NAGY IMRE

AZ ARC ÉS A BESZÉD
Tüskés Tibor: Az utolsó évszak

Tüskés Tibor bírálatunk tárgyát képezõ könyve, mint ahogy a mû alcíme jelzi (Csorba Gyõzõ költészetének kiteljesedése 1981-1995), az elemzett költõi pálya kései szakaszát, utolsó másfél évtizedét vizsgálja. A második évszám az életmû lezárulásának, a költõ halálának éve, míg az elsõ dátum az elemzõ tevékenységével, a vizsgálat kronológiájával kapcsolatos, s nem a górcsõ alá vett pályakép belsõ logikájával függ össze. A költõ idõskori hangváltását ugyanis a kritika a nyolcvanas évek közepére helyezi, ellenben 1981-ben jelent meg Tüskés Tibor Csorba Gyõzõ-monográfiája az Akadémiai Kiadó "Kortársaink" címû sorozatában. E mostani könyv tehát a tizenhat évvel korábban publikált munka folytatása, kiegészítése. A szerzõ új mûve bevezetõjében hangsúlyozza is az összekapcsolás, a rokonítás szándékát: "Aki ismeri korábbi könyvemet, az itt olvasható írásokat tegye a könyv mellé (...)" - írja.

E melléhelyezést azonban, amelyet a tematikai egylényegûség és az értékrend azonossága egyaránt indokol, mûfaji szempontból kissé megnehezíti az a körülmény, hogy míg az 1981-es munka szintetizáló igénnyel készült s a kritikai aspektust az irodalomtörténeti elemzés módszereivel társította, e mostani könyv kisebb terjedelmû s részben publicisztikai jellegû írások füzére, amelyek az utólagos egyberendezés aktusának eredményeként kerültek a jelen kötetbe. Ennek huszonegy írása közül (amelyek átlagos terjedelme hét oldal) tizenhárom napi- és hetilapokban jelent meg, nyolc pedig folyóiratokban látott napvilágot. Ez utóbbiak zömmel egy-egy Csorba-kötet kritikai fogadtatásához járultak hozzá fontos megállapításaikkal.

Ez a monográfusi munka átfogó igényével nem rendelkezõ, ám a maga nemében igen jelentõs tevékenység az esszéisztikus kritika olyan értékeit hozta létre, mint, többek között, a Befelé hull a vérem címû írás, az 1991-ben publikált verseskötet, a Szemközt vele recenziója, amely eredetileg a Jelenkor 1991/11. számában volt olvasható. E dolgozat a szerzõre jellemzõ plasztikus-szemléletes felütés után elõbb egy érzékletes metaforával artikulálja olvasói élményét ("a hatvanegy költemény valójában egyetlen dallam variációja"), majd az összbenyomás differenciálása után (egyfelõl a nyugtalanság és riadtság versbeli lélekállapotának zaklatott sugárzását észlelve, másfelõl, ezzel összefüggésben, a nyelv dísztelenségét és sûrítettségét konstatálva, s ugyanakkor az olyan kulcsfogalmakat is kiemelve, mint az értelem, a hit és a belül) jut el a lényegre törõ általánosításig: "Ez a belülrõl megélt öregség a kötet alapmotívuma". Megállapítását a "kérdezõ, kételkedõ magatartás" bemutatásával s egy domináns szerepû grammatikai eszköz (a páros kötõszók) kiemelésével teszi hitelessé. A dolgozat, miként a kötet többi írása is, egyaránt tanúskodik olvasói érzékenységrõl és megbízható, pontos észleléseken alapuló értékelésrõl. Ezek Az utolsó évszak fõ kvalitásai. A jelzett elemzõi attitûdbõl következik, hogy a két eltérõ horizontú könyv együttes-folytatólagos olvasása, a mûfajváltásból fakadó nehézségek ellenére, mégiscsak lehetséges.

A korábbi és a mostani elemzés metódusbeli eltérése az adott életmûvel ismételten szembesülõ kritikusnak azzal a feltételezésével is összefügg, hogy a költõi pálya kibontakozása organikus természetû, kitapogatható változásai tehát nem a korábbiakkal való szakítás fogalmai szerint, hanem inkább a rejtettebb "elmozdulások" jegyében írhatók le, vagyis az irodalomtörténész nem kényszerült korábbi téziseinek radikális átgondolására s felülvizsgálatára, így átadhatta szerepét a megbízható tájékozódási pontok szerint haladó, könnyebb vértezetû recenzensnek. És valóban, a Csorba-líra változásai egy saját, eredeti, még a negyvenes évek második felében megtalált, s a hatvanas évek elején már különösen markánsan artikulált hang modulációi, ebben Tüskésnek alighanem igaza van. Így a kései versek is megõrzik a korábbi mûvek egzisztenciális igényét, etikus töltését, a "magányos sétáló" szituációját, a "fekete szavak szárnyán" kelõ Nap dialektikus élményét. Az 1981-es monográfia tehát mindmáig érvényesen írta le a Csorba-vers jellegzetesen pátosztalan-puritán karakterét, s szerzõje éles szemmel figyelt fel - s ez a kései versek interpretációja szempontjából különösen fontos - a lírai beszédmód funkcionális jellegére. Tüskés portrét rajzolt, hagyományos eszközökkel, de a poétai hang sajátos grammatikáját is észlelte. A Cyrano érdeke címû vers szavaival szabadon élve: az arc karakterét kutatta, de a beszéd titkát is megsejtette. Ugyanezt elmondhatjuk Az utolsó évszak ról is.

Lényegében a monográfiának azzal a megállapításával is egyetértünk, s ezt ismét az újabb írások felõl szemlélõdve mondjuk, hogy a korai versek szürrealista képvilágát az érett költészet letisztult szólama váltotta fel, jóllehet "az elvontságok szabad szárnyalása", ahogy már Sõtér István fogalmazott, és - Weöres Sándor szavával - az "ismeretlen mélyvilág" feltárásának igénye (hogy magunk is újabb érveket fogalmazzunk meg az életmû organikus egységének tétele mellett) a késõbbiekben is megmaradt. Ugyanakkor azt is jeleznünk kell, hogy az érett szólam "realista költészet"-ként való definiálásával kapcsolatosan, a fogalom tisztázatlansága következtében, fenntartásaink vannak, s inkább csak metaforaként tudjuk elfogadni. Hasonlóan problematikusnak látjuk, s Az utolsó évszak elemzései szempontjából határozottan korlátozó tényezõnek tekintjük, hogy Tüskés szerint a személyes én egyértelmûen elõtérbe kerül Csorba Gyõzõ érett költészetében, hogy "a szubjektív elem egész lírájában elõnyomul", és, mint írja, a költõ "fölnagyítja személyiségét, mindent a szubjektív ¯én -re vonatkoztat". (Tüskés Tibor, 1981. 111.) Pedig, el kell ismernünk, az elemzõ igen komoly érveket sorolt fel tételének igazolására, hiszen, ahogy fejtegette, Csorba Gyõzõ a költészetében mindvégig domináns szerepet betöltõ halál-témát valóban a személyes elmúlás lehetõségének gondolatával kötötte össze, és csakugyan szaporodnak érett költészetében az önarcképszerû versek, a lázadó lélek különféle megnyilvánulásai és az emlékidézés ismétlõdõ gesztusai.

A költõ, aki - különféle nyilatkozatai szerint - szigorúan ragaszkodni látszott a személyes én szövegkonstituáló jelentõségéhez, még egy kései beszélgetésében is azt hangsúlyozta: "Ami nem érint, vagy ami - akármilyen távolról - nem válik sorsommá, arról nincs mondanivalóm." (Tüskés Tibor, 1997. 105.) Az élményvilág felõl közeledve a Csorba-versekhez vitathatatlan, bõséges argumentációval alátámasztható tényként jelenik meg elõttünk ez a sorsértelmû én-konstitúció. Csakhogy ebben a vonatkozásban eltér az arc és a beszéd üzenete. Mert módosul az érett s különösen a kései Csorba-líra alanyához való viszonyunk, ha - függetlenítvén magunkat a produkciós folyamattól - egy mai befogadás dialógusviszonylatába helyezkedünk, vagy ha a szövegben létrehozott szemantikai univerzum önelvûségébõl indulunk ki. Ezért, szerintünk, árnyaló kiegészítésre vár az a gondolat, amelyet Az utolsó évszak nak a posztumusz Csikorgó ról szóló, s filológiai szempontból igen figyelemre méltó elemzésében így fogalmaz meg a kritikus: "Most látni, a pálya végén, hogy életszemlélete, világképe, líra-fölfogása, ars poeticája az idõk folyamán nagyon keveset változott, legföljebb módosult: hangja letisztult, életérzése borúsabb lett. Amit 1953-as (most közölt) Ars poeticá- jában megfogalmazott, azt öreg korában tökéletesen megvalósította: a líra minél személyesebb, annál közérdekûbb, minél egyénibb, annál nagyobb az intenzitása, a mindenkit (az egyes embert) megszólító ereje." (Tüskés Tibor, 1997. 57.)

A problémakör tisztázásának s a rendkívül bonyolult terepen való továbbhaladásnak az irányát a lírai szerepek - Tüskés Tibor által is észlelt - gazdagodása mentén tartjuk lehetségesnek. Csorba Gyõzõnél ugyanis az én központi helyzetének viszonylagosítása - kései verseinek alapmotívuma - nem a lírai alany teljes szövegbeli felszámolásával járt együtt, sõt mint láttuk, a szubjektum, s nemcsak a szerzõi intenció felõl nézve, ragaszkodik pozíciói egy részéhez, hanem inkább autentikus szerepek létesítését eredményezte. Vagyis a költõnél a jelentéstani-poétikai centrumként elgondolt lírai alany destabilizálódása (miként Weöres Sándornál is) az alakváltás logikája szerint ment végbe. Ebben látjuk a kései Simeon-szerep vagy a Cyrano-maszk jelentõségét.

És bár Az utolsó évszak végsõ soron adós marad a lírai szubjektum jelzett problematikájának feltárásával (mint láttuk, e téren a kritikust egyaránt korlátozta saját korábbi monográfiájának szemléletmódja és a költõ önértelmezéseinek tiszteletben tartása), a kötet legfõbb értékét mégis az e gondolatkörrel érintkezõ megfigyelésekben látjuk. Ezek közül a legfontosabb a Csorba-líra tárgyiasságára reflektál. "Csorba Gyõzõ kezén ma a korszerû magyar vers, az érzelmi tartalmakat nem nélkülözõ, de azt objektiváló líra, az úgynevezett tárgyias költészet legszebb darabjai születnek meg" - írja a bíráló. (Tüskés Tibor, 1997. 22.) Hasonlóan konstruktív s az elõbbivel rokon az a megállapítás, hogy a költõ utolsó éveinek termésében erõsödik az irónia szerepe. "Aligha járunk messze a valóságtól - írja Tüskés -, ha Csorba Gyõzõ költészetében az ironikus hang fölerõsödése mögött a világ dolgaira figyelõ költõ válaszát is ott sejtjük. Ez az irónia az egyre kiismerhetetlenebb, egyre pusztítóbb erõknek kitett ember védekezése." (Tüskés Tibor, 1997. 30.) Ez a magyarázat, még akkor is, ha megmarad a mimetikus-referenciális értelmezés keretein belül, már csak azért is figyelembe veendõ, mert egy lényeges dimenziójában ezúttal is találkozik a költõ öninterpretációjával, aki így vont párhuzamot a szatirikus és az ironikus magatartás között: "A szatíra indulatában még ott bujkál a reménység, hogy használ valamit a megfogalmazás, az ¯odamondogatás . Az iróniában a ¯kézlegyintés válik uralkodóvá. A szem látja a valóságos vagy annak vélt abszurdumokat, a nyelv meg is fogalmazza, de a szív már nem hisz, vagy enyhébben szólva: kételkedik a változás lehetõségében." (Tüskés Tibor, 1997. 105.) Ám a beszélõ által említett abszurdumok sorába alkalmasint a megváltozott helyzetû s szerepû lírai én is beletartozik, annál is inkább, mert a költõ, éppen az idézett interjúban, igen szkeptikusan ítéli meg azt a feltételezést, miszerint a világ változásai szülték volna benne az ironizálódás folyamatát, s inkább öniróniáról beszél, amelynek jegyében a költõ "végül is saját régebbi hiszékenységén mosolyog". S ez a hiszékenység, más összefüggésben, a beszélõnek önmagáról, önnön lehetõségeirõl alkotott korábbi vélekedéseivel kapcsolatos. Az abszurdumokra való rádöbbenés szorosan összefügg azzal a simeoni tûnõdéssel, amely "a közelgõ fal", "a túli Nap" felé közeledõ s "másik nyelv"-et tanuló ember léthelyzetébõl fakad, kibontván a halál-élmény egzisztenciális végkövetkeztetéseit.

Az önmagát szerepekbe rejtõ lírai szubjektum és az ironikus magatartás elválaszthatatlan attól a funkcionális versbeszédtõl, amely - a Csorba Gyõzõ-versek legfõbb formaképzõ elveként - a szemlélet és a kifejezés között a lehetõ legrövidebb utat keresi, s lényegre csupaszítottsága következtében nem fedi el, hanem feltárja a veszteségeivel, önmaga viszonylagos meghatározhatóságának tényével számot vetõ költõi szubjektum léthelyzetét. Éppen ezért e funkcionalitás lényege abban áll, hogy a vers immár nem személyes beszéd, hanem olyan poétikai realitás, amely a nyelv használati értelemben elgondolt lényegén keresztül tárul fel elõttünk. "Se rím, se ritmus, se külön nyelv, / se hang, se tûz, se szárnyalás: / Csak egy-egy szó, amit különben / vagy így nem mondott még ki más" - fogalmazza meg a költõ e beszédmód legdominánsabb karakterjegyét. S ezzel az arc is õrzi még megtartható kontúrjait.

Fejtegetésünkbõl talán kitûnik, hogy Tüskés Tibor 1981-ben megjelent monográfiája után, amely, mára vitathatónak mutatkozó elemeivel együtt, a Csorba-filológia megkerülhetetlen alapmûve, újabb könyvében - ezúttal nem a monográfia, hanem a kritika keretei között - olyan problémákat vetett fel, s olyan megfigyeléseket körvonalazott, amelyeknek tisztázása, továbbgondolása s a Csorba-képbe való beillesztése az életmûre irányuló kutatás mellõzhetetlen feladata. Vagyis Az utolsó évszak egy recepciós folyamat fontos állomása.

Pro Pannonia Kiadói Alapítvány
Pécs, 1997
147 oldal, 498 Ft


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/