CSERNA-SZABÓ ANDRÁS

Fél nyolc elõtt öt perccel
egy macska mászik le
a kocsmai óra nagymutatójáról
- epidemikus klatsch -

lunkért, fél nyolc lesz öt perc múlva, ez az ötödik söröm, Gyuri fél nyolcra ígérte magát, úgyhogy negyed óra múlva már biztosan itt lesz, Gyuri mindig késik pár percet, azt mondja, a pontosság a királyok udvariassága és õ nem király, nem is akar király lenni, várom Gyurit, mert nem szeretek egyedül lenni, de hát ki szeret egyedül lenni, ráadásul itt rengetegen vannak, és sok ember között egyedül lenni még sokkal rosszabb, mint egyedül egyedül lenni, ezért várom Gyurit, de közben nem is várom, mert beszélni fog, amikor én akarok beszélni, mert neki is biztos mondanivalója van, azért jön, hogy meghallgassam, de én nem akarom meghallgatni, mert nekem is van mondanivalóm és legszívesebben csak én beszélnék és csak bólingatásokat engedélyeznék neki, de õ beszélni fog, úgysem bírja ki, hogy ne pofázzon,
a múltkor is elmesélte, hogy ült a buszon és egy középkorú, jólöltözött nõ odalépett hozzá és azt mondta neki, hogy segítsen rajta, de Gyuri közölte vele, hogy nincs pénze, ám ekkor a nõ mentegetõzni kezdett, hogy neki nem is pénzre van szüksége, hanem egy férfira, mert õ egy elvált asszony, aki éppen az óvodába megy, anyák napi ünnepség lesz és annyira szégyelli, hogy neki nincsen párja, mert minden anyuka mellett ott lesz egy férj, egy szeretõ, egy barát, csak éppen õ mellette nem lesz senki és õ ezt rettenetesen restellni fogja és neki megérne kétezer forintot az, ha valaki, egy férfi, elkísérné az anyák napi mûsorra, amiben a kislánya is szerepelni fog, és Gyurinak megesett a szíve ezen az asszonyon és elment vele az óvodába, végighallgatta, ahogyan a gyerekek verseket mondanak, énekelnek és végignézte, ahogy a szülõk nevetnek és sírnak és büszkék és meghatottak, de amikor vége volt az ünnepségnek, akkor a nõ elköszönt tõle, Gyuri meg csak nézett, hogy akkor most mi van, és meg is kérdezte a nõtõl, hogy hát hol a pénzem, kedves anyuka, de a nõ csak csodálkozott, hogy milyen pénzrõl beszél, és megkérte Gyurit, hogy ne molesztálja õt, persze Gyuri, aki kurvára bepöccenõs fajta, rögtön ordibálni kezdett a nõvel, hogy te rohadék, szemét picsa, hol van a kétezer forintom, amit ígértél, mindezt az anyák napi szülõk és gyerekek elõtt, úgyhogy elég nagy botrány lett, Gyuri meg is pofozta volna az asszonyt, ott a kislánya elõtt, ha az óvó nénik nem fenyegetõztek volna azzal, hogy kihívják a rendõrséget,
úgyhogy így bízzál te is a nõkben, figyelmeztetett Gyuri akkor este, ugyanebben a kocsmában, és én akkor úgy tettem, mintha hálás lettem volna a figyelmeztetésért és a tanulságos történetért, amit mesélt, pedig közben untam az egészet, mert én akartam beszélni, nem is tudom, hogy mirõl, csak beszélni szerettem volna, nem vele, hanem csak így, hogy beszélni szerettem volna, például arról, hogy itt van ez a nõ, ez a Judit, akivel már csináltunk egy gyereket, egy szerelemgyereket, és úgy is néz ki, olyan szép, mintha rajzoltattuk volna, de most már két napja úgy beszélünk egymással, hogy az félelmetes, én úgy hívom, hogy te elkényeztetett dög, õ meg engem részeges senkinek hív, persze tudom, hogy ez el fog múlni, mert hát szeretem ezt a cafatot, de hát ha most csinálnánk még egy gyereket, akkor az biztos gyûlöletgyerek lenne, ezt nem is akarom továbbgondolni, a lényeg az, hogy ez a nõ nem mos, nem takarít, nem fõz, ami engem csöppet sem zavar, de ha azt mutatom, hogy engem ez nem zavar, hogy én ezt még szeretem is, hogy nekem imponál ez az egész, mert soha nem akartam egy olyan nõt, aki fõz, mos meg takarít, akkor engem ez a nõ nem fog férfinak tartani és akkor mindennek vége, hát ezt igazán nem akarom, úgyhogy mindig kiverem a balhét és kiabálok, hogy nincs egy tiszta ingem, nincs egy vasalt gatyám, nincs mit ennem, ez a lakás egy kupleráj, egy szemétdomb, egy trágyahegy és akkor végre férfi vagyok,
mint ahogy most is férfi vagyok, ahogy itt ülök a söröskorsó mögött, fújom a cigifüstöt, nézem a nõket, de minden nõrõl csak az az egy nõ jut eszembe, az én nõm, aki nem mos, nem fõz, nem takarít, de imádok a pici mellei között elaludni, ki kéne mennem hugyozni, mert azért öt sör az öt sör, és az ember nem víztorony, de nem megyek, inkább nem megyek, mert mi van, ha pont most jön meg Gyuri, most, amikor én hugyozni vagyok, szétnéz a kocsmában és azt mondja magában, hogy na, ilyenek az én barátaim, megígérik, hogy itt lesznek és dumálunk egy jót és közben teljességgel leszarják a fejemet, fel se hívnak, hogy nem tudnak eljönni, csak egyszerûen nem jönnek el, és Gyuri megsértõdne és hazamenne, én meg az egészrõl mit sem sejtve visszajönnék a budiból és nyolc óra felé ugyanazt gondolnám Gyuriról, mint amit Gyuri gondolt rólam fél nyolckor, amikor nem talált a kocsmában és mindketten ugyanarra a következtetésre jutnánk, hogy nemcsak a nõk megbízhatatlanok és hûtlenek és gazok, de már a barátok is, és sírnék, mert ha besörözök, akkor hajlamos vagyok sírni, bõgök, mint egy állat,
tegnap is bõgtem, mert az egyik barátom, a költõ, elmesélte ugyanitt, hogy õ betegesen vonzódik a bogarakhoz, a rovarok az õ mindenei, nem tud nélkülük élni, imádja õket, de legjobban mind közül a csótányokat szereti, mert a csótányok mindent túlélnek, nem lehet õket elpusztítani, még az atomháborút is túlélik, és ahogy magyarázta nekem a csótányok hatalmas életerejét, hirtelen beugrott nekem egy kép, már nem is hallottam mit beszél, különben is kibaszottul untam az egészet, egész este a pókokról, a tetvekrõl, a svábbogarakról meg a hangyákról ugatott, szóval ez a kép teljesen bepörgetett, láttam Szentes fõterét az atomháború után, a szél kavarta a hamut, a port, a téglatörmeléket, a csontszilánkokat, a húspépet, és akkor egyszer csak megjelentek a csótányok, talán a föld alól, és kurvára örültek, majd kibújtak a bõrükbõl, azt kiabálták, hogy szabadság, eljött a mi idõnk, és transzparenseket tartottak, amelyekre csótányul volt fölírva, hogy Miénk a Föld, meg hogy Éljen az Elsõ Szabad Csótány Világköztársaság, csótányvirslit ettek, csótánysört ittak, tisztára egy rendes kis csótánymájusegy fejlõdött ki az atomromokon, és ami a legjobban fájt, hogy a földbe szúrtak egy táblát, amire az volt felírva: Üdvözöljuk Csótányszentes városában!, hát ez már tényleg sok volt az én gyenge szívemnek, és úgy elkezdtem bõgni, akár egy gyerek, a költõ addigra már áttért a lárvák természetének elemzésére, és azt hitte, hogy a lárvák szomorúságán sírok, pedig dehogy érdekeltek engem a lárvák, engem Szentes érdekelt, mindig csak az érdekel, semmi más,
meg az, hogy jöhetne már Gyuri, fél nyolc lesz öt perc múlva, igazán igyekezhetne már, el szeretném mesélni neki az álmomat, eddig csak egyszer meséltem el, Juditnak reggel, de Judit azt mondta, hogy ez egy baromság, hogy én mindig baromságokat álmodok, és hogy inkább arra figyeljek, hogy jól adjam a cipõt a gyerekre, mert a bölcsödében múltkor is szóltak neki a dadusok, hogy eldeformálódik a gyerek lába, ha az apuka mindig fordítva adja rá a cipõt, szóval azt álmodtam az éjszaka, hogy tök egyedül piázok egy vidéki, talán falusi kiskocsmában, olyan poharakba hozzák a piros hosszúlépéseket elém, amilyenek a menzán voltak kisiskolás koromban, és egyszer csak kiszúrok egy figurát, egy vén faszit, aki az üres poharakat szedi, világoskék, mûanyag zipzáros mackó van rajta, kétcsíkos mackóalsó, mackófelsõ, nagyapámnak is van ilyen, és ahogy nézem ezt a vénembert, rájövök, hogy ismerem, senkit nem ismerek az egész kocsmában, idegen vagyok, de ezt a komát ismerem, Kádár János az, semmi kétség, és megkérem, hogy Jani bátyám, üljön már le ide mellém, aztán beszélgessünk már egy kicsit, hogy merre forog a világ, és a Kádár elmesélte nekem, hogy a rendszerváltás után leköltözött ebbe a faluba, magányosan él a szerény nyugdíjából és kisegít itt a kocsmában, pár kisfröccsért meg ingyen Symphoniáért, itt mindenki szereti, és tényleg olyan jóságos, sokat élt öregember külseje van, de én mégis bepörgök, hogy hát Jani bátyám, maga gyilkos, maga egy Haynau, egy hiéna, sõt rosszabb a hiénánál, õ meg csak leint, hogy ne forrófejûsködjek, ami volt, az történelmi szükségszerûség volt, meg kellett tenni és már nem is foglalkozik velem, szedi a poharakat tovább, egy dekk lóg ki a szájából, mert tele van a keze, engem meg ez a kioktatás annyira feldühít, hogy neki akarok esni az öregnek, szét akarom verni a pofáját, de a helybeliek lefognak, hogy mit képzelek én, hogy védtelen öregembereket akarok verni, én meg üvöltöm, hogy de ti nem tudjátok, hogy ki ez, hát ez egy hóhér, basszátok meg, értsétek már meg, hogy ez egy hóhér, hát nem láttátok az arcát soha a tévében, õk meg nevetnek, hogy ebben a faluban soha nem volt tévé, se rádió, úgyhogy hagyjam békén a Jancsi bácsit, mert különben nem kapok több hosszúlépést, úgyhogy én megszégyenülve ültem vissza a helyemre és szarlelkûen ébredtem, hogy még álmomban is inkább a piát választottam, mint a történelmi igazságot, hát igen, gyáva vagyok, rettenetesen gyáva, még álmomban is gyáva vagyok, de hát nem születhet mindenki hõsnek, mint például Gyuri, aki betörte az öklével a Ofotért kirakatát, csak hogy megmutassa, hogy õ nem gyáva, aztán mondtuk neki, hogy fusson el, mert a riasztó be van kötve a rendõrségre, de õ nem félt, ott maradt a kirakatnál, megvárta a villogó autót, a zsaruk ráhajították hassal Zsigulijuk csomagtartójára, hogy megmotozzák és megbilincseljék, Gyuri meg csak annyit kérdezett a rendõrtõl, hogy mi van már, Tidzséhúker, akkor bevágták az autóba, de Gyuri még onnan is kiszólt hozzánk, hogy a reklám után visszajövök, úgyhogy azóta mindenki tudja Gyuriról, hogy nem gyáva, de én meg gyáva vagyok, mi a faszt csináljak, gyáva vagyok, most is gyáva vagyok, nem merek kimenni hugyozni, mert félek, hogy pont akkor jön Gyuri, amikor én kint pisálok és akkor mi lesz, pedig iszonyatosan kell már pössentenem, majd szétdurran a hugyhólyagom, de nem megyek, mindenesetre megvan az a képességem, hogy a gyávaságaimat el tudom adni bátorságnak, be tudom magyarázni magamnak, hogy nem hugyozni nem gyávaság, hanem egyenesen hõstett, mert én ellenállok a test hatalmának, engem a saját testem nem tör meg, én tulajdonképpen a lélek szabadságára akarom felhívni a saját figyelmemet azzal, hogy nem megyek ki csövelni, hogy nem dobok csak úgy egy jellót, és már úgy kortyolom a sörömet, úgy fújom a füstöt, hogy én a Lélek Szabadságának Apostola vagyok, hogy körülöttem itt ez a sok ember, akik nem tudnak mást, csak undorító testi vágyaikat szolgálni, önnön testük lakájai, de én, én nem, mert én felülkerekedek a testemen és nem megyek pisálni,
pedig ez már az ötödik söröm, ha megjön Gyuri, akkor ezt is elmesélem neki, ha hagyja, hogy én milyen bátran nem pisilek, meg azt is elmondom neki, szerintem még nem meséltem, ha meg meséltem se emlékszik rá, mert mindig csak magára figyel, pont mint én, elmondom neki, hogy a mi házunkban, az elsõ emeleten lakik egy beszélõ macska, ez nem vicc, tényleg lakik nálunk egy beszélõ macska, pont az alattunk lévõ lakásban él egy öregasszonnyal, és egyszer már beszéltem is vele, délután érkeztem haza, már egy kicsit be voltam borozva és csak az elsõ emeletig mentem fel, próbáltam beleerõltetni a zárba a kulcsot, de hát nem nagyon ment, mert ugye ez nem a mi ajtónk volt, és egyszer csak kinyitotta az öregasszony az ajtót és azt mondta, hogy maga kit keres, fiatalember, én meg durván azt válaszoltam, hogy maga mit keres itt, az én lakásomban, hol a nõm, mit csinált vele, mire õ kedvesen azt felelte, hogy ön, fiatalember, egy emelettel feljebb lakik, és hívta a macskáját, akit Csipesznek szólított, és kioktatta, hogy Csipesz, kísérd fel a fiatalembert a lakásáig, mert még új lakó és egy kicsit eltévedt, és én éreztem, ahogy árad ki az ajtón a kelkáposzta fõzelék isteni illata, miközben a macska azt válaszolta a néninek, hogy természetesen, aztán az egy emeletnyi lépcsõ alatt elmesélte nekem a macska, hogy õk a nénivel kelkáposzta illaton élnek, ezt a szagot eszik reggelire, ebédre, vacsorára, meg hogy jó, ha tudom, hogy a macskák világtársadalmának legnagyobb vallása a Kelkáposzta Illat Egyháza és õ is ehhez a eklézsiához tartozik, én annyira meg voltam lepõdve, hogy csak udvariaskodni tudtam vele, hogy én meg református vagyok, hogy hát kálvinista, de egyben a vallásszabadság híve, úgyhogy nekem semmi bajom nincs azzal, ha a macskák is egyházakba tömörülnek, ez így is van rendjén tulajdonképpen, mindenki higgyen abban, amiben akar, de Csipesz nem hagyta, hogy végigmondjam, mert rögtön a lényegre tért, hogy õ tudja, hogy én író vagyok, mire én szerénykedni kezdtem, hogy hát én csak úgy írogatok, nem vagyok én igazi író, mire Csipesz azt mondta, hogy õk ott a gyülekezetben nagyon szeretik az írásaimat, szinte falják õket, csak hát egyetlen dolgot nem értenek, mégpedig azt, hogy az én mûveimben miért nincsenek pontok, azaz én miért nem írok mondatokat, hát, mondom, erre nagyon egyszerû a felelet, miszerint én nem hiszek a mondatokban, de kifejezhetném magamat úgy is, hogy a mondatok nem hisznek bennem, vagy úgy, hogy nem hiszek a mondatoknak, esetleg a mondatok nem hisznek nekem, de lehet az is, hogy azért érzem a mondatokat hamisnak, mert valami egység érzését keltik bennem, természetesen ez illúzió, mert nincs egység, mert csak akkor lenne egység, ha lenne múlt meg jövõ, de hát ezek nem léteznek, csak jelen van, lángostészta-jelen, rágógumi-jelen, gitt-jelen, fos-jelen, amelynek sosincs vége, soha nem volt eleje, csak cipeljük magunkkal, mindig jelen van a jelen, lekoptathatatlan, de a mondat, puszta létével és átkozott eleganciájával azt állítja, hogy járhatunk múltban meg jövõben meg sohasevoltban meg sohaseleszben, de ez nem így van, kedves Csipesz, ez hazugság, a mondat a legnagyobb és legszebb szemfényvesztés, amit az írók találtak ki, a beszéd, a történet, a semminemtörténikélet csak csepeg egyik jelenbõl a másik jelenbe, és két jelen pillanat között nincsen semmi kapcsolat, ez a láncszemekként összekapcsolódó pillanatok meséje egy nagy átvágás, blöff, egyébként, tisztelt Csipesz lakótárs, én azt szoktam mondani, hogy nálam nem meghalnak a mondatok, csak éppen sztrájkolnak, éhségsztrájkolnak, aztán amikor már majdnem éhen halnak, akkor benyomom a vénájukba az infúziót, hogy végleg meg ne dögöljenek, itt végre abbahagytam az okoskodást, mert az ajtónk elé értünk, Csipesz nem akart elbúcsúzni, úgyhogy meghívtam egy kávéra, kinyitottam az ajtót, fõztem egy kávét, miközben Csipesz barátságos hangon mesélni kezdte, hogy a Kelkáposzta Illat Egyházára nézve mekkora szerencse, hogy éppen ebbe a házba költöztem, mert nekik réges-régen egy íróra lenne szükségük, ugyanis hiába a legnagyobb macskavallás az övéké, nincsen még Szent Könyvük, és ez sok visszaélésre és erkölcstelenségre ad okot az egyházukon belül, és azt hiszi, hogy én alkalmas lennék arra, hogy megírjam a történetet, persze nem én találnám ki, hanem hiteles szem-, fül- és persze orrtanúk elmondásai alapján szerkeszteném egybe ezt a könyvet, melynek cselekménye a Szent Káposztafej családjának történetével indulna, aztán a Káposztafej megteremtené az elsõ macskát, Tejfölösbajsz Kapitányt, a nemzetség-alapítót, ezzel folytatódna és azzal záródna, hogy a Szent Káposztafej magára hagyja a macskákat e világban, hogy boldoguljanak, ahogy tudnak, nélküle, és csak a kelkáposzta illatot hagyja maga után, ennyi lenne a történet dióhéjban, mondta Csipesz, és még fizetni is tudnának, mert nekik elég sok pénzt megérne, ha végre lenne egy Szent Könyvük, de én nagyképûen csak annyit feleltem, hogy gondolkozom a dolgon, pedig teljesen le voltam égve, semmi melóm nem volt, de a hülye fejemmel nem vállaltam el rögtön, pedig én lehettem volna a macskák legnagyobb vallásának evangélistája, persze még most sincs veszve a dolog, hiszen Csipesz az öregasszonnyal még mindig ott lakik alattunk, csak le kéne mennem hozzájuk és elvállalni a munkát,
Gyuritól meg is fogom kérdezni, hogy õ mit tenne a helyemben, csak hát teljesen feleslegesen fogom megkérdezni, mert Gyuri úgyis azt fogja válaszolni, hogy ne vállaljam el, mert Gyuri utál dolgozni, és ki fog oktatni, mint ahogy tette ezt már több ízben, ugyanezen a helyen, hogy csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit, úgyhogy nem szabad semmit se csinálni, mert akkor tuti, hogy nem baszunk el semmit, a Gyuri éppen ezért teljesen tökéletesnek hiszi magát és tulajdonképpen az is, mert akárhogy is nézzük a dolgokat, a Gyuri még sohasem hibázott, igyekezhetne a Gyuri, mert öt perc múlva fél nyolc, és már annyira kell vizelnem, hogy mindjárt magam alá csinálok, de hát a lélek szabadsága, ugye, hát az nem mindegy, sõt ez az egyetlen, ami nem mindegy, na meg a rovarok, mondaná a költõ, és a fejemhez vágna rögtön huszonhárom latin rovarnevet, elmesélné, hogyan basznak a pókok vagy a szentjánosbogarak, vagy ahogy az az erdélyi magyar srác mondaná, aki szintén ugyanide jár, a zseblámpabogarak, ez az erdélyi srác már ölt embert, nem készakarva, de ölt, és kint volt Kolozsváron a téren, amikor a szekusok belelõttek a tömegbe, a szeme elõtt lõtték fejbe a bátyját és a szekusok mentõsöknek öltöztek és a sebesülteket a kórházba szállították, de aztán már a liftben lelõtték az összeset, amikor elmesélte nekem ezeket a dolgokat, akkor bõgtem, kimentem a budira és bõgtem, eláztattam a szememen vagy egy fél tekercs vécépapírt, aztán visszajöttem és röhögtem, mert a srác egy történetbe kezdett bele, ami szintén Kolozsváron esett meg, egy festõ barátjának a lakásán boroztak, amikor megérkezett egy közös haverjuk, aki korán nõsült és a fiú teljesen ki volt akadva, hogy õ meg akar halni, mert nem tudja elviselni a feleségét, mert az egy undorító állat, nem lehet vele beszélni, mert egy mocsok kurva, meg különben is, és hogy õ öngyilkos akar lenni és szerezzenek neki ciánt, mire a két barát azt mondta, hogy három liter szilvapálinkáért szereznek neki, jöjjön vissza másnap délelõtt, és az ifjú férj vissza is jött, hozta a szilvapálinkát, mert a szüleinek szeszgyára volt, a festõ pedig elkészítette a ciánt, ami tulajdonképpen egy pici diólikõrbõl és rengeteg tiszta szeszbõl volt összemixelve, a szeszgyárosok antialkoholista fia lehúzott ebbõl a koktélból egy fél litert, pár perc múlva elájult, a két barát pedig jóízûen pálinkázott, míg a kábult férj az ágyon aludta delíriumos álmát, hovatovább azok ketten közben estére annyira berúgtak, hogy kitalálták, berendezik a lakást mennyországnak, fehér lepedõkkel fedték le a falakat, gyertyákat gyújtottak és drótból meg kartonpapírból szárnyakat konstruáltak maguknak a fehér pizsamájuk hátára, úgyhogy éjfélkor, amikor a haverjuk magához tért, már teljes volt a mennyei hangulat és a festõ csak annyit mondott a szeszgyáros fiának, amikor az kinyitotta szemeit, hogy Isten hozott, fiam, mire az öngyilkosjelölt szívinfarktust kapott, huszonnyolc éves volt és szívinfarktust kapott, és a festõ meg a társa hiába szaladt már pizsamában, szárnyakkal a sötét kolozsvári utcákon, hogy telefonfülkét találjanak és mentõt hívjanak, mert az ifjú férj közben meghalt, s a mentõsök, amikor a mennyországnak berendezett lakásba léptek és meglátták a kolozsvári angyalokat, akkor megijedtek, sikítoztak és elszaladtak, azt hitték, ez valami gyilkos szekta tanyája, úgyhogy a két fiúra maradt, hogy barátjukat eltemessék, kivitték a Házsongárdi temetõbe és jeltelen sírba földelték el azt az embert, aki valószínûleg a világon egyedülállóan, kétszer jutott a mennyországba, úgyhogy én ezen a történeten veszettül nevettem, mert ez egy vidám történet, egy gyilkosság vidám története, és különben is, mekkora dolog, ha valaki kétszer jut a mennyországba,
ezt a sztorit aztán késõbb elmondtam a költõnek is, mert ez olyan költõi sztori, de a költõ nem nevetett, csak annyit kérdezett, hogy láttam-e az Angyalok és rovarok címû filmet, mondtam, hogy igen, láttam, a Judittal, az Orbán Viktorral meg a feleségével néztük ezt a filmet a Szindbád moziban, meg is volt a film után a véleményem Viktorról, hogy ilyen mocsokszar filmekre viszi a nõjét, persze biztos Viktornak is megvolt a véleménye rólam, hogy én ilyen elképzelhetetlenül Z-kategóriás mozikra rángatom el a csajomat, úgyhogy azóta Viktorral megvan a véleményünk egymásról, azt nem tudom, hogy a két nõ mit gondolt egymásról, mármint Judit és a Viktor nõje, de hát ez már egy másik probléma, szóval a költõ azt mondta nekem, hogy ebbõl a filmbõl jött rá, mármint az Angyalok és rovarok ból, hogy az angyalok is rovarok, és nagyon örült, hogy elmeséltem neki ezt a kolozsvári történetet, mert végre hallott egy mesét, ami az õ gyanúját látszik megerõsíteni, mármint hogy az angyalok is rovarok, ennek a költõnek egyébként egy-két évet adok és tuti, hogy úgy jár, mint a Gregor Samsa, elbogarasodik egy pillanat alatt, fél nyolc lesz öt perc múlva, igazán jöhetne már Gyuri, kíváncsi vagyok, mit fog szólni a Kádáros álmomra, mindenesetre inkább úgy fogom elmesélni neki az egészet, hogy a végén szarrá vertem a Jánost, kivertem belõle a lelket, a kísértetet, ami állandóan bejárja Európát, a kísértet pedig, miután kiszabadítottam János bácsi testébõl, bevallotta nekem, hogy õ tulajdonképpen nem is kommunista, hanem valójában a Kelkáposzta Illat Egyházának pápája, akkor te macska vagy, mondtam a kísértetnek, igen, válaszolta szégyenlõsen a kísértet, macska vagyok, hát, mondom, ez tényleg igazán nagyon vicces, hogy egy macska járja be Európát, egy macskától vagyunk begyulladva ennyire, ha ezt elmondanám Viktornak, biztos nem nevetne, a költõ pedig csak annyit mondana, hogy tök mindegy, minden tök mindegy, mert a macska is rovar, és szinte már látom is, ahogy a költõ bebábozódik,
meg azután az is elképzelhetõ, hogy Gyuri egyáltalán nem is fog jönni, lehet, hogy ott ragadt a lovin, ZZ TOP-HONDO STAR, oda-vissza, befutóra, ezt játssza, persze nem az igazi lovin, hanem a James Bondban, ahol tévén követheti az eseményeket, élõben közvetítik a futamokat, szegény Gyurinak már az egész könyvtára ráment a lovira, legutóbb egy ötkötetes Liviust tett fel ZZ TOP-ra, akit a szpíker csak Zézétopnak hívott, kétszáz bála lóherét veszek neked, zézétop, üvöltötte félrészegen a Gyuri, miközben szemgolyói ráragadtak a képernyõre, kétszáz bála lóherét, ha ezt most megnyered, de zézétop baszta megnyerni a futamot, az ötkötetes Livius pedig pár nap múlva gazdára talált a Múzeum körúti Központi Antikváriumban, igazán csak akkor döbbentem meg, amikor egyszer elmentem Gyurival a James Bondba, tök jó hely egyébként, a falon 007-es ügynökök vannak, Roger Moore, Sean Connery, Pierce Brosnan, ilyenek, egy kicsit drága, de én csak húsz forintos tétekben játszottam, ennek ellenére Judit megfenyegetett, hogy ha még egyszer beteszem a lábamat a James Bondba, ha õ ezt megtudja, akkor elköltözik a gyerekkel, nem tudod meg, válaszoltam, szóval Gyurival loviztunk, amikor egyszer felfigyeltem egy nagyon szimpatikus lóra, megkérdeztem Gyurit, hogy hívják, hát Csipesz, mondja, de hát Csipesz nem ló, hanem macska, mondom, a többi se ló, válaszolta Gyuri mély lenézéssel, van köztük két disznó, három lúd és egy teve, a többi meg játékmackó, aztán megkérdezte, hogy nem akarok-e hazamenni megfürdetni a gyerekemet, itt csak feltartom a sort, úgyhogy inkább hazaballagtam, nem akartam épp akkor elõrukkolni neki a Kelkáposzta Illat Egyházának történetével, különben is vesztésre állt, nagyon vesztésre állt, mindig nagyon vesztésre áll, az antikváriusok meg meghíztak azóta a jóléttõl, bagóért veszik a Cicerókat, a Hóman-Szekfûket meg mindent, ami csak egy történelem szak folyamán felgyülemlik, másnap persze meglátogatott Gyuri, és bocsánatot is kért tõlem, hogy olyan durván nekem esett a James Bondban, de hát egyszerûen nem tudom elviselni az amatõröket, mondta, semmi baj, válaszoltam, tényleg meg kellett már fürdetni azt a gyereket, mert már elég koszos volt, erre Gyuri elõállt a nagy ötlettel, hogy mi lenne, ha vennénk egy lovat, hatalmas biznic, és elõvette az április 30-i Expresszt és felolvasta belõle: Magyar félvér 3 éves, sárga, herélt eladó. Impozáns megjelenésû, magas, sport és hobbicélra egyaránt alkalmas, rendkívül barátságos, szelíd. I. ár: 240 E Ft., na mondom, még csak ez hiányzik, itt lakunk 30 négyzetméteren hárman, te albérletben, aztán lovat akarunk venni, majd kikötjük itt az udvaron, aztán adunk neki frissen hullott vakolatot enni, vagy ha megunja, akkor majd az ablakból dobok neki egy kis zabot, az nem gond, szólt Gyuri, és egy másik hirdetésre mutatott: Zab kétszer tisztított, kitûnõ minõségû, bezsákolva, lótartás megszûnése miatt egyben eladó. (13 ezer zsák, kb. 500 mázsa.) I. ár: 490 E Ft., te nem vagy normális, neked a maradék pici agyadat is kiszítta a lovi, mondtam Gyurinak, jó, ez csak egy ötlet volt, mondta csüggedten Gyuri, ha nem akarsz gazdag lenni, akkor nem erõltetem, akkor majd mással veszek lovat, azzal, akinek van egy kis üzleti érzéke, akkor majd veszek lovat Flipperrel vagy Kicsivel, jó, mondtam, vegyél Flipperrel lovat, panelben lakik, elfér a félvér a biciklitárolóban, de szerintem az lenne a legjobb, ha megkérnéd Juditot, az enyémet, hogy rajzoljon neked egy lovat, az sokkal olcsóbb lenne és elférne a falon, az étvágya se lenne nagy, úgyhogy szerintem ez a megoldás,
most, hogy így elképzelem, nem is nézne ki rosszul, ahogy Flipper a zuglói lakótelepi ház elõtt felszállna a lovára, nem is, inkább az ablakból a nyeregbe ugrana, ahogy Talpraesett Tom csinálja, Flipper kiállna az elsõ emeleti panellakása ablakába és a 3 éves, sárga herélt nyergébe ugrana, aztán kilovagolna az Örs vezér tér felé, menne, hogy megtartsa a nulladik órát a csepeli gimiben, elhadarná, hogyan esett meg a mohácsi vész, 7.15-tõl 8.00-ig, aztán megetetné a hobbicélra vett lovat, dobna neki az iskolaudvaron egy zsák zabot, hazafelé a metrón szájkosarat adna a lóra, nehogy megharapjon valakit, aztán visszazárná a biciklitárolóba éjszakára, a lakótársak meg zargatnák Flippert, átkozódnának, kiabálnának, fel lennének háborodva, hogy a herélt lelegelte a montenbájkjukról a csengõt, a bringájukról a dinamót,
ja igen, a dinamóról jut eszembe, hogy a jómúltkor, ugyanitt, hogy összevesztem a költõvel, aki azt állította, hogy Jedlik Ányos legnagyobb találmánya a dinamó volt, nem, mondtam, nem a dinamó volt, hanem a fröccs, mert Jedlik Ányos találta ki a szódát, gimiben tanultuk, hogy vendégek jöttek Jedlik Ányoshoz, a paptanárhoz, és nem volt otthon ásványvíz, õ erre szénsavval feltuningolta a vizet és azzal hígította a bort, a vendégek meg semmit nem vettek észre, a kísérlet sikerült, erre a költõ, aki valójában természettudományos ember, kész katasztrófa számára, hogy költõ lett belõle, azt állította, hogy õ szereti a fröccsöt, de azért az mégiscsak túlzás, hogy a fröccs nagyobb találmány, mint a dinamó, hát már hogy ne lenne nagyobb, néztem mérges, gúvadt szemekkel a költõre, hát láttál te már embert, aki remegve, aprópénzt számlálva állt egy mûszaki bolt elõtt és látszott rajta, hogy ha nem kapja meg a napi dinamóadagját, akkor belehal, kérdeztem a költõt, aki elgondolkozott, percekig nem szólt egy árva kukkot sem, majd azt mondta, hogy bizonyos szempontból igazam van, de globálisan, a civilizáció oldaláról nézve hamis, amit állítok, na jól van, kispajtás, akkor kérdezek még valamit, mondtam a rovarszakértõ költõnek, teszem azt, elfogyna a világon az összes ásványvíz, kimerülnének a tartalékok vagy akármi, akkor a Jedlik Ányos szódavize nélkül mindenki tisztán inná a bort, mindenki minden áldott este úgy berúgna, hogy másnap nem tudna felkelni, nem tudna elmenni melózni, úgyhogy csak fetrengene másnaposan a világ: a költõknek fájna a feje és nem tudnának egy verset se költeni, a mérnökök hánynának, úgyhogy házak se épülnének, a rovarszakértõk gyomorproblémákkal küzdenének, így aztán a rovarok megismerése is egyhelyben toporogna, a tanárok nem érnének be az iskolába, mert elnyomná õket az alkoholmámor, az orvosoknak remegne a kezük, így a mûtétek is elmaradnának és még folytathatnám, mondtam a költõnek és úgy hittem, hogy ezzel az utolsó érvemmel végleg lemostam vitapartneremet, és mi lenne, kérdezte most a költõ, ha az ásványvízkészletek kiapadásakor az emberiség áttérne a sörivásra, attól is föl tudnának kelni reggel, na mondom, ez most rossz példa volt, barátocskám, mert a sörben is van szóda, nincs benne szóda, szólt a költõ, de, mondtam, de nincs, mondta õ, de, mondtam újra, de tényleg nincs, mondta õ, hát van benne víz, meg van benne szénsav, hát akkor van benne szóda, kiabáltam vele, de akkor a költõ azt mondta, hogy fogjam be a pofámat, mert én egy Saracenialis vagyok, ami mostanában a legnagyobb sértése a költõnek, mindenki Saracenialis neki, akit nem bír elviselni, meg is kérdeztem tõle, hogy mi a fasz a Saracenialis, hát még ezt sem tudod, te fafejû állat, hogy mersz te a szódáról meg Jedlik Ányosról pofázni, ha még azt sem tudod, hogy mi az a Saracenialis, de aztán megbántam, hogy rákérdeztem, mert a költõ háromnegyed órás elõadást tartott nekem a Saracenialisról, de legalább megtudtam, hogy a Saracenialis az rovarfogó vagy rovarevõ növény, amely elkapja a rovart, felszívja és emésztõnedvek segítségével megemészti azt, valami ilyesmi a Saracenialis, magyarázta az entomológus költõ, ott van például a Vénusz nevû növény, az is Saracenialis és van neki légycsapója, vagy hogy mást ne mondjak, a harmatfû is rovarevõ,
de szerencsére nem tudta tovább mondani a leckéjét a költõ, már így is halálra untam az egészet, mert megjött Sulik, az elmebeteg, körülbelül háromszáz kiló és mindenféle utcán talált röpcédulákat árul száz forintért, minden nap másképp hívják, a Pesti Estbõl nézi ki a neveket, a mozimûsorból, egyik nap még B. Willis, a másik nap már J. Nicholson vagy Méhes Marietta, aznap éppen Suliknak hívták, a fiatal szlovák filmrendezõ után, úgyhogy Sulik megjött, meglátott minket és rögtön levett rólunk kétszáz forintot, cserébe persze kaptunk két Burger Kinges szórólapot, plusz teljesen ingyért egy Coca Colás reklámcédulát is, amin az igazi felfrissülést kínálták nekünk meg egy kiállítást, ahol a világ egyik legismertebb formáján közel negyven nép kultúrája ölt alakot, helyszín a Pólus Center, szóval Sulik eldicsekedett azzal, hogy õ tudja az akadémiai Kislexikont kívülrõl, A-tól Z-ig, vesztünkre a költõ nem hitt neki, és azt mondta Suliknak, hogy akkor mondjuk sorolja el az összes Y-nal kezdõdõ szócikket, mire Sulik már hadarta is, hogy kis y, nagy Y, Yamagata, Yang Chen-ning, yankee, yard, Yawata, Yb, Ybl, Yeats, Yellowstone Park, yen, Yokkaichi, Yokohama, Yokosuka, Yonkers, York, Young, Youngstown, Yucca, Yukawa, Yukon, Yünnan, mondta végül diadalittasan Sulik, és úgy érezte, hogy nekünk megér egy korsó Gold Fassl-t (195 Ft) huszonhárom ipszilonos szócikk egy levegõre hadarva, de mondtam Suliknak, felejtse el, hogy mi meghívjuk egy korsó sörre, már így is megvágott minket kétszázzal, most már van pénze, ha akar, ihat egy sört a saját pénzébõl, még egy kis sovány borravalóra is futja,
arról nem is beszélve, hogy Sulik nem bírja az alkoholt, a jómúltkor három korsótól annyira beállt, hogy elaludt az asztalnál, úgy folyt szét az a háromszáz kiló háj az asztalon és a széken, mint az olvadt sajt a melegszendvics tetején, és ráadásul Kisbalog is megjelent itt aznap éjszaka, meglátta Sulikot, akit aznap, ha jól emlékszem, éppen George Clooney-nak hívtak, elõvette fekete, alkoholos filctollát, belemarkolt Clooney hajába a bal kezével és a jobbal kifestette George arcát, kisvártatva fekete borosta verte fel a filmszínész állát, homlokára célkereszt került, bal szeme alá varrat, aztán a karja következett, néhány tetoválás készült: Szeretlek, anyám!, meg Mari 78., egy Sárkányölõ Szent György és egy sziú indián, szegény Clooney-ról még egy hét múltán se kopott le teljesen a fekete filc, pedig akkor már Zeffirellinek hívták, Gyuri meg itt röhögött az egészen, de bennem megszólalt az anyámtól örökölt erkölcsi tartás, hogy bazmeg Gyuri, ez egyáltalán nem mulatságos, egy elmebeteg srácot megalázni, kicsúfolni, kiröhögni nem túl gusztusos dolog, mire Gyuri csak annyit válaszolt, örülj neki, hogy nem veled csinálják, és röhögjél te is,
az akkori este óta kicsit félek is lejönni ide, túliszom magamat és célkereszttel a fejemen megyek haza, Judit meg is ölne, bumm a fejbe, a célkereszt közepébe, aztán kidobna az ablakon, a hullám nagyot csattanna az udvar betonján, de lehet, hogy fennakadnék a porolón, aztán megennének a macskák, a síromra annyit írnának, lehetett volna a macskák Mátéja, de csak egy rossz kocsmatöltelék volt, mert a macskák emberevõk, igen, kannibálok, Judit szerint azok, mert amikor szült, akkor azt hallotta a kórházban a többi terhes nõtõl, hogy a kórházi macskák emberi beleket meg belsõségeket esznek, hogy mondjuk, kimûtenek az orvosok egy vakbelet vagy egy fél agyat a betegbõl, aztán kidobják a macskáknak, azok meg jóízûen lakmároznak, de nemcsak a macskák kannibálok, az õsmagyarok is azok voltak, a honfoglaló magyarok is kannibálok voltak, feljegyezte ezt a német Regino apát, na és Anonymus is, ezt is a költõ mesélte, ugyanitt, ha megjön Gyuri, fél nyolc lesz öt perc múlva, nemsokára itt kell lennie, akkor meg is kérdezem, hogy mi a véleménye errõl, hogy tényleg ezt írta-e Regino, hogy mi megettük a saját fajtánkat, õ csak tudja, történelem szakot végzett, neki tudnia kell róla, ha tényleg így áll a helyzet, s ha így áll, akkor semmin nem kell csodálkoznunk, akkor nem is fogok csodálkozni többet semmin,
még azon sem, amin egyébként eléggé elcsodálkoztam, tudniillik azon, amit a költõ állít, hogy a magyarság a bogarak rendjébõl fejlõdött ki, hogy tulajdonképpen pár millió évvel ezelõtt, mi, magyarok még fedelesszárnyúak voltunk, tudtunk repülni és nemcsak az angyalok voltak igen jó cimboráink, de a mezei cicindelák, az aranyos bábrablók, a rezes futrinkák, a szegélyes csíkbogarak, az óriás csiborok, az aranysujtásos holyvák, a vörösnyakú dögbogarak, a közönséges temetõbogarak, a vérvörös pattanóbogarak, a szentjánosbogarak, a hétpettyes katicabogarak, a szalonnabogarak, a kõrisbogarak, a kék nünükék, a gyászcincérek, a virágcincérek, a spárgabogarak, a díszes levélbogarak, a nagy nyárlevelészek, a kolorádóbogarak, a káposzta levélbolhák, a répabarkók, a szõlõlevélsodrók, az almabimbó-likasztók, a szarvasbogarak, a csapó cserebogarak, a májusi cserebogarak, az aranyos virágbogarak, a góliátbogarak, a szent galacsinhajtók, a herkulesbogarak és az orrszarvúbogarak is, egykoron a magyar nemzettest szerinte fejre, torra és potrohra volt tagolható, ez a költõ véleménye, de hát bármennyire is imponáló ez az elmélet és bármennyi gyönyörûséges metafizika is lakozik benne, bármennyire is szívet melengetõ, de hát szegrül-végrül ez egy irredenta elmélet, mert ebbõl az is következhet, állítja Gyuri, hogy akkor a tótoknak mondjuk csak a ragadozók maradnak mint õsök, például az erdei petymegek, az indiai mungók, a foltos hiénák meg a fekete pálmasodrók, a románoknak meg már csak a közlekedési táblák rendje jutna, és akkor a románok csak a Vontatóval, traktorral behajtani tilosokkal, az Elõzni tilosokkal, és az Útelágazást elõjelzõ táblákkal állnának õstestvérségben, ebbõl az elméletbõl komoly nemzetközi diplomáciai problémák fakadhatnának, mondja Gyuri, nem is beszélve a határon túli magyarok helyzetérõl, bogarak a ragadozók között, hát a Meciar biztosan feldühítené magát, az tuti biztos,
de erre a költõ azt felelte, hogy a nemzetközi helyzet mostanában nem fokozódik, hanem egyenesen szelídül, azt olvasta az újságban, hogy Jelcin a vodkáról átszokott a vörösborra, de Gyuri, aki a lovin kívül a politikának is nagy ismerõje, azt mondta, hogy álljon meg a menet, mert ha valaki, akkor Jelcin az egy igazi vérvörös pattanóbogár, azért ezt nem kéne elfelejteni, õ is a Brezsnyev köpönyegébõl bújt elõ, mint hernyóból a lepke, aztán ezek úgy összevesztek a világpolitikán, hogy azt öröm volt nézi, hát tényleg öröm volt, igazi boldogság, forrt a levegõ, ezt szeretem, amikor forr a levegõ, amikor ütköznek a vélemények, akkor vagyok én is elememben, végül aztán kiderült, hogy Gyuri szerint a Horn Gyula egy vörösnyakú dögbogár, és még azt is mondta, hogy a költõ egy magyarkodó, irredenta, horthysta, miépes valaki, aki szerint még a tizenkettedik századi braunschweigi bronzoroszlán is magyar volt, mire a költõ ártatlan, gyermeki tekintetével Gyurira nézett, és annyit mondott megszeppenve, hogy õ tényleg úgy tudja, erre Gyuri sörös korsókat kezdett dobálni a költõ felé, úgyhogy az egész kocsma dõlt a röhögéstõl, a csapos srác azt mondta, fuldokolva a nevetéstõl, hogy három ilyen címeres faszt még nem hordott a világ a hátán, na igen, vannak szép pillanatok az életben, ez most kurvára nem szép, mert egyedül vagyok és rettenetesen kell pisálnom, de nem merek kimenni, vagyis vagyok olyan bátor, hogy ne menjek ki, fél nyolc lesz öt perc múlva, Gyurira várok, Gyurira várva, meg lennék lepõdve, ha pontosan érkezne, a költõ ma biztosan nem jön, mert ma van a szerelem napja, minden héten tart egy Valentin napot, ilyenkor a kedvesénél alszik, nem ír verseket, nem foglalkozik rovarokkal, csak a szerelemnek él, regenerálódik, ahogy õ szokta mondani, kicseréli az összes atomját, metamorfózis ez is, állítja a költõ, a szeretkezés szerinte átmeneti állapot, akár a lárvalét, két stádium között, elõtte még a régiek vagyunk, utána meg újak, közben pedig az Isten könnyének pocsolyájába fürdõzünk, na ilyen pátoszos mondatai vannak a költõnek, ezekért a mondatokért szeretem, ezért költõ, hogy ilyeneket mondjon, ezért fizetik, én nem hétévente, hanem hétnaponta újulok meg, szokta mondani a költõ, de hát ez semmi Sulikhoz képest, mert õ meg naponta megújul, úgyhogy a költõ és Sulik nagyon-nagyon hisz a változásban, a megújulás lehetõségében, abban, hogy a világ elõre halad, hogy a világban az embernek is elõre kell haladnia, folyamatosan metamorfizálni kell a saját létünket, mondja a költõ, de Gyuri mindig leugatja, hogy a világ nem halad elõre, se hátra, meg hogy nincs is világ, csak mi vagyunk itt és az egyetlen dolgunk, hogy nincs dolgunk, az egyetlen feladatunk, hogy ne csináljunk semmit, az egyetlen célunk, hogy nehogy felpörögjünk és hibázzunk, hogy nehogy kihúzzuk a gyufát, nehogy leszopassuk magunkat, hogy nehogy több nyomorúságot vegyünk a nyakunkba, mint amennyi mindenképpen elkerülhetetlen, Gyuri szerint már az is nagyon veszélyes, ha valaki csak úgy, meggondolatlanságból feláll, legbiztosabb ülni vagy inkább feküdni, szerinte már abból is komoly gondok származhatnak, ha valaki megunja a fekvést és feláll, pláne ha járni kezd, Gyurinak az a véleménye, hogy az emberiség ott baszta el, amikor lekecmergett a fáról, hát nem jól megvoltunk ott, kérdezi mindig Gyuri, ott volt a gyümölcs, éhen nem haltunk, lehetett hemperegni a vastag faágakon, madarakkal beszélgetni, és a Jóistenhez is közelebb voltunk, mint most, tiszta õrültség volt lemászni, végzetes kaland, amibe olyan hiperaktív, túlmozgásos, izgága barmok kergettek bele minket, amilyen a költõ meg Sulik, most már igyekezhetünk, felhúzhatunk fánál magasabb házakat, pofázhatunk metafizikáról, építhetünk repülõgépeket meg ûrhajókat, olyan magasra soha többet nem kerülhetünk, mint amilyen magasan a fán voltunk, az úttörõ csak szeretne olyan boldog lenni, mint a mókus fenn a fán, de soha nem lesz többé olyan boldog, mert az emberiségnek Mohács kell, úgy hajigálja magától el a boldogságot, mintha lócitrom lenne, az emberiségnek a szar is keserû, reménytelen fajta, kár is vele foglalkozni, ez Gyuri véleménye, a költõ meg azt válaszolja erre, hogy a reménytelenség nagyon is kívánatos és heroikus állapot, innen szép nyerni, mondja a költõ, én meg mindig csak azt gondolom, hogy ennek is igaza van, meg annak is igaza van, mert nekem minden tetszik, mindenkinek a sorsába bele tudok helyezkedni, szóval átkozott egy gyáva fajta vagyok,
néha szégyellem is magamat, hogy értem is meghalt a Szent Krisztus, de azzal nyugtatom a lelkem, hogy mindannyian ennyire gyávák vagyunk, mert ha lett volna akár csak egy is közöttünk, aki nem ilyen gyáva, akkor a Jóistennek nem kellett volna egy gyereket csinálnia, hogy az elvégezze azt a melót, amire emberfia soha nem lett volna képes, mert amit mi bátorságnak hívunk, az nem az a bátorság, ami Krisztusé volt, az emberi bátorság mögött mindig valami alantas érzés lappang, düh, vakmerõség, butaság, makacsság vagy maga a gyávaság, mi, emberek ezekbõl gyártunk bátorságot, tehát az alapanyaggal van a hiba, ha már hat hete döglött disznóból akarjuk, akkor nem lesz jó a kolbász, hiába járunk el az elkészítésnél a legprecízebb módon,
ott van például Kicsi, aki mátrai fiú, már gyerekkorában kitanulta a disznóvágás mesterségét, úgy vág disznót, mint ahogy fõvárosi gyerek cipõfûzõt köt, és a jómúltkor elmesélte nekem, ugyanitt, hogy ahogy darálta a húst a legutóbb, hát beledarálta a hüvelykujjának egyik felét is, és meg is mutatta, hogy milyen szörnyû seb tátong az ujján, aztán amikor kész lett a kolbász, akkor az összes koma azt mondta, hogy ilyen jól még soha nem sikerült az étel, és megkérték Kicsit, hogy lenne-e szíves a következõ disznóba is darálni valamicskét magából, elég nekik egy fél ujjacska, egy harmad orr, esetleg egy fülcimpa, csak valamicske, mert ez, úgy látszik, kell a kolbász ízéhez, úgyhogy azóta Kicsi nem mer hazamenni disznóvágásra, mert fél, hogy a szomszédok beledarálják a disznóval együtt a kajába, fél, hogy majd õtet is kergetni fogják az udvarban nagy, csillogó, fanyelû késekkel, meg gázzal kábítják el, és a múltkor már meg is mondta a költõnek, hogy szerinte színtiszta igazság, hogy a honfoglaló magyarok kannibálok voltak, mert tízen-tizenöten ehették meg azt a fél hüvelykujjat, de azóta emberhúsról álmodik az egész falu, lehet, hogy már össze is fogdosták az éjféli részegeket és a magatehetetlen öregeket, mint abban a híres Bierce-novellában, ahol ebolajat fõztek a városból, szóval a falu közelébe se mer menni a haverom, ez a Kicsi, mert fél hogy felfalják, pedig mondta akkor a többieknek, hogy próbáljanak kutyát vagy macskát darálni a kolbászba, hátha attól is meglesz az az íz, amire vágynak, de a falujabeliek felháborodtak, hogy nem vagyunk mi franciák, se olaszok, hogy kutyát meg macskát együnk, én meg mondtam Kicsinek, hogy miért nem javasolt galambot, mert láttam a Ferenciek terén, amikor a hajléktalanok a szökõkút körül vödörrel meg lepkehálóval kergették a galambokat, a templomból kijövõ turisták meg csak néztek, hogy mi a fene folyik itt, aztán nevettek, azt hitték, ez is valami látványosság, szabadtéri színház vagy valami helyi népszokás, talán még pénzt is dobtak a vödörbe, pedig már a perselybe is hajítottak, mindegy, egyszer élünk, hurrá, nyaralunk, a turista legyen edzett, mondta anyám bulgáriai nyaralásainkkor, mikor a tusolóban csak hideg víz folyt és a pottyantós vécé megtelt szarral, aztán jött apám gumicsizmában, régi, nagy horgászegyéniség, ráálltam a csizmájára, õ fogta a kezem, leguggoltam óvatosan és rápottyantottam a rakásra még egy gombócot, a szar az ég felé növekedett, Bábel tornyát építettünk kakiból, ez volt ám csak az élvezet, kelet-európai turistának lenni annyi, mint minden helyzetben feltalálni magadat, nincs felbonthatatlan konzerv, kényelmetlen pad, hiányos infrastruktúra, a magyar turista mindig gyõz, nekem ezt tanították a szüleim, és akkoriban tényleg mindig gyõztünk, apám, anyám és én, mi voltunk a nagy csapat, de most már hugyozni se merek kimenni, pedig már piszoárba csinálhatnám, abszolút higiénikus körülmények között, öt sör csordogálhatna ki belõlem, olyan lenne, mint egy orgazmus, vagy még jobb, de hát úgy látszik, hogy mégiscsak a legtöbb, amirõl ember álmodhat, az Mohács, errõl szól minden,
na jól van, ezt elég eddig gondolni, nem szabad tovább, mert rossz vége lesz, sírás lesz a vége, jöhetne már Gyuri, végre pisálhatnék, de most látom, hogy még csak fél nyolc lesz öt perc múlva, ki ez, ki ez az ember, egyáltalán ember ez, és miért ilyen átlátszó, a kocsmai óra nagymutatójáról mászik le, végiggyalogol a pulton, leül szemben velem, a Gyuri helyére, Csipesz vagyok, mondja, nem ismersz meg, kérdezi, most már igen, válaszolom, most, hogy mondod, tényleg, hogy vagy, Csipesz, kérdezem a macskát, de közben szégyenlem is magamat, mert abban egyeztünk meg, hogy válaszolok neki, hogy akkor most megírom nekik a Szent Könyvet vagy sem, de hát nem válaszoltam neki, teljesen leszartam a fejét, félek, megkarmol érte, de nem, teljesen nyugodt, pödör egyet a bajszán és azt mondja, kitalálták, mit tudnának nekem adni cserébe a Könyv megírásáért, mondom Csipesznek, hogy lassan a testtel, elõbb valami határidõt találjunk ki, mert én nagyon lassan dolgozom, leginkább csak itt üldögélek, milyen határidõrõl beszélsz, kérdezi a macska, nem vetted észre, hogy egy jó ideje nincs idõ, hogy nem telik, hogy meghalt, hogy többé már csak gondolatainkban találkozhatunk, mert az idõ megdöglött és a teret is magával rántotta, mi köze, kérdezem, ehhez a rántottának, semmi, válaszolja a macska, nem rántotta, hanem magával rántotta, érted már, kérdezi Csipesz, ja, igen, értem már, de hát akkor ez azt jelenti, kérdezem, hogy én itt fogok piázni együltõ helyemben egy örökéleten keresztül, hogy Gyuri soha nem fog ideérni, hanem most már örökre minden így marad, nekem egy örökléten át hugyoznom kell és nem merek kimenni, idõ sincs kimenni, Gyuri ZZ TOP és HONDO STAR párharcát fogja követni, de õk soha nem fognak célba érni, futnak-futnak, de mindig csak a pálya közepén maradnak, a költõ mindörökre szeretkezni fog, de az orgazmusig se õ, se a kedvese nem jut el, Kádár János poharakat szed az örökkévalóságig, hatodik sört nem fogok inni, mindig csak ezt az ötödiket, soha nem lesz fél nyolc, minden így marad, ahogyan most van, igen, válaszolja a macska, nincs több hibalehetõség, ez a büntetés, hogy nincs több esély, a halhatatlanság a büntetés, ezt kellett volna a Szent Könyvben megírnod, mert a Kelkáposzta Illat Egyházának egyedüli tanítása, hogy a Szent Káposzta a hübriszt halhatatlansággal bünteti, hogy a földön elérhetõ legnagyobb isteni jutalom a halál, mi, macskák nyávogva imádkozunk minden este a halá


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/