HALMAI TAMÁS

Holló András:
EGYRE MESSZEBB
VÁLOGATOTT VERSEK

Néhány karcsú kötet (líra és kisprózák) - s tavalyról egy posztumusz versválogatás: ez Holló András (1953-1992) nyomtatott irodalmi hagyatéka. Az utóbbit, a Jász Attila értõ válogatásában és szerkesztésében napvilágot látott kiadványt forgatva az olvasónak nem kell súlyos csalódástól tartania. Nem, hiszen vagy a korábbi kötetek legjobb darabjait látja viszont benne, épp csak új cikluselrendezésben, vagy - Holló András nevével most találkozván elõször - egy széles mûfaji s hangnemi skálájú költészet sajátosan "öntörvényû" világa ragadhatja magával.
Szonettek és haikuk, prózaversek és népdalimitációk éppúgy szerves részei e lírának, ahogy jellegadó erõvel formálják arculatát távol-keleti (szûkebben: vietnami - Mányoki Endre szíves szóbeli közlése) gondolat- és képkincsvonatkozások s szürreális képlelemények (a recenzens, bevallja, ezek megolvasásában a legbizonytalanabb), mesemotivikával élõ versek vagy éppen természetmisztikát festõek, vallásos áhítatúak - miközben, két beszédes címet idézve, hol A Rilke-kaptatón kapaszkodik a költemény (és olvasója), hol pedig Kafka kér szót versben szólalni föl.
A mûfaji és hangnemi összetettséget alighanem az e költészetet "mozgató" kérdésvilág összetettsége magyarázza s indokolja. A jelenkori irodalom(tudomány) dilemmái (nyelv és szubjektum viszonyának problematizálhatósága, történõ hagyomány és személyes identitás viszonylogikája, a szerzõség kérdése stb.) kívül maradnak ugyan e - vállaltan "idõszerûtlen" (Holló) - líra látókörén, ez a, kis túlzással, akár "az utolsó magyar romantikus költõ" (Monostori Imre) teljesítményeként is értékelhetõ poézis azonban messze nem érdektelen problémákkal szembesül és szembesít így sem.
"Az ontológiai, metafizikai problémák egyszerûsíthetetlensége miatti idegesség", melyet Holló egy esszévázlatában (A lehetõ legrövidebb eredõ, Új Forrás, 1997/4, 2-17.) mint Pilinszky János alkati-szemléleti sajátját nevezi meg, maguknak a Holló-verseknek is "alakítóelvéül" tûnik föl: "a dolgok képtelenségre alapozódó sorsára való rádöbbenés"-t - versei és vallomásai is errõl tanúskodnak - maga Holló sem kerülte, kerülhette el.
S bár Kosztolányi igen hathatósan (mintegy teljes írásmûvészetével) érvelt amellett, hogy "a halál az egyetlen múzsa", Holló költészete mintha azt példázná, hogy a magány legalábbis a második a múzsák sorában. "Az embert a magány készíti föl arra, hogy a teremtéssel baráti viszonyt kezdeményezhessen" - vigasztalja magát ( Új mesterek keresése, Mire tanít egy csillag?).
A földi, reális elhagyatottság csakhamar attributív erejû, metafizikai magánnyá súlyosul. Számos vers beszél errõl.

Mélységek fölött lépdelek.
Lehet zuhanás, akármi.
Vagy megtanulom, hogy lehet
a levegõben is járni.
( Reménytelenül)

Itt a léthelyzet eredendõen dilemmatikus voltát a beszélõ tragiko-groteszk hangnemben intonálja. Másutt mintha egy keresztényi hangoltságú szenvedés- és vereségértelmezés logikája kínálna utakat:

Kinek megadatik az a vereség,
mely felsõ határa a gyõzelemnek,
s átértékeli a dolgok szerepét -
az új távlatot nyit a képtelennek.
(Az öreg halász és a tenger)

Idõnként pedig maga a költõszerep az, mely kivételes kompetenciák birtokosaként mutatja föl viselõjét:

Megfordíthatnám ujjamon
a varázserejû gyûrût,
ami átemelne
a gyöngyöt szitáló túlvilágra,
de betartom a játékszabályokat.
( Az Olajfák hegyén, XXI.)

Ez a döntõen a mitopoézis nyelvét beszélõ költészet épp e pontokon hajlamos "túlszaladni" önnön határain. A lényegében nem is annyira civilizáció-, mint inkább létkritikai attitûd a sértettség és a vád kétes hangján szólal meg ilyenkor:

Tolongjatok. Tiporjátok egymást.
Menjetek õzre vadászni a harmatos füvön.
Koccintsatok a névnapon karcsú pohárral.
Kapcsoljátok be a színes televíziót.
Tapsoljatok.
Legyen istenetek a pincéretek.
Röhögjetek a kabarén.
(...)
És legyintsetek a bolondra, aki
azért ültet fát, hátha
az ágára tündér telepszik.
(Monológ)

Az áldozati tónus jóval személyesebb s bizonyosan "elfogadhatóbb" is egy, az áldozatszerepet saját választású, mert kontaktusteremtõ értelmû létformaként föltüntetõ darabban:

Áldozattal jár, hogy nyitva van a szemem,
mert rajta keresztül fosztogatja belsõmet
egy szürke madár.
Gondoltam, rácsukom a szemhéjamat,
ha legközelebb berepül, és úgy hagyom,
mert a sámándobot legalább meg kéne menteni -
de akkor nem láthatnálak soha többé.
(Prédaként)

A morális dimenziók fölnyithatósága egészen más módon válik kérdéssé akkor, amikor önreflexívvé alakul a versbeszéd:

Akad talán mégis egy megoldás:
hogyha világunkat bedaloljuk -
nem érezzük addig a fuldoklást,
és enyhület is talán akkor jut.
(Összegzés)

E szakasz roppant intenzitását, olvasatunkban, az adja, hogy a poétikumot - mint a világ, a létezés képtelenségére értett "megoldást" - fölkínáló szemlélet egy poétikailag éppen hogy esendõ (mert rontott ritmikájú, keresett rímelésû s erõsen spontán-köznyelvi fogalmazású) konstrukcióban ad hírt magáról. (A Holló-életmûre rendkívüli módon jellemzõ esztétikai egyenetlenség, a bonyolultan poétizált és tüntetõleg "naivlírikus" szöveghelyek szép esetlegességû egymást-váltása már-már szöveg- s kötetszervezõ "elvként" érzékelhetõ. Így szervezõdik, így szervezi magát szét ez a líra s ez a kötet is. Szétszervezõdés, sajnos.)
A mûvészet megváltó erejébe vetett bizalmat a létezõk értéktagolatlan rendjébe illeszkedésének hite teszi teljessé. Az ellentmondásokkal terhes bölcseleti és hitrendszerekben csalódni kényszerült, s így "a teremtés árva dolgait" (Új mesterek keresése, Prológus) tanítómestereiül fogadó egzisztencia több módon, több szinten keresi egy autentikus(nak sejtett) lét spirituális vonzású megvalósulásformáit.
Elõször úgy, hogy a méltó dologi lét lehetõségét a személyes megéltség feltételéhez köti:

Csak az lesz halhatatlan, ami
szívünkben menedéket talált,
s magunkkal visszük,
hogy tudjon fényleni.
(Élet és halál)

Ezután a tárgyi valóság megéltség-fokától függõvé tett én-te viszony képletében válik nyilvánvalóvá dolgok és személyek s én és te elemi egymásra utaltsága:

Súlypont-találás a semmiben,
mikor lépcsõvé állnak össze
bennem a tárgyak lefelé,
hogy lehessek neked egy lépcsõfok fölfelé.
(Testamentum)

A következõ szinten a szeretet-viszony valóságosságának a hitigazság "logikáját" igazoló volta nyer poétikai megerõsítést:

Akit szeretünk, belénk
oltja - anélkül, hogy akarná -
isten létezésének felénk

olajfaágat lobogtató
(egyszerre képtelen s fogható)
hihetõségét, szebben a napnál.
(Lecsupaszítottan)

Az így megnyílt (megnyitott) "metafizikai horizont" hozzáférhetõsége végül egyértelmûen a másokhoz (a mássághoz) való viszony függvényeként válik értelmezetté:

Minden ember ablak volt nekem
(csak más-más mértékben látszott át),
s ugyanazt láttam mindegyiken
át: a formátlan kint ácsorgót.
Nyerjen aranykehelytõl formát.
(Gyónás és áldozás)

Vallomás, panasz, könyörgés, illetve gyónás, áldozás s fohász: a Holló-líra talán legfontosabb megszólalásformái, beszédgesztusai ezek. Ama költõ lírájáéi tehát, aki - miként az õ olvasatában a rajongott Pilinszky - "verset írt, mert nem tehette meg azt, hogy a holdat leemelje az égrõl úgy, mint a polcról egy csupor mézet".
"Én, metafizikus létköltõ, mire számíthatok?" - fogalmazódik meg a kérdés a Lázadás és megbékélés címû kötet (Széphalom, Budapest, 1993) Farkasordító magány címû versében. Erre a kérdésre, úgy hisszük, az élõ irodalom maga adta meg (s adja folyamatosan) a választ. Mégpedig azzal, hogy a jelen kötetcím kirajzolta referenciakeretet - a kevéssé méltányoló recepció révén - az éppen érvényes irodalmi kánonoktól való egyre messzebb kerülés értelme irányában tágította tovább.
Ez pedig, bár okai, indokai (szemléletiek s poétikaiak egyaránt) ésszel beláthatók, a recenzenst ugyan nem titkolt szomorúsággal tölti el, ám egyúttal az árnyaltabb s talán méltányosabb kép kialakíthatóságának hitével is.

Válogatta és szerkesztette Jász Attila
Az utószót Monostori Imre írta
Új Forrás Könyvek
Tatabánya, 1997
251 oldal, 450 Ft


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/