és a konstruált mûvészeti elvek.
Az összefüggések és az utalások szálai
maguktól megtalálják egymást. Amint Bukta Imre
lapunknak adott rajzaiban is: az emlékeztetôk (esendô
végleges formájukban), az úti feljegyzések,
a nosztalgiák, a rügy kipattanását vagy az avar
összehordását kísérô szemlélôdés,
tapintás, szaglás, a jelentésteli éles fény
vagy könnyû pára, egy szöveg vagy egy ki tudja honnan
beúszó kép, az elemek szinte maguktól való
egyberendezôdése – számolatlan könnyû-súlyos
napjaink, „a perc habján csónak".
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu