SZAK-DOLGOZAT
(AMA "VIDD MAGADDAL
A VÉRMEZÕT..." NÓTÁRA)
Kis Everybody
Nem tévesztendô össze olyan lónevekkel, mint hogy Kis Paraméter, Kis Parmezán, Kis Partizán (brr), Kis Kurtizán, Kis Lady Du. Ez annyi csak, amit ide írtam, hogy nyilván akad, aki itt tôlem olvasta ezeket a mindenféléket, és nehogy az maradjon, hogy nem feszíthet a legnagyobb öntudattal is, szóval, nem tévedt külön masszába a teljes dágványon belül, mint amilyen például a több napja ázó Vérmezô, oly terepen. Nem, az öntudat teljes lehet, az olvasói, mert ami a régebbi idôk (sokféle idôé, századok során) járója volt, vele, az, hogy titkon kellett célozgatni, jó nagy oldalbalökésekkel jelezni a jelképes szándékot, hogy t.i. a dolgok Nagy és Rémséges Lényegének mégis valami kifejezése esik, ma, amikor bátran vallhatom magam veréb-royalistának, evidencialistának, valamint olyan Athosnak, aki heveskedô és igazságoskodó, mint D'Artagnan, titokhívô és lovagizáló, mint Aramis, megbízható és elnehezülésre hajlamos, mint Porthos, meg mikor az van, hogy örökké „etiko-sértôdôs" athosi lény végre nyíltan mer hibás lenni, nincs az, hogy hozzá ne érjen közegével (közegeivel) egyáltalán a veréb-royalistás, az evidencialistás lényétôl idegen rend, vagyis amikor annyira ô érzi magát hitelesen otthonosnak, hogy inkább gyenge szerepekben is udvariaskodik, udvarias és undorodó, nem, most Athos nem centrálisan otthonos még a maga szívében sem, hát beszélhet... mondom, most nem kell rejtek oldalbökôsdit mívelni, most egyenesbe meg lehet mondani, hogy a lovak például: 1.) vannak bôségükkel itten az írásokban, mert - ha idegen nevek is olykor - magyarul, fülünknek szépek, hangalakként, s miért ne morzsoljuk imamalomnak ezt, vagy minden hasonlat nélkül, let it be - miért ne legyen ez? 2.) valami más, bonyodalmasabb, kínosabb összefüggésrendszer helyett „vévôdött" fel ez, egy másik, egy áttételesebb jelrendszer, aminek - amelynek - még az a járulék, szélsô eleganciája is meglehet némelyek szemében, hogy ma is áttételben kell fogalmazni, hogy tehát mindig is „általános emberi világhelyzet" volt itt, ha szélsôk voltak is a szélsô jellegek, vagyis „azóta itt mi változott", kérdi Tóth Árpád, s ama rétegszinten, hogy e sorok írója mászkál, nem is változásjegyû semmi a maga meglétével. Ez az evidencializmus nehézkedési ereje, ólomsúlya, ahogy Ottlik mondja, s ha - mint egyebütt már erre az evidencializmusra ihletô külhoni (fordítás!) írásmûre hivatkozás esett (ld. majd: Nagyvilág, Legkedvesebb XX.sz.-i elbeszélésem. Delmore Schwartz: Már álmunkban szólítanak) - példákat hozunk, az Iskola a határon a szélesebb felé hajló epikában megjelenített evidenciatudat kátéja volt, minden nagyvakáció pittoreszkje az alapvetô „intézeti léthez" képest stb., hogyan is fejezzük be. Tehát arról lenne itt szó, hogy a „ló+"-hoz, igen a ló-plusz értéséhez nem kell olyan klasszikus-jegyûeket idézni, mint Nemes Nagy Ágnes (hogy végül csak az angyalok s a lovak maradnak), vagy Ottlik (a trieszti lovas: „élj"), vagy Weöres (hogy ó bár tudnánk lóul dalolni), sôt, ez a most már oldalbabökés helyett egyszerûen kimondva a goethei minden hasonlat jegyében álló segédsík, „a lovaké", épp szerves, kimódolatlan, „adódott" jellege okán természetes változáson is megy át, ahogy a motívumalakulás sajátja. Mással indokolható, máshová sugall másmit, másra jó. Hagy valamire ténylegesen jó maradjon az olvasónak (a ló-ügy), írom ezt itt. Nyíltan, nem „szellemi szeszcsempészként", nem sandítva, utalgatva, oldalba böködve, „szimbóleumosan+".
Jómagam
Követem itt Ottlik Géza
„A Drugeth-legenda" címû novellájának szerkezetét.
Lásd azt a sportot, hogy „a klasszikusok alapszerkezetei klasszikus
minták, az igazi klasszikus (pedig) - a mindennapi". (kiemelés
tôlem, tôlem; érthetô?). Tehát „a lovak"
elsôsorban nem. Azok, hogy mik nem. A Szpéró halálával
(és Éliás, a Poszi - lónévben Poszink
„Positano", Pojjaro etc. -, a Pipi Néni - Santa Ippi, Baron Ippi,
a Samu - lónévben Simsam, Simsalabim, Sam Grandchamp, Sam,
Llacca Sam etc.) rendkívül bôséges anyaghiány
keletkezett körülöttem. Ezek tömör közlések.
A pótlás vitális kérdés volt. Ld. utazások
kezdete az író életében, a bécsi Krieauban
- Döbling felkeresése után, de hát mit lehet
egy forró nyári napon Döblingben csinálni, a
padokat végigültem, a sör meleg, a kórók
kórók, valahová menni kell, és a „mert Kecskemét
már van" legyen a helység neve Kiskunszentlélekcsobolyó,
a Krieauba mentem ki, a kulturális füzetajánlású
ügetôre, tetszik érteni, kérem, kérdem,
a „már bécsi is" lópályák mások,
mások mint itt, oda úgy lehet kimenni, Evrynek füstüveg
ablakai és suhanó liftjei vannak és mozija, és
a német pályák, és... és... és...
persze, jól lerobbant angol pályák is vannak, ez a
Minden Megvan elve, szemben azzal a közeltereppel, ahol a Vérmezô
szívemet követeli (Pilinszky), hogy mint idevalósi ember
szeressem, meg az egész eltelt életemet követeli, hogy
itt hoztam légyen haza a Pipi Néni kalitkáját,
de hát édes-fiam-édes-lányom jelleggel épp
azoknak a ...khm khm...nem tudom kiknek arcát nem vehetem simogatólag
két tenyerem közé (nagy masszúr e kettô!),
s mondani, hogy édes drágám, de értsd meg,
kérlek, se hülyének ne nézz, se ne járass
le... hát ne vedd úgy, hogy meghülyültem „ezekkel
a mackókkal, ezekkel a verebekkel, ezekkel a lovakkal is ráadásul"
(mellesleg: ha, mint Ottlik fordításában az Utolsó
látogatás már említett Sebastianja mondja...
hogy ha majd roncs lesz és magányos etc., jó lesz
elôásni dolgokat, miket most elrejt. Az említett könyvet
1974-ben olvastam Zamárdiban, egy fenyôfa alatt olvastuk társnémmal,
és eperre fehér bort ittunk. És Aloysius (lóban:
Lissuca, Loyis, Alla Loisa, Loisino etc.), aki a Sebastian (nincs rá
lónevem) barátja volt, mint medve, és mindig az ô
véleményét kellett kikérni, mi legyen, Aloysius,
képzelt, test nélküli medveként ott jelent meg:
a regényben elveszett, de nekünk Zamárdiban, mielôtt
a skót-brazil vb-meccsre és Korniss Dezsô piktor úr
látogatására hazajöttünk, megjelent, s azóta
is van, az Old Trafford nevû, 1976 óta játszott koala-kártyabajnokságunkban
egy klub két-három „A"-val még. (Ott játszik
a Szpéró, a Samu etc.) A lovak témáját
magam nem fogom tudni úgy összefogni már, nem, mindig
kicsusszan a tökéletességre nem is szánható
hálóból majd valami, olyas, mint hogy Simsalabim volt
a Samu a dortmundi homokpályán, és rejtelmesen elôbukkant
ez a szó egy gyerekversben az éjszakai vonaton egy alkalmian
vett könyvben, vagy hogy a Szpéró fehér szárnyai
a startautó krieaui fehérséges szárnyai voltak
- jó, fehérséges és koszosságos, de
a Szpéró, haldokolva, is ilyen volt már etc. Tehát
lóba ment át megannyi minden. (Doderer: „Eltûnt, bánatunkra,
annyi minden - és a Szp... vagy bocs., dehogy a Szpé... a
Szép mintha csak futna innen.) A Szpéró is, lassan
bár, futott. Ha Alíz meghal etc., nem tudom, mi a folytatás.
Ld. Lili a Halász Péter esetében, Hajnali..., arra
a kevés idôre nem érdemes. Bár az is van, hogy
Nagy Nevük etc. velem élhet csak, amiképpen Cs.I. barátom
is evidensen int - engem evidenclert -, hogy Dömi Fômedvém
miatt és stb. De akkor tényleg muszáj, hogy legyen
a Longchamp, a Gelsen-Horst, a Cheltenham etc., hogy valami konkrétumban
azonnal megtörténjék nekem a tisztán-az-történik-ami-történik...vagy
a St. James Park, ahol - nem ôk bár - hideg és kecses
lábú verebek jönnek a kezemre. „Egy halott város",
írja Pilinszky, „a halottnak".
A Vérmezô"Ja, és
hogy ez: minden jó lenne mindenhol, épp csak a Vérmezôt
kéne elvinnem, ez, hogy lehetô volna. Ott ülnék,
meg az egész, csak mégse ott lenne - képtelenebb ez
annál, mint hogy mind elmennek, akik...? Soha-visszára elmennek;
ez képtelenebb akkor? Mindenesetre: Figaróval ahogy ülök
ott és kapkodva, mint Gábor Miklós interpretálásában
(Tollal) a színházcsináló, viharbéli
tengerészkapitányként kapkodok, nézzünk
egy Buccamert, egy Ballisortét kontra Is Me, Apyre, Ni Vu Ni Connu,
Je Ne Suis Pa' La, No Pass No Sale. Ôk.
Csak megismétlem: „Plus royaliste
que le roi" a verébroyalista. Mondjuk, királyabb a királykánál
(egy madárfajta).
Kiélem ezt az elméleti
meghalásokban talán, és valóságosan
elmegyek még jó ôszi idôn Longchamp mezejére,
Gelsen-Horstba, akár a dinslakeni bányász-kohász
ügetôpályára, és járok velük.
Széttárom a karom.
Micsoda ötlet. Az lesz a startautó két szárnya.
Az átmeneti kiváltódás.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu