Az olvasónak, aki kezdettõl
fogva erõs vonzódással kíséri figyelemmel
Szijj Ferenc mûvészetének alakulását,
most okkal támadhat az a benyomása, hogy ezért a könyvért
történt itt minden eddigi elmozdulás. Mintha azért
kellett volna konok következetességgel abból az amúgy
is kopáran puritán, ehhez képest mégis jóval
teltebb nyelvi térbõl fokról-fokra csaknem mindent
visszavenni, hogy ez a történet egyszer elmondható legyen,
vagy - másfelõl - hogy e pálya mélyén
elrejtett, kíméletlenül személyes érdekû
alanyisága épp e lebontott díszletek közt, a
legkisebb elvonatkoztatott stilizáltságtól is megfosztatott
közelkép brutális élességével legyen
visszanyerhetõ. Ezt a füzetnyi méretû, ötvenöt
lapos kötetet ebbõl adódóan nem haboznék
Szijj fõmûvének, s egyben az utóbbi idõk
egyik legmegrázóbb könyvének mondani, noha a
szerzõ a korábbi mûvek szervezõdésébõl
jól ismert logika dekonstruáló szándéka
és természete szerint most is mindent elkövet, hogy
ellene hasson a
végleges,
a
lezárt,
a
nagy,
a
tragikus
képzetét fikcionáló befogadás
módozatainak. Kegyetlen könyv a
Kéregtorony,
sötét, szomorú és mélyen kilátástalan,
de nem enged a csábításnak: nem adja meg a mûélvezet
drámai katarzisát.
Szijj törekvésének lényegi
meghatározója, a roppant izgalmas mûfajközeliség
e belsõ címek helyett számokkal ellátott, hat
tételbõl álló epikus versciklusban teljesedik
ki, melynek egyes darabjai voltaképp egy
befejezett regénytöredék
részletei.
Egy önéletrajzi regény anyagából
építkezik úgy, hogy a családtörténet
súlyos epizódjai egyszerre villantják föl s vonják
vissza a lehetséges konstrukciót. A fragmentumok összeállnak,
de a legkevésbé sem játszanak rá arra, hogy
kikerekített szerkezetet képezzenek: szerepüket a helyi
értékük rögzítettsége, faktumszerû
mozdíthatatlanságuk jelöli ki. Innen a hiánytalan
teljesség képzete, a befejezettségé, hogy itt
minden elmondatott, ami elmondható, miközben a szövegfolyam
beszélõje folytonosan jelentékteleníteni igyekszik
a szelektív emlékezet tényeit éppúgy,
mint az emlékezés tétjét, súlyát,
mechanizmusát - vagy akár az emlékezés attitûdjét
mint alkotói programot: "Ezek csak ilyen körülmények,
hozzátartoznak / valamihez, nem is tudom. Talán hogy hogyan
/ választották ki egymást ilyen iszonyú / láncolatban
élet és halál véletlenjei. / De nem akarok
különösebben emlékezni, / túl sok volt a belenyugvás,
kezdetektõl fogva, / még azokban a pillanatokban is, / amelyeket
megkímélt az idõ. / Abból lett ez a kegyetlenség."
Fontos szövegrész ez, mert
nyíltan is érzékelteti, hogy a könyv szerzõjétõl
távol áll a szándék, hogy pusztán a
gyermekkor traumatikus emlékeinek feldolgozására tegyen
kísérletet, vagyis hogy pozícióját a
gyötrelmes élményeket magából "kiírni"
akaró retrospektív szemléletmód konvenciója
határozza meg. A
Kéregtorony
beszédhelyzete
nagyon is jelenérdekû, hisz a belenyugvás, a kegyetlenség
aktuális
jelentéskörére, tartalmaira keres érvényes
szavakat. A véletlenek iszonyú láncolatára,
a körülményekre való emlékezés, az
élettények számbavétele ily módon a
könyv beszélõjét
önmagához
juttatja kíméletlenül közel, a szembenézés
kegyetlenségéhez kínál megrendítõ
adalékokat. S egyben távlatot ahhoz, hogy a közlés
vázára meztelenített nyelv szigorúan feszes
struktúrája kivesse magából a panasz, az önsajnálat
vagy éppen a megbékélõ, a változtathatatlanba
belenyugvó szomorúság melankolikus retorikai elemeit.
Az alig elviselhetõ költõi megformálásának,
közölhetõségének kereteit - a kortárs
magyar irodalomban páratlan módon - olyan szûken vonva
meg, ahol a lehetõ legminimálisabb eszköztárnak,
a redukált nyelv puritánságának, az elbeszélõi
hang szenvtelen, tényközlõ tárgyilagosságának,
az önmagukon túlmutató jelentéstõl megtisztított
egyszerû szavak önértékének kell a kifejezés
erejét szavatolnia.
Látszólag különösebb
súlyok, tétek nélkül kezd mûködni
ez a nyelv az elsõ oldalon, a reggeli indulás, a városi
autózás körülményeit meséli el, felvillant
egy idõs házaspárt, amelyik az autó elõtt
a járdáról rendszerint lelép, megjelenít
néhány hétköznapi emberi viszonylatot. "Néha
a nagy szívbéli jóság, / máskor meg
az állati ösztönök." Aztán bevillan egy hókupac
képe, amint "mind / mélyebbre fagy benne a kosz", majd a
bádoggal befoltozott törzsû fáké, egy állandóan
várakozó taxi a füvészkert elõtt, ahol
õsszel rendeztek egy temetõbemutatót. Alig észrevehetõ,
ahogy ez az egész az elsõ tételben a kietlen emberi
létezés színterévé összeáll;
mégis már itt valami végzetes gravitációval
húzza le s tartja fogva az olvasót. Groteszk, banális,
kisszerû, üres táj ez, fõként hulladékból,
koszból, üledékbõl áll; velejéig
evilági, mélyen ismerõs, mégis minden elemében
odaátra mutat, a temetõ kapuján túl. Oda, ahová
olyannyira szeretne bejutni a második hosszúvers fõhõse,
a kerítés mellett bóklászó, a zárt
bejárat miatt kissé, de azért nem nagyon csalódott
gyerek, aki levéllel, állattal, kõvel, gyakorlatilag
bármivel tud "beszélgetést csinálni", hisz
csak "a fehér emberek (...) hallgatnak, / mint a sír." Aztán
ez a korhadó fa belsejébõl, a bádogon tükrözõdõ
ég matt fényébõl, a füvön fehérlõ,
felirat nélküli sírkövekbõl, a nehezen melegedõ
motorháztetõbõl, az átjutni igyekvõ
idõs házaspárból, az árokba szórt
hulladékokból felépülõ korszakos üledék
nyomasztó, baljósan egyirányú atmoszférája
hirtelen váltással a legszemélyesebb s legkínzóbb
emlékek felidézésébe vált át.
Az "Amikor anyám megõrült egy idõre" kezdetû
darabban zaklatottan felgyorsul a versmondatok ritmikája, elmarad
a központozás, csupán a sürgetõ-siettetõ
kettõspontok maradnak meg a beszédet a legnehezebb pontokon
túllendítõ írásjelként. A szöveget
a "nem tudom", "nem értettem", "nem emlékszem", "csak arra
emlékszem" közlésfordulatai tagolják - egyszerre
szerkezeti stíluselemként, s a szikár tárgyilagosságra
kínosan ügyelõ önfegyelem rendszeresen visszatérõ
megnyilvánulásaként. Az innentõl mûködtetett
verstechnika azért megrendítõen nagy hatású,
mert Szijj a költõi stilizáltság minimális
fokán izzítja föl s teszi roppant teltté a kimondhatatlant
megérintõ direkt közlés kifejezõerejét,
a jelentésképzés alig fokozható szûkszavúságához,
sallangtalan sûrítettségéhez jutva el: "így
telt gyerekkorunk második fele: / persze más is volt jobb
dolgok is / ez nagyon rossz volt: aztán felnõttünk és
/ kezdtünk meghalni: õ is aztán hirtelen:"
"¯Mûködik ez - mondta apám"
- indul a könyv negyedik tétele, mármint a hátsófék,
derül ki a vége felé, azon a biciklin, amivel az anya
végzetes balesetet szenvedett. Mûködik, "csak egy kicsit
/ jobban meg kell nyomni", hát igen, ez ilyen, ilyen végtelenül
egyszerû. Az apa-fejezetben lassúbb tempóban mondatik
el a vég története - mintha felnõttként,
a
meghalás kezdetén
érthetõbb volna már
ez az egész, ez a halál-sztori, az elmúlás
árnyalatlan, durva és világos mechanizmusa. Olyan,
mint a hátsófék, csak ezt a körülmények,
élet és halál véletlenjeinek láncolatai
mûködtetik minden misztikus jelentéstõl távol,
mondhatni, a rögvalóság talaján: "Részeg
volt, csúszós is / volt az út. Õ két
hétig élt még utána." S mert zárlatként
itt a báty halála is felidéztetik, az ötödik
tétel strófákkal tagolt felépítése
már a belátott vég perspektívájából
merevíti állóképpé a lelassult idõben
a legfontosabb helyszínt, az állomást, s a testvér
alakját, az ivással gyorsított végtelen várakozás
állapotát. A higgadtan felmért veszteségek,
a szép sorban számbavett traumák nyomán beállt
mozdulatlanságot a záróegység látszólag
újra a hétköznapi világ közegébe,
a városi környezet jelenébe lendíti át,
ám a mindennapi létezés színterérõl
itt már a
Kéregtorony
beszélõje hangsúlyosan
kivonja magát, hogy valami jóvátehetetlent elkövetve
nehogy megváltoztasson valamit a városon. "A világhoz
nem szabad hozzányúlnom" - mondja, s az emlékek múltjára,
a kilátástalanság konkrét jelenére valami
elemibb, vegetációszerû jelenlét, a születés
elõtti alaktalanság s a halál utáni szétoldódás
idõtlensége vetül rá. A tenger- és a magzatvíz,
a homok és a só, növények, hullámok és
felhõk világa ez, de a költõ úgy nyitja
meg a szövegnek ezt a távlatát, hogy a versbeszéd
racionális kontrollját pillanatokra se lazítja fel:
"Mindig be a szájba valamit, én is csak azzal / érzek,
s hogy egyben csinálni is valamit, / magamhoz elég közel,
az az érzés, / de mégis ami kívül rekedt,
az állandó / kapcsolat a természetes emberi környezettel,
/ mintha köldökzsinórral menekülnék, / a többi
lassú, idõbe telik, vagy ellenkezõleg, / annyira,
hogy jobb elfelejteni, vagy a másik, / de még nem sikerült
kipróbálni, hogy beszélni /folyton, mindegy, közönségesen,
ahogy, / de hová torkollna az is, és nincs annyi emlék,
/ vagy egy idõ után kiderülne róluk."
Nem mondhatnám, hogy ez a könyv
az olvasóhoz kíméletes lenne, ám Szijj Ferenc
magához kegyetlen igazán, s ahhoz, hogy ezt megtehesse, elég
közel jutott. Miközben egy hihetetlen tartással és
méltósággal elvégzett gyászmunkának
vagyunk beavatottjai, egy a zsigerekig felkavaró, meztelen lélekkel
és finom kézzel megdolgozott, kegyetlenül jó
könyvet olvasunk.
ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu