BORBÉLY ISTVÁN

"MONDATOKBA KÉNYSZERÍTETT BÁNAT"

Kaszás Máté: A Hradkov-hegyi kolostor kerengõje

"Mintha nem is az eszemmel gondolkodnék már, hanem egy régi bánatommal. Mintha a szomorúságommal gondolkodhatnék, s csakis arra kell ügyelnem, hogy a mondataim, gondolataim bánattal teljesek legyenek, szinte mindegy is, mit mondok el általuk, velük. (...) Gondolom, mindnyájan így teszünk félálmunkban: eleresztjük képzeletünket és lebegünk, ha aludni akarnánk már, ám beszûrõdnek még zavaró hangok, zajok. Úgy lehet, ott az álom a kapaszkodó, itt ugyanarra szolgál a fáradtságra hangolt beszéd, mondatokba kényszerített bánat." Kaszás Máté eddig megjelent három könyvében (Lázregény , 1992, Korom és hó , 1995, A Hradkov-hegyi kolostor kerengõje , 1997) egyaránt szomorúságra hangolt, bánattal teljes próza olvasható. Ez azonban, miként a Korom és hó nyitó novellájának idézett gondolata utal rá (mely egyébként A Hradkov-hegyi kolostor kerengõjé nek regényszövegébe átírva további új hangsúlyokat kap), nem csupán modalitásbeli meghatározottság, több annál: filozófiai aspektus is, amely erkölcsi hitvallásnak és írói ars poeticának egyként alapul szolgálhat. E tekintetben kivételes egységet alkotnak, mindhárom könyv az érzelmi determinizmus és az analitikus létértelmezés igényének és elvárásának termékeny feszültségérõl árulkodik. A vállalkozás jelentõségét pedig, egyszersmind óriási tétjét, a fájdalmak megörökítésének, megmunkálásának, átlényegítésének kibomló (rettentõ) gazdagsága mutatja - aminek stációi gyanánt is fölfoghatók az egyes könyvek. Ám a folyamat mélyén rejlõ paradoxon következtében (beszélni és hallgatni, tenni és várni, adni és kapni, szeretni és gyûlölni... ugyanakkor) az egymásra rétegzõdésnek inkább abban az értelmében, amely a bennefoglalás örök egyidejûségét jelenti, hiszen kezdet és vég, múlt és jelen ez esetben átjárják egymást: a szenvedéstörténet teljessége ízenként feltárható. A kötetek tartalmi-formai összekapcsoltságára (egymásban-foglaltságára) utalva közös motívumok, azonos helyzetek, rokon formai eljárások változatai említhetõk például. (A szeretet pokoljárása, a kitörés vágya és kísérlete, a boldogtalanság viselése, a gyermek elvesztése, a szabadságtól megfosztó szerelem/szeretet természetrajza, a bûn, bûntudat, bûnhõdés, bûnbocsánat kálváriája, a szenvedély elrendeltsége, az átváltozás, elidegenülés szorongása, a beszéd és kimondás kényszere, az alkotás gyötrelme, az önértés akarása, az elfáradás, a test és lélek betegsége, a halállal való szembenézés, a csoda átélése, az idõ kizökkenése, az álom és valóság keveredése, a vallomás lehetõsége, a szövegvilág megelevenítése, átírások, idézés, az élet mint írás...) Ebbõl a részenként (és részekbõl) szervesülõ, különös, dinamikus belsõ állandóságot elszenvedõ, öntörvényûségében valószínûleg vég-nélküli (mert kimeríthetetlen) "kompozícióból" a maga sajátos szintézis-törekvése miatt lehet kiemelni a sorban utolsó könyvet, A Hradkov-hegyi kolostor kerengõje címû regényt. E törekvés szomorú, kizárólagos tudásának és idõtlen magányának a bemutatásához következnek közelítések a regény "cselekményének" és "szereplõi viszonyrendszerének" a vizsgálatában, illetve az elbeszélés lehetõségének, lélektani, bölcseleti érvényének az átgondolásában.
A történetet egyes szám elsõ személyben elbeszélõ férfi Hradkov-hegyi házának magányában (végsõ magára maradottságában) idézi fel a múltat régi füzetei, cédulái, levelei segítségével. A visszatekintés narratív pozíciója azonban nem egyszerûen keretként szolgál, mivel az emlékezésben, önértelmezésben az eseménysor más-más pontjain felbukkanó "hallgatóknak" különféle formában "elmondott" beszámolóira támaszkodik (ilyenek a kezelõorvosával, illetve betegtársával, egy "trampli nõ" -vel folytatott beszélgetései az olohi klinikán, ahova a történtek következtében beszállították, a nyomozók kérdéseire adott válaszai, akik egy a hegyen talált nõi holttest ügyében végeztek vizsgálatot, vagy a nagyanyjának Stockholmba címzett, de el nem küldött levelei). Az elbeszélés(ek) helyzeteinek megsokszorozódásából adódik a történetmondás szaggatottsága és többszólamúsága: a fõhõs életében sorsfordító események ugyanis különbözõ státuszú, tartalmú tér-, idõsíkok eltérõ intenzitású felfénylésével (képlékeny áttûnésével, párhuzamba állításával, szembesítésével) és különbözõ érdekeltségû, szabadságfokú beszédmódok alkalmazásával körvonalazódnak. (Ezért lehet korlátozott érvényû e körívek "kiegyenesítése" valamiféle lineáris egymásutánisággá, különös tekintettel a valóság és képzelet, realitás és fikció kényes, a bizonyosság-keresés következtében nem egyértelmû viszonyára.) A "pokoljárás" kezdetét a férfi távozása jelentette otthonról, miután nyilvánosan "megvádoltatott", hogy titokban szerelmes egyik munkatársába, egy fiatal, férjes, gyermekes asszonyba, és errõl beszámolt feleségének is, aki közölte, hogy régóta tudott az esetrõl. Gyermekkorának falujába, Hradkovba menekült gondjával, ahol az apai örökségként rá maradt vadászházban töltött pár napot (feltehetõleg egyetlen régi "ismerõsével" találkozott csupán, a szerelõvel, aki a kocsiját javította). Nem is sejtette, hogy korábban ugyancsak ide tért vissza, itt húzta meg magát (szerelmével) rég elvesztett, "tékozló" fia is. Errõl éppen a fiú keresése kapcsán megismert fiatalasszony tájékoztatta, aki ezt a hírt tudatni igyekezett felkeresni, s akivel a férfi gyötrelmes kapcsolatát ekkorra már lezártnak tekintette. Fiát azonban most még nem találta meg - aznap éjjel hazament a feleségéhez. Két nap után ismét elmenekült otthonról, vissza Hradkovba. Tudomására jutott, hogy hazatérésének éjszakáján meggyilkoltak egy nõt a hegyen. Kétely és bizonytalanság közt õrlõdve próbálta tisztázni magában a történteket, lehetett-e köze mindehhez, tartozik-e felelõsséggel a dolgok ilyetén alakulásáért. A nyomozók "vallatását" és a holttest "megtekintését" követõen találkozott végre rejtõzködõ fiával, akitõl újra - immár végleg (?) - el kellett szakadnia. Homályos körülmények között került a vadászházból valamiféle "tetõablakos cellába " , onnan többszöri ájulás után a klinikára - ahol feltehetõleg idegösszeomlását kezelték. Itt derült fény arra, hogy hû hallgatója, a halálos beteg "trampli nõ" volt fia hradkovi szerelme, és õ esett - tévedésbõl - az ismeretlen - a fiú (?) - támadásának áldozatául azon az éjjel, úgyhogy csak volt férje, a szerelõ segítségének köszönhetõen maradt életben. (Ezáltal azonban megmentette az igazi célpontot, a férfitól távozó - állapotos - fiatalasszonyt.) A férfi a klinikán mindvégig érzett maga körül egyfajta rejtélyes gondoskodást, de csak a beteg társa temetése napján szembesült ismét feleségével. (A sírgödörnél ott látta a bilincsbe vert szerelõt is - feltehetõleg az agyonvert nõ gyilkosát.) Ezután maradt kint végleg a Hradkov-hegyi kolostor közelében lévõ vadászházban, egyedül a feljegyzéseivel, a madarakkal és az alkonyattal, magányosan, tovább viselve felesége konok szeretetét.
Az elbeszélõ férfi neve Arnold, és ugyanígy hívják fiát is, a fiatalasszonyt Emanuélának kereszteli el emlékezésében, és dr. Franz Klauth-hoz beszél a levelekben, stockholmi nagyanyja (Klára) legbizalmasabb barátjához, aki kész fiává fogadni az õ fiát. Névtelen marad viszont felesége, a "trampli nõ" , a szerelõ, a két nyomozó, a meggyilkolt nõ és a visszatekintésekben megidézõdõ különváló szülõk, anyja és apja is. Emblematikus ugyanakkor a "szerepük" ebben a történetben: a feleség - az egyetlen ember, akit a férfi szeretni tartozik, akivel régi közös fájdalmat viselnek, és aki bírja a lelkét kezdettõl; az elveszett, tékozló fiú - aki megkésve érkezik meg hozzá, akinek szeretete félelmetes, megsemmisítõ teher egyszersmind; a fiatal nõ - aki szépséget, derût áraszt, akit Arnold gyûlöl és szeret, összetör és felemel szenvedélyében, a hírhozó, aki nevében rejti a vigasz ígéretét; a betegtárs - a bolond, kegyetlen nõ, a hallgató, az együttlélegzõ, akit Arnold gyûlölt és szeretett, és aki ottlétével tudott életet menteni. A nyomozók a feltárulkozás folyamán mintha Vallatókká lényegülnének, a bûn nem közönséges (e világi) üldözõivé, vizsgálódásuk akár valamiféle örök ítélkezés jegyében is értelmezhetõ. Miként a szerelõ döntõ fontosságú alakja, mely hasonlóképp levetkõzheti reális vonatkozásait, hogy a bûn-bûnhõdés dermesztõ sorsközösségének (cinkos) lehetõségét nyújtsa. Fantázia és valóság bizonyossága, illetve bizonyosság-nélkülisége a keresés gyötrelmében rajtuk keresztül nyilvánul meg a bûntudat poklát járó ember számára. Vétkesek és áldozatok, bûnhõdõk és büntetõk nem különíthetõk el egymástól, éles határvonal nem húzható közéjük: mindenki (lehet) bûnös és áldozat egyszemélyben, mindenki átélheti a büntetést adóként és kapóként egyidejûleg. (Elviselni és kimérni a bûnt, büntetést összeférhet egymással.) A férj szenved a bûntudattól, miközben a szenvedély (a sors) áldozatának tudja, érzi magát, ugyanakkor bünteti szeretteit, s vezekelnie is kell saját akaratából. A feleség egyszerre áldozata önnön rajongó szerelmének és férje vétkének, áldozatvállalása a bûnbocsánat... Közös terhük, a gyermekek elvesztése, alig tûrhetõ, még mélyebbé, teljesebbé változtathatja körülöttük a szeretet örök éjjelét. A fiú félelmeivel/ben újraírja (elsajátítja) az apa bûnét, büntetését - hogy ezzel növelje az apa bûntudatát, aki áldozatvállalásában magára veszi a fiú bûnét. A szeretõk "megismétlik" egymás és a feleség áldozatát, hogy kivívják magukban a bûnbocsánatot a szeretettek számára. Végsõ soron mindenkinek szembesülnie kell önmagával, múltjával, jelenével: a "trampli nõ" halála elõtt megtalálja, amit elvesztett, amit keresett; Emanuéla gyermeket fogan, akibõl hitet meríthet; a fiúnak is felkínáltatik egy új élet lehetõsége (szüksége?); férj és feleség pedig egyedül maradnak várakozásba dermedt maradék-életük csendjében.

Az elbeszélés/visszaemlékezés bizonytalansága (másként: a vég-re következõ kezdés nehézsége) abból fakad, hogy valóság és képzelet együtt adják a visszaemlékezõt\elbeszélõt. "Ami megtörtént" éppoly lehetetlen, mint "ami történik" és "ami meg fog történni". A szubjektív (emlékezõ) idõ köznapi kontinuitásában - tegnap, ma, holnap - a jelen mindenesetre az után jelene. Az elõtt, akkor és után szakadatlan áramában (miközben egymás életét élik) semmi nem pontszerû, minden kiterjedt, mindennek van kezdete, közepe és vége. Épp a vég elõlegzi az (elõrelendülõ) új kezdést, amely által az után az akkor lenyomatát viseli magán, mivel annak következményeit tartalmazza (azaz nem függetlenedik a múlttól, az elõzményektõl - s mégis az új nap vitalitása feszíti). Amennyiben a jelen nem új akkor (de még új elõtt ígérete sem), ahogy normális idõben elvárható, hanem "csak" után (vagyis megfosztatott az önállóság, a teljesség képességétõl: féloldalas függõségbe került az elõtte történtekkel), akkor nyer értelmet és lesz kitüntetett az ilyen visszatekintés. Fel kell tárni, meg kell magyarázni, hol tolódtak el észrevétlenül a hangsúlyok az idõben, mi az oka, hogy a szakaszok nem kisebb-nagyobb megtorpanásokkal, hosszabb-rövidebb ideig tartó megszilárdulásokkal, de mégis folyamatos átmenetekben, átlényegülésekben követik egymást, hova tûnt az elevenség a jelenbõl, miért degradálódott után -ná, amelyben sem a most, sem a majd nem jelenti, amit különben jelentene, hogyan lehetséges, hogy csak a régnek van (maradt) jelentése: abnormálisan felfokozott jelentõsége... A tegnapban történt trauma (esetleg megrázkódtatások finom láncolata, esetleg ismét szétválaszthatatlanul a külsõ és belsõ világban), ami megbénította\megbénítja az idõt, ami a jelent kiüresítette, megölte, önmagában inkább lehetséges kiindulást kínál, mint elégséges magyarázatot. Kiváltója (összetevõje) lehet valaminek, ami egy több rétegû kör-struktúrát eredményez(ett), amelyben az idõ például - ez által - körbe hajlik. Az után -állapot totális üressége, élettelensége ("Azóta megöregedtem egészen. Megöregedett az arcom, a kezem, a hajam") , a majd elvesztése, jelentõség-vesztése ("Nem tudom, hová készülök. Nem tudom, minek ehhez ekkora változás") abban ölt testet, hogy a jelent (ami pszeudo-jelen) kitölti a múlt (az egykori igazi jelen) ("Azzal töltöm az idõmet, hogy kirakom magam köré régi irkáimat, céduláimat...") . A kérdés kínzó: miként lehetséges elveszíteni a jelent és a jövõt; a vállalkozás célját tekintve csak a remény marad ("...megnyálazom a gyûrõdéseket, azután lepréselem, remélve, hogy így minden rejtett zug szépen kisimul") . A keresés kezdõpontja újabb bizonyítékot állít az után ál-jelenvalósága mellé, az elõtt -re való visszatekintés a szeretet paradoxiáját tárja fel, a sötét eshetõséget vetíti elõre, miszerint az elbeszélés ideje a szeretet "pokoljárása" utáni idõ. ("Mennyivel jobb volt, amikor kevesebb embert ismertem! Akiket bizonyára nem is szerettem.") ("...azon a nagyszabású és látványos fogadáson, ott vágták a fejemhez [...], hogy szeretek egy nõt.") Ebben a felismerésben már ott sejlik az idõ kiüresedésével együttjáró következõ sérülés: a nem oldható magányé. Úgy tetszik, ennek a függõségnek a szálai (a kapcsolatok végzetes csonkulása miatt) nem szakíthatók el mások segítségével. Az embernek egyedül kell viselnie a súlyokat, amiket a múlt - a szeretet - rakott az õ, és csakis az õ vállára, vagy másként: amiket a múltban - a szeretetével - õ vett a maga vállára. (Hiábavaló minden kívülrõl jövõ igyekezet, a teljesség nem nyilatkozik meg gyógyítani akaró orvosok kérdései által, sem hivatásos vallatók nyomozásában, de még a fényét vesztett szeretetbõl áradó együttérzésben sem. A titok megnyílásának csak a külsõ és belsõ csend önvizsgálatában van esélye.) Dermesztõ az elzárkózásnak ez a kategorikussága: a szeretet-gyûlölet a féktelen pusztításban, rombolásban teremt(het)i meg (irányuljon bár önmagára vagy másra), a képzelt és valós ön- és világáltatás (igaz és hamis) gõgjében, vagy a félelem bénító kétségbeesésében (amelyek az akarat-vesztés ördögi körébe záródnak: ha nincs majd, nincs akarás, ha nincs akarás, nincs majd). Mi hordozza a feloldás lehetõségét: a gyógyulás, az önanalízis, a vezeklés? A sodródás (amely képmutató és õszinte)? Vagy ezek eredménye? Eredmények a lemondás, a bûnbocsánat? A magány?... Az élet határhelyzetbe kényszerült, a krízisnek, amelybe került, a más-lét közelsége adja a lényegét: megszûnik az éjjelek és nappalok kontinuitása, és benne az élet, a remény fény-játékát az emlékek, a múlt nappali sötétsége váltja fel. ("Olyankor elfogyni éreztem a jelent, s a sötétséggel inkább a múlt visszaérkezését véltem, semhogy a holnap eljövetelének ígéretét kaptam volna.") A veszteségek súlyosak, az után rom-világában létezni annyi, mint kínnal öntudatra ébredt mementónak lenni az akkor -ból és (paradox módon) a majd helyett. A nappal (tulajdonképp az éjszaka csökevénye) csupán gyûrû a magába hajló éjjel körül, az élet üres álcája, hideg hold a más-lét bolygójának vonzásában. Az éjszaka Napja a Hold, az után -világot a Hold uralja (ciklikussága a keletkezés-múlás keserû paródiája, mivel sápadt ragyogását többé nem oltja ki az igazi fény). A véges zsarnokságát hirdeti, hiszen a tekintet, az akarat, a szeretet határokba, falakba ütközik: a visszahajló idõ korlátaiba. A béke egészen kivételes pillanataiban nyílik (nyílhat) mód csupán kitekinteni a végtelenbe , máskülönben nem marad más, mint a mardosó vágy utána, az elvesztett, az elmulasztott, az eltaszított után. ("De legalább nem fogadnak már el a nappalok. Ez is egy válasz, azt hiszem. Esténként kiállok a hegy fokára, és elnézem hosszan a csillagos eget. Errefelé bársonyosan puha, már-már híg felhõk úsznak a Hold elõtt. S olyankor a Hold kis idõre feloldódik bennük. S akkor a helyén mindig felragyog egy fényesen tiszta mezõség; azon keresztül jól kilátni a végtelenbe.") A végtelen-lét eufóriájához képest a véges-lét tapasztalata öröm helyett szomorúsággal szolgál, fény helyett sötétséggel, diadal helyett vereséggel, remény helyett lemondással, illetve (torz) vággyal. Az élet helyét a halál veszi át, pontosabban: ebben az életben (ki még nem veszett, de) megfogyatkozott a lét, és (ki még nem virágzott, de) megeredt a halál. (Miként a valóság és a képzelet, vagy a külsõ és a belsõ, úgy az élet és a halál sem különíthetõk el ugyanis egymástól; a teljességet alkotó elemekként arányaik torzulnak el az után -állapotban.) ("S mondjak olyanokat, hogy: Világ. Súly. Meglévõ és alakuló térségek. Súgjam a fülébe, hogy: Idõ. Meg hogy: Mindezek egyszer le fognak gyõzni engem. Le fognak gyõzni, tudom. Mert közülük igazából semmi sem az enyém...")
A visszaemlékezés/elbeszélés szükségessége: fel kell törni az idõ burkát, meg kell szerezni a méhében megbúvó magot, látni, tudni, érezni kell a közben (elõtt és akkor és után) kikristályosodott titkot. Még ha újra (és újra) neki kell lendülni az illúziónak (az egészhez képest), még ha a megértés körének újabb (és újabb) közelítési kísérletei következnek is (a megoldáshoz képest). Ha az eredmény nem kecsegtet(het) új napok teljességével, csak az ismétlés rafinált változataival (amelyekben minden parányi elmozdulás a kör tökéletességének ígérete: a kezdet és vég harmóniájáé). ("Egy madarat figyelek az ablakból. Színes tollú fakopáncs. Nézem, ahogy ágról-ágra a diófa legtetejébe száll. Méregeti a száraz burkában árválkodó diót.") ("A madaramat figyelem napok óta. A színes tollú fakopáncsot. Nézem, ahogy a diófa legtetejébe száll újra s újra.") A próbálkozás tudatos és tudattalan késztetései a töredékek egységbe foglalására irányulnak, noha az állandó változás közepette az "egység" sokszorosan relativizálódott; rétegek rakódnak egymásra (körök kapcsolódnak össze), illetve oldódnak fel és lényegülnek át folyamatosan. A feladat reményt keltõ és lehetetlen: megközelíteni a szükséges vagy kínálkozó mozzanatot (emlék, gondolat, pillanat...), lefejteni róla a külsõ, mára funkciótlanná vált rétegeket (a korábbi szerves részletek inkább akadályozzák a feltárást). ("Néhány jól irányzott koppintással megkopasztja a termést a petyhüdt buroktól.") (Az elsõ nehézségek jelzik: bármikor könnyen meghiúsulhat a szándék; az idõbeli távolságon áthatolni, hogy közben ne sérüljön végzetesen a lényeg, óvatos határozottsággal talán sikerülhet, ügyelve, hogy a vágyott - sejtett -, félt tartalom ne hulljon a feledésbe, megtartsa igazságát, elkerülje a szimplifikáció veszélyét.) ("Ezt elkerülendõ, kúszik az ágon körbe-körbe, amely vele hintázik.") A következõ kör teljes koncentrációja minden rejtett (elfojtott) képességet mozgósít: nem szabad eltûrni, hogy a rendkívüli erõkifejtés bénítólag hasson (megengedve a feladás, a kudarc lehetõségét a céltalan önreflexióban, amint magára kérdez: mitõl kivételes ez a pillanat?), a holtponton túllendülve vállalni kell a feltárást egyedül lehetõvé tevõ eljárás megtalálásának (megkeresésének) fájdalmas kockázatát. ("A diót végül egyetlen mozdulattal emeli le, úgy, hogy a lábával közben megtartja. Így viszont nem tud elrugaszkodni vele, bele kell mélyessze a csõrét a szár lágyabb hegénél.") A voltaképpeni elsajátítás kitartást is követel, elszántságot, kíméletlenséget ("...jó, nagyon jó a visszafogott, lappangó kegyetlenség, mely a beszédembõl folyamatosan érezhetõ") , megfelelõ helyzetet kell hozzá teremteni, alkalmas körülményeket - a szükséghelyzet kényszere revelatív erõvel bírhat. ("A zsákmánnyal ezután odarepül a fa egyik vastagabb ágának hasadékához, kezdi ütemesen kalapálni. Sokáig csépeli a hegyes csõrével, mind erõteljesebben.") A folyamat célja (befejezõdése): elérni, megismerni, megérteni, befogadni... (csillapítani valamelyest a kínzó lelki szükséget), hogy aztán újrakezdõdjön minden kör, hisz egy probléma "megoldása" nem áltathat a törekvés gondjának a "megoldásával" (a törekvés áradása nem nyugodhat a vég állandóságában, különösen, ha idõközben értelemszerûen újabb problémák feltárási igénye indukálódott). ("Azután biztonságosabb helyre száll vele. Ott bontja tovább, egy vízszintes ágon. S amint befalatozta a dióbelet, tüstént repül egy másikért, föl a csúcsra.) A mint Alfa, és mint a két Arnold (apa és fia) nevének kezdõbetûje, kezdet. Kezdete egy útnak, egy szónak, valaminek, ami utána következik, amit jelöl. Uralja és felszabadítja azt, fölötte áll, aminek része is. A kör kezdete visszavisz önmagához: merre vezetnek az Idõ, az Én körei? Az Élet, a Szeretet körei? Ha az örök mozdulatlanság mozgása soha meg nem érthetõ, miért az igyekezet, ha a csend szavai kimondhatatlanok, miért a beszéd? Ha a szeretet képessége szenvedést jelent, visszaretten, és a gyötrelembõl gyûlölet sarjad, elragad, miként egyesülnek a szenvedélyben? Ha az élet kezdettõl magában hordja a halált, hogyan lehetséges az újjászületés?... A visszatekintés útja befelé visz, a személyiség, az Én belsõ világa felé, a magyarázat lehetõségéhez (a válasz reményéhez) - talán a csend közelébe, a nyugalom partjára. De a kongruenciáért fizetni kell, elérésének stációja lehet egyúttal: az adott és kapott sérülések fájdalmas sorozata (amelyek kitöltik az ember életét). A vezeklés elrendelt, kegyetlen büntetése (amit a "bûnös" - sokszor - maga mér magára). A világra nyíló tekintet (kifelé nézõ szemek) vakulása (ami az elhomályosuló látás nyugtalanságát gerjeszti). A mindent magába foglaló idõ átérzése az örök ismétlõdésben (ami elementáris, kétségbeejtõ tapasztalat). A bánattal teljes gondolatok, mondatok tartóztatása (ami már a szomorúság abszolút fokát idézi). És végül - minden paradox volta ellenére - a tulajdonképpeni teljes elszakadás, kiüresedés, önfeladás (amely élet és halál határmezsgyéjén lehetséges). ("Egyazon pillantással tekintettem tehát belülrõl kifelé és kívülrõl befelé. [...] ... önmagam-nélkülisége sejlett föl egy pillanatra, az a fajta függetlenedés a dolgoktól, amely csakis a halottnak jár, csakis õt illethetné sírba tételekor.") A lélek mélyébõl, a tisztán látás ritka, megszenvedett pillanatában, a lélegzetvétel ritmusára szakad fel megvilágosító erõvel a szenvedély "felszabadító teológiájának" gondolata. A sorsába zárt ember önértelmezése, keserves maga mentsége (a létét uraló, egyetemesnek hitt hatalommal való szembesülés által), amely magyarázatával mégis oldja a felelõsség terhét cipelõ bûntudatát, enyhíti tehetetlenségének, kiszolgáltatottságának reménytelenségét. A szenvedély fogságát tudatosítani igyekvõ ember nem megnyugvást talál benne, inkább végzetes bizonyosságot, utólagos értelmet a szeretet-gyûlölet, a vágy minden vétkére. ("Arról te semmit sem tehetsz...") ("Mindannak, ami történt velem, így kellett történnie.") Ám a teljes feloldozást még nem nyer(het)te el. Ahhoz nem elegendõ e "vihar" eufórikus teljesség-élményének a megtapasztalása; az út tovább visz, a kezdet és a vég, a halál misztériuma felé... Az emberek itt: a szeretet bûnösei, tévelygõi, megalázottjai, zsarnokai, szolgái, megszállottjai, vezeklõi és vértanúi. Van, aki azzal vétkezik, hogy tûr, együtt érez, inkább ad, semmint kap, aki sokat veszített (rettenetesen sokat), szembesül a kudarccal, a hiánnyal, erõt konok rajongásából merít, odaadja magát teljesen - és végül egyedül marad (bár a szívében nem lesz egyedül soha). Másnak a hiány másféle arcát mutatja, akarattalanul engedelmeskedik az elbíró és az ítélõ szenvedély rejtett hajlamának, majd belátja a tévedést: a "keresés" eredménye nem gazdagodás, hanem gyötrelmes némaság (ûr) a vágyak helyén. De neki (is) megadatik a különbéke eshetõsége, amely a szeretet valóságos erõpróbájának virtuális gyõztesévé avatja, és képessé teszi e diadal valamennyi megrendítõ indulatának az elviselésére, a fájdalomtól a gyalázatig. (Szégyenét, reményei szerint [amelyek a bizonyosság éltetõi] enyhíteni fogja a tudat, hogy a szívében nem lesz egyedül soha.) Van, aki bûnében fél, meglapul, mert szeret, eltörpül mérhetetlen szeretetében, titokban vágyakozik (az igazi) egyenrangúságra, küzd, harcol, s mivel úgy érzi, kudarcot vall (eleve reménytelen), lázad és megtagad. Sokáig tékozolja kincseit, mindent megpróbál, gyengeségében erõsnek hazudja magát - valóban meggyengül, könnyen sebezhetõ lesz, eszközzé válik. (Meghaladja erejét a feladat, és nem tehet egyebet, folytatnia kell a kóbor keresést, jóllehet az eredmény végletesen bizonytalan [valakihez tartozni], s maga sem hiszi, hogy a szívében nem lesz egyedül soha.) Másnak a szeretet megszenvedett boldogság és rászakadó boldogtalanság, "pokoljárás" , nappali sötétség (amelyet, már majdnem észrevehetetlenül, Nesszosz ingeként viselt pózok és rossz hangulatok határolnak). Amelynek világfordító (-teremtõ és -pusztító) vad lobogás és lassan õrlõ, kibírhatatlan szürkeség, unalom jelzik mélységét, a kiábrándultság, megvetés, csalódás, a végsõ magára maradás adják következményét. Dacos, gyilkos szavakban, simogatásra következõ pofonban, véres csókban egyaránt megnyilvánulhat. Formája lehet feszes, hideg elutasítás és féktelen, õrjöngõ dühkitörés. Az õ vétkének kerengõjében e szeretet kiterjeszti hatályát a zaklatott álmokra, lázas képzelgésekre is. A megosztott lelket vissza nem követelheti (a közös seb lüktetése eleven), mégsem mond le törekvésérõl az önérvényesítésre. Ugyanannak a körnek a változatait futtatja végig ördögi következetességgel, amíg összes energiáját ki nem süti az ellenpólusával való viharos találkozásban, eggyé válásban. A szeretettek megtagadásában, eltaszításában öntörvényû: önnön vétkéért önnön vétkével fizet. Fiú és apa, fiú és anya viszonya úgy ismétli magát és egymást, hogy újrakezdõdjön apa és fiú kapcsolatában. Férj és feleség szétválása/összetartása pedig különös fénytöréssel tükrözõdik férfi és nõ (szeretõ) széttartásában/összeválásában. (Ahhoz, hogy valaki végérvényesen kiszakítsa magát e kerengésbõl, áldozathozatalra van szükség...) Megérezni az õrlõ szeretet nagyságát, és megtudni erejét annyi, mint szembesülni a megsemmisülés félelmével (s átélõjének csak reménye marad, ígéret a bizonyosságra, hogy a szívében nem lesz egyedül soha).
 

Élõ Irodalom sorozat
Jelenkor Kiadó
Pécs, 1997
137 oldal, 720 Ft


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/