VALÓSÁG-MISMÁSOLÓ
Friedensreich Hundertwasser életmûve
olymértékben jelen van Ausztriában, hogy ha akarnánk,
sem térhetnénk ki elôle. Megfelel annak a mûvészi
alkatnak, ami sehol máshol nem burjánzott el annyira – ennek
okát bizonnyal érdemes lenne megvizsgálni –, mint
ebben az országban: ô megváltómûvész.
A megváltómûvész
küldetésének lényege egyszerû: jobb lesz
a világ, az élet életrevalóbb, ha megvalósul
a mûvészetem. Bizonyítékot – ezzel maga is tisztában
van – nem tud és nem is akar felmutatni, épp elegendô,
ha mûvészetének érvényt szerez.
Ezért a megváltómûvész
mindig tehetséges szórakoztatómûvész
is egyben. Hundertwasser egyetlen interjút, TV-fellépést
sem szalaszt el, legyen az „Fele sem igaz", vagy „Szerencsekerék",
magán
ügyei ügynökeként fáradhatatlanul
útban
van. Ez azonban kevésbé saját
mûvének propagandája, sokkal inkább a jelenkor,
társadalom és környezet ellenpropagandája, amelyben
mûve létrejött; tévénézôk
és újságolvasók tömegének szeme
láttára változtatja rémisztôvé
a valóságot.
Ahogy tôle magától
megtudhatjuk, a mûvészet (érts: mások mûvészete)
„elfajzott", az emberek „koncentrációs táborokhoz
hasonló építményekben" élnek (Bécs
szociális lakótelepei), és a „férfiasságot"
mindenütt elnyomja az „eunuch-szerûség". Ettôl
az imaginárius – nem pedig reális – szürkeségtôl
akar bennünket megváltani, amit vevôkörének
valóságosan létezô dologként kell eladnia,
mert ha ezt a hazugságot beveszik, akkor a többire is vevôk.
Hogy mennyire nem a valóság,
az emberek valós szükségletei foglalkoztatják
Hundertwassert, az csaknem minden mûvében, még fômûvében,
a Hundertwasser-házban is megmutatkozik. Ha pusztán egy nagyformátumú
mûtárgyról lenne szó, vállrándítással
el lehetne intézni, CSODÁLATOSNAK vagy egészen SZÖRNYÛNEK
találni; mûvészetkritikusok vitatkozhatnának
róla éppúgy, mint a Hrdlicka-emlékmûrôl.
A szociális lakásokban pedig a rászorulókkal
szemben tanúsított, a megvalósításukhoz
eszközül szolgáló arrogancia az elborzasztó.
A Hundertwasser-ház, akár a Mont St. Michel egyfajta paródiája
áll a harmadik kerületben; ami ott a tenger megfékezését,
az itt a város feltartóztatását jelenti. A
város védelmi funkcióját tekintve akár
hasznot is hajthat, ám megmarad számára mindvégig
ellenségesnek, távol áll tôle, hogy párbeszédet
kezdeményezzen. Minden ízében dogmatikus építmény,
megerôsített falu a nagyváros közepén,
a szomszédokat elutasítva, kizárólag az idegenforgalomra
nyitottan áll, mint a Hundertwasser-közösség végvára
és missziós állomása.
Hundertwasser mûvészete
(örök)érvényûsítésére
tett igyekezete még leplezetlenebbül mutatkozik meg a „rendszámtábla-vitában",
a Peymann-ügyet nem számítva utolsó osztrák
vallásháborúban. A nagyváros Hundertwasser
városépítô elképzelései alapján
leginkább egy óriási zöldségeskerthez
fogható, hol tehén legel a házak tetején. A
várost mint életteret valóságosan veszélyeztetô
tömeges autóforgalmon azonban a legcsekélyebb mértékben
sem ütközik meg, az autón csakis a rendszámtábla
zavarja. Az sem azért, mert olyan csúnya, és – mint
ahogy feltûntetni próbálja – ezzel mintegy aláaknázza
az osztrák identitást, hanem mert a konstrukció egész
egyszerûen nem tôle származik. A megváltómûvész
természetéhez tartozik a kívánság, hogy
MINDEN legyen tôle eredeztethetô, mert ami tôle származik,
az jó, és ha minden tôle származik, akkor minden
jó: még a tájat és a környezetet károsító
autópályák is veszíthetnek rémességükbôl,
ha ô alakítja ki a pihenôhelyeket.
A boldogság, mit felkínál,
nyugtatószer: a megnyugtatott tekintetek boldogsága. A látásában
korlátozott embert célozza meg, akinek már nem az
a lényeges, hogy milyenek maguk a dolgok, hanem pusztán annyi,
hogyan festenek; aki nem szenved szükséget másban, mint
valami közelebbrôl nem pontosan meghatározott szépségben.
Günther Anders
A megjelenési
forma elévülése
címû tanulmányában
a modern pusztító fegyverek, így a Cyklon-B-gáztartályok
kapcsán beszél a dolgok „negatív hivalkodásáról",
a „többnek lenni, mint látszani" aspektusáról,
készülékekrôl, amelyek „lényege, hogy nem
árulják el, micsodák, rejtôzködnek önmagukban".
Hundertwasser, ért hozzá,
ez az, ami ôt korszerûvé teszi, hogyan kell a dolgokat
álcázni úgy – igaz, nem a „negatív hivalkodás",
hanem a hivalkodó színlelés révén –,
hogy mások legyenek, mint amik. Egy általa kidekorált
szemétégetô már nem a megmérgezett levegôt
juttatja eszünkbe, hanem arra ösztökél, hogy szabadon
fellélegezzünk, és valahogy derûsebben szemlélôdjünk.
„Szemben lakom a spittelaui szemétégetôvel – olvasható
a Kurier olvasói levelek-rovatában –, és naphosszat
gyönyörködöm a grandiózus látványban..."
Így egy Hundertwasser-rajongó beszél, aki hisz abban,
hogy Hundertwasser mûvészetének látványára
a szemben egy szûrôréteg aktiválódik,
ami képes minden káros anyagot a tüdôtôl
távol tartani. E tekintetben csalódni fog, noha máskülönben
igaza lehet. A spittelaui szemétégetô jelkép,
mégpedig a 80-as évek VÖRÖS BÉCSének
ama bizonyos jelképe, mint ahogy a Karl-Marx-Hof volt a maga idejében.
Az a politika, ami a felszín
kozmetikázását a konfliktusok elkerülése
révén olymódon éri el, hogy letagadja a konfliktusokat,
pontosan megfelel a valóság eltussolása esztétikájának,
ami a spittelaui szemétégetôben manifesztálódik.
Városépítô szándékaiban egy valamikori
pártszervezet hatását lehet felismerni, miszerint
jobb és igazságosabb életfeltételeket kell
biztosítani az embereknek. De már régen csak arról
van szó, hogy a fennálló helyzetet illetôen
megnyugtassa ôket; és mint az ilyen politika általában,
Hundertwasser megtévesztô-mûvészete is nagy kockázatot
jelent. Kétségkívül tudja, hol a határ,
mégha nagyvonalúnak kezeli is az ecsetet, de a megvalósítandó
esztétikai koncepciót nem ismeri senki. Felülete van
mindennek, maga a legförtelmesebb dolog sem élhet ornamentika
nélkül, így a kaszárnyák, fegyvergyárak
és atomerômûvek sem; talán még egy Hundertwasser-házszerû
koncentrációs tábor sem elképzelhetetlen –
mert ki mondja meg, mivel fenyeget, ha az „eunuchok" helyett ismét
az „igazi férfiak" kerülnek hatalomra –, kapui elôtt
turisták tömkelege vonulna el boldogan, megnyugtatott szemekkel,
a kulisszák elôtt fényképezgetve egymást,
mert ahogy Zehentmayr cartoonist? valamivel korábban leszögezte:
„Mióta Hundertwasser átfestette, a halál sokat veszített
borzalmasságából."
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következõ címre:
lettre@c3.hu