- Annyira valószínûtlen.
Legalábbis napközben. Este meg úgyis veled vagyok.
- Mit csináljak? Itt nappal sincs
világosság.
Egyetlen, lepedékes égõ.
Huszonöt wattos. Smucig a házkezelõség. Sárgásszürke
félhomály a körte közelében. Kormos betonfalak.
Beton a padló, beton a mennyezet. A felvonó elõtere
nyolc négyzetméteres. Nincs benne szellõztetõ
nyílás. A levegõ csak akkor cserélõdik,
ha valamelyik ajtót nyitják. Négy ajtón lehet
ide bemenni vagy kimenni. A teherliftén. A személyliftén.
A lépcsõházén. Az alagsori parkolóén.
Vagyis elvben könnyû innen kijutni. Ha nem akadályozza
meg senki. Ami nincs kizárva. Egyszerre a négy ajtót
nem lehet szemmel tartani. Ha például a személylift
érkezését jelzi a pislogó gomb, egész
természetesen arra az ajtóra figyel, afelé fordul.
A hátulról érkezõtõl, akár a
garázsajtón, akár a lépcsõházén
ront be, semmi sem védi. És ha az illetõ akarja, menekülésre
sincs mód.
- Mért rontana be napközben?
- Elvinni a táskámat. Elvágni
a torkomat. Vagy egyszerûen a falhoz nyomni.
- Nem merné megtenni. Jöhet
valaki.
- Sokszor félóráig
se jön.
- És ha sikoltasz?
- Akkor meg pláne nem jön.
Tudod, milyenek az emberek. Elég bajuk van úgyis, azt gondolják.
Gyöngyvér dacos arca hirtelen
megremeg. Valahonnan a liftaknából segítségért
kiált egy éles hang. Ösztönösen hívom
a liftet. Gyöngyvér belém csimpaszkodik.
- Az istenért, Olivér, ne
menj. Bajod lehet.
Gyönyörû, szürke szemében
a pupilla kitágul. Attól retteg láthatóan,
hogy egyedül hagyom.
Vajon benne tovább visít-e
a hang? Bennem igen. Hosszan, kétségbeesetten, ziháló
kihagyásokkal. Annyira, hogy a moziban is hallom. Nem ezért
választottuk a Brian de Palma-filmet, de stílszerû.
Fokozhatná a feszültséget. Végül is inkább
csökkenti, mert a liftaknai hang máskor visít, mint
a sorozatgyilkos áldozatai. Mindenesetre a film olyan döbbenetes,
hogy jóformán szótlanul vacsorázunk. Persze
továbbra is hallom a hangot, csak akkor csitul, amikor lefekvéshez
készülõdünk. Elõre megbeszéltük,
hogy mindketten pizsamát húzunk, mintha öreg házasok
volnánk. Megpróbálunk közönyösen tenni-venni,
még a redõnyt sem engedjük le. Elvégre nincs
mit titkolnunk az irántunk esetleg érdeklõdõ
világ elõtt. Persze Gyöngyvér is megéri
a pénzét. Szemérmesen bõre szabott ruhadarabot
vesz fel a csöpp garzonlakás paravánja mögött,
csak éppen mályvaszínû selyembõl szabottat,
amely minden mozdulatnál valamijéhez tapad. Érvényre
is juttatja meg el is tünteti rögtön. Ennek következtében
az én beöltözésem lerövidül: sem külalakjában,
sem ütemében komótosnak nem mondható. Barátnõm
látván, hogy mi a helyzet, az olvasólámpát
maga oltja el. És nem kíván hosszasan cicázni
sem. Én még próbálkoznék külön
kis izgatással. Imádom fogdosni õt ebben a síkos,
ujjaim között szinte olvadó anyagban. De alig csúszik
rá kezem a combjára, õ tépi le magáról
a gondosan kiagyalt bájburkot, és szabaddá tesz engem
is a pizsamanadrágban, melynek levételére nem hagy
idõt. Olyan tártan bújik hozzám, hogy elodázásról
szó sem lehet többé, holott éppen ez lenne vonzó
a mai mûsorban. Ember tervez, ösztön végez. Nõi
vágy diktálja ezt a futamot, gyorsuló lihegés
tanúskodik hevességérõl. Sürgeti a végkifejletet,
bár nyögései, nyirkossága arra vallanak, hogy
félútnál nincs tovább. Csókszünetet
tartanék. Nem hagyja. Rám ül. Nekem ez ellenállhatatlan.
Kitör belõlem a hörgés, mélyrõl,
nagyon mélyrõl. Gyöngyvér! Jaj, Gyöngyvér!
Éles, artikulálatlan kiáltást hallok közben.
Borzalom van benne és kétségbeesés. A liftaknai
hang. Gyöngyvér valósággal rám szárad.
Ahogy fölém magasodik, melle most is kihívó,
de arca, melyet éppen elér a holdfény, eltorzul a
rettenettõl.
- Benéz. Olivér, benéz.
Az ablakban csak a szemközti toronyház
szombat esti élete látszik részletek nélkül,
a távolság miatt. Ha benézett valaki, a kis erkélyrõl
tehette. Most nincs ott senki.
- Megnézem.
Gyöngyvér rám dõl,
hogy ne mozduljak. Jéghideg az egész nõ. Fekszünk
így egy darabig. Mindketten lúdbõrzünk már.
Magunkra húzom a takarót és próbálom
simogatni. Elhúzódik. Faggatom, kit látott, mit látott.
Visítva belefúrja fejét a párnába. Ma
már harmadszor hallok ilyen kiáltást. Ennek az estének
alaposan vége. Nem valami biztató. Akármilyen fontos
nekem Gyöngyvér, nem költözöm vele össze.
Akkor lenne neki jó, ha én is olyan rettegõs lennék,
mint õ. Csak tudnám, mért nem akarja, hogy védelmezzem.
Csak ne volna olyan ennivaló hátulról is, rég
hazamentem volna. Gyengeség ez a részemrõl. Rá
fogok még fázni. Micsoda helyzet. Nem lehetek se gyenge,
se erõs.
Legjobb itt tovább most nem idõzni?
Pizsamámat elrakom a fürdõszoba- szekrénybe:
ne legyen Gyöngyvérnek pontosan mire emlékeznie. Kis
habozás után az õ pizsamáját is összehajtogatom,
és az enyémre fektetem. Úgyis újrakezdünk
mindent.
Egyedül hagyom a hihetetlenül
fehér testet a jól összegyûrt lepedõn.
Arra gondolok, ilyen állapotban távcsõvel tudom ellenõrizni.
Ha valaki az erkélyén ólálkodik, azt is meglátom
rögtön. Ez az elõnye annak, hogy a szemközti toronyházban
hat emelettel magasabban lakom. A seszínû vásznon,
mely a falat fedi, minden pontosan kirajzolódik. Talán még
élesebben, mint a lift elõterét borító
sötétvörös anyagon. Ez utóbbit ugyan hangtompítónak
szánták, de a színeket is elnyeli. Semleges, belsõ
hely, a mûködõképesség hangulatát
hivatott megerõsíteni. Némán villog az érkezést
jelzõ hívógomb, bejáratott csapágyon
nyílik és csukódik a két fémajtó,
s maga a felvonó mintha párnák között ereszkedne.
Belemeredek a tükörbe, az átéltek után meglepõen
kifejezéstelenül. Szinte tükröt, dobhártyát
repesztõ hang csapódik ebbe a nesztelenségbe. Úgy
meglep, hogy vontatottan tudok csak odafordulni, ahonnan egy angórasapkás
nõ hallatja esztelen kiáltását. Beszállás
helyett csak áll és visít eltorzult képpel.
Nem teszek semmit ellene, mégis énmiattam. Hízeleg,
hogy elsõ látásra így meg tudok ijeszteni egy
vonzó teremtést, de csak részben. Közben zavar,
hogy egyáltalán nem szándékosan váltok
ki efféle hatást. Vajon miért? És mivel?
- Csitt! - szólok rá szigorúan.
Nyikkanásba csuklik a visítás. Egybõl abbahagyja.
No, erre a nõre így is tudok hatni. És még
másként hogyan?
- Valami baj van? - Legbarátságosabb
mosolyomat szedem elõ neki. Most látom, hogy miniszoknyás
ruhája is angórából van. Selymesszõrû
és tapadó. Van mire tapadnia. Nõiségének
elõtérbe kerülése láthatóan megnyugtatja.
Elnézést kér a cirkuszolásért, így
mondja, és örül annak, hogy azonnal nem segítségért
kiáltott.
- Azt gondolja, meghallották volna?
Hogy jött volna valaki?
- Hát azért szoktak segítséget
hívni.
Kacarászik, pedig fülem mélyén
még visszhangzik a visítása. Hangulatlény.
És elég naiv. Könnyû lesz kifaggatni.
- És visítani miért
szoktak?
- Azt csak úgy.
- Pedig nem néz ki ijedõsnek.
- Milyennek nézek ki?
- Aranyosnak - mondom, és arra gondolok,
hogy számító bókom nem jár messze az
õ sugaras szõkeségének és élénksárga,
angóra domborulatainak a szándékától.
Sötétbarna szeme ebben a villogó keretben egyáltalán
nem tartózkodó. Persze én is úgy teszek, mint
aki a legmélyebb benyomást kívánja gyakorolni.
- Hová nyomjam?
- A földszintre.
- Elvihetem valahová?
Kiderül, hogy a harmadik toronyházban
lakik.
- Azért elviszem - mondom. - Esni
fog.
Megnyomom a parkoló gombját.
Nálam van Gyöngyvér Renault-jának a kulcsa. Közlöm,
hogy a szerelõ, akinél az én kocsim van, a javítás
idejére kölcsönadott egy másikat. Mert hogy barátnõmnek
az ülésekbe ivódott illatszere könnyen rossz vért
szülhet, ha nincs rá mûszaki magyarázat.
- Szabad a nevét kérdenem?
- Gyöngyvér - mondja keresetlenül,
s az alagsori elõtér gyér világában
valósággal fényeskedik.
Ezek után meglepõ-e, hogy
az autóban helyet foglalva azonnal nekiesek? Annak sem lehetne meglepõ,
aki azt emlegetné, hogy hiszen alig negyedórája volt
gyönyörûségben részem odafönt. Mert
rögtön azt szögezném mellének: milyen gyönyörûségben,
valójában milyenben? Ilyen elõzmények után
az sem csoda, hogy rövidesen útitársnõm angóráját
csomóba gyûrve összehasonlító indulataimat
egyéb alsónemûjén is szabadjára engedem.
Ezeket tépdesem, tépdesném, ha lenne elég hely
az ülés, a kormánykerék meg a kézifék
között, és ha ebben a nyakatekert helyzetben nem hangzana
fel a félig már levetkõztetett nõ rémült
sikolya. Pedig aránylag szelíden bánok a testével,
villan át rajtam a méltatlankodás. Rászólok
vádlón:
- Mi az? Most mi a baj?
Sikolt még egyszer és vállam
fölött kinéz. Feltehetõen a szélvédõn
át valakire, valamire. Megpróbálok arrafacsarodni,
de csak egy légypiszkos, gyenge égõ dereng távolabb.
Segítségért nem ott, hanem a liftaknában vagy
a földalatti parkoló alsó emeletén kiált
valaki tompa torokhangon.
Rádobom erre a Gyöngyvérre
zakómat és mondom neki, hunyja be a szemét. Olyan
lendülettel csûrök fel az úttestre, mintha távolsági
versenyt akarnék dönteni. Nem jutunk messzebb a második
toronyháznál. Itt zakósan és félmeztelenül
betuszkolom a megkívánt angórást a liftbe.
Azzal biztatom, nálam aztán senki sem fog benézni
az ablakon. Hóna alá szorítja ruháját,
és bár a teljes bizalom nincs jelen szemében, azt
sem játssza, hogy fel akar öltözni. A lényegben
egyetértünk. És én is teljes nyugalmat óhajtok.
Lehúzom a redõnyt, hogy ne lehessen belátni; felteszek
a hifitoronyba egy õrjöngõ Steve Coleman-rögtönzést,
hogy semmi mást ne lehessen hallani. Gyöngyvért azért
hallom: cincogó ultrahangot bocsát ki magából
szeretkezés közben, valahol a hála és a biztatás
között, és még az is mellette szól, hogy
meztelenül is olyan a fogása, mintha az angóra rajta
volna. Azon töprengek, hogy ez az angórázás csupán
azért tetszik-e izgatóbbnak a pizsamázásnál,
mert újdonság, vagy önmagában is ilyen nyomós
minõségû? És az összegyûrt lepedõn
hagyott Gyöngyvér vajon mit csinálhat most?
Kiküldöm vendégemet tusolni,
ráadom fürdõköpenyemet, mert ilyenkor éjszaka
kikapcsolják a központi fûtést, én meg
egy szál zakóban az ablakhoz lépek, ahol mindig ki
van készítve a távcsõ. Felhúzom a rolót.
Körözve közelítem a szemközti toronyházat
és a kéjes fáradtságtól meg a szövetbõl
szellõzõ Gyöngyvér-illattól bódultan
futtatom a lencsék elõtt a remegõ fénypontokat.
Egy részük csillag, más részük utcai lámpás:
akkor tudnék igazán különbséget tenni köztük,
ha meg-megállva külön-külön venném szemügyre
õket. Nekem viszont az tetszik most, ahogy egymásba keveredve,
hideg szikraesõként pattogva beláthatatlan mélységet
kerítenek az éjszakának. Az ember mûvei s a
világ képzõdményei együttesen alkotják
az ûrt, melyben a mozgás még korlátozatlan,
és a képzelet kedvére szárnyal lehetõségei
között. Fúrja magát ide, fúrja magát
oda; minél többfelé, annál többre érzi
magát képesnek s annál kevésbé érzi
a veszélyt, amely a kozmoszban azért ott lappang, mint egyébként
mindenütt, ahol feketeség alkotja hátterét a
világosságnak. Feketeség csapdákkal, álnok
folyosókkal, visszhangos aknákkal, csontõrlõ
kráterekkel. Biztonságot leginkább a szemközt
villogó toronyház nyújthat a maga tömör
magaslatával és a falaiba zsúfolódott, apró
színpadokkal, amelyeken, a csillagokkal és a lámpákkal
ellentétben, jeleneteket lehet felnagyítani, akárcsak
a hold rajzos felületén. És persze a galaktika távlatába
ágyazva a történések maguk is túlnõnek
szokásos, hétköznapi jelentésükön.
Az öregasszony, aki aszott, reszketõ kezével vizet forral,
nem csak egy magányos nyugdíjas, az a vendég, akit
a háziúr sörrel kínál, nem csak egy közönséges
házibarát, és az a Gyöngyvér, aki öt
emelettel lejjebb hátára fekszik és kitárja
magát egy vadidegen férfinak, nem csak az én Gyöngyvérem.
Kinek a Gyöngyvére még?
Hirtelenjében bajosan lehetne megmondani. Az illetõnek a
háta látszik meg az ülepe. Hol gyorsuló, hol
lassuló mozgása az enyém is lehetne, akárcsak
tarkója, melynek hosszú tincseibe a nõi ujjak gyengéden
mélyednek. Túl gyengéden. Ez az egyetlen, határozott
gondolat jut eszembe. Próbálom Gyöngyvér most
is nyitva tartott, szürke szemét fürkészni: tükrözõdnie
kell benne az ismeretlen arcnak, és látnám is, ha
messzelátóm eléggé felnagyítaná.
Nem eléggé nagyítja. Maga a mutatvány háborítatlanul
zajlik, mindkét fél számára kielégítõen,
bár a kiáltások a zárt ablak mögül
egyik toronyháztól a másik toronyházig nem
hallatszanak el. Még csak az kellene. De elképzelni sem jó.
Nem volna-e mégis jobb, ha közelebb kerülhetnék,
akárcsak az erkélyükre, ahová a hangok valószínûleg
kihallatszanak?
Átnézek a harmadik toronyházba.
Ott legalább csak magamat láthatnám Gyöngyvér
ágyában, ahol most éppen nem vagyok. Legöngyölíthetném
angóra ruháját, amibõl gombócot gyúrtam,
aztán megint visszagöngyölíthetném gombóc
formájúra. És nem érném be a misszionárius
megközelítéssel, hanem utánoznám a kutya,
a kecske, a szarvas megoldását, a szamár vad lökemét,
a macska odatapadását, a tigris ráugrását,
az elefánt súlyos nyomását, a vaddisznó
dörzsölõdzését, a ló támadását,
valamint alkalmat kerítenék csíptetõre, forgócsigára
és hintára. Többek között. Ha igazán
kívánnám. Egyrészt azonban mindez az imént
már bõségesen megvolt, másrészt a pizsamás
Gyöngyvér ledérsége elrontotta kedvemet, meg
kell mondanom. Az egyetemes villogásban barátságtalanul
méregetem azt a sötét ablakot, amely mögött,
állítása szerint, az angórás lakik.
Ha az angórás ott pancsolna a fürdõszobájában,
nem nálam, akkor átrohanhatnék a szemközti toronyházba
elégtételért. Mert azért másfél
óra leforgása alatt egymásután dugdostatni
magát két különbözõ személlyel,
ugyanazon a lepedõn, az mégis túlzás, visszaélés
az elsõ személlyel szemben. Összehozni õket viszont
semmi értelme, a nõk válságos helyzetben könnyen
összefognak, ha pedig magára hagyom itt, és eltûnik
valami, a biztosító megtagadja a kártérítést
azon a címen, hogy idegenre hagytam a lakást. Egy percnél
sem maradhat tovább. Kitépem kezébõl a törülközõt,
vizes testére cibálom az angóra ruhát, és
rángatom az ajtóhoz. Persze le kellett volna húznom
a redõnyt. Elfelejtettem, sajnos, õ meg elvisítja
magát olyan élesen, hogy hallom a szomszédok nyugtalan
kérdezõsködését, mozgolódását.
- Ki volt az? Mi történt?
Nincs idõ most faggatni. Az ablakban
nincs senki, pedig egész közel hajolok. Csak azt látom,
hogy szemközt, öt emelettel lejjebb, Gyöngyvér felkel
a gyûrött lepedõrõl és meztelen testére
húz egy simuló, kötött ruhát, amiben érvényre
jut mindaz, ami az enyém szokott lenni. Az ismeretlen fél
lábon ugrálva próbál alsójába
bújni, amely erõlködés számomra jól
ismerõs. Bár szintén ismerõs látvány,
mégis meglep, ahogy a most feltehetõen angórába
bújt Gyöngyvér a tükör elé ül
és elkezdi magát kikészíteni. Az éjszaka
kellõs közepén és olyan élmények
után, amelyektõl álomba kellene merülnie! Vacsorázni
készülnének, még egyszer, vagy táncolni,
ilyen lestrapáltan? Akkor pedig autóba ülnek pár
percen belül, a kulcs viszont nálam van. És barátnõm
errõl nem tud. Képes kihívni a rendõröket,
ha nem találja a Renault-ját. Elõbb mégis oda
kell hajtanom. Úgy oldom meg a lakásajtó bezárását,
a felvonó hívását, a lejutást az alagsori
parkolóba, hogy közben görög-római fogással
az itteni Gyöngyvér torkát szorítom, kezemet
szorosan szájára tapasztva, amitõl puha ajka ide-oda
gyûrõdik.
A Renault-ban persze el kell engednem,
de közben õ is belátta, hogy ajánlatos csendben
maradnia. Így csak a motor üvölt. A kis távolságon
is tövig nyomom a gázpedált. Vakon, életveszélyesen
kanyargunk le az alagsor legmélyére. Mégis késõn.
Õk már a durva betonoszlopok között egymás
mellé sorolt jármûvek sokaságában, a
Renault hûlt helyén nézelõdnek tanácstalanul.
És persze észrevesznek. Semmi értelme visszafarolni
a kerengõbe vagy meghúzódni egy mellékjáratban.
Csak úgy leállok, õk meg futólépésben
közelednek. Sose fogom elfelejteni a látványt, amit
Gyöngyvér nyújt, mihelyt minket, fõleg engem
megpillant a szélvédõ mögött. Nem igaz,
mennyire megficamodik a teste. Melle elõre dõl, és
a ruha puha kivágásában lehet látni, ahogy
meztelenül lóg. Feneke, ez a méltán becsült
darab, méltatlankodva hátradudorodik. Szeméremdombja
a rácsúszó hastól meghúsosodik és
lüktet összeszoruló combja között. Térde
is összezárva, s ezért váratlan, hogy alatta
a két, karcsú lábszár derékszögben
válik el, mint az iksz betûé. Meg szoktam kívánni,
mikor ilyen alakzatba rándulva veti szét magát, most
azonban ez lehetetlen, mert dacos arca a rettenettõl ezer ráncba
torzul, gyönyörû, szürke szeme pedig természetellenesen
kimered, mintha utolsó pillanatait élné. Üvölt,
száját kocka alakúra tátva, nyelvét
oktalanul remegõ izomcsomóként duzzasztva és
olyan hangerõvel, mintha egy roppant ronda patkány készülne
lágy részeibe harapni. Engem néz, ujjával felém
bök, a vele tartó ismeretlen pedig elszalad, mintha segítséget
akarna hívni, farkaskutyás õrt, rendõrt, ilyesmit.
Utána eredek, hogy ilyesmire ne kerüljön sor és
a kocsiból kiugorva hallom még, hogy a magammal hozott, az
imént még angórás, kéjtõl cincogó
Gyöngyvér hangja bosszúvágyóan felszirénázik,
mintha csak erõszakkal orvosolható, erkölcsi kár
érné. Ettõl még jobban rákapcsol az
elõttem loholó, aligha veszi észre, hogy követem.
Két lehetõségem van.
Vagy elkapja a liftet, és többé nem látom, vagy
én kapom el. A lépcsõházi ajtón közelítem
meg a biztonság kedvéért. Pislog a lehívott
személylift jelzõgombja. Õ háttal áll
nekem, fülét a garázsajtóra szorítva hallgatja
a Gyöngyvérek fülsüketítõ kiáltozását.
Gyakorlatilag védtelen, ahogy a hátára ugrom, mint
egy démon, és csavarom a fejét, hogy arcát
meglássam és nyakát szegjem. Félig már
kirajzolódnak vonásai, már amennyire az egyetlen,
lepedékes égõ derengésében bármi
is ki tud rajzolódni, mikor odanyekkenti hátamat a betonfalnak,
s az elõtér nagyjából elsötétül
köröttem. Karateütést mérek arra a helyre,
ahol hosszú fürtös tarkóját sejtem. Megroggyan
a térde. Felborulunk. Hihetetlen dögönyözés
kezdõdik, mert van olyan jó erõben, mint én,
sõt azon kapom magamat, hogy fejemet a durva pádimentumhoz
vagdosva vonszol a liftajtók felé. Szükségmegoldásként
felnyúlok a tökéért, megtalálom és
tépem lefelé. Tompa jajszóval igyekszik szabadulni.
Felrántja a közelebb levõ teherlift ajtaját,
pedig ki van írva, hogy javítás alatt áll,
és döbbent hörgéssel eltûnik mögötte.
Rányitom az ajtót, mihelyt feltápászkodom,
de lift sehol. Az üres akna homálya fölé hajlok.
És fõleg az, hogy néma csend.
Mondjam-e, mennyire örülök
lélekjelenlétemnek, és külön még
mennyire a szerencsémnek. Befut a személylift, engem visz
fel, le van tudva az egész. Gyalog vágok neki az éjszakának,
legalább is annak a hetven méternek, ami az én toronyházamtól
elválaszt. Sajnálom, hogy nincs nálam a távcsövem.
Olyan tiszta a levegõ, hogy az utcai lámpák fénye
is jó messzire bevilágít a galaktikába: ki
lehetne fürkészni, mitõl ijesztõ, ami benne vonzó.
Talán elég lenne hetven méterrel mélyebben,
illetve magasabban látni, és a titok nem lenne titok. Összerakhatnám
a csillagokat más alakzatokba, másként rendezném
el köztük az eseményeket - nem lenne közük a
valósághoz. Sajnálom, hogy látcsõ híján
kozmikus alkotásra nincs lehetõségem: igazán
most nyílna rá jó alkalom, és nyugodtabb körülményekrõl
nem is álmodhatnék.
Hiányérzetem a lakásomban
sem múlik. Ágyba zuhanni lenne igazán kedvem. Ehelyett
a fényképeket veszem elõ, melyeken Gyöngyvérrel
együtt szerepelek. Egy idõ után ugyanis unalmas lett,
hogy egymást fényképezzük, és együtt
akartunk láthatóvá lenni. Rögzített lencse
elé ültünk vagy feküdtünk, hol felöltözve,
hol nem, és elég merész pózokban. Próbálkoztam
színekkel is. Meszes kézzel fogom az almazöld mellét,
és mindkettõnknek piroslik a lába. Indigókék
hasán nyugtatom fejemet, itt a hajam piros, szemem pedig fehér.
Aranycsíkos bíbor hálóköntöst öltünk
és éppen levetjük. Nem veszünk le semmit, mert
nincsen semmi rajtunk: tarkabarka ecsettel egymást birizgáljuk.
Kísérleteztem aztán a szürkével is. Úgy
vágyódom itt az õ trikolórjára, hogy
seszínûre festve a seszínû falba veszek. Egyszerûen
nem látszom. Csak Gyöngyvér ölelése, körém
kígyózása, változatos reám borulása
jelzi, hogy nincs egyedül. Három kép is van ebbõl.
Ezen itt Gyöngyvér nagy szemében a szürkének
egy másik árnyalata is lappang, de nem azonosíthatóan.
Emezen jobbára a fal van elõtérben, s a falon a feketén
ívelõ nõi száj mintha olyan foltra tapadna,
amely végsõ formáját még nem tudja felvenni.
A harmadikon a folt helyén repedés jelenik meg, miközben
Gyöngyvér másfelé néz és talán
nem is veszi észre. Vajon én láttam-e az imént,
amikor még csak futó tekintetet vetettem a felvételekre?
Nem én vettem fel, annyi szent. Mindenesetre nézem.
Mintha nõne a repedés, mikor
Gyöngyvér telefonál. Szívem éppen megnyugodott.
Az éles csengõszótól újra megbokrosodik.
Gyöngyvér szerint találkoznunk kell. Legjobb most rögtön.
Nincs mit megbeszélni, mert kvittek vagyunk. Ilyenkor a legjobb.
Vagy legalább együtt alszunk. Nálam, persze, nálam
most biztosabb. Hozza a pizsamákat és van egy mulatságos
híre. Várakozás közben az ágy melletti
falat nézem, a fényképek díszletét.
Repedésrõl szó sincsen, a tapéta egészen
új. Pedig a fényképen ott van. Kicsit meg is hosszabbodott.
Akárhogy uralkodok magamon, éreznem kell a feszültséget
halántékom és gyomrom körül. Megvizsgálom
megint a falat, s ahogy egészen közel hajolok, arcom közelében
egy halványvörös árnyékot veszek ki. Ilyesmi
azonban egyik fotón sincsen. Saját arcom árnyékáról
van szó? El is tûnik, ahogy a faltól távolodom.
De akkor miért vörös? Vagy ha nem az, akkor miért
látom vörösnek? Jól megzavar. Magam sem tudnám
megmondani, hozzátartozik-e az a fél napszemüveg, ami
most kirajzolódik rajta. Persze megint közelben a két
szemem. Alaposan összerezzenek valami kopogtatástól.
Csak Gyöngyvér hitte, hogy nem szól a csengõm.
Mutatom neki, hogy mûködik, s az erõs berregéstõl
megint megrezzenek.
- Kicsit sok volt a mai este - jelentem
ki vádlón.
- És az a tag a garázsban?
Õ se volt neked muris?
Nem moccanok. Ha moccannék, elkapnám
Gyöngyvért és gyenge húsából fasírtot
csinálnék. Borotvával hasogatnám fel a bõrét,
az arca bõrét, hogy nagy forradások legyenek rajta,
és többé ne lehessen szép. Felnyalatnám
vele a saját vérét, amibe közben beleköpdösnék.
Kezére is rálépnék közben, ujjpereceit
ropogtatva. Belevágnám a széklábat a gyomrába
és azzal ontanám ki beleit, vagy ha úgy nem megy,
konyhakéssel látnék neki, mészáros mozdulatokkal.
Piszkolni persze nem ajánlatos. Maradnának nyomok. Inkább
mégis a torkát szorítani, nézni, hogyan dülled
a csodálatos, szürke szeme, és sziszegni gúnyosan,
hogy mért lett volna muris az a tag a garázsban?
- Õ a barátja annak a nõnek,
aki veled jött az én Renault-mban.
Gyöngyvérnek ez muris. Nekem
bizony õrjítõ. Ha még egyszer el tudnám
kapni a csömörletes lyuksógort, azt a muris tagját
tövestõl kitépném. Göndör fürtjeit
markolva szorítanám hátra fejét, és
nyers lazachúst csinálnék a pofájából.
Az egész embert borotvával nyúzva, vagdalva meghámoznám,
bõrét felöltõként karjára akasztva
küldeném vissza ahhoz a Gyöngyvérhez, akit elárult.
Csinálja ki Gyöngyvér õt végleg, ahogy
kedve szottyan. Széklábbal vagy konyhakéssel. Vigye
át oda a széklábat és konyhakést, itt
nincs rájuk szükség. Itt inkább egy kis segítség
kellene, mankó, hordágy, felpolcolni, ami a pizsamás
Gyöngyvérbõl megmaradt, ráhúzni a pizsamát,
amit magával hozott. Én is pizsamát húzok,
úgy döntve, hogy most befejezzük. Persze újra el
kell kezdeni. Hát simogatom, tapizom a mályvaszínû
selymet. Õ ettõl rögtön sóhajt, vonaglik.
Úgy látom, a kéjtõl. Váratlan örömömben
hátravetem fejemet és nagyot szusszantok. Hallok egy másik
szusszantást. Nem Gyöngyvér az. Õ csak reszket
és azt mondja, Olivér. Szinte kétségbeesetten,
oltalomért könyörögve. Kicsomagolom magam a pizsamából
és arra kérem, bújjon ki õ is. Ez a 'bújjon
ki' ellenállhatatlanul buja. Bekövetkezik a jól ismert
és igen kedvelt izgalom. Rátespedek Gyöngyvérre.
Neki lecsukódik a szeme. Csiklandozom, kicsit pofozom is, hogy nyissa
ki. Nyissa ki a gyönyörû, szürke szemét. Azt
nyöszörgi, Olivér. Szemhéja lassan, nagyon lassan
felnyílik. Halványvörös árnyék terjeng
a fekete pupilla körül. Nem a szemében van, ott csak tükrözõdik.
- Ugye muris? - suttogja Gyöngyvér.
Az árnyéknak mintha arcformája
volna, mintha torzképet vágna. Hosszú hahotát
hallat. Ahogy én szoktam hahotázni. Az erkély felõl
jön a hang. Hátracsavarva fejemet bezúzott arcú,
bõrétõl teljesen megfosztott fejet látok. Rajta
egy fél, fekete szemüveg, födetlen szeme fekete lyuk.
Húzódzkodik fel a korlátra roppant kínlódással.
És mögötte a csillagok és lámpák
reszketõ fényében a feneketlen mélység.
Elkezdek félni. Letépem magam Gyöngyvérrõl,
s a csontjaimat is présbe fogó rossz érzés
hatására eltakarom szememet. Hiába. Ujjaim között
látom, hogy az alak rám mered, rám mutat és
eszeveszetten segítségért kiált. Az én
hangomon. Egészen biztos, hogy az én hangomon.