Dávidházi Péter 1989-ben
megjelent elsõ könyve
("Isten másodszülöttje"
- A magyar Shakes
peare-kultusz temészetrajza. Gondolat, Bp.,
1989.) interdiszciplináris monográfia volt, természetesen
nem a hatvanas-hetvenes évek strukturalista szlogenjének
értelmében, hanem mert olyan témát tárgyalt,
amelyben magától értetõdõen kapcsolódtak
össze a vallástörténet, a kulturális antropológia
és a kritikatörténet szempontjai. Második könyve
szûkebbre vonta a szerzõ vizsgálódásainak
körét: hatalmas teoretikus háttérrel rendelkezõ
kritikatörténeti monográfiáról van szó,
azonban a szerzõ e mûvében is jogosan hívta
fel a figyelmet kutatásainak mentalitástörténeti
és antropológiai vetületeire.
(Hunyt mesterünk
- Arany János kritikusi öröksége
. Argumentum,
Bp., 1992. 11.) Legújabb könyve ezúttal nem monográfia,
hanem tanulmánykötet, amely ismét távlatot nyit
az irodalomtudományon kívüli szakterületek felé.
A politikatörténet, a különféle társadalomtörténeti
és antropológiai fogantatású hatalomelméletek,
illetve a tradíció, a tekintély fogalmának
kutatói egyaránt haszonnal forgathatják ezt a kötetet,
hiszen a szerzõ nem csak ihletet és fogalmi eszközöket
merít tudományukból, hanem jócskán hozzá
is ad e diszciplínák eredményeihez.
A kötet ismertetését
célszerû azzal az érzékeny fogalmi különbségtétellel
kezdeni, amelyet Szörényi Lászlónak a
"Multaddal
valamit kezdeni"
címû könyvérõl írt
bírálatában fogalmazott meg a szerzõ . "A múlt
elfeledhetõ, sõt elfeledtethetõ. Újra az emlékezetbe
idézni az értelmiségi dolga" - írta annak idején
Szörényi László a könyv elõszavában.
(Magvetõ, Bp., 1989. 5.) E program szerint a megõrzés,
a konzerválás mozzanata a nemzeti múlt értékeire,
a magyarságtudat eszmekörére irányul. Azonban
a múlt változatlan
megõrzésének
programja Dávidházi szerint nem egyeztethetõ össze
a múlttal
valamit kezdeni
célkitûzésével.
A kritikatörténész - amint az Arany-monográfiájának
módszertani fejezetei alapján is látható -
tulajdonképpen a tizenkilencedik századi Karl Lachmann és
August Böckh eszméit tulajdonítja Szörényinek,
amelyek szerint lehetséges a múlt érintetlen megõrzése:
a filológia tisztán
re
kognitív tevékenység.
(Vö.
Hunyt mesterünk
48-49., illetve
Per passivam
...
209-214.) Azonban amivel "kezdeni akarunk valamit, azt óhatatlanul
meg fogjuk változtatni, még akkor is, ha csupán meg
akartuk menteni a feledéstõl."
(Per passivam
... 243.)
A múlt egészéhez való ragaszkodás, a
nemzeti múlt emlékezetbe idézése Dávidházi
szerint etikai követelményként elfogadható, azonban
mind a filológiai munka mindennapi tapasztalatai alapján,
mind a filozófiai hermeneutika alapelveinek szempontjából
állítható, hogy kényes feladat.
A megõrzés éthoszának
és az alkalmazás ("kezdés") hermeneutikai kérdésének
kettõssége jelen van Dávidházi munkájában
is, azonban a hangsúly nyomatékosan az alkalmazás
problémáira esik. A szerzõ nemcsak arról ír,
hogy valamikor
volt
nemzeti tudat, létezett olyan tekintély,
norma és tradíció, amely a nemzeti tudat eszmevilága
körül fogalmazódott meg, hanem arra is kísérletet
tesz, hogy ezt a múltat a jelen kérdéseinek megértésével
kapcsolja össze, tehát, hogy alkalmazza azt. Ez nem csak annyit
jelent, hogy tudatosan vezeti a jelen világáig a tizenkilencedik
század politikai és poétikai eszméinek a vizsgálatát,
hanem azt is, hogy kritikatörténeti és hermeneutikai
módszerességének köszönhetõen túllép
Szörényi László valamikori programján,
amely a múlt elfeled
tet
ésének - a nemzeti
tudat rombolásával tulajdonképpen egyenértékû
- szándékával az (irodalom)történetírás
értékmegõrzõ funkcióját szegezte
szembe.
Dávidházi tanulmányaiban
a múlttal "valamit kezdeni" programján belül több,
egyaránt fontos irány különböztethetõ
meg. Az egyik a múlt problémáinak teoretikus értelemben
való átfogalmazása. Ilyen az esztétikai és
a világnézeti kritika kettõsségének
vizsgálata a Bessenyei testvérek
("Az Úrnak útait
az emberek elõtt igazgatni"),
illetve Kölcsey
(A kitagadástól
az irodalmi kánonig)
munkái alapján, ilyen a klasszikus,
a modern és a posztmodern szövegkritika gyakorlatának
és elveinek a modern irodalomelmélet belátásai
alapján való vizsgálata a
Tudománytörténeti
változatok: a tudós felhatalmazása
címû
fejezetben, és ilyen általában a könyv alcímében
megjelölt témakör: a hatalom és az írás
viszonyának tanulmányozása is. Másik irányként
említhetõ a politikai önismeret kérdése,
amely a kötetnek szinte valamennyi tanulmányában jelen
van, de tematikusan is vizsgált tárggyá válik
a
Mentalitástörténeti változatok: az ellenállás
magyar hagyománya
címû fejezetben. A tizenkilencedik
századi anyagon bemutatott és elemzett problémák
- a passzív ellenállás, a hatalommal való együttmûködés
valamely ellenzéki célkitûzés érdekében,
a szószólói költõi szerep típusai
- fontos szerepet játszottak a közelmúlt magyar történelmében
is, az idekapcsolódó Dávidházi-tanulmányok
elolvasása máig ható, és máig vitatott
értelmiségi stratégiák, cselekvés- és
megszólalásmódok genealógiájával
ismerteti meg az olvasót, továbbá ezeknek olyan gazdag
eszmetörténeti, filozófiai, poétikai összefüggésrendszerével,
amely a közvetlen politikai alkalmazás során gyakran
megsérül, mert annál jóval egyetemesebb.
Ugyanakkor valami többrõl is
szó van: meg kell említeni e tanulmányok társadalomlélektani
terápiás funkcióját is, amelyre felhívni
a figyelmet a szerzõ alkatától, sõt talán
szándékától sem lehet idegen. Köztudott,
hogy a fent említett értelmiségi cselekvés-,
illetve megszólalásmódokat a rendszerváltás
elõtt és után egyaránt erõsen vitatták,
mind morális, mind gyakorlati szempontból. Olyan stratégiákról
van szó, amelyek erõs indulatokat váltottak ki, kölcsönös
stigmatizálásra nyújtottak alkalmat. A
passzív
ellenállás
a beletörõdés, a gyávaság,
sõt a rejtett együttmûködés szinonimájává
vált a cselekvõ ellenállás módozatait
választók szemében. Az
együttmûködés
a hatalommal
elve és gyakorlata az óvatos reformerek
és a diktatúrát "belülrõl bomlasztók"
legitimációjának bázisa lett, illetve a kádárizmus
alatti népi mozgalom kedvelt eszköze volt. Ez a magatartás
ugyanakkor mint gyávaság, megalkuvás, képmutatás
jelent meg, elsõsorban a demokratikus ellenzék szemében.
A
szószólói (többnyire prófétai)
költõi szerep
nek a magyar viszonyok között tulajdonított
rendkívüli jelentõség alapot szolgáltatott
Petõfi, Ady, József Attila - a sokat emlegetett fõvonal
- politikai célokra történõ kisajátításához,
és az is kétségtelen, hogy életben tartott
egy valóban anakronisztikus költõi megszólalásmódot
és magatartást, azonban mára ennek következtében
kialakult egy olyan kritikai közvélekedés, amely ezt
eleve mint esztétikailag alacsonyabbrendût ítéli
meg. A kötet tanulmányai ráébreszthetik az olvasót,
hogy - itt kicsit didaktikus leszek - ezek a dolgok viszonylagosak, tehát
található mellettük mind a politika, mind a kultúra
világában más lehetõség is, de úgy
is viszonylagosak, hogy talán mégsem ezek - és különösen
nem a Dávidházi által bátran és irigylésre
méltó eleganciával képviselt bibliai világnézeti
távlat fényében - az abszolút jó vagy
a rossz megtestesítõi.
A könyv olvasása közben
egyébként érezhetjük, hogy Dávidházitól
magától sem idegen a közbenjáró, pontosabban
a védõ szerepe. (A kettõ összefügg: lásd
A
Hymnus
paraklétoszi szerephagyománya
címû
tanulmányt a kötetben.) Ez nem feltétlenül a fent
említett értelmiségi magatartás- és
megszólalásmódokhoz kapcsolódik, hiszen ezek
esetében inkább a kiegyensúlyozó szerepét
tölti be, viszont védõként jelenik meg a szerzõ
- noha õ maga inkább kritikatörténész,
mintsem szövegkritikus - azokban az írásaiban, amelyekben
a szövegkritika, a kiadáselmélet rangjára, jelentõségére
hívja fel a figyelmet. Mint tudjuk, a szövegkritikáról
a köztudatban élõ kép meglehetõsen kedvezõtlen:
szürke, kreativitást és elméleti felkészültséget
nem igénylõ diszciplína, amelynek eredményei
sem különösebben érdekesek, hiszen a textológus
munkája csak elõfeltételeit teremti meg az irodalomtörténet-írás,
az értelmezõ és az értékelõ kritika
magasabb tevékenységéhez. Magyarországon -
a Kerényi Károly mûködését kísérõ
figyelemnek köszönhetõen is - talán a klasszika-filológia
vált olyan filológiai szakterületté, amely érdekesnek
számít a tudományos köztudatban, hiszen Szilágyi
János György, Kocziszky Éva, Rugási Gyula, Tatár
György és mások történeti kutatásai
elõsegítették, hogy a klasszika-filológia mûvelése
drámai eseményekben, nagy egzisztenciális és
teoretikus felismerésekben bõvelkedõ elbeszélésként
kerüljön az érdeklõdõk elé. A magyar
irodalom filológiáját illetõen ez a megjelenítésmód
- Dávidházi mellett - leginkább Horváth Iván
írásaira (például
Szöveg
,
2000
,
1994. november) jellemzõ. Szörényi László
tanulságos és rendkívül szórakoztató
delfinológiai vázlatainak említése id ide kívánkozik,
azonban ez a munka inkább bemutatja, mintsem elméleti szempontból
elemzi a hatalom szövegcsonkító törekvéseit
(vö.
Per passivam
... 247.), és az idézett esetekhez
fûzött kommentárok is inkább a politikai pikantérián,
illetve Szörényi humorán alapulnak.
Dávidházi elsõ látásra
nem távolodik el attól a közvélekedéstõl,
hogy a textológia intellektuálisan nem különösebben
érdekes, hiszen tanulmányaiban a szövegkritika mint
az "alázat", az "intellektuális szerénység"
szférájaként jelenik meg, valójában
azonban rendkívül izgalmas irodalomelméleti és
egzisztenciális összefüggéseket mutat fel a
Tudománytörténeti
változatok: a tudós felhatalmazása és lehetõségei
címû fejezet nagyobb tanulmányaiban, illetve ugyanott,
a szövegkiadás mestereirõl írott kisebb portréin
és méltatásain keresztül.
A textológia és az elmélet
viszonyát illetõen fontos érzékelnünk,
hogy Dávidházi észrevételei különféle
szinteken mozognak, és az a közös bennük, hogy a
szövegkritikát irodalomelméleti szempontból is
tanulságokat rejtõ szakterületként láttatják,
függetlenül attól, hogy az elméleti relevancia
jelentkezése a diszciplína vizsgálatának mely
szintjén ragadható meg. Stoll Béla könyvérõl
(Szövegkritikai
problémák a magyar irodalomban
. Tankönyvkiadó,
Bp., 1987) írott méltatásában például
rámutat, hogy a szövegkritikának elõfeltétele
is az elméleti felkészültség, és hogy
a látszólag igénytelen célkitûzésû
munkában - amely Stoll szerint "lényegében nem más,
mint példatár" (idézi Dávidházi,
Per
passivam
... 226.) - fontos szerepet töltenek be például
a Gestalt-elmélet, a nyelvpszichológia, az emlékezés
pszichológiájának és az értelmezõ
kritikának az eredményei.
Máshol amellett érvel, hogy
azok a jelenségek, amelyeket a posztmodern kultúra sajátosságainak
tekintenek, jól megfigyelhetõk a textológia gyakorlatában
is. Dávidházi több helyen is felvázolt tudománytörténeti
sémája alapján a textológia története
klasszikus korszakától a modernen át a posztmodern
korszakig az auktoritás megoszlásaként jellemezhetõ.
(Vö.
Hunyt mesterünk
62-63.,
Per passivam
... 221.)
A posztmodern kor reprezentatív terméke a H. W. Gabler munkacsoportja
által készített szinoptikus
Ulysses
-kiadás,
amelyrõl egyik kritikusa megállapította, hogy magán
viseli a posztmodern szöveg ismertetõjegyeit, vagyis "öntükrözõ",
"intertextuális", "önlebontó" és "sztochasztikus".
(Per
passivam
... 218.) Mindez arra utal - és Dávidházi
is emellett érvel -, hogy a szövegkiadás gyakorlatában
és eredményein is kitûnõen tanulmányozhatók
a kultúra "posztmodernizációjának" egyes jelenségei,
de arra is, hogy a szövegkritika idõtlennek látszó,
az értelmiségi színterek látványos történéseitõl,
polémiáitól elzártnak tetszõ, kissé
hermetikus világát sem kerülhetik el az intellektuális
divatáramlatok.
A szerzõ természetesen jóval
többet akar elérni ezeknél a felismeréseknél:
egyrészt arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy
a szövegkritika, amikor a saját tevékenységébe
mélyed, akkor igenis felhasznál elméleti megfontolásokat,
olyanokat, amelyek fogalmilag elegánsabb tálalásban,
ám a gyakorlattól esetleg elvonatkoztatva jelennek meg a
hermeneutikai és a posztstrukturalista irányzatok mûveiben,
másrészt arra, hogy a szövegkritikai gyakorlat forrása,
invenciózus kiindulópontja lehet az irodalomelméletnek,
de más tudományterületek elméleti törekvéseinek
is.
Fontos felismernünk, hogy Dávidházi
nemcsak a textológia rangját, jelentõségét
védelmezi, hanem arra is kísérletet tesz, hogy kibõvítse
a magyar irodalomtörténet-írás klasszikusainak
névsorát, sõt, hogy egy rejtett, a felszínen
hivalkodónál fontosabb, vagy azzal legalábbis egyenrangú
hagyomány létét elismertesse. A szocialista korszak
gigászai - eklektikus felsorolásban: Pándi, Sõtér,
Klaniczay, Király és mások - mellé így
odakerülhet Stoll Béla, Oltványi Ambrus, Kiss József
neve. A Stoll Béla könyvét méltató recenzióban,
de még inkább a Kiss József és Oltványi
Ambrus emlékét felidézõ írásaiban
Dávidházi mesteri összhangban vizsgálja azokat
az eredõket - a textológiai munka sajátos éthosza,
a tudományos pályát meghatározó személyes,
alkati tényezõk, és végül a szocialista
korszak hatalmi mechanizmusai -, amelyek egy-egy életmû szimbolikus
érvényû és számtalan tanulsággal
járó felmutatását lehetõvé teszik.
A textológiai munka szolgálat és menedék egyszerre,
olyan rejtekhely, ahová visszahúzódhattak azok, akik
abban az idõben a Dávidházi által behatóan
elemzett magatartásformát, a passzív ellenállást
választották. A textológiai feladatokat nem szívesen
választották a korszak tudományának sztárjai,
meghagyták õket kevesebb ambícióval és
becsvággyal rendelkezõ munkatársaiknak, vagy éppen
azoknak, akikrõl úgy vélték, hogy az ideológiai
vitákban esetleg a hivatalos tanítással szemben foglalnának
állást, hiszen a textológiai munkában nem kellett
ideológiai kérdések taglalásába bocsátkozni.
A szerzõ nem mulasztja el felhívni
a figyelmet arra, hogy még ezeken a szerény posztokon is
mennyire a mindenhová beférkõzõ hatalom foglyaiként
dolgoztak a szövegkritika mûvelõi. A jeles Petõfi-kutató,
Kiss József pályájának szívszorongatóan
szemléletes, szépen retorizált bemutatásában
- Dávidházi kedvelt fordulatát idézve - "önmagán
túlmutató" érvénnyel fogalmazódik meg
a szövegkritikus egzisztenciális alaphelyzete, amelynek középpontjában
a szöveg tisztelete, gondozása, korpuszának és
jelentésének megóvása, illetve helyreállítása
áll, és amely mögött felsejlik a T. S. Eliot eszmevilágából
ismerõs vágy az elszemélytelenedésre. A szövegkritikus
tevékenysége mögött a szimbolikus önmegsemmisítésre
való törekvés rejtõzik, írja Dávidházi
(Per
passivam
... 256.), és ezt az alárendelõdésre,
önfeláldozásra való hajlamot több szálon
is végigvezeti Kiss József pályáján,
egyaránt hivatkozva az életmû kiemelkedõ tudományos
teljesítményeire, illetve a személyes életút
nem egyszer tragikus történéseire is. Az adott összefüggésben
- hiszen "hatalom és írás" viszonyáról
van szó - már-már örvénylõ mélységeket
tár fel az, hogy a szerzõ hõsének jellemzésekor
(talán megbocsátható indiszkrécióval)
éppen a Kiss Józsefrõl készült munkahelyi
(MTA Irodalomtudományi Intézet)
személyi minõsítõ
lapok
anyagából idéz. Noha mindvégig szeretettel,
a tisztelet és a meghatottság hangján beszél
a halott irodalomtörténészrõl, ezeken a pontokon
mintha Foucault tekintetének könyörtelenségét
ismernénk fel: egyszerre mutatja be hõsét a hatalmi
háló láncszemének és a hatalom hálójában
vergõdõ rabnak.
Az Oltványi Ambrus emlékét
idézõ kis esszé a szövegkritikus sorsának
egy másik változatát mutatja be: az akkoriban nagyon
ritka, egyetemi, akadémiai háttértõl független
magántudós példáját ismerheti meg az
olvasó - igaz, Oltványi pályájának ez
a jellegzetessége összefüggött azzal, hogy élete
végéig a gyermekparalízis testi következményeivel
küszködött. Oltványi életútja is kiemelkedõ
példája a már említett szimbolikus önmegsemmisítésre
való hajlamnak, hiszen hatalmas tehetségét úgyszólván
feláldozta a szövegkiadás érdekében, kisebb
cikkeitõl, közleményeitõl, utószavaitól
eltekintve - valójában sokan megirigyelhetnék azt
a száztizenegy tételt posztumusz kötetének bibliográfiájában
- egy karcsú tanulmánykötetre való esszé,
bírálat maradt hátra tõle halála után.
(Oltványi Ambrus:
A szellem szenvedélye
. Gondolat,
Bp., 1994.) Oltványira azonban nem volt jellemzõ a teljes
rezignáció, a passzív ellenállásba vonulás:
tanulmányt írt a szamizdat Bibó-emlékkönyvbe,
és részt vett a demokratikus átalakulás lehetséges
ütemérõl folytatott 1982-es
Beszélõ
-vitában
is.
A terjedelmes
Beszélõ
-vitacikkben
egy olyan szerzõ szólalt meg, akinek hangneme, kiegyensúlyozott
látásra és ítéletre való törekvése
Dávidházi munkáiból is ismerõs, bízvást
állítható, hogy nemcsak a hasonló szellemi
érdeklõdés - a kritikatörténet és
a reformkori eszmevilág tisztelete - köti össze õket,
hanem a józanul mérlegelõ szemlélet, az ellentétes
pólusok kiegyensúlyozására törekvõ
hajlam is - Oltványi esetében talán egy kicsivel több
távolságtartással.
A közeli és a távolabbi
jövõrõl
címû tanulmányban Oltványi
méltányolta mind a demokratikus ellenzék, mind a hatalommal
együttmûködõ reformerek törekvéseit,
amit pedig doktriner látásmódra, szektaszellemre,
elhibázott helyzetfelismerésre vallónak látott,
azt józan hangon, de kíméletlenül bírálta.
A harmincoldalas
Beszélõ
-tanulmány végén
oldalnyi terjedelemben foglalkozott a
Beszélõ
szerkesztõinek
akkori elképzelésével, mely szerint az arra vállalkozó
szerzõknek anonim cikkekkel kellene jelentkezniük a második
nyilvánosságban. Figyelemreméltó, hogy Oltványi
nemcsak morális okokból veti el a névtelen publikációk
megjelentetésének ötletét, hanem - Radnóti
Sándor véleményére egyetértõen
hivatkozva - a szerzõ nevének tulajdonított hermeneutikai
természetû megfontolásokból is: "Alig hiszem,
hogy bármiféle elméleti vagy politikai revelációval
gazdagítana bennünket pl. egy olyan névtelen pamflet,
amely egy vezetõ kormányférfi nyilatkozataiban található
ferdítéseket és önellentmondásokat pellengérezi
ki - ezeket ugyanis bármely normál ítélõképességû
olvasó magától is észreveszi. Az ilyen bírálat
csupán akkor tesz szert fontosságra, ha a nyilatkozó
hivatali tekintélyével a kritikus a maga civilkurázsiját,
személyes kockázatvállalásának gesztusát
helyezi szembe." (Oltványi, 1994. 310.)
E terjedelmes idézettel látszólag
eltávolodtunk Dávidházi könyvének problémavilágától,
ez azonban nincs így. Oltványi hozzászólása
nyilvánvalóan a Dávidházi számára
meghatározó jelentõségû
autorizáció
- "jelentõségadás, szellemi felhatalmazás,
tekintélynek nyilvánítás"
(Hunyt mesterünk
11.,
Per passivam
... 17.) - problémáit világítja
meg: ha nincs név, nincs autoritás, és e tét
elvesztésével az értelme, jelentõsége
is elvész a közlésnek. Nyomatékosítja
a Dávidházi-könyvvel való párhuzamot,
hogy a Pilinszky-interjúk szerkesztési, közlési
és autorizációs kérdéseivel foglalkozó
Dávidházi-tanulmányban is felbukkan ez a gondolat
(feljegyzésre méltó koincidenciaként valahogy
megintcsak egy Radnóti Sándor-utalás kíséretében),
olyan kontextusban, mely szerint egyáltalán nem mindegy,
kinek a neve áll valamely szöveg fölött. Pilinszky
a strukturalizmusnak a szerzõ személyétõl radikálisan
elvonatkoztató szövegközpontúságával
vitatkozó egyik írásában jegyezte meg: "Krisztusnak
az a mondata, hogy ¯boldogok, akik sírnak , keveset, vagy alig
valamit érne, ha Oscar Wilde-tól származna."
(Per
passivam
... 342.) A Pilinszky-tanulmány mellesleg példa
arra, hogy Dávidházi a saját megszokott kutatási
területétõl távolabb álló szerzõ
estében is érvényesíteni tudja elméleti
felismeréseit, tehát próbára teszi azok teherbíróságát,
és azt is érdekes látni, hogy a szerzõ mennyi
empátiával és milyen biztos kézzel tereli az
irodalomelméleti értelmezhetõség irányába
a költõ olykor meglehetõsen enigmatikus mûvészetfilozófiai
megnyilatkozásait.
Végül:
ubi sunt
- hová
lett? A középkori formula eredetileg a világ hatalmasságainak,
hívságainak mulandó voltára utal (vö.
Lukácsy Sándor:
Ubi sunt
. ItK. 1983/3.), itt azonban
egy olyan összefüggésben idézem fel, amely szemmel
láthatóan Dávidházit is mélyen foglalkoztatja,
és amely könyvének nagyon sajátos, fájdalmasan
elégikus távlatot ad. Már elsõ könyvének
elõszavában, a köszönetnyilvánítások
között
("Isten másodszülöttje"
VII.)
is utalt arra, hogy mennyire nehezen talált monográfiájának
megírásához - Aranyt idézve - "egy kis
független
nyugalmat". Sajnos a filológiai munka nem a mi korunknak való,
végzõje nemcsak hogy nem kap elég megbecsülést,
egyszerûen nincs rá idõ. Dávidházi írása
keserû idõszociológiai tanulságokat is rejt
magában. A filológia fénykora a tizenkilencedik században
volt, amikor százkötetes életmûvek születtek
a könyvtárszobák nyugalmában. Goldziher Ignác
sorsa már elõrevetíti a késõbbi helyzetet:
az arab filológia mestere megélhetési okokból
hivatali munkát vállalt, éjszakánként
jegyzetelt, és néhány hetes évi szabadságai
alatt írta meg többszázoldalas, világhírûvé
vált mûveit. (Vö. Goldziher Ignác:
Napló
.
Magvetõ, Bp., 1984. 124-125.) A huszadik század második
felében, Magyarországon a politikai számûzetés
kényszere, a betegség, vagy a "más úgysem végzi
el" tudata hajtja a kutatókat a textológia mûhelyébe.
Mostanában a hajdani nagyfilológusok utóda, "egy nagyobb
arányú hõskor hírmondója"
(Per passivam
...
239-240.) vagy a mûvet választja, vagy az életet. Mit
hoz a jövõ? - a kérdés ez.
Argumentum Kiadó
Budapest, 1998
409 oldal, 980 Ft